Station (Leeuwarden) Achter de Hoven
Forum: Algemeen - Algemeen
06-01-2012 00:50:19
aarclay
aarclay
Kan iemand mij vertellen wat er met Leeuwarden Achter de Hoven gebeurd is? Bestaat deze nog steeds als (spits)station of is hij weer dicht?

Ik las op Wikipedia dat je geen treinkaartjes naar dit station kon kopen? En kan iemand vertellen wat de reden is? Maar heeft deze ook nooit in de reisplanner van de NS gestaan?

Of stoppen er geen treinen meer, en is dit station geschrapt?
Lijkt me niet toch?

Laatst bewerkt door aarclay op 06-01-2012 00:55


Choo choo.....
 

06-01-2012 00:57:17
mdj
mdj
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Leeuwarden_Achter_de_Hoven


Bij twijfel: gebruik beton.
 

06-01-2012 00:57:29
koosmat64
koosmat64
Voor zover ik weet stoppen er doordeweeks een of twee treinen per dag per richting in Leeuwarden Achter de Hoven. Dit zou zijn om personeel wat in de fabrieken werkt te vervoeren.

Bestaan doet het station in ieder geval wel.
Ik vraag me af of de halte ooit als een "echt" station gaat dienen.
 

06-01-2012 01:00:48
WesselE
WesselE
Je kunt er wel in- en uitchecken met je ov-chipkaart, of je koopt gewoon een kaartje Lwc-Lw oid.


'Okeh'
 


06-01-2012 01:16:28
Pim530
Pim530
Ik moet wel altijd heel goed mijn best doen om het als een station te herkennen als ik erlangs raas, maar ja, het is dus nog in gebruik.  

06-01-2012 09:22:38
gvttreinen
gvttreinen
Sterker nog, in het plan om de lijn Lw - Gn te upgraden (meer sneltreinen dus meer dubbelspoor enzo) word naast opening station Hoogkerk ook gesproken over opwaarderen halte Adh!
Voortbestaan verzekerd (...tot nu toe dan..)
 

06-01-2012 09:32:09
broek53
broek53
Nuancering: upgraden zou geen upgraden zijn om het upgraden, maar aanpassen van het perron vanwege het rigide hanteren van alle ontwerpvoorschriften door ProRail. Breed perron omdat de snelheid ter plekke omhoog gaat, hoogte P76 en zo. Er gaat geen trein méér stoppen.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-01-2012 09:32
 

06-01-2012 10:20:21
R-ekz
R-ekz
In de meeste grote fabrieken wordt gewerkt in ploegendiensten. Bijv. 6.00-14.00, 14.00-22.00, 22.00-6.00. (op kantoorklerken na) Ik weet niet of dat in de Campina/Friesland food fabriek in Leeuwarden ook zo is, anders heeft men weinig aan de de stoptijden van de trein. Iemand die dit weet?

Laatst bewerkt door R-ekz op 06-01-2012 10:20
 

06-01-2012 11:07:42
oudeaap
oudeaap
Ploegendiensten inderdaad  

06-01-2012 14:34:46
mv
mv
Klopt,de treinen stoppen er nog steeds. Ik heb m ooit eens weten te platen maar die foto ben ik kwijt....Het is niet altijd hoera voor het digi tijd perk!!
Bij een Upgrade van de lijn Lw-Gn zouden de laatste stukken dubbelsporig gemaakt worden.Hierin zou Lw-Adh meegenomen worden.Ik weet alleen dat de trein 2x s'morgens & 2x s'middags de halte zou aandoen.
Greetz:MV
 

06-01-2012 14:40:01
broek53
broek53
Tenzij de plannen nog eens ernstig over de kop zijn gegaan, wordt er aan de Leeuwardense kant van de lijn niets verdubbeld. Alleen de baanvaksnelheid tussen Leeuwardenen Veenwouden gaat omhoog van 100 naar 130 km/h.  

06-01-2012 15:25:29
koosmat64
koosmat64
Hier http://www.arthurkamminga.nl/rail/special/achterdehoven/adh.htm vind je ook nog wat info en foto's of Leeuwarden Achter de Hoven.  

07-01-2012 14:26:18
mv
mv
Nou er is/was wel degelijk iets gaande vanaf de Leeuwarder kant weg.
Helaas word er tegen gewerkt door de wijk met Stopplaats Lwc. Volgens een boel bewoners zou spoor verdubbeling alleen maar voor meer geluidsoverlast zorgen.
Greetz:MV
 

07-01-2012 14:30:27
mv
mv
Plannen so far:

"de upgrade" vd spoorweg Lwd-Groningen:
a. Verdubbeling tussen Zuidhorn / Hoogkerk- Groningen
b. Ophoging Baanvaksnelheid Veenwouden - Groningen naar 120-130 km/h
Bron: Provincie Friesland & Groningen.
Greetz:MV
 

07-01-2012 15:12:36
broek53
broek53
Dat is niet helemaal juist (of niet helemaal juist weergegeven). Het gaat om spoorverdubbeling tussen Zuidhorn en Groningen (met een nieuwe halte Hoogkerk eraan) en verhoging van de baanvaksnelheid tussen Veenwouden en Leeuwarden. Anyway: er komt geen spoorverdubbeling aan te pas tussen Veenwouden en Leeuwarden, zoals al gezegd, dus ik zou niet weten waar Camminghaburen over zou moeten zeuren.  

07-01-2012 21:08:18
ZJ37
ZJ37
Quote
mv (za 07 jan 2012 14:26:18 https://www.somda.nl/forum/11390/p372683/): Nou er is/was wel degelijk iets gaande vanaf de Leeuwarder kant weg.
Helaas word er tegen gewerkt door de wijk met Stopplaats Lwc. Volgens een boel bewoners zou spoor verdubbeling alleen maar voor meer geluidsoverlast zorgen.
Greetz:MV
Evenveel treinen die op een spoor extra rijden, zorgen voor meer geluidsoverlast?
 

07-01-2012 21:34:31
daniel81
daniel81
En treinen die harder rijden...
Tsja het is bijna niet te geloven dat er volksstammen zijn die zich daar druk over maken, denk ook aan de soap die nu gaande is over cargo's door Gs %03%
 

08-01-2012 14:10:59
jeanne
jeanne
Um, en op de snelweg wordt het 130 km/h rijden de norm, ja, ja..........  

08-01-2012 14:52:04
ZJ37
ZJ37
Quote
daniel81 (za 07 jan 2012 21:34:31 https://www.somda.nl/forum/11390/p372722/): En treinen die harder rijden...
Tsja het is bijna niet te geloven dat er volksstammen zijn die zich daar druk over maken, denk ook aan de soap die nu gaande is over cargo's door Gs %03%
Als ze harder rijden heb je er ook minder lang last van, dunkt me.
 

10-01-2012 22:07:09
tjoekdjg
tjoekdjg
Of arriva nog stopt op achter de hoven is bij mij niet bekend maar ik weet wel dat de machinist te zien krijgt dat hij station achter de hoven passeert. hij krijgt de info van de data entry die elk station die de machinist passeert of aan doet laat zien  

10-01-2012 22:56:20
Nelis
Nelis
Er wordt op door de weekse dagen in de richting van Lw gestopt om 7:51 door trein 37428. En smiddags stoppen er 2 treinen in de richting van Gn, de 37449 en 37453, respectievelijk om 16:06 en 17:06. Persoonlijk ben ik er 1 keer uit en ingestapt, het heeft net zoveel charme als daarlerveen. Het doet zijn status als fabriekshalte eer aan want dat is het enig wat je in de buurt zult aan treffen, en voor de rest sta je ver van de bewoonde wereld.  

10-01-2012 23:50:47
thom
thom
Quote
tjoekdjg (di 10 jan 2012 22:07:09 https://www.somda.nl/forum/11390/p373127/): Of arriva nog stopt op achter de hoven is bij mij niet bekend maar ik weet wel dat de machinist te zien krijgt dat hij station achter de hoven passeert. hij krijgt de info van de data entry die elk station die de machinist passeert of aan doet laat zien

Dat komt omdat dat nou eenmaal als punt in de ATB-NG zit, en heeft niets te maken met wel, of niet stoppen...
 

11-01-2012 08:27:52
R-ekz
R-ekz
Quote
daniel81 (za 07 jan 2012 21:34:31 https://www.somda.nl/forum/11390/p372722/): En treinen die harder rijden...
Tsja het is bijna niet te geloven dat er volksstammen zijn die zich daar druk over maken, denk ook aan de soap die nu gaande is over cargo's door Gs %03%


En het politiek correcte antwoord is al bekent want als treinen harder rijden, is de trein ook eerder weer voorbij en heb je er weer minder last van..

Bron : een van de vele berichten geluidsoverlast Fyra.

Laatst bewerkt door R-ekz op 11-01-2012 08:28
 

12-01-2012 18:52:17
dh3201
dh3201
Quote
Nelis (di 10 jan 2012 22:56:20 https://www.somda.nl/forum/11390/p373134/): Er wordt op door de weekse dagen in de richting van Lw gestopt om 7:51 door trein 37428. En smiddags stoppen er 2 treinen in de richting van Gn, de 37449 en 37453, respectievelijk om 16:06 en 17:06. Persoonlijk ben ik er 1 keer uit en ingestapt, het heeft net zoveel charme als daarlerveen. Het doet zijn status als fabriekshalte eer aan want dat is het enig wat je in de buurt zult aan treffen, en voor de rest sta je ver van de bewoonde wereld.

Dan ben jij op de oostelijke halte uitgestapt. De westelijke halte ligt midden tussen de bewoonde straten Willem Lodewijkstraat en Spoorstraat in.


Shqiperise-lopers?
 

24-05-2015 18:27:55
Daniel1
Daniel1
Drie jaar later staan de plannen er weer anders voor: http://www.prorail.nl/projecten/extra-sneltrein-groningen-leeuwarden

- Tussen Zuidhorn en Hoogkerk komt 8 kilometer dubbelspoor
- Zuidhorn krijgt een keerspoor
- Treinen gaan sneller rijden tussen Lw en Vwd, tussen Gk en Zh, en tussen Zuidhorn en Hoogkerk.

Verder is te lezen:
- Er komt meer perroncapaciteit op station Leeuwarden.
- Station Adh gaat dicht op het moment dat de extra sneltrein rijdt.
- We verlengen de perrons op stations tussen Groningen en Leeuwarden.

Geen idee waarom het stationnetje om die reden dicht moet, maar het gaat dus toch dicht...

Laatst bewerkt door Daniel1 op 24-05-2015 20:13
 

24-05-2015 21:13:18
timtrein
timtrein
Als de stoptrein extra stopt op Adh is 'ie later in Lw. Dat zal wel niet passen met de vertrekkende sneltrein.  

20-06-2018 17:40:55
Jan-Mark
Jan-Mark
M.i.v. september wordt Adh gesloten.  

20-06-2018 22:42:55
wimhoekema
wimhoekema
Per 3 september 2018 verdwijnt Neerlands laatste fabriekshalte uit de drgl. ProRail zal daarna de perrons afsluiten, waarna de beide perrons in juli 2019 worden verwijderd.