17-11-2011 16:51:45 | ||
---|---|---|
webguy
|
Ik ben bezig met een projectje om de dienstregeling van de NS beschikbaar te maken in een computer-leesbaar formaat. Deel daarvan is de locatie van de spoorlijnen en stations. Als tussenresultaat heb ik een zogenaamde "graaf" gemaakt (voor de niet kenners: wiskundige term voor collectie punten en lijnen er tussen) met alle stations en splitsingen in het Nederlandse spoorwegnet. Gelink is hier een plaatje van het resultaat (let op, erg groot): http://i.imgur.com/xoafX.jpg Alle splitsingen zijn nu grotendeels gedaan op basis van intuitie met onofficiele afkortingen, vaak met _ en dan een letter. _z = Zuid, _o = oost, _h = hoog, _l = laag, etc. Naast dat het sommigen hier misschien interesseert hoe het bovenstaande er uit ziet, ben ik ook op zoek naar de officiele afkortingen van splitsingen/aansluitingen. Welke van de puinten kan ik verbeteren met een officiele afkorting? Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
17-11-2011 17:08:46 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Als je de doorkomst staten en de dienstregelingen van de lange IC's erbij pakt, heb je het gros van de dienstregelingpunten al binnen. Mvg. Bart |
17-11-2011 17:10:51 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Een paar zaakjes uit mijn regio: Bdga = Wdba Hml = Hmla Gwbr klopt wel, maar het spoor Gd - Gvc/Rtd gaat over de naastgelegen Hgwbr. Met vriendelijke groet, Robin |
17-11-2011 17:39:51 | ||
---|---|---|
Bert13
|
Wow, dat is nog eens een graaf! Ziet er goed uit, het is vast niet erg dat in Utg de lijn met Pmr gekruist worden. En ook nog eentje uit mijn regio: Hlm_W = Nspl (of eigenlijk Nspl aan de Bll-se kant, Zspl aan de Had-se kant en Hlmkr waar de lijn met Zvt gekruist wordt) Verder zijn er een hoop plaatsen die volgens mij geen officiële afkorting hebben, zoals Utg_Z,Hwd_N,Rdwa_W,etc. Laatst bewerkt door Bert13 op 17-11-2011 17:44 He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
17-11-2011 17:58:59 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Alle splitspunten in het Nederlandse net vallen onder een dienstregelpunt. Het is wel zo dat 1 dienstregelpunt meerdere splitsingen kan bevatten. Als je dat uniek wilt maken, kun je met spoornamen of wisselnummers gaan werken. Laatst bewerkt door dvdhoven op 17-11-2011 18:05 Dick van den Hoven |
17-11-2011 18:08:49 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Zeker weten dat overal een dienstregelpunt is? Bijvoorbeeld de punten waar de lijn van Gd naar Apn aftakt van andere spoorlijnen hebben bij mijn weten geen naam. Met vriendelijke groet, Robin |
17-11-2011 18:14:54 | ||
---|---|---|
nohab
|
Wp_O en Hvs_O bestaan niet. Gewoon Wp en Hvs. Laatst bewerkt door nohab op 17-11-2011 18:15 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
17-11-2011 18:16:11 | ||
---|---|---|
webguy
|
Dvdhoven bedoelt dat dat dus onder de algemene splitsing valt, en ondergepecificeerd door het spoornummer. Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
17-11-2011 19:55:54 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
De lijn van Gd naar Apn takt 2x af, 1x bij het station Gd, dat is dus dienstregelpunt Gd en 1x bij Moordrecht, wissel 251 en dat is dienstregelpunt Mda, Moordrecht Aansluiting. Het is heel logisch dat elk splitspunt een unieke identificatie heeft, je moet erop kunnen plannen met de dienstregeling. Laatst bewerkt door dvdhoven op 17-11-2011 19:56 Dick van den Hoven |
17-11-2011 22:21:26 | ||
---|---|---|
daniel81
|
In 'mijn' contreien: - Amfv ligt volgens mij alleen langs de lijn naar Ut, niet naar Hvs. - Vanaf Apd kom je ook over de IJsselbrug van Zupthen, dus vanaf Vem mag het lijntje eerst langs IJbza - En vooralsnog zijn Nvd en Nvdw niet rechtstreeks met elkaar verbonden Laatst bewerkt door daniel81 op 17-11-2011 22:25 |
17-11-2011 22:27:36 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Wat ik nog ben tegengekomen, zo uit mijn hoofd: * Rsd splitst meteen in een tak naar Rsdgr en Bgn. * Tussen Tb en Tbu nog een zijtak Tb-Tbge-Tbu (zoals de 5200 rijdt). * Rm_N is gewoon Rm. * Tgl -> Tg * Hrl_W -> Hrla * Std_Z is gewoon Std. * Br+W is gewoon Br. * Nm_Z is gewoon Nm. * Brd - Rlb (reizigers) doet Brdva niet aan. * Sdm_W is gewoon Sdm. * Bkh_W en Bkh_O bestaan niet. Vanaf Gv rechtstreeks naar Bkh, Laa of Gvc. * Rondom Gd: Gd-Hgwbr-Mda-Zto; Gd-Hgwbr-Mdaz-Nwk; Gd-Gwbr-Mda-Wad. * Dt-Rsw: hiertussen nog Dta (overgang 2->4 sporigheid) * Rondom Wd: Vtn/Bkl-Hmla-Wd-Wdo-Odw-Gdg en Wd-Wda-Bdg. * Bkl_Z = Bkla * Rondom Ut: Ut-Utva-Ln-Utl (ri Ht); Ut-Utva-Lak-Bnk (ri Ah). Utoa ligt alleen tussen Ut en Uto (niet richting Asd). * Hvs_O = Hvs * Kvd = Kv * Wp_O zou je kunnen vervangen door Vtbr. * Tussen Gpda en Dmn moet nog Wgmo. * Tussen Mrn en Db nog Mrg. * Tussen Ahz en Ahbo én Otb en Ahbo moet nog Ahwa. Ahbo vervangen door Ahb. * Ahp_O = Va * Tussen Est en Vrk (geen Vork) nog Esta; tussen Est en Nml ook nog Esta. * Zp_O1 = Zpgea; Zp_02 = Zpta. * ZP_Ij vervangen door IJbza en Vem takt hier ook aan. * Dv_W is gewoon Dv. * Tussen Hno-Zl, Wh-Zl en Hea-Zl moet nog Zlgea (Zl_O) * Hn_A = Hna. * Hwd_N is gewoon Hwd. * Tussen Sgra en Ass (ri Hlm en Zd) hoort nog Obpa. * Tussen Hn en Hks nog Hnko. * Wzp = Wz * Ptn = Pt * Lw_W en Lww bestaan niet. Er is wel Lw-Hrmk-Dei en Lw-Hrmk-Mg. * Gn_Wa bestaat niet. * Mrb_W bestaat niet, is gewoon Mrb. Er zal nog wel meer zijn. Succes! |
17-11-2011 22:33:08 | ||
---|---|---|
martw
|
Quote Kleine correctie: het is toch echt Wdba en niet Wda. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
17-11-2011 22:35:14 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Goed opgelet! Dank. |
17-11-2011 22:56:52 | ||
---|---|---|
nielske90
|
* Btl_A is Lpe (Liempde) en ligt aan de andere kant van Btl. * Ehs = Ehst * Vl_O bestaat niet. * Geen idee of het er heel erg toe doet, maar voor de duidelijkheid is het misschien wel handig om ten zuiden van Std de tak naar Hrl en naar Mt even om te draaien (zoals in werkelijkheid ook is dus). |
17-11-2011 23:32:29 | ||
---|---|---|
webguy
|
Bedankt voor alle opmerkingen, aanvullingen, etc. Ik ga ze morgen allemaal in een lijst zetten en verwerken. Punten toevoegen en verwijderen gaat wel lastig worden, moet nog even over nadenken. Punten verwijderen gaat sowieso niet, omdat waar er nu twee punten zijn zijn er twee punten omdat er een splitsing is. Dat kan ik niet zomaar weghalen, want dan moet ik een stukje spoor twee keer toevoegen. Zie bijvoorbeeld de opmerking "Std_Z is gewoon Std". Het bijhorende plaatje is: http://i.imgur.com/Jd2a9.png Dat zijn dus 3 stukjes: Gln - Std_Z, Lut - Std_Z en Std_Z - Std. Omdat we dat stukje Std - Std_Z er niet twee keer in zetten hebben we een fictief punt toegevoegd. Laatst bewerkt door webguy op 17-11-2011 23:32 Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
17-11-2011 23:58:56 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Die graaf ziet er best wel tof uit. Durf je je er ook globaal over te wijden hoe je dit genereert? VB, .NET, PHP? ik weet dat je wel lijsten hebt van de aansluitingen en stations in NL, dus er zal iets tof achterzitten denk ik zo. Laatst bewerkt door aarclay op 17-11-2011 23:59 Choo choo..... |
18-11-2011 07:54:16 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Mooi plaatje! Kun je het misschien ook als SVG genereren? |
18-11-2011 08:42:03 | ||
---|---|---|
ari
|
Een paar aanvullingen rondom Ut. Naast Ut-Utva bestaat ook Ut-Utge-Utva tussen Hmla en Bkla zit Hmlba tussen Hmla en Vtn zit Hmlva Aan de noordkant bestaan de volgende verbindingen: Ut-Utwaw, Ut-Utwao-Utwaw, Utwaw-Utctw, Utwaw-Utlr Ut-Utma, Ut-Utma-Utctw, Ut-Utctw, Utma-Utzl Ut-Utdd Ut-Utoa Blauwkapel bestaat uit: Bkp, Blw, Bln, Blz, Blo, Bloa Laatst bewerkt door ari op 18-11-2011 08:42 |
18-11-2011 08:48:19 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
QuoteVolgens mij klopt dit niet helemaal. Mdaz betekent Moordrecht Aansluiting Zevenhuizen en Zevenhuizen ligt aan de lijn naar Zto. Je krijgt dus: Gd-Hgwbr-Mda-Mdaz-Zto voor de lijn naar Zoetermeer/Den Haag en Gd-Hgwbr-Mda-Mdao-Nwki-Nwk voor de lijn naar Rotterdam Dick van den Hoven |
18-11-2011 08:52:50 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Dit soort dingen moet ik dus niet meer 's avonds laat doen. Mdao is in dit geval Mdo. |
18-11-2011 09:38:21 | ||
---|---|---|
ari
|
Ook gewoon overdag is Moordrecht een lastige: de drglpunten die je tegenkomt verschillen per spoor dat je kiest. Nwki-Gd vv. kan op twee manieren: Nwki->Gd via spoor RO: Nwki-Mdo-Hgwbr-Gd Gd->Nwki via spoor RC: Gd-Hgwbr-Mda-Mdo-Nwki Ztmo-Gd vv. ook: Ztmo->Gd via spoor HB: Ztmo-Mdaz-Hgwbr-Gd Gd->Ztmo via spoor HX: Gd-Hgwbr-Mda-Mdaz-Ztmo De discussie over je juiste vs de geregistreerde afkorting Mdaz laten we dan nog maar even zitten . |
18-11-2011 12:18:23 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Boven Nml ligt nog Rsa, of de 2e aantakking naar de Betuwe route vlak bij Esta nog een naam heeft weet ik niet. Voor personenvervoer heeft dat punt overigens geen nut, hoogstens bij verstoringen is het handig. |
18-11-2011 12:30:50 | ||
---|---|---|
justin
|
Nog een puntje wat webguy nog niet heeft verteld (ik doe dit samen met hem namelijk): We zijn uitgegaan van een gegeneraliseerde schematiek. Dat betekent dat sommige baanvakken/wissels/lijnen/stations erg zijn vereenvoudigd, waaronder dus Gd-Apn/Gvc/Rtd. We kunnen weliswaar een lijn nog toevoegen, maar we willen niet te veel het originele bestand bewerken. Zal ze later in de originele geodatabase/shapefile bewerken... Sporten + NS = Prima te doen |
18-11-2011 12:35:27 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Hoe gedetailleerd wil je het hebben? Volgens mij zijn halte's, stations en aansluitingen het belangrijkste. Als nog elke beweegbare brug erbij moet komen, komen er nog wel wat aanvullingen. |
18-11-2011 12:48:41 | ||
---|---|---|
webguy
|
Zo simpel dat alle stations en splitsingen er op staan, zo ingewikkeld dat elke spltsing een juiste naam heeft. Alle bruggen en niet-halte/station en niet-spliting dienstregelingspunten zijn hiervoor niet relevant. Misschien in de toekomst een keer wel, met een echte graaf. Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
18-11-2011 12:52:39 | ||
---|---|---|
webguy
|
Quote Hier te downloaden: http://waarisdetrein.nl/download/graph.svg Op verzoek kan ik ook wel de dot file sturen van Graphviz (voor de echte kenners) Laatst bewerkt door webguy op 18-11-2011 12:53 Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
18-11-2011 20:08:47 | ||
---|---|---|
Kars
|
Klein detail: verkorting van Loppersum is Lp en niet Lop. |
19-11-2011 11:35:16 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Is het niet handiger om http://www.sporenplan.nl eerst goed te bekijken? Volgens mij zijn dan 99% van de zaken daarop terug te vinden |
19-11-2011 14:18:43 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Quote Aangezien je geen punten kan/wil verwijderen, laat je het zo, maar Std-Gln en Std-Luta (dus geen Lut) zijn niet verkeerd. Het is niet zo dat er op fictief punt Std_Z iets kan keren o.i.d. Daarnaast kom je vanaf Std ri Mt eerst Luta tegen en dan Lut, Luta is de aftakking/aansluiting naar Lutdsm en die ligt nog voor het station en verdwijnt na het station achter het hek. Voor de punten Rm en Rm_N geldt ongeveer hetzelfde. QuoteNiels heeft gelijk, de splitsing ligt al voor station Btl bij Lpe (met een escape via sporen BD en DD via wissels 1197A en B). Een goede optie is om in je Graaf Btl te veranderen in Lpe en Btl_A te veranderen in Btl. Hoewel dat strikt genomen niet helemaal juist is, is dat praktisch wel zo. En ter aanvulling op ZJ37: Gdm_Z bestaat niet, en is gewoon Gdm. Laatst bewerkt door bart84 op 19-11-2011 14:27 Mvg. Bart |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
19-11-2011 15:19:57 | ||
---|---|---|
webguy
|
Quote Dat helpt voor sommige dingen, maar ook niet altijd: de situatie in Gd helpt bijvoorbeeld niet, maar inderdaad, daar moet ik beter kijken. Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
20-11-2011 14:21:00 | ||
---|---|---|
Dr_Thodt
|
op de hsl heb je tussen de aansluiting in Rtd en in Hfd nog (in volgorde van Rtd -> Hfd) Rhsla, Hsrtdt, Hsvbw, Hsrtdv, Hsghtz, Hsghtn, Hshmdo, Hshfdo en Hfdm Zoomzoomzoom |