Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Verbouwing Amsterdam Centraal 2012

Woensdag 07 dec 2011 - 12:32:44
broek53
broek53
Mede vanwege het grote aantal spotters te Amsterdam C is het wellicht nuttig/handig een topic te hebben over de werkzaamheden die op het station in de drgl 2012 tot grote buitendienststellingen en het veelvuldig wijzigen van de spooropstelling zullen leiden.

Komend weekend gaat bescheiden van start, met de verplaatsing van een sein op spoor 2b (sein 238) zodat de vertrekkende ICE's daar passen (spoor 2b + een deel van de kruiswissels). Vanaf maandag 12/12 zijn de sporen 11 en 12 over de volle lengte buiten dienst en begint de aannemer BAM met het vervangen van de keerwanden van het vierde perron. Op 2 januari gaan ook spoor 9 en 10 over de volle lengte buiten dienst, voor het vervangen van de keerwanden aan die kant van het vierde perron en voor het aanbrengen van holle betonnen constructies (in plaats van zandperron) tussen de westtunnel en de middentunnel, en tussen de middentunnel en de oosttunnel. Op die gedeelten gaat men namelijk nieuwe tunnels ('stationspassages') aanleggen.
Doorkijkje voor straks; Het graven van de passages begint op 16 januari. Vanaf dat moment zijn 9 en 10 weer in dienst, 11b/c, 12a/b en 13a/b/c/ buiten dienst en spoor 11a als kopspoor in dienst.

Woensdag 07 dec 2011 - 13:43:01
Nelis
Nelis
Wat is eigenlijk de bedoeling van de verbouwing van Asd?

Woensdag 07 dec 2011 - 13:49:53
BJB83
BJB83
Verbouwingen.

Aan de westkant wordt een nieuwe fietstunnel aangelegd onder de perrons door
Onder de middentunnel wordt de Noord/Zuidlijn gebouwd
Aan de noordkant wordt het nieuwe busstation gebouwd (grotendeels klaar)
En haaks op de west-, midden- en oosttunnel worden nieuwe passages gebouwd naast de al bestaande en daarover heeft Broek53 het. Komen geloof ik ook winkeltjes enzo aan de tunnels te liggen.

Woensdag 07 dec 2011 - 14:00:38
nohab
nohab
Flickr bvisser
De bouw van de langzaamverkeerspassage aan de westkant heeft te maken met de invoering van de ov-chipkaart. Nu kunnen voetgangers en fietsers vanuit de binnenstad die naar de pont over het IJ willen gebruik maken van de westelijke stationstunnel, maar dat gaat niet meer als de poortjes dicht zijn. In die tunnel komen geen winkels.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 07 dec 2011 - 14:17:15
broek53
broek53
Quote
BJB83 (wo 07 dec 2011 13:49:53 www.somda.nl): Aan de westkant wordt een nieuwe fietstunnel aangelegd onder de perrons door
Onder de middentunnel wordt de Noord/Zuidlijn gebouwd
Aan de noordkant wordt het nieuwe busstation gebouwd (grotendeels klaar)
En haaks op de west-, midden- en oosttunnel worden nieuwe passages gebouwd naast de al bestaande en daarover heeft Broek53 het. Komen geloof ik ook winkeltjes enzo aan de tunnels te liggen.
Jawel. De fietstunnel is op spoorniveau al bijna gereed en de Noord-Zuidlijn ligt inmiddels onder de middentunnel, en zelfs de hoofdingang van het station is weer open. Dit gaat inderdaad over de nieuwe passages.
Wat je met 'haaks' bedoelt t.a.v. de nieuwe passages, weet ik niet precies, maar ze komen in ieder geval parallel aan de bestaande tunnels te liggen; je kunt er dus doorheen van de stad naar het IJ v.v. en dat zonder last te hebben van de OVC-poortjes - vandaar dat het project eerst "Poortvrije Passages Amsterdam" heette. Ze staan dus ook in open verbinding met de nieuw te ontwikkelen noordhal van het station, dat onder het busstation komt te liggen (met wijds uitzicht over het IJ). Het zijn in zoverre unieke onderdoorgangen dat ze niet betaald worden door ProRail, maar door NS Poort. Er komt dan ook een ruim arsenaal aan winkels etcetera, ook van het wat betere segment dan de Smullers.

Laatst bewerkt door broek53 op Woensdag 07 dec 2011 om 14:23:36

Woensdag 07 dec 2011 - 15:02:20
BJB83
BJB83
Ah ok dan komen ze toch anders te liggen dan ik zelf dacht.

Woensdag 07 dec 2011 - 18:49:41
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Voor alle duidelijkheid: www.youtube.com

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 07 dec 2011 - 20:36:40
robert55
robert55
En voor de volledigheid:
- de fietstunnel [gefinancierd door de gemeente A] is bedoeld om een betere fiets/looproute tussen het IJ (fietsroute oostelijke eilanden en de ponten) en het centrum te maken, waarbij het autoverkeer 'achter' het station ongelijkvloers wordt gekruist.
- want er is nog een tunnel in aanbouw [alleen het stukje bij de NZ-lijn tunnel ontbreekt nog], namelijk een autotunnel tussen het IJ en het station.
- alle andere tunnels staan haaks op de sporen en het IJ

Woensdag 07 dec 2011 - 21:23:18
ZJ37
ZJ37
Los van al het ondergrondse werk zal er ook het nodige aan het emplacement gesleuteld worden. Hoe het sporenplan precies gaat worden is nog niet definitief bekend.

Wat vrijwel zeker gaat gebeuren:

* De doorrijdsporen 6, 9 en 12 saneren. De vrijgekomen ruimte wordt benut om de perrons te verbreden voor een betere transfer.
* Sporen wordt per corridor benut, een variant kan bijvoorbeeld zijn: spoor 1/2 voor Hlm, spoor 4/5, 7/8 A2 corridor (Zd-Ut) en sporen 10/11, 13/14, 15 voor HiSpeed en Wp-Shl (al dan niet kerend te Asd).
* De hiervoor genoemde perronsporen zullen als doorstroomvariant (dus zonder perronfasen) of als keervariant (met 2 perronfasen) worden ingericht.
* In een aantal varianten worden tailtracks opgenomen, waarbij in de meeste gevallen ook op het huidige gebied van de Dgr.
* Uiteraard een flinke sanering van het aantal wissels.

Wat het gaat worden is nog niet duidelijk. Er zijn de nodige varianten in overweging (ook eventueel met vrije kruising te Obpa en/of Asdta t.b.v. corridor-overschrijdende cargo's).

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Woensdag 07 dec 2011 - 21:27:56
broek53
broek53
Voorlopig wilde ik het in dit topic maar bij de concrete graverij van 2012 houden - hoe interessant de lange termijn ook is.

Woensdag 07 dec 2011 - 21:31:14
ZJ37
ZJ37
Nu je het zegt... Heb '2012' even niet in gedachten gehouden bij het plaatsen van mijn bericht.

Dinsdag 20 dec 2011 - 13:51:43
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Ik las de data van de verbouwingen, ik neem aan dat ik deze hier mag plaatsen:
Quote
Van dd/Tot dd, spoor buiten dienst
1) 12/12-01/01 spoor 11
2) 02/01-15/01 spoor 10 en 11
3) 16/01-01/04 spoor 11 en 13
4) 02/04-15/04 spoor 7 en 8
5) 16/04-01/07 spoor 8 en 10
6) 02/07-15/07 spoor 4 en 5
7) 16/07-30/09 spoor 5 en 7
8) 01/10-08/12 spoor 2 en 4
Waarbij vooral stap 2 opvalt. Tenzij die 1 april een grap is, hoe gaan ze tweeëneenhalve maand met vier perronfases minder werken? Vallen er dan treinseries uit? Een aantal treinseries kun je best op één perronfase afhandelen, maar ik neem aan dat 5A/5B e.d. gewoon weer apart in dienst komen(?)

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Dinsdag 20 dec 2011 - 14:59:08
broek53
broek53
Quote
Bert13 (di 20 dec 2011 13:51:43 www.somda.nl): Ik las de data van de verbouwingen, ik neem aan dat ik deze hier mag plaatsen:
Quote
Van dd/Tot dd, spoor buiten dienst
1) 12/12-01/01 spoor 11
2) 02/01-15/01 spoor 10 en 11
3) 16/01-01/04 spoor 11 en 13
4) 02/04-15/04 spoor 7 en 8
5) 16/04-01/07 spoor 8 en 10
6) 02/07-15/07 spoor 4 en 5
7) 16/07-30/09 spoor 5 en 7
8) 01/10-08/12 spoor 2 en 4
Waarbij vooral stap 2 opvalt. Tenzij die 1 april een grap is, hoe gaan ze tweeëneenhalve maand met vier perronfases minder werken? Vallen er dan treinseries uit? Een aantal treinseries kun je best op één perronfase afhandelen, maar ik neem aan dat 5A/5B e.d. gewoon weer apart in dienst komen(?)
Ik denk dat je stap 3 bedoelt. In die fase is 11a wel in dienst als kopspoor voor de series 2900 en 3200.
In fase 5 geldt voor spoor 10a hetzelfde.
In fase 7 geldt zoiets niet, omdat die sporen allemaal te kort zijn om nog vóór het graafwerk te kunnen keren. De oplossing is dan wat meer creatief schuifwerk, waarbij in de daluren het materieel van de serie 4700 gaat tailtrackeren naar de stamsporen van de Dijksgracht.

Laatst bewerkt door broek53 op Dinsdag 20 dec 2011 om 14:59:39

Dinsdag 20 dec 2011 - 15:04:59
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Ja, ik bedoelde stap 3, en wilde al bijna voorstellen dat ze op de Dgr-sporen moesten gaan keren, maar dat is dus ook zo.
Het valt me mee dat 11A open blijft, anders wordt het erg moeilijk, laat staan als er een verstoring is (of ze een winterdienstregeling willen toepassen)

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Donderdag 22 dec 2011 - 09:14:08
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Ik zie niet in wat tailtracken nou weer met de OV-chipkaart van doen heeft, maar goed.

Donderdag 22 dec 2011 - 15:00:54
broek53
broek53
O zeker, dat is heel langzaam gaande. Prorail begint bijvoorbeeld te spreken over een inhaalspoor als overduidelijk een kruisingsspoor bedoeld wordt, om maar eens wat te nomen. En kruis en overkruis in een dienstregeling zijn ook schuivende begrippen, merkte ik laatst. Maar als we het over spoorse benamingen en veranderend jargon in het algemeen gaan hebben, stel ik voor daarvoor een topic af te splitsen.

Laatst bewerkt door broek53 op Donderdag 22 dec 2011 om 22:00:11

Donderdag 22 dec 2011 - 15:37:29
martijnmet
Moderator
martijnmet
Twitter martijnmet Flickr martijnmet
Martijnmet: Om het een beetje overzichtelijk te houden is de discussie over tailtracken afgesplitst naar een eigen topic: www.somda.nl


Donderdag 22 dec 2011 - 21:44:26
robert55
robert55
Tegenslag: bij het graafwerk voor de fietstunnel is onder spoor 2 een oude 'geldloperstunnel' [mooi woord] gevonden. Precieze plaats was niet bekend, en ook niet dat hij met puin gevuld was.
www.parool.nl
met plaatje

Vrijdag 30 dec 2011 - 11:31:59
broek53
broek53
Ter herinnering (en tot ellende van de vaste spotters wellicht): vanaf maandag 2 januari is het hele vierde perron buiten dienst: de sporen 10 en 11 over de volle lengte dus, alsmede de middensporen 9 en 12. Tussen westtunnel, middentunnel en oosttunnel worden de zandperrons vervangen door holle betonnen constructies voor de nieuwe passages, en van de rest van het perron worden zoveel mogelijk de keerwanden vervangen.
Wijzigingen ten opzichte van nu:
3900 verhuist naar spoor 14b
5800 verhuist naar spoor 13b
4600 idem
4500 verhuist naar spoor 8 (beide richtingen)
Situatie duurt tot 16 januari; dan komen spoor 10 en 11a weer in dienst en gaat spoor 13 buiten dienst, en begint het grote graafwerk.

Laatst bewerkt door broek53 op Vrijdag 30 dec 2011 om 11:35:55

Vrijdag 30 dec 2011 - 11:42:13
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Als 10/11 niet bereikbaar is, dan maar op 1/2. Al kun je de nummertjes (Fyra, BNL, Thalys etc) wel vergeten als er allemaal van die Railpro wagentjes in het zicht staan of als ze net als in Ut van die blauwe borden van 1 meter hoog langs de hekken plaatsen. Tss


Vrijdag 30 dec 2011 - 11:55:41
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Nu - een dikke week geleden - zijn de Klmos'n (blauwe lage RailPro wagentjes) weggehaald van spoor 11A, zou inderdaad fijn zijn als het zonder blauwe schermen kon. (Je kunt altijd een verrekijker meenemen voor de Fyra)

Laatst bewerkt door Bert13 op Vrijdag 30 dec 2011 om 11:56:40

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Vrijdag 13 jan 2012 - 00:22:57
broek53
broek53
Het werk aan de vrijwel totale vervanging van het vierde perron verloopt wonderwel snel - je vraagt je af waarom ze daar in Utrecht maanden lang over doen, trouwens - met als gevolg dat komend weekend de actie zich volgens plan gaat verplaatsen. Vanaf maandag 16/1 is het vierde perron over de volle lengte weer in dienst, evenals spoor 9 en 10. Buiten dienst zijn dan spoor 11b, 12 en 13; spoor 11a is dan kopspoor, waar de 2600 en 3200 afgehandeld worden. De 5800 gaat als regel naar spoor 8a, de 3900 en de 4600 naar 8b.
Al in het weekend begint men met het opbreken van de kruiswissels en de sporen tussen de west- en de oosttunnel, waarna met het uitgraven van de grond tussen west- en middentunnel en midden- en oosttunnel wordt begonnen. Daarna worden de casco's van de nieuwe passages ter plaatse gebouwd; op 1 april moet dat klaar zijn en de sporen 11, 12 en 13 in dienst.
Datzelfde moment zal de renovatie van het derde perron beginnen.

Maandag 26 mrt 2012 - 13:23:33
Wievank
Wievank
Per 2 april gaan voor twee weken spoor 7 & 8 inclusief perron buiten dienst.
Onderstaand de wijzigingen zoals de nieuwe BSO lijkt te worden:
4700/7400 richting Zd op 7a?
800/3000/4000 richting Zd naar 10a
5800 naar 11a
3900/4600 naar 11b?
2600/3200 terug naar 13a
4500 in beide richtingen terug naar 13b

Maandag 26 mrt 2012 - 17:50:03
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Hum, richting Zaan 800 en 3000 op 10A en 4500 op 13B, misschien dat er nu eindelijk eens beter gespreid gaat worden.
Is voor de 4700/7400 5A niet veel makkelijker? Of is die al ergens anders voor in gebruik?

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Maandag 26 mrt 2012 - 17:56:33
train85
train85
4700 gaat keren voor de dijksgracht.

www.mat64.nl

Maandag 26 mrt 2012 - 21:28:20
broek53
broek53
Sinds afgelopen weekend wordt gewerkt aan het herleggen van de sporen 11-12-13 en de kruiswissels bovenop de nieuw gemaakte dekken van de oost- wn westpassage. Vandaag zag ik de Kyrov-kraan die de wissels moet tillen, om 18.40 uur voor de inrijder van Amsterdam C staan, dus die zal morgen wel aan het werk zijn.

Komend weekend komt deze vierde spoorbak dus weer volledig in dienst en aansluitend gaan spoor 6, 7, 8 en 9 buiten dienst voor het geheel renoveren van het derde perron. Na het vierde perron moet dit helemaal een topprestatie worden, want daar heeft men maar twee weken voor. Aansluitend gaat, ingaande het wijzigingsblad van 16 april, de derde spoorbak buiten dienst voor het graven van de nieuwe passages (en spoor 6 en 7 weer in dienst). Spoor 10a wordt in dit geval kopspoor.

Laatst bewerkt door broek53 op Maandag 26 mrt 2012 om 21:29:57

Maandag 26 mrt 2012 - 22:40:53
2296
2296
Vandaag was RRF aanwezig voor het rangeren met wagens schone ballast. De bak is weer vol met vers grind. Verder was men bezig met een inspectie van de wissels die er uit kwamen. In dien zin van kijken of er niks beschadigt was.

Dinsdag 03 apr 2012 - 10:39:20
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
En sporen 11, 12 en 13 zijn weer helemaal in dienst, vanaf gisteren kunnen de treinen niet meer over de sporen 6,7,8 en 9. Men was druk bezig om het perron af te breken gisterochtend om 07.55: www.flickr.com
Verder gaat inderdaad zowel de 4500 heen als terug van spoor 13B, waarbij ri.Ekz via 12A om de nog arriverende 2600 gereden wordt. Alleen de 4600 is nog een beetje een raadsel, deze vertrok gisteren op verschillende tijdstippen zowel van 11A, 11B en 13B...

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Dinsdag 03 apr 2012 - 16:34:16
Klaasje
Klaasje
Dat van die 4600 was in de DRGL 2010 ook "normaal".

Maandag 16 apr 2012 - 08:58:00
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Voor je het weet zijn er twee weken om en is het 16 april. Vanaf vandaag zijn sporen 6 en 7 weer in dienst, en is spoor 10B buiten dienst gegaan, 10A is het kopspoor voor de 2600/3200 geworden. Apart was dat een hele hoop mensen uit de 2600 en naar de 2600 moesten lopen, en dat paadje is nu dus nog maar een meter breed, gevaarlijke taferelen.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Dinsdag 26 jun 2012 - 11:54:09
broek53
broek53
Komend weekend de switch in de werkzaamheden van de derde spoorbak (die weer in dienst komt, met vernieuwde kruiswissels en al) naar het tweede perron (spoor 3 t/m 6 buiten dienst). twee weken later moet het perron weer goeddeels klaar zijn en gaat de tweede spoorbak (spoor 5-7) volledig buiten dienst.

Maandag 02 jul 2012 - 10:08:31
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Het is vandaag 2 juli, en dat betekent weer een nieuw hoofdstuk voor de verbouwing. Het aantal spoorwijzigingen op de AV is enorm, het is dan ook best nog even wennen zonder spoor 4 en 5. Spoor 7/8 lijkt nu voor de treinen naar Rtd/Ut te zijn gereserveerd, spoor 10 voor de treinen terug, en 11A voor de 4500 in beide richtingen.
(Gek genoeg vertrekt de 123 van spoor 8B en stonden voor de Dgr twee stellen SLT, dat zal wel met het tailtracken van de 4700 te maken hebben.)

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Donderdag 09 aug 2012 - 16:51:35
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Voor de statistieken: sinds 23 juli is de loopbrug over de tweede spoorbak in gebruik genomen. De trap bij spoor 4/5A is afgesloten, mensen die vanaf daar naar de stationshal willen, kunnen zo over sporen 5/6/7A naar de roltrap toe. Een impressie van vanmiddag: www.flickr.com

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Donderdag 09 aug 2012 - 17:16:13
thijs
thijs
Normaliter worden de treinen Ekz-Amf vv in de serie 4500 in Asd op een hoger spoor behandeld dan de corridor Asa-Zd v.v. Echter in de huidige spooropstelling wordt de 4500 naar Amf op spoor 8 afgehandeld en de IC's naar Zd/Amr op spoor 10. Waarom is dit niet andersom?

Zaterdag 29 sep 2012 - 09:45:59
broek53
broek53
Om bovenstaande vraag met grote vertraging alsnog te beantwoorden: eigenlijk alleen omdat Verkeersleiding daar de voorkeur aan geeft. Alternatief is om de 4500 in twee richtingen tegen elkaar in op 11a te behandelen, en dat vindt men vervelender dan het verleggen van de kruising tussen de corridor Utrecht - Zaandam en de 4500 van de westkant naar de oostkant van het station.

Dit weekend begint de laatste fase van het zeer voorspoedig lopende bouwproject. De tweede spoorbak (5, 6 en 7) komt weer in dienst en de eerste gaat buiten dienst. Alleen spoor 2a blijft als kopspoor nog een stuk in dienst, maar wordt niet standaard (patroonmatig) gebruikt. De 2100/2200 verhuizen naar spoor 5, de optocht Zaandam - Utrecht naar spoor 7.

Laatst bewerkt door broek53 op Zaterdag 29 sep 2012 om 09:47:18