Graffiti in woord en beeld op Somda
Forum: Algemeen - Algemeen
17-11-2011 21:50:19
admin
Moderator
admin
Na zorgvuldig beraad binnen het beheer en na suggesties van enkele gebruikers hebben wij besloten dat graffiti vanaf heden op Somda in woord en beeld niet meer verboden is.
Aandacht voor hun creaties komen die "artiesten" echt niet op Somda zoeken. Bovendien zijn we erachter gekomen dat het handhaven van de regel steeds lastiger wordt en soms zelfs ten koste gaat van inhoudelijk goede berichten.

Voorwaarde voor het bespreken en tonen (door middel van fotolinks) van graffiti blijft wel dat de graffiti van zichzelf geen hoofdonderwerp is, maar een bijkomstigheid. Wij richten ons daarbij, zoals nu al gebruikelijk is in de Opvallende Dingen topics, op de nieuwswaarde van een bericht. Een plan V of SLT die ergens een stoptrein rijdt en waar graffiti op zit heeft geen nieuwswaarde. Een proefrit van een nieuw treinstel waar graffiti op zit heeft wel nieuwswaarde en het is derhalve niet langer verboden om dat te bespreken en er foto's van te tonen.

Wij gaan er van uit dat jullie zorgvuldig om zullen gaan met deze verruiming van de forumregels en dat wij ons doel behalen: minder controle en ingrijpen


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

17-11-2011 21:54:28
treintim
treintim
Goed dat er nagedacht wordt over forumregels, ook door het beheer zelf. Een dikke pluim daarvoor alleen al.
Verder is het misschien nog even handig om de aanleiding te melden, de V250 die deze week proefritten maakte op Asd-Ah/Zv. Van wat ik heb gehoord, mag Nedtrain niet eens graffity verwijderen van het stel, omdat ze nog onder de verantwoordelijkheid van Ansaldo Breda vallen.
 

17-11-2011 21:56:43
admin
Moderator
admin
De V250 was eigenlijk voor het beheer het laatste duwtje, we waren het onderwerp al langer aan het bespreken


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

17-11-2011 22:05:05
daniel81
daniel81
Mooi! Dan kunnen we nu ook weer vrijuit praten over de terzijde staande of getransporteerde Mat'64 (hoewel ik wel alle 'eufemismen' zal gaan missen zoals daar zijn 'nummertje was onleesbaar, alternatieve kleuren, verboden inhoud,...)

Laatst bewerkt door daniel81 op 17-11-2011 22:05
 


18-11-2011 07:54:17
smarkie
smarkie
Quote
treintim (do 17 nov 2011 21:54:28 https://www.somda.nl/forum/11198/p365618/): .......mag Nedtrain niet eens graffity verwijderen van het stel, omdat ze nog onder de verantwoordelijkheid van Ansaldo Breda vallen.
klopt. Nettrain wilde het schoonmaken, hispeed wilde het betalen en de italianen zeiden nee hoor dat doen we niet, maakt ons geen moer uit.
Ook de argumenten dat de stellen al in hispeedkleuren rond rijden en dat dit enige vorm van imago schade kan opleveren was niet voldoende.
Zodra de stellen overgedragen worden van de fabriek aan hun eigenaar/gebruiker zullen ze ontdaan worden van alle ducktape en graffiti.

Laatst bewerkt door smarkie op 18-11-2011 07:54


Mcn NS International Rtd
 

18-11-2011 09:21:03
dlm4yjp
dlm4yjp
Weet je ook meteen hoe het "bedrijf" met z'n product omgaat... %09%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

18-11-2011 09:36:04
HZwoferink
HZwoferink
Tijdens een proefrit van de V250 naar Ah, vroeg mij iemand aldaar wat voor stel het was. Hij dacht een oude TGV van de Fransen

Laatst bewerkt door HZwoferink op 18-11-2011 09:36


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

18-11-2011 10:29:59
sik214
sik214
Wel logisch dat NedTrain z'n handen er niet zelf aan brand, anders is de garantie van de lak eraf (aantasting door verwijderaar stoffen).  

18-11-2011 12:00:04
thom
thom
Nou, ik denk dat Nedtrain nieteens gedacht heeft zijn handen eraan te branden, maar dat inderdaad een verzoek van NS-HiSpeed was vanwege hun imagoschade...

Nedtrain gaat echt niet zomaar uit eigen initiatief een trein schoonmaken die helemaal niet van hun is, en waarvoor ze niemand een rekening van de klus kunnen sturen...
 

19-11-2011 20:18:04
AgentX
AgentX
Mijn complimenten voor deze beslissing. Het spreekt toch wat makkelijker over zaken!

Nu hoop ik alleen niet dat dit topic gebruikt gaat worden om juist bewust over grafitti te spreken...
 

20-11-2011 21:41:49
seinhuis
seinhuis
Ik vind het jammer om te lezen dat het word graffiti en eventueel foto's weer toegestaan is op somda. Graffiti is illegaal en de meeste (99,9%) van de treinhobbylisten vinden het niet mooi, en alleen maar irritant als op de trein waar we net een foto willen maken graffiti op zit.

Ik denk personelijk niet dat door het woord graffiti niet is toegestaan op somda dat de discussie's eronder lijden. Zo weet iedereen dat de V250 onder de graffiti zit. Tevens: Waarom zullen we dat moeten melden?

Nu kan het wel zo zijn dat graffiti-spuiters niet op somda zitten, maar dat kan snel veranderen als ze door hebben dat we met zijn alle over zitten te praten en hun kunstwerken op internet zetten.

Tevens, museumtreinen zijn meer dan eens het doelwit geweest. Of het bewust of onbewust word gedaan blijft altijd de vraag, maar we willen niet een museumtreinen met ongewenste versiering. Tevens kost het verwijderen van graffiti veel geld.
 

20-11-2011 22:10:21
dlm4yjp
dlm4yjp
Je bekijkt het verhaal van de verkeerde kant: graffiti word juist hier besproken om NIET op de foto te komen, voorbeeld:

"v250 xxxx is aan de rechter kant, vooraan besmeurt met graffiti"

Oftewel, zo kunnen fotograven er rekening ermee houden en een plek opzoeken voor de linker, schone, kant.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

20-11-2011 22:14:34
AgentX
AgentX
Bovendien hebben graffiti-spuiters vast "betere" dingen te doen dan op een forum zoeken naar reacties op hun kunstwerken...  

20-11-2011 22:30:06
treintim
treintim
En daarnaast zijn er bijv. ook nog V250's zonder graffity erop. Als niet gemeld zou zijn dat bijv. op een bepaalde speciale trein veel graffity zit, kan je als je op de melding af gaat, ook nog wel eens teleurgesteld raken. Dat is mij ook al gebeurd... Reken je op een schone V250, komt er opeens een vies exemplaar voor je neus (terwijl daar op Internet niks over stond, anders had je de moeite van fotograferen wel bespaard..).  

21-11-2011 07:50:11
thom
thom
Quote
AgentX (zo 20 nov 2011 22:14:34 https://www.somda.nl/forum/11198/p366106/): Bovendien hebben graffiti-spuiters vast "betere" dingen te doen dan op een forum zoeken naar reacties op hun kunstwerken...

Wat denk je dat nou juist de lol is van graffity spuiten?

Juist, dat mensen jouw "kunstwerken" te zien krijgen...
En daarom zijn treinen juist ook zo interessant, die rijden als reclame zuilen het hele land door...

Laatst bewerkt door thom op 21-11-2011 07:51
 

21-11-2011 08:42:12
spiketrain
Moderator
spiketrain
En zo is graffiti toch het hoofdonderwerp van deze discussie geworden en dat is niet wat we beoogd hebben met de versoepeling van regels. Daarom een slotje op dit topic.


Groet, Spiketrain