Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Toekomst station Zutphen

Woensdag 23 nov 2011 - 19:00:16
qj7141
qj7141
Quote
ZJ37 (wo 23 nov 2011 16:02:27 www.somda.nl): Je doelt op het voornemen om tussen spoor 1a/2a en 1b/2b een oversteek te maken voor reizigers.
Inderdaad. De genoemde sporen worden kopsporen en boven het huidige kruiswissel komt plaveisel, als Prorail zijn zin krijgt.

Laatst bewerkt door SleutelMan op Woensdag 23 nov 2011 om 22:22:50

Woensdag 23 nov 2011 - 19:23:33
mren
mren
Dus nog maar één doorgaand perronspoor?
Dat lijkt me erg handig...

Woensdag 23 nov 2011 - 19:26:28
Harold27
Harold27
Dus in Dv wordt de capaciteit opgevoerd met een extra perron, ook goed voor de 3600, en in Zp blijft er maar 1 doorgaand spoor over: Pro Rail-logica?

Laatst bewerkt door Harold27 op Woensdag 23 nov 2011 om 19:28:48

Woensdag 23 nov 2011 - 20:21:38
mdj
mdj
Quote
Harold27 (wo 23 nov 2011 19:26:28 somda.nl): Dus in Dv wordt de capaciteit opgevoerd met een extra perron, ook goed voor de 3600, en in Zp blijft er maar 1 doorgaand spoor over: Pro Rail-logica?
In Dv was dat nodig (want 1500 zou lang gaan keren, misschien volgend jaar weer...)en omdat alles daar doorrijdt.
In Zp rijden slechts 1 treinserie door en keren er 4. Zo kun je een gelijkvloerse overstap bieden uit Ww, waarom gevraagd werd (tunneltrap is niet heel erg breed...).

Bij twijfel: gebruik beton.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 23 nov 2011 - 20:25:13
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
Harold27 (wo 23 nov 2011 19:26:28 www.somda.nl): Dus in Dv wordt de capaciteit opgevoerd met een extra perron, ook goed voor de 3600, en in Zp blijft er maar 1 doorgaand spoor over: Pro Rail-logica?
Die logica is er zeker. De trappen naar spoor 1 zijn al jaren te smal en met geen mogelijkheid breder te krijgen. Of je moet een flink deel van het station willen afbreken. Probeer jij maar eens in de spits vanuit een trein uit bijv. Winterswijk de trein naar Arnhem te halen.
Of deze oplossing optimaal is, betwijfel ik, zeker gezien vanuit de dienstregelingkant. Een plannetje van Arriva om eventueel weer doorgaand Apeldoorn-Winterswijk te rijden is dan bij voorbaat vermoord. Ik lees dit vandaag voor het eerst. Persoonlijk lijkt me geen goede oplossing. Materieel voorbrengen wordt ook een crime op deze manier. Je moet dan gaan zagen via de brug. Lekker.

Dick van den Hoven

Woensdag 23 nov 2011 - 20:54:46
stefanvdw
stefanvdw
Trappen bouwen 'buitenlangs', zoals gedaan is met de opgang naar spoor 2 in Dv lijkt mij dan effectiever, als de smalle trappen oorzaak zijn. Op die manier hoeven alleen overstappende reizigers gebruik te makend van die smalle trappen, reizigers die de stad in gaan of naar de scholen in Zp kunnen dan die nieuwe trappen pakken. En inderdaad, logistiek gezien is het ook geen handige zet. Maar ik heb er nog niet eerder over gehoord.

Laatst bewerkt door stefanvdw op Woensdag 23 nov 2011 om 20:55:34

Woensdag 23 nov 2011 - 21:00:25
waalkade
waalkade
Je zou van spoor 1 rechtstreeks met een/twee trap(pen) naar de "straat" kunnen.
Voordeel dat de reizigers zich verdelen.
Nadeel dat je chippaaltjes moet zetten, 's nachts hekken dicht/open maken en klagende middenstanders in de hal moet aanhoren. Edit, Stefan was me voor.

Laatst bewerkt door waalkade op Woensdag 23 nov 2011 om 21:02:21

Woensdag 23 nov 2011 - 21:03:22
mren
mren
ProRail houdt er niet zo van, maar gewoon die Syntustreinen achter elkaar zetten tegenover de 3600?

Ja, ze houden niet van binnenkomen op bezet spoor, maar in Apeldoorn is dat met dat malle onderhoudsrooster diverse dagen per week praktijk.

Woensdag 23 nov 2011 - 21:03:34
ZJ37
ZJ37
Die trein van/naar Ww op spoor 2 afhandelen is misschien wel de makkelijkste oplossing en kan ook gewoon.

Maar ging overigens allemaal verder over vandaag.

Woensdag 23 nov 2011 - 21:37:59
Harold27
Harold27
Eigenlijk is er dus ook in Zp een extra perron nodig. Aan de niet-stadszijde welteverstaan. Het smalle perron 1 met inderdaad zeer smalle trappen kan je dan voor nood gebruiken.

Laatst bewerkt door Harold27 op Woensdag 23 nov 2011 om 21:51:05

Woensdag 23 nov 2011 - 22:49:55
dh3201
dh3201
Doet me denken aan het station van Zwolle vanaf 1886, ook maar één doorgaand spoor en verder kopsporen.

Shqiperise-lopers?

Woensdag 23 nov 2011 - 23:05:28
mren
mren
Quote
Harold27 (wo 23 nov 2011 21:37:59 www.somda.nl): Eigenlijk is er dus ook in Zp een extra perron nodig. Aan de niet-stadszijde welteverstaan. Het smalle perron 1 met inderdaad zeer smalle trappen kan je dan voor nood gebruiken.
En dan lekker met de Lintjes steeds het enige doorgaande IC-spoor kruisen?
Dat klinkt ook niet handig

Donderdag 24 nov 2011 - 07:55:11
mdeen
mdeen
Quote
dvdhoven (wo 23 nov 2011 20:25:13 www.somda.nl): via de brug. Lekker.
Zeg je hier nu niet de oplossing? Leg een perronbrug aan. Dan vergroot je de overstapcapaciteit ook.

Ook al wordt in Zutphen op dit moment alleen spoor 3 gebruikt als doorgaand spoor lijkt het me een extreme vorm van modelbanerij om spoor 1 en 2 tot kopspoor te degraderen. Natuurlijk is het de goedkoopste oplossing, maar zelfs het hele station verbouwen is een betere oplossing. Ik weet zeker dat er nog wel meer verstandigere oplossingen zijn. Zoals bijvoorbeeld twee extra trappen aan de einden van het perron maken.

Donderdag 24 nov 2011 - 08:44:59
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Misschien een gek idee dat ik bij het woord brug krijg, maar is het niet mogelijk om een soort ophaalbrugconstructie te maken tussen 2a en 2b? Deze kan naar de kant van spoor 1 opklappen als er een trein moet staan, zodat spoor 2 een gewoon perron heeft en doorgaand gebruikt kan worden. De tijd dat er geen trein staat, kunnen de mensen er gewoon overheen. Het gebruik van spoor 2 kun je dan beperken tot afwijkende omstandigheden als verstoring of vertraging. Zo heb je een nuttige voetgangerscorridor met behoud van flexibiliteit in je spoorgebruik. Een soort overpad, maar dan net even anders.

Met vriendelijke groet, Robin

Donderdag 24 nov 2011 - 09:05:58
bnv
bnv
Alle oplossingen die tot nu toe worden aangedragen in dit topic leiden tot een belangrijke capaciteitsvermindering. Trappen buitenom en dergelijke zijn op zich goed maar lossen het echte probleem niet op.
Wat is dan eigenlijk het echte probleem? De overstapproblematiek. De overstaptijden zijn veel te krap. Deze kunnen we natuurlijk ruimer stellen maar gezien de enkelspoorlijnen richting Apd en Ww is er niet zoveel ruimer te stellen.

1e oplossing voor de korte termijn: beter overstapregime instellen.Beter letten op elkaar, dat wil zeggen vooral: Syntus op NS en omgekeerd. Wordt er tenminste niet meer voor je neus weggereden terwijl verderop in Vorden bijvoorbeeld gewacht wordt op de tegentrein.Een enkel minuutje speling in de dienstregeling zit er wel in, althans voldoende om in Zp. niet plotseling voor dichte deuren en wegrijdende treinen te komen staan. De goeden niet te na gesproken: vaak gaat het verkeerd maar ook vaak goed. Het kan dus wel.

2e oplossing voor de langere termijn: extra perron bouwen aan de buitenzijde. Niet bekend bij mij wat de plannen voor de langere termijn zijn, maar de omgekeerde weg, doorgaande sporen wegnemen, staat mijn inziens haaks op het beleid voldoende capaciteit in stand te houden.
Of is het een coup van Prorail om minder wissels in onderhoud te hebben?

Nu we het toch over het station Zp. hebben: Nu de overstapproblematiek latent is, kunnen dan niet betere wachtruimtes gemaakt worden? Zwarte banken staan alleen buiten en er is er geen een in een gesloten hok zoals we dat elders zien. Die ruimte in het midden met die krukjes voldoet in geen enkele wijze aan een minimaal noodzakelijk comfort terwijl het dus regelmatig voorkomt dat er overstappende rezigers zijn die hun aansluiting gemist hebben.

Donderdag 24 nov 2011 - 11:05:10
daniel81
daniel81
Begin al eens met blauwe lampen structureel op te stellen tussen spoor 1a/1b en 2a/2b. Scheelt een hoop sjouwwerk.
Bakborden optimaliseren doet ook al wat goed (vanuit Ah staat de 3600 erg ver naar't oosten, een wandeling naar de 17800 is dan redelijk kansloos als je voorin zat)

Donderdag 24 nov 2011 - 11:16:20
stefanvdw
stefanvdw
Die middenvoetbrugseinen plaatsen bij dat soort wissels zou ook al schelen, net zoals dat in Asd gebeurt. Op die manier staan die treinen stukken dichter bij de trappen.

Donderdag 24 nov 2011 - 11:40:13
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
In het kader van project "Zutphen-plein" wordt binnenkort begonnen met een forse aanpassing van ZpGE....weet niet of eea hier mee te maken heeft, wel komen diverse wissels op andere plaatsen, vervalt de werplaats van Struton op de huidige locatie en worden (natuurlijk) weer de nodige sporen en wissels weggesaneerd....

Donderdag 24 nov 2011 - 12:35:51
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Te Zpge wordt opstel/reigingscapaciteit (11 sporen) gebouwd en een apart infra emplacementje (7 kopsporen).
De noord/westelijke sporen t.h.v. het stations worden opgeofferd t.b.v. ontwikkelingen aan die zijde van `t station.
Tot spoor 5 blijft nog alles liggen, het 6e spoor (524?) wordt ingekort, de rest wordt opgebroken.

Donderdag 24 nov 2011 - 12:56:36
bnv
bnv
Een extra perron kan dan, gezien deze plannen, alleen op de plaats van de sporen 4 en 5. Wel krap allemaal maar we houden dan de sporen 2 en 3 als doorgaand spoor. Zal wel te weinig zijn. (???)

Donderdag 24 nov 2011 - 15:22:36
sjoerd
sjoerd
Voor de Tweede Wereldoorlog had Zutphen twee kopsporen aan de zuidzijde van het stationsgebouw, en ook een aan de noordzijde. Er waren toen ook al drie doorgaande perronsporen zoals nu en een kruiswissel tussen de sporen 1 en 2 en een kruiswissel tussen de sporen 3 en 4. Jammer, nu hadden we die kopsporen goed kunnen gebruiken.
Doorgaande sporen opofferen is korte termijn denken, maar kan nog altijd ongedaan worden gemaakt. Er is ook verder van alles te wensen; zo is de perronkap op het eilandperron veel te kort, ongeveer zo lang als de kruiswissels waar geen trein stopt, zeker nu de 3600 tot einde perron rijdt. De regionale diensten komen er helemaal bekaaid af. Trappen, tunnel, er ontbreekt van alles.
Middenvoetbrugseinen is in Amsterdam gedaan om de bruikbare perronlengte te verhogen en dat betreft sporen onder een kap. Je moet er niet aan denken dat er in Zutphen van weerskanten een trein nadert, waarvan er een doorglijdt.

Laatst bewerkt door sjoerd op Donderdag 24 nov 2011 om 15:49:58

Donderdag 24 nov 2011 - 16:05:10
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
sjoerd (do 24 nov 2011 15:22:36 www.somda.nl): Er is ook verder van alles te wensen; zo is de perronkap op het eilandperron veel te kort, ongeveer zo lang als de kruiswissels waar geen trein stopt, zeker nu de 3600 tot einde perron rijdt.
Jij herinnert je toch ook nog de situatie dat we alleen een kapje hadden boven de trappen en een piepklein wachtkamertje? Vergeleken daarmee is dit al een hele sjieke kap.

Dick van den Hoven

Donderdag 24 nov 2011 - 16:06:44
bossie186
bossie186
Flickr Bossie441
klopt, die 'nieuwe grotere' kap is in 1995 aangebracht.

Laatst bewerkt door bossie186 op Donderdag 24 nov 2011 om 16:07:10

Donderdag 24 nov 2011 - 16:55:41
broek53
broek53
Vroeg ik mij nog af: zou er niet de wens bestaan om (weer) doorgaand te gaan rijden in plaats van kopmaken van drie kanten? Eind 2012 is Zutphen - Apeldoorn en is Zutphen - Winterswijk beide van Arriva en als men een beetje denkt zoals in Groningen, zal de wens daar een doorgaande verbinding van te maken, wel oprispen. Vroeger was dat min of meer ook zo en daarbij werden juist de kruiswissels tussen 1 en 2 gebruikt om "om elkaar heen" te rijden.

Donderdag 24 nov 2011 - 17:01:54
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Dat gaf ik al aan. Arriva heeft al bij het verwerven van de concessie al een ballonetje opgelaten om Apd - Ww weer doorgaand te rijden. En dan moet je inderdaad de kruiswissels hebben. Je maakt herinneringen wakker. In de jaren 70 zat je in het perronopzichtershok en dan kwam het blauwtje naar Ww brullend van 2a over 1b naar Ww. Kon je als popz gelijk het nummer controleren en desgewenst noteren als het nog niet op de glazen plaat stond.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Donderdag 24 nov 2011 om 17:03:37

Dick van den Hoven

Donderdag 24 nov 2011 - 17:04:49
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (do 24 nov 2011 16:55:41 www.somda.nl): Vroeg ik mij nog af: zou er niet de wens bestaan om (weer) doorgaand te gaan rijden in plaats van kopmaken van drie kanten? Eind 2012 is Zutphen - Apeldoorn en is Zutphen - Winterswijk beide van Arriva en als men een beetje denkt zoals in Groningen, zal de wens daar een doorgaande verbinding van te maken, wel oprispen. Vroeger was dat min of meer ook zo en daarbij werden juist de kruiswissels tussen 1 en 2 gebruikt om "om elkaar heen" te rijden.
Het is te hopen dat de wens in de (infra)-specificaties staat van Prorail!

Donderdag 24 nov 2011 - 17:05:35
dh3201
dh3201
In de corridorgedachte kan NS natuurlijk de huidige 3600 ook splitsen in een trein Zl-Zp v.v. en een trein Zp-ergens verderop (Nm of Ht of Tb of Bd of Rsd) v.v.

Duikt weg

Shqiperise-lopers?

Donderdag 24 nov 2011 - 17:19:52
sjoerd
sjoerd
Splitsen in plaats van doorrijden kost, zoals bekend, nog meer perroncapaciteit, materieel en personeel.

Donderdag 24 nov 2011 - 23:01:38
jeanpierre
jeanpierre
ProRail is op de hoogte van de wens van Arriva (en de provincie) om doorgaande treinen Winterswijk - Zutphen - Apeldoorn v.v. mogelijk te maken/houden. Eerst alleen voor de (ochtend)spits, maar op langere termijn ook voor meerdere dagdelen. Het laatste woord hierover is dus zeker nog niet gezegd.
Overigens moet voor een doorgaande treindienst de 3600 verkassen naar spoor 2 en Apd - Zp - Ww naar 3, en daar ligt op dit moment het probleem.

Vrijdag 25 nov 2011 - 14:27:44
thijs
thijs
Ik verbaas me altijd over de wens van de rechttreekse verbinding Apd - Ww, gezien de praktijk. Ten eerste zij de voordelen voor de reiziger minimaal, zie de lange overstap die er nu is in Zp tussen de 30800 en 17800: 10 tot 13 minuten. In de ochtendspits is de overstap nog het krapst vanuit Apd ri Ww, maar dan praten we ook nog over 7 minuten...

Daarnaast maak je meer kapot dan je wint met het huidige sporenplan in Zp. Gehussel met stoptreinen zorgen voor extra kruisingen en een mogelijk verlies aan cross-platformoverstappen. Om Apd-Ww op spoor 3 te behandelen bijvoorbeeld, moet je elkaar (bij aankomst of vertrek) kruisen.

Ook is de kans groot dat de verbinding Zp-Odz weer op spoor 1b behandeld zal moeten worden. Hiermee creëer je aan de oostkant extra kruisingen die je juist niet wilt! Daarnaast zijn er meer overstappers vanuit Odz op de 3600 dan vanuit Ww. En vanaf dienstregeling 2013 wordt de verbinding Twente - Arnhem alleen nog maar belangrijker via Goor, gezien de veranderingen van knoop Deventer. Gelukkig is het plan om de trein uit/naar Oldenzaal op 1b te behandelen vanaf december, niet doorgegaan.

Ten slotte hoop ik dat het kleine ontbrekende stukje spoor in Zutphen, de verbinding tussen spoor 501c en Vorden, er komt. Gaat om een paar honderd meter, waardoor de treinen uit Dv, Odz en Ww tegelijk kunnen aankomen en vertrekken zonder elkaar te kruisen.

Laatst bewerkt door thijs op Dinsdag 29 nov 2011 om 21:34:05

Vrijdag 25 nov 2011 - 14:59:14
sjoerd
sjoerd
Een probleem bij het naar het noorden doortrekken van het verlengde van spoor 1 (eigenlijk nu alleen een goederenwachtspoor 501c) naar de aansluiting van de lijn naar Winterswijk is, dat het viaduct bij km 28.931 maar geschikt is voor drie sporen: het uithaalspoor van het goederenemplacement en de twee sporen naar de brug over het Twentekanaal. Dat viaduct zal dus verbreed moeten worden.
Voor de Tweede Wereldoorlog lagen er daar wel vier sporen, maar toen was het viaduct er misschien nog niet. Weliswaar kwam het spoor van Winterswijk uit in een van de kopsporen ten noorden van het stationsgebouw en niet in spoor 1. Daar lagen ooit zelfs 6 kopsporen en niet 1 zoals ik enkele berichten tevoren schreef. Aan de zuidzijde van het stationsgebouw lagen toen inderdaad 2 kopsporen. Zoals bekend was het emplacement van Zutphen vrijwel volledig verwoest.
Waarom moet de provincie de helft van het geld bijpassen?

Vrijdag 25 nov 2011 - 21:14:51
kleine_man
kleine_man
Quote
bnv (do 24 nov 2011 09:05:58 www.somda.nl): Wat is dan eigenlijk het echte probleem? De overstapproblematiek. De overstaptijden zijn veel te krap. Deze kunnen we natuurlijk ruimer stellen maar gezien de enkelspoorlijnen richting Apd en Ww is er niet zoveel ruimer te stellen.

1e oplossing voor de korte termijn: beter overstapregime instellen.Beter letten op elkaar, dat wil zeggen vooral: Syntus op NS en omgekeerd. Wordt er tenminste niet meer voor je neus weggereden terwijl verderop in Vorden bijvoorbeeld gewacht wordt op de tegentrein.Een enkel minuutje speling in de dienstregeling zit er wel in, althans voldoende om in Zp. niet plotseling voor dichte deuren en wegrijdende treinen te komen staan. De goeden niet te na gesproken: vaak gaat het verkeerd maar ook vaak goed. Het kan dus wel.

2e oplossing voor de langere termijn: extra perron bouwen aan de buitenzijde. Niet bekend bij mij wat de plannen voor de langere termijn zijn, maar de omgekeerde weg, doorgaande sporen wegnemen, staat mijn inziens haaks op het beleid voldoende capaciteit in stand te houden.
Of is het een coup van Prorail om minder wissels in onderhoud te hebben?
De derde optie is om de 3600 een kwartier te verleggen (samen met 7600). Wordt de overstap in Zp robuuster, vind ProRail wel zo prettig. Bijkomend voordeel is dat de reizigers hun overstap halen.

Een 4e mogelijkheid is veel haalbaarder en dat is de oude situatie uit de doos te halen. Spoor 1a als doorgaand spoor gebruiken en de treinen richting Zwolle op 2b afhandelen. De trein naar Apd op 2a en de treinen van Syntus op spoor 3. De Sprinter zet je dan op 1b.

Vrijdag 25 nov 2011 - 22:01:43
daniel81
daniel81
Quote
sjoerd (vr 25 nov 2011 14:59:14 www.somda.nl): Waarom moet de provincie de helft van het geld bijpassen?
Is vrij standaard bij subsidies: de subsidieverstrekker betaalt 50% en de belanghebbende de andere 50%. Vind ik wel terecht, dan laat je tenminste ook zien dat je er echt iets voor over hebt in plaats van dat je leuk kunt lobbyen.
Quote
kleine_man
Een 4e mogelijkheid is veel haalbaarder en dat is de oude situatie uit de doos te halen. Spoor 1a als doorgaand spoor gebruiken en de treinen richting Zwolle op 2b afhandelen. De trein naar Apd op 2a en de treinen van Syntus op spoor 3. De Sprinter zet je dan op 1b.
Maar als je dán voorin de 3600 zit vanuit Ah, wordt je overstap op de 17800 helemaal kansloos

Vrijdag 25 nov 2011 - 22:37:34
mdj
mdj
3600 past niet alleen op 2B. 2B is namelijk 195 meter. Een TD7 is al veel langer dan dat.

Bij twijfel: gebruik beton.

Vrijdag 25 nov 2011 - 23:29:51
broek53
broek53
3600 een kwartier verschuiven omwille van Zutphen veroorzaakt diverse (en meest onoplosbare) problemen in Zwolle, Deventer, Arnhem, Nijmegen en Den Bosch (en mogelijk nog verder).

Vrijdag 25 nov 2011 - 23:37:02
drentheicm
drentheicm
Inderdaad sowieso ook in Bd (met aansluiting op Fyra) en in Rsd (met aansluiting op trein naar Vs). Kwartiertje verschuiven boven Ah en dan non-stop Ah-Nm zou misschien wel kunnen?

Laatst bewerkt door drentheicm op Vrijdag 25 nov 2011 om 23:38:09

Vrijdag 25 nov 2011 - 23:37:30
daniel81
daniel81
Als per drgl 2013 de 16/1700 een kwartier verschuift, zal Dv geen probleem moeten zijn.
In Zl sluit-ie dan nergens meer op aan (of anders gezegd, de overstappen worden robuust)
Als de 3600 tussen Ah en Nm non-stop gaat rijden en de lange stop in Ht eruit gaat, kan-ie vanaf Ht in z'n huidige patroon blijven rijden.
Maar je haalt inderdaad wel het nodige overhoop aan aansluitingen, sprinters op dezelfde baanvakken enz.
Dan zou het nog een betere en minder ingrijpende optie zijn om in aansluiting op de verschoven 16/1700 de 17800 een kwartier op te schuiven, al dan niet doorgaand naar Ww.

Zaterdag 26 nov 2011 - 07:47:09
mdj
mdj
7900, 7600, 31200, 17800, 30800 (of combinatie van beiden) en 7000 verschuiven met een kwartier. Met andere woorden: heel het oosten een kwartier verschuiven en je houdt nogsteeds dezelfde aansluitingen.

Knoop in Apd, Dv, Zp, Hgl houdt je, Zl heb je een robuuste overstap op de NO vanuit de 3600, maar de relatie Oosten->Noorden loopt dan via Nvd; die dan weer wel aansluit.

Bij twijfel: gebruik beton.

Zaterdag 26 nov 2011 - 08:23:54
bossie186
bossie186
Flickr Bossie441
Quote
daniel81 (vr 25 nov 2011 22:01:43 www.somda.nl):
Quote
sjoerd (vr 25 nov 2011 14:59:14 www.somda.nl): Waarom moet de provincie de helft van het geld bijpassen?
Is vrij standaard bij subsidies: de subsidieverstrekker betaalt 50% en de belanghebbende de andere 50%. Vind ik wel terecht, dan laat je tenminste ook zien dat je er echt iets voor over hebt in plaats van dat je leuk kunt lobbyen.
Quote
kleine_man
Een 4e mogelijkheid is veel haalbaarder en dat is de oude situatie uit de doos te halen. Spoor 1a als doorgaand spoor gebruiken en de treinen richting Zwolle op 2b afhandelen. De trein naar Apd op 2a en de treinen van Syntus op spoor 3. De Sprinter zet je dan op 1b.
Maar als je dán voorin de 3600 zit vanuit Ah, wordt je overstap op de 17800 helemaal kansloos
Dat is bijna nooit zo, de 17800 wacht altijd tot de overstappers uit de 3600 in de 17800 zijn ingestapt. Tegen de tijd dat het klaar is, is het al xx:06 of xx:36 en wie achterblijft heeft gewoon pech.

Laatst bewerkt door bossie186 op Zaterdag 26 nov 2011 om 08:24:47

Zaterdag 26 nov 2011 - 11:24:14
sjoerd
sjoerd
Als je dreigt kansloos te zijn met een overstap, enkel omdat je voor- of achterin zit, en als dat laatste voorspelbaar is ivm de meest waarschijnlijke spooropstelling, dan ligt het toch aan de reiziger?
Als je uit de 2200 overstapt in Breda op de 3600 of andersom, en die overstap is 0 minuten, dan heb je meer kans om hem te halen als je tactisch in de trein gaat zitten. Dat wil je wel als je anders een krap uur moet wachten. Zelfs als de trap naar de uitgang aan het uiteinde van het perron zit, stap je al tactisch in.

Zaterdag 26 nov 2011 - 11:40:16
daniel81
daniel81
Dat werkt wellicht goed bij dagelijkse reizigers. Maar voor reizigers die ter plaatse minder bekend zijn werkt dat niet. Of je moet hetzelfde doen als de standaard mededeling op spoor 35 in Nm: 'voor Mt voorin de trein gaan zitten'
En als ik elk half uur het gehol in Apd zie van reizigers helemaal vooruit de 1700 die de 17800 willen halen, vraag ik me af hoezeer de dagelijkse reizigers er nu echt rekening mee houden.
Keerzijde van het vriendelijke wachten in Zp door de 17800 is overigens dat de overstap in Apd vaak weer erg krap wordt

Zaterdag 26 nov 2011 - 11:45:00
bnv
bnv
Niet elk moment van de dag zal overstappen een probleem zijn.
In eerste instantie doel ik bijvoorbeeld op de ochtend, komende vanuit Dv en gaande richting Ww. Punt is dat Syntus richting Ww om .01 en 31. vertrekt (in plaats van .07 en .37 later na negenen) en de overstaptijd wel uiterst miniem is. In theorie voldoende maar de praktijk wil nog wel eens weerbarstig zijn. (hoe vaak is de situatie stressig als het allemaal heel krap is en je in Zp rot moet rennen om...en om dan te zien dat..........). Daar staat dan tegenover dat de aankomst vanuit Ww. in Zp. eerder is zodat de overstapmogelijkheden richting Ah op de 3600 serie beter is dan verder op de dag.

Over subsidies gesproken: Hoogte van subsidiebedragen kunnen altijd worden bijgesteld terwijl er verder verschil is tussen subsidiering van de kosten van exploitatie en die van voorzieningen in de infrastructuur. Dat laatste is altijd ad-hoc cerig zodat van een standaard van 50/50 mijn inziens niet gesproken kan worden.

Laatst bewerkt door bnv op Zaterdag 26 nov 2011 om 23:54:43