Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Ontkoppelen tijdens het rijden.

Zaterdag 31 dec 2011 - 10:57:03
bultena
bultena
Het staat mij bij dat eind jaren 50 tijdens de rit op dienstsnelheid een automatische koppeling is losgeraakt van 2 gekoppelde stellen. Is er iemand die dit ook nog weet en meer info heeft?

Zaterdag 31 dec 2011 - 11:07:39
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Dat was ver buiten mijn tijd, maar ik weet ook nog dat er in 2000 op het nieuws was dat er een rijtuig van een stam los geschoten is tijdens een rit. Ik vermoed dat het ICR was.
Maar toen was ik nog niet zo'n die-hard treinfanaat als nu. Wie weet er meer?

Iets staat me ervan bij dat er maar één schroefkoppeling voor het gemak werd aangesloten, i.p.v. twee? Klopt dat?

Ook weet ik nog dat een GTW-treinstel los geschoten is tijdens de rit, waardoor de reizigers achterbleven op een station. Lees ook deze www.treinenweb.nl Of het nou tijdens het rijden gebeurd was?

Ik geloof niet zo dat Scharffenberg-koppelingen vanzelf een treinstel kunnen verliezen: nl.wikipedia.org

De schroefkoppeling is veel simpeler en een ander verhaal.

Laatst bewerkt door aarclay op Zaterdag 31 dec 2011 om 11:12:59

Choo choo.....

Zaterdag 31 dec 2011 - 11:11:46
ns1300
ns1300
Ik heb even voor je gezocht en heb iets kunnen vinden. Je moet naar de site gaan van de Koninklijke Bibliotheek, die hebben een enorm digitaal krantenarchief: kranten.kb.nl

In het Nieuwsblad van het Noorden van 18-07-1952 staat een artikel. Komt er kort op neer dat men in Amersfoort een treinstel heeft losgekoppeld. Echter, er werd alleen mechanisch losgekoppeld. Toen de trein vertrok ging het voor Amersfoort bestemde treinstel ook rijden omdat deze nog elektrisch gekoppeld was. Daarna is het treinstel losgeraakt en toen de voorste ging remmen achterop gereden.

Maar je moet zelf maar even doorzoeken in al die kranten.

Laatst bewerkt door ns1300 op Zaterdag 31 dec 2011 om 11:22:04

Zaterdag 31 dec 2011 - 11:18:46
dh3201
dh3201
Op 18 januari 1996 heeft men eens geprobeerd om met twee viertjes Mat'54 twee viertjes Mat'54 te slepen. Toen is onderweg de koppeling van een van de stellen gebroken, ik meen van de 766.

Shqiperise-lopers?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 31 dec 2011 - 11:23:11
bultena
bultena
@ns1300
Het artikel van 18-07-1952 gaat niet over wat ik bedoel. Wat ik mij herinner is dat de automatische koppeling van 2 mat 46 of 54 stellen spontaan losraakt. Ik geloof niet dat eea tot ongelukken heeft geleid.

Laatst bewerkt door bultena op Zaterdag 31 dec 2011 om 11:49:16

Zaterdag 31 dec 2011 - 11:42:27
stefanvdw
stefanvdw
Kijk eens naar de onderzoeksrapporten van IVW op hun website www.ivw.nl , volgens mij staat daar een onderzoeksrapport van die gebroken trein.

Laatst bewerkt door stefanvdw op Zaterdag 31 dec 2011 om 11:43:12

Zaterdag 31 dec 2011 - 12:43:35
broek53
broek53
Met enige regelmaat zijn koppelingen van DDAR losgeschoten. Die hebben sowieso nogal eens koppel- en ontkoppelproblemen.

Zaterdag 31 dec 2011 - 12:55:47
john2
john2
In het openings topic wordt de automatische koppeling aangehaald of die kan los raken. Maar hoe zit het met de mechanische koppeling tussen wagons en rijtuigen, die men handmatig moet koppelen en ontkoppelen? Kunnen deze mechanische koppelingen ook spontaan los gaan? Zelf kan ik me een defect indenken, dat hierdoor een machanische koppeling losschiet.

Zaterdag 31 dec 2011 - 13:00:05
broek53
broek53
Die breken wel eens, vooral bij goederentreinen. Daar kunnen enorme krachten op komen te staan, als treinen inbufferen en uitveren.

Zaterdag 31 dec 2011 - 13:20:40
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Schroefkoppelingen kunnen breken, maar ook losschieten bij bv een geduwde beweging met een niet strakgedraaide koppeling die niet soepel is. GTW's kunnen ook ooit eens uit zichzelf ontkoppelen. In alle bovenstaande gevallen krijg je direct een snelremming. Vroeger toen er nog zonder lucht gerangeerd werd is er wel eens wat mis gegaan...

Zaterdag 31 dec 2011 - 13:43:22
cuneo56
cuneo56
Ik heb van m'n vader het verhaal gehoord dat er ooit bij een trein door een in een tussen-cabine "werkoverleg"houdende conducteur(s), per ongeluk de AK's zijn ontkoppeld , waarna bij de kort er op volgende remming de beide delen op elkaar zijn gebotst.
Het zou kunnen dat dit in/bij Amersfoort speelde, maar dat kan ik niet meer aan m'n vader vragen.
Gevolg was dat er een extra afsluitkraan in de cabines is aan gebracht.
Hoewel al jaaaren terug, ik kan die kraan in een hondekop nog bijna blindeling vinden.

Ciao.

Zaterdag 31 dec 2011 - 13:57:29
john563
john563
bijna goed,die afsluitkraan zat er van begin al in, maar er is naar aanleiding van dat "werkoverleg" een ontluchting op de kraan gekomen zodat je ontkoppel leiding leegloopt.Daarom heeft VIRM 2 knoppen, 1 voor het ventiel leiding vullen en de ander om de ontluchting af te sluiten.

Het verhaal breken stam ICRm geduwd had een andere achtergrond, de ketting niet strak genoeg en de reserve ketting los, en deze sloeg de eerste los,gevolg breken. Daarom zijn dus de vaste stammetjes gemaakt en is bij de rijtuigen aan 1 kant de ketting verwijderd en een blauwe borgplaat gemonteerd, ik blijf erbij dat men beter een paar rangeerders toen een schop kon geven, jaren daarvoor ging het bij de benelux en DDM-1 altijd goed. Maar die kwestie is geweest.

Zondag 01 jan 2012 - 17:03:00
thom
thom
Quote
aarclay (za 31 dec 2011 11:07:39 somda.nl): Iets staat me ervan bij dat er maar één schroefkoppeling voor het gemak werd aangesloten, i.p.v. twee? Klopt dat?
Twee koppelingen tegelijk gebruiken zal je niet lukken met de huidige koppelingen, de schalmen zouden kruisen

Vroeger had men onderlangs nog een tweede langere schalm die in een even eens tweede haak viel als noodkoppeling maar dat is al jaren niet meer en kun je je de werking van afvragen. De koppeling hing er los onder en zou volgens mij acuut breken wanneer deze strak komt te staan als de normale koppeling zou breken...

Verder heeft de afsluitkraan van de ontkoppel leiding ook een klein spuigaatje gekregen zodat als deze openstaat, altijd sist waardoor men kan horen dat de kraan nog open staat....

Laatst bewerkt door thom op Zondag 01 jan 2012 om 17:04:59

Zondag 01 jan 2012 - 18:45:28
JcJay
JcJay
Vergeef me als ik het mis heb, maar ik herinner mij hier ooit eens gelezen te hebben dat er ooit (lees: ergens tussen 2000-2008) tussen 's Hertogenbosch en Utrecht een ICRm stammetje een paar rijtuigen was verloren (of in tweeën brak) onderweg... Dat moet in de 800/900 of 3500 zijn geweest die destijds nog met getrokken treinen reed tussen Haarlem-Eindhoven/Maastricht of Schiphol-Eindhoven. Ik kan t alleen nergens meer terug vinden hier op Somda, dus vandaar 'vergeef me als ik het mis heb'

Zondag 01 jan 2012 - 20:41:53
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ja dat is wat in het tweede bericht genoemd werd.

Maandag 02 jan 2012 - 00:34:18
Rob...
Rob...
Quote
JcJay (zo 01 jan 2012 18:45:28 www.somda.nl): Vergeef me als ik het mis heb, maar ik herinner mij hier ooit eens gelezen te hebben dat er ooit (lees: ergens tussen 2000-2008) tussen 's Hertogenbosch en Utrecht een ICRm stammetje een paar rijtuigen was verloren (of in tweeën brak) onderweg... Dat moet in de 800/900 of 3500 zijn geweest die destijds nog met getrokken treinen reed tussen Haarlem-Eindhoven/Maastricht of Schiphol-Eindhoven. Ik kan t alleen nergens meer terug vinden hier op Somda, dus vandaar 'vergeef me als ik het mis heb'
Volgens mij betrof dat ICK in de 1900 ergens tussen ddr en bd?

Maandag 02 jan 2012 - 00:47:10
edward
edward
Flickr 30289841@N04
In 2006 zijn te Gp de ICRm 363 & 208 van elkaar losgeraakt.

Laatst bewerkt door spiketrain op Maandag 02 jan 2012 om 05:26:43, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Dinsdag 03 jan 2012 - 08:29:25
ajb42
ajb42
Quote
cuneo56 (za 31 dec 2011 13:43:22 www.somda.nl): Ik heb van m'n vader het verhaal gehoord dat er ooit bij een trein door een in een tussen-cabine "werkoverleg"houdende conducteur(s), per ongeluk de AK's zijn ontkoppeld , waarna bij de kort er op volgende remming de beide delen op elkaar zijn gebotst.
Het zou kunnen dat dit in/bij Amersfoort speelde, maar dat kan ik niet meer aan m'n vader vragen.
Gevolg was dat er een extra afsluitkraan in de cabines is aan gebracht.
Hoewel al jaaaren terug, ik kan die kraan in een hondekop nog bijna blindeling vinden.

Ciao.
Als ik mij goed herinner was dit tussen Den Dolder en Baarn

Dinsdag 03 jan 2012 - 11:22:00
roeter
roeter
Bijna goed. De trein kwam uit Asd en was op weg naar Amf. Tussen Hvs en Amf raakten de beide delen elkaar een beetje kwijt, maar toen het 'voorste' deel in Amf aan het perron stond kwam het tweede deel daar dus een beetje te hard achteraan. Viel allemaal nog wel mee - gedeukte neusjes en zo (zowel van treinstellen als van reizigers).

Dinsdag 03 jan 2012 - 11:32:08
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Zeker nog in de periode van voor de ATB


Dinsdag 03 jan 2012 - 11:41:38
bultena
bultena
@Roeter. En weet je ook wanneer het was, eventueel bij benadering. Toen ik dit draadje startte heb ik gemeld dat ik dacht dat het ergens eind jaren 50 gebeurd was.

Dinsdag 03 jan 2012 - 11:52:08
Nelis
Nelis
Van wanneer tot wanneer hebben er in Nederland treinen met sliprijtuigen gereden?

Dinsdag 03 jan 2012 - 12:02:29
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
In Denenmarken werden de IC/3`n al rijdend losgekopeld alvorens ze de boot op gingen, dit gebeurde o.m. te Korsor (streepje door de laatste o).

Dinsdag 03 jan 2012 - 13:47:21
roeter
roeter
Quote
bultena (di 03 jan 2012 11:41:38 www.somda.nl): @Roeter. En weet je ook wanneer het was, eventueel bij benadering. Toen ik dit draadje startte heb ik gemeld dat ik dacht dat het ergens eind jaren 50 gebeurd was.
Nee, dit was veel later, maar precies weet ik ook niet meer, ik dacht ergens in de jaren '70 of '80. Het waren hondekoppen in de IC-dienst Gn/Lw.

Dinsdag 03 jan 2012 - 16:44:04
bultena
bultena
Gevonden: De krantensite van de KB gaf toch uitkomst. Het heeft plaatsgehad op maandag 18 oktober 1965 tussen Baarn en Amersfoort. Oorzaak: Onverhoedse beweging van een conducteur die in de achterste cabine van het voorste viertje had plaatsgenomen. Een tweetje en een viertje worden daardoor ontkoppeld. Voor site KB zie aan het begin van dit draadje. Zoeken op 18-10-1965 tot 22-10-1965.

Donderdag 05 jan 2012 - 14:58:10
dwem
dwem
Klopt, ik herinner me dat geval, ik woonde toen in Baarn.

In mijn herinnering vond het euvel plaats ergens ter hoogte van Soest/Eempolder en de botsing niet aan het perron maar bij binnenrijden van Amersfoort.

Ook meen ik me te herinnernen dat er slechts sprake was van één hc die op zijn gemak een sjekkie aan het bouwen was.....
Maar als de KB iets andsers beweert zal ik het wel mis hebben.

Dirk