Museumloc 103 245
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
01-12-2011 19:39:09
HZwoferink
HZwoferink
Quote
maurits (do 01 dec 2011 14:01:40 https://www.somda.nl/forum/11249/p367778/): Als het een normale conditierit was geweest, dan hadden de Duitsers geen 103 gestuurd. Met had dus wel degelijk iets te vieren. Dat het voor de 1312 naast een feestje, ook een conditierit was, kan wel kloppen. Maar alleen voor de conditierit was het dus duidelijk niet georganiseerd.
Een "conditie" rit heeft de 103 niet nodig, die rijd bijna elk weekend door Duitsland. Beter toch? %08%

Laatst bewerkt door spiketrain op 01-12-2011 22:18


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

01-12-2011 21:06:57
103 220-0
103 220-0
Sterker nog: de 103 245 is van DB Fernverkehr (de andere twee 103'en zijn van het DB Museum) en deze loc heeft een eigen omloop. Met ingang van de nieuwe dienstregeling zelfs zeven dagen per week!

De twee 103'en van het DB Museum worden gebruikt voor een IC-paar Keulen - Flensburg (vrijdag heen, zondag terug), en dat blijft in de nieuwe dienst ook zo. Verder hebben de locs niet over werk te klagen. Er is zoveel voor de 103'en te doen, dat de 103 113 uit het museum is geplukt en in Dessau een grote revisie krijgt.
 

01-12-2011 21:20:51
treintim
treintim
Quote
103 220-0 : Met ingang van de nieuwe dienstregeling zelfs zeven dagen per week!


Zou je daar iets meer over kunnen vertellen?

Laatst bewerkt door treintim op 01-12-2011 21:21
 

01-12-2011 21:48:46
103 220-0
103 220-0
Ja hoor:

Montag-Donnerstag

CNL 484
München Hbf 06:48
München-Pasing 07:04

CNL 485
München-Pasing 20:12
München Hbf 20:33

78029
München Hbf 21:17
München-Pasing 21:27

78612
München-Pasing 22:08
München Hbf 22:18

Freitag

CNL 484
München Hbf 06:48
München-Pasing 07:04

78013
München 11:19
Ulm 13:14

IC 118
Ulm 13:56
Geislingen(Steige) 14:18/20
Göppingen 14:31/33
Stuttgart 14:58

IC 2017
Stuttgart 18:56
Plochingen 19:13/15
Geislingen(Steige) 19:36/38
Ulm 20:00/02
Augsburg 20:45/47
München 21:20

Samstag

CNL 484
München Hbf 06:48
München-Pasing 07:04

CNL 485
München-Pasing 20:12
München Hbf 20:33

Sonntag

CNL 484
München Hbf 06:48
München-Pasing 07:04

CNL 485
München-Pasing 20:12
München Hbf 20:33

78029
München Hbf 21:17
München-Pasing 21:27

78612
München-Pasing 22:08
München Hbf 22:18
 


01-12-2011 23:53:31
wilcot
wilcot
Deze mooie dienstregelingen van de BR 103 zijn te vinden op http://www.103er.de/

Als er extra inzetten gepland zijn kun je ze meestal ook hier vinden
 

01-12-2011 23:55:29
daniel81
daniel81
Dat doet sterk denken aan het werk van de de 1200-en van EETC
Maar hoe komt het dat er zoveel werk voor de 103 is?
En anderzijds bv 120's naar DB Regio gaan? Of is dat laatste juist de oorzaak?
 

02-12-2011 01:54:09
2296
2296
Ook de revisie van de BR 101 is bezig. Er zijn ook een aantal ongevallen geweest waarbij een aantal locs beschadigt zijn. Ook voor het vervangen van ICE's worden vaak rijtuigen ingezet. Het is het visuele cirkeltje wat dan gaat werken.  

02-12-2011 06:29:27
nohab
nohab
Visueel? Bedoel je niet vicieus?

Laatst bewerkt door nohab op 02-12-2011 06:29


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

02-12-2011 08:12:57
103 220-0
103 220-0
Allereerst is de topictitel onjuist, want de 103 245 is geen museumloc. De loc is van DB Fernverkehr en wordt ook als zodanig ingezet.

De beide andere bedrijfsvaardige 103'en (184 en 235) zijn van het DB Museum en rijden normaal gesproken in het charterverkeer. Hier is in Duitsland veel vraag naar; zij hebben feitelijk hun bestaan te danken aan de mislukte restauratie van het treinstel VT 11.5 (BR 601).
Tekort aan rijtuigen was de oorzaak van het inzetten van een van deze locs in het IC-verkeer (samen met een rijtuigstam uit het museumbestand), maar volgens mij is van dat rijtuigtekort geen sprake meer, getuige het afketsen van een transactie met de SBB voor het aankopen van rijtuigen. Het tekort aan rijtuigen was overigens weer het gevolg van problemen en renovatieprojecten van ICE-treinstellen. De locs compenseren dan ook niet de overgang van de BR 120 naar DB Regio (en zoveel zijn dat er niet).
 

02-12-2011 20:07:52
timtrein
timtrein
Dat is natuurlijk formeel zo, maar de loc is natuurlijk niet "zomaar" als enige van zijn serie nog in het DB-park opgenomen. Er is ongetwijfeld heel hard gelobbyd door het personeel aldaar om een loc van de BR 103 in dienst te houden aldaar, en men is er zuinig op (loc heeft zelfs een paar jaar geleden een schilderbeurt gekregen). Dus het is wel een klein beetje vergelijkbaar met een museumloc...
(niettemin gaat het te ver om de loc museumloc te noemen; dat is het niet, net als de EETC 1200'en dat niet zijn).
 

04-02-2012 12:45:42
leonidas
leonidas
Eén van de redenen is, dat de 120s een kwalijke reputatie van onbetrouwbaarheid in het lange afstandsverkeer hebben opgebouwd. Dat leidde tot het 'afschuiven' van enkele exemplaren naar DB Regio (een RE Hamburg Rostock is wat minder riskant qua mogelijke storingen dan een IC Hamburg-Köln-München...), wilde plannen zoals het overdragen van de hele serie aan DB Schenker of voortijdig aan de kant zetten van de 120's. De 103's zijn nog met degelijke technologie uitgerust, waar de 120's de eerste moderne draaistroomloks waren en daardoor nogal wat kinderziekten hadden en hebben, waardoor ze deels naar DB Regio overgehevend werden -en wat speelruimte voor de 103's vrijgemaakt hebben.
Anderzijds leidt ook het DB-concern aan de ziekte van te krappe planning wat materiaal betreft. De 101's zullen best goed zijn, maar als je geen enkele reserve inbouwt vallen er gaten in de inzet zodra er onvoorziene omstandigheden komen. De 103's vangen dit gedeeltelijk op -tot vreugde van de spoorliefhebber..
 

04-02-2012 14:05:59
103 220-0
103 220-0
De reden dat er 120'en naar Regio zijn gegaan is niet de vermeende onbetrouwbaarheid, maar dat Regio geen locs had die het gewenste takenpakket konden volbrengen.

Laatst bewerkt door 103 220-0 op 04-02-2012 14:06
 

04-02-2012 17:52:33
kleine_man
kleine_man
Quote
leonidas (za 04 feb 2012 12:45:42 https://www.somda.nl/forum/11260/p376611/): Eén van de redenen is, dat de 120s een kwalijke reputatie van onbetrouwbaarheid in het lange afstandsverkeer hebben opgebouwd. Dat leidde tot het 'afschuiven' van enkele exemplaren naar DB Regio (een RE Hamburg Rostock is wat minder riskant qua mogelijke storingen dan een IC Hamburg-Köln-München...), wilde plannen zoals het overdragen van de hele serie aan DB Schenker of voortijdig aan de kant zetten van de 120's. De 103's zijn nog met degelijke technologie uitgerust, waar de 120's de eerste moderne draaistroomloks waren en daardoor nogal wat kinderziekten hadden en hebben, waardoor ze deels naar DB Regio overgehevend werden -en wat speelruimte voor de 103's vrijgemaakt hebben.
Anderzijds leidt ook het DB-concern aan de ziekte van te krappe planning wat materiaal betreft. De 101's zullen best goed zijn, maar als je geen enkele reserve inbouwt vallen er gaten in de inzet zodra er onvoorziene omstandigheden komen. De 103's vangen dit gedeeltelijk op -tot vreugde van de spoorliefhebber..


Hier gaat even iets fout in de logica die de DB hanteert. De DB plant alles ruim, volgens Nederlandse normen te ruim. Het probleem is dat men een aantal ICE-1 stellen mist om diverse redenen. Deze worden dan vervangen door stammen met lok voor en lok achter. Ook mist men een aantal ICE-2 en ICE-3 stellen. Deze diensten worden waar mogelijk opgevangen door ICE-T. Deze ICE-T wordt weer vrij gespeeld door stammen met lok voor en achter in te zetten. Meestal komen deze van de lijn Frankfurt - Dresden. Dit vreet dus lokomotieven. Tel daar de gewone diensten bij op en 145 locs is al snel te weinig. De DB zet dus zijn reserve materieel ook in.

Echter deze 103 zal weinig van de 101 vrij spelen, want hij is ingedeeld in de Münchener Loopdienst. Wat inhoud dat hij alle verslepingen rond München Hbf doet. Daarbij hoort sowieso het overbrengen van nachttreinen van München Hbf naar München Ost. Voor deze dienst is meestal een 115 beschikbaar.
 

29-06-2013 19:42:41
ns1300
ns1300
Zou iemand mij kunnen helpen aan de actuele stand van zaken rondom de BR 103? Ik zou graag eens zo'n loc zien in dienst en het liefst relatief in buurt van de Nederlandse grens. Ik heb een tijdje gezocht op internet maar erg ver kom ik helaas niet. Iemand tips?  

29-06-2013 19:51:29
zugchef
zugchef
Drehscheibe-online staat er de laatste maanden vol mee. De 103 235 rijdt 4 vd 7 dagen op en neer met een IC tussen Münster en Stuttgart en komt daarbij toch aardig dicht bij de Nederlandse grens.  

29-06-2013 19:52:53
nohab
nohab
En die omloop vind je op http://www.drehscheibe-online.de/ds_redaktion/news.php?DS=1&p=1&id=536#536


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

29-06-2013 19:54:30
ns1300
ns1300
Oké, bedankt! Die site kende ik nog niet en via google kwam ik bij redelijk oude info.