Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Virgin wil HSL overnemen

Vrijdag 11 nov 2011 - 14:28:14
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
Het engelse Virgin wil de HSL overnemen: nos.nl


Vrijdag 11 nov 2011 - 14:36:59
WgNvbs
WgNvbs
Met een behoorlijk plan mogen ze van mij.
Die V250-treinen zijn natuurlijk een blunder van jewelste geweest - NS had beter gewoon nog wat extra IC3-en of Thalyssen kunnen bijbestellen en zodoende een beetje eenheid kunnen brengen in het materieel. En dan nog bestellen bij AnsaldoBreda: nou niet direct de betrouwbaarste tent wat levering betreft...

Vrijdag 11 nov 2011 - 14:41:39
broek53
broek53
Krijgen we die hele litanie nu weer, maar dan in een ander topic?
Uiteraard heeft Virgin de hogsnelheidstreinstellen maar voor het oprapen.

Laatst bewerkt door broek53 op Vrijdag 11 nov 2011 om 14:42:42

Vrijdag 11 nov 2011 - 15:35:34
mren
mren
Stond in augustus al in de NRC.

foto-uploaden.nl
foto-uploaden.nl
foto-uploaden.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 11 nov 2011 - 16:11:52
kleine_man
kleine_man
Er zijn dus meer kapers op de kust.

Dat Virgin nu van zich laat horen houdt dus dat commerciele bedrijven geld in de lijn zien.

Het is jammer dat door politiek geneuzel de HSA niet in staat is om dat eruit te halen.

De druk wordt opgevoerd, dus er zal hopelijk snel een besluit genomen worden. Deze situatie is funest voor HSL.

Zaterdag 12 nov 2011 - 18:26:56
AlexNL
AlexNL
Quote
kleine_man (vr 11 nov 2011 16:11:52 www.somda.nl):
Dat Virgin nu van zich laat horen houdt dus dat commerciele bedrijven geld in de lijn zien.
En de minister moet binnenkort bekendmaken wat ze van plan is met de HSL, door nu nogmaals in de media te berichten over 'Virgin op de HSL?' legt Virgin wat druk op de minister zodat ze niet vergeten worden.

Zaterdag 12 nov 2011 - 21:08:11
frenkel
frenkel
Gezien heel de problemen met de HSLzuid (vertraagde oplevering, problemen met de beveiliging)van afgelopen jaren in combinatie met de economische situatie waarin de wereld zich bevindt zullen de boden die gedaan zullen worden bij nieuwe aanbesteding een fraktie zijn van wat NShispeed tien jaar geleden heeft geboden. Daarom is het logisch dat Virgin de HSL zuid wil gebruiken om hun wortels naar het europeese vaste land uit te bereiden.

Eigenlijk is nu dus het ideale moment om de HSL zuid in handen te krijgen, de lijn heeft een erg slecht imago en de economie ligt op zijn gat.
Zo kunnen ze mooi profiteren van een lage prijs terwijl de kinderziektes er inmiddel wel grotedeels uit zijn, idemdito met de V250 die ze dan voor een habbekrats kunnen overnemen, en die achteraf waarschijnlijk helemaal niet zo slecht zullen zijn als we onzelf nu aanpraten of laten aanpraten.

Zaterdag 12 nov 2011 - 22:38:12
MDDM
MDDM
Quote
frenkel (za 12 nov 2011 21:08:11 www.somda.nl): "idemdito met de V250 die ze dan voor een habbekrats kunnen overnemen, en die achteraf waarschijnlijk helemaal niet zo slecht zullen zijn als we onzelf nu aanpraten of laten aanpraten".
Niemand hier op Somda kan daar, of heeft daar een uitspraak over gedaan. Alleen constateren mensen hier dat via diverse bronnen naar buiten is gekomen dat het maar niet wil lukken die dingen goed gekeurd te krijgen. Hoe goed of slecht ze zijn, kunnen we pas weten als ze in dienst zijn en er ervaringen mee opgedaan zijn.

Gr Joop mcn Lls

Zondag 13 nov 2011 - 01:42:31
maigoda
maigoda
Quote
frenkel (za 12 nov 2011 21:08:11 www.somda.nl): Zo kunnen ze mooi profiteren van een lage prijs terwijl de kinderziektes er inmiddel wel grotedeels uit zijn, idemdito met de V250 die ze dan voor een habbekrats kunnen overnemen, en die achteraf waarschijnlijk helemaal niet zo slecht zullen zijn als we onzelf nu aanpraten of laten aanpraten.
Dat zal nog wel eens vies kunnen tegenvallen. Zolang de stellen nog niet zijn overgedragen zijn ze feitelijk van de fabrikant. En die zal tegen welke vervoerder dan ook zeggen: alstublieft, hier is de factuur.

Anders gezegd: het HSL/Hispeed-dossier is een stuk ingewikkelder dan men zou denken. In elk geval te ingewikkeld om zomaar te stellen dat Virgin "het beter zal doen" dan NS Hispeed.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Zondag 13 nov 2011 om 01:43:02

Zondag 13 nov 2011 - 03:38:02
AlexNL
AlexNL
Quote
frenkel (za 12 nov 2011 21:08:11 www.somda.nl): idemdito met de V250 die ze dan voor een habbekrats kunnen overnemen
Ook al zou HSA failliet gaan, dat hoeft niet direct het probleem van AnsaldoBreda te zijn, al hangt dat weer af van het contract. HSA gaat de stellen leasen van leasemaatschappij NS Financial Services (NSFSC).

Als NSFSC de stellen (in opdracht van HSA) aanschaft, dan heeft AnsaldoBreda een contract met NSFSC. Bij een failliet van HSA ziet NSFSC een klant wegvallen, maar het contract blijft bestaan en er staan dan dus een aantal ongebruikte V250's.

Als HSA de directe klant is van AnsaldoBreda (en HSA de stellen bij ontvangst meteen verkoopt aan NSFSC, sale-and-lease-back) is het een ander verhaal. Dan is AnsaldoBreda wél de pineut bij een faillissement van HSA, omdat het contract dan vervalt en AnsaldoBreda tot de schuldeisers gaat behoren (er is immers niet betaald).

In het eerste scenario kan NSFSC de stellen leasen aan een andere klant, net zoals een autoleasemaatschappij dat kan. In het tweede scenario wordt het lastiger, want de stellen zijn dan nog eigendom van AnsaldoBreda en zij kunnen ze zeer moeilijk aan een andere partij verkopen onder de voorwaarden van het oorspronkelijk gestelde contract.

Zondag 13 nov 2011 - 07:47:38
frenkel
frenkel
Probleem blijft dat bij een faliet van NS Hispeed er een groot aantal splinternieuwe treinstellen aan de kant komen te staan die niet makelijk aan de man zijn te brengen, het maakt niet uit bij wie de stellen in bezit zijn.
Hier kan Virgin,of welke vervoerder dan ook, natuurlijk van profiteren door een scherpe prijs af te dwingen.

Zondag 13 nov 2011 - 10:35:21
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Quote
MDDM (za 12 nov 2011 22:38:12 www.somda.nl): Niemand hier op Somda kan daar, of heeft daar een uitspraak over gedaan. Alleen constateren mensen hier dat via diverse bronnen naar buiten is gekomen dat het maar niet wil lukken die dingen goed gekeurd te krijgen. Hoe goed of slecht ze zijn, kunnen we pas weten als ze in dienst zijn en er ervaringen mee opgedaan zijn.
Het probleem is echter dat het vanaf de kant van NS Hispeed/AnsaldoBreda echter oordverdovend stil is als het gaat om de toelating en indienststelling van de V250.

Feit is echter dat:
- men nu al jaren achterloopt met de levering van de treinstellen.
- het volstrekt onduidelijk is wanneer de stellen in dienst komen. Medio september 2011 zou het eerste stel aan NS Hispeed overgedragen worden, maar daar is niks over weer gehoord. Of het nu zomer 2012, december 2012 of nog later wordt, is volstrekt onduidelijk.
- AnsaldoBreda bij een fiks aantal leveringen is te kort geschoten op het gebied van bouwkwaliteit, levertijd en betrouwbaarheid (de Deense IC4 maar even als fijn voorbeeld noemend).

Puur op basis van de officiële communicatie gezien zou je er vanuit moeten gaan dat de V250 een goede en betrouwbare trein zal zijn, maar men heeft de schijn wel erg tegen...

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Zondag 13 nov 2011 - 11:30:09
MDDM
MDDM
Het kan helemaal geen probleem zijn, omdat geen enkel bedrijf MOET communiceren naar een grote groep hobbyisten over de stand van zaken. En omdat er nagenoeg niks naar buiten komt (wat al opmerkelijk is)neemt men gemakshalve maar aan dat het "troep" is.

Dat de leverancier de schijn tegen heeft, is zeker zo. De reputatie is in deze niet al te best. Maar enig ervaring met het stel, in dienst heeft niemand hier nog, en daar was mijn eerdere reactie op gebaseerd.

Gr Joop mcn Lls

Zondag 13 nov 2011 - 12:29:54
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
NS Hispeed en AnsaldoBreda hebben ook niet de plicht om te communiceren naar een grote groep hobbyisten, maar wel de verplichting om te communiceren naar de Nederlandse belastingbetaler en de treinreiziger. En ikzelf behoor tot de eerste, maar ook tot de laatste twee categorieën.

En (zoals ik al in mijn eerste reactie schreef) ga ik er niet vanuit dat het troep moet zijn, maar men heeft de schijn wel erg tegen....

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Zondag 13 nov 2011 - 13:00:59
kleine_man
kleine_man
Het is niet belangrijk van wie de stellen zijn.

[Speculaasmode aan]
Als de HSA failliet gaat dan zijn er 3 opties:
1) Als de stellen overgedragen zijn aan HSA dan behoren ze bij de inboedel. De curator kan dan beslissen om de stellen te verkopen. Of bij een eventuele doorstart weer "verkoopt" aan de vernieuwde HSA.
2) Als de stellen nog van Ansaldo zijn, dan heeft Ansaldo een niet betaalde factuur. Het staat Ansaldo vrij om de stellen dan alsnog aan een andere geïnterresseerde te verkopen of verhuren. Hopelijk dekt dat de openstaande factuur.
3) Als de stellen van NS-FC zijn geldt hetzelfde als bij Ansaldo. Alleen is het risico voor NS-FC.

Belangrijke voorwaarde is dat de stellen een toelating hebben. Dit verhoogd de waarde van de stellen. Als ze de volledige toelating hebben zoals oorspronkelijk bedoeld verhoogd dat de waarde ook. Tot op heden hebben de stellen nog geen enkele toelating en zijn om deze reden volkomen waardeloos. Een nieuwe eigenaar zal ook eerst de toelating rond moeten krijgen en zal echt naar informeren.
[speculaasmode uit]

Maar druk maken om het materieel op de HSL-Zuid is nu nogal prematuur. Eerst maar eens een oplossing voor het huidige debacel.

Zoals al uit een aantal onderzoeken blijkt is de HSL-Zuid voor te veel geld "verkocht". De NS moest kostte wat kost de HSL-Zuid in handen krijgen en de toenmalige minister Netelenbos moest kostte wat kost de NS dwars zitten. Zelfs de meeste topambtenaren vonden het onverantwoordelijk wat er zich afspeelde.

De huidige minister zit dus met die situatie. Zij moet nu een oplossing vinden om zonder gezichtsverlies het strijdtoneel te verlaten. 1 ding is zeker, dat zal niet goedkoop zijn.

Echter, wanneer de NS en de minister met een oplossing komen, dan zullen Veolia en Arriva een rechtzaak aanspannen. De HSL is aanbesteed en de HSA kwam als winnaar uit de bus. Technisch gezien moet de HSA failliet gaan, maar dan dient de aanbesteding opnieuw gedaan te worden.

Dat Virgin en ook de DB interresse hebben in de lijn geeft aan dat de lijn wel potentie heeft. Dat zet druk op de ketel. Ik denk dat Virgin ook niet zomaar accoord met een oplossing tussen NS en de minister zullen gaan. Mochten de NS en de minister eruit komen, dan gaan de Brusselse regels gelden en mogen andere vervoerders gebruik maken van de lijn voor eigen internationale diensten. Iets waar de NS niet op zit wachten, kan ik mij zo voorstellen. Kortom een oplossing lijkt mij niet snel voor handen.

Zondag 13 nov 2011 - 13:22:18
thom
thom
Quote
maurits (zo 13 nov 2011 12:29:54 somda.nl): NS Hispeed en AnsaldoBreda hebben ook niet de plicht om te communiceren naar een grote groep hobbyisten, maar wel de verplichting om te communiceren naar de Nederlandse belastingbetaler en de treinreiziger. En ikzelf behoor tot de eerste, maar ook tot de laatste twee categorieën.
De belasting betaler heeft daar geen moer mee te maken. HSA en NSFCS zijn beide gewoon commercieele bedrijven en hebben niks van doen met jou belastinggeld....

Zondag 13 nov 2011 - 13:27:28
Harold27
Harold27
Wat Maurits denk ik bedoeld is, dat als dit soort dingen goed gaan staat de commercie voorop, maar als het fout loopt is uiteindelijk de belastingbetaler de pineut.
Al helemaal omdat de aanleg ook niet gratis was.

Zondag 13 nov 2011 - 13:30:15
daniel
daniel
Evenmin de exploitatie... Nagenoeg alle OV-verbindingen in NL kunnen alleen geboden worden met een overheidsbijdrage. Of de exploitant nou een commercieel bedrijf is of niet, de belastingbetaler heeft er wel degelijk iets mee van doen.


Zondag 13 nov 2011 - 13:38:39
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
maurits (zo 13 nov 2011 10:35:21 www.somda.nl):
Feit is echter dat:
- het volstrekt onduidelijk is wanneer de stellen in dienst komen. Medio september 2011 zou het eerste stel aan NS Hispeed overgedragen worden, maar daar is niks over weer gehoord. Of het nu zomer 2012, december 2012 of nog later wordt, is volstrekt onduidelijk.
Dec. 2012, altans zo is het men (personeel HSA) verteld.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zondag 13 nov 2011 - 13:42:02
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Quote
thom (zo 13 nov 2011 13:22:18 www.somda.nl):
De belasting betaler heeft daar geen moer mee te maken. HSA en NSFCS zijn beide gewoon commercieele bedrijven en hebben niks van doen met jou belastinggeld....
Als het zou gaan om een bestelling voor nieuwe toestellen op de KLM-route Amsterdam-Londen die mis gaat, kan ik daar in komen. Je kunt immers ook met bijvoorbeeld EasyJet of British Airways naar Londen vliegen.

Maar NS Hispeed heeft het exclusieve recht gekregen om de HSL te exploiteren die met miljarden aan belastinggeld is aangelegd. Derhalve heeft NS Hispeed dus de maatschappelijke verplichting om die route goed te bedienen, en daarin schiet men tekort. En in het geval van het over de kop gaan van NS Hispeed, is de belastingbetaler (waarschijnlijk) ook weer de pineut.

Dit staat overigens los van de monsterlijke constructie waardoor NS Hispeed en het huidige exploitatiemodel ontstaan is, dat is de schuld van de politiek en het ministerie. Wat NS Hispeed overigens geen vrijbrief geeft om een wanprestatie te leveren.

Laatst bewerkt door maurits op Zondag 13 nov 2011 om 14:02:33

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Zondag 13 nov 2011 - 13:55:29
thom
thom
Maar vooralsnog betaald HSA de overheid nog om de HSL te mogen uitbaten en zit er geen subsidie op de exploitatie...

Zondag 13 nov 2011 - 15:04:47
frenkel
frenkel
de belastingbetaler betaald niet mee aan de treinen die NS Hispeed heeft besteld nog de explotatie.
Een winkelier hooeft ook geen openheid te geven van zijn zaakjes omdat hij een winkel huurt in een door de gemeente (dus belastingbetaler) betaald winkelcenrum.

Zondag 13 nov 2011 - 15:09:49
mren
mren
Quote
thom (zo 13 nov 2011 13:55:29 www.somda.nl): Maar vooralsnog betaald HSA de overheid nog om de HSL te mogen uitbaten en zit er geen subsidie op de exploitatie...
Indirect wel want de inkomsten van de concessie zijn al opgenomen op de begroting van het ministerie, terwijl HSA een flinke korting krijgt omdat ze anders failleren.

Zondag 13 nov 2011 - 15:41:20
AlexNL
AlexNL
HSA heeft geen korting gekregen, er is een betalingsregeling getroffen (de 'ingroeiperiode'). HSA betaalt daar ook gewoon rente op.

Zondag 13 nov 2011 - 16:46:05
sjoerd
sjoerd
Uit de laatste reacties blijkt dat er nog veel misverstanden zijn over hoe het werkelijk zit. Kent iemand een betrouwbare bron, waarin we dit zelf kunnen lezen?

Zondag 13 nov 2011 - 16:47:31
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Quote
frenkel (zo 13 nov 2011 15:04:47 www.somda.nl): de belastingbetaler betaald niet mee aan de treinen die NS Hispeed heeft besteld nog de explotatie.
Dat wordt ook niet beweerd in dit topic. De lijn waarop de stellen moeten gaan rijden is echter wel betaald met miljarden belastinggeld. De investering daarvan levert nu niks op omdat NS Hispeed haar zaken niet op orde heeft.
Quote
frenkel (zo 13 nov 2011 15:04:47 www.somda.nl): Een winkelier hooeft ook geen openheid te geven van zijn zaakjes omdat hij een winkel huurt in een door de gemeente (dus belastingbetaler) betaald winkelcenrum.
De meeste winkelcentra/winkelpanden worden gerealiseerd en verhuurd door projectontwikkelaars, niet door gemeenten.

Maar om even voort te borduren op dat voorbeeld. NS Hispeed is de huurder van de enige winkel in het winkelcentrum (de HSL Zuid). De verhuurder van het winkelcentrum is de overheid. NS Hispeed heeft haar winkel te laat geopend en nog maar voor een derde in gebruik met een beperkt assortiment, dit doordat de aannemer te laat is met de oplevering. Hierdoor komen er nog maar weinig bezoekers in de winkel.

Doordat er te weinig klanten zijn, kan men de huur niet volledig betalen. Het lijkt me dan toch niet onlogisch dat de huurder (NS Hispeed) bij de verhuurder (de overheid, eigendom van ons allemaal) aangeeft wanneer men verwacht de winkel wel helemaal open te hebben en wanneer de volledige huur betaald wordt?

En dan bestaat er naast deze economische redenatie, ook nog de maatschappelijke verplichting die NS Hispeed als monopolist heeft. Genoeg reden om ze te verplichten om openheid van zaken te geven en een termijn te stellen waarop het materieel volledig in dienst gesteld is.

Laatst bewerkt door maurits op Zondag 13 nov 2011 om 16:54:15

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Zondag 13 nov 2011 - 17:00:51
sjoerd
sjoerd
Daar komt de economie weer, we zoeken dekking. Maar laat nu de vergelijking met de winkel aardig opgaan! De overheid heeft namelijk gezorgd dat de winkel is ingericht. Op de meest voor de hand liggende plekken kun je niets uitstallen, hangen brandmelders en -blussers, de ramen worden niet gewassen, lekkages niet gedicht en ga zo maar door. Bovendien werd het interieur veel te laat opgeleverd, en moest de huurder rekening houden met de buurwinkels. Ook bemoeit de overheid zich met wat er verkocht wordt, wat het mag kosten en ook nog met de openingstijden. De spullen die er verkocht gaan worden moeten eerst langs de keuringsdienst van waren en morgen komt Neelie op bezoek. Kortom: het is lastig zakendoen en ik zou er allang geen zin meer in hebben.

Laatst bewerkt door sjoerd op Zondag 13 nov 2011 om 19:32:39

Zondag 13 nov 2011 - 21:14:59
daniel81
daniel81
Quote
kleine_man (zo 13 nov 2011 13:00:59 www.somda.nl): Echter, wanneer de NS en de minister met een oplossing komen, dan zullen Veolia en Arriva een rechtzaak aanspannen. De HSL is aanbesteed en de HSA kwam als winnaar uit de bus. Technisch gezien moet de HSA failliet gaan, maar dan dient de aanbesteding opnieuw gedaan te worden.
Is ook het scenario mogelijk dat Virgin NS Hispeed als bedrijf opkoopt en zodoende de HSL-concessie in handen krijgt? Vergelijk Arriva die in Duitsland de PEG opkocht en zo in feite ook Enschede-Dortmund overnam.

Zondag 13 nov 2011 - 21:23:57
AlexNL
AlexNL
Natuurlijk is dat mogelijk, maar de kans is klein. Het is zonneklaar dat HSA veel te veel geld betaalt voor de concessie (60% meer dan de volgens de economen van het ministerie destijds maximaal haalbare), alleen een partij die de exclusiviteit wil die HSA nu heeft zal overwegen om HSA over te nemen. In alle andere situaties is een nieuwe deal sluiten met de overheid veel interessanter (want goedkoper).

Laatst bewerkt door spiketrain op Zondag 13 nov 2011 om 21:25:37, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Maandag 14 nov 2011 - 08:01:16
mdeen
mdeen
Quote
MDDM (zo 13 nov 2011 11:30:09 www.somda.nl): Het kan helemaal geen probleem zijn, omdat geen enkel bedrijf MOET communiceren naar een grote groep hobbyisten over de stand van zaken. En omdat er nagenoeg niks naar buiten komt (wat al opmerkelijk is)neemt men gemakshalve maar aan dat het "troep" is.

Dat de leverancier de schijn tegen heeft, is zeker zo. De reputatie is in deze niet al te best. Maar enig ervaring met het stel, in dienst heeft niemand hier nog, en daar was mijn eerdere reactie op gebaseerd.
De levering van de V250 stellen was voorzien voor 2007. Het nu 2011 en bijna 2012. Dat er dan toch ergens een probleem is kun je ook zonder communicatie niet ontkennen.

Maandag 14 nov 2011 - 10:39:11
yappa
yappa
Quote
sjoerd (zo 13 nov 2011 16:46:05 somda.nl): Uit de laatste reacties blijkt dat er nog veel misverstanden zijn over hoe het werkelijk zit. Kent iemand een betrouwbare bron, waarin we dit zelf kunnen lezen?
Probeer het eens op zoek.officielebekendmakingen.nl, zoeken op parlementaire stukken, dossier 22026, ondernummer 288. Andere stukken in dat dossier zijn ook interessant trouwens.

Maandag 14 nov 2011 - 11:37:44
MDDM
MDDM
Quote
mdeen (ma 14 nov 2011 08:01:16 www.somda.nl):
De levering van de V250 stellen was voorzien voor 2007. Het nu 2011 en bijna 2012. Dat er dan toch ergens een probleem is kun je ook zonder communicatie niet ontkennen.
Dat communicatie gedoe interesseert mij dus helemaal niks. Het is veel belangrijker dat die stellen een keer gaan rijden. Maar in eerdere reacties wordt er (nog net geen) schande van gesproken dat er niet niets gecommuniceerd wordt. En dat het materieel bij voorbaat al de stempel "troep" heeft mee gekregen. En inderdaad, dat er problemen zijn ontken ik ook helemaal nietWat de exacte problemen zijn weet ik ook niet.

Gr Joop mcn Lls

Maandag 14 nov 2011 - 15:37:39
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Quote
yappa (ma 14 nov 2011 10:39:11 somda.nl):
Quote
sjoerd (zo 13 nov 2011 16:46:05 somda.nl): Uit de laatste reacties blijkt dat er nog veel misverstanden zijn over hoe het werkelijk zit. Kent iemand een betrouwbare bron, waarin we dit zelf kunnen lezen?
Probeer het eens op zoek.officielebekendmakingen.nl, zoeken op parlementaire stukken, dossier 22026, ondernummer 288. Andere stukken in dat dossier zijn ook interessant trouwens.
aangezien de zoekfunctie nou niet bepaald helder is hier maar de directe link naar het document: zoek.officielebekendmakingen.nl


Maandag 14 nov 2011 - 16:33:37
sjoerd
sjoerd
Dank voor de link.

Maandag 14 nov 2011 - 17:27:45
kleine_man
kleine_man
Quote
daniel81 (zo 13 nov 2011 21:14:59 www.somda.nl):
Quote
kleine_man (zo 13 nov 2011 13:00:59 www.somda.nl): Echter, wanneer de NS en de minister met een oplossing komen, dan zullen Veolia en Arriva een rechtzaak aanspannen. De HSL is aanbesteed en de HSA kwam als winnaar uit de bus. Technisch gezien moet de HSA failliet gaan, maar dan dient de aanbesteding opnieuw gedaan te worden.
Is ook het scenario mogelijk dat Virgin NS Hispeed als bedrijf opkoopt en zodoende de HSL-concessie in handen krijgt? Vergelijk Arriva die in Duitsland de PEG opkocht en zo in feite ook Enschede-Dortmund overnam.
Technisch gezien is het antwoord: Ja. Echter zal Virgin wel 3 keer bedenken voordat ze dat doen. Als Virgin de HSA overneemt, nemen ze dus de huidige concessie over. Met alle kosten van dien.

Alleen de PEG is nog steeds zelfstandig. Het DB-concern heeft Arriva gekocht en heeft de Duitse activiteiten van de hand moeten doen. Arriva Duitsland is nu onderdeel van TrenItalia en nog een ander.

De DB heeft wel de concessie gewonnen voor de lijnen Enschede-Münster en Enschede-Dortmund. Dit heeft niets met overnamens te maken.

Maandag 14 nov 2011 - 21:15:16
daniel81
daniel81
Nee, dat weet ik, ik doelde op de vorige stap toen Arriva al wel PEG gekocht had, maar DB nog niet Arriva overgenomen had
Toen kregen de treinen van de PEG Arriva-logo'tjes.

Laatst bewerkt door daniel81 op Maandag 14 nov 2011 om 21:16:01

Maandag 14 nov 2011 - 21:25:58
kleine_man
kleine_man
Arriva kocht PEG........Iemand is nooit te oud om te leren