Spoorlijn IJmuiden-Santpoort
Forum: Algemeen - Algemeen
17-01-2012 20:22:26
Jannn2009
Jannn2009
Ik ben van plan om donderdag langs het oude spoor te lopen tussen Santpoort Noord en IJmuiden. Nu heb ik gelezen op http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Santpoort_Noord_-_IJmuiden dat er vanaf 2011 delen van deze spoorlijn gesloopt gaan worden voor andere doeleinden (zie aldaar). Nu is mijn vraag of mensen (uit de buurt) weten in hoeverre dit al gerealiseerd is en of het dus nog de moeite waard is om daar heen te gaan. Ik wil mij vooral richten op de gesloten stations daar (perrons etc.).  

17-01-2012 20:45:32
AgentX
AgentX
Ik wacht even de reacties af, maar ik ben zelf ook wel geinteresseerd in een wandelingetje langs dit traject. Het ligt er even aan hoe mijn donderdag is ingedeeld, maar misschien houd ik je wel gezelschap tijdens je tocht  

17-01-2012 21:18:10
marotrans
marotrans
Twee of drie weken geleden lag het er nog ongeveer net zo bij als op Wiki gemeld; althans het deel langs het kanaal tussen de pont en de haven. In de haven is volgens mij weinig meer over, Driehuis ben ik niet geweest dus kan ik niets zinnigs over melden  

17-01-2012 21:31:54
rick
rick
Vanaf IJmuiden station:

het stuk spoor waar vroeger het station lag is opgebroken tot onder de brug, vanf daar ligt het spoor langs het kanaal er nog geheel en is het redelijk beloopbaar. De halte Casembrootstraat is nog aanwezig, vanaf daar tot IJmuiden Oost ontbreekt naar ik meen wel ergens een deel van de rails maar kan je er nog steeds goed langs lopen. Tussen Ijmuiden Oost en Zeeweg is een kapmes handig om mee te nemen, verder is de rails aanwezig. Van het stuk tussen Zeeweg en Driehuis weet ik niets, alleen dat je er redelijk goed langs kanlopen. In Driehuis missen enkele stukken spoor en staat er een hek aan 1 zijde. Vlak voor Santpoort Noord groeien er weer vele struiken en kan het lastig zijn om weer op de weg terug te komen door een hek dat er nu staat.

Dit is even uit mijn hoofd voor zover ik het laatst nog gezien heb, soms ook al een tijdje geleden.

toevoeging: in de haven liggen nog wat resten van oude sporen, dat is niet ver van waar vroeger het station lag en ook nog wel interessant.

Laatst bewerkt door rick op 17-01-2012 21:38
 


17-01-2012 22:18:54
Sam
Sam
Heb deze wandeling in November ook gemaakt en het is voor de wandelende hobbyisten onder ons zeker de moeite waard.
Onderweg nog veel detail zoals delen van portalen,oude opgebroken spoorstaven en baanwachtershuisjes.
Zoals Rick al zegt wel handig om handschoenen/kapmes mee te nemen aangezien er niet vaak gesnoeid wordt.

Laatst bewerkt door Sam op 14-05-2017 15:24
 

17-01-2012 22:49:12
Jannn2009
Jannn2009
Heel erg bedankt voor de reacties, reden genoeg gelezen om te gaan!

Ik zal donderdag rond 9 uur starten vanaf santpoort noord maar dat laat ik morgen definitief weten!

Gezelschap is zeker welkom, laat het hier even weten (kort en krachtig) dan maak ik een planning en kan het topic daarna op slot, of er moet aanleiding/interesse voor zijn om verder te duscusieeren.

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 17-01-2012 22:50
 

17-01-2012 23:23:44
AgentX
AgentX
Voor mij wordt het in elk geval in de middag, want ik ben tot 13:00 aan het werk in Wd. En ik kom in elk geval op de motor die kant op. Op z'n vroegst ben ik daar dus pas rond 14:30.  

17-01-2012 23:28:08
mren
mren
Kijk ook vooral eens op http://www.railtrash.net/images/IJmuiden_2011/ijmuiden/index.html en http://www.railtrash.net/images/Santpoort_Noord-IJmuiden_2004/  

18-01-2012 20:22:56
Jannn2009
Jannn2009
Bedankt voor de tip mren! Ook http://doodspoor.arthurkamminga.nl/ijmuiden.php is interessant. Ik heb besloten om morgen rond 10 uur te starten, ik moet zelf werken vanaf 5 uur, dus ik zal AgentX in ieder geval niet tegenkomen. Maar ach.. je weet nooit!;)

Edit: Gezien de weersverwachting stel ik het loopje met minimaal 2 uur uit naar 12 uur. Tot die tijd zal het regenen, daarna droge perioden!;)

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 18-01-2012 20:43
 

18-01-2012 23:17:53
AgentX
AgentX
Veel plezier in elk geval. Ik geloof niet dat het weer er naar staat om op de motor die kant op te gaan. Dus ik ga wel een andere keer.  

19-01-2012 22:57:41
AgentX
AgentX
In tegenstelling tot wat ik eerder meldde, bleek het toch lekker weer te zijn om te touren op de motor, en ben ik tóch naar Ijmuiden geweest. Zie mijn Flickr-kanaal voor een visuele indruk. (Flickr-kanaal: http://flic.kr/s/aHsjyaEwzx)  

20-01-2012 12:45:26
Jannn2009
Jannn2009
Leuk dat je ook nog ben geweest! Ik heb het ook helemaal gelopen, alleen één stuk van ca. 250 meter was zo erg dichtgegroeid dat ik door de woonwijk heen moest! Mijn foto's volgen snel in een toe te voegen link.  

20-01-2012 14:36:03
AgentX
AgentX
Ik ben niet langs de lijn gelopen hoor. Mijn eerste stappen op de lijn was in Ijmuiden, langs de oude Halte Ijmuiden Casembootstraat (Ijmc). Daarna ben ik op de motor door de stad naar diverse overwegen gereden, waar ik onderandere de voormalige Halte Driehuis-Westerveld (Dhw) ben tegen gekomen. Het laatste stuk tot aan Sptn heb ik verder niet bezocht, want het werd te donker. Ik ben benieuwd naar je foto's!  

20-01-2012 14:39:13
Jannn2009
Jannn2009
Ik heb vandaag helaas even geen tijd om alles erop te zetten. Wel 1 leuke. Het is toch een bizar idee dat er sinds 1983 vrijwel niets meer aan gedaan is. (los van het feit dat het spoor in de jaren '90 nog wel eens gebruikt werd). http://www.flickr.com/photos/jannn-2009/6730645973/in/photostream (halte Velsen Zeeweg)

Zoals gezegd zit ik qua tijd even helemaal vol, zaterdagavond volgt de rest.

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 20-01-2012 14:40
 

20-01-2012 16:59:14
broek53
broek53
Nou, er is in de jaren 90 heel wat aan gedaan om Lovers te laten rijden, bijvoorbeeld de beveiliging van de overwegen. Lovers reed bepaald niet meer door het onkruid, dus wat er nu staat aan overwoekering, dateert van na 1998.  

20-01-2012 17:06:16
waalkade
waalkade
Er is voor Lovers toen heel veel gekapt.
Zag er mijns inziens vlak dat voor Lovers ging rijden groener uit dan nu. (buiten dat het nu winter is%08%)
De beveiliging van de overwegen is meen ik niet met een in dienst gekomen.
Men moest met een rode vlag op de overweg gaan staan.

Laatst bewerkt door waalkade op 20-01-2012 17:08
 

20-01-2012 20:09:21
timtrein
timtrein
Dat was toch alleen in het laatste jaar? Kan zijn dat ik me vergis, maar volgens mij waren de overwegen ook in dienst...  

20-01-2012 20:42:41
glenn189
glenn189
Overwegen waren wel degelijk in dienst, enkel moesten deze gesleuteld worden, in het begin, echter na het stoppen van lovers vond de lokale jeugd dit wel een leuk vertier om de automobilist te pesten en een TOBS te creeren en dan de overwegen te activeren, deze zijn later dan ook weer gedeactiveerd om de verkeers chaos die ze vaak veroorzaakte, overwegen die vaak 30 min of meer dicht lagen, een halt toe te roepen.  

20-01-2012 21:08:52
edje
edje
http://www.youtube.com/watch?v=op-nCQXNRuE rond de 8 minuten, overweg die in redelijke snelheid wordt genomen zonder te sleutelen. Dus aannemelijk zijn een aantal overwegen volautomatisch.  

21-01-2012 00:27:56
waalkade
waalkade
Later wel, maar bij de start van de treindienst niet meen ik.  

21-01-2012 00:46:05
broek53
broek53
Toen Lovers ging rijden, waren de overwegen nog beveiligd zoals ze dat sinds 1983 waren geweest. Er waren sleutelschakelaars aangebracht op de relaiskasten van de overwegen, die tot 1983 met complete AHOBs beveiligd waren geweest. Dat kon ook niet anders, want Lovers kwam in enkele maanden op. Daarna zijn de overwegen weer wat netter beveiligd; daar dankt het dwergseintje voor de overweg in Driehuis-Westerveld bijvoorbeeld zijn bestaan aan. Als ook het moderne perronmeubilair aldaar, trouwens. Ik weet niet meer of dat in het tweede jaar van Lovers al klaar was of nog later. Hoe dan ook is de investering in de opknap van de lijn maar een paar maanden gebruikt.  

21-01-2012 00:59:38
Nelis
Nelis
Het is niet als of de lijn na 1983 tot 1996 compleet aan zijn lot is over gelaten, er was nog steeds vervoer van vis tot oktober 1994. Dus de werkelijke buiten dienststelling was 1 jaar en 10 maanden, want in augustus 1996 verscheen lovers op de baan. Ik ben niet bekend met de kwaliteit / frequentie van onderhoud in de tijd waarin er alleen goederenvervoer was, maar het is aannemelijk dat er toch genoeg conserverende werkzaamheden zijn geweest aan de bovenbouw.  

21-01-2012 01:05:19
broek53
broek53
Genoeg, ja. Maar daar moet je je op zichzelf weinig bij voorstellen van een lijn die eens per week bereden wordt. Wat handmatig stopwerk en zo. En niet te vergeten de complete omlegging van de lijn door de ingraving in Ijmuiden zelf. De lijn is toen vanaf het punt waar hij afbuigt vanaf het Noordzeekanaal (de halte Julianakade) tot het emplacement IJmuiden nieuw aangelegd aan de zijkant van de ingraving om ruimte te maken voor de weg die er sindsdien langs ligt.  

21-01-2012 09:43:51
dh3201
dh3201
Ik neem aan dat er tussen 1983 en 1994 toch nog wel wat aan de lijn werd gedaan, zoals snoeien. Anders had de vistrein standaard met een loc met kapmessen moeten rijden %08%
In 1995 hebben Bello en Bonne nog met een trein voor Sail tussen Haarlem en de Kanaalkade (tot ergens tussen Velsen-IJmuiden Oost en Casembrootstraat) gependeld.


Shqiperise-lopers?
 

21-01-2012 10:15:41
elizabeth
elizabeth
Weet nog goed dat er naar ik meen toen de vistreinen nog reden een keer in de zoveel tijd er gependeld werd door de Hoogovens met hun excursietrein. Dat waren leuke ritjes.


jaapfan.
 

21-01-2012 10:54:00
martijn
martijn
Jammer (maar wel logisch) dat het allemaal verdwijnt. Ben er regelmatig geweest. De laatste keer, in 2007, mét digitale camera: http://martijnvanvulpen.nl/web/index.php/spoorzoeken/trajecten/46-de-ijmondlijn-santpoort-noord-ijmuiden  

21-01-2012 17:26:35
FourRoses
FourRoses
Quote
dh3201 (za 21 jan 2012 09:43:51 https://www.somda.nl/forum/11442/p374573/): Ik neem aan dat er tussen 1983 en 1994 toch nog wel wat aan de lijn werd gedaan, zoals snoeien. Anders had de vistrein standaard met een loc met kapmessen moeten rijden %08%
In 1995 hebben Bello en Bonne nog met een trein voor Sail tussen Haarlem en de Kanaalkade (tot ergens tussen Velsen-IJmuiden Oost en Casembrootstraat) gependeld.


Deze rit ging tot IJmuiden zelf, genomen vanaf de brug : http://static.panoramio.com/photos/original/36868170.jpg (niet door mijzelf)

Bello is trouwens een tram, geen trein.
 

21-01-2012 21:26:42
AgentX
AgentX
Quote
martijn (za 21 jan 2012 10:54:00 https://www.somda.nl/forum/11442/p374583/): Jammer (maar wel logisch) dat het allemaal verdwijnt. Ben er regelmatig geweest. De laatste keer, in 2007, mét digitale camera: http://martijnvanvulpen.nl/web/index.php/spoorzoeken/trajecten/46-de-ijmondlijn-santpoort-noord-ijmuiden


Ik ben er twee dagen terug en vandaag geweest. De 19e met deze lijn als doel, en vanmiddag met het vastgelopen schip bij Wijk aan Zee als doel.

Maar goed, je weet hoe het gaat, het was nog licht, en het is in de buurt van Wijk aan Zee, dus ik ben nog even wat stukjes wezen bekijken waar ik laatst niet aan toegekomen ben. Er verschijnen zometeen nog wat foto's op mijn Flickr-kanaal, voor de geïnteresseerden.
 

21-01-2012 22:03:22
timtrein
timtrein
Bello = serie NS 7700 is een lokaalspoorloc, een trein dus.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-01-2012 22:26:33
illyavaes
illyavaes
Quote
broek53 (za 21 jan 2012 00:46:05 https://www.somda.nl/forum/11442/p374560/): Toen Lovers ging rijden, waren de overwegen nog beveiligd zoals ze dat sinds 1983 waren geweest. Er waren sleutelschakelaars aangebracht op de relaiskasten van de overwegen, die tot 1983 met complete AHOBs beveiligd waren geweest. Dat kon ook niet anders, want Lovers kwam in enkele maanden op. Daarna zijn de overwegen weer wat netter beveiligd; daar dankt het dwergseintje voor de overweg in Driehuis-Westerveld bijvoorbeeld zijn bestaan aan. Als ook het moderne perronmeubilair aldaar, trouwens. Ik weet niet meer of dat in het tweede jaar van Lovers al klaar was of nog later.

Ik heb in mijn dia-administratie onder "4 augustus 1997 ma" staan:
"14407 Overweg (nog half-automatisch) en volgende week in dienst-zijnd dwergsein, Driehuis-Westerveld"
Dus vziw vanaf 10 (of 11) augustus 1997 en met ?september? hield Lovers er weer mee op en kwam niet meer terug.
 

22-01-2012 07:43:16
nohab
nohab
In 1998 heeft de Kennemerstrand Expres (Asd-IJm) ook nog gereden, maar dat was ook gelijk het laatste rijseizoen. Het seizoen 1997 is het langste geweest van de Kennemerstrand Expes want dat liep van Pasen in het laatste weekend van maart tot medio oktober. Voor aanvang van het rijseizoen 1997 had Railned (de voorloper van Prorail) alle overwegen voorzien van pedalen zodat er niet meer gestopt hoefde te worden voor elke overweg en op het perron van steigerbuizen in IJmuiden waren zelfs gloednieuwe stationsnaamborden verschenen. Die waren van het toen nieuwe blauwe model met wit vierkantje. In 1999 heeft de Kennemerstrand Expres niet meer gereden omdat al het materieel nodig was voor de Spaarne Expres (Asd-Hlm).


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

22-01-2012 22:22:45
illyavaes
illyavaes
Quote
nohab (zo 22 jan 2012 07:43:16 https://www.somda.nl/forum/11442/p374691/): Voor aanvang van het rijseizoen 1997 had Railned (de voorloper van Prorail) alle overwegen voorzien van pedalen

Dat deed (NS) Railinfrabeheer dus. Railned ging over veiligheid, toelating en capaciteitsverdeling.
Quote
nohab (zo 22 jan 2012 07:43:16 https://www.somda.nl/forum/11442/p374691/): Een werkwoord in de onvoltooid tegenwoordige tijd krijgt nooit een d als vervoeging.

Waar slaat dit op?
 

23-01-2012 06:28:10
Bert13
Bert13
Haha, dat laatste is zijn "sic", waarin je alles mag zetten wat je wilt. Nohab heeft daar helemaal gelijk in, maar dat even terzijde. Bij mij is dat dus "Iedere werkdag Cas-Assp in 800 en 4600! (vaak: 827-4625 en 4648-848)"


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

23-01-2012 19:31:21
Jannn2009
Jannn2009
Ik ga op termijn (zeg over 2 maanden) nog een keer terug bij wat mooier weer. Nu heb ik meer het terrein wat verkend en een lekker loopje genomen. De volgende keer ga ik er echt een tripje van maken met een compleet fotoverslag op basis van foto's uit het verleden. Tegen die tijd zal ik het even vermelden wat de planning is en kunnen uiteraard mensen aansluiten. Hier nog even een plaatje van Driehuis-Westerveld http://www.flickr.com/photos/jannn-2009/6744499073/. Voor de rest had ik helaas niet veel tijd voor het nemen van goede compositie foto's.  

25-01-2012 13:45:02
IJnmeud
IJnmeud
Wie weet gaat er binnenkort nog wel het een en ander veranderen...

uit de krant van vandaag:

http://www.ijmuidercourant.nl/nieuws/regionaal/ijmond/article13629983.ece/%E2%80%99Spoorondernemers-willen-trein-over-HOV-busbaan'
 

25-01-2012 13:54:22
Bert13
Bert13
Hopen dat er echt wat van komt, maar het klinkt als een plan wat zou kunnen werken (en wat heel leuk is!)


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

25-01-2012 14:40:56
R-ekz
R-ekz
Volgens mij schiet de gemeente Velsen elk treinplan meteen weg, die werkt namelijk al jaren tegen.  

25-01-2012 14:55:44
mich
mich
interessant plan. Met lightrail bedien je de veerboot e.d. en met een museumtrein trek je touristen. Deze 2 samen zijn goed voor Ijmuiden, leveren een goede nieuwe reisverbinding voor verschillende doelgroepen en is daarmee aantrekkelijk. Dat maakt het verantwoord erin te investeren.  

25-01-2012 16:27:57
Klaasgras
Klaasgras
Ik las het artikel ook toevallig en vind het een geweldig plan. Ik woon zelf sinds kort in IJmuiden voor mijn studie en het is gewoon triest om het spoor te zien liggen. Elke dag als ik naar school fiets ik langs de halte Casembrootstraat en in mijn gedachten zie ik dan telkens voor mij hoe het zou kunnen zijn. En dient opeens dit plan zich aan!

Ik meld me nu al om de planten weg te halen!

Laatst bewerkt door Klaasgras op 25-01-2012 16:35
 

25-01-2012 16:32:51
Jannn2009
Jannn2009
Laat het alsjeblieft een inhoudelijke discussie blijven...  

25-01-2012 17:20:22
broek53
broek53
Ik wil niemand op voorhand teleurstellen, maar dit plan verschijnt in diverse vormen zo om de drie jaar in de krant. Dat wil niet zeggen dat het nooit kan en zal gebeuren, maar de waarschijnlijkheidsgraad nadert wel het nulpunt. Zo heeft ProRail inmiddels toestemming om de lijn officieel op te heffen en tot verkoop van grond over te gaan, bijvoorbeeld. Als iemand een valide reden kan geven waarom nu iets wel zou lukken dat 15 jaar geleden is opgegeven, houd ik mij hartelijk aanbevolen.

Laatst bewerkt door broek53 op 25-01-2012 17:22
 

25-01-2012 19:30:10
Daan!
Daan!
VELSEN - Spoorondernemers willen investeren in het weer in gebruik nemen van het spoor tussen IJmuiden en Santpoort-Noord. De HOV-busbaan kan gecombineerd worden met rails. Er kan alvast een museumtrein gaan rijden langs de Kanaaldijk.
Dat zegt de Werkgroep IJmuider Spoorlijn (WIJS) die daarvoor een plan indient bij gemeente Velsen, provincie en de minister.
Bert van Oosterop en Kees Demmers van WIJS zeggen dat twee spoorondernemers nauw betrokken zijn bij hun plan ’Samenwerken aan IJmuider spoorlijn’. Het zijn rijtuigenverhuurder Herik Rail Treincharters uit Amersfoort en Locon Benelux uit Zwolle. Locon vervoert goederen per spoor.
Het WIJS-plan gaat uit van twee nieuwe stukken spoor in IJmuiden: naar de Felisonterminal (voor passagiers DFDS Seaways) en de IJmondhaven (voor de cruiseschepen).
Voor de nieuwe stukken spoor, renovatie van de huidige rails, aanleg stations en bovenleiding is 26,5 miljoen euro nodig. Een groot deel daarvan kan volgens WIJS bestaan uit Europese subsidies.
De HOV-bus die 2012 over het spoor gaat rijden, is geen belemmering. In de busbaan kunnen rails worden aangebracht of er kunnen rails naast de busbaan worden aangelegd. Wijs wil alvast starten met een museumtrein voor toeristen., die de weekenden rijdt op het spoor dat blijft liggen: van het Witte theater naar het oude station Velsen-IJmuiden Oost. Tussen theater en de Visserhaven moeten museale NZH-bussen pendelen. Wijs wil verder in panden bij de visaflsag een TramTrein Muzeum reageren.
Locon kon gister niet reageren.

Spoorondernemer Gerard van den Herik zegt achter het plan van WIJS te staan. ,,Voor de duidelijkheid: Het is hun rapport. Maar wij zijn bereid te investeren’’ Voor het zover komt wil Herik dat er een haalbaarheidsstudie komt: hoeveel goederen en passagiers zouden over de lijn vervoerd kunnen worden. Dat onderzoek moet betaald worden door de overheid. Tot nu toe wil niemand dat.
Dit is het hele artikel
 

25-01-2012 22:07:52
hvondelen
hvondelen
Volgens mij is de stichting WIJS toch echt wat vergeten. Namelijk dat er op dit moment al gebouwd wordt aan de nieuwe HOV lijn. Een busbaan van Haarlem (Delftplein) dwars door Santpoort Noord en Driehuis over het oude tracé naar IJmuiden. Ter hoogte van de splitsing bij Sptn komt een dive under voor de busbaan, waar de bus verder over de aparte baan langs Westerveld en Zeeweg rijdt. Iets voor Velsen-IJmuiden Oost buigt de busbaan af met een tunneltje richting plein-45 in IJmuiden. Meer is trouwens hier te vinden: http://www.noord-holland.nl/web/Projecten/HOV-Velsen/Deelprojecten.htm
Al wordt er nog niet gewerkt aan het huidige spoortracé, de werkzaamheden zijn nu alleen nog in IJmuiden zelf (vooral Zeewijk), het lijkt me wat te laat om nu nog met zo'n plan te komen.

De afgelopen jaren zijn er misschien wel 100 berichten in de plaatselijke kranten verschenen, ik heb er weinig van terug gezien. Hoewel ik het een geweldig initiatief vind, en ik wil niets liever dan dat de trein weer gaat rijden naar IJmuiden, denk ik dat de kans ongelofelijk klein tot nul is dat dit gaat gebeuren.
De busbaan wordt overigens wel zo aangelegd dat deze zo kan worden omgebouwd naar een trambaan, wat uiteindelijk ook het plan is.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

25-01-2012 23:32:59
Nelis
Nelis
De busbanen voor de zuidtangent zijn ook gebouwd zodat er snel sleuven in gezaagd kunnen worden voor tramsporen, niemand die verwacht dat het snel / ooit gebruikt gaat worden. Maar voordat we afdwalen. Er is inderdaad al 100 keer geopperd dat de lijn gereactiveerd moet worden. Alleen is het nu gewoon te laat om nog een reactivatie voor elkaar te krijgen. Het lijkt me hoopvoller als mensen die graag reactivaties zien hun pijlen richten op kleve-nijmegen daar lijkt mij meer te halen.  

26-01-2012 10:10:38
sik214
sik214
Inderdaad een regelmatige cycli;-). Ik las op http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=34&t=666 ook zo'n soort plan uit 2008, waarin ook Herik Rail / WIJS genoemd worden.  

26-01-2012 10:28:40
Hoera63
Hoera63
Ook al wil ik dolgraag dat er weer een trein gaat rijden, ik ben het eens met Broek. Eens in de zoveel tijd verschijnt er een artikel in een lokale krant over eventuele plannen. Twee jaar geleden waren er ook wilde plannen met de spoorlijn, maar toen... Waar is dat artikel ook alweer? *5 minuten later* Gevonden! http://doodspoor.arthurkamminga.nl/nieuws.php?page=vislijnijmuiden#240508

Van bovenstaande is ook nooit iets terecht gekomen dan alleen het artikel... Daarbij staat in het artikel in de IJmuider dat er bovenleiding moet worden aangelegd... Als er iets duur is is het wel bovenleiding. Dus dat word bij voorbaat al helemaal niks vrees ik... %04%
 

26-01-2012 10:37:18
Jannn2009
Jannn2009
Is een dieseltrein geen optie dan? Ik denk zelf ook dat het nooit rendabel kan zijn op de eerste plaats, maar als de bovenleiding zo'n ontzettende hoge kosten meebrengt..

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 26-01-2012 10:38
 

26-01-2012 12:45:57
Hoera63
Hoera63
Ondanks dat ik er alle vertrouwen in heb: Nee. De huidige ligging van het spoor maakt in mijn ogen geen rendabele exploitatie mogelijk, ook niet met dieselmaterieel. Daarom is NS ook gestopt met de lijn. De plek waar station IJmuiden ligt (of eigenlijk lag) ligt gewoon te ver van woonkernen. De spoorlijn zou verlegd moeten worden en dat kort behalve een hoop rompslomp ook een hoop geld.

Puur en alleen aansluiting bieden op schepen is niet rendabel genoeg, zelfs met (eventueel) goederenvervoer.
 

26-01-2012 14:19:44
R-ekz
R-ekz
Ligt er aan hoeveel mensen er de trein pakken om op de boot te stappen. Als voorbeeld kan je hiervoor Hoek van Holland haven nemen. In me geheugen staat iets dat ze daar voorheen ook ''boottreinen'' heen lieten rijden volgens mij vanaf Amsterdam. Ik ben zelf echter niet bekend in die regio. Misschien iemand anders die kan vertellen hoeveel reizigers daar d.m.v. de trein op de boot stappen?  

26-01-2012 14:35:56
bart84
Moderator
bart84
Het was een semi-speciale trein Asd - Hld / Vs. De trein was een reguliere 2100 trein, waarvan het achterste stel naar Hld ging en het voorstel stel door naar Vs. In Rtd werd deze trien gesplitst. Dit waren een stuk of drie treinen per dag geloof ik. Dit was de serie 400.

Laatst bewerkt door bart84 op 26-01-2012 14:38


Mvg. Bart
 

26-01-2012 15:22:16
nohab
nohab
Niet altijd. Er is ook jaren een aparte trein Asd-Hld geweest die in Schiedam kop maakte. Na 1987 waren dit zelfs een paar jaar onze enige binnenlandse Eurocity's. Er reden toen 2 treinparen per dag.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

26-01-2012 16:00:07
R-ekz
R-ekz
Blijkbaar was het geen succes anders hadden ze nog wel gereden. Zelfde principe als de IJmuiderlijn.  

26-01-2012 16:08:28
daniel_ddr
daniel_ddr
Die treinen zijn pas opgeheven toen de snelle boot tussen Hoek van Holland en Harwich verviel, daar sloten ze altijd op aan. Volgens mij was drgl 2006 de laatste waarin die treinen reden.
Kan me daarnaast voorstellen dat het wat slecht paste met de verbouwing van Rtd die rond die tijd ook begon. Deze trein werd meen ik altijd afwijkend van de rest behandeld aan perron 3/4 omdat er nu eenmaal een spoor voor nodig was waarop je uit Asd kon binnenkomen, maar ook redelijk conflictvrij ri. Hld moest kunnen.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 26-01-2012 16:11


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-01-2012 16:11:50
sik214
sik214
De boot naar Engeland gaat 1x per dag, om daar nou een hele treindienst voor op te tuigen? Daarnaast waar wil het reizigerspotentieel heen? Amsterdam? Dan kun je veel sneller de CXX fastferry nemen die vlakbij de voormalige spoorlijn start. Voor Haarlem kun je snel met de bus, helemaal als ze de spoorlijn asfalteren.

Spoorvervoer per boot kost ook een vermogen omdat ook de boot aangepast moet worden, dat zal DFDS niet zomaar doen, aangezien de bezetting met vrachtwagen of wagons voor hen niet voordeliger is.

Laten we alleen de centen voor eventueel haalbaarheids onderzoek alsjeblieft beter besteden in deze tijden..
 


26-01-2012 16:13:01
treinennet
treinennet
Er rijden al een vijftien bussen per boot naar amsterdam, dus als dat te vervangen is door een treidienst, JA!  

26-01-2012 16:17:24
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
het probleem is en blijft dat die boot maar 1x per dag komt. Daarop kun je geen rendabele treindienst baseren, zoals hier gezegd. Reizigerspotentieel van de omliggende kernen is ook niet bepaald hoog, busdienst is nu al goed en/of station ligt buiten de stadskern. Er is niet voor niets besloten met de exploitatie en om zelfs de bovenleiding te verwijderen. Lovers rail heeft het ook nog eens geprobeerd en we weten hoe dat is afgelopen. Alle fantastische ideeën ten spijt, ik ben het met de meerderheid hier eens dat het er nooit meer van zal komen.  

26-01-2012 16:39:58
rick
rick
Quote
Hoera63 (do 26 jan 2012 12:45:57 https://www.somda.nl/forum/11442/p375281/): De plek waar station IJmuiden ligt (of eigenlijk lag) ligt gewoon te ver van woonkernen.
Dat valt dan wel mee. Hoewel het station niet centraal in IJmuiden lag, lag het ook niet in 'the middle of nowhere'. Julianakade en CAsembrootstraat lagen veel meer aan de rand van de bebouwing.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het zou kosten om de spoorlijn weer in gebruik te nemen.
 

26-01-2012 16:42:43
treinennet
treinennet
Quote
SleutelMan (do 26 jan 2012 16:17:24 https://www.somda.nl/forum/11442/p375307/): Alle fantastische ideeën ten spijt, ik ben het met de meerderheid hier eens dat het er nooit meer van zal komen.


dat dacht ik ook niet, maar ik ben al zo vaak met die boot geweest dat ik nog wel weet hoe het eruit zag, en die bussen worden er steeds meer, vorig jaar waren het er nog 12...


www.treinennet.nl
 

26-01-2012 16:54:12
glenn189
glenn189
Quote
Jannn2009 (do 26 jan 2012 10:37:18 https://www.somda.nl/forum/11442/p375274/): Is een dieseltrein geen optie dan? Ik denk zelf ook dat het nooit rendabel kan zijn op de eerste plaats, maar als de bovenleiding zo'n ontzettende hoge kosten meebrengt..

Een dieseltrein is alleen een optie als gebruik wordt gemaakt van een treinstel, de trek - trek combi's zoals lovers reed moeten worden voorzien van een generator rijtuig omdat err in nl geen enkele betaalbare diesel loc geschikt is om ook spanning te leveren voor de rijtuigen.

Quote
SleutelMan (do 26 jan 2012 16:17:24 https://www.somda.nl/forum/11442/p375307/): Er is niet voor niets besloten met de exploitatie en om zelfs de bovenleiding te verwijderen. Lovers rail heeft het ook nog eens geprobeerd en we weten hoe dat is afgelopen.
We weten allemaal dat de NS en het vroegere prorail nou niet beaapld blij waren met lovers, en dat men geen haar breedt uit de weg ging om deze partij op alle mogelijke manieren dwars te liggen. Dit is ook de reden dat men na het stoppen van lover binnen een week het wissel bij sptn er uit gesloopt had, om andere mogelijke privaten te ontmoedigen.

Op zich is een boot trein best te doen, de boot vaart per over tocht gemiddeld met 250 a 300 gasten waarvan toch zeker 2/3de met de bus vanuit Asd wordt overgebracht. je heb in de morgen een aankomende boot zo rond de klok van 09:00 en om 17:30 de vertrekkende boot, daarbij heb je zomers ook nog diverse andere cruise-liners die ijmuiden aan doen en aan de overzijde van de felison-terminal aanmeren de ontsuitingsweg naar de terminal is nou niet bepaald een fijne weg om bij grote drukte drukte over heen te rijden. Een boottrein is goed te combineren met een spitstrein tussen Asd en Hlm, en als men ook nog eens degelijke materieel in weet te zetten dan zit er best toekomst in.
 

26-01-2012 16:58:40
sjoerd
sjoerd
Daar is-tie weer: de vraag of iets rendabel is. En dat is een verkeerd uitgangspunt, zoals ik hier al vaker heb betoogd. Er zijn wel meer verbindingen onrendabel en dat zijn stoeptegels, de HSL en lantaarnpalen ook. De juiste vraag is of we met zijn allen iets noodzakelijk en nuttig vinden en vervolgens of we de politieke wil kunnen vergaren. Wel rendabele zaken worden vaak ook niet ondernomen.
Dat de lijn Santpoort - IJmuiden onrendabel was, is niets bijzonders. Er waren andere redenen voor sluiting. De dienstregeling lag niet lekker. De gemiddelde snelheid was door de infra erg laag en kon alleen tegen hoge kosten worden versneld. De lijn eindigde op de verkeerde plek en kon alleen tegen hoge kosten doorgetrokken worden naar wat toen Pleiaden heette. De bovenleiding (sic!) was inclusief de draagconstructies aan vervanging toe. De stations en haltes moesten worden gemoderniseerd.
Van politieke wil was toen geen sprake en is helaas nu nog minder sprake, getuige de opstelling van de gemeente Velsen. Er zou vervoer genoeg zijn als busdiensten zouden worden beperkt en de rail een beter alternatief zou worden; daartoe zijn de bootreizigers niet nodig. Wel eventueel de sluiting van enkele van de oude stopplaatsen. Maar ik heb er een zwaar hoofd in.
 

26-01-2012 17:28:48
broek53
broek53
Wat mij betreft kun je onrendabiliteit wegredeneren naar het walhalla van maatschappelijk nut - zeer terecht als het gaat om spoorlijnen - maar met de verbinding naar IJmuiden red je het daar niet mee. Men gaat niet massaal op de knieën van dit gewijzigde inzicht en trekt ondertussen de portemonnee om een vergissing van dertig jaar geleden ongedaan te maken.
Daarnaast is er niet of nauwelijks vervoerpotentie bij gekomen sinds 1983. En treinen die aansluiting geven op oceaanstomers zijn echt wel een beetje achterhaald. Ik meen dat de laatste in Frankrijk nu ook opgeheven zijn (inclusief de lijnen naar de havens) en het feit dat er geen boottreinen meer rijden naar Hoek van Holland, waar vroeger zelfs de helft van de internationale D-treinen startte en eindigde, zou het vermoeden kunnen doen rijzen dat er weinig brood zit in het aanleggen van een aparte lijn naar een terminal of twee in Ijmuiden.

Wat dat betreft had Lovers (meneer Lovers dus) destijds wel een aardig idee. Hij wilde per trein mensen van cruiseschepen die in Ijmuiden bleven en niet doorvoeren naar Amsterdam per trein ophalen en wegbrengen, aldus een file aan bussen vermijdend. Daar had hij als rondvaartbedrijfhouder alle belang bij. De IJmuiderlijn lag er toen nog en was berijdbaar, dus zo moeilijk moest dat niet zijnn.
Lovers Rail is pas uit de hand gelopen toen anderen in zoverre met het idee aan de haal gingen dat er een regelmatige openbare dienst op Driehuis=W en IJmuiden gereden zou moeten worden. Daar heeft Lovers zich toen mee voor het karretje laten spannen met alle gevolgen vandien, waarmee de oorspronkelijke doelstelling ook weg was.
 

26-01-2012 17:30:02
edje
edje
Alle plannen komen min of meer neer op complete nieuwbouw van het traject, zou het dan niet veel handiger zijn om de lijn dan zo aan te leggen dat hij gunstiger ligt voor reizigersvervoer.

Met alle respect maar deze lijn moet je niks meer in investeren, is allemaal weggegooid geld.
Een weg met een vrije busbaan lijkt me toch gewoon het beste idee.
 

26-01-2012 17:32:29
hvondelen
hvondelen
Het is geen eens meer de vraag of de busbaan er gaat komen, want wat ik hierboven al zei, ze zijn al bezig met het bouwen hiervan. De gemeente Velsen is überhaupt al één van de laatste gemeentes in Nederland die iets doet aan infrastructuur, laat staan om nog even snel wat drastisch te wijzigen.

Ik ben het niet eens met het verhaal dat dat de lijn onrendabel zou zijn. Tijden zijn veranderd, alsmede ook het idee over reizen met de trein. De stations Zeewijk en Velsen-IJmuiden Oost liggen middenin de bebouwde kom. En als ik sommige stations elders in het land zie die nu worden geopend moeten onze private vervoerders toch dollar tekentjes gaan zien? Het feit is wel dat ze alleen op bestaande baanvakken willen rijden, en het spoor naar IJmuiden zou geheel opnieuw of gedeeltelijk aangelegd moeten worden.

Casembroodstraat ligt net buiten IJmuiden, maar daar zijn er wel meer van in Nederland. Overigens is er expres besloten om de nieuwe buslijn niet aan te sluiten op de draagvleugelboot. De dichtstbijzijnde halte is ter hoogte van het stadion.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

26-01-2012 17:37:12
broek53
broek53
Misverstandje opruimen: financieel gezien is geen enkele ""secundaire"" spoorlijn rendabel. De vervoerders die er rijden, krijgen daarvoor betaald.
Het feit dat er voor de kleinere vervoerders halten worden geopend die op voorhand onrendabel zijn en dus een hogere bijdrage aan deze vervoerders vergen, zegt al genoeg. En Velsen Zeeweg en IJmuiden-Oost liggen in precies dezelfde bebouwde kom als in 1983 (en eerder).

Laatst bewerkt door broek53 op 26-01-2012 17:38
 

26-01-2012 19:38:11
FourRoses
FourRoses
Driehuis-Westerveld ligt ook in de bebouwde kom en was zelfs het drukste station van allen. Mede door het crematorium nabij. Lovers heeft hier ook nog halte gehouden.  

27-01-2012 00:28:18
waalkade
waalkade
Quote
broek53 (do 26 jan 2012 17:37:12 https://www.somda.nl/forum/11442/p375324/): Misverstandje opruimen: financieel gezien is geen enkele ""secundaire"" spoorlijn rendabel. De vervoerders die er rijden, krijgen daarvoor betaald.
Het feit dat er voor de kleinere vervoerders halten worden geopend die op voorhand onrendabel zijn en dus een hogere bijdrage aan deze vervoerders vergen, zegt al genoeg. En Velsen Zeeweg en IJmuiden-Oost liggen in precies dezelfde bebouwde kom als in 1983 (en eerder).
Volgens mij is geen enkele spoorlijn/verbinding onder de pak hem beet 40km rendabel bij de huidige tarieven.
 

27-01-2012 00:41:18
maigoda
maigoda
Als dat zo is, waarom rijdt er dan wel overdag een 15-minuten-dienst op Veenendaal en altijd (dus ook op zondag) een 30-minuten-dienst op Baarn? Als dat niets zou opleveren, dan had NSR nooit die 17400 gaan rijden en de 5500 gaan inkrimpen naar een uursdienst.

Wat overigens hier nog niet echt ter sprake is gekomen: een van de redenen van het NS-bedrijf om de lijn naar IJmuiden te sluiten was de kosten van de vervanging van de bovenleidingsmasten. Die waren aan vervanging toe, maar deze mega-uitgave stond blijkbaar niet in enige verhouding tot de inkomsten uit de lijn. Na de vereenvoudiging van de lijn was de snelheid nog maar 30 km/h, wat ook in onderhoudskosten scheelt.
Groetjes,
Emiel
 

27-01-2012 08:15:32
R-ekz
R-ekz
Ach, hoeveel van het traject kon de trein daadwerklijk 60km/h rijden voor 1983?
Het traject is 5,7km lang en had 6 haltes. Waarvan bijv. Driehuis-W en Velsen-Zeeweg slechts 700 meter uit elkaar liggen.
 

27-01-2012 08:50:11
broek53
broek53
Quote
maigoda (vr 27 jan 2012 00:41:18 https://www.somda.nl/forum/11442/p375367/): Als dat zo is, waarom rijdt er dan wel overdag een 15-minuten-dienst op Veenendaal en altijd (dus ook op zondag) een 30-minuten-dienst op Baarn? Als dat niets zou opleveren, dan had NSR nooit die 17400 gaan rijden en de 5500 gaan inkrimpen naar een uursdienst.
17400 = Randstadspoor = afspraken en/of contracten met de regio Utrecht. Baarn-Utrecht is, als ik het goed heb, een verplichting in de concessie.
 

27-01-2012 21:49:40
sjoerd
sjoerd
Quote
maigoda (vr 27 jan 2012 00:41:18 https://www.somda.nl/forum/11442/p375367/): Wat overigens hier nog niet echt ter sprake is gekomen: een van de redenen van het NS-bedrijf om de lijn naar IJmuiden te sluiten was de kosten van de vervanging van de bovenleidingsmasten.


Lees mijn bijdrage van 26 januari nog eens goed en je weet wat de redenen voor sluiting waren, rechtstreeks uit de Koppeling van die periode.
De baanvaksnelheid kon niet omhoog omdat dan zowat op elk station een stop-doorschakeling moest worden gemaakt met bijbehorend sein aan het einde van het perron. De aankondigingssecties waren juist lang genoeg voor een lage baanvaksnelheid. Plaatsen van seinen had voor snellere treinopvolging geen nut. In feite was Westerveld - IJmuiden een blok met een inrijdwergje te Casembrootstraat, dat veilig kwam als de voorganger met TPRB te IJmuiden was vertrokken op het ene uitrijdwergje te IJmuiden. IJmuiden - Santpoort was ook een blok. Overigens was de baanvaksnelheid voor de automatisering 80 km/h, met uitzondering van enkele gedeelten in bogen, dus het had technisch wel gekund.

Laatst bewerkt door sjoerd op 27-01-2012 21:59
 

09-02-2012 19:13:37
FourRoses
FourRoses
Zijn er wel eens aparte supporterstreinen ingezet voor het vervoer naar het Telstar stadion? Dit ligt 400m van de halte Velsen-Zeeweg af. Telster speelde in de jaren 60 en 70 in de eredivisie.  

10-02-2012 00:05:09
ZJ37
ZJ37
Zou het niet weten, maar ik kan me er weinig bij voorstellen als er 950 mensen zitten en 25 uitsupporters...  

18-03-2012 17:47:16
wattman
wattman
Op de beeldbank van het Noord Hollandsarchief is een interessante plaat te vinden van een mat 54 op de halte terwijl personen begeleid worden door de politie. http://www.beeldbank.noord-hollandsarchief.nl/memorix/53334590-fb8f-11df-9e4d-523bc2e286e2
Zou wel eens een supporterstrein kunnen zijn geweest.
 

18-03-2012 19:43:24
martijn
martijn
Of gewoon een groep (supporters) die bij de overweg oversteken zodra deze vrij is...  

18-03-2012 20:26:46
broek53
broek53
De groep gaat om het stationsgebouwtje heen naar links en in die hoek heb je niets te zoeken, behalve de toegang tot het perron (verder loopt het daar dood).
Mat '54 kwam nooit in IJmuiden (een enkele materieelvervanging daargelaten), dus de kans dat we met een supporterstrein te maken hebben, is redelijk groot. Zeker als het een viertje is, maar dat kan ik niet goed zien.
 

18-03-2012 20:30:25
wattman
wattman
Alles kan natuurlijk. Ik zie wel twee man politie op het perron, en 4 man die de spoorbaan afschermen.  

18-03-2012 23:52:00
bdk766
bdk766
Quote
broek53 (zo 18 mrt 2012 20:26:46 https://www.somda.nl/forum/11442/p383315/): De groep gaat om het stationsgebouwtje heen naar links en in die hoek heb je niets te zoeken, behalve de toegang tot het perron (verder loopt het daar dood).
Mat '54 kwam nooit in IJmuiden (een enkele materieelvervanging daargelaten), dus de kans dat we met een supporterstrein te maken hebben, is redelijk groot. Zeker als het een viertje is, maar dat kan ik niet goed zien.

Inzoomen doet me vrijwel zeker zijn dat het een tweetje is. De supporters zijn waarschijnlijk van een bezoekende club, want Telstar heeft wit als clubkleur en ik zie geel & groene/zwarte(?) petjes. De foto is dan genomen NA de wedstrijd, gezien de groep van links komt, dus vanaf sportpark Schoonenberg.


Groeten uit Floradorp
 

08-01-2013 19:30:13
Jannn2009
Jannn2009
Ik was vandaag in de buurt en maakte even een lekkere wandeling over het traject. Wat opviel is dat ter hoogte van IJmuiden Zeeweg de restanten van de spoorbomen ook weg zijn gehaald. Tevens liepen 2 man in gele hesjes met metaaldetectors bij de overgang en langs het traject, al kan ik niet met 100% zekerheid zeggen dat het iets met het traject op zich te maken heeft.  

06-03-2013 17:14:02
vislijntje
vislijntje
Het eind van deze unieke en prachtige spoorlijn eindigt waarschijnlijk spoedig. In 2014 moet die stomme HOV gaan rijden.

Ik blijf het eeuwig zonde vinden en het maakt mij ook erg kwaad. Kwaad op Prorail, kwaad op de gemeente Velsen. Er had nog best wel wat van deze spoorlijn gemaakt kunnen worden. Er waren ook diverse partijen (die niet altijd in de media zijn geweest) die de spoorlijn weer in gebruik wilden stellen. Maar door pure onwil van de gemeente Velsen is dit allemaal mislukt. Prorail wilde van het traject af, en heeft het bovendien vlak nadat Lovers stopte met het traject onmogelijk gemaakt om nog treinen te laten rijden.

Een museumspoorlijn had ook geen gek idee geweest, maar ja, dat levert de gemeente niet genoeg op immers. De stichting WIJS (die dit plan voor een museumlijn in combinatie met goederenvervoer had) is voor gek uitgemaakt door de gemeente.

Ik las nog mensen die beweerden dat er altijd nog treinen zouden kunnen komen, omdat de rails in het asfalt gelegd zouden kunnen worden. Dit gaat echt niet gebeuren verwacht ik, en bovendien is er dan ook niets meer van de spoorlijn te herkennen omdat het gehele tracé opgeruimd gaat worden, inclusief voormalige haltes, begroeiing. Eigenlijk wordt het een grote 2-baans weg langs dit mooie stukje natuur.

Wat Jannn2009 schrijft vind ik dat ook zeer triest om te horen. Waarschijnlijk waren deze mannen bezig met het opsporen van de voormalige overwegdetectie, bekabeling zodat deze spoedig verwijderd kan worden.

Verschrikkelijk zonde van zo'n mooi spoortraject.

Laatst bewerkt door vislijntje op 06-03-2013 17:15
 

06-03-2013 17:50:55
MDDM
MDDM
Sentimenten spelen in de hedendaagse samenleving bij het exploiteren van spoorlijn niet mee. En de vraag is, en daar zal de gemeente Velsen al een ruime tijd geleden de cijfers van hebben gehad, of de lijn nog wel rendabel was. Nee dus.


Gr Joop mcn Lls
 

06-03-2013 18:06:46
Bert13
Bert13
Tsja, als zelfs een directe bootverbinding al het hoofd niet boven water kan houden (FFF IJm - Asd verdwijnt jan 2014), zie ik ook weinig toekomst voor een treinverbinding, hoe jammer dat ook is.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-03-2013 18:25:29
Klaasje
Klaasje
Het voordeel van een bus ten opzichte van de trein is hier wel van belang. Beiden hebben voordeel van het spoortracé waar goed kan worden doorgereden al dan niet met een niet al te hoge maximumsnelheid. Het nadeel van een trein is wel dat die alleen kan stoppen bij dat spoortracé. Dan is het wel van belang dat grote delen van Velsen en IJmuiden in de buurt van dat spoortracé liggen. Dat is helaas niet het geval. Het voordeel van die bus is dat die op een bepaald punt makkelijk vanaf het spoortracé de wijken van Velsen en IJmuiden in kan rijden. Zo kan snelheid worden gecombineerd met een instap bij de spreekwoordelijke voordeur van de eigen woning van de reiziger.  

06-03-2013 19:23:27
sjoerd
sjoerd
Daar is het weer: het argument "rendabel". Dat zijn, zoals ik al zo vaak heb beweerd, een stoeptegel en een lantaarnpaal, scholen en kazernes ook niet. Sterker nog: openbaar vervoer is dat heel vaak niet. Het gaat er om wat je als samenleving wil. Kennelijk willen we liever autobussen die trager zijn maar dichterbij, die fijnstof blabla..
Ook al vaak gezegd en niet alleen door mij: er moest hier geïnvesteerd worden in de gehele infra, de beveiliging, alles van spoor tot draad, en de baanvaksnelheid had van 40/60 naar 80 gekund. Maar dat had men er niet voor over.
Echter: als er eenmaal asfalt ligt, blijft het tracé behouden. En niets, ook asfalt niet, is voor de eeuwigheid.
 

06-03-2013 19:25:29
KvdLee
KvdLee
Blijf het ook raar vinden. Reactivatie van de spoorlijn kost vele malen minder. Afgezien van dat feit..
Sorry voor de IJmuidernaars onder ons, maar IJmuiden loopt leeg. Slechts weinig mensen hebben er nog wat te zoeken. Waarom een gloednieuwe busverbinding van mogelijk 100 miljoen euro (al dan niet meer, met onvoorzienekosten en dergelijke zooi). Het is niet nodig, drie minuten tijdswinst ben je met twee rode stoplichten kwijt. Tevens rijd de bus niet verder dan Delftplein te Hlm, dus incl overstap ben je langer bezig dan nu. Met de Spoorlijn ben je ook sneller in Haarlem, en tevens ben je gelijk op het perron. Ik begrijp het gewoon niet.
Overigens ben ik blij dat het stuk tussen de twee viaducten gewoon blijft liggen. Zie het als 'monument'.

Grtz Koen
 

06-03-2013 19:31:50
broek53
broek53
Het is uiteindelijk op dit en andere fora) een kwestie van niet willen begrijpen, kennelijk. Ik ben benieuwd wanneer de pleidooien beginnen om Wintersijk - Neede te herleggen of een deel van de Haarlemmermeerlijnen.
Het sentiment rond Santpoort - IJmuiden is op weinig anders gebaseerd dan op het feit dat er nog zichtbaar spoor ligt. Het feit is gewoon dat ook van Stpn - IJm alleen het tracé nog bruikbaar is, voor de rest moet je gewoon een nieuwe spoorlijn aanleggen.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-03-2013 19:36
 

06-03-2013 20:28:55
vislijntje
vislijntje
Iedere keer laait de discussie over de rendabelheid van spoorlijnen op. Terwijl er vrij veel spoorlijntjes zijn die bv door Arriva en Veolia geexploiteerd worden. Dit zijn vaak niet bepaald de drukste spoorlijnen. OV is zoals hierboven al gezegd is vaak niet rendabel. En dat zou ook niet noodzakelijk moeten zijn tot op zekere hoogte. In principe liggen de kosten voor de exploitatie toch bij een eventuele spoorondernemer?

Verder heb ik ook begrepen dat door de komst van deze HOV bus andere buslijnen opgeheven gaan worden. Dat is uiteindelijk ongunstig voor reizigers. Ik ken zeker 4 collega's die in IJmuiden wonen, en zij schieten niets op met deze bus

Niemand heeft mij helaas nog kunnen vertellen waarom er zoveel tegenwerking was tegen een museumspoorlijn. Waarom is hier niet serieus naar gekeken? Er zijn in Nederland zoals we weten veel museumlijnen. Waarom kan het daar wel?

Verder klaagde Prorail ooit eens dat het traject volledig vervallen is. Alleen zijn zij daar zelf verantwoordelijk voor geweest. Toen Lovers in 1999 niet meer op IJmuiden reedt lag de spoorlijn er fantastisch bij. Volledige AHOB's en het spoor in prima staat. Waarom is er nadien nooit meer enig onderhoud gepleegd nadien? Nu is het het traject volledig dat indien er toch weer spoorvervoer zou komen, bijna het gehele spoor vervangen zou moeten worden.
 

06-03-2013 20:35:52
broek53
broek53
Zelden zoveel oorzaak en gevolg zien omdraaien.

Eén feitelijkheid maar weer even rechtzetten: het idee dat Arriva en Veolia spoorlijnen rendabel kunnen exploiteren. Dat is gewoon niet zo: zij krijgen een royaal bedrag per jaar om zo'n verbinding te exploiteren. Daarnaast zijn er de onderhoudskosten voor Prorail die indirect door het Rijk gedragen worden (Prorail verdient immers niets). In de NS-tijd was dat niet meer of minder, alleen anders: daar droegen deze lijnen (zowel de treindienst als het onderhoud van de infra) bij aan het verlies van NS.
 

06-03-2013 20:37:35
sik214
sik214
Quote
broek53 (wo 06 mrt 2013 19:31:50 https://www.somda.nl/forum/11442/p439032/): Het is uiteindelijk op dit en andere fora) een kwestie van niet willen begrijpen, kennelijk. Ik ben benieuwd wanneer de pleidooien beginnen om Wintersijk - Neede te herleggen of een deel van de Haarlemmermeerlijnen.
Nog niets eens om het herleggen, maar de pleidooien voor Nijmegen-Kleef, Boxtel-Veghel & Maastricht Lanaken zijn er al!
 

06-03-2013 20:38:24
vislijntje
vislijntje
Heel mooi uitgelegd broek53, dank daarvoor!

Dan nu de hamvraag: waarom kon dit niet op het traject naar IJmuiden?

Laatst bewerkt door vislijntje op 06-03-2013 20:42
 

06-03-2013 20:53:29
broek53
broek53
Alles kan, als je het geld er maar voor over hebt. NS heeft sinds eind jaren zestig met enige regelmaat moeten opgeven welke verbindingen en welke lijnen het meest "onrendabel" waren (sorry Sjoerd), uitgedrukt in inkomsten die aan zo'n lijn toe te rekenen waren versus de kosten van de instandhouding en van de exploitatie. Bij de top-tien hoorden altijd dezelfde lijnen, met bovenaan Almelo - Mariënberg, Sneek - Staveren en Santpoort - IJmuiden. Door vooral maatschappelijk verzet en druk is er nooit een van die verbindingen gesloten, met uitzondering van - jawel - Santpoort N - Ijmuiden. De das is uiteindelijk omgedaan door de vervanging van de draagconstructies van de bovenleiding, die in de jaren tachtig in heel Noord-Holland plaatsvond. Een kapitale investering die voor een van de meest "onrendabele" (sorry Sjoerd) lijnen van Nederland niet verantwoord werd gevonden. En zo is eigenlijk de heel vroegtijdige elektrificatie van de lijn (jaren '20 al) 'm uiteindelijk fataal geworden, zou je kunnen zeggen.
(Speculeren over hoe lang hij het anders uitgehouden zou hebben, daar waag ik mij niet aan.)
 

06-03-2013 22:14:53
maigoda
maigoda
Quote
vislijntje (wo 06 mrt 2013 20:28:55 https://www.somda.nl/forum/11442/p439046/): Toen Lovers in 1999 niet meer op IJmuiden reedt lag de spoorlijn er fantastisch bij. Volledige AHOB's en het spoor in prima staat. Waarom is er nadien nooit meer enig onderhoud gepleegd nadien?

Dat is heel eenvoudig: er was nadat Lovers de treindienst staakte geen vervoer meer. En een lijn waar geen vervoer is, wordt niet onderhouden. Zo is dat met de meeste lijnen gegaan waar op een gegeven moment geen vervoer meer was.
Groetjes,
Emiel
 

06-03-2013 23:13:54
sjoerd
sjoerd
Broek53: je bent mij geen sorry verschuldigd, hoor. Ik heb alle Koppelingen uit die tijd nog en daarin werd toendertijd uitvoerig verslag gedaan van de eventuele opheffing van lijnen. Verder is het zoals je zegt: wat willen we, ondanks het niet rendabel zijn, in stand houden? En wat willen we opwaarderen zodat het wellicht beter rendeert? Die wil was er niet in Velsen/IJmuiden en kennelijk wel in het noorden en oosten van ons land. Wat dan ook wel weer verrassend is, maar dat is nu eenmaal de keuze geweest.  

07-03-2013 13:51:44
localhero
localhero
Quote
sik214 (wo 06 mrt 2013 20:37:35 https://www.somda.nl/forum/11442/p439048/):
Quote
broek53 (wo 06 mrt 2013 19:31:50 https://www.somda.nl/forum/11442/p439032/): Het is uiteindelijk op dit en andere fora) een kwestie van niet willen begrijpen, kennelijk. Ik ben benieuwd wanneer de pleidooien beginnen om Wintersijk - Neede te herleggen of een deel van de Haarlemmermeerlijnen.
Nog niets eens om het herleggen, maar de pleidooien voor Nijmegen-Kleef, Boxtel-Veghel & Maastricht Lanaken zijn er al!


Maastricht - Lanaken (louter goederen) blijkt inmiddels al jaren een gigantisch succes... Miljoenen geïnvesteerd in een prachtig vernieuwd stukje spoor en er rijdt... NIETS! %03% Hopelijk worden de plannen voor een eventuele tram naar Hasselt wel interessant.
 

07-03-2013 14:13:53
ZJ37
ZJ37
Er heeft één goederentrein gereden dacht ik? En nog een feesttrein met BDs-en? Niet voor niks geweest dus.  

07-03-2013 16:01:38
timtrein
timtrein
Sowieso drie goederentreinen (waarvan twee echte)  

07-03-2013 16:40:46
sik214
sik214
Erg weinig inderdaad. Ik kan alleen foto's vinden van 2011 en niets uit 2012.

09-06-2011: http://www.flickr.com/photos/maartenschoubben/5812114245/
10-06-2011: http://www.flickr.com/photos/robbyh83/5819863599/
22-06-2011: http://www.flickr.com/photos/maartenschoubben/5860870588/

& openingsdag met containertrain en 3 houtvervoerwagons t.b.v. demonstratie
30-06-2011: http://www.flickr.com/photos/maartenschoubben/6249601368/ (openingstrein)
 

07-03-2013 16:50:36
alle46
alle46
Hallo, ligt Lanaken tegenwoordig aan onze kust???  

07-03-2013 16:55:25
Bert13
Bert13
Lijkt me inderdaad meer iets voor https://www.somda.nl/forum/8590/


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

07-03-2013 17:57:08
vislijntje
vislijntje
Bedankt Emiel. Dat begrijp ik inderdaad. maar uiteindelijk werd er later geklaagd dat het traject zo vervallen was, terwijl met een beetje simpel snoeiwerk het al veel beter was geweest.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom de lijn Santpoort - IJmuiden dan nooit aanbesteedt is aan een partij. Wellicht dat er nu wel potentie geweest zou zijn, we leven immers bijna 15 jaar later.

Een museumtrein had ook prima mogelijk geweest, maar waarom dit altijd is tegengewerkt is mij nog steeds niet duidelijk..
 

07-03-2013 18:52:47
mantaray
mantaray
het terrein in Lanaken kan je mooi voor andere doeleinde gebruiken
http://www.youtube.com/watch?v=S3HSCSa6aQ4