Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Gebruik van locomotieven t.o.v. treinstellen

Donderdag 05 jan 2012 - 15:15:29
Icrmfan
Icrmfan
Quote
broek53 (do 05 jan 2012 11:16:35 www.somda.nl): Voor de liefhebbers van locs; de nog op de Dijksgracht terzijde staande 1729, 1754, 1762 en 1771 gaan naar Maastricht, waarbij er twee weer in dienst gesteld worden (wsl 1754 en 1762) en de twee andere alleen 'bijgewerkt' wat betreft tussentijds aangebrachte wijzigingen op de 1700'en.
"Door een locomotievenoverschot" Ja, vind je het logisch als je de hele ns volblaft met die oerlelijke Virms en SLT's (grootste misuitvinding ooit van de NS, met hun belachelijke plaszak idee en de lelijke tram-achtige look, man man man) en de hele rijtuigenreeks zwaar verwaarloost? Waarom moest ook de ICK weg? Daar was toch niks mis mee? Ja, omdat we het weer nodig vonden om er weer een stuk of 1000 virms bij te bouwen. Ik zit zelf ook niet op die v250 te wachten en vind die Fyra traxx meer dan prima. Eindelijk weer eens een locomotief in Nederland naast al dat miezerige, uitzichtloze tralarie. Deja vu, ergenis voor een treinspotter (binnenkort valt er eigenlijk niks meer te spotten bij de ns omdat het toch alleen maar VIRM SLT VIRM SLT VIRM SLT VIRM SLT word) RIP NS

Als geboren Die Hard Treinliefhebber is dit natuurlijk verstikkend.

Laatst bewerkt door SleutelMan op Donderdag 05 jan 2012 om 23:49:59, reden: quote toegevoegd en topic gesplitst

Donderdag 05 jan 2012 - 15:30:53
edje
edje
Flickr spoorkeerl
ZO zeg he, ga ff rustig zitten en haal nog eens adem.
Zijn genoeg plekken in Nederland waar geen VIRM en SLT.
het is nou ook eenmaal bekend dat een treinstel handiger is in gebruik dan een Lok met rijtuigen.
Jammer voor de spotter beter voor NS.
Er zijn nog genoeg treinen in NL met een Lok voor (of achter) de trein. Je moet alleen beter zoeken.

Ook ik ben een geboren treinliefhebber, maar er zijn zoveel mooiere dingen dan een E-lok met ICR of ICK rijtuigen.

Laatst bewerkt door edje op Donderdag 05 jan 2012 om 15:32:05


Donderdag 05 jan 2012 - 15:31:47
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Wow, iets teveel over the top dit (en niks met het topic te maken, natuurlijk.)
Edit: @edje was me voor.

Laatst bewerkt door Bert13 op Donderdag 05 jan 2012 om 15:32:04

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Donderdag 05 jan 2012 - 15:32:56
Sender
Sender
Ja, het is heel vervelend dat NS het steeds meer uit het oog verliest dat hun primaire taak niet het vervoer van reizigers is, maar er eigenlijk alleen zijn voor de (vaak in meer of mindere mate gefrustreerde) treinspotter.

Man, get a life.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 05 jan 2012 - 15:34:09
Jannn2009
Jannn2009
Twitter jvdv09 Facebook jan.vandervlugt.1 Flickr jannn-2009
Is het nou werkelijk nodig om je persoonlijke mening zó te uiten (in een nog al overdreven vorm al vraag je het mij) in een topic dat behoort te bestaan uit feiten en inhoudelijke discussie.


Donderdag 05 jan 2012 - 15:55:30
Icrmfan
Icrmfan
Najah, dat de VIRM er is prima. Maar dat ie ook echt 85% (en nog met het jaar meer van de NS overneemt) vind ik dan weer erg overdreven. Beetje variatie vind ik ook wel kunnen, zoals ze dat in Belgie, Duitsland, Frankrijk en nog veel meer landen ook doen, of hoe het 10 jaar geleden nog was. Tuurlijk moet je wel van A naar B kunnen en ben er ook niet vies van om ermee te reizen, maar eigenlijk vind ik het hoogstens wel zonde voor een nog niet zo'n oude E-loc die nog makkelijk 20 tot 30 jaar meekunnen en niet tot hun sloop terzijde worden gesteld. De serie 800 had eigenlijk moeten blijven zoals het was voor 2007 met de 1700+icrm, en de Venlo-Den Haag lijn ook. (waar het matrieel alleen maar schaarser word)

En wat treinstellen betreft vind ik de ICM en Plan V ook prima treinen.

En idd zijn er mooiere dingen: ns 1200, 1300, maarja die hebben hun tijd al gehad.

En than again: Dit is toch ook een site voor en door treinspotters of lees ik dat nou verkeerd? iig wel excuses voor het over de toppe bericht.

Laatst bewerkt door Icrmfan op Donderdag 05 jan 2012 om 16:00:33

Donderdag 05 jan 2012 - 16:04:40
raymond16
raymond16
Quote
Icrmfan (do 05 jan 2012 15:55:30 www.somda.nl): De serie 800 had eigenlijk moeten blijven zoals het was voor 2007 met de 1700+icrm,
De reizigers in 12 bakken VIRM zijn toch maar wat blij met een zitplaats in plaats van een staplaats in het gangpad En meer van hetzelfde materieel is uiteindelijk alleen maar efficienter qua onderhoud, reserves etc. Dat is ook goed voor de reiziger, want dat leidt tot kostenbesparingen zonder dat het treinproduct er echt onder leidt (kosten treinkaartje). En het spottersproduct is daarbij uiteraard geen treinproduct. ICK was technisch echt versleten toen het uit de treindienst verdween. De 1700'en nog niet, vandaar dat eerder weggezette locs weer geactiveerd kunnen worden (om enigszins bij het topiconderwerp te blijven).

Laatst bewerkt door raymond16 op Donderdag 05 jan 2012 om 16:06:31

Donderdag 05 jan 2012 - 16:16:02
Icrmfan
Icrmfan
Ik blijf er ook bij, want ik doel eigenlijk ook grotendeels op de serie 1700. En wat treinkaartjes betreft vind ik het er juist ook slechter op worden aangezien de treinkaartjes met het jaar toch duurder worden. En de locs kunnen dan wel weer geactiveerd worden, maar worden ze in 2020 niet al afgevoerd naar de sloop? Althans, dat had ik begrepen. Dat is het punt juist: laat ze nog lekker ruimschots rijden zolang het nog kan want dat deden ze met de vorige E-loks toch ook? Zelfs nog 2 jaar nadat ze uit dienst waren gesteld werden ze nog wel eens ingezet. Najah goed, wat zijn te plannen verder in de toekomst? Klopt het nou echt dat ze in 2020 gesloopt worden?

Donderdag 05 jan 2012 - 16:27:22
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Ze zijn geleverd vanaf 1991 en de laatste is in 1994 gekomen, ze zullen dus in 2020 tussen de 26 en 29 jaar oud zijn, in principe zijn ze dan aan hun levensduur. Verkoop is denk ik dan zo goed als onmogelijk (uitgezonderd een x aantal aan een goederenvervoerder) Dus dan is slopen het beste, krijg je er tenminste nog een beetje geld voor het oud ijzer potje.

Laatst bewerkt door edje op Donderdag 05 jan 2012 om 16:27:54


Donderdag 05 jan 2012 - 16:44:20
sik214
sik214
Daarbij, zoals hier verderop staat te lezen, worden er weer 2 geactiveerd en staan er dus nog maar 2 terzijde. 2 van de 80!! Waar hebben we het over!

Donderdag 05 jan 2012 - 17:15:07
Icrmfan
Icrmfan
Had gedacht dat er al iets van 30 loks terzijde waren gesteld of is dat nu veranderd?

26/29 jaar is toch nog overgens te kort tov de vorige E Locs die makkelijk 40 tot 45 jaar mee konden gaan. Tuurlijk begrijp ik wel dat er eens een punt achter gezet word... maar voor locs die toch grotendeels aan de kant worden gezet is dit wel veelste vroeg.

Ik hoop wel dat de traxx nog lang mee mag gaan. Of het nou een Fyra trein is of niet.

Donderdag 05 jan 2012 - 23:03:00
Frontier
Frontier
Wellicht dat je de 1700 en 1800 serie door elkaar haalt? Zoals gezegd zijn de 1700's inmiddels weer bijna allemaal actief, de 1800 serie staat in grote aantallen te verstoffen op de Dijksgracht.

Verder ben ik het volledig met je eens dat het eeuwig zonde is om goede en betrouwbare locomotieven al zo snel aan de kant te zetten. Veel liever zie ik het zoals in België, waar ze tenminste lang met materieel doen. Ik zou ook wel eens willen weten hoeveel er dan precies mee bespaart wordt om enkel met treinstellen te rijden. Als dat werkelijk zo'n geniale vondst is, waarom gebeurt dat dan niet massaal in andere landen?

Donderdag 05 jan 2012 - 23:14:14
daniel81
daniel81
Het is overduidelijk wel een trend in een groot deel van Europa dat er op treinstellen wordt overgegaan. Denk aan Duitsland waar nu op veel grotere schaal treinstellen worden ingezet dan pakweg 25 jaar geleden.
Ook in Frankrijk worden getrokken treinen massaal vervangen door AVG's en andere (dubbeldeks)treinstellen.
Één van de voordelen van loks was vroeger het dubbelgebruik: overdag in de reizigersdienst; 's nachts in de CARGO-dienst. Door de boedelscheidingen valt dit voordeel weg. Behalve dan weer in België waar het met die boedelscheiding niet heel erg nauw genomen wordt; wellicht dat dat maakt dat getrokken treinen daar nog altijd zeer veel voorkomen - hun aandeel groeit zelfs.
Maar goed, met 1700en heeft dit niks meer te maken en ik meen dat in het 1800-topic ook alle tirades en beschouwingen over het buitendienststellen van deze machines al te lezen zijn, dus ik stel voor terug te keren naar de werkelijkheid.

Donderdag 05 jan 2012 - 23:19:57
Icrmfan
Icrmfan
Nouja, de hoofdzaak blijft hierin nog altijd de 1700.

Maar is het dan sinds kort dat die serie aan de kant gezette 1700's weer grotendeels hergebruikt worden? Worden er tussen Venlo en Den Haag en Roosendaal en Zwolle meer icrm's ingezet dan de 2 jaren hiervoor?

Dat het overgens bespaard.... en waarom worden de treinkaartjes dan met het jaar duurder?

Laatst bewerkt door Icrmfan op Donderdag 05 jan 2012 om 23:22:10

Donderdag 05 jan 2012 - 23:35:07
MDDM
MDDM
Quote
Icrmfan (do 05 jan 2012 23:19:57 www.somda.nl):
Dat het overgens bespaard.... en waarom worden de treinkaartjes dan met het jaar duurder?
Omdat de infra heffingen ook omhoog gaan.

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 05 jan 2012 - 23:42:33
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Het duurder worden van de treinkaartjes laat zich uit een eenvoudig verschijnsel verklaren, dat in economische kringen 'inflatie' wordt genoemd. Het technische verhaal zal ik achterwege laten, maar kort en simpel gezegd komt het er op neer dat ook de lonen (van NS-personeel en van de reiziger) over het algemeen ieder jaar stijgen. Hoewel treinkaartjes dan qua prijs duurder zijn, wil dat nog niet zeggen dat de mensen ook daadwerkelijk minder treinkaartjes kunnen kopen. Ofwel: een monetaire prijsstijging is niet direct een reële prijsstijging.

Met vriendelijke groet, Robin

Donderdag 05 jan 2012 - 23:54:41
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
SleutelMan: Ik heb dit topic afgesplitst van het 1700'en topic, omdat het inmiddels al lang niet meer specifiek over de 1700'en gaat. Op deze manier kan er hier verder worden gepraat. Ik wil iedereen er wel even op wijzen dat er op feiten moet worden gediscussieerd, zodra het richting onderbuikgevoelens en ongefundeerde kritiek gaat dan gaat dit topic direct dicht.

Laatst bewerkt door SleutelMan op Donderdag 05 jan 2012 om 23:54:50

Vrijdag 06 jan 2012 - 00:31:51
110573
110573
Twitter Reclamebaan Flickr 11057
Eens in de zo veel tijd moet dit kennelijk weer, er laait een discussie op van hobbyisten welke een getrokken trein prefereren boven een treinstel. Mag ik zo vrij zijn om te zeggen dat waarschijnlijk nog niet eens 5% van de forumleden het hierover niet met je eens is, icmfan.

Als we nou even de roze bril afdoen zien we een commercieel bedrijf wat in feite niets te schaften heeft de spotter en hun mening over het matierieel, efficiëntie heb je nou eenmaal sneller met een grote materieelserie, hoe jammer dit voor de liefhebber ook is...

Laatst bewerkt door 110573 op Vrijdag 06 jan 2012 om 00:36:01


Vrijdag 06 jan 2012 - 01:22:35
Frontier
Frontier
Ook zonder roze bril en zonder dat je spotter bent kan je voorstander zijn van getrokken materieel, vanwege het feit dat het doorgaans veel comfortabeler is. Comfort, oftewel een wens van de klant, zou bij een commercieel bedrijf toch ook een rol moeten spelen?

Vrijdag 06 jan 2012 - 01:25:17
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Doorgaans comfortabeler? Dat geduw en getrek van de rijtuigen die slechts met veel moeite niet te strak en niet te los te koppelen zijn? Nou ja goed, als je met een Belgisch Klassiekje gaat vergelijken, oké. Maar ICMm trekt naar mijn mening veel rustiger weg dan een stam ICR. Het feit dat ICRm misschien lekkere stoelen heeft, wil natuurlijk niet zeggen dat getrokken materieel per definitie comfortabeler is.


Vrijdag 06 jan 2012 - 01:30:55
Frontier
Frontier
Ik denk nu enkel vanuit passagiersoogpunt, met koppelen e.d. heb ik als passagier niets te maken. Alleen al het feit dat je de gehele trein door kunt lopen en daardoor een grotere kans hebt om een zitplaats te vinden tijdens drukte vind ik een pluspunt. En inderdaad, ICRm heeft naar mijn mening de meest lekkere stoelen.

Vrijdag 06 jan 2012 - 01:32:06
110573
110573
Twitter Reclamebaan Flickr 11057
Quote
Frontier (vr 06 jan 2012 01:22:35 www.somda.nl): Ook zonder roze bril en zonder dat je spotter bent kan je voorstander zijn van getrokken materieel, vanwege het feit dat het doorgaans veel comfortabeler is. Comfort, oftewel een wens van de klant, zou bij een commercieel bedrijf toch ook een rol moeten spelen?
Daar kan ik me opzich nog wel in vinden ja, het is in de 'nieuwe' trein soms inderdaad niet te harden.
Ik zie het comfortabel zijn van getrokken treinen persoonlijk eerder als een gevolg op de beslissing van de NSR om er langzaam aan afscheid van te nemen. Als men het ICR nu zou reviseren kun je er de donder op zeggen dat er IRM-achtige stoeltjes in terecht zouden komen. Oud is nu eenmaal maar al te vaak comfortabeler dan nieuw...

Laatst bewerkt door 110573 op Vrijdag 06 jan 2012 om 01:35:00


Vrijdag 06 jan 2012 - 01:33:15
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Daar heb je wel wat mee te maken als passagier, ik doel namelijk op de schokken die dat met zich mee kan brengen bij het vermeerderen of verminderen van snelheid.

De stoelen die in ICRm zitten, zijn overigens een paar maanden geleden nog in ICMm ingebouwd. Zo'n vaart zal het nou ook wel niet lopen

Laatst bewerkt door Pim530 op Vrijdag 06 jan 2012 om 01:34:26


Vrijdag 06 jan 2012 - 01:40:34
Frontier
Frontier
Schokken heb je bij bijvoorbeeld een slippende VIRM ook, dus dat argument gaat niet op naar mijn mening.

Vrijdag 06 jan 2012 - 01:49:23
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Ik ervaar zelf geen grove schokken bij het vertrekken van IRM, zeker niet in heen-en-weer vorm. Bij slecht gekoppeld ICRm wel. Niet dat ik het materieel niet mooi vind, overigens. Natuurlijk, IRM schommelt van links naar rechts, maar zou je dat niet ook hebben als je een tussenrijtuig IRM inzet als getrokken trein?


Vrijdag 06 jan 2012 - 01:53:53
Frontier
Frontier
Quote
Pim530 (vr 06 jan 2012 01:49:23 www.somda.nl): Natuurlijk, IRM schommelt van links naar rechts, maar zou je dat niet ook hebben als je een tussenrijtuig IRM inzet als getrokken trein?
Goeie vraag. Vroeger wel eens in DDM1 gezeten toen dat gemengd met ICR en Plan W werd ingezet in de 800/900 en dat was opzich best ok.

Vrijdag 06 jan 2012 - 02:35:26
110573
110573
Twitter Reclamebaan Flickr 11057
DDM-1 heeft buffers, bij IRM is hun functie overgenomen door de koppeling, of liever gezegd weggenomen. Vandaar dat het IRM zo schommelt...


Vrijdag 06 jan 2012 - 03:00:02
Frontier
Frontier
En wat is daar de achterliggende gedachte van? Is men buffers soms net als getrokken treinen tegenwoordig liever ook kwijt dan rijk?

Vrijdag 06 jan 2012 - 09:49:00
110573
110573
Twitter Reclamebaan Flickr 11057
Hahaha! Nee ik heb de rede zo even niet paraat, hoewel ongetwijfeld iemand anders je er hier op kan antwoorden

Laatst bewerkt door 110573 op Vrijdag 06 jan 2012 om 09:49:26


Vrijdag 06 jan 2012 - 10:20:25
vrijgezel
vrijgezel
De reden van het afnemen van de buffers bij IRM is/was de angst van overbufferen.
Overigens had treinstel 4206 bij aflevering op proef ook buffers en deze zijn na verloop van tijd verwijderd (ook vanwege de angst van overbufferen). Het liep bij geduwd rijden toch stabieler!

Overigens heb ik het gevoel dat de motorrijtuigen van ICM beter rijeigenschappen vertonen dan de looprijtuigen. De loopdraaistellen zijn nogal slap afgeveerd.

Laatst bewerkt door vrijgezel op Vrijdag 06 jan 2012 om 10:21:17


Vrijdag 06 jan 2012 - 11:36:51
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Is gewoon standaard luchtvering net zoals dat in SGMm DM'90 en dergelijk zit en En daar valt weinig aan af te stellen Dat wil zeggen ( luchtvering wordt geregeld door een klein hefboompje, als de trein veel passagiers heeft, worden de luchtveren verder ingedrukt, waardoor het hefboompje ook omlaag gaat, het ventiel wat aan de hefboom zit, zal dan lucht in de luchtvering laten stromen waardoor deze weer hoger komt te staan.
Als alle passagiers weer uitstappen zal de goedgevulde luchtvering te vol zitten waardoor de complete bak te hoog komt te staan, het ventiel zal door de hefboom zo bediend worden dat er weer lucht uit de luchtveer stroomt totdat de hefboom van het luchtventiel weer horinzontaal staat.
Luchtveren worden dus altijd zo aangestuurd dat het niveau in de luchtvering optimaal is.


Vrijdag 06 jan 2012 - 11:46:46
broek53
broek53
Quote
110573 (vr 06 jan 2012 02:35:26 www.somda.nl): DDM-1 heeft buffers, bij IRM is hun functie overgenomen door de koppeling, of liever gezegd weggenomen. Vandaar dat het IRM zo schommelt...
Dat is niet 1:1 waar. Geen enkel treinstel heeft buffers tussen de bakken, althans: ze hebben alleen een midden-buffer.

Laatst bewerkt door broek53 op Vrijdag 06 jan 2012 om 11:47:01

Vrijdag 06 jan 2012 - 11:48:42
cuneo56
cuneo56
Quote
Pim530 (vr 06 jan 2012 01:33:15 www.somda.nl): Daar heb je wel wat mee te maken als passagier, ik doel namelijk op de schokken die dat met zich mee kan brengen bij het vermeerderen of verminderen van snelheid.
Ach, als je terug denkt aan een ritje in een trein met plan E met het doorgaande trekwerk waarbij de hele trein in en uitveerde bij het opschakelen van de lok , relativeert dat weer helemaal.

Nostalgische groet.

Vrijdag 06 jan 2012 - 11:50:36
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Hmmm een rit met een duwende 1700 achter een flinke hoeveel rijtuigen is ook niet comfortabel als je in het rijtuig zit wat aan de lok is, als de koppeling te slap is geeft dat behoorlijk veel schokken en klappen.


Vrijdag 06 jan 2012 - 12:21:57
110573
110573
Twitter Reclamebaan Flickr 11057
Quote
broek53 (vr 06 jan 2012 11:46:46 www.somda.nl):
Quote
110573 (vr 06 jan 2012 02:35:26 www.somda.nl): DDM-1 heeft buffers, bij IRM is hun functie overgenomen door de koppeling, of liever gezegd weggenomen. Vandaar dat het IRM zo schommelt...
Dat is niet 1:1 waar. Geen enkel treinstel heeft buffers tussen de bakken, althans: ze hebben alleen een midden-buffer.
Die bedoel ik ook


Vrijdag 06 jan 2012 - 12:54:02
broek53
broek53
Yep, maar dat is dus niet per definitie de reden waarom VIRM schommelt. Dan zouden alle treinstellen dat immers moeten doen.

Laatst bewerkt door broek53 op Vrijdag 06 jan 2012 om 14:15:36

Vrijdag 06 jan 2012 - 13:55:09
edje
edje
Flickr spoorkeerl
alle treinstellen met luchtvering schommelen ook.


Vrijdag 06 jan 2012 - 15:23:00
Icrmfan
Icrmfan
Opzich doel ik al niet eens op de stoelen, maar gewoon om het idee zelf en om de NS tot zolang het duurt nog een beetje kleur te geven. Al moet ik wel zeggen dat de stoelen in de Icr rijtuigen, zowel de reguliere lijn als de highspeed lijn idd goed zitten. Die stoelen van de Virm zijn idd knijterhard, maar de Virm vind ik gewoon teveel deja vu en maakt het er de ns behoorlijk saai op, 6 jaar geleden hoorde je me dan nog niet klagen over de NS omdat ze toen nog wel van Variatie wisten in de series De Virm reed toen al wel fulltime in de Den Helder-Nijmigen, Amsterdam-Vlissingen-lijn maar de Enkhuizen-Amersfoort had toen nog bv de vertrouwde DDM-1, ze zetten der dan wel icms in sinds het heden maar 75% is nog steeds VIRM, Haarlem-Maastricht de icrm, zo pijnlijk jammer dat die der niet meer is, ook allemaal Virm geworden, Venlo-Den Haag met de ICK en nu word dat ook nog maar 10& door de ICRM gereden en 90% Virm, de Hoorn-Den Haag nog ruimschots met de Plan v of de DDM 1 of 2, laatste 2 rijden ook nog wel, maar dat word ook steeds minder). Die SLT is ook het aanzien niet waard. Zelden zo'n lelijke trein gezien, om over de interieur nog maar te zwijgen, te onvriendelijk en totaal niet welkom, met als dieptepunt dat ze die SLT nog in de spits (expres??) laten rijden ook waar het voor de passagier een marteling is om ermee te reizen en natuurlijk de snelle gemakzuchtige plaszak uitvinding, wat een lacher en inmiddels ook gewoon schaamteloos. De SLT is wat mij betreft rijp voor de sloop. En wat er met de Traxx gaat gebeuren als die v250 er is zou ook wel niet rooskleurig zijn. Zou een ideale locomotief zijn voor de toekomst (schilder hem desnoods geel) maar ben bang dat ze daar al andere plannen mee hebben.

Gelukkig hebben we dan nog wel de Ic Berlin... maar voor hoe lang?

Vrijdag 06 jan 2012 - 15:28:17
ZJ37
ZJ37
Een heel betoog, maar ik haal er nog niet echt uit waarom locomotieven verheven zouden moeten zijn boven de treinstellen. Die comfortdiscussies kennen we nu wel.

Laatst bewerkt door ZJ37 op Vrijdag 06 jan 2012 om 15:28:31

Vrijdag 06 jan 2012 - 15:40:14
R1-2010
R1-2010
Die Traxxen zijn hard nodig als je Vl-Ehv-Bd-Rtd-Gvc via de HSL gaat doen...

Vrijdag 06 jan 2012 - 15:59:32
jeanne
jeanne
Quote
broek53 (vr 06 jan 2012 00:21:46 www.somda.nl): Het is maar net hoe lang DDM-1 nog zonder revisie op de baan mag blijven cq NSR het op de baan wil houden. Ook kun je inmiddels je lichte twijfel hebben bij de terugkomst van ICR van Hispeed in de binnenlandse dienst. Als NS al in 2015 bij de nieuwe concessie diensten over het hoofdnet via de HSL wil gaan rijden (Gv - Ehv en Rtd - Alm worden genoemd), dan kan dat feitelijk alleen door ICR (= Prio-rijtuigen) met Traxx te laten rijden - zo luidt althans mijn geheel eigen privé-theorie. Maar dat terzijde.

Vrijdag 06 jan 2012 - 16:02:19
broek53
broek53
Kijk, die litanie hebben we al veel vaker gehad. Het is het leedwezen van iemand die er niet tegen kan dat dingen veranderen en die een hekel heeft aan SLT. Op zichzelf allemaal best te begrijpen (ook zonder dat je het er mee eens hoeft te zijn), maar de draai naar het gebruik van getrokken treinen/locomotieven boven treinstellen kun je daarmee hoe dan ook niet maken. Getrokken rijtuigen kun je net zo comfortabel of oncomfortabel maken als treinstellen - er is geen natuurwet dat getrokken spul comfortabeler o.i.d is.

Laatst bewerkt door broek53 op Vrijdag 06 jan 2012 om 16:20:38

Vrijdag 06 jan 2012 - 16:03:16
ZJ37
ZJ37
Vooruit, dat hebben we dan geconstateerd. Maar waarom dan 95% van het geleuter over lelijke SLT's gaat en dat het een marteling is om erin te rijden, lijkt me dus van minder belang.

Edit: Michiel is me net voor...

Laatst bewerkt door ZJ37 op Vrijdag 06 jan 2012 om 16:03:44

Vrijdag 06 jan 2012 - 16:14:58
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Hmmm zo erg is dat SLT toch niet, als je gewoon goed gaat zitten, zit zelfs ik met mijn 1.96 prima en dat er geen WC inzit.... Ach ik weet niet wat erger is, geen WC of een WC die zo vies is dat het een gevaar voor de gezondheid is om daarop te zitten.


Vrijdag 06 jan 2012 - 16:20:32
treinfan
treinfan
Quote
Icrmfan (vr 06 jan 2012 15:23:00 www.somda.nl): (...)met als dieptepunt dat ze die SLT nog in de spits (expres??) laten rijden ook waar het voor de passagier een marteling is om ermee te reizen en natuurlijk de snelle gemakzuchtige plaszak uitvinding, wat een lacher en inmiddels ook gewoon schaamteloos. (...)
Laat SLT nou net een materieelsoort zijn waar veel mensen inpassen, dat snel en niet schokkerig optrekt en afremt en met veel deuren om het in- en uitstappen snel te laten verlopen. Allemaal factoren die het reizen met SLT veel comfortabeler maken (met name in de spits) dan in mat '64 (zoals vroeger).
De plaszak haal je overigens uit de juiste context. Er is in de SLT's net zoals in de trams, bussen en metro's (ook op langeafstandsverbindingen) geen wc aanwezig. Dat is een keuze die is gemaakt en waar inderdaad relatief veel mensen hun beklag over doen. In het geval dat reizigers voor lange tijd vastzitten in een SLT (bijv. na een aanrijding wanneer de reizigers niet worden geëvacueerd), zou er geen mogelijkheid zijn voor de reizigers om naar het toilet te gaan. Voor zulke situaties is er in geval van hoge nood mogelijkheid tot gebruiken van de plaszak.

[Bezig met laden...]

Vrijdag 06 jan 2012 - 16:26:30
broek53
broek53
Dit topic gaat niet over wat we van SLT of welk ander materieelsoort we vinden, maar over de voor- en nadelen van het gebruik van locs versus treinstellen.

Vrijdag 06 jan 2012 - 16:44:54
bjornl
bjornl
Even controleren dan: wat ik begrijp uit eerdere discussies is dat een loc+stam, zelfs zonder omlopen en spitsverlenging en dergelijke arbeidsintensieve (en dus dure) activiteiten, duurder is in het gebruik dan een treinstel. Klopt dat, en zo ja, hoe komt dat?

Laatst bewerkt door bjornl op Vrijdag 06 jan 2012 om 16:45:12

Vrijdag 06 jan 2012 - 16:53:03
Frontier
Frontier
Quote
ZJ37 (vr 06 jan 2012 15:28:17 www.somda.nl): Een heel betoog, maar ik haal er nog niet echt uit waarom locomotieven verheven zouden moeten zijn boven de treinstellen. Die comfortdiscussies kennen we nu wel.
Ok, nog wat redenen:
- locomotieven presteren beter tijdens het winterseizoen.
- als de locomotief defect is, is deze zonder al te veel moeite te vervangen door een andere locomotief, zodoende hoeft niet een complete trein uit de dienst gehaald te worden.

Vrijdag 06 jan 2012 - 16:57:50
mdj
mdj
Kijk je in de 3600: toen deze op het noordelijke gedeelte nog VIRM/planV was, keerde deze in Zwolle kort: 9 minuten (A.11/41, V.20/50).

Na twee jaar werd de 3700 weer gekoppeld aan de 3600 en kwam er ook ICRm te rijden. Gevolg dat dit te langzaam was en daardoor de rijtijden verlengd moeten worden met twee x 2 minuten. Gevolg werd een aankomst van .13/43 en vertrek .18/48. In 5 minuten keren kan niet met ICRm, dus moest er lang gekeerd worden.

Bij twijfel: gebruik beton.

Vrijdag 06 jan 2012 - 17:31:48
robbertc
robbertc
Getrokken treinen zijn ook duurder vanwege de vaste samenstelling; het is lastig/tijdrovend om er mee te rangeren en dat gebeurd dan ook niet meer. Je rijdt dus de hele dag in spitssamenstelling, wat bakkilometers en ook nog eens de hele dag 2 HC's kost.

Vrijdag 06 jan 2012 - 17:33:44
broek53
broek53
Quote
Frontier (vr 06 jan 2012 16:53:03 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (vr 06 jan 2012 15:28:17 www.somda.nl): Een heel betoog, maar ik haal er nog niet echt uit waarom locomotieven verheven zouden moeten zijn boven de treinstellen. Die comfortdiscussies kennen we nu wel.
Ok, nog wat redenen:
- locomotieven presteren beter tijdens het winterseizoen.
- als de locomotief defect is, is deze zonder al te veel moeite te vervangen door een andere locomotief, zodoende hoeft niet een complete trein uit de dienst gehaald te worden.
Is het een natuurwet dat locomotieven beter presteren in het winterseizoen dan treinstellen en zo ja, waar zit 'm dat dan in?

Vrijdag 06 jan 2012 - 17:54:05
drentheicm
drentheicm
Geweldig topic, kan niet anders zeggen. Zullen we Icrmfan met een grote glimlach links laten liggen en overgaan tot de orde van de dag?

Vrijdag 06 jan 2012 - 18:21:05
Frontier
Frontier
Quote
broek53 (vr 06 jan 2012 17:33:44 www.somda.nl): Is het een natuurwet dat locomotieven beter presteren in het winterseizoen dan treinstellen en zo ja, waar zit 'm dat dan in?
Geen idee, dan zal het wel toeval zijn dat treinstellen als VIRM en SLT in redelijke aantallen defect gaan in de winter en men de laatste jaren oud getrokken materieel uit de mottenballen haalt (lees: ICL, DDM1).
Quote
drentheicm (vr 06 jan 2012 17:54:05 www.somda.nl): Geweldig topic, kan niet anders zeggen. Zullen we Icrmfan met een grote glimlach links laten liggen en overgaan tot de orde van de dag?
Och, we kunnen toch wel gewoon gezellig de discussie voeren waarom sommige mensen, waaronder ik zelf, vinden dat het anders zou moeten en waarom.

Vrijdag 06 jan 2012 - 19:13:11
ZJ37
ZJ37
Quote
robbertc (vr 06 jan 2012 17:31:48 www.somda.nl): Getrokken treinen zijn ook duurder vanwege de vaste samenstelling; het is lastig/tijdrovend om er mee te rangeren en dat gebeurd dan ook niet meer. Je rijdt dus de hele dag in spitssamenstelling, wat bakkilometers en ook nog eens de hele dag 2 HC's kost.
Dat was vroegâh natuurlijk wel anders toen er volop gerangeerd werd om het getrokken spul te voorzien en te ontdoen van versterkingsrijtuigen.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 06 jan 2012 - 21:10:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
robbertc (vr 06 jan 2012 17:31:48 www.somda.nl): Getrokken treinen zijn ook duurder vanwege de vaste samenstelling; het is lastig/tijdrovend om er mee te rangeren en dat gebeurd dan ook niet meer. Je rijdt dus de hele dag in spitssamenstelling, wat bakkilometers en ook nog eens de hele dag 2 HC's kost.
Maar dat voordeel door makkelijker splitsen/combineren met treinstellen t.o.v. losse rijtuigen heeft NS nu juist ook weer kleiner gemaakt door vooral in te zetten op grote treinstellen (vooral met IRM).
Je krijgt wel een betere doorloopbaarheid en qua aantal HCs is het nog gunstiger, maar alleen de beschikking over viertjes en zesjes hebben zorgt nogsteeds dat je met soms te grote samenstellingen in de daluren moet rijden. Daarin is IRM dus niet persé gunstiger dan ICRm.

En verder zou je natuurlijk nog het voordeel van getrokken treinen aan kunnen voeren dat als er één rijtuig defect is er ook maar eentje uit hoeft, i.p.v. dat je gelijk zes bakken dubbeldeks minder hebt. Maargoed, als dat defecte rijtuig het middelste van een stam ICRm is dan kan je de trein wel vast opheffen terwijl één defect treinstel zich uiteraard weer makkelijker laat afkoppelen (mits ProRail niet teveel wissels wegbezuinigd, want dan zit je ook met een probleem als het defecte stel voor het werkende staat)

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Vrijdag 06 jan 2012 - 21:15:29
jack5812
jack5812
Ik vind dit wel een interessant topic. Ik heb een gezonde, ietwat ongefundeerde, hekel aan VIRM, omdat het niet lekker zit, saai is, onrustige rijeigenschappen heeft en bij het minste en geringste vochtigheid op het spoor al doorslipt bij het aanzetten. Bovendien blinkt VIRM niet echt uit in betrouwbaarheid, metname bij winterse omstandigheden.

Echter: NSR heeft natuurlijk niet voor niets zoveel VIRM aangeschaft in de afgelopen jaren. VIRM is qua exploitatie vele malen goedkoper dan getrokken materieel omdat:
- er meer capaciteit geboden kan worden in een kortere trein
- de capaciteit gemakkelijker dmv aangepast kan worden aan de vraag
- er dus minder personeel (HC's) nodig is om een VIRM te laten rijden
- VIRM enorm energiezuinig is mede omdat bij afremming electriciteit terug gaat naar de bovenleiding
- VIRM iets sneller aanzet en op snelheid is (mits op volle tractie).

Aangezien NSR een commercieel bedrijf is, zal men geen mogelijkheid onbenut laten om kosten te besparen. En dat dat ten koste gaat van getrokken materieel is jammer voor ons als spotters, maar meer als logisch vanuit het perspectief van NSR.

Laatst bewerkt door jack5812 op Vrijdag 06 jan 2012 om 21:16:20

Vrijdag 06 jan 2012 - 21:36:38
MDDM
MDDM
Quote
jack5812 (vr 06 jan 2012 21:15:29 www.somda.nl): Ik vind dit wel een interessant topic. Ik heb een gezonde, ietwat ongefundeerde, hekel aan VIRM, omdat het niet lekker zit, saai is, onrustige rijeigenschappen heeft en bij het minste en geringste vochtigheid op het spoor al doorslipt bij het aanzetten.
als het alleen daarop gebaseerd is.... Beetje spelen met de tractie en je komt zonder enig probleem en zonder slippen van zijn plek.

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 06 jan 2012 - 21:38:36
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
ik houd me verder neutraal in deze discussie Jack, maar je laatste puntje is niet geheel waar. Als er iets is wat traag optrekt is het VIRM wel, geloof dat een TD-7 m eruit trok naar 100 km/h (er is ooit een topic daarover geweest).

Vrijdag 06 jan 2012 - 21:41:55
mdj
mdj
*kijkt naar mijn voorbeeld van de 3600 eerder dit topic en weet zeker dat ook een TD7 trager is*

Bij twijfel: gebruik beton.

Vrijdag 06 jan 2012 - 21:48:08
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Tja, in totaal is het trager. Qua optrekken is een ander verhaal:
Quote
treinfan (do 11 mrt 2010 16:42:48 www.somda.nl): Omdat de acceleratie van de diverse materieeltypen wel zo nu en dan ter sprake komt, vraag ik mij af of het mogelijk is om -als er mcn zijn die het zouden willen meten- van de verschillende materieelsoorten optreksnelheden bij elkaar te zetten.
Ik denk dan zelf aan een overzicht van de tijd om van 0 km/h naar een paar snelheden (40, 60, 80, 100, 120 en 140 km/h indien mogelijk) te meten en op te schrijven bij vol vermogen en ook te kijken naar eventuele verschillen zoals het verschil tussen zesjes en viertjes.
Al even diverse dingen op een rijtje:
Tot 100km/h:
DD-AR met loc: 31 sec
DD-AR met mDDM: 43 sec
SGMm-III: 44 sec
Plan V/T (zonder turbo): 52 sec
SLT: 59 sec
ICM-III: 68 sec
VIRM-VI: 82 sec
DM '90: 125 sec

Tot 140km/h:
1700+7*ICRm: 91 sec
DD-AR met mDDM: 70 sec

Vrijdag 06 jan 2012 - 21:54:58
MDDM
MDDM
Zijn dat officiële cijfers?

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 06 jan 2012 - 21:55:01
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Ervaring met de 561/241 is dat de 241 ook allang gevlogen is voordat ik langs Ama kom met de 561. Op zich logisch omdat de 241 om .37 en de 561 om .38 vertrok, maar sinds nieuwe drgl zijn de vertrektijden uit Amf ri Ama gelijk en heb ik dezelfde ervaring. In het begin is het IRM sneller, maar zeker op snelheid wint de lok het.

Wel is de baanvaksnelheid van belang in dezen, want bijvoorbeeld bij vertrek in Ehv in de ri Btl kan de 1900 direct naar 60 km/u en de 800 het eerste stuk nog niet.


Vrijdag 06 jan 2012 - 21:57:56
maigoda
maigoda
Wat trek-duw-stammen betreft: feitelijk doen ze dienst als treinstellen en hebben dus geen enkel voordeel meer boven VIRM of ICM. Ik las hierboven iets over "als de loc kapot is, kun je die vervangen, wat met een heel treinstel niet kan.

Ik zal je vast uit de droom helpen: een loc vervangen of een rijtuig uitwisselen kan bijna nergens meer dan op enkele grote rangeerterreinen, zoals de grote Binckhorst te Gvc. Een loc omwisselen of rijtuig uitwisselen "op de lijn" gaat gewoon niet lukken omdat er geen locs of rijtuigen reserve staan op de grotere stations. Om nog maar te zwijgen van de beperkingen qua rangeren op de grotere stations tussen het normale treinverkeer door.

Zodoende kun je een trek-duw-stam gewoon zien als treinstel: is hij stuk, gaat hij geheel aan de kant. Met een trein uit meerdere treinstellen hoeft dat niet per definitie als degene die stuk is voorop of achterop loopt. Even een stel aan de kant zetten lukt op de grotere station meestal nog wel, zeker als er rangeermachinisten aanwezig zijn (Ut, Asd, Rtd, Ddr, Gvc, Hlm, Amr, Hdr, Amf, Zl, Lw, Gn, Ht, Ehv, Vl, Mt, Hrl, Rsd en Vs).

En dan nog even over het rijden zelf. Met een VIRM- of ICM-samenstelling is vertraging eruit rijden makkelijker dan met een trek-duw-stam. Deels omdat er slecht een pneumatische rem aanwezig is (wat een andere rembediening vergt), deels omdat het optrekken met een trek-duw-stam niet sneller is dan bij treinstellen. En wat betreft de slipgevoeligheid van VIRM bij beginnende regen: dat is bij een trek-duw-stam nog ietsjes erger, zeker als je op het stuurrijtuig zit en niet kan afgaan op de geluiden van de loc (waardoor je sneller kan reageren op slip), maar op de meldlampen en het en het "getrek" van de rijtuigen.
Groetjes,
Emiel

Vrijdag 06 jan 2012 - 22:05:09
treinfan
treinfan
Quote
MDDM (vr 06 jan 2012 21:54:58 www.somda.nl): Zijn dat officiële cijfers?
Nee, de cijfers in die quote zijn afkomstig van machinisten. Zie overigens voor de rest van het topic, waarin ook enkele officiële cijfers te vinden zijn, op www.somda.nl

[Bezig met laden...]

Vrijdag 06 jan 2012 - 22:25:57
dh3201
dh3201
Als je het niet eens bent met het materieelbeleid van NSR kun je ofwel solliciteren naar de functie van materieelbeheerder van NSR, ofwel een eigen spoorwegbedrijf oprichten en meedingen naar de concessie van het HRN in 2025. Dan heb jij het voor het zeggen

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 06 jan 2012 - 22:27:47
smarkie
smarkie
Quote
Icrmfan (do 05 jan 2012 23:19:57 somda.nl):.... en waarom worden de treinkaartjes dan met het jaar duurder?
Alles wordt duurder of je het wilt of niet. Dus ook de treinkaartjes, de tijd dat we voor 1ct iets konden kopen en voor 50ct door het hel land konden reizen was ver in vorige eeuw.....

Wat een gezwets zeg

Vrijdag 06 jan 2012 - 22:52:15
Frontier
Frontier
Quote
maigoda (vr 06 jan 2012 21:57:56 www.somda.nl): Ik zal je vast uit de droom helpen: een loc vervangen of een rijtuig uitwisselen kan bijna nergens meer dan op enkele grote rangeerterreinen, zoals de grote Binckhorst te Gvc. Een loc omwisselen of rijtuig uitwisselen "op de lijn" gaat gewoon niet lukken omdat er geen locs of rijtuigen reserve staan op de grotere stations. Om nog maar te zwijgen van de beperkingen qua rangeren op de grotere stations tussen het normale treinverkeer door.
Je denkt nu teveel zoals het tegenwoordig geregeld is. Vroeger stonden er wel degelijk reserve locomotieven en rijtuigen verspreid door het land, en als er nu nog veel meer met getrokken treinen zou worden gereden, zouden die er waarschijnlijk nog steeds wel zijn.
Quote
smarkie (vr 06 jan 2012 22:27:47 www.somda.nl): Alles wordt duurder of je het wilt of niet. Dus ook de treinkaartjes, de tijd dat we voor 1ct iets konden kopen en voor 50ct door het hel land konden reizen was ver in vorige eeuw.....
Ja, alles wordt duurder, dat heet inflatie. Maar treinkaartjes stijgen doorgaans meer dan de inflatie terwijl er geen verbeterd product wordt geleverd.

NS zou zich meer moeten richten op waar ze voor bestaan, namelijk het uitvoeren van treindiensten in Nederland en daarmee de klanten bedienen. Scheelt een heleboel onnodige afdelingen gerund door nog meer onnodige dure managers. Dus geen treintjes laten rijden in het buitenland met Abellio, geen winkeltje spelen met Servex (laat dat fijn aan lokale ondernemers over), geen cruiseschip terminal onzin, geen OV fietsen, geen sportevenementen sponsoren (zonde van het geld, iedereen kent NS, dus voor naamsbekendheid hoeven ze het niet te doen) en wellicht dat iemand nog wel meer dingen kan aanvullen. Wie weet blijft er dan een beetje geld over zodat men niet goed materieel onnodig vroeg aan de kant hoeft te zetten onder de noemer kostenbesparingen.

Vrijdag 06 jan 2012 - 22:55:03
drentheicm
drentheicm
Quote
dh3201: ofwel een eigen spoorwegbedrijf oprichten en meedingen naar de concessie van het HRN in 2025. Dan heb jij het voor het zeggen
Haha +1.
Quote
Frontier: geen OV fietsen
Ik denk dat OV-fiets juist een goed product is waar je meer mensen mee zult gaan vervoeren.

Laatst bewerkt door drentheicm op Vrijdag 06 jan 2012 om 23:06:33

Vrijdag 06 jan 2012 - 22:57:37
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
SleutelMan (vr 06 jan 2012 21:38:36 www.somda.nl): ik houd me verder neutraal in deze discussie Jack, maar je laatste puntje is niet geheel waar. Als er iets is wat traag optrekt is het VIRM wel, geloof dat een TD-7 m eruit trok naar 100 km/h (er is ooit een topic daarover geweest).
Tsjah, dat is ook meer een vermogenskwestie... 2312 vs. 4600 kw.... niet echt een goede vergelijking...

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 06 jan 2012 - 23:08:44
bjornl
bjornl
Quote
Frontier (vr 06 jan 2012 22:52:15 somda.nl): Je denkt nu teveel zoals het tegenwoordig geregeld is. Vroeger stonden er wel degelijk reserve locomotieven en rijtuigen verspreid door het land, en als er nu nog veel meer met getrokken treinen zou worden gereden, zouden die er waarschijnlijk nog steeds wel zijn.
En geld kosten. Veel geld.
Quote
Ja, alles wordt duurder, dat heet inflatie. Maar treinkaartjes stijgen doorgaans meer dan de inflatie terwijl er geen verbeterd product wordt geleverd.
Kan je dat onderbouwen? Afgelopen 1 januari was de stijging ongeveer 2%, en dat is ongeveer de inflatie. Er was ook ooit nog iets met stijgende infraheffingen (boven het niveau van de inflatie).
edit: even gegoogled; treinkaartjes:
2012: 2,2%
2011: ?
2010: 1,85%
2009: ? (dit was het jaar met de dreigende 17% stijging van de infraheffing)
2008: 2%
2007: 1,5%
Inflatie:
2011: 2,38%
2010: 1,93%
2009: 1,11%
2008: 1,94%
2007: 1,87%
2006: 1,0%

Het zit dus iets boven het (algemene) inflatieniveau. Een echt eerlijke vergelijking zou zijn om te kijken naar de inflatie op de zaken die NS echt gebruikt.
Quote
NS zou zich meer moeten richten op waar ze voor bestaan, namelijk het uitvoeren van treindiensten in Nederland en daarmee de klanten bedienen. Scheelt een heleboel onnodige afdelingen gerund door nog meer onnodige dure managers. Dus geen treintjes laten rijden in het buitenland met Abellio, geen winkeltje spelen met Servex (laat dat fijn aan lokale ondernemers over), geen cruiseschip terminal onzin, geen OV fietsen, geen sportevenementen sponsoren (zonde van het geld, iedereen kent NS, dus voor naamsbekendheid hoeven ze het niet te doen) en wellicht dat iemand nog wel meer dingen kan aanvullen. Wie weet blijft er dan een beetje geld over zodat men niet goed materieel onnodig vroeg aan de kant hoeft te zetten onder de noemer kostenbesparingen.
Want NS Poort is verlieslatend? Abellio is verlieslatend?

Laatst bewerkt door bjornl op Vrijdag 06 jan 2012 om 23:46:05

Vrijdag 06 jan 2012 - 23:38:35
Frontier
Frontier
Quote
bjornl (vr 06 jan 2012 23:08:44 www.somda.nl): Kan je dat onderbouwen? Afgelopen 1 januari was de stijging ongeveer 2%, en dat is ongeveer de inflatie. Er was ook ooit nog iets met stijgende infraheffingen (boven het niveau van de inflatie).
Neem 2010, de inflatie was 1,25%, de treinkaartjes werden gemiddeld 1,85% duurder. Weliswaar een klein verschil, maar dat kleine verschil is er nagenoeg wel bijna elk jaar.
Quote
bjornl (vr 06 jan 2012 23:08:44 www.somda.nl): Want NS Poort is verlieslatend? Abellio is verlieslatend?
NS Poort was in 2010 inderdaad verliesgevend ja, 2011 zal wel niet veel beter geweest zijn. Abellio weet ik niet, is meer een principe kwestie. Als er in je eigen land nog zoveel te verbeteren valt moet je niet in het buitenland gaan laten zien hoe het hoort.

Vrijdag 06 jan 2012 - 23:44:38
robbertc
robbertc
Quote
daniël_ddr (vr 06 jan 2012 21:10:04 somda.nl):
Quote
robbertc (vr 06 jan 2012 17:31:48 www.somda.nl): Getrokken treinen zijn ook duurder vanwege de vaste samenstelling; het is lastig/tijdrovend om er mee te rangeren en dat gebeurd dan ook niet meer. Je rijdt dus de hele dag in spitssamenstelling, wat bakkilometers en ook nog eens de hele dag 2 HC's kost.
Maar dat voordeel door makkelijker splitsen/combineren met treinstellen t.o.v. losse rijtuigen heeft NS nu juist ook weer kleiner gemaakt door vooral in te zetten op grote treinstellen (vooral met IRM).
Je krijgt wel een betere doorloopbaarheid en qua aantal HCs is het nog gunstiger, maar alleen de beschikking over viertjes en zesjes hebben zorgt nogsteeds dat je met soms te grote samenstellingen in de daluren moet rijden. Daarin is IRM dus niet persé gunstiger dan ICRm.
Daarin is VIRM wel per se gunstiger. Immers, ICRm7/10 vs VIRM4/6 bespaard nog steeds bakkilometers en een HC. VIRM4/6 is in de dal inderdaad soms niet efficient, maar altijd efficienter dan ICRm7/10.

Vrijdag 06 jan 2012 - 23:46:36
2296
2296
Lees het alweer, de beste stuurlui staan weer aan wal.

Vrijdag 06 jan 2012 - 23:49:54
bjornl
bjornl
Je moet natuurlijk de de inflatie houden tegen de prijsstijging van het volgende jaar (NS kan nog steeds niet in de toekomst kijken, zoals het materieelbeleid bewijst). Zie mijn lijstje hieronder. Ik vind het nogal meevallen. Maar goed, als je opeens van "het kost geld" gaat naar "ik weet niet of het geld kost, maar ik ben gewoon principieel tegen" is elke vorm van discussie verder ook zinloos en trek ik me weer fijn terug uit deze discussie...

Vrijdag 06 jan 2012 - 23:54:49
MDDM
MDDM
Quote
2296 (vr 06 jan 2012 23:46:36 www.somda.nl): Lees het alweer, de beste stuurlui staan weer aan wal.
Ook. En wat je ook terug leest is de voorkeur van eenieder.

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 06 jan 2012 - 23:55:50
broek53
broek53
Nou, ik geef het op. Over het onderwerp waar het over zou moeten gaan, gaat dit in de verste verte niet meer, en het gaat zelfs niet meer over één onderwerp. Nog even en we zijn bij de Mayakalender aangeland en bij de schuld van NS aan de ondergang van de wereld. Ik houd dit topic verder voor gezien.

Zaterdag 07 jan 2012 - 00:03:05
aaron
aaron
Zo is dat. We mogen toch wel stellen dat treinstellen simpelweg efficiënter zijn dan getrokken materieel (goedkoper, flexibeler, meer zitplaatsen etc.). Ik zag de 800 als voorbeeld voorbij komen. Bedenk even dat er tot eind 2006 12 bakken ICR in rondreden en nu 12 bakken IRM. Geloof me als ik zeg dat de 'gemiddelde' reiziger hier erg blij mee is. Dan nog het punt van comfort: het is waar dat ICR in veel opzichten comfortabeler is dan IRM, maar dat ligt puur aan de inrichting van deze rijtuigen en niet aan het feit dat ICR een rijtuig an sich is. En ik denk dat reizigers die langer dan twee uur in een intercity zitten hooguit 10 tot 20% van het totale reizigersaantal uitmaken. Oftewel: misschien jammer voor de hobbyist, maar praktisch gezien is een treinstel toch in menig opzicht handiger.

Zaterdag 07 jan 2012 - 00:17:34
110573
110573
Twitter Reclamebaan Flickr 11057
Quote
maigoda (vr 06 jan 2012 21:57:56 www.somda.nl): Wat trek-duw-stammen betreft: feitelijk doen ze dienst als treinstellen en hebben dus geen enkel voordeel meer boven VIRM of ICM. Ik las hierboven iets over "als de loc kapot is, kun je die vervangen, wat met een heel treinstel niet kan.

Ik zal je vast uit de droom helpen: een loc vervangen of een rijtuig uitwisselen kan bijna nergens meer dan op enkele grote rangeerterreinen, zoals de grote Binckhorst te Gvc. Een loc omwisselen of rijtuig uitwisselen "op de lijn" gaat gewoon niet lukken omdat er geen locs of rijtuigen reserve staan op de grotere stations. Om nog maar te zwijgen van de beperkingen qua rangeren op de grotere stations tussen het normale treinverkeer door.

Zodoende kun je een trek-duw-stam gewoon zien als treinstel: is hij stuk, gaat hij geheel aan de kant. Met een trein uit meerdere treinstellen hoeft dat niet per definitie als degene die stuk is voorop of achterop loopt.
Daar ben ik het niet met je eens. Ik maak in de 3600 vaak genoeg mee dat er een dubbele 1700 of een 1700 voor de BDs loopt ter vervanging van een defecte soortgenoot, meestal afkomstig uit Ah. Je kunt echt niet stellen dat een ICRm stam per definitie stuk is als de 1700 het begeeft...


Zaterdag 07 jan 2012 - 00:24:03
aaron
aaron
Waarom kunnen we ons niet gewoon aan de oordelen van deskundigen houden? We weten allen wie hier deskundigen zijn en wie niet en die hebben gelijk totdat het tegendeel bewezen is. Als dit eenvoudige principe eens wat vaker gehanteerd wordt (niet alleen hier), scheelt dat immens veel nodeloos gepraat. Het schijnt een teken zijn van post-modernisering dat iedereen zichzelf deskundige waant. Ik moet u teleurstellen: neen, dat is niet zo.

Zaterdag 07 jan 2012 - 00:41:56
110573
110573
Twitter Reclamebaan Flickr 11057
Mocht je het tegen mij hebben, ik ben niet deskundig ik zeg alleen wat ik zie...


Zaterdag 07 jan 2012 - 00:41:58
Icrmfan
Icrmfan
Quote
(vr 06 jan 2012 17:54:05 www.somda.nl): Geweldig topic, kan niet anders zeggen. Zullen we Icrmfan met een grote glimlach links laten liggen en overgaan tot de orde van de dag?
Had jij ook even niet met een grote glimlach niet kunnen reageren als het jou niet aanstaat? Misschien kan ik ook even met een grote glimlach vertellen dat dit een topic is over locomotieven T.O.V. van treinstellen, waar ik het ook 9 van de 10 over heb op dit moment en wat ik nou wel gunstig vind en niet. Met nadruk op "vind" en wat een ander ervan vind mag ie gewoon delen in dit topic. Daarover kan ik met een grote glimlach vertellen dat topics daarvoor zijn gemaakt. Zo valt er nog wat te lachen?


Orde van de dag (eeeuuh nacht) ik zie overgens niet helemaal het verschil als het gaat om trek en duwtreinen. Daarvoor zijn die BD's wel een prachtige uitvinding geweest, dus wat tijd betreft is het toch niet 2 minuten later of vroeger, maar toch gewoon hetzelfde? Tis een kwestie om van de ene naar de andere cabine te lopen. En een defecte trein is gewoon een defecte trein, dat heeft niks te maken of het nou een treinstel is of een loc+ rijtuigen

Zaterdag 07 jan 2012 - 00:50:44
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Quote
broek53 (vr 06 jan 2012 23:55:50 www.somda.nl): Nou, ik geef het op. Over het onderwerp waar het over zou moeten gaan, gaat dit in de verste verte niet meer, en het gaat zelfs niet meer over één onderwerp. Nog even en we zijn bij de Mayakalender aangeland en bij de schuld van NS aan de ondergang van de wereld. Ik houd dit topic verder voor gezien.
SleutelMan: Ik heb hier verder niks meer aan toe te voegen. Ook gezien mijn eerdere waarschuwing en het feit dat hier vooral op onderbuikgevoelens en diverse "getalletjes" wordt gediscussieerd, en het feit dat het hoe dan ook al veel te snel hopeloos offtopic gaat... ik ben er klaar mee.