Spoorgebruik stations enkelsporige lijnen
Forum: Algemeen - Algemeen
06-01-2012 13:00:38
martin
martin
Op enkelsporige lijnen wordt er vaak gekruist in stations of op specifieke stukken dubbelspoor bij bijvoorbeeld voormalige stations. Zit er een gedachte achter welk spoor wordt verkozen voor het doorrijden? Het is mij wel eens opgevallen dat niet altijd de logische weg (dwz. rechts blijven rijden, keuze rechter spoor) wordt gekozen.

Als voorbeeld neem ik station Delden. Treinen richting Hengelo nemen het linker spoor en de treinen richting Zutphen andersom. Dus niet het rechter spoor zoals je zou verwachten.

Als je naar kruisingsplaats Markelo kijkt, nemen de treinen daar ook het rechter (zuidelijke) spoor als ze vanaf Zutphen richting Hengelo rijden en andersom?

Alvast bedankt!
 

06-01-2012 13:18:22
R-ekz
R-ekz
Bij station Bkg rijdt de trein richting Ekz over de overgang naar het perron toe. Zo blijven de spoorbomen naar het perron niet te lang dicht. Als de trein naar Asd op het spoor met de overgang halteerd gaat deze al vroegtijdig dicht. Dit is hetzelfde op Hks in de spits of met vertraging. Weet niet of dit is gedaan ivm de veiligheid aangezien het eerst andersom was.

Laatst bewerkt door R-ekz op 06-01-2012 13:20
 

06-01-2012 13:19:27
cuneo56
cuneo56
Waar nog wel eens rekening mee gehouden werd is om niet ( met wat hogere snelheid) over het overpad binnen te komen.
Dit om mogelijke ongelukken met ongeduldige reizigers te voorkomen.
Maar omdat vaak het verkeer sterk op één richting is gericht wordt ook wel rekening gehouden met b.v. betere wachtgelegenheid voor de "zwaarste"richting.
 

06-01-2012 13:21:12
Nelis
Nelis
In Nederland rijden we in principe altijd rechts met zowel auto als trein. Het heeft dus altijd de voorkeur om rechts te halteren. Alleen er zijn stations waarbij bijvoorbeeld het overpad voor hinder zorgt als er rechts gehalteerd wordt, zoals de trein vanaf Ekz staat altijd links in Hks omdat anders het overpad nodeloos gesloten moet worden. Vroeger was deze situatie anders, toen ging men uit van zo min mogelijk wissel bewegingen. Dus als bij het station geen kruising gepland was lieten ze gewoon de wissel steller in dezelfde stand staan als bij de laatst gepasseerde trein het geval was.  


06-01-2012 13:33:26
ZJ37
ZJ37
Het lijkt me juist handiger om wel eerst een overpad te kruisen en daarachter te halteren. Hiermee heb je het overpad namelijk het kortst gesloten.

Dit zal ook de reden zijn dat in Ddn de treinen naar Zp op het linker perronspoor 2 halteren en hiermee niet in de situatie komt dat de trein voor het overpad moet stoppen en pas kan vertrekken nadat het overpad gesloten is. Dat kost namelijk veel meer tijd, voor de trein en voor de wachtenden voor het overpad.

Blijft over dat er ook nog situaties zijn dat het overpad aan de kop van het perron ligt en het uitrijdsein erachter staat (zoals in Ot, spoor 2). De hier halterende stoptrein richting Tb detecteert het overpad al voordat de trein überhaupt voor iemand is te zien. Het overpad blijft dus behoorlijk lang dichtliggen en dat zorgt voor de gevaarlijke situaties.

In het specifieke geval van Ot wordt zo'n beetje elk dienstregelingsjaar gedim-damd of die trein nu op spoor 2 of 3 moet halteren. Spoor 2 is veel gunstiger voor de rijtijden, maar ervoor dat het overpad lang dichtligt.

Spoor 3 kost aanzienlijk meer tijd voor de trein (al ruim voor Ot naar 40 km/u en ook pas 400 meter na vertrek van spoor 3 kan de trein eens naar 130 km/u optrekken. Fijn dat hierbij het overpad niet sluit, maar het is wel onveiliger voor de overwegen die erachter liggen en veel langer dicht zijn.

Hoewel Ot niet aan een enkelsporige lijn ligt, zie je in ieder geval dat ook hier allerlei afwegingen zijn te bedeken waarom een trein juist wel of niet aan een bepaald spoor zou moeten halteren.
 

06-01-2012 16:11:53
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat is in Obd weer andersom: overpad word alleen bereden na stilstand (onbewaakt) om ongevallen te voorkomen.
Oftewel vanuit Hwd links uitwisselen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-01-2012 17:01:43
bart
bart
Ja, en wegens de beveiliging kan dat volgens mij ook niet anders in Obd.
Dit in tegenstelling tot b.v. Hks, Bkg, Ana en Hdrz.
 

06-01-2012 19:13:03
john2
john2
Ken het ook zijn dat er gewoon voor de rechte lijn gekozen wordt. Bij stations op enkelsporige lijnen heb je meestal een aftakking, waardoor er dan gewisseld moet worden. Denk hierbij aan station Reuver op de Maaslijn. Het handigste is dan voor doorgaande treinen om het rechte stuk spoor telaten gebruiken. Dan hoeft er niet 2 keer gewisseld teworden en kan men op snelheid die bij het baanvak hoort door kachelen. En dit scheelt ook weer tijdwinst.  

06-01-2012 19:55:54
drentheicm
drentheicm
Iets scheelt tijd of brengt tijdwinst op. Nu zeg je het omgekeerde van wat je eigenlijk bedoelt.

Laatst bewerkt door drentheicm op 06-01-2012 19:56
 

06-01-2012 20:50:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Op de MerwedeLingeLijn is de logica in waar gehalteerd wordt redelijk duidelijk: de trein die planmatig als eerste binnenkomt en dus op de tegentrein moet wachten is degene die het wissel door gaat, de andere rijdt rechtdoor. Zodoende halteert een trein van Ddr ri. Gdm gezien in de rijrichting op..
- Ddrs: rechts
- Sdt: links
- Bhdv: ken ik niet uit de praktijk en de treinen komen er tegelijk binnen...
- Gr: links
- Ldm: links

Ldm is daarmee dus wel een uitzondering op de regel wat me in de overwegen aldaar lijkt te zitten. Het stukje dubbelspoor ligt aldaar ingeklemd tussen twee drukke overwegen namelijk, waarbij het huidige spoorgebruik een langere afstand tussen perron en overweg oplevert. (Vanaf spoor 1 ri. Gdm vertrekken zorgt bv. dat je vrijwel direct na vertrek de overweg op rijdt wat erg weinig marge geeft mocht er iets misgaan)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-01-2012 21:04:38
sjoerd
sjoerd
Historisch gezien is het nog veel ingewikkelder. Stations op enkelsporige lijnen hadden meestal een kruisspoor. Aanvankelijk, toen er nog weinig verkeer was, werd spoor 1 van weerskanten het doorgaand spoor en moest een kruisende of in te halen trein aan de kant op spoor 2, vaak langs een erg smal aarden perronnetje. Als er sneltreinen tussendoor liepen, werd vaak spoor 2 van weerszijden doorgaand en ging de stopper aan de kant op spoor 1 langs het brede perron. Soms kwamen er snelle wissels maar niet altijd. Nog weer later werden aan weerszijden symmetrische wissels gelegd zodat spoor 1 en 2 gelijkwaardig werden. Vaak was er maar 1 uitrijsein, maar ook dit werd niet consequent toegepast en waren er meer uitrijseinen, bijvoorbeeld als er vaak werd ingehaald. Je kon bij de klassieke beveiliging toch meestal op elk spoor binnenkomen en er van vertrekken, ook al was er maar 1 uitrijder. Bij sommige stations is die situatie meer dan 5 x veranderd.
Bij de eerste relaisbeveiligingen werd deze laatste situatie gehandhaafd, maar kreeg wel elk spoor een eigen uitrijsein. Perronoverpadbomen werden vaak met de hand of met drukknoppen ter plaatse bediend door het stationspersoneel. Soms kregen de bomen sluitingsdwang: de inrijder kwam niet veilig als het overpad niet dicht was. Dit was qua exploitatie een flexibele situatie die echter alleen werkte als er personeel was. Hier en daar waren zelfs overpadkettingen (Dordrecht tot jaren 60 en Elst) of schuifplanken.
Bij een overpad zonder beveiliging wil je het overpad bij vertrek graag voor de trein zodat je kunt fluiten (F-bord) en kijken. Is het overpad geautomatiseerd, dan wil je er bij aankomst meteen over omdat het anders te lang dicht ligt.
Bij TPRB en VCVL is er voor elke richting een vast A/V spoor. Dan kies je dus het spoor dat op dat station de minste problemen geeft, gelet op het overpad en eventueel te activeren overwegen verderop.
Later kwamen er ook op die stations meer A/V mogelijkheden, waarbij er echter nog steeds een voorkeurgebruik is. Niet elk spoor is in het BVS (bedieningsvoorschrift) aangewezen voor doorrijden, zodat ook dit nog beperkingen oplevert. ARI houdt zich uiteraard aan het BVS.
Al deze zaken, die per plek kunnen verschillen, hebben gevolgen voor het spoorgebruik.
 

06-01-2012 21:21:22
maigoda
maigoda
Toch zijn er tel van stations waar links wordt binnengekomen. Ik denk hierbij aan Barneveld Centrum (NSR er nog reed, de huidige stand ken ik niet), Boskoop (middenperron) en Waddixveen (middenperron). Die laatste twee heeft het in elk geval weinig van doen met het overpad. In Boskoop zou recht binnenkomen zelfs handiger zijn voor het enige overpad naar het perron, maar kennelijk is dat dus geen overweging het aan te passen.
Groetjes,
Emiel
 

06-01-2012 21:22:51
mdj
mdj
Quote
maigoda (vr 06 jan 2012 21:21:22 https://www.somda.nl/forum/11392/p372610/): Ik denk hierbij aan Barneveld Centrum (NSR er nog reed, de huidige stand ken ik niet

31400 keert op spoor 2, 31300 in beide richtingen van spoor 1.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

06-01-2012 21:24:53
daniel_ddr
daniel_ddr
Het eerdere wat ik schreef over Ldm blijkt trouwens een beetje een instinker. Als je de huidige situatie (http://maps.google.nl/maps?q=leerdam&hl=nl&ll=51.894804,5.096519&spn=0.000026,0.026071&sll=52.48278,5.515137&sspn=3.954432,13.348389&vpsrc=6&hnear=Leerdam,+Zuid-Holland&t=h&z=16&layer=c&cbll=51.894804,5.096519&panoid=mJfEB_xz7MUJRzbnS7HdXA&cbp=12,275.93,,0,0.59 ) vergelijkt met de oude (http://www.panoramio.com/photo/48577167 ) valt te zien dat het wissel ooit andersom lag (Daarnaast ga je bij de huidige situatie ook nog bij vertrek het onbeveiligde overpad over, da's vast de belangrijkste reden voor het huidige spoorgebruik daar)

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 06-01-2012 21:27


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-01-2012 22:35:14
dh3201
dh3201
Quote
Nelis (vr 06 jan 2012 13:21:12 https://www.somda.nl/forum/11392/p372541/): In Nederland rijden we in principe altijd rechts met zowel auto als trein.

De Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen reed links.

In Zuidhorn wordt nog altijd links gekruist. Dat was voor de partiele verdubbeling ook zo op de andere stations op die lijn.


Shqiperise-lopers?
 

07-01-2012 01:11:59
maigoda
maigoda
Quote
mdj (vr 06 jan 2012 21:22:51 https://www.somda.nl/forum/11392/p372611/):
Quote
maigoda (vr 06 jan 2012 21:21:22 https://www.somda.nl/forum/11392/p372610/): Ik denk hierbij aan Barneveld Centrum (NSR er nog reed, de huidige stand ken ik niet

31400 keert op spoor 2, 31300 in beide richtingen van spoor 1.

Dan is Barneveld qua beveiliging uitgebreid. Toen NSR er nog reed, kon dat niet en was links binnenkomen standaard omdat in beide richtingen rechts geen uitrijsein stond.
Groetjes,
Emiel
 

07-01-2012 09:46:34
MCNAlkmaar
Te Ana komt de trein naar Hdr ook links binnen, tot een aantal jaren terug in Hdrz hetzelfde, nu gaat alles over 1 spoor aldaar, behalve 2 800'den 's ochtends en (heel apart) ook het LM van de 73025 moet daar doorwisselen.


De groeten uit Schagen
 

07-01-2012 10:04:41
broek53
broek53
Volgens mij lopen er in dit topic twee dingen een beetje door elkaar. De oorspronkelijke vraag is waarom er zoveel linksom wordt gekruist. Daar geeft Sjoerd het historische antwoord op. Bij een aantal stations/baanvakken houdt daar het verhaal in zoverre mee op dat je door de toegepaste beveiliging geen andere keuze meer hebt dan er destijds gemaakt is.
Anderzijds zijn er de stations waar je qua beveiliging zowel links als rechts kunt kruisen. Dan wordt het een planningskwestie en komen overwegingen van snelheid en rijtijd (wissels), reizigerscomfort en vermeende veiligheid om de hoek kijken; maar je kunt dat elk jaar wijzigen. Zo heb ik het hier in Bkg al een keer of vier zien wisselen
 

07-01-2012 10:57:19
noof
noof
Ook in Omn wordt er links van het perron gehalteerd uit beide richtingen. De rechte-stuk-theorie is hier wel van toepassing. Wel is er vanuit Zl het risico om bij doorschieten op de perronoverweg te belanden.

Soms komt de trein uit Zl in Co ook links binnen (wordt normaal niet gekruist daar) om dat er aan die kant sneller kan worden binnengekomen. Gebeurt dus voornamelijk bij vertraging.
 

07-01-2012 11:23:15
brandsrus
brandsrus
Tussen Lw en Gn wordt op alle stations op het enkelspoor baanvak ook links gehalterd in Hurdegaryp, Zuidhorn  

07-01-2012 13:28:14
sjoerd
sjoerd
Zoals ik in de historische beschouwing heb geprobeerd weer te geven, heeft het spoorgebruik op enkelspoorstations niets te maken met al of niet links rijden op dubbelspoor. Het is een kwestie van de mogelijkheden van 1. de beveiliging (seingeving), 2. de sporenligging (wissels), 3. de aanwezigheid van een al of niet beveiligd overpad (en of overwegen), 4. de exploitatiekeuze binnen de technische mogelijkheden, 5. de gewenste rijsnelheid.
Omgekeerd hebben exploitatie-eisen weer gevolgen voor de lay-out, dit alles binnen financiële mogelijkheden.
 

07-01-2012 13:30:38
railhopper
railhopper
Quote
noof (za 07 jan 2012 10:57:19 https://www.somda.nl/forum/11392/p372664/): Ook in Omn wordt er links van het perron gehalteerd uit beide richtingen. De rechte-stuk-theorie is hier wel van toepassing. Wel is er vanuit Zl het risico om bij doorschieten op de perronoverweg te belanden.



Maar dat was niet altijd zo. Eerder werdt er in Omn rechts gehalteerd,
zodat de perronoverweg alleen geblokeerd werdt bij binnenkomst, en dan
heb je met doorschieten geen problemen. Waarom dit verandert is, is voor
mij ook een vraag.
 

07-01-2012 15:01:19
greyhound
greyhound
Sliedrecht is volgens mij rechts. In gorinchem is de keuze voor links logisch omdat de tussendiensten en de doorgaande diensten dan beide op het eerste perron richting Dordrecht kunnen vertrekken.  

07-01-2012 18:12:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Sdt klopt ja, dat moet inderdaad wel rechts zijn (waarmee wel de theorie opgaat dat de trein die moet wachten doorwisselt, typefoutje van mijn kant).

Wat Gr betreft: je kunt daar ook met de doorgaande diensten en de tussendiensten vanaf spoor 2 ri. Dordrecht, dus dat argument gaat niet op. Ik denk eerder dat het hier een erfenis uit het verre verleden met een onbeveiligd overpad is, waarbij het met doorgaande treinen gunstiger was om daar bij vertrek overheen te komen. Tegenwoordig speelt dat door de aanwezige perrontunnel niet meer.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-01-2012 00:44:06
sjoerd
sjoerd
De keuze voor een intensiever gebruik van spoor 1 te Gorinchem ligt simpelweg aan het tunneltje naar spoor 2 en de achterzijde, dat voor mindervaliden onneembaar is.
De beveiliging, de wissels, de gewenste inrijsnelheid dicteren de keuze voor spoor 1 inderdaad niet. Het ligt ook niet aan een overpad dat als zodanig geen dienst meer doet of er niet meer is.
Te Sliedrecht wordt rechts gehouden omdat het beveiligd overpad na passage op spoor 1 dan meteen weer vrij komt en ook omdat het uitrijsein van spoor 1 (ver) voorbij het overpad staat. Het overpad zou daarom bij binnenkomst uit Hardinxveld op spoor 1 al gesloten worden en dicht blijven tot het overpad na vertrek wordt afgereden. Dat werkt gevaarlijk gedrag in de hand.
Het is meestal vrij simpel.
Overigens staat het uitrijsein zo ver weg om inhalen en kruisen van omgeleide goederentreinen van 500 m mogelijk te maken. Dat is ook bij Oisterwijk de reden dat het uitrijsein van spoor 2 naar Tilburg niet voor het overpad staat, want dan zou daar spoor 2 een te geringe bruikbare lengte hebben.
 

08-01-2012 10:04:38
greyhound
greyhound
Het overpad in gorinchem wordt voor rolstoelen nog steeds gebruikt nadat prorail zich vorig jaar volkomen belachelijk had gemaakt door na spoorvenieuwing onaangekondigd het overpad om veiligheids redenen niet te willen terugplaatsen, waardoor voor rolstoelers spoor 2 onbereikbaar werd. Naar een paar maanden studeren en heel veel negatieve reaktie kwam prorail met een oplossing. Het overpad is nu beveiligd met L borden. Dat spoor 1 voor de treinen naar Dordrecht gebruikt wordt heeft alles te maken met de vervoersbewegingen, die richting Dordrecht veel groter zijn. Het is niet logisch al die mensen op het smalle tweede perron te laten wachten.  

08-01-2012 11:19:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat is er met de flexibiliteit van Arriva gebeurd dat men treinen in Gr spoorwijzigde naar spoor 1 als er een rolstoel in moest (die vooraf aangemeld was, dat wel). Dat blijft toch een relatief veel makkelijker optie.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-01-2012 12:31:34
sjoerd
sjoerd
Die flexibiliteit zal er wellicht nog wel zijn, maar de kwartierdienst naar Dordrecht maakt het noodzakelijk op spoor 1 de bulk van de reizigersbewegingen te verwerken.
Opmerkelijk dat het overpad er weer (nog) is; het ontbreekt op enkele recente revisietekeningen en daarvan moet ik uitgaan. Ik ken die L borden niet. Bedoel je LAE borden, tbv tijdelijke snelheidsbeperkingen?

Laatst bewerkt door sjoerd op 08-01-2012 12:35