Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Second Life onderdelen van VIRM

Woensdag 09 nov 2011 - 08:33:54
Rubenvv
Rubenvv
Hallo,

Voor een afstudeeropdracht ben ik de mogelijkheden aan het onderzoeken om oude onderdelen, die bij een modernisering van VIRM materieel vrij gaan komen, te hergebruiken.

Nu is mijn vraag of jullie suggesties hebben, op welke manieren onderdelen te gebruiken zijn. Of anders geformuleerd, wat lijkt jullie een leuke manier om onderdelen terug te zien buiten een VIRM?

De onderdelen geschikt voor hergebruikt zijn:

Stoelen
TL armaturen
Verlichtingskappen
Klapstoelen
Kledinghaakjes
Bagagebakken
Tafelbladen
Ramen
Glazen wanden/deuren
Afvalbakken


Daarnaast is de vraag, zouden jullie geïntreseerd zijn in second life producten, afkomstig van een VIRM?

Ruben

Woensdag 09 nov 2011 - 09:12:07
peterselie
peterselie
ik heb geen interesse in dat soort treinonderdelen.

Wel vind ik het leuk dat je hierover een afstudeeropdracht doet, maar het 'werk' aan de mensen hier overlaat. Imo is het juist jouw taak om de mogelijkheden voor hergebruik te verzinnen.

Woensdag 09 nov 2011 - 09:17:05
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
Hoi Ruben,

De modernisering van de VIRM serie omvat alleen de oudere series. De nieuwe stellen (welke nog geen 5 jaar oud zijn) zullen daarbij nog niet gereviseerd worden. Alle apparatuur als stoelen enzovoorts wordt bij deze ombouw gewoon gehandhaafd, naar mijn weten. Voor de TL verlichting zie ik geen hergebruik (althans niet voor de treinstellen) omdat alles overgaat naar LED verlichting. Voor de rest weet ik eigenlijk niet wat ermee gebeurd...

Overigens denk ik dat Woepje een gat in de lucht springt als ie een VIRM interieur mag overnemen.


Woensdag 09 nov 2011 - 10:33:07
thom
thom
Maar interieur wat overgaat naar een hobbïst, is dat wel hergebruik?
Voor mijn idee niet namelijk...

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 09 nov 2011 - 10:34:28
Rubenvv
Rubenvv
@ Peterselie

Ben ik met je eens. Uiteindelijk is dit ook mijn taak. Maar input is altijd welkom. Ideeën generen ideeën. en hoe meer ideeën hoe beter.

@ Hoera63

Inderdaad, dit gaat om de VIRM-1. De onderdelen die ik aangeef zijn naar aanleiding van eerder onderzoek. Ik doe namelijk ook onderzoek naar de afvalstromen die ontstaan bij de modernisering van deze serie.

Woensdag 09 nov 2011 - 10:53:08
Klaasje
Klaasje
Vergeet ook niet dat je nooit een goed afstudeeronderzoek kunt doen zonder dat je gegevens hebt verzameld. Op zo'n forum kun je natuurlijk behoorlijk eenvoudig gegevens verzamelen. Al denk ik wel dat een hobbyistenforum niet een goed beeld van de bredere samenleving kan schetsen. Kijk dus goed uit met gegevens die je hier vandaan haalt.

Woensdag 09 nov 2011 - 11:00:55
treinen94
treinen94
Het zou natuurlijk leuk zijn dat iemand een Virm onderdeel kon krijgen zoals bovenstaande lijstje, maar geeft NS dat zo maar weg dan tegen een bepaalde prijs?

ik denk dat die stoelen net zoals die ICM banken worden gebruikt voor een school of iets dergelijks.

Woensdag 09 nov 2011 - 11:27:17
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Nee, NS noch NedTrain verkoopt geen treinonderdelen. Dat staat ook duidelijk in de FAQ van de NedTrain site vermeldt.

Bij uitzondering was er eerder dit jaar wel een actie van www.hgb-v.nl om oude ICM-banken te kunnen kopen, met geld voor het goede doel. Ook met materieel wat aan sloperijen is afgevoerd mogen geen onderdelen zomaar worden weggegeven of worden doorverkocht.

Om even in de sfeer van dit topic te blijven, over de herbruikbaarheid. Er zouden ICM zittingen naar arme landen kunnen worden verstuurd. Het liefst dan wel een beetje goede zetels, natuurlijk. Klapstoeltjes voor de wachtkamer van een ziekenhuis zou ook nog bijvoorbeeld kunnen.

Ook zouden de zetels goed kunnen worden gebruikt in bussen. Hier en daar nog een aanpassing voor de veiligheidsriemen (die heeft Arriva ook ) en klaar om te gaan.

Laatst bewerkt door aarclay op Woensdag 09 nov 2011 om 11:31:51

Choo choo.....

Woensdag 09 nov 2011 - 11:32:39
treinen94
treinen94
@aarclay,, dat zou inderdaad ook een mooi idee zijn. Dat van het goede doel van die ICM banken bedoelde ik ook.

Voor Virm liefhebbers zou het leuk zijn.

Woensdag 09 nov 2011 - 19:31:31
mren
mren
In de NVBS Bibliotheek hebben ze hoogstwaarschijnlijk nog wel uitgebreide tekeningen en bedieningsvoorschriften liggen van IRM, daar zou je de nodige detailinformatie uit kunnen halen.

Verder is de insteek van je opdracht m.i. wat te laat in het proces: je moet juist bij het ontwerp van zo'n trein al rekening houden met het hergebruik (google: constructability, cradle2cradle, etc) en niet pas achteraf als je met je afvalstroom wordt geconfronteerd.

Woensdag 09 nov 2011 - 19:52:46
bjornl
bjornl
Persoonlijk zou ik niet veel interesse hebben in "verwerkte" oude treinonderdelen, ik heb liever ruw materiaal om zelf iets mee te doen. Zetels en klapbankjes uit VIRM kan je natuurlijk vrij simpel hergebruiken. Glazen wanden en deuren kunnen misschien in een badkamer gebruikt worden (als het vochtbestendig is). TL-armaturen uit de benedenverdiepingen zijn lastig vanwege de "gekromde vorm"; hetzelfde geldt voor de bagagerekken. Sowieso zullen veel dingen lastig te hergebruiken zijn omdat de hele trein integraal ontworpen is (afvalbakken ingebouwd in wand, tafels op schuine wand, lichtkappen in plafond geintegreerd). Ik zou ook geen idee hebben wat je met de geknikte ramen van de midden- en bovenverdieping zou kunnen beginnen.

Woensdag 09 nov 2011 - 21:59:55
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Die klapstoeltjes zijn toch al van ideaal materiaal voor een ziekenhuis gemaakt Die grote stoelen lijken me overigens niet erg praktisch in een bus.


Woensdag 09 nov 2011 - 23:06:38
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ik zou het glas omsmelten tot dubbeldeks-bierglazen. Dan heb je tenminste een product dat nog niemand anders heeft.

Donderdag 10 nov 2011 - 01:24:04
treintim
treintim
Quote
Pim530 (wo 09 nov 2011 21:59:55 somda.nl): Die klapstoeltjes zijn toch al van ideaal materiaal voor een ziekenhuis gemaakt Die grote stoelen lijken me overigens niet erg praktisch in een bus.
En wat bedoel je met dat eerste? Die snap ik niet echt, het materiaal is allesbehalve steriel.

Over het tweede: dat worden dan hele luxe touringcars..!

Laatst bewerkt door treintim op Donderdag 10 nov 2011 om 01:24:27

Donderdag 10 nov 2011 - 19:06:44
dwem
dwem
Ik denk toch echt dat het bij een dergelijke studieopdracht gaat om hergebruik dat een economische waarde heeft.
Verkoop van een enkele bank aan een paar hobbyisten staat daar helemaal los van.

De vraag is: zie je een economische toepassing voor bij voorbeeld een paar honderd banken, waarbij het voor NedTrain aantrekkelijk is om ze op die manier van de hand te doen en de koper een toepassing heeft waarmee hij geld kan verdienen.
Dat is minder eenvoudig dan je denkt, maar dat is dan ook de uitdaging.

Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in de inrichting van bij voorbeeld horeca bedrijven of schoolkantines. Zoek die op met Google of een bedrijvengids en ga er eens praten.
VIRM banken in de wachtkamer van de tandarts? Wel comfortabeler dan menige wachtkamerbank die ik ken.

Dat heeft meer effect dan een dergelijke vraag op een forum als dit.

Dirk

Vrijdag 11 nov 2011 - 10:52:55
jochem
jochem
Mijn vader heeft begin jaren negentig nog bij het NSM twee Plan E kopbanken 2e klas gekocht voor het gebruik in de wachtkamer van zijn logopediepraktijk. Staan er nu nog, oerdegelijk spul, ziet er nog heel netjes uit.


Vrijdag 11 nov 2011 - 11:01:12
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Daar gaat het topic zeg maar totaal niet over.
Op zich valt voor de jasophanghaakjes wel wat te verzinnen, maar die tafeltjes zijn ook al in zo'n vage vorm.
Misschien een brievenbus van de prullenbak maken?

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Vrijdag 11 nov 2011 - 11:47:15
sjoerd
sjoerd
Ik ben als onderzoeker wel benieuwd naar het onderzoekskader. Wie is de opdrachtgever, hoe ziet deze de verandering dat er nu ineens wel spullen mogen worden vervreemd, welke marktverkenning is hiertoe aanleiding, wie gaat eventuele verkoop organiseren en tegen welke kosten denkt deze dat te kunnen doen, hoe ga je om met het onderdelenmagazijn, wat doe je met spullen die toch geen aftrek vinden, hoe regel je de prijsstelling, hoe houd je vreemde klanten buiten de deur, is recycling wel te rijmen met vormen van nostalgisch hergebruik, en dat zijn zo nog maar enkele oppervlakkige vragen die me te binnen schieten terwijl ik dit typ. Als je er wel wat langer over nadenkt kom je al gauw tot de ontdekking: niet doen, slopen en echt recyclen.
De recycling van voertuigen is al verregaand mogelijk, dus je druk maken over hergebruik, (dat is anders dan bij gebouwen), is verspilde energie. Bewaar iets moois, liefst in bruikbare toestand, en recycle de rest.
Misschien heeft de onderzoeker van dit project wat antwoorden...