Tailtracken
Forum: Algemeen - Algemeen
20-12-2011 16:26:00
robbertc
robbertc
Waarbij de term 'tailtracken' het levenslicht heeft gezien.. Dat was altijd omrijden of kopmaken o.i.d.

Laatst bewerkt door martijnmet op 22-12-2011 15:36
 

20-12-2011 23:54:16
broek53
broek53
Tailtracken heeft de puberteit al achter de rug. In die termen spraken we al over Hoofddorp Opstel voordat het werd aangelegd, begin jaren '80
Kopmaken is iets heel anders; dat doe je hooguit (onder andere) tijdens het tailtracken. Omrijden doe je met een loc om rijtuigen heen. De enige term die er een beetje in de buurt komt, is 'omhalen' of 'overhalen'.
 

21-12-2011 06:02:24
robbertc
robbertc
'Omhalen' is een mooie ja. Tailtracken niet..  

21-12-2011 09:44:01
dlm4yjp
dlm4yjp
Wat een discussie weer, heet zoiets niet gewoon ombouwen?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 


21-12-2011 09:48:25
treinfan
treinfan
nee. Ombouwen doet men tijdens het kopmaken.  

21-12-2011 09:49:29
bjornl
bjornl
Van wat ik begrijp is ombouwen wat je met een treinstel moet doen als je de andere kant op wil rijden. Omrijden is (zoals broek53 zegt) wat je met een loc doet als je hem aan de andere kant van de rijtuigen wil hebben. Kopmaken houdt in dat een trein in dezelfde richting vertrekt als waarvandaan hij aankwam op een bepaald punt. Tailtracken is doorrijden vanaf het punt waarop je eigenlijk zou willen kopmaken naar een andere plek om daar kop te maken, bijvoorbeeld omdat je dan de rest van het treinverkeer minder in de weg zit.

Klopt dat zo'n beetje?
 

21-12-2011 10:47:01
sjoerd
sjoerd
Een tailtrack is een spoor dat voorbij de perrons ligt en waarop je zonder het overige treinverkeer te storen, kunt kopmaken. Het kan een kopspoor zijn, maar dat hoeft niet. Wij kennen dat begrip niet zo, al hebben we wel opstelsporen voorbij perrons, zoals bijvoorbeeld te Rotterdam CS waar van oorsprong drie bundels liggen, en Eindhoven; bundels waarop je ook nog kunt omlopen. Emmerik en Venlo bijvoorbeeld hebben korte kopsporen/tailtracks om te kunnen locwisselen.
In Duitsland komen van oudsher veel tailtracks voor die ook doorgaand zijn en waarop je ook kunt binnenkomen en vertrekken (meer het idee van wachtsporen). Handig om perrons snel vrij te maken. Daar hebben ze nog geen wisselfobie.
 

21-12-2011 17:14:15
broek53
broek53
Het laatste dat ik erover zeg: Sjoerds uitleg is juist. Zo heette het keerspoor in Hoorn Kersenboogerd in NS-kringen ook heel lang "een tailtrack", en de middenbundel van de sporen op de Watergraafsmeer "tailtracksporen'. Op zichzelf een modieus begrip, waarop aansluitend het kopmaken op die sporen ook "tailtracken' is gaan heten. dat type spoor heet bij ProRail inmiddels al jaren lang weer 'keerspoor', alleen de handeling van het kopmaken op een keerspoor kun je geen 'keersporen" (werkwoord) noemen. Vandaar mijn inmiddels dus gedateerde "tailtracken" (snapt iemand het nog?). Beleefd aanbevelend als iemand daar een passende, pakkende Nederlandse term voor heeft.

Laatst bewerkt door broek53 op 21-12-2011 17:14
 

21-12-2011 17:20:10
mdj
mdj
Quote
sjoerd (wo 21 dec 2011 10:47:01 https://www.somda.nl/forum/11282/p370619/): Een tailtrack is een spoor dat voorbij de perrons ligt en waarop je zonder het overige treinverkeer te storen, kunt kopmaken. Het kan een kopspoor zijn, maar dat hoeft niet. Wij kennen dat begrip niet zo, al hebben we wel opstelsporen voorbij perrons, zoals bijvoorbeeld te Rotterdam CS waar van oorsprong drie bundels liggen, en Eindhoven; bundels waarop je ook nog kunt omlopen.

Apeldoorn met de 7000 en (vroeger) 17800, Breukelen, Gouda Goverwelle...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

21-12-2011 18:47:36
sjoerd
sjoerd
Uiteraard bedoelde ik dat we het begrip tailtrack niet zo kennen, maar noemde erbij dat we het verschijnsel wel hebben en dat het niet beslist een kopspoor hoeft te zijn. Hierbij heb ik niet uitputtend willen zijn. Er zijn er nog talloze meer in ons land.
Ik lees alles wat ik schrijf altijd nog enkele malen over, maar je bent hier nooit precies genoeg...
 

22-12-2011 09:11:46
lex_t
lex_t
Wat een gedoe zeg, en dat allemaal voor die geweldige OV-chipkaart...  

22-12-2011 10:03:10
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik snap ook niet wat heel die discussie van tailtracken doet in topic van een verbouwing van een station (dus dat van de ov-chipkaart is tenminste wel on-topic...)


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

22-12-2011 11:09:11
broek53
broek53
Tailtracken heeft met de verbouwing van Asd te maken, omdat het een capaciteitsprobleem oplost tijdens de verbouwing.
De OV-Chipkaart heeft met de aanleg van de nieuwe passages in zoverre te maken dat ze in eerste instantie gepresenteerd worden als "Poortvrije Passages'. Dat zijn ze ook (chipportjes-vrij), maar anders dan door lex-t gesuggereeerd, is dat niet de reden om ze aan te leggen. Qua investering zou dat ook wat mal zijn. Het is ook niet ProRail die de investering doet, maar NS Poort dat brood ziet in de commerciële exploitatie van het station.
Nogmaals: dat ze zonder poortjes kunnen zijn, is mooi meegenomen, maar zeker niet de reden om ze te bouwen.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-12-2011 22:02
 

22-12-2011 12:09:05
gvttreinen
gvttreinen
Quote
broek53 (wo 21 dec 2011 17:14:15 https://www.somda.nl/forum/11282/p370680/): Beleefd aanbevelend als iemand daar een passende, pakkende Nederlandse term voor heeft.
Kopmaakspoor is een goede
Machinist bouwt zijn trein om tijdens `t kopmaken op het tailtrackspoor
 

22-12-2011 12:53:31
Hoera63
Hoera63
Ik wilde net zeggen, volgens mij heet dat gewoon "kopmaken".  

22-12-2011 12:55:44
robbertc
robbertc
Ging meer om het werkwoord hiervoor, volgens mij. Nederlands woord voor "tailtracken"; ik heb er behoefte aan  

22-12-2011 13:03:19
john2
john2
Ik heb ook behoefte aan Nederlandse benamingen. Het Nederlands is al aan het verloederen met al die Engelse termen en benamingen.  

22-12-2011 13:10:05
broek53
broek53
Ik ben niet voornemens om er hier een complete chat van te maken, maar "kopmaken" dekt voor tailtracken de lading geenszins. Het is dan "kopmaken op een keerspoor", op zijn minst.
Nederlandse benaming ben ik 100 % voor, maar dan moet-ie er wel zijn.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-12-2011 13:10
 

22-12-2011 14:00:59
mdeen
mdeen
Ik zie niet helemaal het nut om "kopmaken op een keerspoor" te moeten zeggen. Je maakt kop of je keert en je staat op een kopspoor. Waarom zou kopmaken dan de lading niet dekken?
Of doe je ook niet aan kopmaken op Roodeschool, Harlingen Haven, Stavoren, etc.?
Of begrijp ik niet helemaal wat allemaal onder tailtracken zou vallen?

Laatst bewerkt door mdeen op 22-12-2011 14:02
 

22-12-2011 14:25:23
sjoerd
sjoerd
Even teruglezen: tailtracken is bijvoorbeeld ook je machine parkeren op een (kop-)spoor (een tailtrack) voorbij het perron of voorbij de aankomstsporen op een goederenemplacement, om plaats te maken voor een andere machine, het locwisselen (ah, die term hebben we dan tenminste). Daar is geen keren of kopmaken aan. Het keren van je machine komt daarna eventueel, terwijl je toch al getailtracked hebt.
Tailtracken is feitelijk ook je trein voorbij het perron op een tailtrack zetten, uitstappen en zelf teruglopen. Tailtracken is geen synoniem van kopmaken, niet van ombouwen en zeker niet van omlopen met je machine om je trein heen. Die kant gaat het in het spraakgebruik kennelijk wel op en zo wordt het een verzamelnaam van wat het niet is.
 

22-12-2011 14:31:12
broek53
broek53
Ik stel voor de discussie op dit punt te staken, want de spraakverwarring dreigt Babylonische vormen aan te nemen en daar wil ik dit hoogst belangrijke topic niet meer vervuilen.
Wat ik dus wilde zeggen over Amsterdam C en de verbouwing: in enkele bouwfasen wordt het materieel van een aangekomen trein seire 4700 leeg weggerangeerd (of als LM weggereden) naar spoor 77, dat dan dient als keerspoor. Op dit keerspoor maakt het materieel/de trein kop, waarna het als LM of als rangeerbeweging naar het vertrekspoor van de serie 4700 rijdt.
Kortom: datgene wat in bijvoorbeeld Breukelen en Hoorn Kersenboogerd de hele dag door gebeurt.
(En inderdaad: sommigen noemen dat hele samenstel van handelingen en bewegingen kortweg tailtracken).

Laatst bewerkt door broek53 op 22-12-2011 14:31
 

22-12-2011 14:41:03
sjoerd
sjoerd
Mee eens, Michiel. De infra-wereld werkt nogal eens met andere inzichten dan de materieel-wereld. Eigenlijk wonderlijk hoe men elkaar vroeger wel begreep?! Er komen duidelijk meer jargons in de plaats van het spoorwegjargon.  

22-12-2011 14:54:10
sik214
sik214
Zou het opsplitsen van het 'oude' NS dan nu zelfs tot opsplisting van spoorwegjargon hebben geleid...  

22-12-2011 15:00:59
Harold27
Harold27
Ik zag dat op InfraWiki, een website met alle begrippen uit de Infra- en Civiele Techniek, de volgende defintie van een tailtrack wordt gebruikt:
Een (kop)spoor, dat lang genoeg is om te worden gebruikt om snel van de ene aankomst-/vertrekbundel naar de andere te kunnen doorwisselen (met een zig-zag beweging).
En nu zwijg ik er ook over.
 

22-12-2011 15:26:05
MDDM
MDDM
Ach, als de betrokkenen, o.a. Rijden Personeel, maar weten wat de bedoeling is


Gr Joop mcn Lls
 

22-12-2011 15:26:11
MasterE
MasterE
Op het dienstkaartje staat vaak ROM, Rangeren Omrijden Materieel.


Mcn Asd
 

22-12-2011 15:30:57
broek53
broek53
Het zal jullie welicht verbazen, maar er is nog een hele wereld buiten die van het Rijdend Personeel. En (ook) daarin is het niet handig om met schuivende begrippen te werken.
Wat mij wel verbaast, is dat op de dienstkaartjes spoorwegjargontechnisch inmiddels ook nonsens staat (je kunt materieel niet omrijden, hooguit een loc omrijden - maar dat is dan weer niet wat hier bedoeld wordt ).

Laatst bewerkt door broek53 op 22-12-2011 15:32
 

22-12-2011 15:32:53
MDDM
MDDM
Quote
broek53 (do 22 dec 2011 15:30:57 https://www.somda.nl/forum/11282/p370798/): Het zal jullie welicht verbazen, maar er is nog een hele wereld buiten die van het Rijdend Personeel.
Dan moet ik toch echt eens mijn blik gaat verruimen %08%


Gr Joop mcn Lls
 

22-12-2011 16:31:15
daniel81
daniel81
Wat te denken van 'uitwijken' of 'uitvoegen' als acceptabele Nederlandse term?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-12-2011 16:41:51
broek53
broek53
Voor tailtracken? Neen. Dat is hooguit de helft van wat er gebeurt, want het begrip betekent dat de trein ook weer 'invoegt'.  

22-12-2011 16:44:40
Bert13
Bert13
Dan valt het dus waarschijnlijk niet in een term samen te vatten , en dienen we het te houden bij "kopmaken op een nabij gelegen spoor", wat een heerlijke discussie dit.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

22-12-2011 16:48:48
edje
edje
Dus eigenlijk rij je met een trein van een perronspoor, naar een uithaalspoor, doormiddel van een rangeer of treinbeweging, en na het kopmaken of ombouwen, ga je door middel van een trein of rangeerbeweging weer terug naar het perronspoor.

Waarom al dat engels als het veel mooier in de mooie nederlandse taal kan.
Tailtracken ik heb er nog nooit van gehoord.
 

22-12-2011 17:23:15
Johan-41
Johan-41
idem hier in het Hoofddorpse..  

22-12-2011 17:29:02
Klaasje
Klaasje
Ach, bij het GVB noemen ze de keerspoortjes achter Isolatorweg, Gein, Gaasperplas en Westwijk ook tailtracks. Nou vraag ik me wel af waarom het persé in het Nederlands moet als het hele gebeuren met één, enkel, los woordje, in het Engels kan worden omschreven.  

22-12-2011 17:45:41
edje
edje
Oke je wilt het dus kort , ff denken...
tail = staart,
tracks zijn sporen...
Dus dan zijn het staartsporen!!!
Zo dat is dan opgelost.

Laatst bewerkt door edje op 22-12-2011 17:47
 

22-12-2011 18:17:18
Klaasje
Klaasje
En het bijbehorende proces is dan staartspoorkeren zeker.%08%  

22-12-2011 18:35:25
robbertc
robbertc
'Omhalen' is toch een mooie term?  

22-12-2011 19:02:52
dh3201
dh3201
Quote
sjoerd (do 22 dec 2011 14:25:23 https://www.somda.nl/forum/11336/p370788/): Even teruglezen: tailtracken is bijvoorbeeld ook je machine parkeren op een (kop-)spoor (een tailtrack) voorbij het perron of voorbij de aankomstsporen op een goederenemplacement, om plaats te maken voor een andere machine, het locwisselen (ah, die term hebben we dan tenminste). Daar is geen keren of kopmaken aan. Het keren van je machine komt daarna eventueel, terwijl je toch al getailtracked hebt.

Het keren deed men vroeger op een draaischijf (of een sporendriehoek).
In het buitenland komt dat nog wel voor bij locomotieven die maar aan een zijde een cabine hebben.


Shqiperise-lopers?
 

22-12-2011 19:08:43
dwem
dwem
Gewoon "uitloopspoorkopmaken".

Uitreraard meer letters dan in het engels, maar dat is bijna altijd zo.

Ter adstructie: op een site over Randstadrail vond ik:
"Voor het postkantoor ligt nog een 'tail-track', een uitloopspoor waar de trams keren."

Dirk
 

22-12-2011 19:16:46
robert55
robert55
Omhalen heb je m.i. een traditionele trein voor nodig: locomotief komt aan met trein en wordt aan het andere eind van dezelfde trein gerangeerd. Voorbeeld: Den Haag C vroegah voor de treinen naar Venlo.

Kopmaken wil zeggen dat het voorste rijtuig het achterste wordt. Als het om een treinstel gaat, wordt de voorste stuurstand [waaruit bediend wordt] de achterste; bij een getrokken trein kan aan wat de achterkant was een andere locomotief komen, maar de aankomende loc kan ook omlopen. Dit woord wordt in principe gebruikt bij een richtingswisseling in een doorgaande trein. Dat kan op een kopstation zijn [bijv. Milaan als je van Zwitserland naar Rome gaat] maar dat hoeft niet, denk Utrecht C voor een trein Groningen - den Haag. Voordeel: doorgaande verbinding via ee kopstation.

Tailtracken [OK, rotwoord] is veel meer een woord uit metro-achtige exploitatie: een trein komt aan op een perronspoor, reizigers stappen uit. Trein rijdt door naar een tailtrack, wordt daar omgebouwd, wacht vertrektijd af en wordt voorgezet op een ander perronspoor. Voordeel: minder bezetting van [meestal schaarse] perronsporen, onregelmatigheden worden opgevangen op een of meer rangeersporen.

Dat er nu zo veel discussie ontstaat os denk ik omdat de deelnemers er van uit verschillende perspectieven naar kijken
 

22-12-2011 19:41:20
sjoerd
sjoerd
En hoe verwarrend de term keerspoor wel is, bleek onlangs toen te Wychen een keerspoor zou worden aangelegd voor een extra stoppertje van en naar Nijmegen: velen dachten dat er een keercirkel door de weilanden zou komen. %08% Je hoeft natuurlijk niet overal verstand van te hebben, maar een beetje nadenken is niet verboden.
Taal is zoals bekend voortdurend in beweging. Bij het spoor wemelde het van de afko´s en termen, soms erg plaatsgebonden, soms nationaal en soms op de rand. Wat te denken van een aanpikkeradeur, er een pijp uitrijden, aan de paal ruiken, voor de lat lopen en de zegswijze: als de benen wijd gaan, kan er geheuveld worden (rangeerheuvelbedrijf met bijbehorend V-vormig heuvelsein). Aan de paal ruiken hoor je nog wel. Soms gaan termen vervagen of krijgen in de nieuwe tijd ook een nieuwe betekenis.
Omhalen is bijvoorbeeld afkomstig van het omhalen van een trolley (contactstaaf met wieltje die over de rijdraad (bovenleiding) reed). Dat ding werd met een touw naar omlaag getrokken, gezwaaid en weer opgelaten, tegen de veerdruk in, bij het wisselen van de rijrichting aan het eindpunt.

Laatst bewerkt door sjoerd op 22-12-2011 19:42
 

22-12-2011 21:53:45
broek53
broek53
Quote
robbertc (do 22 dec 2011 18:35:25 https://www.somda.nl/forum/11336/p370828/): 'Omhalen' is toch een mooie term?
Zeker, maar het is ruimer dan tailtracken. Omhalen kun je overal waar een opstel- of rangeerspoortje ligt. Tailtracken houdt (als begrip) in dat je structureel wegrangeert (of afrangeert) en voorbrengt - om nog maar eens een paar van die fijne jargon-termen te gebruiken. Met de nadruk dus op structureel.
Daarnaast betekent omhalen altijd dat je van het ene naar het andere spoor gaat. Dat hoeft bij tailtracken niet het geval te zijn: het kan ook zijn dat materieel even moet 'vluchten' en daartoe 'vrijlopen' en terugkomt op hetzelfde spoor.
 

22-12-2011 22:50:38
maigoda
maigoda
Quote
mdj (wo 21 dec 2011 17:20:10 https://www.somda.nl/forum/11336/p370684/): Apeldoorn met de 7000 en (vroeger) 17800, Breukelen, Gouda Goverwelle...

Op de dienstkaartjes hebben ze daar de term ROM voor bedacht. Dat staat voor Rangeren OMrijden. Naast Breukelen en Gouda Goverwelle bijvoorbeeld ook op Leiden met de 5700 (als dat nog gebeurd tenminste), met de 17400 te Veenendaal en enige jaren geleden op Amsterdam Zuid met de 7400. De benaming tailtracken voor dat gebeuren is mij tot op heden niet bekend.
Groetjes,
Emiel
 

22-12-2011 23:42:35
Frontier
Frontier
Spoorkeren op het keerspoor?  

23-12-2011 00:39:01
waalkade
waalkade
Eens op Google gekeken maar tailtracken of evt. tail tracking levert nauwelijks hits op.
Ik kom alleen de woorden "tail track" tegen.
Het is mijns inziens een vernederlandst woord wat in het Engels talig gebied niet eens voor komt.

Laatst bewerkt door waalkade op 23-12-2011 00:40
 

23-12-2011 00:43:55
dionysus
dionysus
Ik denk dat als je nu zoekt op google op "tailtracken" je waarschijnlijk deze discussie ook wel zult tegenkomen, dus het aantal hits op google word met de dag verhoogd  

23-12-2011 07:03:58
edje
edje
De meeste verwijzingen als je tailtracks invoert bij google , verwijzen ook naar dit topic...  

23-12-2011 09:37:20
jbt
jbt
"Houdt het simpel" zeiden vroeger de taalvernieuwers Kees van Kooten en Wim de Bie al als 'de heren Koot en Bie' van het Simplisties Verbond. De term 'keerspoor' is in dit topic al vaak gevallen. Maak daar dan eenvoudig een werkwoord van en je hebt 'keersporen'.  

23-12-2011 09:42:56
Klaasje
Klaasje
Quote
edje (vr 23 dec 2011 07:03:58 https://www.somda.nl/forum/11336/p370861/): De meeste verwijzingen als je tailtracks invoert bij google , verwijzen ook naar dit topic...

Als je Tailtrack (zonder "s" dus) invoert kom je dit topic op de eerste vier pagina's zoekresultaten niet tegen.
 

23-12-2011 09:43:24
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: Aangezien het hier inhoudelijk allang niet meer gaat over spoor maar meer over taal is het zo wel leuk geweest. Het wordt meer een soort slow-chat.