electrische tractie
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
18-10-2011 12:48:31
bnv
bnv
De ontwikkeling van E-auto 's gaat door. Hybride auto 's zijn er al maar deze uitspraak als link met het spoor heb ik nog niet eerder gezien. Prachtig en merkwaardig.

Uit de "Neue Zürcher Zeitung" van donderdag 13.10: interview met Andreas Burgener, Direktor der Branchenverein Auto Schweiz.

---------------------------------------------------------------
Wie stehen Sie der staatlichen Förderung gegenüber?

Da bin ich skeptisch. Eine neue Technologie muss sich selber durchsetzen, das kann man auch mit Fördergeldern nicht erzwingen. Aus liberaler Warte sind solche Massnahmen sowieso falsch. Wenn es staatliche Hilfe braucht, um E-Autos zu fördern, dann ist die Technologie noch nicht so weit. Die Autohersteller bekommen von der Politik Umweltvorschriften. Wie sie diese erreichen, kann man ihnen getrost selber überlassen. Im Übrigen ist es nicht zu verstehen, warum elektrische Autos staatlich gefördert werden sollen, solange die Elektrifizierung der Eisenbahnen noch nicht abgeschlossen ist. In zahlreichen Ländern sind Diesellokomotiven noch stark verbreitet, so auch in Deutschland.
 

11-11-2011 09:12:32
AlexNL
AlexNL
Opvallend dat iemand van een branchevereniging voor auto's een opmerking maakt over elektrificatie bij de spoorwegen, maar wel goed. Hopelijk zet het zoden aan de dijk.  

11-11-2011 12:01:42
bloemkool
bloemkool
Das meer uit het oogpunt van gelijke monniken, gelijke kappen. Scheelt in de luchtvervuiling in de tijd dat zoiets een belangrijk thema is %06%

Vraagje: sinds wanneer worden niet-Nederlandstalige artikelen onvertaald op dit forum geklapt %03%
 

11-11-2011 15:40:50
mren
mren
Nederlands, Engels, Frans en Duits behoren toch sinds een jaar of 20 tot de basisvorming, waardoor iedereen deze talen op basisniveau zou moeten beheersen.  


11-11-2011 16:30:01
kleine_man
kleine_man
Deze heer gaat "even" voorbij aan het feit dat er al modellen zijn van treinen die volledig op accu's rijden.

In Duitsland heb je nog maar een jaartje of 40 de serie 381 ASF.

In Zwitserland wordt nu begonnen met het afleveren van de serie 923. Deze serie is al hybride.

De afgelopen 10 jaar is de techniek behoorlijk verbeterd. Een nadeel van een hybridelok is op dit moment dat er gewoon nog niet genoeg vermogen in die loks zit. Maar wie weet hoever de techniek over 10 jaar is.
 

14-11-2011 08:07:56
mdeen
mdeen
Quote
bloemkool (vr 11 nov 2011 12:01:42 https://www.somda.nl/forum/11064/p364595/): Das meer uit het oogpunt van gelijke monniken, gelijke kappen. Scheelt in de luchtvervuiling in de tijd dat zoiets een belangrijk thema is %06%


Dan vergeet de beste meneer er bij te vertellen dat spoorwegen al 100 jaar deels tot grotendeels elektrisch rijden. In Zwitserland vooral! Daar is geen diesellijn te vinden. Het is wel heel erg een kunstgreep om naar het buitenland te moeten verwijzen met een zwak argument om je punt te maken.
 

14-11-2011 10:14:09
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Volgens mij ga je dan enigszins aan zijn punt voorbij, hij stelt immers dat de techniek voor auto's nog niet voldoende ontwikkeld is om elektrisch te rijden. Daar kan hij zomaar gelijk in hebben. Er zijn immers een paar redenen waarom de treinen makkelijker op elektriciteit over kunnen schakelen.

* Treinen hebben een vaste voeding via bovenleiding, dit is voor auto's onmogelijk te realiseren gezien het zeer uitgebreide wegennet.
* Auto's zijn relatief klein. Door de grootte van treinen is er een zekere schaalgrootte, waardoor een trein sneller efficiënt zal zijn.
* De overheid haalt ook zijn geld graag binnen via de vertrouwde melkkoe. Ware het niet door de accijns op brandstof jaarlijks te verhogen, dan wel via belastingen. Want is het niet zo dat voor de zuinige hybrides straks ook weer gewoon wegenbelasting betaald gaat worden?
* Vergeet niet dat de oliemaatschappijen ook van hun productie af moeten. Die hebben nog wel een aardige voet aan de grond in politieke kringen, dus dat zet ook nog een rem op de elektrificatie van het autoverkeer.


Met vriendelijke groet, Robin
 

14-11-2011 10:29:07
bnv
bnv
Als die man een echte Zwitser is, "urchig und gediege" zoals ze daar zeggen, dan ziet die natuurlijk dat niet overal in Europa electrisch gereden wordt. En dat dat best een mooie optie op lange termijn zou kunnen zijn.
Maar hij komt natuurlijk uit de autowereld en probeert een vergelijk en parallel te trekken met de ontwikkelingen elders.
En zo 'n discussie had ik nog niet eerder gezien.

Ik weet niet of het bijdraagt aan de discussie als ik het hele interview in die krant hieronder neerzet, het was maar een gedeelte er uit. Verheldert mischien wat meer.


Neue Zürcher Zeitung
13.Oktober 2011.


«E-Autos bleiben noch lange Zeit Nischenprodukte»


Andreas Burgener, Direktor der Branchenvereinigung Auto-Schweiz, über die Elektromobilität, ihre Zukunft und Fördermassnahmen

Mit Interesse verfolgt Andreas Burgener, Direktor von Auto-Schweiz, die Entwicklungen bei den Elektroautos. Den Durchbruch auf breiter Front traut er ihnen aber noch nicht zu.

Was halten Sie ganz persönlich von Elektroautos?

Grundsätzlich finde ich E-Autos eine sehr interessante Sache, gerade auch technisch gesehen. In nächster Zukunft wird der Elektromotor aber wohl vor allem in Hybridautos als Unterstützung von einem Verbrennungsmotor eingesetzt werden.

Welchen Stellenwert haben rein elektrische Autos heute in der Schweiz?

Solche Autos sind wichtige Technologieträger. Hierzulande machen sie aber noch einen verschwindend kleinen Anteil an den Verkäufen aus. Ich erwarte, dass dieses Jahr insgesamt rund 300 000 Autos in der Schweiz verkauft werden - davon nur etwa 400 E-Mobile. Das hat auch mit dem Preis zu tun: Nicht viele sind bereit, rund 50 000 Franken für ein Auto, das mit etlichen Nachteilen behaftet ist, zu bezahlen. In den nächsten 20 Jahren werden solche Auto vielleicht einen Anteil bei den jährlichen Verkäufen von 5 bis maximal 15 Prozent erreichen. Natürlich sind solche Prognosen sofort überholt, sobald ein Technologiesprung passiert, an den heute noch niemand denkt. Jetzt ist die Branche aber noch in der Phase, in der Erfahrungen gesammelt werden.

Sehen Sie denn überhaupt eine Zukunft für E-Autos? Oder werden sie bald wieder verschwinden?

Das muss man differenziert anschauen. Den Elektroantrieb erachte ich vor allem bei den Rollern als sinnvoll, da dort viele Probleme, die beim Auto auftreten, nicht anfallen. Im urbanen Raum können aber reine Elektroautos durchaus irgendwann eine zentrale Rolle spielen. Aber gegenwärtig haben solche Autos noch das Problem der Batterie, die den Anforderungen des Alltags noch nicht genügt. Sie sind schwer, teuer und gewährleisten keine grosse Reichweite. Doch hier wird massiv geforscht. Man spricht von Luft- und von Zinkbatterien als nächste Generation, die gewisse Fortschritte bringen würden. Die Entwicklung wird aber langsam vor sich gehen.

Wie präsentiert sich die Lage für Flotten und für Nutzfahrzeuge?

Für Flotten, die in der Schweiz einen Grossteil des Fuhrparks stellen, sehe ich noch keine grossen Chancen, da dort rigoros auf den Kilometerpreis geschaut wird. Und da sind die Elektroautos noch bei weitem nicht konkurrenzfähig. Und bei Liefer- und Lastwagen glaube ich gar nicht an die Elektrifizierung. Auf absehbare Zeit wird der Verbrennungsmotor mit Sicherheit die Hauptantriebsquelle bei Autos und das E-Auto ein Nischenprodukt bleiben. Insgesamt ist jetzt aber der Fächer an möglichen Energiequellen noch grösser geworden. Das ist sicher eine erfreuliche Entwicklung.

Wie viel Potenzial steckt denn noch im Benzin- und Dieselmotor?

Das Downsizing wird hier sicher noch weitergehen, hat aber natürlich Grenzen. Aber wer hätte vor zehn Jahren gedacht, dass heute der 1,4-Liter-Motor derart verbreitet sein und über ein so gutes Drehmoment verfügen würde? Ich kann mir vorstellen, dass bald Hybrid-Fahrzeuge mit 800-Kubikzentimeter-Hubraum und einem 40 Kilowatt starken Elektromotor auf den Markt kommen werden.

Was müsste geschehen, damit sich E-Autos schneller verbreiten?

Neben der Verbesserung der Batterien müsste die Lade-Infrastruktur ausgebaut werden. Dabei stellt sich nicht unbedingt die Frage in den Stadtzentren, dort lässt sich durchaus etwas machen, sondern am Wohnort. Nicht jeder hat zu Hause eine Garage, wo er das Auto ans Stromnetz anschliessen kann.

Wie stehen Sie der staatlichen Förderung gegenüber?

Da bin ich skeptisch. Eine neue Technologie muss sich selber durchsetzen, das kann man auch mit Fördergeldern nicht erzwingen. Aus liberaler Warte sind solche Massnahmen sowieso falsch. Wenn es staatliche Hilfe braucht, um E-Autos zu fördern, dann ist die Technologie noch nicht so weit. Die Autohersteller bekommen von der Politik Umweltvorschriften. Wie sie diese erreichen, kann man ihnen getrost selber überlassen. Im Übrigen ist es nicht zu verstehen, warum elektrische Autos staatlich gefördert werden sollen, solange die Elektrifizierung der Eisenbahnen noch nicht abgeschlossen ist. In zahlreichen Ländern sind Diesellokomotiven noch stark verbreitet, so auch in Deutschland.

Sind E-Autos überhaupt so umweltverträglich, wie es allgemein heisst?

Das hängt stark von der Energiegewinnung ab. Kommt der Strom, mit dem die Batterie des Autos gespeist wird, aus einem Kohlekraftwerk, fällt die Energiebilanz nicht gut aus. Zum Beispiel in China, aber auch in Deutschland, ist der Strommix diesbezüglich alles andere als optimal. Heutzutage ist man mit einem modernen Dieselauto, das etwa mit einem 1,4-Liter-Motor bestückt ist, sicher viel günstiger und auch umweltfreundlicher unterwegs.

Welche Entwicklungsmöglichkeiten sehen Sie sonst noch bei der Mobilität?

Interessante Ansatzpunkte gibt es sicher bei Gas, Flüssiggas, der Solarenergie und der Dampfturbine. Auch wenn der Markt für Gasautos in letzter Zeit zusammengebrochen ist, sehe ich hier langfristig eine positive Entwicklung. Die Branche schläft nicht und ist ständig auf der Suche nach gewinnträchtigen Geschäftsfeldern. Dann werden auch neue Mobilitätskonzepte kommen wie etwa übereinanderliegende Strassen.
 

14-11-2011 11:06:03
mdeen
mdeen
Quote
RSK-Mat92 (ma 14 nov 2011 10:14:09 https://www.somda.nl/forum/11064/p365023/):

* De overheid haalt ook zijn geld graag binnen via de vertrouwde melkkoe. Ware het niet door de accijns op brandstof jaarlijks te verhogen, dan wel via belastingen. Want is het niet zo dat voor de zuinige hybrides straks ook weer gewoon wegenbelasting betaald gaat worden?


(offtopic): uiteraard. Wat denkt autorijdend Nederland dan, dat er over 10 jaar alleen maar wegenbelastingvrije auto's rondrijden en dat de overheid op een magische manier het geld dat ze daardoor mislopen niet nodig heeft? De verlaging en afschaffing van belasting en de mindere inkomsten van brandstofaccijns zijn alleen een tijdelijk middel om mensen te stimuleren om zuinige auto's te kopen. Maar als iedereen zuinige auto's rijdt (of als de doelstelling bereikt is) zal de overheid de belasting weer verhogen.
Het andere alternatief is de belasting op onzuinige auto's erg veel te verhogen. En dan zul je autorijdend Nederland eens horen janken (want we betalen toch al te veel en ik betaal al meer omdat hij onzuinig is en boehoehoe oneerlijk).
 

14-11-2011 13:49:10
bloemkool
bloemkool
Het reduceren van de wegenbelasting was vooral een maatregel om de autoverkoop aan te wakkeren. Dat velen, waaronder ik, daarvan profiteren is mooi meegenomen.

En het moet vooral niet op auto-bashen neerkomen, daar pas ik voor
 

14-11-2011 13:49:27
treintim
treintim
Quote
kleine_man (vr 11 nov 2011 16:30:01 https://www.somda.nl/forum/11064/p364658/): In Duitsland heb je nog maar een jaartje of 40 de serie 381 ASF.

In Zwitserland wordt nu begonnen met het afleveren van de serie 923.


Daar heb ik nog niet eerder van gehoord, leuk dat je het aanhaalt. Zijn er echter ook foto's van deze treinen? Op Google kan ik er niks bij vinden.
 

14-11-2011 13:49:50
mren
mren
Quote
mdeen (ma 14 nov 2011 08:07:56 https://www.somda.nl/forum/11064/p365010/):
Quote
bloemkool (vr 11 nov 2011 12:01:42 https://www.somda.nl/forum/11064/p364595/): Das meer uit het oogpunt van gelijke monniken, gelijke kappen. Scheelt in de luchtvervuiling in de tijd dat zoiets een belangrijk thema is %06%


Dan vergeet de beste meneer er bij te vertellen dat spoorwegen al 100 jaar deels tot grotendeels elektrisch rijden. In Zwitserland vooral! Daar is geen diesellijn te vinden.

De BLS heeft minstens twee diesels, worden ook gebruikt op de Furka Bergstrecke bij defecte stoomlocs.
 

14-11-2011 15:32:05
waalkade
waalkade
Daarentegen heeft NSR geen enkele dieselloc.
Die hopen op het toevallig aanwezig zijn van een cargoboer om gestrand mat af te slepen.
 

14-11-2011 15:45:06
mren
mren
Dat is geen kwestie van hopen, zo'n loc kan gewoon door ProRail gevorderd worden om het spoor weer vrij te maken.  

14-11-2011 18:29:14
j.stanner
j.stanner
Quote
mren (ma 14 nov 2011 13:49:50 https://www.somda.nl/forum/11064/p365060/): De BLS heeft minstens twee diesels, worden ook gebruikt op de Furka Bergstrecke bij defecte stoomlocs.
Bedoel je MGB?
 

14-11-2011 19:47:34
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
RSK-Mat92 (ma 14 nov 2011 10:14:09 https://www.somda.nl/forum/11064/p365023/):
* Treinen hebben een vaste voeding via bovenleiding, dit is voor auto's onmogelijk te realiseren gezien het zeer uitgebreide wegennet.
* Auto's zijn relatief klein. Door de grootte van treinen is er een zekere schaalgrootte, waardoor een trein sneller efficiënt zal zijn.
* De overheid haalt ook zijn geld graag binnen via de vertrouwde melkkoe. Ware het niet door de accijns op brandstof jaarlijks te verhogen, dan wel via belastingen. Want is het niet zo dat voor de zuinige hybrides straks ook weer gewoon wegenbelasting betaald gaat worden?
* Vergeet niet dat de oliemaatschappijen ook van hun productie af moeten. Die hebben nog wel een aardige voet aan de grond in politieke kringen, dus dat zet ook nog een rem op de elektrificatie van het autoverkeer.


Al deze punten zijn allang geen probleem meer.
-Je denkt te hoog, de voeding zal uit de grond komen d.w.v. Eddy-current lussen in de grond.
-We gaan daarmee gewoon door, de wegenbelasting word de nieuwe belastingslurper.
("nu zonder wegenbelasting" reclame's zijn een leuk praatje, dat is net zo realistisch als "een chipkaart voor al het OV", niet dus, over een paar jaar betaal je dat ook gewoon wegenbelasting voor "schone" auto's.)
-Daar is niets van waar, de overheid zet juist de voet op de grond: Shell is allang verder dan wij denken, zij hebben hun centjes/inkomsten al gereserveerd, alle elektrische oplaadpunten zijn bijvoorbeeld al van Shell o.i.d.
Dit gaat dus ook op voor alle andere dingen die vergelijkbaar zijn (men denkt echt wel verder dan een vaatje olie, ze zijn echt niet oliedom...)


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.