Spoorlijn IJmuiden-Santpoort
Forum: Algemeen - Algemeen
07-03-2013 19:27:13
edje
edje
Quote
vislijntje (do 07 mrt 2013 17:57:08 https://www.somda.nl/forum/11442/p439182/): Bedankt Emiel. Dat begrijp ik inderdaad. maar uiteindelijk werd er later geklaagd dat het traject zo vervallen was, terwijl met een beetje simpel snoeiwerk het al veel beter was geweest.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom de lijn Santpoort - IJmuiden dan nooit aanbesteedt is aan een partij. Wellicht dat er nu wel potentie geweest zou zijn, we leven immers bijna 15 jaar later.

Een museumtrein had ook prima mogelijk geweest, maar waarom dit altijd is tegengewerkt is mij nog steeds niet duidelijk..


De lijn was in NS tijd geen succes, in de Lovers Rail tijd, ook al niet. Telkens zat er zo'n 13 jaar tussen met reactivering.
De lijn is dus nooit rendabel geweest en ik denk dat de plaatselijke politiek hier nog zo over nadenkt. Een buslijn, oftewel een strook asfalt is nu veel handiger je kunt er een veel frequenter rijdende busdienst op laten rijden, waar je met een trein op het enkelsporige lijntje misschien er maximaal een 30 minuten dienst op kunt uitvoeren, kun je met die buslijn zelfs een 5 minuten dienst opzetten met veel meer haltes.

Een museumlijn, daar wil de lokale overheid toch helemaal niet aan beginnen in deze tijd van bezuinigingen, kost alleen maar geld, iets wat een regionale spoorlijn toch altijd al kost
 

07-03-2013 22:28:40
sjoerd
sjoerd
Hoe is het toch mogelijk: weer de stelling dat een spoorweg rendabel zou moeten zijn. Een paar berichten naar boven nog betoogd dat dat ook niet zo is met een groot aantal andere lijnen, met kazernes, scholen en met stoeptegels en lantaarnpalen, een autoweg, een museum... Ik geef het op. Wanneer gaan we het begrijpen?  

07-03-2013 23:09:35
thom
thom
Quote
vislijntje (do 07 mrt 2013 17:57:08 https://www.somda.nl/forum/11442/p439182/): Bedankt Emiel. Dat begrijp ik inderdaad. maar uiteindelijk werd er later geklaagd dat het traject zo vervallen was, terwijl met een beetje simpel snoeiwerk het al veel beter was geweest.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom de lijn Santpoort - IJmuiden dan nooit aanbesteedt is aan een partij. Wellicht dat er nu wel potentie geweest zou zijn, we leven immers bijna 15 jaar later.

Omdat je bij een aanbesteding doorgaans een partij gáát betalen om een dienst uit te voeren, het is niet dat een aanbesteding geld op gaat leveren aan een provincie of gemeente, maar dat kost ze geld...

Potentie moet er zijn om aanbesteding te beginnen, als dat er niet is wordt het een bodemloze put bij voorbaat...

En het woord rendabel, zullen we daar eens bij bedenken wat het kost, pèr reiziger om die trein te laten rijden en gewoon bedenken dat de kosten simpelweg te groot van uitgave kunnen zijn ?

Laatst bewerkt door thom op 07-03-2013 23:12
 

08-03-2013 00:17:20
maigoda
maigoda
Quote
sjoerd (do 07 mrt 2013 22:28:40 https://www.somda.nl/forum/11442/p439245/): Hoe is het toch mogelijk: weer de stelling dat een spoorweg rendabel zou moeten zijn. Een paar berichten naar boven nog betoogd dat dat ook niet zo is met een groot aantal andere lijnen, met kazernes, scholen en met stoeptegels en lantaarnpalen, een autoweg, een museum... Ik geef het op. Wanneer gaan we het begrijpen?

Ik denk dat hier niet zozeer bedoeld wordt dat de betreffende spoorlijn randabel moet zijn, maar dat de provincie met een busdienst minder geld hoeft bijleggen dan met een spoorlijn. De keuze is dan: compleet nieuwe infra aanleggen van 5,8 km met wellicht halverwege een kruisstation of een asfaltbaan voor bussen. Ik zou het wel weten is ik het uit eigen zak moest betalen.
Groetjes,
Emiel
 


08-03-2013 08:53:58
sjoerd
sjoerd
Nu komen we ter zake. En dan gaan we nu maar eens verkennen wat de aanleg van een kilometer enkelspoor (zonder beveiliging en perrons) met bovenleiding kost en wat een twee strooks asfaltweg (zonder beveiliging en haltes) met lantaarnpalen kost. Let wel: het tracé ligt er al, en we tellen het schoonmaken even niet mee.
En we gaan eens precies na voor wiens rekening dat komt en of de gemeente wel geacht wordt te dokken of bij te passen.
Laat de deskundigen (de echte) nu een duit in het zakje doen.
 

08-03-2013 09:10:10
Harold27
Harold27
Tot nu toe wordt hier de typisch Nederlandse benadering gevolgd: zuiver op het geld dus.
In het buitenland is zo langzamerhand wel bewezen dat hoogwaardig railvervoer veel meer passagiers genereerd dan bussen. Zie de nieuwe franse trambedrijven.
De gemeente Bordeaux heeft ongeveer 1 miljard Euro neergeteld (met hulp van de landelijke overheid), maar heeft nu een perfect railnet, waar de passagiersaantallen pijlsnel stijgen. Een busnet was stukken goedkoper geweest, maar had nooit dat wervende comfort kunnen bieden.
Het is maar net wat je wilt: op de winkel passen of hoogwaardig openbaar vervoer bieden om mensen echt een alternatief voor de auto te geven. Een bussysteem zal dat nooit kunnen.

Laatst bewerkt door Harold27 op 08-03-2013 09:10
 

08-03-2013 09:22:25
robert55
robert55
Als ik een miljard te besteden had aan hoogwaardig OV, zou denk ik reactivering van deze lijn er nog steeds niet bij zijn. Je moet dergelijke investeringen niet geísoleerd bekijken, maar ze naast elkaar zetten en bekijken welke de grootste opbrengst in brede zin) heeft. Geld is nu eenmaal begrensd beschikbaar.  

08-03-2013 09:28:33
Klaasje
Klaasje
Als je een meanderende, laagfrequente, buslijn vervangt door een snelle tram (dat is wat eer veelal is gebeurd in Frankrijk), dan is het niet raar dat dat aanslaat bij reizigers. Dat is wat anders dan het verschil tussen hoogwaardig bus- en tramvervoer, dat is gemiddeld slechts 5 % blijkt uit recent onderzoek.

Het gaat er niet zozeer om dat de lijn "onrendabel is" maar dat de lijn verschrikkelijk onrendabel is. Voor de kosten van een traag rijdend treintje in een uurdienst kan je hier een 5-minutendienst met snelbussen over een vrijliggende busbaan met voorang op het overige verkeer laten rijden. Als het dan al onrendabel is, dan lijkt het mij zo wel duidelijk welke de voorkeur verdient van degene die over het geld beslist.
 

08-03-2013 09:29:51
sjoerd
sjoerd
Juist. Je moet alles meetellen: milieu, omgevingservaringen, gebruikersgemak, welzijn, toekomstperspectieven, te verwachten onderhoudskosten. Dat gebeurt ook. Maar ik probeer het scherp te stellen omdat er kennelijk onbekendheid is over aanlegkosten van meters spoor versus meters asfalt. Tot nu toe ontbreken de feiten hierover.

Laatst bewerkt door sjoerd op 08-03-2013 10:01
 

08-03-2013 10:37:51
Klaasje
Klaasje
Asfalt kost 4 ton de kilometer in zo'n situatie omdat er weinig in de omgeving hoeft te worden aangepast. Spoor loopt in de miljoenen per kilometer.

Laatst bewerkt door Klaasje op 08-03-2013 10:38
 

08-03-2013 12:12:55
daniel81
daniel81
Maar alleen met asfalt ben je er niet. De busbaan zal ongetwijfeld ook ergens wegen kruisen. Aanleg van verkeerslichten kost je zo €150.000 euro per kruispunt (dan heb ik het alleen over de regelapparatuur, masten en lampjes, nog niet eens over kruispunten die wellicht fysiek heringericht moeten worden).
De opgehoogde haltes die tegenwoordig gevraagd worden zijn ook niet meer zo goedkoop als de palen die vroeger in de berm werden geplaatst; de OV-autoriteit zal om dynamische reisinformatie bij de haltes vragen, enz.
Alsnog wellicht goedkoper dan een spoor, maar laat het inderdaad maar eens berekend worden.
 

08-03-2013 12:50:25
AgentX
AgentX
Quote
daniel81 (vr 08 mrt 2013 12:12:55 https://www.somda.nl/forum/11442/p439296/): Maar alleen met asfalt ben je er niet. De busbaan zal ongetwijfeld ook ergens wegen kruisen. Aanleg van verkeerslichten kost je zo €150.000 euro per kruispunt (dan heb ik het alleen over de regelapparatuur, masten en lampjes, nog niet eens over kruispunten die wellicht fysiek heringericht moeten worden).
De opgehoogde haltes die tegenwoordig gevraagd worden zijn ook niet meer zo goedkoop als de palen die vroeger in de berm werden geplaatst; de OV-autoriteit zal om dynamische reisinformatie bij de haltes vragen, enz.
Alsnog wellicht goedkoper dan een spoor, maar laat het inderdaad maar eens berekend worden.


4 ton per kilometer asfalt en maar 1,5 ton voor een kruispuntje?
 

08-03-2013 14:46:29
jbt
jbt
En een overweginstallatie heb je ook niet voor niets.  

08-03-2013 15:35:08
alle46
alle46
Dat is bekend, maar wat kost ie wel.  

08-03-2013 16:08:38
gummbahla
gummbahla
Ongeveer zoveel als een luxe auto, of een nieuw huis, of wellicht een fikse villa. 'De' kosten, waar menigeen hier naar geïnteresseerd is, bestaan natuurlijk niet. Daarvoor zijn de individuele verschillen bij de aanleg van infrastructuur gewoon te groot. De cijfers die hier genoemd worden, hebben op zichzelf dan ook bitter weinig waarde.
Voorbeeldje: kosten van verbouwing AKI tot AHOB op de lijn Zl-Gn bij Bl werden hier geraamd op E 140.000 (https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=12&cad=rja&ved=0CDcQFjABOAo&url=https%3A%2F%2Fzoek.officielebekendmakingen.nl%2Fkst-29893-38-b1.pdf&ei=iPw5UfPJDMue7AaOwIH4Bw&usg=AFQjCNG24_tviVCgSH40neECDO1fk4aD3A&sig2=mhI3unzkpfodlBJ54fQ-ow). Aanleggen van een nieuwe AHOB bij Leeuwarden kost E 330.000 (http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CEIQFjAC&url=http%3A%2F%2Fkant.leeuwarden.nl%2Fris2%2Fdocumentoriginal.asp%3Foid%3D5FDEAA3C-EDDD-4FEE-AD6E-FF0DC64C5338&ei=Vf45UZSbD6yA7Qba14DADg&usg=AFQjCNFzYg242jM3HTlmwQgkdcBeo2qt1A&sig2=-ArxD0zUXE-AL2HY1EpqJg&bvm=bv.43287494,d.ZGU&cad=rja).
 

11-03-2013 10:47:51
gvttreinen
gvttreinen
Inmiddels komen ook diverse protesten tegen de HOV busbaan, bewoners nabij Westerveld vrezen voor verlies van hun grond (die ze een aantal jaren geleden van NS Vastgoed hebben gekocht), aldus de IJmuider Courant.  

11-03-2013 11:27:13
Hoera63
Hoera63
Allemachtig... €330.000,- voor een AHOB? Wist wel dat infra duur was, maar zo duur...

Quote
...diverse protesten tegen de HOV busbaan...

/* Zeurmodus */ Kunnen we niet gewoon die huizen platgooien, de spoorlijn reactiveren en een buslijn over die huizen neerleggen? Eerst tegen de spoorlijn, nu tegen de buslijn... *grom* /* Einde Zeurmodus */

De buslijn wordt toch over de bestaande spoorlijn gebouwd? Waarom maken ze zich dan druk over verlies van grond? Prorail heeft de grond nu toch in bezit en mag deze nu toch aan de gemeente verkopen? Of heb ik iets gemist?

Laatst bewerkt door Hoera63 op 11-03-2013 11:30
 

11-03-2013 11:39:41
edje
edje
Kan ik me voorstellen, Je gaat er vanuit als je die grond koopt van NS vastgoed, dat je dat voor langere tijd doet en dat je de grond rustig kunt gebruiken voor je tuin, schuurtje.  

11-03-2013 11:44:34
MDDM
MDDM
Als je grond gekocht hebt, dan kan je er (al dan niet met vergunning) mee doen wat je wilt. Zie het probleem niet. Als men de grond terug wilt, kunnen ze de eigenaren toch een bod doen?


Gr Joop mcn Lls
 

11-03-2013 11:48:50
broek53
broek53
In letterlijke zin lijkt het mij niet te kunnen; de grond van de spoorlijn is zeker geen eigendom van NS Vastgoed, maar van Railinfratrust ( = ProRail). En RIT verkoopt nooit grond, en zeker geen grond die nog de bestemming Spoorwegdoeleinden heeft. NS Vastgoed kan wel gronden bezitten en verkocht hebben die buiten de directe spoorlijn lagen.  

11-03-2013 11:59:14
MDDM
MDDM
Als dat het geval is, dan hebben de mensen het in erfpacht. Dan hebben ze pech gehad. Na verloop van contract, zullen ze dan de grond terug moeten geven aan de eigenaar.


Gr Joop mcn Lls
 

11-03-2013 12:02:26
RoelZ1
RoelZ1
De keuze tussen een trein of een HOV-Bus naar IJmuiden gaat verder dan alleen IJmuiden. Ook of juist het trace tussen Driehuis en Haarlem is belangrijk. De spoorlijn loopt op dat stuk (en in IJmuiden eigenlijk ook) 'langs' de bebouwing in plaats van door de bebouwing. De ontsluiting van Santpoort en Bloemendaal is sterk gebaat bij het HOV-tracé wat door de centra van deze dorpen loopt. Een HOV-as voor alleen Santpoort en Bloemendaal zou het niet waard zijn, maar met de HOV-bus kunnen deze dorpen wel profiteren van de HOV-bus.  

11-03-2013 12:05:27
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
MDDM (ma 11 mrt 2013 11:59:14 https://www.somda.nl/forum/11442/p439737/): Als dat het geval is, dan hebben de mensen het in erfpacht. Dan hebben ze pech gehad. Na verloop van contract, zullen ze dan de grond terug moeten geven aan de eigenaar.


Dat soort constructies zijn er inderdaad, en als het zo geregeld is, dan heb je daar niets tegenin te brengen. Mijn geschiedenisleraar had op dat gebied een mooi verhaal van een oom die aan het spoor woonde. Hij mocht, evenals zijn buren, een stuk grond gebruiken wat gereserveerd was voor spoorverdubbeling. De buurman reageerde verheugd, en legde een zwembad aan. Die spoorverdubbeling zou toch nog wel jaren duren. Een half jaar later kregen ze bericht dat het er toch van ging komen. Reeds enkele jaren later reden de treinen bij wijze van spreken over zijn duikplank. %08%


Met vriendelijke groet, Robin
 

11-03-2013 12:31:54
gvttreinen
gvttreinen
Quote
gvttreinen (ma 11 mrt 2013 10:47:51 https://www.somda.nl/forum/11442/p439725/): Inmiddels komen ook diverse protesten tegen de HOV busbaan, bewoners nabij Westerveld vrezen voor verlies van hun grond (die ze een aantal jaren geleden van NS Vastgoed hebben gekocht), aldus de IJmuider Courant.
Blijkt bezuiden voormalige halte Westerveld te zijn en daar heeft NS vastgoed de gronden niet verkocht aan de aanwonende eigenaren.
Deze mensen huren hun grond van NS Vastgoed (euh, NS Stations tegenwoordig).
Maar het Prorail gedeelte is daar 13 meter breedt, kan daar geen busbaan precies tussenin?
 

11-03-2013 13:32:42
broek53
broek53
Historisch belast als ik ben, vermoed ik trouwens dat het gaat om een deel van het oude tracé van vóór de Velsertunnel. Die kwam een stukje ten zuiden van Driehuis-Westerveld op het huidige traçé. Maar dat even terzijde.  

11-03-2013 16:52:28
vislijntje
vislijntje
Het pikante is overigens dat er tegen de HOV-busbaan zeer veel protest is geweest. Niet alleen vanwege de enorm hoge kosten, maar ook door de bewoners langs het spoortracé.

Het leuke aan dit is dat de mensen langs het tracé totaal geen problemen hebben met een treintje wat af en toe heen en weer rijdt (herinner je de enthousiaste reacties van bewoners langs het tracé toen Lovers Rail de spoorlijn ging exploiteren), maar wel met een bus. Wat ook logisch is, want er rijdt straks van vroeg tot laat elke 5 minuten een bus uit beide richtingen over de baan.

Mede door de protesten moet er nu een erg dure oplossing aangelegd worden. Volgens mij is dit op het tracé tussen Velsen Zeeweg en IJmuiden Oost. Hier wordt de grond 1 meter diep afgegraven, en een betonnen tunnelbak aangelegd met geluidschermen waar de bus in komt de rijden. Verder worden er beveiligde kruisingen aangelegd die op HAKI's lijken voor de bus. dit stuitte weer op felle protesten van begraafplaats Westerveld die geen belgerinkel wilde horen op hun terrein. dit terwijl men bij de start van Lovers Rail juist blij was dat men halte hield op Westerveld. Kennelijk is er niet veel sympathie voor de busbaan... Het zijn niet alleen sentimenten.. veel mensen willen gewoon de trein terug bleek uit onderzoeken in het verleden. Dat blijkt wel aan de toon van het protest.

De gemeente die maar blijft roepen dat de HOV-busbaan goedkoper zou zijn dan het opnieuw aanleggen (of opknappen) van de spoorlijn hebben hier denk ik ongelijk in. de HOV was destijds begroot op 100 miljoen, ik ben benieuwd of het inmiddels niet meer is.

Als ik het goed heb is de grond van het tracé aan de gemeente Velsen verkocht door Prorail. Men wilde eerst een autoweg aanleggen, maar dit plan werd door grote protesten van bewoners, het nationaal park Kennemerland en begraafplaats Westerveld tegen gehouden. Daarna is het plan van de HOV gekomen.

Verder kwam ik dit artikel tegen:

http://velsen.christenunie.nl/k/6173/news/view/41805/43799/Trein-Santpoort-IJmuiden-vrijwel-zeker.html

In 2004 blijkt er wel degelijk vergaande gesprekken te zijn geweest tussen Prorail en de HIJSM (voorganger van de stichting WIJS). Uit het artikel blijkt ook dat de toenmalige gemeente raad ook al fel tegen reactiveren was. Vreemd vind ik overigens dat er in in 2005 nog een (subjectief) onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de gemeente Velsen naar reactivering. Waarop de onderhandelingen tussen de HIJSM en Prorail zijn afgeketst (ze waren al sinds 2000 bezig) begrijp ik niet.

Laatst bewerkt door vislijntje op 11-03-2013 16:55
 

11-03-2013 17:00:18
sjoerd
sjoerd
Quote
RoelZ1 (ma 11 mrt 2013 12:02:26 https://www.somda.nl/forum/11442/p439738/): De keuze tussen een trein of een HOV-Bus naar IJmuiden gaat verder dan alleen IJmuiden. Ook of juist het trace tussen Driehuis en Haarlem is belangrijk. De spoorlijn loopt op dat stuk (en in IJmuiden eigenlijk ook) 'langs' de bebouwing in plaats van door de bebouwing. De ontsluiting van Santpoort en Bloemendaal is sterk gebaat bij het HOV-tracé wat door de centra van deze dorpen loopt. Een HOV-as voor alleen Santpoort en Bloemendaal zou het niet waard zijn, maar met de HOV-bus kunnen deze dorpen wel profiteren van de HOV-bus.

Als ik je goed begrijp, vind je de beoogde busroute over de spoorweg te veel buiten de bebouwing liggen. Dan ga ik deels met je mee.
Maar als we je redenering strak volgen, kunnen we alle spoorlijnen wel opbreken en vervangen door een buslijn die wel langs de huizen komt.. En dat lijkt me nou toch ook niet de beste keuze. In deze zin zou er juist iets te zeggen zijn voor een buslijn op het oude tracé omdat die veel sneller, schoner en veiliger kan zijn dan een echte stadslijn.
 

11-03-2013 17:16:02
KvdLee
KvdLee
Quote
vislijntje (ma 11 mrt 2013 16:52:28 https://www.somda.nl/forum/11442/p439782/): Het pikante is overigens dat er tegen de HOV-busbaan zeer veel protest is geweest. Niet alleen vanwege de enorm hoge kosten, maar ook door de bewoners langs het spoortracé.

Het leuke aan dit is dat de mensen langs het tracé totaal geen problemen hebben met een treintje wat af en toe heen en weer rijdt (herinner je de enthousiaste reacties van bewoners langs het tracé toen Lovers Rail de spoorlijn ging exploiteren), maar wel met een bus. Wat ook logisch is, want er rijdt straks van vroeg tot laat elke 5 minuten een bus uit beide richtingen over de baan.

Mede door de protesten moet er nu een erg dure oplossing aangelegd worden. Volgens mij is dit op het tracé tussen Velsen Zeeweg en IJmuiden Oost. Hier wordt de grond 1 meter diep afgegraven, en een betonnen tunnelbak aangelegd met geluidschermen waar de bus in komt de rijden. Verder worden er beveiligde kruisingen aangelegd die op HAKI's lijken voor de bus. dit stuitte weer op felle protesten van begraafplaats Westerveld die geen belgerinkel wilde horen op hun terrein. dit terwijl men bij de start van Lovers Rail juist blij was dat men halte hield op Westerveld. Kennelijk is er niet veel sympathie voor de busbaan... Het zijn niet alleen sentimenten.. veel mensen willen gewoon de trein terug bleek uit onderzoeken in het verleden. Dat blijkt wel aan de toon van het protest.

De gemeente die maar blijft roepen dat de HOV-busbaan goedkoper zou zijn dan het opnieuw aanleggen (of opknappen) van de spoorlijn hebben hier denk ik ongelijk in. de HOV was destijds begroot op 100 miljoen, ik ben benieuwd of het inmiddels niet meer is.

Als ik het goed heb is de grond van het tracé aan de gemeente Velsen verkocht door Prorail. Men wilde eerst een autoweg aanleggen, maar dit plan werd door grote protesten van bewoners, het nationaal park Kennemerland en begraafplaats Westerveld tegen gehouden. Daarna is het plan van de HOV gekomen.

Verder kwam ik dit artikel tegen:

http://velsen.christenunie.nl/k/6173/news/view/41805/43799/Trein-Santpoort-IJmuiden-vrijwel-zeker.html

In 2004 blijkt er wel degelijk vergaande gesprekken te zijn geweest tussen Prorail en de HIJSM (voorganger van de stichting WIJS). Uit het artikel blijkt ook dat de toenmalige gemeente raad ook al fel tegen reactiveren was. Vreemd vind ik overigens dat er in in 2005 nog een (subjectief) onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de gemeente Velsen naar reactivering. Waarop de onderhandelingen tussen de HIJSM en Prorail zijn afgeketst (ze waren al sinds 2000 bezig) begrijp ik niet.


Helemaal mee eens. Ik geloof dat de huidige begroting rond de 200.000.000 euro ligt. Reactivering van de lijn (incl wissel terugleggen) zullen veel minder kosten. Zeker als je wat weet te roggelen met practische opdrachten voor spoorbouwers, waarmee bijvoorbeeld het spoor weer gecompleteerd kan worden (er missen her en der een paar cm rails, mooie po voor mensen in opleiding bij strukton oid). Onkruid weghalen praten we niet over, dat is binnen twee dagen geklaard met een clubje vrijwilligers. Perrons zijn er. Overwegen hoeven in eerste instantie niet werkend, vlaggen kan ook als je stapvoets rijd (wat kan als je de lijn gebruikt voor museuale doeleinden).
Overingens weet ik niet of bij de begroting voor reactivering van de lijn ook de nieuwbouw/renovering van het viaduct is gedacht. Maar deze is in zeer slechte staat.

Tot zover mijn duit in het zakje.

Laatst bewerkt door KvdLee op 11-03-2013 18:40, reden: van 2 miljoen even 200 miljoen gemaakt.. foutje va
 

11-03-2013 17:22:11
Nelis
Nelis
Voor 2 miljoen 7 km spoorbovenbouw wissels perrons overwegen en alles Vervangen. Droom gerust verder, ik ga weer terug naar de echte wereld.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-03-2013 17:24:19
Klaasje
Klaasje
Bij het aanbrengen van het aansluitwissel bij Santpoort Noord zit je al aan de helft van dat bedrag.  

11-03-2013 17:35:41
vislijntje
vislijntje
Door Prorail is er destijds een aansluitwissel aan de stichting WIJS gegeven om de spoorlijn weer aan te kunnen sluiten. De wissel ligt thans bij de WIJS in Haarlem.

Verder vermoed ik dat meneer 200 miljoen bedoelde, want de de kosten voor de HOV waren begroot op 100 miljoen.

Laatst bewerkt door vislijntje op 11-03-2013 17:39
 

11-03-2013 18:37:57
KvdLee
KvdLee
@Nelis: zoals vislijntje al stelde; ik bedoelde inderdaad 200 miljoen.. (is maar een gokje, maar ik denk een realistisch gokje)
@vislijntje: Dat heb ik wel eens gehoord ja, over die wissel (ben lid bij wijs/bsh), maar ik heb dat ding nog nooit zien liggen en ik kom er toch bijna wekelijks
 

11-03-2013 18:49:17
vislijntje
vislijntje
@KvdLee:

apart, of eigenlijk jammer. Het is wel duidelijk in een artikel of document gesteld dat deze wissel aanwezig is. Volgens mij zelfs in het document van de WIJS over de reactivatie van de spoorlijn (business plan).

Wellicht is het wissel ergens anders opgeslagen of inmiddels alweer van de hand gedaan omdat de plannen niet zijn doorgegaan (wat ik zou betreuren)

Hoort u binnen de WIJS nog weleens iets over de spoorlijn / plannen?
 

11-03-2013 21:40:56
KvdLee
KvdLee
Hmm, oke. Ligt misschien elders opgeslagen. Ik weet wel dat er een puntstuk op het terrein ligt.
Ijmuiderlijn is jammer genoeg gewoon over.. De provincie zet haar belachelijke plannen door, maar gaat zichzelf tegenkomen op een gegeven moment.
Binnen de Wijs/BSH hoor ik vrij weinig.. Zal het zaterdag weer eens aankaarten, maar nu de Ahobs weg zijn mag het duidelijk zijn dat het trace tussen westerveld en viaduct spoedig opgebroken gaat worden. Ondanks dat verwacht ik dat het trace tussen viaduct en voormalig station Ijmuiden niet eens gekocht is door de gemeente. Dit zal misschien/waarschijnlijk blijven liggen?

Grtz Koen
 

11-03-2013 22:04:03
edje
edje
Hoezo zal de provincie zichzelf wel tegenkomen?  

11-03-2013 22:15:28
KvdLee
KvdLee
Oh weet niet of ik de juiste uitdrukking heb gebruikt, maar ik bedoel dat ze nu een vermogen uitgeven aan een buslijn naar een leeglopende stad/dorp. Ik denk dat om die reden en mede door de tracekeuze er tegenvallende reizigersaantallen zijn. En dat gaan ze voelen.  

11-03-2013 23:44:45
broek53
broek53
Kijk, vooropgesteld dat ik niet tegen een reactievering van de lijn ben en ook niet per se voor, wil ik toch wat beelden die men van buitenaf heeft over "spoor" in technische zin een beetje bijstellen.
Zo lees ik over dit en meer te heropenen lijnen de opvatting dat het een kwestie zou zijn van de boel snoeien, en voor de aansluiting hebben we nog wel een tweedehands wissel liggen.
Alleen snoeien zou mooi zijn voor een toeristische lijn waarop met lage snelheid gereden wordt. Voor een serieuze spoorlijn zal de hele bovenbouw er inmiddels af moeten, inclsief de ballast omdat deze helemaal dicht geslagen is en niet meer doet wat hij moet doen: afwateren. Zoiets geldt ook voor de rest van de waterhuishouding (greppels, duikers en dergelijke). Dan zien we nog voorbij aan het feit dat er nog maar één spoor ligt en dat lijkt mij wat weinig. Twee sporen aansluiten vraagt ook meer wissels in Santpoort. Verder kost een wissel maar een fractie van de wijzigingen in het beveiligingssysteem die daarvoor nodig is, en dan hebben we het nog niet over de beveiliging van de lijn zelf en van zoiets als bovenleiding.
Kortom: zoals ik al eens gezegd heb: reactievering komt neer op de aanleg van een nieuwe spoorlijn, waarvan je alleen niet meer het tracé hoeft aan te kopen en de bedding er grotendeels al ligt.
 

12-03-2013 12:30:54
Hoera63
Hoera63
Als voorstander van de spoorlijn ben ik het geheel met bovenstaande eens. Voor een museumspoorlijn is het inderdaad genoeg om het spoor te checken, missende delen te complementeren, aansluiten en gaan met die banaan.

Voor een serieuze treindienst heb je minstens een nieuwe spoorlijn nodig als je met een serieuze snelheid een serieuze passagiersdienst wil aanbieden. Hierbij denk ik aan 80 km/h of sneller. Daarnaast moet het station van IJmuiden opnieuw worden gebouwd want dat is inmiddels afgebroken inclusief het aansluitende spoor. Het tijdelijke perron staat er nog geloof ik maar dat valt van ellende uit elkaar.

Dan wordt het dus:
- Nieuwe spoorlijn,
- Aansluitwissels voor enkelspoor bij Santpoort Noord (uitgaande dat dubbel te duur is momenteel), foto http://www.flickr.com/photos/cklx/3297903260/
- Beveiliging van overgangen (330,000 euro / stuk zagen we in een ander topic),
- Opnieuw opbouwen van de stations,
- (Optioneel) Seinen (alleen bij Santpoort en het toekomstige eindpunt)
- (Optioneel) Bovenleiding

Ik zou zeggen sleep een paar Buffels naar Haarlem. Maar zelfs dan is de lijn (jawel, daar komtie weer) niet rendabel. Ja ik weet het, geen enkele lijn is rendabel, maar zelfs met subsidie denk ik dat je het hier niet gaat halen. In het gunstigste geval komt er wat goederenvervoer over de lijn en sluit een aantal treinen aan op de boten naar Engeland of zelfs vrachtschepen. Maar zelfs dan. Je zou nog wat kosten kunnen drukken door een aantal haltes op te heffen of samen te voegen, maar verder zie ik het er niet van komen, hoe graag ik het ook zou willen. Sorry. %04%

Laatst bewerkt door Hoera63 op 12-03-2013 12:32
 

12-03-2013 12:49:10
broek53
broek53
Waarbij weer niet de fout te maken valt dat beveiliging alleen bestaat uit een paar seinpalen. Die maken de kosten niet uit, maar de kabels, geïsoleerde sporen/assentellers en de beveiligingslogica. Die getallen schrijf je altijd met zes nullen, al was het ook maar omdat de beviliging van Santpoort Noord (ook) aangepast moet worden. Wel even snel zijn, want de sanering van Santpoort als zodanig (alle wissels eruit en het middenspoor) is ook min of meer aanstaande, begreep ik.  

12-03-2013 13:01:40
Hoera63
Hoera63
Uit welke bron heb je dat vernomen?

Aan de ene kant jammer maar aan de andere kant natuurlijk begrijpelijk: als inhaalspoor wordt het nooit meer gebruikt en is het min of meer geldverspilling. Houdt dit in dat het oude perron van Santpoort verlegd zal worden of worden gewoon alle wissels verwijderd en wordt het perronspoor het doorgaande spoor? Tweede optie lijkt mij de goedkoopste, dat spaart het verleggen van een compleet perron.

Maar, wat wel leuk is: de aansluiting op de lijn naar IJmuiden wordt wel makkelijker omdat je het af kan met drie wissels, een overloper en een aftakking naar IJmuiden. %08%

Laatst bewerkt door Hoera63 op 12-03-2013 13:02
 

12-03-2013 13:06:33
timtrein
timtrein
Als Santpoord Noord verwordt tot een halte aan de vrije baan dan is er dus überhaupt geen beveiliging meer, anders dan (ik denk) automatisch blokstelsel? Volgens mij wordt het dan juist alleen maar duurder...  

12-03-2013 13:55:41
edje
edje
Quote
Hoera63 (di 12 mrt 2013 13:01:40 https://www.somda.nl/forum/11442/p439962/): Uit welke bron heb je dat vernomen?

Aan de ene kant jammer maar aan de andere kant natuurlijk begrijpelijk: als inhaalspoor wordt het nooit meer gebruikt en is het min of meer geldverspilling. Houdt dit in dat het oude perron van Santpoort verlegd zal worden of worden gewoon alle wissels verwijderd en wordt het perronspoor het doorgaande spoor? Tweede optie lijkt mij de goedkoopste, dat spaart het verleggen van een compleet perron.

Maar, wat wel leuk is: de aansluiting op de lijn naar IJmuiden wordt wel makkelijker omdat je het af kan met drie wissels, een overloper en een aftakking naar IJmuiden. %08%

Tja wat is goedkoper, kijk eens goed naar het spoorverloop, je zult bij optie 1 alleen het perron moeten verplaatsen. Maar bij optie 2 is het niet alleen de wissels verwijderen, je moet ook kijken naar de sporenloop. Je zult ver voor het station de bocht al moeten veranderen, anders zit je met een permanente snelheidsverlaging
 

12-03-2013 13:57:47
broek53
broek53
Santpoort Noord en Beverwijk behoren tot de oudste in dienst zijnde relaisbeveiligingen (dateren uit 1957, de aanleg van de Velsertunnel). Deze beveiligingen staan op de rol om vervangen te worden en dat project loopt al. Naar ik uit kringen van ProRail vernomen heb, zit daar in principe de sanering van Santpoort Noord in (soort Robuust Spoor-principe) en inderdaad: aan een middenspoortje van niks heb je weinig en over een overloopgelegenheid aldaar kun je twisten. Hoe Stpn er dan uit komt te zien en of het allemaal helemaal in kannen en kruiken is, weet ik niet.  

12-03-2013 16:46:30
Hoera63
Hoera63
@Edje: Perron verplaatsen is inderdaad goedkoper, nu ik erover nadenk.

Overlopen in Santpoort zou je nog kunnen behouden voor eventueel onderhoud aan de Velsertunnel. Santpoort is dan de eerste mogelijkheid omdat de rest van het spoor in bogen ligt en er geen overlopers passen. Aan de andere kant kan je ook stellen dat er in Beverwijk ook genoeg wissels liggen en dat je daar ook kan overlopen. Ach ja, de tijd zal het leren...! De sporen van Prorail zijn wat dat betreft ondoorgrondelijk.

Overigens: Als ze die oude relais gaan vervangen, zouden ze dan ook het traject geschikt maken voor een hogere snelheid? Momenteel is dan 100 km/h, dat zou misschien wel 120 of zelfs 130 kunnen worden. Of zijn daarvoor teveel aanpassingen nodig aan de boven/onderbouw?

Laatst bewerkt door Hoera63 op 12-03-2013 16:47
 

12-03-2013 17:55:18
mvboetzela
mvboetzela
Waarschijnlij aanpassingen aan boogstralen, seinafstanden en verlengen van de aankonigingen van overwegen.
Dacht het niet, dus.
 

13-03-2013 06:36:33
nohab
nohab
Nog afgezien van de geluidschermen, die trouwens bij een heropening sowieso noodzakelijk zijn. En aangezien die lijn aan de noordkant van de bebouwing loopt.... En even ter gedachtenbepaling: bij menige weg is het geluidscherm duurder dan de weg zelf.

Laatst bewerkt door nohab op 13-03-2013 06:40


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

13-03-2013 07:12:07
R1-2010
R1-2010
Quote
broek53 (di 12 mrt 2013 13:57:47 https://www.somda.nl/forum/11442/p439970/): Santpoort Noord en Beverwijk behoren tot de oudste in dienst zijnde relaisbeveiligingen (dateren uit 1957, de aanleg van de Velsertunnel). Deze beveiligingen staan op de rol om vervangen te worden en dat project loopt al. Naar ik uit kringen van ProRail vernomen heb, zit daar in principe de sanering van Santpoort Noord in (soort Robuust Spoor-principe) en inderdaad: aan een middenspoortje van niks heb je weinig en over een overloopgelegenheid aldaar kun je twisten. Hoe Stpn er dan uit komt te zien en of het allemaal helemaal in kannen en kruiken is, weet ik niet.
Ah. Mistral? Ik dacht dat dat even on-hold was gezet vanwege de discussie over de interlockings. Ff heel kort door de bocht: Prorail moet/wil oude relaisbeveiliging vervangen. Meest toekomsvaste oplossing zou zijn een computergestuurde interlocking die beter is voorbereid op ERTMS, maar de rekenmeesters bij Prorail hebben becijferd dat vervanging door nieuwe (!) relais installaties ook wel kan en op de korte termijn voordeliger is. Want 'de industrie komt wel met oplossingen om de relaisinterlockings weer te koppelen aan ERTMS'. Volgens mij gaat Ut DSSU dus voorzien worden van techniek uit de jaren '50 met alle gevolgen en risico's (brand in relaisruimte) vandien. Maar het kan zijn dat de inzichten inmiddels zijn gekeerd.

Laatst bewerkt door R1-2010 op 13-03-2013 07:13
 

13-03-2013 07:37:38
mich
mich
Toch is mijn ervaring dat relaistechniek veel betrouwbaarder is dan printplaten.  

13-03-2013 08:27:38
broek53
broek53
Het verhaal over de beveiligingen is een verhaal van veel klokken en klepels, merk ik al, daar ga ik het hier niet over hebben. IJmuiden krijgt vast de meest moderne beveiliging die er is. Mistral voor de beveiligingen die vervangen moeten worden op de Gooi- en de Stichtse Lijn worden binnenkort aanbesteed; de wijzigingen in Naarden-Bussum van Robuust Spoor gaan daar bijvoorbeeld in mee. Voor Beverwijk en Santpoort is de aanbesteding al geweest, en daar komt iets elektronisch.  

13-03-2013 08:51:05
evangoor
evangoor
Is iets elektronisch. In Santpoort Noord dan wel te verstaan. De PLC interlocking op HIMA-platform. Beverwijk volgt in de loop van dit of volgend jaar (weet ik even niet uit het hoofd).  

13-03-2013 16:55:26
vislijntje
vislijntje
Alle herinneringen aan het vislijntje worden verwijderd. ook het beroemde station Velsen Zeeweg moet er aan geloven...

http://www.ijmuidercourant.nl/regionaal/ijmond/article21196953.ece/Oud-stationnetje-in-IJmuiden-gesloopt-voor-busbaan?lref=mostread

Het blijft pijn doen %04%
 

13-03-2013 17:12:31
edje
edje
Och er zal vast wel een herinnering overblijven, misschien noemen ze busbaan, wel de vislijnlaan ofzo.

En er zit een kraker in, dus het zal behoorlijk gesloopt zijn aan de binnenzijde.
Laatste zin vind ik wel opmerkelijk, met de kraker wordt overlegt over zijn vertrek.
Ik mag aannnemen dat hij gewoon een melding krijgt, dat hij op moet zouten.
Overleggen met krakers, is dat niet zelfde als aan autodief vragen, of je alstublieft je auto mag krijgen, als het hem uitkomt....

Sommige dingen gebeuren nu eenmaal, niks aan te doen. Je kunt hier uit concluderen dat de overheid al heeft gekozen voor de busbaan, als je de krant mag geloven.

Laatst bewerkt door edje op 13-03-2013 17:16
 

13-03-2013 17:25:32
reisthijs
reisthijs
Je hebt geen krant nodig om te weten dat de overheid jaren geleden al heeft gekozen voor een bus http://www.noord-holland.nl/web/ProjectenNieuw/HOV-Velsen/Het-trace/Besluitvorming-en-financiering.htm  

13-03-2013 17:59:24
DingeZ
DingeZ
Uit de houding van de overheden op HOV blijkt nog steeds dat ze nog geen benul hebben van reizigers ervaring. Om het maar even simpel te houden:
Bus < R-Netbus < Stadstram < Regiotram < Sneltram < Metro < Sprinter < IC < HST
Des te comfortabeler, des te aantrekkelijker is het om te gebruiken en des te meer omgeving wordt aangetrokken. Ik ga gerust een kwartier fietsen naar het station, maar als de bushalte niet te lopen is hoeft het van mij al niet meer.
 


13-03-2013 18:11:39
Klaasje
Klaasje
Je maakt wel erg makkelijk een scheiding naar lagen terwijl de eerste vijf eigenlijk maar twee lagen vormen en nog in een andere volgorde ook. Zo laat je verschillen veel groter lijken dan ze zijn. Zeker in vergelijking met de sprong tussen sprinter en IC.  

13-03-2013 21:13:11
thom
thom
@ Esje,

Het stationnetje heeft al een hoog "hier zat glas, en nu een plaat hout" gehalte, dat zegt al een hoop over de staat en toestand van het gebouwtje...
 

13-03-2013 22:23:41
wattman
wattman
Ik plan nog een laatste wandeling over de spoorlijn als afscheid (mijn vorige expeditie over het gehele traject dateert al weer van 2011 http://www.flickr.com/photos/mars1940/sets/72157627114295107/with/5956907519/ ). Is er afgezien van het bericht over de ontruiming van het voormalige stationsgebouwtje Zeeweg al iets naders bekend over de planning van de ontmanteling van de spoorlijm? Of is men al daadwerkelijk begonnen?  

13-03-2013 23:56:08
DingeZ
DingeZ
Quote
Klaasje (wo 13 mrt 2013 18:11:39 https://www.somda.nl/forum/11442/p440153/): Je maakt wel erg makkelijk een scheiding naar lagen terwijl de eerste vijf eigenlijk maar twee lagen vormen en nog in een andere volgorde ook. Zo laat je verschillen veel groter lijken dan ze zijn. Zeker in vergelijking met de sprong tussen sprinter en IC.

Ja, de verschillen tussen Sprinter en IC kunnen inderdaad nog groter zijn, maar het gaat hier om het stuk van bus tot trein. Het kleinste verschil zit wellicht tussen de sneltram en metro, aangezien dit soms zelfs hetzelfde is. Maar er zit nog wel enig verschil in snelheid. Tussen een stadstram en regiotram zit weldegelijk een verschil, kijk maar naar de gewone lijnen van de HTM en de Randstad Raillijnen.
Ik kan hierover nog wel een tijd doorneuzelen, maar dat lijkt me nog off-topic gaan. Het punt is gewoon dat het verschil tussen een bus, hoe 'modern' deze ook is, alsnog groot is met zelfs de simpelste trein.
 

14-03-2013 00:07:52
waalkade
waalkade
Quote
wattman (wo 13 mrt 2013 22:23:41 https://www.somda.nl/forum/11442/p440192/): Ik plan nog een laatste wandeling over de spoorlijn als afscheid (mijn vorige expeditie over het gehele traject dateert al weer van 2011 http://www.flickr.com/photos/mars1940/sets/72157627114295107/with/5956907519/ ). Is er afgezien van het bericht over de ontruiming van het voormalige stationsgebouwtje Zeeweg al iets naders bekend over de planning van de ontmanteling van de spoorlijm? Of is men al daadwerkelijk begonnen?
Het is eigenlijk de vraag of men de hele spoorlijn ontmanteld?
De busbaan loopt maar over een klein stukje.
 

14-03-2013 00:20:54
Klaasje
Klaasje
Quote
DingeZ (wo 13 mrt 2013 23:56:08 https://www.somda.nl/forum/11442/p440204/):
Quote
Klaasje (wo 13 mrt 2013 18:11:39 https://www.somda.nl/forum/11442/p440153/): Je maakt wel erg makkelijk een scheiding naar lagen terwijl de eerste vijf eigenlijk maar twee lagen vormen en nog in een andere volgorde ook. Zo laat je verschillen veel groter lijken dan ze zijn. Zeker in vergelijking met de sprong tussen sprinter en IC.

Ja, de verschillen tussen Sprinter en IC kunnen inderdaad nog groter zijn, maar het gaat hier om het stuk van bus tot trein. Het kleinste verschil zit wellicht tussen de sneltram en metro, aangezien dit soms zelfs hetzelfde is. Maar er zit nog wel enig verschil in snelheid. Tussen een stadstram en regiotram zit weldegelijk een verschil, kijk maar naar de gewone lijnen van de HTM en de Randstad Raillijnen.
Ik kan hierover nog wel een tijd doorneuzelen, maar dat lijkt me nog off-topic gaan. Het punt is gewoon dat het verschil tussen een bus, hoe 'modern' deze ook is, alsnog groot is met zelfs de simpelste trein.

En juist dat laatste is onjuist. Een hoogwaardige streekbus opereert op bijna hetzelfde schaalniveau als een voorstedelijke stoptrein en zeer zeker op een hoger niveau dan een stadstram.
 

14-03-2013 00:25:18
Frontier
Frontier
Misschien ben ik als automobilist niet representatief maar een trein neem ik nog wel eens in overweging als alternatief als ik ergens heen moet, een bus daarintegen absoluut niet. Verder zou ik ook eerder een tram in overweging nemen dan een bus.  

14-03-2013 10:02:01
vislijntje
vislijntje
@wattman: Dat zou heel leuk zijn Wattman. Een laatste afscheid inderdaad. Ook ik zou nog wel even een wandelingetje willen maken, maar door drukte op het werk gaat dat er vrees ik niet van komen meer.

Overigens als je nog een wandeling zou willen maken zul je wel heel snel moeten zijn vrees ik. Volgens mij kan Prorail elk moment beginnen met de rails eruit te trekken..

Heeft iemand toevallig uit bronnen nog vernomen wanneer prorail gaat starten?

Het plan was ooit om het stuk tussen IJmuiden oost en De Geul te handhaven als wandelpad. De ruimte tussen de spoorstaven zou opgevuld worden tot een wandelpad als herinnering aan het spoorverleden. Of dit plan nog gerealiseerd gaat worden weet ik niet. Aan de andere kant heeft het natuurlijk weinig meer te maken met wat het ooit was, dat stukje langs het Noordzee-kanaal. Daarnaast ontbreekt er net na het viaduct een heel stuk spoor dat verwijderd is bij rioolwerkzaamheden.

Deze beroemde abri zal ook wel spoedig verdwijnen:

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSgIpSk7JKw8NoVybNfOFqdmG3oxI0SkrhZk58J4CwoPS9hPDuy

Laatst bewerkt door vislijntje op 14-03-2013 10:14
 

14-03-2013 10:31:19
vislijntje
vislijntje
Quote
Frontier (do 14 mrt 2013 00:25:18 https://www.somda.nl/forum/11442/p440209/): Misschien ben ik als automobilist niet representatief maar een trein neem ik nog wel eens in overweging als alternatief als ik ergens heen moet, een bus daarintegen absoluut niet. Verder zou ik ook eerder een tram in overweging nemen dan een bus.


Ben ik helemaal met je eens. Ik vind bussen hoogst oncomfortabel.
Verder is het hier al eerder door een aantal mensen gezegd, maar het eindpunt van de nieuwe HOV-bus is een niets zeggend punt te Haarlem. een trein, of sneltram, zou volgens de plannen op het station van Haarlem gestopt zijn. Dat deed de NS destijds al, en ook Lovers stopte met de Kennemerstrand expres te Haarlem voor de forensen. Ideaal.

Laatst bewerkt door vislijntje op 14-03-2013 10:31
 

14-03-2013 11:06:13
edje
edje
De Bus zal vast wel even langs station van Haarlem rijden.  

14-03-2013 11:11:54
waalkade
waalkade
Die sneltram zou niet stoppen op het station zoals het er ongeveer 2 jaar geleden uitzag.
Een bustunnel haaks onder het spoor, iets ten westen van het station.
Dan met wat alternatieven langs de Raaks en verder onder het Spaarne door.
Daar kwam de tunnel ergens boven de grond en ging de lijn verder naar Schiphol en de Bijlmer.
De tunnel zou gebouwd worden als bustunnel met de mogelijkheid tot later omvormen tot tramtunnel.
 

16-03-2013 11:45:49
vislijntje
vislijntje
Nog wat foto's uit de tijd dat de spoorlijn nog in gebruik was:

http://flickriver.com/photos/tags/loversrail/interesting/
 

17-03-2013 11:35:31
vislijntje
vislijntje
En hier nog één van de onderzoeksrapporten naar reactivering van de spoorlijn uit 2005

http://www.noord-holland.nl/zoeken/get_url.asp?page=/pdfstukken/PSCIE/NOTA/WVV/2005/WVV011213b.05.spoorlijn%20ijmuiden.%20PSBRIEF.doc.pdf
 

20-04-2013 19:38:49
wattman
wattman
Afgelopen maandag heb ik het traject tussen IJmuiden, de Geul en Westerveld nog eens gelopen. Zie voor een paar foto's http://www.flickr.com/photos/mars1940/sets/72157633277401418/
Om het concreet te maken, afgezien van het verwijderen van de restanten van de overwegbeveiliging (d.w.z. de palen, schakelkasten staan er nog) zijn nog geen activiteiten die wijzen op totale afbraak. Het stationsgebouwtje IJmuiden Zeeweg staat er nog en is nog bewoond.

Voor foto's van de Vislijn uit heden en verleden heb ik op flickr een groep http://www.flickr.com/groups/2219726@N22/ in het leven geroepen.
 

21-04-2013 13:28:46
vislijntje
vislijntje
Hartelijk dank voor deze mooie rapportage Watmann. Wilde toevallig net vragen of iemand nog een wandelingetje had gemaakt de laatste tijd.

Prachtige beelden van het vislijntje. Het voelt vreemd om te zien dat de overwegbeveiliging nu verwijderd is. Dat doet meteen een stuk kaler aan. Doodzonde dat hier nooit meer een trein zal rijden..

Overigens viel mij op de foto's op dat het stuk tussen Velsen Zeeweg en Driehuis Westerveld er behoorlijk netjes uitziet. Er staat zelfs een compleet nieuw hekwerk langs het spoor (?)Of is dat van de begraafplaats? Vroeger stond er langs die zijde altijd dichte begroeiing, waardoor het leek alsof de trein door het bos reed.

Heb onlangs nog wat beelden van het lijntje uit de Lovers tijd ontdekt, zal proberen of ik dit op een of andere manier online kan krijgen.

De totale afbraak is nog niet begonnen, maar ik vrees dat het niet lang meer zal duren

Bedankt voor de rapportage!

Laatst bewerkt door vislijntje op 21-04-2013 14:03
 

21-04-2013 14:18:51
Klaasgras
Klaasgras
Over het al dan niet reactiveren van de spoorlijn Santpoort Nood-IJmuiden is al veel geschreven. En dat ga ik nu ook doen.

Over het al dan niet rendabel zijn kunnen we duidelijk zijn. Winstgevend zal de lijn niet worden, net zomin als het overgrote deel van het openbaar vervoer in Nederland. Kijken we naar IJmuiden, dan zie ik hetzelfde. Bussen rijden grotendeels leeg, op sommige momenten van de dag is een passagier gewoon een uitzondering. De Fast Flying Ferry, de draagvleugelboot van Connexxion vaart ook het grootste gedeelte van de dag zo goed als leeg. Alleen in de spits zitten er redelijk mensen in, en met mooi weer ook wel dagjesmensen. Toch heb ik al vaak meegemaakt dat ik de enige passagier ben. De dienst kost de provincie 1,2 miljoen euro per jaar en zal naar alle waarschijnlijkheid aan het eind van het jaar gestaakt worden.

Toch denk ik dat er wel degelijk vraag is naar een treinverbinding. Dan zal echter wel het hele openbaar vervoer in IJmuiden omgegooid moeten worden en worden afgestemd op de trein. Er zullen ook nieuwe stukken spoor nodig zijn, misschien wel naar het strand/en of de nieuwe cruise terminal in de IJmondhaven. En misschien wel naar IJmuiden Zeewijk, zoals de plannen in de jaren zeventig waren. Nadeel hiervan is dat er korte stukjes spoor naar verschillende eindpunten lopen, onhandig in de exploitatie (Gaat de trein met mooi weer naar Zeewijk het strand, of allebei?) Boottreinen zouden ook nog kunnen, de Ferry naar Newcastle groeit enorm in passagiersaantallen. Maar of NS daar op zit te wachten?

De gemeente is ondertussen druk bezig met de HOV bus die zoals gezegd over het oude trace moet gaan rijden. Ik heb ergens gelezen dat dit voor maar liefst 2 minuten tijdwinst gaat zorgen! Als ik het echter mis heb hoor ik dat graag. En ik heb nou niet echt de indruk dat het voor een grote groei gaat zorgen. IJmuiden is en blijft (zeker in de winter) een beetje een gat, wat niet wegneemt dat ik er graag kom. Doordat de gemeente vasthoud aan de HOV Bus is de terugkeer van de trein al een stuk moeilijker.

En dan als we kijken naar de kosten is het opnieuw in gebruik nemen van de lijn voor een geregelde treindienst is het eigenlijk niet te doen. Als museumlijn zou het denk ik nog wel te doen zijn. En vanwege het uitzicht op het Noordzeekanaal, de sluizen en de hoogovens zou je denk ik wel mensen kunnen trekken. En daarna natuurlijk een visje eten! Zeker dit gedeelte van IJmuiden kan nog wel een economische impuls gebruiken (een groot deel van de panden bij de visafslag staan leeg). Het is jammer dat de gemeente hier niet naar wilt kijken.

Tot zover mijn korte betoog. Ik hoop van harte dat er ooit weer treinen zullen rijden, maar ik blijf tegelijkertijd realistisch. Ik zou het in ieder geval graag willen al zou het te laat komen. Eind van het jaar studeer ik af aan de zeevaartschool en dan is het voor mij helaas te laat.
 

21-04-2013 15:39:23
wattman
wattman
Quote
vislijntje (zo 21 apr 2013 13:28:46 https://www.somda.nl/forum/11442/p446487/):

Overigens viel mij op de foto's op dat het stuk tussen Velsen Zeeweg en Driehuis Westerveld er behoorlijk netjes uitziet. Er staat zelfs een compleet nieuw hekwerk langs het spoor (?)Of is dat van de begraafplaats? Vroeger stond er langs die zijde altijd dichte begroeiing, waardoor het leek alsof de trein door het bos reed.


Is inderdaad het hek van de begraafplaats.

Over hekken gesproken, mijn vermoeden is dat door Prorail over het laatste stuk van het spoor bij het transformatorhuisje een hek is geplaatst. Ik ben echter teruggewandeld over het fietspad langs de manege (oftwel het oorspronkelijke tracé van de lijn van voor de opening van de Velsertunnel), dus ik kon het niet goed zien.
 

21-04-2013 16:20:50
david_meye
david_meye
Waarom gaan jullie geen handtekingen actie houden digitaal voor het behoudt van de spoorlijn dit is net adres http://petities.nl/.

Laatst bewerkt door david_meye op 21-04-2013 16:23, reden: website toegevoegd
 

21-04-2013 16:22:47
vislijntje
vislijntje
Tijdens een handtekeningen actie in IJmuiden zijn een aantal jaar geleden in een paar uur ruim 6000 handtekeningen opgehaald voor behoudt van de spoorlijn. Dus het is wel degelijk gebeurd..  

21-04-2013 16:24:16
david_meye
david_meye
ik bedoelde ook de mensen van hier.

Laatst bewerkt door david_meye op 22-04-2013 18:34
 

22-04-2013 10:41:30
vislijntje
vislijntje
Mooi stukje. Spoorvervoer had toch vooral van goederenvervoer moeten komen naar mijn idee, zoals vis, en daarbij een aansluiting langs DFDS Seaways en het strand. Maar ja, er is anders besloten. En dat terwijl alle ondernemers wegtrekken uit IJmuiden op deze wijze.

Overigens zijn er aan de Halkade (vlakbij het voormalige station van Lovers) toch weer een aantal ondernemers die er winkels zijn begonnen. Moedig!
 

22-04-2013 23:19:12
MDDM
MDDM
Winkels die geen bevoorrading via spoor vereisen.


Gr Joop mcn Lls
 

23-04-2013 10:42:49
daniel81
daniel81
Quote
Klaasje (do 14 mrt 2013 00:20:54 https://www.somda.nl/forum/11442/p440207/):
Quote
DingeZ (wo 13 mrt 2013 23:56:08 https://www.somda.nl/forum/11442/p440204/):
Quote
Klaasje (wo 13 mrt 2013 18:11:39 https://www.somda.nl/forum/11442/p440153/): Je maakt wel erg makkelijk een scheiding naar lagen terwijl de eerste vijf eigenlijk maar twee lagen vormen en nog in een andere volgorde ook. Zo laat je verschillen veel groter lijken dan ze zijn. Zeker in vergelijking met de sprong tussen sprinter en IC.

Ja, de verschillen tussen Sprinter en IC kunnen inderdaad nog groter zijn, maar het gaat hier om het stuk van bus tot trein. Het kleinste verschil zit wellicht tussen de sneltram en metro, aangezien dit soms zelfs hetzelfde is. Maar er zit nog wel enig verschil in snelheid. Tussen een stadstram en regiotram zit weldegelijk een verschil, kijk maar naar de gewone lijnen van de HTM en de Randstad Raillijnen.
Ik kan hierover nog wel een tijd doorneuzelen, maar dat lijkt me nog off-topic gaan. Het punt is gewoon dat het verschil tussen een bus, hoe 'modern' deze ook is, alsnog groot is met zelfs de simpelste trein.

En juist dat laatste is onjuist. Een hoogwaardige streekbus opereert op bijna hetzelfde schaalniveau als een voorstedelijke stoptrein en zeer zeker op een hoger niveau dan een stadstram.


Even een inhoudelijke bijdrage aan deze discussie: http://www.goudappel.nl/waaier-van-brogt/

Hierin staat o.a. dat een tram ca 6% meer reizgers trekt dan een verder identieke busverbinding
 

23-04-2013 11:00:09
broek53
broek53
Wat geniet ik toch altijd van dit soort achterhoedegevechten 6 % van erg weinig is overigens nog steeds weinig, maar dat terzijde.

Laatst bewerkt door broek53 op 23-04-2013 11:00
 

23-04-2013 19:12:12
mvboetzela
mvboetzela
Quote
daniel81 (di 23 apr 2013 10:42:49 https://www.somda.nl/forum/11442/p446743/):Even een inhoudelijke bijdrage aan deze discussie: http://www.goudappel.nl/waaier-van-brogt/

Hierin staat o.a. dat een tram ca 6% meer reizgers trekt dan een verder identieke busverbinding

Waarbij aangetekend dat ditzelfde bureau wist te beweren dat de spoorlijn Ut-Bd 45.000-90.000 reizigers per dag zou trekken en vandaag ook wat prachtige toekomstbeelden over de Lage Landenlijn presenteerde. Maw: een goed betaald reclamebureau.
 

24-04-2013 16:04:41
AlexEverts
AlexEverts
Tja een busdienst zal wel goedkoper zijn dan een trein/tram, maar soms is het goedkoopste niet altijd het beste.
Het stukje spoor van Zuidbroek naar Veendam is ook deels nieuw tracé (verdubbeling) en deels vernieuwing van aanwezig spoor.

Ik denk dat er voor IJmuiden best een oplossing te vinden is.
Misschien is het goedkoper om er een lokaalspoorweg van te maken waar sneltrams over kunnen rijden.
Misschien is het ook wel een idee om het eindstation van IJmuiden te verplaatsen. 3km spoor erbij en je bent bij het strand.

Het zijn natuurlijk slechts ideeën.
 

24-04-2013 17:31:23
broek53
broek53
Allemaal waar, en in 1970 had NS dat ook al bedacht om de rentabiliteit van de lijn misschien nog een beetje op te voeren. Ik heb niet het idee dat er iets in die omgeving zo substantieel veranderd is dat dat nu ineens extra nodig zou zijn of financieel wel uit zou kunnen.  

25-04-2013 14:31:24
wattman
wattman
Hoe sympathiek en kwa uitzicht aardig gelegen dat lijntje ook is, de enige dag dat ik echt belangstelling voor het treintje zag, was die beruchte opheffingsdag in september 1983.  

25-04-2013 15:14:35
Daan!
Daan!
Blijft natuurlijk altijd dat de (spoor/bus)lijn het moet hebben van mensen met eindbestemming IJmuiden. Wil je dat? Dan zul je het toeristisch aantrekkelijk moeten maken. Dan ben je dus 100 jaar verder. Had IJmuiden op een doorgaande route gelegen was het allemaal minder erg.

Gr. Daan (IJmuidenaar)
 

10-05-2013 10:27:48
vislijntje
vislijntje
Gisteren een flinke wandeling gemaakt in de Kennemerduinen. Daarna ook nog even rondgereden langs diverse overwegen langs de oude spoorlijn.

Eerdere berichten van forumleden die het vermoeden hadden dat er een hek geplaatst is langs het spoor bij Santpoort-noord zijn juist. Vanaf het perron loopt langs het spoor een zwart hekwerk tot voorbij de voormalige splitsing naar IJmuiden. Het spoor via daar bereiken is dan ook niet meer mogelijk. Waarom het hek geplaatst is vraag ik mij trouwens af.

Laatst bewerkt door spiketrain op 10-05-2013 17:36, reden: S.v.p. niet in herhalingen vallen.
 

10-05-2013 17:37:27
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. Graag weer vriendelijk voor elkaar zijn.


Groet, Spiketrain
 

10-05-2013 22:09:40
wattman
wattman
Had ik het toch goed gezien. Dank voor de melding.
Verder nog activiteiten zichtbaar die wijzen op sloopwerkzaamheden? Zit die kraker nog in het stationnetje Zeeweg?
 

11-05-2013 11:39:52
vislijntje
vislijntje
Graag gedaan!

Verder heb ik geen enkele activiteiten gezien die wijzen op een naderende sloop. Persoonlijk denk ik niet dat ze dit in de zomer gaan doen, omdat dat natuurlijk geluidsoverlast zal geven voor omwonenden. Wellicht begint men pas in de herfst, maar dat is slechts een vermoeden.

Het station Zeeweg is nog bewoond zover ik kon zien. Er stond een tuinset buiten en een parasol.

Wat verder opviel is dat door het mooie weer van de afgelopen week het alweer lekker volgroeid is rond station Driehuis Westerveld en Zeeweg.
 

11-05-2013 21:59:17
thom
thom
In de herfst geeft dat geen geluidsoverlast dan.... %08%?  

11-05-2013 22:22:45
vislijntje
vislijntje
In de herfst zitten de mensen niet in hun achtertuin die grenst aan de spoorbaan Gezien de vele protesten kan dat een motivatie zijn dat er nog niets gebeurd is.

Laatst bewerkt door vislijntje op 11-05-2013 22:23
 

11-05-2013 23:06:30
thom
thom
Ik mag toch hopen dat er in NL niet zo diep wegzakken dat we met dit soort zaken al rekening gaan houden...  

12-05-2013 12:52:27
Roy
Roy
Waarom moet het eigenlijk gesloopt worden?  

12-05-2013 13:08:52
Hoera63
Hoera63
/facepalm %03% Heb je het topic doorgelezen?

In een notendop: De spoorlijn wordt gedeeltelijk gesloopt omdat deze plaatsmaakt voor een busbaan.

Laatst bewerkt door Hoera63 op 12-05-2013 13:10
 

12-05-2013 13:25:46
Roy
Roy
Oh, ik dacht dat leuke ideeën waren maar blijkbaar dus echte plannen die uitgevoerd worden. Misverstand vanuit mij.  

12-05-2013 13:31:36
Hoera63
Hoera63
Was het maar waar. %08%  

01-06-2013 15:57:27
vislijntje
vislijntje
http://www.velsen.nl/De-Gemeente/Bestemmingsplannen/HOVtrace.htm

Op dit moment vindt een voorontwerp plaats voor het HOV-traject. Ik dacht dat dit allang gebeurd was, maar zienswijzen en bezwaarschriften kunnen nog in de periode tot 4 juli 2013 ingediend worden.

Verder viel mij op bij het lezen van één van de bijgevoegde rapporten dat er stond ''het voornemen is om het HOV-traject voor het belangrijkste deel over de oude spoorlijn te laten lopen''

Hoezo voornemen? Dit was in mijn beleving toch al besloten.. of is de stichting WIJS nog in actie geweest voor behoud??
 

01-06-2013 19:14:34
KvdLee
KvdLee
Nee, IJmuiderlijn is een gedane zaak.  

01-06-2013 22:53:36
timtrein
timtrein
Aangezien het nog een voorontwerp is, is het dus een voornemen. Pas als de raad (of B&W) het ontwerp heeft vastgesteld is het definitief.  

03-06-2013 10:14:03
vislijntje
vislijntje
Bedankt voor de info! Ben benieuwd of hier nog interessante zaken in naar voren gaan komen.  

03-06-2013 21:28:15
wattman
wattman
Ongetwijfeld zullen er zienswijzen komen van mensen die geen bus in de achtertuin willen krijgen, wellicht nog een poging om het stationsgebouw aan Zeeweg te behouden. Mocht er verder geen bezwaar & beroep ingesteld gaan worden, dan zou men in het najaar de benodigde vergunning kunnen gaan afgeven en gaan slopen.  

01-07-2013 09:50:35
broek53
broek53
Weer een stapje naar het einde: in de jongste wijziging van het Bedieningsvoorschrift van de post Alkmaar en in de wegwijzertekeningen is het baanvak Santpoort Noord - IJmuiden verwijderd. In de praktijk buiten maakt dat niet uit, maar het is het teken dat het baanvak inmiddels niet meer tot de (openbare) spoorinfra behoort.