Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Spoorlijn IJmuiden-Santpoort

Maandag 26 mei 2014 - 17:49:10
dh3201
dh3201
Als het om goederenvervoer gaat zou ik de lijn asfalteren en er vrachtwagens over laten rijden.

Shqiperise-lopers?

Maandag 26 mei 2014 - 18:56:33
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
Reactivering kan nu wel vergeten worden. Zag ze vanochtend aan afbraak werken langs het kanaal.
Ook leek op een stuk de spoorbaan tussen de rails gevuld met schelpen oid.

Maandag 26 mei 2014 - 19:08:06
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
treinjoop (ma 26 mei 2014 16:44:57 www.somda.nl): Reizigers worden per bus vervoerd en goederen per vrachtwagen.
Dus welk probleem proberen we hier nou eigenlijk op te lossen?
Het op te lossen probleem zit m blijkbaar in het feit dat de wegen aldaar het(blijkbaar)groeiende vrachtverkeer niet echt kunnen handelen,en dat men daarom dus weer zit/zat te denken aan de goederen per spoor te laten reizen.
Zo werd dat tenminste in dit draadje gebracht in een artikel dat men linkte

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Maandag 26 mei 2014 - 19:12:39
Daan!
Daan!
Quote
treinjoop (ma 26 mei 2014 16:44:57 somda.nl):
Dus welk probleem proberen we hier nou eigenlijk op te lossen?
1. Het uitgeven van een hoop geld aan een busbaan die een onlogisch tracé volgt. Hier wordt daarom gekeken naar alternatieven.
2. De bereikbaarheid van IJmuiden vergroten.
3. Indien je dit onderwerp breder trekt, zou je ook kunnen kijken hoe je de vraag/het aanbod van de spoorlijn Haarlem-Uitgeest verbeteren kan.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 26 mei 2014 - 19:15:31
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
2 grote veroorzakers van vrachtverkeer zou je met een trein overigens niet oplossen.
Ik weet niet hoeveel vrachtwagen combinaties met DFDS mee gaan. maar het zal een heel aantal zijn (100+). Deze houd je altijd.
Net als gevaarlijke stoffen die niet door de tunnel mogen en de pont moeten nemen.

Maandag 26 mei 2014 - 19:38:57
daniel81
daniel81
Quote
Daan! (ma 26 mei 2014 19:12:39 www.somda.nl):
Quote
treinjoop (ma 26 mei 2014 16:44:57 somda.nl):
Dus welk probleem proberen we hier nou eigenlijk op te lossen?
1. Het uitgeven van een hoop geld aan een busbaan die een onlogisch tracé volgt. Hier wordt daarom gekeken naar alternatieven.
2. De bereikbaarheid van IJmuiden vergroten.
3. Indien je dit onderwerp breder trekt, zou je ook kunnen kijken hoe je de vraag/het aanbod van de spoorlijn Haarlem-Uitgeest verbeteren kan.
1) Zonder hinder van plaatselijke kennis dan toch even een vraag: als het tracé voor een busbaan onlogisch is, waarom zou het dan voor een trein dan wel logisch zijn?
2) Daar is nou net die busbaan voor bedacht
3) Dat is zeker waar maar het is wel het omdraaien van oorzaak en gevolg

Maandag 26 mei 2014 - 20:08:13
Daan!
Daan!
1. Ik denk niet dat het bestaande tracé geschikt is voor reizigersvervoer en heb dat ook niet gezegd. Voor goederenvervoer zou het een beter tracé zijn, omdat grotendeels buiten de woonkernen ligt. Alhoewel ik me afvraag of door een verlegging van de spoorlijn Haarlem-Uitgeest over Driehuis-Velsen IJmuiden-Oost de kosten niet kunnen worden gedrukt. Immers een doodlopende lijn heeft alleen bestemmingsverkeer en dat wordt hoe verder de trein rijdt, hoe minder passagiers.
2. Maar die busbaan zijn tracé is niet logisch tussen Driehuis en IJmuiden. Bovendien is de tijdwinst minimaal. Dus het kost relatief enorm veel geld als je het t.o.v. die tijdswinst bekijkt.
3. Weet ik niet. Door meer vraag te creëren, kun je een beter aanbod eisen. Maar door bijv. de frequentie te verhogen en/of het tracé te verbeteren, kun je ook meer vraag creëren.

Woensdag 28 mei 2014 - 00:52:42
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
Quote
daniel81 (ma 26 mei 2014 19:38:57 www.somda.nl): 1) Zonder hinder van plaatselijke kennis dan toch even een vraag: als het tracé voor een busbaan onlogisch is, waarom zou het dan voor een trein dan wel logisch zijn?
De aantrekkingskracht van een treinstation is groter dan een gemiddelde bushalte. Waar mensen voor een bus vaak niet meer dan een X aantal meter willen lopen, zullen ze voor de trein van verder komen. Niet dat de lijn veel potentie heeft, in mijn ogen, maar toch.

Wil je deze lijn een goede kans van slagen geven dat moet hij naar de woonkern IJmuiden wordt gelegd en moet je een aansluiting naar de havens maken. Maar zelfs dan vraag ik het me af. Maar ik ga de discussie niet opnieuw starten - ik zou ook graag willen dat de lijn blijft bestaan, maar het is nou eenmaal zo dat de lijn terziele is. Deze (overigens zoveelste) laatste AED-achtige-stroomstoot is waarschijnlijk ook de laatste. Maar we zullen zien, over een jaar draait iedereen misschien de andere kant op. Je weet het nooit. Het blijft Nederland.

Woensdag 28 mei 2014 - 12:48:33
thom
thom
Dat zou ik niet per definitie zeggen.

Wonende in Zeist ga ik toch echt met de bus naar Utrecht, dat is toch echt een stuk makkelijker dan dat ik eerst naar station Db fiets en daar de trein pak.

Een treinstation kan dus best meer aantrek hebben, maar dan moet het wél op de goeie plek liggen anders gaat dat niet meer op...

Woensdag 28 mei 2014 - 14:28:44
Nelis
Nelis
Haha maar toch mocht er in de zelfde situatie een tram ipv bus langskomen prefereer ik de tram. Als zeistenaar is het dus wachten wanneer die tram vanaf de uithof door getrokken gaat worden. Maar even ontopic, de lijn is te kort om die reiziger sleutelrol te vervullen als er een station als haarlem binnen een redelijke (bus)reisafstand ligt.

Woensdag 28 mei 2014 - 18:35:36
FourRoses
FourRoses
Quote
Hoera63 (wo 28 mei 2014 00:52:42 somda.nl):
Quote
daniel81 (ma 26 mei 2014 19:38:57 www.somda.nl): 1) Zonder hinder van plaatselijke kennis dan toch even een vraag: als het tracé voor een busbaan onlogisch is, waarom zou het dan voor een trein dan wel logisch zijn?
De aantrekkingskracht van een treinstation is groter dan een gemiddelde bushalte. Waar mensen voor een bus vaak niet meer dan een X aantal meter willen lopen, zullen ze voor de trein van verder komen. Niet dat de lijn veel potentie heeft, in mijn ogen, maar toch.

Wil je deze lijn een goede kans van slagen geven dat moet hij naar de woonkern IJmuiden wordt gelegd en moet je een aansluiting naar de havens maken. Maar zelfs dan vraag ik het me af. Maar ik ga de discussie niet opnieuw starten - ik zou ook graag willen dat de lijn blijft bestaan, maar het is nou eenmaal zo dat de lijn terziele is. Deze (overigens zoveelste) laatste AED-achtige-stroomstoot is waarschijnlijk ook de laatste. Maar we zullen zien, over een jaar draait iedereen misschien de andere kant op. Je weet het nooit. Het blijft Nederland.
Een goede HOV-halte heeft een bijna net zo groot aantrekkingsveld als een stoptreinstation.

Donderdag 29 mei 2014 - 08:45:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
Daan!: Alhoewel ik me afvraag of door een verlegging van de spoorlijn Haarlem-Uitgeest over Driehuis-Velsen IJmuiden-Oost de kosten niet kunnen worden gedrukt. Immers een doodlopende lijn heeft alleen bestemmingsverkeer en dat wordt hoe verder de trein rijdt, hoe minder passagiers.
Wordt dit niet een ontzettend duur grapje doordat je dan een nieuwe tunnel of brug nodig hebt om in Uitgeest te kunnen komen?
Quote
thom (wo 28 mei 2014 12:48:33 www.somda.nl): Wonende in Zeist ga ik toch echt met de bus naar Utrecht, dat is toch echt een stuk makkelijker dan dat ik eerst naar station Db fiets en daar de trein pak.
Maar in Zeist is er nou ook niet echt sprake van bushaltes die heel erg uit de buurt liggen. Die liggen voor veruit de meeste inwoners op een aantrekkelijke afstand (zeker t.o.v. het station wat meer in Driebergen ligt), waardoor de bus wint.

Als ik naar mezelf kijk gaat het echter weer wel op: ik loop/fiets naar het station omdat dit aantrekkelijker is dan naar de dichtstbijzijnde bushalte te lopen. Zelfs binnen een grotere stad kan dat effect dus nog optreden en hoe minder frequent er een bus rijdt hoe sterker dat effect er is natuurlijk.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Donderdag 29 mei 2014 om 08:45:47

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 02 jun 2014 - 18:21:23
vislijntje
vislijntje
Ik kreeg zojuist deze mail over een nieuwe raadsvergadering over het bestemmingsplan:
------------------------------------------------------
''Datum: 5 juni 2014 19.30 uur

Plaats: Stadhuis Velsen Raadzaal

Onderwerp: Besluitvorming zowel over referendum als het bestemmingsplan

Wij rekenen op een massale opkomst

Dus zegt het voort!!!

Voor meer informatie over uitnodiging tel. 06 52017430''
-------------------------------------------------------

En dit bericht werd tevens verstuurd:

--------------------------------------------------------
''Beste volger van onze site,

Namens een aantal ouders van het Vellesan College is een geluidsactie opgezet voor a.s.

WOENSDAG 4 JUNI START OM 15.00 UUR

bij fietsenstalling aan de J.P. Troelstraweg.

Het zou fijn zijn als u aanwezig bent om samen met de scholen aan de Troelstraweg deze spontane maar noodzakelijke actie te ondersteunen.
Voor informatie zie bijgaande 2 bestanden.

Wij zien uit naar uw komst.

Zie ook de bijlagen!

Initiatiefnemers
Linda Kerker
Jan Müter 0629601920''

Laatst bewerkt door vislijntje op Maandag 02 jun 2014 om 18:22:06

Maandag 02 jun 2014 - 20:54:47
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Van dat laatste berichtje snap ik het verband niet met het stuk spoorlijn wat er nu nog ligt
Heeft dat verband met elkaar ?

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Dinsdag 03 jun 2014 - 11:25:21
daniel81
daniel81
Dat bestemmingsplan heeft ongetwijfeld betrekking op de bestemming van het spoorwegtracé.
Waarbij het er nu op lijkt dat de enige overeenkomst tussen de tegenstanders van de HOV-baan, het feit is dat ze tegen de HOV-baan zijn.
Want laten we wel wezen: de tegenstanders van de HOV-baan op grond van geluidsoverlast enz enz willen dat er geen verkeersbestemming op komt (maar bv 'groen'), terwijl zij die de spoorverbinding willen reactiveren juist wél een verkeersbestemming op de lijn willen houden

Dinsdag 03 jun 2014 - 12:58:16
thom
thom
Dus aan die mensen heb je niets als je de spoorlijn juist wil reactiveren, die heb je straks juist allemaal tegen je

Dinsdag 03 jun 2014 - 19:57:35
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Ben toch blij dat ik niet de enigste ben die die kronkel ineens tegen kwam in m'n brein,waardoor ik van t padje geraakte.
Je kunt dus summier samenvatten dat hoogstens het bestemmingsplan wordt aangevochten aangaande het wordt een busbaan of t wordt groen,want voor de lijn schijnt niet meer gevochten te worden.
(al is dat op wat losse flodders na al enige tijd zo)
Kortom weinig (goed) nieuws als t gaat over de spoorlijn en het verder opbrekende bestaan ervan.

Laatst bewerkt door spiketrain op Dinsdag 03 jun 2014 om 20:10:39, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Maandag 16 jun 2014 - 19:53:26
wattman
wattman
Twitter de_wattman Youtube Wattman7000 Flickr mars1940
Vandaag, enkele maanden nadat de eerste activiteiten rond de herinrichting van de IJmuiderstraatweg zijn begonnen, maar eens gaan kijken hoe het met het spoortje langs de Kanaaldijk staat.

Zie voor plaatjes:
o.a. www.flickr.com
www.flickr.com
www.flickr.com
www.flickr.com

of de serie in www.flickr.com (dit zijn al mijn foto's van dit jaar, voor de meest recente doorscrollen tot het einde).

In woorden: de omgeving is behoorlijk veranderd door de aanleg van een nieuw fietspad. Op behoorlijke stukken is het treinspoor veranderd in een wandelpad (lees: de ruimte tussen de rails opgevuld). Helaas struikel je nu over de hondedrollen.
Spoorse elementen langs de baan zijn vrijwel geheel verdwenen. Bij de benzinepomp staan nog een aantal palen van de voormalige afrastering (d.w.z. die metalen dingen die volgens mij ooit als dwarsligger hebben gediend). Verder nog een drietal fundamenten (2x bovenleidingmast, 1x seinmast), maar volgens mij zijn die verplaatst.
De halte Casembrootstraat zou in de gemeentelijke plannen www.velsen.nl tot zitje worden ingericht, maar behoudens schoonmaakwerkzaamheden en het opvullen van de sporen heb ik daar (nog) geen activiteiten aangetroffen.

De rest van het traject heb ik niet gewandeld. Bij de het passeren van de overweg Zeeweg zag ik vanuit de bus geen afbraakactiviteiten. Het stationnetje staat er ook nog, en zo te zien nog bewoond (kraker).
Volgens dit bericht wordpress.com worden de sporen hier na de bouwvakvakantie opgeruimd.

Laatst bewerkt door wattman op Maandag 16 jun 2014 om 20:30:41

Maandag 16 jun 2014 - 21:05:16
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
De industriestraat ligt ook geheel open dus het straatspoor incl wissels zal daar nu ook wel verdwenen zijn.
IJmuiden begint er langzamerhand wel netter uit te zien.

Laatst bewerkt door jor[D]1 op Maandag 16 jun 2014 om 21:06:15

Dinsdag 17 jun 2014 - 12:40:20
vislijntje
vislijntje
Hoi Watmann,

Hartelijk dank voor deze update. Ik vind het er persoonlijk niet uitzien zo, maar beter op deze manier toch nog het spoor enigszins behouden, dan dat het helemaal verwijdert wordt.

Ik kan helaas de link naar Worldpress niet openen, omdat ik dan moet inloggen. Zou je de link of het artikel wellicht nog een keer willen posten?

Bedankt voor de update!

Dinsdag 17 jun 2014 - 12:47:15
sik214
sik214
Wordt dit artikel bedoeld? wimwegman.wordpress.com

De sporen gaan naar de SGB, kunnen er tenminste weer treinen op rijden!

Dinsdag 17 jun 2014 - 16:39:23
wattman
wattman
Twitter de_wattman Youtube Wattman7000 Flickr mars1940
Klopt, dat is het bericht.

Woensdag 18 jun 2014 - 11:29:37
Spoorzaken
Spoorzaken
Vandaag maakte de Rijksoverheid bekend dat een goederenspoorverbinding tussen IJmuiden en Amsterdam mogelijk moet blijven:
www.rijksoverheid.nl

Woensdag 18 jun 2014 - 11:32:25
vislijntje
vislijntje
Tja ik gun het de SGB van harte. Krijgt de rails tenminste nog een spoorbestemming. Maar aan de andere kant wel heel pijnlijk dat het einde nu echt in zicht is voor de lijn. Straks kun je je niet meer voorstellen dat er ooit zoveel treinen gereden hebben.

Woensdag 18 jun 2014 - 11:33:24
vislijntje
vislijntje
Quote
Spoorzaken (wo 18 jun 2014 11:29:37 www.somda.nl): Vandaag maakte de Rijksoverheid bekend dat een goederenspoorverbinding tussen IJmuiden en Amsterdam mogelijk moet blijven:
www.rijksoverheid.nl
Eindelijk eens een verstandig bericht, op de valreep. Wil zeehaven IJmuiden doorgroeien, dan is een spoorverbinding echt noodzakelijk.

Woensdag 18 jun 2014 - 11:35:24
Nelis
Nelis
Het staat er een beetje als los statement in het besluitstuk. Ik zou wel eens willen weten wat ze daarvoor in hun hoofd hebben. Het kan ook zijn dat ze de sporen naar de hoogovens (ijmuiden en velsen zijn immers zeer dichtbij elkaar) bedoelen. Kortom dit stuk roept meer vragen op dan antwoorden op dit punt. Zeker aangezien de afbraak van de lijn ijmuiden-santpoort al zo goed als in kannen en kruiken is.

Woensdag 18 jun 2014 - 12:26:59
sfj
sfj
Het huidige eindpunt van de havenlijn door de Houtrakpolder ligt inmiddels ook op een paar kilometer van Driehuis, als er ooit zoiets ondernomen zou worden lijkt het me logisch dat deze lijn verlengd zou worden puur richting eventuele klanten in die richting.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Woensdag 18 jun 2014 - 13:09:34
broek53
broek53
Maak je geen enkele illusie: het staat geschreven in het verband van de PHS-werken voor Amsterdam Centraal en het is niet meer en niet minder dan een wat ongelukkuge manier van opschrijven dat tussen alle reizigerstreinen-geweld ook de goederendienst naar het westelijk havengebied en naar de Hoogovens moet worden gefaciliteerd. beter had men dus Beverwijk opgeschreven.

Woensdag 18 jun 2014 - 13:11:42
sfj
sfj
Duidelijk broek53 !

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Woensdag 18 jun 2014 - 16:32:51
wattman
wattman
Twitter de_wattman Youtube Wattman7000 Flickr mars1940
Het staalcomplex heet ook 'Tata Steel IJmuiden'.
Hoewel naar ik meen het geografisch niet correct is om het deel van de gemeente Velsen ten noorden van het Noordzeekanaal zo aan te duiden.

Woensdag 18 jun 2014 - 16:43:05
Nelis
Nelis
Inderdaad, maar het is inderdaad dichtbij elkaar als je op station ijmuiden casembrootstraat staat te wachten op de trein die nooit zal komen. Kan je een steen richting het noordzee kanaal gooien. Als je de overkant weet te halen ligt je steen meteen op het terrein van Tata steel. Maar het noordzee kanaal is inderdaad de scheidslijn tussen Ijmuiden en Velsen.

Laatst bewerkt door Nelis op Woensdag 18 jun 2014 om 16:43:42

Donderdag 19 jun 2014 - 13:15:27
rick
rick
Voor de duidelijkheid: IJmuiden is (gemeente) Velsen.

Donderdag 19 jun 2014 - 22:26:36
wattman
wattman
Twitter de_wattman Youtube Wattman7000 Flickr mars1940
Maar niet alles van Velsen is IJmuiden
Ergo, spreken over goederenverkeer naar IJmuiden als het gaat om de Staalfabriek is en blijft daarmee verwarrend, hoewel Tata Steel zich met "IJmuiden" blijft profileren...

Donderdag 19 jun 2014 - 22:35:52
broek53
broek53
Jaja, nu weten we het wel, neem ik maar aan.

Vrijdag 20 jun 2014 - 15:00:24
wattman
wattman
Twitter de_wattman Youtube Wattman7000 Flickr mars1940
Is er inmiddels al iets bekend over het lot van het stationsgebouw van Zeeweg? De sloop werd iets meer dan een jaar geleden aangekondigd en daar kwam lokaal wat verzet tegen. In elk geval staat het gebouw er nu nog. Wellicht iemand uit de regio die nadere informatie heeft.

Woensdag 25 jun 2014 - 15:52:57
vislijntje
vislijntje
Een brief van de provincie Noord-Holland die aanwonenden van het spoor vorige week hebben ontvangen met nieuws over de verwijdering van het spoor. De afbraak is helaas nu zeer dichtbij:

speedy.sh

Woensdag 25 jun 2014 - 15:59:33
KvdLee
KvdLee
Flickr koendetreinman
Quote
wattman (vr 20 jun 2014 15:00:24 somda.nl): Is er inmiddels al iets bekend over het lot van het stationsgebouw van Zeeweg? De sloop werd iets meer dan een jaar geleden aangekondigd en daar kwam lokaal wat verzet tegen. In elk geval staat het gebouw er nu nog. Wellicht iemand uit de regio die nadere informatie heeft.
In de brief die @vislijntje hier laat zien, staat dat de abri van halte Zeeweg naar het Spoorwegmuseum gaat.

Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl

Donderdag 03 jul 2014 - 11:27:45
vislijntje
vislijntje
''Provincie haalt alleen oud spoor weg
VELSEN - De provincie Noord-Holland is niet van plan voordat het bestemmingsplan HOV-tracé onherroepelijk is, te beginnen met aanleg van de busbaan.

,,Die busbaan aanleggen doen we echt pas als de bestemming is gewijzigd. Maar tot die tijd kunnen we wel het oude spoor verwijderen. Dat kan prima binnen het huidige bestemmingsplan'', zegt woordvoerder Harriet Wijker van de Provincie Noord-Holland.

Zij brengt deze nuancering aan naar aanleiding van het artikel 'Mogelijk grote vertraging HOV door Raad van State' dat maandag in de IJmuider Courant en op de website verscheen.''

www.ijmuidercourant.nl

En:

'Mogelijk fors uitstel in aanleg HOV door gang naar Raad van State'

VELSEN - Doordat meerdere inwoners van Velsen naar Raad van State stappen, mag de provincie mogelijk pas in augustus volgend jaar beginnen met werkzaamheden aan de busbaan voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer, stelt advocaat René Rensing. Hij vertegenwoordigd meerdere belangengroeperingen en vier individuele inwoners in hun strijd tegen het HOV.

'Uiterlijk 27 augustus 2015 pas met aanleg beginnen'
Begin juni is de bestemmingswijziging ten behoeve van aanleg van de busbaan door de gemeenteraad aangenomen. Van de provincie kregen omwonenden van die toekomstige busbaan vervolgens een brief dat de werkzaamheden per 15 juli zouden aanvangen. Gestart zou worden met het weghalen van struikgewas en het verwijderen van het oude spoor.

Rensing beschrijft de situatie in Velsen als eentje met forse oppositie tegen het plan voor het HOV.

Gedrukt
De brief van de provincie over de voorgenomen werkzaamheden draagt volgens hem bij aan het gevoel onder burgers dat het plan ’erdoor gedrukt’ wordt. Immers, op 15 juli is het bestemmingsplan nog helemaal niet onherroepelijk geworden. ,,En dat is nog los van de vraag of het bestemmingsplan door de Raad van State in beroep in stand blijft’’, voegt Rensing toe.

Volgens de advocaat worden de rechten van inwoners van Velsen met voeten getreden door gedeputeerde Staten van Noord-Holland en door de gemeente Velsen. ,,Doordat u dusdanig gepreoccupeerd bent met bestuurlijke besluitvaardigheid.’’

Schorsing
Volgens Rensing schrijft de wet Ruimtelijke Ordening voor dat een bestemmingsplan dat gewijzigd is vastgesteld, zes weken na vaststelling bekendgemaakt. Dat zou op 16 juli zijn. ,,Het plan wordt pas binnen zes weken na die datum onherroepelijk wanneer geen verzoek tot schorsing van het bestemmingsplan wordt gedaan’’, schrijft hij.

,,Gelet op de oppositie tegen het plan staat zondermeer vast dat ik namens cliënten een schorsingsverzoek zal indienen direct na de bekendmaking op 16 juli 2014 zodat het bestemmingsplan pas onherroepelijk kan zijn wanneer de Raad van State uitspraak heeft gedaan en het bestemmingsplan in stand laat. Raad van State hoeft pas twaalf maanden na afloop van het beroeptermijn uitspraak te doen. Dat betekent dat het plan mogelijk pas onherroepelijk is op 27 augustus 2015’’, aldus Rensing.

www.ijmuidercourant.nl

Zondag 20 jul 2014 - 12:17:56
MCNAlkmaar
MCNAlkmaar
Laatst deze besteld:
www.mixmediastore.com

Leuk om te zien hoe het er in 1999 nog uit zag.
Mooie rit met Lovers over dit bijna niet meer bestaande spoor.

De groeten uit Schagen

Zondag 20 jul 2014 - 21:42:19
vislijntje
vislijntje
Wat gaaf, bedankt voor de tip! Ik dacht dat er alleen opnames van de lijn waren door het programma Railaway in 1997, maar dat is slecht een klein stukje. Maar een heuse cabinerit, wauw! super, ga hem gelijk bestellen.

Overigens moet deze rit in 1998 hebben plaatsgevonden, aangezien in het voorjaar van 1999 besloten is door de groot aandeelhouder van Loversrail geen Kennemerstrandexpress meer te laten rijden die zomer, wat meteen de doodsteek voor de lijn was toen.

Laatst bewerkt door vislijntje op Maandag 21 jul 2014 om 13:15:48

Zondag 20 jul 2014 - 22:14:24
ZJ37
ZJ37
Volgens mij is het andersom: dat lijntje was de doodsteek voor Lovers Rail.

Maandag 21 jul 2014 - 13:15:22
vislijntje
vislijntje
Tja dat is ook mogelijk. Hoe dan ook heeft de Kennemerstrandexpress in 1996 en 1997 wel behoorlijk gedraaid, vooral in 1996. Maar het was kennelijk niet genoeg. Ik had zelf altijd meer de indruk dat de forensentreinen van Lovers die leeg heen en weer reden de doodsteek zijn geweest.

Als Loversrail over het algemeen goed had gedraaid had de Kennemerstrandexpress wellicht nu nog gereden, aangezien de ambitie er wel was en bovendien was het plan destijds dat de lijn verlengd naar zee zou worden.

Maar goed dat zijn allemaal speculaties natuurlijk. Hoe dan ook wel gaaf dat er een cabinerit is gemaakt, heb ik nooit geweten. Gelijk besteld dus

Laatst bewerkt door spiketrain op Maandag 21 jul 2014 om 13:15:56, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Maandag 21 jul 2014 - 13:21:55
nohab
nohab
Flickr bvisser
Die verlenging was veel meer een dagdroom van Lovers dan dat een serieus in voorbereiding zijnd plan was.

Laatst bewerkt door nohab op Maandag 21 jul 2014 om 13:22:09

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Maandag 21 jul 2014 - 19:25:01
wattman
wattman
Twitter de_wattman Youtube Wattman7000 Flickr mars1940
Er reden destijds wel bussen in aansluiting op de Kennemerlandexpres. Lovers had destijds heel goed door dat het eindpunt houden bij station IJmuiden onvoldoende perspectief bood.
De ondergang van Lovers Rail aan de dienst naar IJmuiden verbinden is iets te simpel.

Maandag 21 jul 2014 - 21:41:41
vislijntje
vislijntje
Dat lijkt me inderdaad ook Watmann.

De problemen lagen destijds meer bij de beperkte dienstregeling, de relatief lange reistijd in het begin omdat de overwegen nog niet automatisch waren tot augustus 1997 en ook omdat het IJmuiderstrand nog (steeds) niet bekend is bij een groter publiek.

Dinsdag 22 jul 2014 - 09:36:35
Nelis
Nelis
De ijmuidervislijn was inderdaad niet het meest verlieslijdende onderdeel van Lovers rail. Maar dat neemt niet weg dat er nooit winst gemaakt is en de bezettingen niet goed. Volgens mij waren die treinen naar Lisse een groter succes, maar ik kan dit verkeerd hebben.

Die verlenging naar het strand is leuk en aardig, zou een stuk lijn van ongeveer 3 km geworden zijn. Maar ik waag het te betwijfelen of dit ooit enige concurentie positie gehad zou hebben aangezien zandvoort voor de man uit de stad dichterbij ligt.

Dinsdag 22 jul 2014 - 09:54:10
daniel81
daniel81
En al zou dat wel een succes geworden zijn; je kunt als spoorwegmaatschappij niet een heel jaar teren op een paar weken toeristen bij goed strandweer. De basis moet toch bestaan uit forensen / scholieren / studenten, waarop de badgasten dan een welkome aanvulling zijn.

Dinsdag 22 jul 2014 - 11:49:45
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
Nelis (di 22 jul 2014 09:36:35 www.somda.nl): De IJmuidervislijn was inderdaad niet het meest verlieslijdende onderdeel van Lovers Rail. Maar dat neemt niet weg dat er nooit winst gemaakt is en de bezettingen niet goed. Volgens mij waren die treinen naar Lisse een groter succes, maar ik kan dit verkeerd hebben.
Die treindienst naar Lisse was het enige dat goed liep. Maar zoals al gezegd waren dat maar een paar weken per jaar. Die treinen naar IJMuiden werden overigens regelmatig kunstmatig gevuld. De directeur nodigde dan weer een studentenvereniging uit om bijvoorbeeld een 'studiereis' naar IJmuiden te maken en dan was er weer een trein vol.

Laatst bewerkt door nohab op Dinsdag 22 jul 2014 om 11:51:16

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Dinsdag 22 jul 2014 - 16:03:04
sik214
sik214
Liep de trein naar Lisse werkelijk zo goed??
De trein kan wel volbezet zijn, maar de baten kunnen dan nog altijd lager zijn dan de lasten. Een beperkt aantal rijtuigen met 2 dure huurlocomotieven (NMBS reeks 25.5) lijken mij niet uit te kunnen.

Dinsdag 22 jul 2014 - 16:15:15
nohab
nohab
Flickr bvisser
Het was bij elke Loverstrein 4 rijtuigen met huurloc voor en achter, dus dat zal weinig verschil gemaakt hebben. En de treinen naar Lisse waren naar mijn waarneming het beste bezet.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Zaterdag 06 sep 2014 - 18:36:50
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
Gisteren morgen was men bezig de perrons van voormalige halte Casembrootstraat op te breken.

Zondag 07 sep 2014 - 08:05:52
wattman
wattman
Twitter de_wattman Youtube Wattman7000 Flickr mars1940
Dank voor het berichten!
Opmerkelijk, het was in de plannen toch de bedoeling om een zitje te realiseren op het halteperron. Dan wordt het op zijn best dus een reconstructie van de oorspronkelijke toestand.
Jammer dat men bij het omvormen van de spoorbaan op het deel lang het kanaal de oorspronkelijke elementen zo weinig respecteert.

Zondag 07 sep 2014 - 08:21:20
Daan!
Daan!
Perron is ook nog niet weg, maar de tegels zijn er wel aan de bovenkant af. We zullen zien.

Zondag 07 sep 2014 - 09:20:52
KvdLee
KvdLee
Flickr koendetreinman
Ik meen dat het perron inmiddels de vormen van het Hymalayagebergte aan had genomem, dus mocht men een leuk en veilig zitje willen creeëren zal men het zand er onder wel flink glad gaan trekken. Of de gemeente heeft weer een compleet nieuw waanzinnig nutteloos plan wat ook niet ondenkbaar is. Afijn we gaan het zien.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 17 sep 2014 - 13:29:09
Daan!
Daan!
Station Casembroodstraat wordt opnieuw bestraat met een soort van asfalt.

Maandag 22 sep 2014 - 13:00:22
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
Deze link stond vandaag op de Facebook pagina van Op de Rails: goo.gl


Weer een bedrijf dat een poging doet. Wordt zeer waarschijnlijk helemaal niks, maar meld het toch even.

Maandag 22 sep 2014 - 13:04:48
wattman
wattman
Twitter de_wattman Youtube Wattman7000 Flickr mars1940
Website www.top-europe.eu
Profileert zich daarop met de Haagse Regio Citadis
Niet dat het er ooit van komt, maar een sneltram in plaats van een bus over de IJmuidense HOV lijkt me ook wel aardig.

Woensdag 24 sep 2014 - 18:38:38
Daan!
Daan!
Dinsdag 30 september wordt begonnen met het opbreken van de lijn tussen Sanpoort en Velsen-IJmuiden Oost.


Aan de andere kant is er wel weer iemand op het idee gekomen om een haalbaarheidsonderzoek te starten naar een treinverbinding.

Maandag 29 sep 2014 - 19:15:02
vislijntje
vislijntje
Voor de geïnteresseerden:

Liefhebbers en omwonenden worden opgeroepen om morgenochtend om 07:30 te verzamelen bij de spoorwegovergang Driehuis-Westerveld om de opbraak te verhinderen. RTVNH zal de gehele ochtend aanwezig zijn, zowel radio als TV.

Zie deze brief:

www.mijnbestand.nl

Maandag 29 sep 2014 - 19:43:51
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Eens denken.
Dinsdagmorgen, begin van een werkdag. Denk niet dat de aanloop groot is.


Maandag 29 sep 2014 - 20:33:23
daniel81
daniel81
Quote
Daan! (wo 24 sep 2014 18:38:38 www.somda.nl): Dinsdag 30 september wordt begonnen met het opbreken van de lijn tussen Sanpoort en Velsen-IJmuiden Oost.

Aan de andere kant is er wel weer iemand op het idee gekomen om een haalbaarheidsonderzoek te starten naar een treinverbinding.
Het staat pas 5343 keer in dit topic, maar gelukig ook al in diverse andere topics: zelfs al zou je hier opnieuw met railvoertuigen willen gaan rijden, dan nog kun je weinig beginnen met de huidige railstaven en dwarsliggers: alles zal er dan uit moeten en opnieuw gelegd worden (en dan maar hopen dat de 'fundering' nog stevig genoeg is, anders moet je ook daarin nog flink graven)

Wat dat betreft vraag je je ook af wie er morgenochtend gaan protesteren: dat zullen dan degenen zijn die het willen behouden als natuurgebied à la Winterswijk - Borken of zo. Ik geef meteen toe: ik ben ook een groot liefhebber van overblijfselen van oude spoorlijnen, maar puur rationeel is er geen argument te bedenken waarom de rails hier zou moeten blijven liggen.

Laatst bewerkt door daniel81 op Maandag 29 sep 2014 om 20:35:09

Maandag 29 sep 2014 - 20:37:04
nohab
nohab
Flickr bvisser
Klik op de link van 2 berichten boven het jouwe en je weet het.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Dinsdag 30 sep 2014 - 08:28:49
KvdLee
KvdLee
Flickr koendetreinman
Er was rond 07:45 een cameraploeg aanwezig, en een man of 15 aan demonstranten. Geen volksmenigte dus. Een weghelft is even met rode linten afgezet, onder groot vermaak van voorbijfietsende scholieren. Leuk laatste eerbetoon maar een graafmachime of bulldozer houd je er niet mee tegen.

Dinsdag 30 sep 2014 - 09:56:24
john2
john2
Quote
daniel81 (ma 29 sep 2014 20:33:23 www.somda.nl):
Quote
Daan! (wo 24 sep 2014 18:38:38 www.somda.nl): Dinsdag 30 september wordt begonnen met het opbreken van de lijn tussen Sanpoort en Velsen-IJmuiden Oost.

Aan de andere kant is er wel weer iemand op het idee gekomen om een haalbaarheidsonderzoek te starten naar een treinverbinding.
Het staat pas 5343 keer in dit topic, maar gelukig ook al in diverse andere topics: zelfs al zou je hier opnieuw met railvoertuigen willen gaan rijden, dan nog kun je weinig beginnen met de huidige railstaven en dwarsliggers: alles zal er dan uit moeten en opnieuw gelegd worden (en dan maar hopen dat de 'fundering' nog stevig genoeg is, anders moet je ook daarin nog flink graven)
Dan is er nog niet over gesproken wat dit gaat kosten in euro's, zeker als de fundering vernieuwd moet worden.

Dinsdag 30 sep 2014 - 12:52:44
sfj
sfj
Dat is ook niet relevant, want een raming zou in dit stadium al geldverspilling zijn.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Dinsdag 30 sep 2014 - 14:30:01
ZJ37
ZJ37
Quote
KvdLee (di 30 sep 2014 08:28:49 somda.nl): Er was rond 07:45 een cameraploeg aanwezig, en een man of 15 aan demonstranten. Geen volksmenigte dus. Een weghelft is even met rode linten afgezet, onder groot vermaak van voorbijfietsende scholieren. Leuk laatste eerbetoon maar een graafmachime of bulldozer houd je er niet mee tegen.
En wat was het doel van die volkswoede?

Dinsdag 30 sep 2014 - 14:34:10
broek53
broek53
HOV-baan tegenhouden.
Wat ik je brom: als het gegaan zou zijn om heraanleg van de spoor- of tramlijn, was er precies hetzelfde gebeurd. Het gaat namelijk om nimby. Dat mag van mij, maar misbruik dan niet de nostalgie naar een spoorverbinding om meer medestanders te krijgen in je weerspannig verzet.

Dinsdag 30 sep 2014 - 16:33:39
dh3201
dh3201
Ach, gewoon een vierbaans autoweg van maken, dan is iedereen blij...

*duikt weg*


Shqiperise-lopers?

Dinsdag 30 sep 2014 - 16:50:43
Nelis
Nelis
Ik ben blij dat de onttakeling begonnen is, al is het alleen maar om de irreeele roep van sommige mensen voor heropening te stoppen. Het is jammer want ik vond het wel een leuk lijntje om over te lopen om spoor te zoeken. Hopelijk ligt er snel asfalt en kan de bus er een goede dienst op uitvoeren.

Dinsdag 30 sep 2014 - 20:59:35
wattman
wattman
Twitter de_wattman Youtube Wattman7000 Flickr mars1940
Ombouw tot HOV maakt heropening voor railverkeer niet onmogelijk. Integendeel zou ik denken. Dus plannenmakers kunnen rustig doordromen en doorschrijven.

Woensdag 01 okt 2014 - 22:25:41
daniel81
daniel81
Tsja, zelfs over Nm-Kleve vliegen de rapporten je om de oren terwijl daar nieuwe huizen bijna op het spoortracé gebouwd zijn.

Donderdag 02 okt 2014 - 14:44:19
bloemkool
bloemkool
Het houdt de Goudappels cs. aan het werk zullen we maar zeggen

Maandag 06 okt 2014 - 13:30:10
thom
thom
Binnenkort toch echt verleden tijd;
wimwegman.wordpress.com

Maandag 06 okt 2014 - 22:17:13
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
3 hoera'tjes dat ze die zooi eindelijk opruimen. Ook in de havens hoop ik, daar moet je slalom rijden om de uitstekende spoorstaven en wissels te obtwijken.

De opgeknapte perrons van casemvroodstraat zien er goed uit. evenals het fiets/wandelpad.

Maandag 27 jun 2016 - 20:12:50
FourRoses
FourRoses
Vandaag de spoorlijn even bezocht, of in ieder geval wat er van over is.

Spoorlijn tussen IJmuiden Casembrootstraat en Velsen: www.flickr.com

Station IJmuiden Casembrootstraat: www.flickr.com

''Station'' Velsen-IJmuiden oost: www.flickr.com

Dinsdag 28 jun 2016 - 10:16:02
wattman
wattman
Twitter de_wattman Youtube Wattman7000 Flickr mars1940
Die laatste locatie is onherkenbaar.
Dank voor het delen van de foto's; ga binnenkort ook maar weer eens kijken.
Hoe staat het precies met de aanleg van de busbaan? Al over het gehele tracé aangelegd?

Laatst bewerkt door wattman op Dinsdag 28 jun 2016 om 10:22:00

Dinsdag 28 jun 2016 - 10:23:13
rick
rick
Het asfalt ligt al op het grootste deel van het traject.

Dinsdag 04 apr 2017 - 14:05:01
Berk24
Berk24
VELSEN-ZUID Vanochtend was het dan eindelijk zover. De nieuwe HOV-buslijn tussen
IJmuiden en Haarlem werd feestelijk geopend met een eerste ritje. Maar het was niet alleen
maar hosanna, want halverwege werd de rit stilgelegd door actievoerders.

www.nhnieuws.nl

Voor de busliefhebbers: morgen is er een open dag inclusief NZH-museumbus.
www.noord-holland.nl

De bus rijdt nu officieel via de busbaan

Dinsdag 04 apr 2017 - 14:10:00
Daan!
Daan!
De museumbussen reden zaterdag. Het artikel is dan ook van 31 maart.