Behouden Plan T 526?
Forum: Algemeen - Algemeen
11-01-2012 01:00:49
ICMm4250
ICMm4250
Naar aanleiding van een foto, die ik onlangs tegenkwam op Flickr een reactie geplaatst.

Het viel mij op dat er veel personen(Hobbyisten/liefhebbers)waren die deze mening deelden.

Medio vorig jaar toen de afvoer van Plan T begon,heb ik een mail naar het NSM gestuurd dat plan T zich onderscheid van een inmiddels behouden Plan V,en of er geen mogelijkheid was om een plan T te behouden omdat bij elk stel wat inmiddels toen naar de sloop verdween,de mogelijkheid een stel te behouden steeds kleiner werd.

Het antwoord op deze mail was als volgt:Een constante van Het Spoorwegmuseum is dat wij altijd zorg hebben over depotruimte. Die is namelijk heel schaars en het is buitengewoon moeilijk om uitbreiding te vinden. Wij kunnen treinen niet voor lange tijd buiten stallen en zeker niet op gewone rangeerterreinen.

Daardoor gaan wij altijd voor de kleinst mogelijke complete eenheid. Voor een vierwagenstel is eenvoudig geen plaats. Bovendien verdubbelen bij een vierwagenstel ook de onderhoudskosten,
er zijn 2x zo veel motoren, 2x zo veel remblokken, 2x zo vel Mg’s, 2 x zo veel toiletten en er is ook 2x zo veel zitplaats, die bij gevolg bijna nooit gezellig vol zal komen als wij met een dergelijke trein rijden.
Bij dat alles komt dan ook nog dat de vijfhonderden er technisch aanmerkelijk slechter aan toe zijn dan het stel dat wij thans hebben.

Wij vinden dat wij met de diesel 3 plan U (de eerste NS trein voor binnenlandse dienst met centrale deursluiting, boordomroep en ingebouwde bestemmingsaanduiding (rolfilms) en ook het eerste materieel in lange tijd dat niet meer op Pennsylvania draaistellen stond, de rode duivels die de eerste waren met de kopvorm van de latere series T en V;
Met een goede plan V, en een goede Mp, met bij behorende Hbbkkss, het maximale gedaan hebben dat in ons vermogen ligt om de ontwikkeling van het stroomlijnmaterieel te kunnen laten zien.

Van mat 54 en mat 46 bezitten wij elk ook slechts 1 exemplaar en in beide gevallen een tweewagenstel, deze reeks is nog verder uitgebreid met een tweewagenstel mat 36.
Het allereerste stroomlijntype (de Hoek van Hollanders uit 1935) hebben wij slechts als 1:10 model, er heeft geen exemplaar overleefd, evenmin als van mat 40.

Wij streven er naar karakteristieke materieeltypes in het liefst inzetbare staat in de collectie op te nemen en daarop dan ook tijdig in te spelen. Maar het zal na mijn uiteenzetting duidelijk zijn dat wij niet kunnen streven naar het behouden van een van de vijfhonderd stellen.
Dit hoeft anderen er niet van te weerhouden daartoe een poging te doen, zoals inderdaad destijds met een hondekop vier gebeurd is. Juist deze toont wel aan hoe moeilijk zoiets is.

Dit is de daadwerkelijke uitleg in de mail gecopieerd.

Uiteraard begrijp en respecteer ik deze beargumentatie,echter in het verleden was er ook iemand die de stichting "behoud een hondekop 4" heeft opgericht en de meeste weten ook wat voor moois dit heeft opgeleverd in de loop der jaren.

het mat"54 stel wordt inmiddels door vrijwilligers geheel gerenoveerd om over een bepaalde tijd weer te kunnen schitteren op neerlands spoorwegnet.
De 526 word thans gebruikt door Prorail voor oefeningen,echter als dit voorbij is zal het stel naar alle waarschijnlijkheid als LAATSTE compleet 4 wagenstel verdwijnen naar de sloop.

Wat ik via deze weg zou willen,proberen is peilen hoeveel mensen er zijn die ook het nut en enthousiasme zien om het laatste complete 4 wagenstel te behouden,ik schets ook maar een voorbeeld maar misschien dat het stel na zijn avontuur bij prorail net als het Mat"54 stel 766 voor een symbolisch bedrag kan worden overgenomen van NSR,en dat er bedrijven zijn die een spooraansluiting hebben en cappaciteit een stel te herbergen hun medewerking zouden willen verlenen.(als voorbeeld:hoe hard ging menigeen spoorweghart kloppen toen de 766 en 386 voor het eerst sinds jaren weer gekoppeld reden?)

Ook al zou het dan de eerste jaren eventueel als statichsch object komen te staan in afwachting van verdere plannen(het behoud is dan een feit),misschien dat vrijwillegers van andere organisaties weten hoe je deze weg zou moeten bewandelen?,ik zou zeggen vooral BRAINSTORMEN!!

Ik zeg maar zo: als een balletje rolt rolt het,als de 526 behouden zou kunnen blijven dan is als het totale Mat 64 park van het spoorwegtoneel is verdwenen over de: 876 NSM,904 van stichting Mat 64,en misschien wel de 526!!!

Misschien dat er mensen zijn die weten hoe een eventuele weg bewandeld zou kunnen worden,ik zeg maar zo niet geschoten is altijd mis en als de 526 door de knipschaar vewelkomd is,is het laatste plan T stel definitief weg!!!

Dus graag alleen reacties van mensen die zich hierin kunnen vinden (elke positieve reactie is welkom),en scepticie met negatieve reacties onder het mom: sentimenteel gedoe,onder het mom:"economische crisis" etc hierop gaarne niet reageren,deze stelling plaats ik puur voor diegenen die ook iets zien in het eventulele behoud van de 526.

Edit door Spiketrain: fotolink verwijderd wegens illegaal standpunt.

Laatst bewerkt door spiketrain op 11-01-2012 06:37
 

11-01-2012 01:32:17
maigoda
maigoda
Het plan opzich zal ik niet afkraken, maar ik wil je even het volgende onder de aandacht brengen. Ten eerste deze:

http://www.spoorforum.com/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=77&t=3879

Lees het eens door en tracht te beoordelen wat je er aan zou hebben.


Het tweede wat ik wil aandragen, is dat een directe collega van mij me opbelde met wat vragen hoe het een en ander in de Stichting Mat'64 aangepakt is. Waarom: hij wil proberen de 526 te bewaren op een vergelijkbare wijze als de 904. Ik heb deze collega een korte telefonische opleiding "Stichtingen en al het bijkomende geleuter" gegeven en het advies een plan van aanpak te maken voordat er tot een oprichting van een Stichting werd overgegaan.

Hetzelfde zou ik hier dan ook willen adviseren: zorg voor een goed plan van aanpak. Maar het belangrijkste is nog: zorg dat je met NSR overeenstemming kunt bereiken dat NSR de nieuw op te richten stichting erkent. NSR draagt namelijk alleen materieel over voor museale doeleinden aan erkende stichtingen. Geen erkenning: geen 526.


Tot slot nog even waarom de Stichting Mat'64 geen Plan T zal behouden: zie enige redenen die Het Spoorwegmuseum ook aanhaalt: grote moeite met stalling, onderhoud en onderdelenreserves.
Groetjes,
Emiel
(die iets bestuurlijks doet bij de Stichting Mat'64)
 

11-01-2012 01:42:33
Nelis
Nelis
Ik wil niet meteen beginnen met azijn pissen. Maar op dit moment is het gewoon heel lastig om dit soort dingen geregeld te krijgen, het geld los peuteren om het stel aan te kunnen kopen lijkt mij niet de grootste hindernis. Alleen het vinden van een geschikte (overdekte) stallingslocatie is in Nederland een drama zo niet onmogelijk. Je moet je echt goed realiseren dat als je een stallingsplaats wil, waarbij je ook nog eens wil werken aan je treinstel stevig moet onderhandelen met de al bestaande behoudsstichtingen. Deze stichingen zitten ook niet ruim in de stalling en je zult ze echt met een concrete planning (wanneer revisie, betaling voor parkeerplek, word de plek permanent) moeten overhalen.

Het bovengenoemde moet gebeuren voordat je het stel aankoopt. Dit zijn allemaal vrij tijd rovend en moet gebeuren voor dat de NS ook maar aan de sloophamer denkt. Het lijkt me ook goed om hier de vraag te stellen of iemand weet wanneer het enkeltje katwolde gepland staat voor dit stel. Ook zou ik beginnen met informeren bij de NS hoe het contract met de sloper in elkaar zit. Als ze in het contract namelijk hebben beschreven dat de sloper alle 31 stellen voor een totaal prijs gekocht heeft ipv een prijs per stel met een facultatieve hoeveelheid. Kan je het zowieso schudden, als de NS dan niet alle 31 stellen ter beschikking stelt aan de koper pleegt zij contractbreuk en daar beginnen ze niet aan. En is het ook niet zo dat als een wagon / treinstel van het spoor af is (dus bij de sloper staat) je een ontiegelijke papierwinkel in moet vullen om het stel weer op de rails te kunnen krijgen?
 

11-01-2012 01:44:30
ICMm4250
ICMm4250
Dank voor je uitleg.

Blij ben ik om te horen dat er iemand is,die plannen heeft om een dergelijke stichting voor het behoud van de 526 te gaan oprichten,ik zal absoluut niet ontkennen dat het erg moeilijk is om dergelijke zaken bewerkstelligd te krijgen,echter als niemand het iniatatief neemt zal de 526 op zeker verdwijnen naar de sloop,misschien zijn er bedrijven die een afgesloten terrein hebben waar de 526 terecht zou kunnen.

Daarom zei ik al in mijn topic er zullen ongetwijfeld mensen (liefhebbers/hobbyisten/vrijwillegers)zijn die weten hoe deze weg te bewandelen,dat dit niet zomaar te bewerkstelligen is snap ik zondermeer

Maar het begin is er!!

Omtrend het feit van onderdelen zou misschien met NSR onderhandeld kunnen worden om hierin te voorzien voor de 526,van de nog af te voeren plan V"s en genoeg (reserve onderdelen te verwijderen)
 


11-01-2012 01:56:10
ICMm4250
ICMm4250
Quote
Nelis (wo 11 jan 2012 01:42:33 https://www.somda.nl/forum/11413/p373149/): Ik wil niet meteen beginnen met azijn pissen. Maar op dit moment is het gewoon heel lastig om dit soort dingen geregeld te krijgen, het geld los peuteren om het stel aan te kunnen kopen lijkt mij niet de grootste hindernis. Alleen het vinden van een geschikte (overdekte) stallingslocatie is in Nederland een drama zo niet onmogelijk. Je moet je echt goed realiseren dat als je een stallingsplaats wil, waarbij je ook nog eens wil werken aan je treinstel stevig moet onderhandelen met de al bestaande behoudsstichtingen. Deze stichingen zitten ook niet ruim in de stalling en je zult ze echt met een concrete planning (wanneer revisie, betaling voor parkeerplek, word de plek permanent) moeten overhalen.

Het bovengenoemde moet gebeuren voordat je het stel aankoopt. Dit zijn allemaal vrij tijd rovend en moet gebeuren voor dat de NS ook maar aan de sloophamer denkt. Het lijkt me ook goed om hier de vraag te stellen of iemand weet wanneer het enkeltje katwolde gepland staat voor dit stel. Ook zou ik beginnen met informeren bij de NS hoe het contract met de sloper in elkaar zit. Als ze in het contract namelijk hebben beschreven dat de sloper alle 31 stellen voor een totaal prijs gekocht heeft ipv een prijs per stel met een facultatieve hoeveelheid. Kan je het zowieso schudden, als de NS dan niet alle 31 stellen ter beschikking stelt aan de koper pleegt zij contractbreuk en daar beginnen ze niet aan. En is het ook niet zo dat als een wagon / treinstel van het spoor af is (dus bij de sloper staat) je een ontiegelijke papierwinkel in moet vullen om het stel weer op de rails te kunnen krijgen?
Als het stel al met de andere 28,5 stellen Plan T verkocht was aan SimmereN,had NSR naar mijn mening niet de mogelijkheid gehad om het stel in bruikleen af te staan aan Prorail,want dan was er ook al sprake geweest van contractbreuk in de eerste afvoergolf Plan T en V waarbij dan ook de 526 had moeten zitten.

Laatst bewerkt door spiketrain op 11-01-2012 06:21, reden: Klik s.v.p. op Reageer!
 

11-01-2012 03:19:56
maigoda
maigoda
Quote
Nelis (wo 11 jan 2012 01:42:33 https://www.somda.nl/forum/11413/p373149/):En is het ook niet zo dat als een wagon / treinstel van het spoor af is (dus bij de sloper staat) je een ontiegelijke papierwinkel in moet vullen om het stel weer op de rails te kunnen krijgen?

Nee, het is nog erger. Zodra het bij de sloper staat, krijg je het er helemaal niet meer vandaan. Het contract met de sloper voorziet namelijk ook een een clausule dat de sloper geen onderdelen mag doorverkopen of wegschenken. Pas als het is verschroot, mag het als oud ijzer voor verdere verwerking worden doorverkocht.
Groetjes,
Emiel
 

11-01-2012 04:29:05
ICMm4250
ICMm4250
en dan vanaf nu de mensen die er positief tegenover staan!!  

11-01-2012 04:38:13
ICMm4250
ICMm4250
dus niet discussieren over de dingen die niet mogelijk zijn,maar over de dingen die eventueel wel mogelijk zijn voor het eventuele behoud van de 526.
op andere topics las ik over eventueel behoud van 2 bakken,maar dat heeft geen enkele meerwaarde.
 

11-01-2012 06:14:46
salieri
salieri
Weet je toevallig al of het stel vrijwel helemaal compleet is? Dat lijkt me een belangrijk begin, voordat je ergens aan begint en er later achterkomt dat een cruciaal onderdeel mist en niet meer op reserve is  

11-01-2012 07:11:57
kniesoor
kniesoor
Quote
ICMm4250 (wo 11 jan 2012 04:29:05 https://www.somda.nl/forum/11413/p373153/): en dan vanaf nu de mensen die er positief tegenover staan!!
Kortom: enig realisme mag niet, en je voert zelf niets uit? /azijn-modus
 

11-01-2012 07:13:15
maigoda
maigoda
Geen kennis nemen van dingen die wellicht niet kunnen is niet echt handig. Als je daar pas achter komt als er geen weg terug is, dan wordt het er alleen maar moeilijker om het hoofd boven water te houden.

Aangeven dat iets niet kan (of mag) is ook niet per definitie negatief, maar kan evengoed een goedbedoeld advies zijn dat je in het geheel kunt meenemen.
Groetjes,
Emiel
 

11-01-2012 08:53:15
broek53
broek53
Kijk eens aan, wat een aardig topic. Heb ik niet zoiets voorspeld ? Algemeen: het is gewoon te laat. als je materieel wilt bewaren, moet je daarmee beginnen voordat het laatste exemplaar als semi-wrak aan de kant staat. Het heeft allemaal ongewtijfeld iets romantisch en het is leuk voor later om de heroïsche strijd tegen de weerselementen, het gebrek aan onderdelen en het gebrek aan vrijwilligers op te schrijven en dat wil ik niemand ontnemen, maar ik zou ook bepaald niet willen aanraden om zich in zo'n avomtuur te storten.  

11-01-2012 11:16:20
ICMm4250
ICMm4250
Gooi er maar een slotje op admin,gzien alle kritiek etc,heb ik er geen behoefte meer aan om dit voort te zetten..

Zoals gezegd het zal te laat zijn,en diverse andere redenen die gekenschetst worden.

Ik laat het hierbij.
 

11-01-2012 11:29:55
ZJ37
ZJ37
Volgens mij heb je juist hele goede tips gehad van mensen met heel veel kennis van zaken, om te overwegen om zo'n project te beginnen? Met een slotje krijg je ook geen tips meer...  

11-01-2012 11:39:15
ns1700
ns1700
kijk, de tips komen omdat men dit niet met een klein korreltje zout moet oppakken maar echt dat er veel bij komt te kijken.

er moet een BTW-nummer worden aangevraagd die geregistreerd staat en geldig is bij KvK, een rekeningnummer voor het geld van de stichting en bovenal de ruimte alsmede de gemotiveerde leden die redelijk wat vrije tijd hebben.

het is een goede stap om hier te gaan vragen naar mogelijkheden en wie er mee de zee in willen voor dit avontuur, echter is het een moeilijke weg waar ik erg aan twijfel of het haalbaar is. ik zeg niet het is onmogelijk maar kijk toch even naar de haalbaarheid van alle opties.


groeten uit Spoorzone
 

11-01-2012 11:57:43
train85
train85
Elke stichting die er nu is, heeft het erg moeilijk in het begin gehad om op te starten en aan geld en materialen te komen om hun trein op te knappen.
Wat mij advies zou zijn maak een Plan van Aanpak en ga daarin alles beschrijven om te gaan doen voordat je de 526 kan krijgen en alles beschrijven als je de 526 hebt. Daarnaast komen er een aantal dingen bijkijken voordat je ook maar de 526 hebt. Er zullen best mensen zijn hier op het forum die je het hele stappenplan rustig aan jou kunnen vertellen en dan weet je ook helemaal wat er bij komt kijken. Er zal best een kans zijn dat je de 526 kan behouden, maar daarvoor moet je al vele dingen gedaan hebben, om de 526 te kunnen krijgen.
 

11-01-2012 12:31:18
R-ekz
R-ekz
Quote
ICMm4250 (wo 11 jan 2012 11:16:20 https://www.somda.nl/forum/11413/p373198/): Gooi er maar een slotje op admin,gzien alle kritiek etc,heb ik er geen behoefte meer aan om dit voort te zetten..

Zoals gezegd het zal te laat zijn,en diverse andere redenen die gekenschetst worden.

Ik laat het hierbij.


Als je niet tegen kritiek kunt bent je vooral op deze site niet op het juiste adres.. Op internet mist men toch iedere vorm van intonatie. Zonder enig inlevingsvermogen vat men kritiek -wat in de meeste gevallen erg dicht bij gratis informatie ligt- dan al snel verkeerd op.
 

11-01-2012 14:15:27
jochem
jochem
En bovendien is Plan T rond de eeuwwisseling flink verbouwd, dus terugbrengen in originele staat is een monsterklus. Vier bakken nieuw interieur, de bagageruimte weg, keuken weg, dienstruimtes...  

11-01-2012 14:19:05
mren
mren
Zal ik de discussie voor de 500e keer nog aangaan?
Niet alles hoeft in de afleveringsstaat teruggebracht worden. Over 50 jaar is de huidige staat ook 'historisch verantwoord'.
 

11-01-2012 15:55:05
john563
john563
ik heb zelf aan die laatste beurt meegedaan, ik wil niet echt negatief zijn maar daar verslikte wij als nedtrain al in, ze waren slechter als gedacht, later wilde ze nog een kleine beurt geven maar dat werd afgeblazen, echt ik meen het de 500 serie zit vol neopreen kabel die vol zit met koolstof, lees overslag, dus wil je de 526 redden, ja het kan maar reken op een R4 beurt en heel veel tractie kabel vernieuwen. (denk aan ongeveer 5 ton per bak).  

11-01-2012 16:24:58
Pim530
Pim530
Als je het red, ben ik erg enthousiast en zou ik graag meewerken als vrijwilliger. Ik zou je ook vooral aanraden om contact te zoeken met de andere persoon die dit stel wil bewaren; je kunt het tenslotte zéker niet allebei bewaren en samen sta je sterker.  

11-01-2012 16:46:41
Treinenspo
Treinenspo
Goed dat er eindelijk een soort plan is om Plan T 526 te bewaren.
Je zou hem kunnen stallen bij museummaatschappijen.
Die hebben ook niet altijd ruimte.
Er is wel een museumspoorlijn waarvan ik het idee heb waar hij wel kan staan, is wel ver weg maar goed, hij kan misschien bij de STAR in Stadskanaal staan.
Ik hoop dat dit geld gaat lukken.

Laatst bewerkt door Treinenspo op 11-01-2012 16:46
 

11-01-2012 16:56:57
edje
edje
Het is elke keer weer dezelfde discussie. Je kunt in Nederland niet alles willen bewaren, daar is te weinig ruimte voor en er zijn gewoon te weinig vrijwilligers voor. De bestaande clubs hebben al te kampen met te weinig vrijwilligers en er zijn er veel die eigenlijk alleen maar komen om het gratis treintje rijden (zoals toen bij de HIJSM) Je moet vrijwilligers hebben die technisch zeer goed onderlegd zijn, Elektriciens, lassers, (goede) schilders, je moet goed gereedschap hebben, en een goed onderkomen, niet zoals de stichting DE3 op een spoortje in Amf wat om de zoveel tijd leeg moet zijn.

En dan over het stel, het stel wordt nu gebruikt door Prorail voor brandweeroefeningen, de brandweer gebruikt in dit geval een sloopstel omdat daar dingen in afgebroken mag worden.
Je zult dus een stel hebben met kapotte interieurdelen, die je niet zo kunt vervangen omdat er geen onderdelen daarvoor te krijgen.

Mijn mening en tip aan iedereen die aan de 526 wat zou willen doen, steek je energie en enthousiasme in een van de vele clubs die Nederland rijk is en die te springen staan om een paar goede vrijwilligers.
 

11-01-2012 17:59:04
Pim530
Pim530
Hierboven de eerste reactie waarvan ik ook van mening ben dat die dus niks toevoegt wanneer je naar de wensen van de starter kijkt. De rest is in z'n algemeenheid bruikbaar als tip, dit is gewoon ontmoedigend. Proficiat.  

11-01-2012 18:23:52
AgentX
AgentX
Het mag dan zo zijn, maar het is ook een waarschuwing richting de realiteit.

Ikzelf ben ook een groot voorstander van het behouden van een paar bakken Mat '64, maar het is gewoon niet haalbaar om met 0 vrijwilligers, 0 sponsors, 0 progressie en 0 euro te beginnen. De truc om geld te vangen is om in te spelen op een grote vraag. Als er 12 miljoen mensen in Nederland zouden zijn geweest die in 2050 graag nog een Plan T op de baan zouden willen zien, was er echt wel geld geweest, maar helaas, de vraag is te laag, en daarom kan een dergelijk project niet opgestart worden en is de kans op falen nagenoeg 100%.

Net als een hoop anderen wil ik hem niet demotiveren, maar het is wel een blik richting de enorme drempel die je over moet om dit te realiseren.
 

11-01-2012 18:39:28
train85
train85
Quote
edje (wo 11 jan 2012 16:56:57 https://www.somda.nl/forum/11413/p373260/): Je moet vrijwilligers hebben die technisch zeer goed onderlegd zijn, Elektriciens, lassers, (goede) schilders, je moet goed gereedschap hebben, en een goed onderkomen, niet zoals de stichting DE3 op een spoortje in Amf wat om de zoveel tijd leeg moet zijn.
Dat wij elke maand een keer wegmoesten was nog in september, oktober en november 2010. Daarna zijn wij verhuisd naar spoor 16 en daar mogen wij gewoon blijven staan, tot wij onze nieuwe standplaats in orde hebben.
 

11-01-2012 18:47:59
Johan-41
Johan-41
Quote
Pim530 (wo 11 jan 2012 17:59:04 https://www.somda.nl/forum/11413/p373267/): Hierboven de eerste reactie waarvan ik ook van mening ben dat die dus niks toevoegt wanneer je naar de wensen van de starter kijkt. De rest is in z'n algemeenheid bruikbaar als tip, dit is gewoon ontmoedigend. Proficiat.


Helaas, het is de realitiet!

Waarom wil toch iedereen alles bewaren? Heb je thuis ook al je auto's nog staan?

en voor broek53: het was idd te voorspellen dat er iemand op zou staan om dit stel te redden %08%
 

11-01-2012 19:19:45
1855
1855
Quote
ICMm4250 (wo 11 jan 2012 11:16:20 https://www.somda.nl/forum/11413/p373198/): Gooi er maar een slotje op admin,gzien alle kritiek etc,heb ik er geen behoefte meer aan om dit voort te zetten..

Zoals gezegd het zal te laat zijn,en diverse andere redenen die gekenschetst worden.

Ik laat het hierbij.


Eigenlijk had een admin al meteen na jouw eerste bericht er een slotje op moeten gooien, want voor de zoveelste keer hier uitleggen dat het oprichten van weer een nieuwe stichting in Nederland niet gaat werken wordt ook vervelend.
Als je alleen maar positieve reacties wilt kom je zeker niet ver, maar lees dan nog wel even alle andere draadjes over het bewaren van materieel of oprichting van een nieuwe stichting hier en op ander sites door. Die zijn namelijk heel leerzaam.
 

11-01-2012 19:39:17
admin
Moderator
admin
En dat lijkt me een mooie afsluiting.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek