CU: Snelheid treinverkeer verhogen naar 200 km/h
Forum: Algemeen - Algemeen
25-11-2011 15:09:16
AgentX
AgentX
Ik las vandaag een artikel in het AD over geprakkeseer over snelheidsverhogingen van het treinverkeer naar 200 km/h.

Hieronder het artikel.

Quote
GOUDA – Intercity’s moeten over enige tijd veel sneller door het Groene Hart kunnen rijden. De CU pleit in de Tweede Kamer voor een snelheidsverhoging tot 200 km/h op verschillende trajecten. Het gaat CU-Kamerlid Arie Slob onder meer om het traject Den Haag/Rotterdam - Utrecht. “Dat is wel het traject met de kortste tijdswinst. Die is voor sommige reizigers maar drie minuten, maar met een retourtje is het per dag zes minuten.” Op andere trajecten, hij noemt Zwolle-Lelystad (de Hanzelijn), kan de tijdwinst oplopen tot zelfs een kwartier.

Slob heeft zijn plan ontvouwd bij de behandeling van de begroting Infrastructuur & Milieu. Volgende week dinsdag stemt de Tweede Kamer over zijn voorstel om in ieder geval een onderzoek uit te voeren naar de snelheidsverhoging.

“De minister is trots op de snelheidsverhoging op de weg naar 130 km per uur, maar op het spoor wil het niet echt vlotten met snellere treinen.” aldus Slob. Zijn voorstel moet dan ook mede gezien worden om een principiële uitspraak te ontlokken. Het accent ligt nu heel erg op de auto, zegt hij. Toch is zijn voorstel geen losse flodder, benadrukt Slob. Spoorlijnen zijn geschikt om harder te rijden, zegt hij. Er zijn al enkele jaren plannen om de maximumsnelheid op vier spoorlijnen te verhogen naar 160 kilometer per uur, maar de spoorsector is er nog steeds niet uit welke beveiliging er zal worden toegepast.

Op een aantal trajecten zullen wel gelijkvloerse kruisingen vervangen moeten worden voor ongelijkvloerse. Een flinke investering, beseft hij.

“Maar dat vervangen moet toch al. Sommige trajecten zijn al zo druk dat de tijd dat de overwegbomen gesloten zijn per uur langen lijkt dan de tijd dat ze omhoog staan. De files bij de spoorbomen worden door de groei van het treinverkeer steeds langer.

Bron: AD 24 november 2011


Ik vraag me af of die snelheidsverhoging wel nut heeft. Kun je op het traject Den Haag/Rotterdam - Utrecht überhaupt wel 200 km/h halen? En is het spoor daar wel op gebouwd? En hoe zit dat op de Hanzelijn?

De meeste moderne IC's hebben tegenwoordig een maximumsnelheid van 160 km/h; is die 200 km/h makkelijk wel te realiseren?
 

25-11-2011 15:25:54
kniesoor
kniesoor
ALs je wil dat 200km/h enigzins rendeert zul je toch na moeten gaan denken over het schrappen van stops: de gemiddelde tijd tussen twee IC-stations is nu dermate kort dat de winst nihil is als je de kosten die je zult moeten maken om die te realiseren in ogeschouw neemt. Enige trajecten waar enige winst te behalen zal zijn (en dan vraag ik me nog af of dat meer is dan een minuut) zijn denk ik Amf-Zl, Zl-Asn, Amf-Apd.  

25-11-2011 15:54:49
Pim530
Pim530
Ut-Ht lijkt me ook nog wel een aardig traject voor 200 km/h...  

25-11-2011 15:59:34
SchuurB
SchuurB
Euh... minder dan een minuut? Dan hebben we het zeker over 1500V gelijkspanning? Volgens mij moet je daarmee helemaal niet harder dan 160 mee willen rijden. Met redelijk hoge optreksnelheden (minuut of 3 tot 200) zou je makkelijk 5 minuten moeten kunnen winnen op Mp - Asn, maar voor zoiets heb je een andere bovenleidingspanning nodig.  


25-11-2011 16:13:54
ns1700
ns1700
wat men hier vergeet is dat men de bovenleiding niet moet overbelasten. men overbelast namelijk met de stroomafnemer een punt in de kabel. vraagt men teveel dan brandt deze door. en waarom zouden we 200 km/h gaan rijden? nergens voor nodig want overal zijn de afstanden te klein, de geluidsoverlast is te groot en bovenal wat is de winst voor zo'n investering?


groeten uit Spoorzone
 

25-11-2011 16:22:01
mren
mren
Met zo'n instelling reden we nog 20 km/uur met Stephenson's Rocket.  

25-11-2011 16:33:40
gummbahla
gummbahla
Quote
AgentX (vr 25 nov 2011 15:09:16 https://www.somda.nl/forum/11232/p366926/):
Ik vraag me af of die snelheidsverhoging wel nut heeft. Kun je op het traject Den Haag/Rotterdam - Utrecht überhaupt wel 200 km/h halen? En is het spoor daar wel op gebouwd? En hoe zit dat op de Hanzelijn?

De meeste moderne IC's hebben tegenwoordig een maximumsnelheid van 160 km/h; is die 200 km/h makkelijk wel te realiseren?


Op de Hanzelijn kan op grote delen technisch gezien wel 200 gereden worden, daar is de lijn ook voor ontworpen. Op Gouda-Utrecht is het wellicht wat lastiger.
Maar zoals gezegd ligt het probleem voor een groot deel bij de bovenleiding en het momenteel beschikbare materieel. VIRM is bij mijn weten wel ontworpen voor 200 km/h, maar op dit moment niet toegelaten voor die snelheid. Al het andere reguliere materieel van de NS zal niet zo snel 200 gaan rijden.
 

25-11-2011 16:53:44
ns1700
ns1700
Quote
mren (vr 25 nov 2011 16:22:01 https://www.somda.nl/forum/11232/p366941/): Met zo'n instelling reden we nog 20 km/uur met Stephenson's Rocket.
zeg als ik de clown wil uithangen solliciteer ik wel bij het circus hoor%03%


groeten uit Spoorzone
 

25-11-2011 17:03:57
maigoda
maigoda
Voor Ut-Gd voorzie ik vooral problemen met de 4 bogen die in het baanvak zitten bij Harmelen, Woerden, Papekop en Goverwelle. De eerste twee zijn reeds 140 km/h, de andere twee 130 km/h. Ophoging naar 160 km/h zou nog wel lukken, maar voor 200 km/h zijn de bogen denk ik net even te krapjes.

Overigens, nu het toch even over Ut-Gd gaat met betrekking tot te halen tijdwinst: als ik van Ut naar Gd rijd, dan is normaal gesproken 130 km/h op het hele traject voldoende om op tijd in Gd te zijn. Bij Utt zit je dan zo'n beetje aan de 130 km/h. Trek ik echter dan op naar de 140 km/h, wat je bij Vtn dan wel bereikt hebt en blijf dat rijden tot Wdo (dus 11 km lang 140 km/h), dan heb ik een tijdwinst van zeker 2 minuten.

Dan is er op het hele stuk vanaf Vtn tot Gd nog wel meer uit te halen als het hele baanvak 140 km/h zou worden. Verder zou een ophoging naar 160 km/h voor de eventuele overwegen is dat geen probleem zijn: die zijn er namelijk niet meer tussen Ut en Gd.
Groetjes,
Emiel
 

25-11-2011 17:07:13
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: hierover loopt reeds een discussie in https://www.somda.nl/forum/11189/p366648/Schultz%3A+NS+blijft+nummer+1+op+het+spoor/. Deze gaat dan ook op slot.


Groet, Spiketrain