Spoorlijn IJmuiden-Santpoort
Forum: Algemeen - Algemeen
01-07-2013 10:44:32
Hoera63
Hoera63
Dat wil zeggen dat als je de lijn nog had kunnen oprijden Prorail geen pad meer had kunnen leggen?  

01-07-2013 11:10:15
ZJ37
ZJ37
In het plansysteem Donna bestaat het baanvak IJm-Sptn nog wel, maar dient uiteraard geen doel. De tussenstations die er nog in zijn opgenomen zijn Wvd, Vzw, Vij en IJmc.  

01-07-2013 11:26:07
broek53
broek53
Het bedieningsvoorschrift is geen planningssysteem, maar een vastlegging van alles dat vanaf een bepaalde post bediend kan worden. Daar hoort Stpn - IJm nu niet meer bij. Het aardige is wel dat het baanvak op tekening nooit "buiten exploitatie" is gesteld en op die tekening alle infra nog staat uit de Lovers-tijd. Alleen de 'knip' bij Santpoort Noord stond erop, maar meer omdat het wissel in Stpn eruit gehaald is, natuurlijk.  

02-07-2013 14:31:34
vislijntje
vislijntje
Toch jammer dat er steeds meer stappen worden ondernomen voor de afbraak. Overmorgen (4 juli) sluit ook de termijn voor het dienen een bezwaarschrift over het traject van de HOV.

Wat mij overigens verbaasde, ik last het laatst in een document, is dat er in 2009 toen er besloten werd over het schrappen van de spoorlijn van het hoofd spoorwegen net geen enkele partij hiertegen bezwaar heeft ingediend, waardoor uiteindelijk door het ministerie van Verkeer en Waterstaat is besloten tot de definitieve opheffing. In deze tijd was de stichting WIJS als het goed is nog volop bezig om hun plannen te realiseren, dus ik vond dat toch wel apart.
 


02-07-2013 15:12:51
Hoera63
Hoera63
Quote
vislijntje (di 02 jul 2013 14:31:34 https://www.somda.nl/forum/11442/p457238/): ...geen enkele partij hiertegen bezwaar heeft ingediend...
Je zegt het zelf al. Dan had de stichting dat moeten doen. %04%
 

02-07-2013 15:56:16
thom
thom
Dat soort bezwaren moeten worden ingediend door een vervoerder met een argument waarom ze ertegen zijn.

Aangezien de wijs geen vervoerder is kunnen ze dus ook geen bezwaar indienen.
 

02-07-2013 17:18:37
vislijntje
vislijntje
Quote
thom (di 02 jul 2013 15:56:16 https://www.somda.nl/forum/11442/p457254/): Dat soort bezwaren moeten worden ingediend door een vervoerder met een argument waarom ze ertegen zijn.

Aangezien de wijs geen vervoerder is kunnen ze dus ook geen bezwaar indienen.




Kleine opmerking wel hierbij: de stichting WIJS (daarvoor HIJSM) is in ik meen 2001 officieel als spoorwegmaatschappij erkent door Prorail, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Daarnaast waren de onderhandelingen tussen de WIJS en Prorail in 2004 zover gevorderd, zoals ik hier eens een document heb gepost, dat de reactivitatie snel een feit zou zijn. Waarom dit uiteindelijk niet gebeurd is blijft vaag. Vandaar dat ik het ook zo vaag vond dat er in 2009 nooit bezwaar is ingediend.

Laatst bewerkt door vislijntje op 02-07-2013 17:19
 

02-07-2013 17:30:21
b2py
b2py
Quote
broek53 (ma 01 jul 2013 11:26:07 https://www.somda.nl/forum/11442/p456985/): Het bedieningsvoorschrift is geen planningssysteem, maar een vastlegging van alles dat vanaf een bepaalde post bediend kan worden. Daar hoort Stpn - IJm nu niet meer bij. Het aardige is wel dat het baanvak op tekening nooit "buiten exploitatie" is gesteld en op die tekening alle infra nog staat uit de Lovers-tijd. Alleen de 'knip' bij Santpoort Noord stond erop, maar meer omdat het wissel in Stpn eruit gehaald is, natuurlijk.

Het wissel vanaf Sptn naar IJm toe is al jaren weg dus een rijweg instellen zou wellicht nog gekund hebben maar er komen niet meer.

Laatst bewerkt door b2py op 02-07-2013 17:30
 

02-07-2013 23:16:29
thom
thom
En een rijweg instellen kan ook niet meer, want er wordt geen eindstand meer teruggemeld van het betreffende wissel, immers is dat fysiek niet meer aanwezig dus kan de controle van de rijweg nooit plaatsvinden en zal die nooit tot stand kunnen komen.

@Vislijntje;
Ik denk dat erkend spoorwegmaatschappij anders opgevat moet worden dan vervoerder zijn.
Vervoerder worden vergt oa een complete uitwerking van alle procedures die er maar te bedenken zijn bij het rijden van treinen en het opleiden van personeel. Verder moet dat geheel goed gekeurd zijn en gecontroleerd zijn door ILT.

Dat geheel kost een aardige hap geld en momenteel, meen ik, is alleen de ZLSM zich zelfstandig vervoerder mag noemen van de gevestigde musea en alle andere musea rijden als ze op de hoofdbaan rijden onder de vlag van een andere vervoerder.

Laatst bewerkt door thom op 02-07-2013 23:31
 

03-07-2013 08:44:37
gvttreinen
gvttreinen
Quote
broek53 (ma 01 jul 2013 09:50:35 https://www.somda.nl/forum/11442/p456974/): Weer een stapje naar het einde: in de jongste wijziging van het Bedieningsvoorschrift van de post Alkmaar en in de wegwijzertekeningen is het baanvak Santpoort Noord - IJmuiden verwijderd. In de praktijk buiten maakt dat niet uit, maar het is het teken dat het baanvak inmiddels niet meer tot de (openbare) spoorinfra behoort.
Nou, men nam dus geen moeite meer om mijn verzochte wijzigingen te verwerken (AFCA), blad (BVS/WVK) maar meteen afvoeren.
 

03-07-2013 09:25:45
broek53
broek53
De formele reden van de afvoer uit het BVS en dus alle tekeningen is dat de lijn niet meer in de Netverklaring voorkomt.  

03-07-2013 11:41:11
vislijntje
vislijntje
Quote
thom (di 02 jul 2013 23:16:29 https://www.somda.nl/forum/11442/p457312/): En een rijweg instellen kan ook niet meer, want er wordt geen eindstand meer teruggemeld van het betreffende wissel, immers is dat fysiek niet meer aanwezig dus kan de controle van de rijweg nooit plaatsvinden en zal die nooit tot stand kunnen komen.

@Vislijntje;
Ik denk dat erkend spoorwegmaatschappij anders opgevat moet worden dan vervoerder zijn.
Vervoerder worden vergt oa een complete uitwerking van alle procedures die er maar te bedenken zijn bij het rijden van treinen en het opleiden van personeel. Verder moet dat geheel goed gekeurd zijn en gecontroleerd zijn door ILT.

Dat geheel kost een aardige hap geld en momenteel, meen ik, is alleen de ZLSM zich zelfstandig vervoerder mag noemen van de gevestigde musea en alle andere musea rijden als ze op de hoofdbaan rijden onder de vlag van een andere vervoerder.


Dank Thom voor de interessante uitleg. Dan zal dit wel een verklaring daarvoor zijn geweest.
 

12-07-2013 19:42:53
vislijntje
vislijntje
Nog wat leuk beeldmateriaal van de Lovers Rail tijd:

http://www.youtube.com/watch?v=1sJ4RVa9hms
 

07-09-2013 15:44:07
vislijntje
vislijntje
Voor de geïnteresseerden van de spoorlijn:

http://www.ijmuidercourant.nl/regionaal/ijmond/article24410873.ece/Wandelen-langs-een-vervagende-spoorlijn-in-IJmuiden

én

http://www.ijmuidercourant.nl/acties/article23542703.ece/Wandelen-langs-het-oude-spoor?lref=sp1

Laatst bewerkt door vislijntje op 07-09-2013 15:48
 

12-09-2013 10:33:59
KvdLee
KvdLee
Voor allen die een oranje graafmachine hebben gezien thv de aansluiting te Sptn, maak je geen zorgen, het is voor archeologisch ondrzoek, of er mogelijk resten van huizen en leefgewoontes van mensen zijn achtergebleven.


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

12-09-2013 11:22:15
vislijntje
vislijntje
Gelukkig maar KvdLee! De aanbesteding van de werkzaamheden zijn nog in volle gang, maar gezien dit artikel woedt er nog steeds een flinke storm binnen de gemeenteraad.

http://www.ijmuidercourant.nl/regionaal/ijmond/article24502733.ece/Stoppen-HOV-Velsen-kost-meer-dat-het-oplevert?lref=vpyl
 

17-10-2013 11:20:41
Spoorzaken
Spoorzaken
Beste lezers,

Ik kan jullie verzekeren dat er wel degelijk achter de schermen HARD wordt gewerkt aan: 1: tegenhouden huidige plannen HOV-busbaan en 2: hergebruik (delen van) oude spoor !!
Dat gebeurt vooral ACHTER de schermen en met veel geduld, omdat het allemaal langs de politiek moet en dat gaat niet zo snel als gehoopt.

Alle hulp is nu al zeer welkom, bijvoorbeeld door het ondertekenen van deze petitie door jullie en al jullie familie en vrienden (en hun familie en vrienden etc. etc. etc.), en het actief volgen van de ontwikkelingen hier.

> Namens de vele belangengroepen
> actie@stopvelsenhov.nl
> www.stopvelsenhov.nl
> https://www.facebook.com/STOPBusbaanHovVelsen
> Petitie: http://stophovbusbaanvelsen.petities.nl/

Mochten de plannen concreter worden, dan doen wij graag nogmaals een beroep op jullie inzet, in welke vorm dan ook !

Dhr. K. van der Lee ken ik goed, bij deze de persoonlijke groeten aan jou !

Hartelijke groet,
Paul Kuiper [ditmaal met echte naam]
 

17-10-2013 11:25:02
KvdLee
KvdLee
Ha Paul,

Leuk dat je nog actief bent bij de IJmuiderlijn!
Petitie heb ondertekent, en de groeten terug %02%

Grtz,
Koen


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

17-10-2013 15:50:20
Spoorzaken
Spoorzaken
Ha Koen e.a.,

Dank je.
In reactie op de vraag van Daan Bakker (elders op forum) kan ik berichten dat:
-Er (voorlopig) niet gedacht wordt aan een alternatief voor bus 75, die voldoet namelijk uitstekend in z'n huidige vorm, vooral zo laten, kost geen 75 miljoen extra !
-Er ook gedacht wordt aan zeer incidenteel gebruik als museumlijn.
-Vooral zoeken we naar mogelijkheden die weinig eigen investering vereisen EN realistisch zijn EN zo mogelijk geld opleveren, dus ook voor een zo breed mogelijk publiek.
Concreter kan ik helaas nog niet zijn.
 

17-10-2013 16:08:52
broek53
broek53
Let wel: het gaat hier om het tegenhouden van de HOV-baan. Ideële motieven om iets met het spoor te doen, zitten hier niet achter, als ik althans de meegeleverde linkjes lees. Los van het feit dat we dat laatste toch inmddels wel achter de rug zullen hebben, neem ik aan.  

18-10-2013 07:49:10
Daan!
Daan!
Als je geen concurrentie/alternatief wil zijn voor 75 dan zie ingeven andere mogelijkheid dan een museumlijn.

Wat je ook met die grond gaat doen, het kist heel veel geld, want die spoorlijn kun je niet meer gebruiken. Je zal hem o. Helemaal moeten vernieuwen of vervangen voor asfalt.
 

18-10-2013 09:50:15
rolandrail
rolandrail
Gewoon laten overwoekeren, hekken bij de overwegen om het geen hondentoilet te laten worden, en weer een prachtig strookje natuur %08%  

18-10-2013 09:58:47
sik214
sik214
Ja, net als dat stukje Winterswijk - Borken, dat later toch opgebroken is vanwege creosoot in de bielzen  

18-10-2013 10:00:11
rolandrail
rolandrail
Ja o.k., bielzen weghalen dan maar wel maar voor de rest niets meer aan doen  

18-10-2013 17:14:14
edje
edje
Maak er een fietssnelweg van.....
Vind de politiek hip en trendy tegenwoordig.

Twents voorbeeldje
http://www.fietsfilevrij.nl/routes/fietssnelweg-twente/fietssnelweg-twente.php
 

18-10-2013 17:26:25
mren
mren
Tenminste nog één snelweg met een gelijkvloerse spoorkruising. En nog onbeveiligd ook  

18-10-2013 18:57:14
dennistd
dennistd
Voor die twee treinen per week
(één per richting)
 

19-10-2013 12:19:23
vislijntje
vislijntje
Quote
Spoorzaken (do 17 okt 2013 11:20:41 https://www.somda.nl/forum/11442/p471381/): Beste lezers,

Ik kan jullie verzekeren dat er wel degelijk achter de schermen HARD wordt gewerkt aan: 1: tegenhouden huidige plannen HOV-busbaan en 2: hergebruik (delen van) oude spoor !!
Dat gebeurt vooral ACHTER de schermen en met veel geduld, omdat het allemaal langs de politiek moet en dat gaat niet zo snel als gehoopt.

Alle hulp is nu al zeer welkom, bijvoorbeeld door het ondertekenen van deze petitie door jullie en al jullie familie en vrienden (en hun familie en vrienden etc. etc. etc.), en het actief volgen van de ontwikkelingen hier.

> Namens de vele belangengroepen
> actie@stopvelsenhov.nl
> www.stopvelsenhov.nl
> https://www.facebook.com/STOPBusbaanHovVelsen
> Petitie: http://stophovbusbaanvelsen.petities.nl/

Mochten de plannen concreter worden, dan doen wij graag nogmaals een beroep op jullie inzet, in welke vorm dan ook !

Dhr. K. van der Lee ken ik goed, bij deze de persoonlijke groeten aan jou !

Hartelijke groet,
Paul Kuiper [ditmaal met echte naam]


Beste Spoorzaken,

Ik heb enige tijd geleden al de petitie ondertekent, hartstikke top dat jullie je blijven inzetten om de HOV tegen te houden. Opnieuw treinen laten rijden is weer een ander punt, maar zodra de HOV van de baan zou zijn, staat deze weg wellicht weer vrij.

Mijn advies om ook de media meer te betrekken bij jullie petitie (RTVNH,Parool landelijke media etc) en ook de concrete plannen van de stichting WIJS hierbij te betrekken. Te weinig mensen weten naar mijn mening nog van deze petitie.

En ben altijd bereid te helpen met diverse zaken, ook bij reactivering van het spoor.

Veel succes!

Hier trouwens nog een site met leuke info en foto's uit de Loverstijd

http://loversrail.blogspot.nl/2013/03/strandexpress.html

Laatst bewerkt door vislijntje op 19-10-2013 13:39
 

24-10-2013 16:32:54
Spoorzaken
Spoorzaken
Beste Vislijntje (!),

dank voor je steun, inderdaad wordt de media waar mogelijk betrokken !
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-12-2013 12:30:39
vislijntje
vislijntje
Zijn er momenteel nog ontwikkelingen m.b.t. de spoorlijn?  

27-12-2013 12:39:56
KvdLee
KvdLee
Citaat van de facebookpagina Stop busbaan HOV Velsen:

"De stukken van het bestemmingsplan HOV tracé liggen ter inzage en kunnen hier geraadpleegd worden:

http://www.velsen.nl/De-Gemeente/Bestemmingsplannen/HOVtrace-ontwerp-bestemmingsplan.htm

Zienswijzen kunnen schriftelijk tot 17 januari 2014 worden ingediend. STOP busbaan HOV Velsen verzorgt een standaard zienswijze die door belanghebbenden gebruikt en aangepast kan worden op de specifieke situatie. Deze zal in de loop van januari beschikbaar komen."


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

27-12-2013 20:57:25
FourRoses
FourRoses
Als IJmuidenaar zou ik liever HOV hebben dan een roestige spoorlijn langs de woonkern. Dit in tegenstelling tot de gemiddelde spoorliefhebber... Maar voor wie zal het HOV grotendeels bedoeld zijn? Ik snap deze actie (Stop busbaan HOV Velsen) daarom ook helemaal niet. Gaat dit om het belang van de spoorfanaten of de dagelijkse reizigers van en naar IJmuiden?  

27-12-2013 21:32:48
Daan!
Daan!
Geen van beide. Wat ik uit de berichtgeving van de IJmuider Courant heb begrepen is de actiegroep Stop HOV Velsen tegen de tracékeuze over het oude spoor, omdat het buiten de kern ligt, het te duur is en te weinig tijdwinst oplevert. Zij zeggen daarmee niet dat ze voor een spoorbaan zijn.

Stichting WIJS is wel voor een historische railverbinding om toeristen naar IJmuiden te trekken. Stond vandaag ook een stukje over in de krant.

Ik kan me daar wel in de stelling van de actiegroep vinden. Als IJmuidenaar weet jij ook dat de Rijksstraatweg, lange nieuw en de nieuwe Planetenweg niet bevorderlijk is voor de doorstroming van de bus. Bij het Kennemer Gasthuis wordt ook nog eens van chauffeur gewisseld wat zomaar een minuut of 3/4 kost. Ik denk dat IJmuiden meer gebaat is bij geheel vrijliggende busbaan van Stadhuis tot Haarlem station. Dat vergt een hoop aanpassingen in het straatbeeld en kost veel meer geld.

Een andere snelle verbinding tussen IJmuiden en Haarlem zou een verdiepte spoorbak door De Noostraat en Lange Nieuw kunnen zijn op de plek van de zuidelijke flats. Die flats zijn rijp voor sloop. Deze trein zou een kwartierdienst kunnen vormen met de 4800 tussen Santpoort-Noord en Haarlem. Voordeel is dat er met stops op Westerveld, Velsen-IJmuiden-oost,Marktplein - Strand vanaf Velsen-IJmuiden-Oost een reistijd van 14 minuten gehaald moet kunnen worden. Maar ook dit kost weer een hoop geld.
 

28-12-2013 09:13:20
279
279
mag je niet eens meer van chauffeur wisselen, want dat houdt op!  

28-12-2013 11:42:35
vislijntje
vislijntje
WIJS hoopt nog steeds op reis naar IJmuiden

Zal er ooit nog een trein rijden op het tracé tussen Santpoort Noord en IJmuiden? Martin Peeters, penningmeester van de Werkgroep IJmuider Spoorlijn (WIJS) is één van de mensen die hopen dat de trein terugkeert naar IJmuiden. ,,Maar ik geef toe, het is een lastig verhaal en het wordt steeds lastiger.''
WIJS zet zich in voor een toeristische lijn tussen Santpoort Noord en IJmuiden. Met historisch spoorwegmaterieel wil de werkgroep het toerisme in IJmuiden stimuleren. De treinbaan zou echter niet alleen oude treinen te verwerken krijgen, maar ook goederen- en passagiersvervoer. In het rapport 'Samenwerken aan de IJmuider spoorlijn' uit 2011 beschrijft de werkgroep samen met de railbedrijven Herik Rail en Locon Benelux de voordelen van de lijn: schoner goederenvervoer, minder verkeershinder in IJmuiden, tijdswinst voor cruisepassagiers, meer toerisme in IJmuiden en grotere economische kansen.
,,Het is gewoon een noodzakelijkheid'', zegt Peeters. ,,IJmuiden wil haar haven verder ontwikkelen. Maar wat is een haven zonder spoorlijn? Niets. De her-ingebruikname van de spoorlijn had een enorme impuls kunnen geven, maar ons rapport is de la in gegaan en er niet meer uit gekomen. We waren te laat, zei de politiek.''

WIJS zet zich ook in om historisch spoormaterieel te restaureren, via haar 'dochterclub' de vereniging tot Behoud van Spoormaterieel Haarlem (BSH). ,,We staan met ons materieel nu op het terrein van het Seinwezen in Haarlem. Een prachtige locatie, maar het is wel in de open lucht. Dat is lastig voor het werk en dat is niet best voor het materieel.''

Peeters en zijn verenigingsleden hebben daarom hun oog laten vallen op de oude locloods, midden in de spoordriehoek op het emplacement bij station Haarlem.
Dat het materieel misschien nooit een eigen spoorlijn zal hebben, is voor de vrijwilligers geen onoverkomelijk obstakel. ,,Restaureren is onze passie. En elke spoorliefhebber weet dat rijden eigenlijk doodsaai is. Natuurlijk, het is prachtig als je gerestaureerde wagen voor de eerste keer de baan op gaat. Maar als je niet zelf achter de knoppen mag zitten, is de lol er vrij snel weer af.''

Bron: IJmuider Courrant

Laatst bewerkt door vislijntje op 28-12-2013 11:48
 

28-12-2013 11:43:11
vislijntje
vislijntje
Quote
KvdLee (vr 27 dec 2013 12:39:56 https://www.somda.nl/forum/11442/p480878/): Citaat van de facebookpagina Stop busbaan HOV Velsen:

"De stukken van het bestemmingsplan HOV tracé liggen ter inzage en kunnen hier geraadpleegd worden:

http://www.velsen.nl/De-Gemeente/Bestemmingsplannen/HOVtrace-ontwerp-bestemmingsplan.htm

Zienswijzen kunnen schriftelijk tot 17 januari 2014 worden ingediend. STOP busbaan HOV Velsen verzorgt een standaard zienswijze die door belanghebbenden gebruikt en aangepast kan worden op de specifieke situatie. Deze zal in de loop van januari beschikbaar komen."


Bedankt voor de info!
 

28-12-2013 12:00:00
Erikvd12
Erikvd12
1 ding weet ik wel zeker: die busbaan gaat er hoe dan ook komen. Dat spoortje is helemaal versleten, de stations zijn na 30 jaar helemaal verpauperd. Het is maar beter dat ze die troep opruimen.  

28-12-2013 12:10:45
KvdLee
KvdLee
Dat laatste bericht is natuurlijk onzin. Op een aantal plekken zullen dwarsliggers over een aardige lengte moeten worden vervangen, en kleine stukjes spoor die weg zijn gehaald moeten worden opgevuld. De bedding onder t spoor is nog prima intact op bijna alle plekken. De stations zijn eveneens in prima staat en doen, na een dagje onkruid wieden en tegels rechtleggen niet onder voor bijvooorbeeld Santpoort Noord. Afgezien van de ontbrekende abri's. Alleen Velsen Zeeweg heeft er nog 1.

Ik denk dat de buslijn in de huidige vorm en plannen niet rendabel is. Want er mag dan een snelle verbinding zijn (waarbij toch overgestapt moet worden op Delftplein te Haarlem), de andere bussen verdwijnen en uiteindelijk hebben veel bewoners een langere reistijd. Onzin dus, mede omdat begraafplaats Westerveld, en veel andere bewoners langs oa de huidige spoorlijn geen zin hebben in de verbouwing en verdieping van het trace. Daarbij krijgt men elke 5 minuten een ronkende bus langs het huis..


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

28-12-2013 12:43:01
broek53
broek53
Ik raad je koffie aan. Het idee dat je een spoorlijn zomaar kunt reactieveren waar tientallen jaren niets aan gebeurd is "omdat de rails er nog best goed bij liggen", lees ik wel vaker (Nijmegen - Kleef en dergelijke), maar helaas is dat niet zo. Rails is nog het minste van je problemen, het gaat om de ondergrond en het ballastbed. De ballast moet vervangen worden omdat deze in de loop der jaren helemaal dicht geslagen is - en onder de ballast is de drainage een essentieel onderdeel van de spoorbaan. Als dat niet in orde is, gaat het spoor bij zwaardere belasting en hogere snelheden aan het schuiven, treden 'klappers' op en meer van dat ongerief.
Ik ken dan ook geen gereactiveerde spoorlijn in Europa die niet eerst tot op de ondergrond volledig is opgeruimd en daarna opnieuw opgebouwd.
 

28-12-2013 12:58:53
dh3201
dh3201
Gewoon een weg van maken, niet alleen voor bussen, maar waar iedereen gewoon wat aan heeft.


Shqiperise-lopers?
 

28-12-2013 13:01:07
KvdLee
KvdLee
Ik wil alleen maar zeggen dat er in een busbaan meer werk zit en in dit geval ook minder opbrengst. Tel daar overlast bij op en, eveneens hoe onhaalbaar ook, de spoorlijn reactiveren is in mijn ogen beter dan een busbaan in de huidige vorm en ideeën. Natuurlijk is het ballast op veel plekken slecht, veelal op dezelfde plekken als waar de dwarsliggers slecht zijn. Zoals geloof ik ook in de ooit door de WIJS geschreven plannen staat moet dat vervangen worden zoals je zegt. Uiteindelijk zal de (vis)industrie denk ik het meeste opleveren aan een spoorlijn als deze. IJmuiden loopt nou eenmaal leeg, en als er niet per direct behoefte is aan een spoorlijn, zal die er al helemaal niet zijn voor een bus met een omslachtig tracé. Maargoed, huidige stand van zaken ken ik verder niet. Ik denk dat aanleg van busbaan of reactiveren van spoorlijn pas rendabel kan zijn als een bevolkings- of industriegroei in IJmuiden gegarandeerd is  

28-12-2013 13:23:53
vislijntje
vislijntje
Quote
KvdLee (za 28 dec 2013 13:01:07 https://www.somda.nl/forum/11442/p480971/): Ik wil alleen maar zeggen dat er in een busbaan meer werk zit en in dit geval ook minder opbrengst. Tel daar overlast bij op en, eveneens hoe onhaalbaar ook, de spoorlijn reactiveren is in mijn ogen beter dan een busbaan in de huidige vorm en idee�n. Natuurlijk is het ballast op veel plekken slecht, veelal op dezelfde plekken als waar de dwarsliggers slecht zijn. Zoals geloof ik ook in de ooit door de WIJS geschreven plannen staat moet dat vervangen worden zoals je zegt. Uiteindelijk zal de (vis)industrie denk ik het meeste opleveren aan een spoorlijn als deze. IJmuiden loopt nou eenmaal leeg, en als er niet per direct behoefte is aan een spoorlijn, zal die er al helemaal niet zijn voor een bus met een omslachtig trac�. Maargoed, huidige stand van zaken ken ik verder niet. Ik denk dat aanleg van busbaan of reactiveren van spoorlijn pas rendabel kan zijn als een bevolkings- of industriegroei in IJmuiden gegarandeerd is


Ik ben het volledig met je eens. De vraag in deze kwestie is ook denk ik niet of er vraag / behoefte is aan reactivering van de spoorlijn, maar meer hoe dit project gefinancierd moet worden. De provincie en/of gemeente willen dit in elk geval niet, en dat komt helaas omdat men sinds 1999 al van de spoorlijn af wil en eerst een rondweg wilde aanleggen en daarna kwam die HOV in beeld. Men denkt dat de HOV meer zal opleveren, maar dit is al door diverse onderzoeken ongegrond verklaart. Eigenlijk ligt de fout ook in Den Haag, omdat Camiel Eurlings destijds toestemming heeft gegeven aan Prorail om de boel te verkopen. De lokale politiek zou eens moeten leren om te luisteren naar de mensen.
 

28-12-2013 13:33:27
treinfan
treinfan
Quote
KvdLee (za 28 dec 2013 13:01:07 https://www.somda.nl/forum/11442/p480971/): Ik wil alleen maar zeggen dat er in een busbaan meer werk zit en in dit geval ook minder opbrengst.
Zoals al in dit topic is gemeld, dient voor reactivatie de ondergrond te worden vervangen. De ondergrond van een spoorlijn moet meer gewicht kunnen dragen dan de ondergrond voor een busbaan. Asfalt leggen is minder werk dan het (opnieuw) plaatsen van rails, dus in een busbaan zal minder werk zitten.
Quote
Tel daar overlast bij op en, eveneens hoe onhaalbaar ook, de spoorlijn reactiveren is in mijn ogen beter dan een busbaan in de huidige vorm en idee�n.
Welke overlast? Treinen maken meer lawaai dan bussen en de overlast van de werkzaamheden zal in beide gevallen vergelijkbaar zijn.
 

28-12-2013 13:37:14
KvdLee
KvdLee
Ik denk zelf dat de spoorlijn vervangen door een rondweg, en dat de huidige busverbinding blijft liggen, het efficiëntst is voor de bereikbaarheid van IJmuiden. Maar dat zou verschrikkelijk zijn voor de bewoners langs het huidige spoor, vooral tijdens de spits. Het is een lastige kwestie..

Treinfan: De busbaan zou, bij mijn weten, verdiept komen te liggen, dus er moeten damwanden de grond in gaan, er moet beton worden gestort, en voor de spoorlijn is dat beide niet nodig. Neemt niet weg dat, zoals ik al zei, het beide economisch gewoon onhaalbaar is en overlast geeft.

Verder brengt elke 5 of 10 minuten een bus per richting, inclusief de irritante HOV bel, meer overlast en fijnstof, dan een trein die 1x per half uur per richting komt. Uiteraard geeft elektrificatie last, en moet er beton worden gestort, en diesel geeft ook fijnstof dus bus of trein, het is beide niet ideaal.

Laatst bewerkt door KvdLee op 28-12-2013 13:42


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

28-12-2013 13:39:11
vislijntje
vislijntje
Quote
%Welke overlast? Treinen maken meer lawaai dan bussen en de overlast van de werkzaamheden zal in beide gevallen vergelijkbaar zijn.


De overlast die in elk geval begraafplaats Westerveld vreest zijn met name de aangepaste kruising vlak voor de ingang van de begraafplaats, en de alarminstallatie die waarschuwt zodra een bus de kruising nadert vergelijkbaar met een AHOB. Aangezien elke 5 minuten een bus langs zal rijden kun je je voorstellen dat dit meer overlast geeft dan een enkele trein die langsrijdt. Begraafplaats Westerveld heeft in de tijden van de trein nooit overlast ondervonden hiervan, en toen Lovers Rail ging rijden was het voor een aanzienlijk deel door de inspanning van de begraafplaats dat er halte gehouden werd op station Westerveld.
 

28-12-2013 14:56:52
broek53
broek53
Help mij nog even. Waar komen ook alweer de duizenden reizigers vandaan die deze spoorlijn (destijds de op twee na meest onrendabele van NS) enigszins verantwoord maken?

Laatst bewerkt door broek53 op 28-12-2013 14:57
 

28-12-2013 15:01:52
Daan!
Daan!
De vraag is alleen of een trein 2/h kan concurreren met lijn 75 die iedere vijf minuten gaat en ook nog eens dichter bij huis stopt.

Voordeel van de trein is wel dat er een snellere verbinding met A'dam CS wordt geboden. Dat lijkt me belangrijk omdat de draagvleugelboot nog maar 3,5 dag vaart.
 

28-12-2013 15:13:07
broek53
broek53
Ik weet ook nog heel wat voordelen van een trein, maar kennelijk de mogelijke reizigers niet. Ik vind het prachtig hoe iedereen zich met allerlei redeneringen in allerlei bochten wringt, maar de lijn stelde niets voor en ik ben nog altijd zoekende naar een echte reden waarom hij dat nu plots wel zou gaan doen. Hoe jammer ik dat ook vind, daar niet van.  

28-12-2013 15:31:42
FourRoses
FourRoses
Quote
Daan! (za 28 dec 2013 15:01:52 https://www.somda.nl/forum/11442/p480990/): De vraag is alleen of een trein 2/h kan concurreren met lijn 75 die iedere vijf minuten gaat en ook nog eens dichter bij huis stopt.

Voordeel van de trein is wel dat er een snellere verbinding met A'dam CS wordt geboden. Dat lijkt me belangrijk omdat de draagvleugelboot nog maar 3,5 dag vaart.


Liever elke 5 minuten een bus dan eens per half uur een trein. Frequentie is het sleutelwoord.
 

28-12-2013 15:56:04
KvdLee
KvdLee
Ik denk dat het in de huidige situatie beide gewoon onrendabel is: bus of trein.
FourRoses: Als er reizigers zijn die bereid zijn een eind te lopen naar de bushalte, klopt dat absoluut!
Als er de keuze is: de huidige 75 of de trein, zal men massaal de 75 kiezen neem ik aan. Tenzij er een topverbinding wordt gevormd met Amsterdam via het spoor (onhaalbaar..). Maar in die situatie blijft de huidige 75 zijn rondjes doen. Als het HOV er komt, wel frequenter dan de huidige verbinding, moet men vaak een heel eind lopen naar de bushalte in tegenstelling tot nu. Dus de vraag is niet zozeer: spoorlijn of HOV-busbaan; maar lijn 75 of HOV. Waarbij naast lijn 75 nog, mocht de industrie in IJmuiden toenemen, of meer behoefte hebben aan spoor, er goederenvervoer per spoor plaats kan vinden. Het huidige vervoer met vrachtwagens voldoet, maar is niet optimaal.

Laatst bewerkt door KvdLee op 28-12-2013 15:57, reden: Laatste twee zinnen bijgevoegd


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

28-12-2013 16:45:33
Daan!
Daan!
Oke mee eens, maar ik denk dat een reistijd Velsen-IJmuiden-Oost - Haarlem van 14 minuten niet gek geredeneerd is. De bus doet daar 23/24 minuten over. Zou de bus om de vijf minuten gaan en de trein om .10 betekent dat je bus van .00, .05 en .10
kunt laten gaan omdat je met de trein van .10 sneller of net zo snel op Haarlem bent als met de trein. Het comfort van de trein is dan ook nog een keer hoger.
 

28-12-2013 16:51:38
edje
edje
Quote
KvdLee (za 28 dec 2013 15:56:04 https://www.somda.nl/forum/11442/p481000/): mocht de industrie in IJmuiden toenemen, of meer behoefte hebben aan spoor, er goederenvervoer per spoor plaats kan vinden. Het huidige vervoer met vrachtwagens voldoet, maar is niet optimaal.

Dat laatste stukje vind ik vaag. Waarom voldoet een vrachtwagen niet. Het is landelijk een trend, dat steeds meer bedrijven overstappen van de trein naar het wegtransport.

Als de N302 wordt doortrokken via de kanaaldijk naar het industrie gebied, hebben de ondernemers aldaar, daar veel meer belang bij dan een goederenlijn.

Ik snap echt totaal niet, waarom zo'n kleine stad,(48.000 inwoners 2009) nou speciaal een soort van stadsrail moet hebben.
 

28-12-2013 17:00:34
MDDM
MDDM
Eerder een paar liefhebbers dan de stad als ik zo de discussie volg.


Gr Joop mcn Lls
 

28-12-2013 19:16:10
timtrein
timtrein
Als hier in de negorij plaatsjes als Veendam en mogelijk zelfs Stadskanaal (!) een spoorlijn terug krijgen, dan moet die 5,5 kilometer die naar 48.000 inwoners leidt toch vele malen kansrijker zijn, zou je zeggen...  


28-12-2013 21:31:41
Nelis
Nelis
Ik denk dat we het veendam voorbeeld hier niet helemaal kunnen gebruiken omdat daar al een "actieve" spoorlijn aanwezig was en niet alle stations en werkelijk ieder stukje bovenbouw vervangen hoeft te worden. Ik heb toevallig de bovenbouw van deze spoorlijn een paar weken geleden geinspecteerd en hij kan rechtstreeks naar de schroothoop. Het viaduct bij de aanlegsteiger van de draagvleugelboot is waarschijnlijk ook niet meer geschikt voor de passage van goederentreinen. Hierdoor is reactivatie niets anders als het bouwen van een compleet nieuwe spoorlijn.

Over rendabiliteit van ov hoeven we het niet te hebben. Het wordt vaak genoeg schertsend onredabel vervoer genoemd. Maar zijn er geen mogelijkheden voor een busbaan die dichterbij het centrum van ijmuiden in de buurt komt, mischien gebouwd naar een soort utrechts model (maak een paar straten zeer autoluw en leg er een busbaan overheen)?
 

29-12-2013 00:39:40
tjabbe73
tjabbe73
Nope, voor de bovenbouw van Zuidbroek naar Veendam is een compleet nieuwe onder- en bovenbouw aangebracht. Dit incluis detectie en beveiliging (GRS met Opus-pedalen en ATB-NG). Hiervoor is een compleet nieuw relaishuis neergezet in de polder, bij de aftakking naar de stamlijn....

Laatst bewerkt door tjabbe73 op 29-12-2013 00:40
 

29-12-2013 12:35:38
vislijntje
vislijntje
Dat de gehele spoorlijn opnieuw zal moeten worden aangelegd is duidelijk. Het viaduct waaraan gerefereerd werd zal overigens binnenkort gerenoveerd worden is al eerder bekend geworden, aangezien het inderdaad nog net niet op instorten staat.

Maar verder zie ik zoals gezegd veel potentie voor de spoorlijn. Laten we niet vergeten dat toen de lijn nog door de NS geëxploiteerd werd, dat dit een compleet andere tijd was (lees 1983). In de Lovers tijd werd vooral een dienst gereden voor dagjes mensen. Hiermee werden dus geen forensen bijvoorbeeld aangetrokken.

We leven nu in 2013, en ik denk dat zowel een passagiersdienst als goederenvervoer veel potentie hebben. Wat betreft het personenvervoer leven er genoeg mensen in de directe omgeving. Vergelijken we dit met de treintjes die in Groningen en Friesland bijvoorbeeld rondrijden, dan is het argument dat er niet genoeg potentieel is wat mij betreft teniet gedaan. Als deze lijnen wel geëxploiteerd kunnen worden in afgelegen gebieden, dan moet het in IJmuiden zeker kunnen. Tevens hebben we tegenwoordig een mooi systeem dat aanbesteding heet. In de Lovers tijd was dit er helaas nog niet.

Wat betreft het goederenvervoer zijn er tal van mogelijkheden. De ontwikkelingsplannen voor de haven zouden alleen maar voordeel hebben van een nieuwe spooraansluiting. De reden dat de vistrein in 1994 ook ophield met rijden was omdat het vervoer door NS Cargo simpelweg te duur was. Mede door deze reden is bijvoorbeeld ook het Aardappellijntje Leeuwarden - Stiens opgedoekt. Echter hebben we tegenwoordig commerciële cargo bedrijven die voor een fractie van de prijs kunnen werken. Daarnaast zijn er plannen om IJmuiden aan te merken als windturbine aanvoerhaven. Onlangs heb ik in de raadsvergadering een spreker gehoord die pleitte voor de reactivering van de spoorlijn mede voor dit doel. Er zullen enkele honderden windturbines aangevoerd kunnen worden via de spoorlijn.

Daarnaast blijft IJmuiden als vishaven steeds verder groeien. Op dit moment wordt de vis nog op een vrachtwagen geladen, vervolgens naar het even verderop gelegen Beverwijk gereden en vanaf daar alsnog via de trein verder vervoerd. Inefficiëntie ten top. En zeker met het alsmaar groter wordende bewustzijn over duurzaam en milieuvriendelijk transport is dit een belangrijk punt om mee te nemen.

Heb nu even een greep gedaan over de aangedragen redenen waarom de spoorlijn WEL rendabel zou zijn. En die lijken mij zeer reëel.

Laatst bewerkt door vislijntje op 29-12-2013 13:16
 

29-12-2013 12:45:00
KvdLee
KvdLee
Bij mijn weten rijden er geen vistreinen? Vanuit Beverwijk rijdt alleen DB Schenker met staaltreinen naar Kijfhoek, Kalk naar Flandersback, en gemengd kalk-staal naar Jemelle.

Interessant vind ik wat je zegt over de windturbines. Dat zou economisch misschien interessant zijn om per spoor te vervoeren, maar bedenk wel dat de huidige lijn dan helemaal opnieuw gelegd zou moeten worden, er moet een aansluitwissel bij Santpoort komen (wat ook weer enorm veel geld kost in jaarlijks onderhoud), en de huidige lijn moet dan worden doorgetrokken naar het betreffende bedrijf. Ik ben benieuwd of dit uiteindeiljk, kijkend naar de opbrengst van die honderden windturbines, aantrekkelijker is dan vervoer per vrachtwagen / convoi exeptionel (wat ook bijna onbetaalbaar is).


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

29-12-2013 13:10:48
vislijntje
vislijntje
Hoi KvdLee,

Even een reactie. Volgens een spreker in de raad rijden er wel degelijk koeltransporttreinen vanaf Beverwijk. Het gaat kennelijk om koeltransport, waaronder vis. De vis schijnt nu grotendeels vanaf IJmuiden naar Beverwijk gereden te worden, en daar alsnog op de trein geladen te worden. Dit was mij ook onbekend, maar ik vond het nogal een vreemde werkwijze.

Wat betreft de windturbines heb je helemaal gelijk. Ik weet wel dat de meneer die dit toe kwam lichten in de raad een erg goed verhaal had. De gemeenteraad neemt dit volgens mij ook serieus mee in de overweging. Echter gaat het plan met de windturbines uit van een situatie waarbij de HOV wel aangelegd wordt, maar waarbij sleuven in het asfalt worden gevreesd waar straatspoor in gelegd kan worden. Zo wordt het dus een bus/treinbaan. Volgens het onderzoek wat hiernaar gedaan is hoeft dit bijzonder veel extra te kosten.

Maar indien er straatspoor aangelegd zou worden kunnen neem ik aan ook andere spoorvervoerders hier gebruik van maken..

Maar goed, straatspoor vind ik geen spoorlijn ben ik bang
 

29-12-2013 13:15:54
waalkade
waalkade
Zou me niets verwonderen dat er een spoorlijn komt voor die windturbines.
Maar alleen om de prijs te drukken die de scheepvaart vraagt.
 

29-12-2013 13:31:59
john2
john2
Quote
vislijntje (zo 29 dec 2013 13:10:48 https://www.somda.nl/forum/11442/p481126/): Hoi KvdLee,

Even een reactie. Volgens een spreker in de raad rijden er wel degelijk koeltransporttreinen vanaf Beverwijk. Het gaat kennelijk om koeltransport, waaronder vis. De vis schijnt nu grotendeels vanaf IJmuiden naar Beverwijk gereden te worden, en daar alsnog op de trein geladen te worden. Dit was mij ook onbekend, maar ik vond het nogal een vreemde werkwijze.

Wat betreft de windturbines heb je helemaal gelijk. Ik weet wel dat de meneer die dit toe kwam lichten in de raad een erg goed verhaal had. De gemeenteraad neemt dit volgens mij ook serieus mee in de overweging. Echter gaat het plan met de windturbines uit van een situatie waarbij de HOV wel aangelegd wordt, maar waarbij sleuven in het asfalt worden gevreesd waar straatspoor in gelegd kan worden. Zo wordt het dus een bus/treinbaan. Volgens het onderzoek wat hiernaar gedaan is hoeft dit bijzonder veel extra te kosten.

Maar indien er straatspoor aangelegd zou worden kunnen neem ik aan ook andere spoorvervoerders hier gebruik van maken..

Maar goed, straatspoor vind ik geen spoorlijn ben ik bang

Even iets over een straatspoor waar vislijntje over heeft. Sleuven in asfalt zijn gauw genoeg gevreesd en spoorrails ingelegd. Maar hoe zit het met dwarsliggers? Of is de ondergrond van asfalt hier degelijk genoeg voor, voor treinen te laten rijden? Als ik naar cabineritten.nl kijk, dan rijden er ook treinen in straten. Als ik het goed heb is dit wel smalspoor.
 

29-12-2013 14:20:37
treinfan
treinfan
Quote
vislijntje (zo 29 dec 2013 13:10:48 https://www.somda.nl/forum/11442/p481126/): Even een reactie. Volgens een spreker in de raad rijden er wel degelijk koeltransporttreinen vanaf Beverwijk. Het gaat kennelijk om koeltransport, waaronder vis. De vis schijnt nu grotendeels vanaf IJmuiden naar Beverwijk gereden te worden, en daar alsnog op de trein geladen te worden. Dit was mij ook onbekend, maar ik vond het nogal een vreemde werkwijze.
Dan weet de spreker in de raad blijkbaar niet waar hij het over heeft, want er rijden echt geen vistreinen uit Beverwijk
 

29-12-2013 15:13:03
marotrans
marotrans
Beetje roze-wolk discussie hier als ik het zeggen mag...
Qua reizigersvervoer zal er gerust potentie in deze lijn zitten, aan de andere kant hebben reeds twee vervoerders het geprobeerd en zijn er ook weer mee gestopt. Maar wat een beetje subsidie al niet kan doen

Voor wat betreft het goederenvervoer: vergeet het rustig. Ga eens kijken wat er in Amsterdam en Rotterdam gebeurt: van complete containerterminals tot de meest simpele spooraansluitingen liggen er ongebruikt bij, ook hier is al genoeg opgebroken. En dan hebben we het over wereldhavens, tot voor kort economische middelpunten van Nederland. Dan zal IJmuiden een boost kunnen geven aan het goederenvervoer per spoor? Sorry, maar ik denk het niet. Het turbinevervoer is een tijdelijke stroom; vis/koelvervoer gaat nou eenmaal sneller over de weg... Tel daarbij het goedkoper worden van het wegtransport door Oost-Europese chauffeurs in te zetten en het plaatje is daar: kansloos.
 

29-12-2013 15:19:42
dh3201
dh3201
Quote
vislijntje (zo 29 dec 2013 12:35:38 https://www.somda.nl/forum/11442/p481115/): We leven nu in 2013, en ik denk dat zowel een passagiersdienst als goederenvervoer veel potentie hebben.

Als jij er voldoende potentie in ziet, zou ik zeggen: richt een spoorwegmaatschappij op en pomp er geld in.


Shqiperise-lopers?
 

29-12-2013 15:21:21
Nelis
Nelis
Quote
marotrans (zo 29 dec 2013 15:13:03 https://www.somda.nl/forum/11442/p481153/): Beetje roze-wolk discussie hier als ik het zeggen mag...
Qua reizigersvervoer zal er gerust potentie in deze lijn zitten, aan de andere kant hebben reeds twee vervoerders het geprobeerd en zijn er ook weer mee gestopt. Maar wat een beetje subsidie al niet kan doen

Voor wat betreft het goederenvervoer: vergeet het rustig. Ga eens kijken wat er in Amsterdam en Rotterdam gebeurt: van complete containerterminals tot de meest simpele spooraansluitingen liggen er ongebruikt bij, ook hier is al genoeg opgebroken. En dan hebben we het over wereldhavens, tot voor kort economische middelpunten van Nederland. Dan zal IJmuiden een boost kunnen geven aan het goederenvervoer per spoor? Sorry, maar ik denk het niet. Het turbinevervoer is een tijdelijke stroom; vis/koelvervoer gaat nou eenmaal sneller over de weg... Tel daarbij het goedkoper worden van het wegtransport door Oost-Europese chauffeurs in te zetten en het plaatje is daar: kansloos.


Amen
 

29-12-2013 19:52:20
Daan!
Daan!
Quote
marotrans (zo 29 dec 2013 15:13:03 https://www.somda.nl/forum/11442/p481153/): Beetje roze-wolk discussie hier als ik het zeggen mag...
Qua reizigersvervoer zal er gerust potentie in deze lijn zitten, aan de andere kant hebben reeds twee vervoerders het geprobeerd en zijn er ook weer mee gestopt. Maar wat een beetje subsidie al niet kan doen

Voor wat betreft het goederenvervoer: vergeet het rustig. Ga eens kijken wat er in Amsterdam en Rotterdam gebeurt: van complete containerterminals tot de meest simpele spooraansluitingen liggen er ongebruikt bij, ook hier is al genoeg opgebroken. En dan hebben we het over wereldhavens, tot voor kort economische middelpunten van Nederland. Dan zal IJmuiden een boost kunnen geven aan het goederenvervoer per spoor? Sorry, maar ik denk het niet. Het turbinevervoer is een tijdelijke stroom; vis/koelvervoer gaat nou eenmaal sneller over de weg... Tel daarbij het goedkoper worden van het wegtransport door Oost-Europese chauffeurs in te zetten en het plaatje is daar: kansloos.


Dat laatste is niet helemaal waar. Asher is aan het kijken om de eisen de arbeidsomstandigheden te verbeteren van goedkopere chauffeurs. Die goedkopere chauffeurs worden met de tijd dus ook duurder. Dat maakt het dus onaantrekkelijker vis per vrachtwagen te vervoeren.
 

29-12-2013 20:22:31
marotrans
marotrans
Tja, daar is men mee bezig... Woensdag gaan de grenzen open voor Bulgaren en Roemenen.

Maar goed, dat doet hier verder weinig ter zake: een spoorlijn (opnieuw) aanleggen is een investering voor decennia terwijl het wegvervoer voorlopig nog wel even goedkoper blijft.
 

30-12-2013 10:06:50
mich
mich
Een goederentrein is goedkoper bij grotere hoeveelheden. Een containertrein laten rijden van rotterdam naar duitsland grens kan al voor 3000 euro. Daar kunnen dan 50 40voets containers op. Reken zelf maaruit waar het omslagpunt ligt  

30-12-2013 10:18:12
daniel81
daniel81
Quote
timtrein (za 28 dec 2013 19:16:10 https://www.somda.nl/forum/11442/p481036/): Als hier in de negorij plaatsjes als Veendam en mogelijk zelfs Stadskanaal (!) een spoorlijn terug krijgen, dan moet die 5,5 kilometer die naar 48.000 inwoners leidt toch vele malen kansrijker zijn, zou je zeggen...

De ene concessieverlener is de andere niet. Groningen zwemt in het OV-geld door het niet doorgaan van eerst de Zuiderzeelijn en daarna de Groningse stadstram. Dat geld was echter al wel gereserveerd en moet vóór 2020 uitgegeven zijn anders vloeit het terug naar het Rijk. Vandaar dat we in Groningen OV-projecten zien die elders in de wereld onmogelijk zijn, zoals reizigersvervoer naar Eemshaven en Stadskanaal.

Laatst bewerkt door daniel81 op 30-12-2013 10:18
 

30-12-2013 12:02:01
AgentX
AgentX
Maar is dat dan niet heel verkeerd? Volgens mij worden die genoemde plannen verzonnen "omdat we toch nog geld over hebben". "Kom, laten we naar de Eemshaven gaan rijden, *yolo*, geld zat!"
Zo komt het op mij over.

Dat geld kan prima ergens anders gebruikt worden.
 

30-12-2013 12:04:02
sfj
Het lijkt me zinnig, als we het in dit topic hebben over het Vislijntje ?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

30-12-2013 19:27:26
timtrein
timtrein
Eenmalige investeringen zijn vaak, mits de balans niet al te erg doorslaat, nog niet eens zo'n probleem. Belangrijker is of er iets van een zinnige exploitatie mogelijk is waar niet teveel geld bij moet. Met zoveel inwoners is dat in IJmuiden an sich niet onmogelijk, maar dat hangt er wel een beetje vanaf waar die reizigers heen moeten (ik heb in elk geval geen idee).  

30-12-2013 19:46:07
marotrans
marotrans
Quote
mich (ma 30 dec 2013 10:06:50 https://www.somda.nl/forum/11442/p481210/): Een goederentrein is goedkoper bij grotere hoeveelheden. Een containertrein laten rijden van rotterdam naar duitsland grens kan al voor 3000 euro. Daar kunnen dan 50 40voets containers op. Reken zelf maaruit waar het omslagpunt ligt


Kijk, dan praat je over volume (en bloktreinen?) zonder de tijdsdruk van "vers". In het geval IJmuiden is dat precies andersom: wél druk, geen volume...
 

30-12-2013 19:51:38
Daan!
Daan!
Haarlem, Amsterdam en eventueel in het verlengde daarvan. Naar het noorden wordt in ieder geval weinig gereisd door de IJmuidense forens. Als je al mag spreken van forenzen. IJmuiden blijft toch een industriedorp.  

30-12-2013 20:17:38
Frontier
Frontier
Het spoor doortrekken langs de Dokweg en de Kromhoutstraat naar het strand, dan heb je in ieder geval alvast in de maanden april-oktober de nodige klandizie.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

30-12-2013 20:23:32
broek53
broek53
Het is nu 45 jaar geleden dat ik dat voor het eerst las. Spoor naar 75, het toekomstplan van de NS anno 1967.  

30-12-2013 21:17:54
Frontier
Frontier
Ah, kijk eens aan, dat wist ik nog niet. %08% Als men dat destijds had gedaan had de lijn wellicht niet eens gesloten hoeven worden volgens mij.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

30-12-2013 21:46:05
279
279
zoals broek53 al eerder aangaf is de lijn niet voor niets gesloten
en is de mogelijke heropleving van deze lijn al vele malen langsgekomen...
 

30-12-2013 22:28:41
illyavaes
illyavaes
Quote
broek53 (ma 30 dec 2013 20:23:32 https://www.somda.nl/forum/11442/p481263/): Het is nu 45 jaar geleden dat ik dat voor het eerst las. Spoor naar 75, het toekomstplan van de NS anno 1967.

Dat was toch een verlenging naar een (toen) nieuwbouwwijk?
 

30-12-2013 22:42:17
broek53
broek53
Op jou heeft het al net zo'n indruk gemaakt als op mij, blijkbaar.
Ja, het ging om de wijk De Pleiaden, maar dat is dezelfde route. En ook toen werd verdere verlenging richting het strand al geopperd.
 

30-12-2013 22:55:11
sjoerd
sjoerd
En dan te bedenken dat de lijn via het spoor naar de vissershaven, zelfs ook nog heeft doorgelopen tot op (de voet van) de zuiderpier ten behoeve van het lossen van stortsteen voor de havenhoofden! Zo'n stenentrein, komende uit Quenast in België, is overigens rond 1960 nog eens ontspoord ten oosten van het toenmalige emplacement Oud-Zwijndrecht. De stortsteen heeft daar nog gelegen tot de aanleg van Kijfhoek Aansluiting Zuid.  

30-12-2013 23:32:13
Daan!
Daan!
Quote
279 (ma 30 dec 2013 21:46:05 https://www.somda.nl/forum/11442/p481275/): zoals broek53 al eerder aangaf is de lijn niet voor niets gesloten
en is de mogelijke heropleving van deze lijn al vele malen langsgekomen...


Tijden veranderen. Ik heb nog geen onderzoek gezien waar een spoorverbinding is onderzocht waar rekening is gehouden met reizigersvervoer icm goederenvervoer, de ontwikkeling van de haven, het stopzetten van de draagvleugelboot, concessies en subsidiëring van personenvervoer.

Laatst bewerkt door Daan! op 30-12-2013 23:35
 

30-12-2013 23:55:44
broek53
broek53
En maar volhouden, ik vind het knap. Uiteindelijk is het antwoord van zo'n exercitie altijd dat het waard is wat de gek ervoor geeft, alleen staat dat er nooit zo. Maw: als je bereid bent om naast de aanleginvesteringen jaarlijks maar genoeg geld in het onderhoud en in de exploitatie te pompen, kan alles. Het is uiteraard zeker dat men daartoe niet bereid zal zijn - op basis van alle onderzoeken en wilde ideeen die er al geweest zijn, heeft men na een jaar of tien besloten de lijn te onttrekken aan het openbare spoorwegnet. Er ligt dus nog een kleine uitdaging om die besluitvorming terug te draaien, maar we laten ons graag verrassen.  

31-12-2013 08:54:54
Daan!
Daan!
Ik heb je nog nergens opbouwende reacties zien geven de laatste paar dagen. Je gaat er vanuit dat je alles al weet, maar een betere oplossing heb je vooralsnog niet gegeven. Dat de HOV meer op zou brengen dan lijn 75 nu ongegrond verklaard. Dus wat blijft er over? De lijn via de huidige route laten rijden, lijkt dus beter. Wat blijft er over?  

31-12-2013 09:19:22
broek53
broek53
Als je op opbouwende reacties zit te wachten, moet je inderdaad niet bij mij zijn. Ik meen te beseffen wanneer een strijd verloren is en dat punt is voor Santpoort Noord - IJmuiden royaal gepasseerd. Dat vervolgens de ongewenstheid van een HOV over hetzelfde tracé in de strijd wordt geworpen, vertroebelt de discussie alleen maar. Maar ook hier geldt: als de gemeenschap het geld ervoor over heeft, kan alles. Ik denk alleen niet dat de gemeenschap er het geld voor over heeft, gezien de besluiten van de afgelopen decennia.  

31-12-2013 12:10:01
alle46
alle46
Dan mag je blij zijn, dat het tracé voor het openbaar vervoer behouden blijft lijkt mij een aardige conclusie.  

31-12-2013 15:33:10
279
279
Quote
Daan! (ma 30 dec 2013 23:32:13 https://www.somda.nl/forum/11442/p481281/):
Quote
279 (ma 30 dec 2013 21:46:05 https://www.somda.nl/forum/11442/p481275/): zoals broek53 al eerder aangaf is de lijn niet voor niets gesloten
en is de mogelijke heropleving van deze lijn al vele malen langsgekomen...


Tijden veranderen. Ik heb nog geen onderzoek gezien waar een spoorverbinding is onderzocht waar rekening is gehouden met reizigersvervoer icm goederenvervoer, de ontwikkeling van de haven, het stopzetten van de draagvleugelboot, concessies en subsidiëring van personenvervoer.


ik zal wel net zo "positief" klinken als broek53,
maar ik verwacht niet dat er nog zo'n onderzoek zal komen!
maar ja, wie weet! ze hebben al vast een medestander.... )
 

31-12-2013 15:38:26
MDDM
MDDM
Dit topic doet me denken aan het elke 5 jaar terugkerende geneuzel over reactiveren van het Pon-lijntje. Kosten nog moeite worden bespaard en elke keer komt men tot de zelfde conclusie.... Gaat hem niet worden, te duur


Gr Joop mcn Lls
 

31-12-2013 17:00:55
bloemkool
bloemkool
En dan heb je hier nog gebruikers, met een roze bril op, die boos worden op realisten zoals broek53

Overigens is de discussie rondom Nijmegen - Kleve niet veel anders. Alleen vind ik dat Groesbeek oneigenlijke redenen gebruikt om reactivatie tegen te houden %07%
 

31-12-2013 18:58:35
dh3201
dh3201
Zoals ik ook al eerder aangaf: als je brood in dat lijntje ziet, investeer er dan zelf in! Je hoeft niet op anderen te wachten %08%


Shqiperise-lopers?
 

31-12-2013 19:20:20
sjoerd
sjoerd
Wat voor Kleve - Nijmegen opgaat, is ook van toepassing op andere projecten. In Groesbeek wordt er een tunnel aangeplakt en moet er een busbaan worden verlegd, op Amersfoort - Rhenen (-Kesteren) schreeuwt Amersfoort moord en brand over een fietspad op het tracé en moet er een brug over de Rijn worden verlegd, en Santpoort - IJmuiden moet zowat een HSL-karakter krijgen met 4 m hoge geluidsmuren, terwijl het vroeger een tramachtige lijn was. Al die extra kosten worden gemakshalve aan het basisproject toegerekend en dat, gevoegd bij voorzichtige vervoersramingen leidt al gauw tot een 0-optie.
Op de Hofpleinlijn werden en straks op Schiedam - Hoek van Holland Strand worden er wel miljoenen verspijkerd. Onzin? In Breda verrijst voor miljoenen een nieuw winkelcentrum terwijl de huidige leegstand 17 % bedraagt; bij Moerdijk moet een dorpsvernietigend logistiek centrum verrijzen van de provincie, waarover ook een vernietigend rapport bestaat: er is geen behoefte aan. Kortom: waar een wil is, is een weg, en waar die niet is... Het gaat in dat soort gevallen en ook bij OV niet over feiten maar over politieke keuzes en dat is zoals bekend heel wat anders dan feiten afwegen.
 

02-01-2014 01:57:55
dlm4yjp
dlm4yjp
Sowieso is het niet geheel gunstig om nu nog de spoorlijn te reactiveren.
Gisteren nog even in IJmuiden gekeken, maar het lijkt net alsof sinds de trein weg is dat alles daar stil is blijven staan.
Zeer veel achterstallig onderhoud, verwaarlozing en vervuilingen zijn er volop te zien, wat het voor nut heeft om een peperdure spoorlijn aan te leggen vraag ik mij toch sterk af dan.
Niemand pakt immers de trein om zomaar even naar een verwaarloosd gebied te gaan (hooguit voor de DFDS veerverbinding dan).
(IJmuiden draait in principe puur op de restende scheepvaartindustrie, welke inmiddels ernstig afzwakt).

IJmuiden is inmiddels een plaats geworden waar de slagbomen al jaren de weg afsluiten met knipperende lampen achter een permanent hek, waar sommige mensen nogsteeds op wachten tot het licht op groen springt... https://www.google.nl/maps/preview#!data=!1m8!1m3!1d3!2d4.605825!3d52.467043!2m2!1f33.53!2f83.65!4f38.36!2m9!1e1!2m4!1sHlcZq4etcuFO1I02YXpO9Q!2e0!9m1!6sMiddensluisweg!5m2!1sHlcZq4etcuFO1I02YXpO9Q!2e0&fid=5

Als de reactivering toch doorgaat is het maar een zeer grote gok of dit ooit nog zal gaan lonen voor IJmuiden, in het beste geval knapt de stad er van op, maar vanuit mijn oogpunt zie ik het meer als een geldverspilling: ongeacht of het de spoorlijn word of een HOV-busbaan...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

02-01-2014 12:35:49
waalkade
waalkade
Quote
Frontier (ma 30 dec 2013 20:17:38 https://www.somda.nl/forum/11442/p481262/): Het spoor doortrekken langs de Dokweg en de Kromhoutstraat naar het strand, dan heb je in ieder geval alvast in de maanden april-oktober de nodige klandizie.
Voor gemiddeld 6 à 7 dagen in het strand seizoen.
Bij een eerste mooie voorjaarsdag kan je er nog een topdag bijtellen.
En dat is het!

Laatst bewerkt door waalkade op 02-01-2014 12:37
 

02-01-2014 12:45:54
sik214
sik214
Ook de DFDS Seaways boot die steeds aangehaald wordt meert 1 keer per dag aan en vaart 1 keer per dag af. Daarvoor rijdt nu al een bus Amsterdam Centraal - IJmuiden, die zeker niet uitpuilt....

Het komt mij allemaal erg geromantiseerd over. Hoe graag je er ook een trein ziet rijden, ik denk dat zelfs een museumlijn het er erg moeilijk gaat krijgen qua (betalende) bezoekers.

Laatst bewerkt door sik214 op 02-01-2014 12:46
 

02-01-2014 13:45:44
edje
edje
Nee echt interresant is die lijn niet om er een museumlijn van te maken, wat heeft de omgeving van de lijn te bieden, een industrieterrein en achtertuinen van huizen, daar houdt het wel een beetje bij op.  

02-01-2014 16:24:56
broek53
broek53
Een fraai zicht op het Noordzeekanaal en het industriële landschap van de Hoogovens - ik vind dat fraai zoals ik het Ruhrgebiet fraai vond, maar als museumlijn lijkt het niet zo aantrekkelijk. Als het nou nog mooie vlinderportalen had en je kon er per blokkendoos pendelen of zo;-) (de blokkendoos van het NSM heeft een nagebouwd stuurstandrijtuig van een type dat een jaar of 80 geleden speciaal voor de IJmuiderlijn ontwikkeld is).  

02-01-2014 18:47:33
Nelis
Nelis
Hoe leuk het idee voor een museumlijn ook is, het probleem van de totaal afgewerkte infrastructuur (voor zover nog aanwezig) blijft. En buiten deze investering moeten er toeristen getrokken worden wat altijd lastig is. Dus zijn museumspoorlijnen vaak afhankelijk van een provincie of gemeente op momenten dat het slechter gaat of grote investeringen nodig zijn. Er is dus een hele weg vol beren te berijden voordat deze lijn ook maar aanspraak maakt om een museumlijn te worden.

Laatst bewerkt door Nelis op 02-01-2014 18:48, reden: typo
 

02-01-2014 22:03:58
thom
thom
Sowieso, het gaat met de huidige museumspoorlijnen nou ook niet bepaald allemaal van een leien dakje, dus of dat nou zulk goeie bussiness is om überhaupt aan te beginnen...

Volgens mij hebben ze dat in Friesland al aardig weten te demonstreren, en in dat project hadden ze maar weinig van doen met de infra...
 

03-01-2014 17:35:14
tjabbe73
tjabbe73
Nou, volgens mij juist erg veel....  

03-01-2014 19:04:58
edje
edje
Zou een museumlijn in ijmuiden, juist niet heel erg in het vaarwater gaan zitten van de club die bij de hoogovens zit.