Reizen In België
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
23-11-2011 22:28:38
koosmat64
koosmat64
Hoi allemaal,

Zoals jullie misschien wel weten reis ik wel eens met de trein door Nederland.
Aangezien ik Nederland op 2 lijntjes na helemaal gehad heb lijkt het mij leuk om ook eens met de trein door België te gaan.
Ik vraag me af of er in België net zoals in Nederland van die actie's met dagkaarten zijn. Iemand die me hier antwoord op kan geven?


Zijn er in België ook nog trajecten met Mechanische beveiliging? Zo ja: Welke?
 

23-11-2011 22:32:28
Kars
Kars
In België zijn dagkaarten zeldzaam. Bij Kruidvat België worden geregeld actiekaartjes verkocht maar dat zijn gewone retourtjes die wel slechts 8,99 euro kosten (laatste actie).

Je kunt dan beter een Go-Pass kopen, deze kost 50 euro en geeft recht op tien enkele reizen en is bovendien één jaar geldig.
 

24-11-2011 07:33:37
nohab
nohab
Je zou ook aan een Benelux Tourrail kunnen denken, dat is 5 dagen in de hele Benelux vrij reizen binnen een periode van een maand. Nadeel van die kaart is echter wel dat hij in Nederland niet verkrijgbaar is. Maar is dus wel geldig in Nederland.

Laatst bewerkt door nohab op 24-11-2011 07:33


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

24-11-2011 07:47:09
mdeen
mdeen
Het probleem met kaartjes in België is dat je je reis niet mag onderbreken. Dus een Go Pass voor 10 reizen betekent 10 enkele reizen. Als je een rondrit wil maken moet je minstens 2 reizen intekenen en als het een beetje wilde route is zelfs meer. Ik heb regelmatig 4 ritten moeten aftekenen voor 1 dag reizen.
De actiekaartjes zijn altijd hetzelfde.
Dit geldt uiteraard niet voor een Tourrail. Als je een week lang op stap wil kun je ook nog overwegen een weeknetkaart te nemen. Is iets goedkoper dan een Tourrail, maar dan natuurlijk maar 1 week geldig.
 


24-11-2011 11:02:50
daniel81
daniel81
Quote
koosmat64 (wo 23 nov 2011 22:28:38 https://www.somda.nl/forum/11223/p366666/): Zijn er in België ook nog trajecten met Mechanische beveiliging? Zo ja: Welke?

Nee. De laatste armseinen langs de vrije baan zijn enkele jaren geleden vervangen (Vonêche). Wat resteert zijn nog een paar verdwaalde rangeerseinen op sommige emplacementen. In Op de Baan heeft enkele jaren geleden een opsomminkje daarvan gestaan; maar ik verwacht dat dat al niet meer actueel is.

Verder kan ik het relaas van mdeen onderstrepen.
Een rondritje Leuven-Luik-Namen-Brussel-Leuven betekende 4 losse kaartjes %03%
 

24-11-2011 12:00:51
aarclay
aarclay
Of neem een EUregio-ticket als je rond Maastricht wilt gaat treinen.


Choo choo.....
 

24-11-2011 13:15:55
koosmat64
koosmat64
Quote
daniel81 (do 24 nov 2011 11:02:50 https://www.somda.nl/forum/11223/p366718/)
Nee. De laatste armseinen langs de vrije baan zijn enkele jaren geleden vervangen (Vonêche). Wat resteert zijn nog een paar verdwaalde rangeerseinen op sommige emplacementen. In Op de Baan heeft enkele jaren geleden een opsomminkje daarvan gestaan; maar ik verwacht dat dat al niet meer actueel is.

Jammer, ik heb zelf een video waar nog Mechanische beveiliging is (in België). Heb eens met streetview gekeken langs een lijn die in beeld gebracht wordt maar er zijn inderdaad alleen nog maar lichtseinen te zien.

@ mdeen is er een site waar je meer info vindt over de weeknetkaart? Op de site van NMBS zie ik niks maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.
 

24-11-2011 13:22:12
kniesoor
kniesoor
http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/traincards/net/index.php  

24-11-2011 13:29:34
jorgo
jorgo
Het is jammer dat ze de B-Tourrail hebben afgeschaft. Daar hebben we in 1998 nog een leuke zomervakantie mee gecrossed. De BNL-Tourrail heeft als nadeel dat je Nederland erbij koopt. http://www.b-europe.com/Reizen/Wereld/Benelux%20Tourrail

In ergere mate geldt dat ook voor Interrail BNL (one country formule), daar koop je Nederland er ook bij maar mag je er als Nederlander niet in Nederland mee reizen.

Ik weet niet of je 26- bent maar BNL-Tourrail (99 Euro) is dan met 20 Euro per dag eigenlijk niet duur. Een retourtje Mt-Brussel is voor een jongere normaal ook al 15 Euro. Te koop via internet (creditcard) of even naar Genk rijden.
 

24-11-2011 13:30:41
koosmat64
koosmat64
Bedankt voor alle antwoorden!  

24-11-2011 13:31:24
jorgo
jorgo
@ kniesoor, ja dat blijkt tegenwoordig dan wel het goedkoopste...  

24-11-2011 14:05:19
nohab
nohab
Quote
jorgo De BNL-Tourrail heeft als nadeel dat je Nederland erbij koopt.
Dat hangt er heel erg van af hoe ver je van de grens woont. Als je in Maastricht woont kun je inderdaad beter voor elke dag dat je op stap gaat een retourtje grens kopen maar als je bijvoorbeeld in Utrecht woont ligt dat heel anders.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).