Dienstregeling 2013, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
12-10-2011 14:47:06
mren
mren
We zullen dit speculaties/feiten-topic aftrappen met een brief van de Minister van I&M: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2011/10/11/brief-van-de-minister-van-infrastructuur-en-milieu-inzake-dienstregeling-hoofdrailnet-2013/lp-i-m-0000001214.pdf

Grootste gebeurtenis is natuurlijk de opening van de Hanzelijn die allesbepalend wordt voor de landelijke DRGL.

Enkele puntjes:
Serie 140 niet meer geïntegreerd in de 1600 en weer naar Asd ipv Shl.

1600/1700 gaat 15 minuten 'om'.

Hanzelijn wordt met 140 gereden, maar 160 zou leuk zijn later (lijn is aangelegd voor 200 km/uur, maar goed...)

Serie 2800 misschien naar Asd ipv Rtd.

"Nijverdal" niet klaar bij ingang DRGL 2013.

Mogelijk 15' dienst Eindhoven-Sitterd en dan om-en-om
naar Mt/Hrl, dus niet meer splitsen.

Laatst bewerkt door mren op 12-10-2011 14:54
 

12-10-2011 14:49:20
MDDM
MDDM
Tja, ATB mag niet verhoogd/aangepast worden, dus zul je het spijtig genoeg met 140 km/h moeten doen.


Gr Joop mcn Lls
 

12-10-2011 14:55:18
mren
mren
Dat is volgens sommigen een definitiekwestie en niet direct een gegeven.  

12-10-2011 15:19:04
sjoerd
sjoerd
Quote
MDDM (wo 12 okt 2011 14:49:20 https://www.somda.nl/forum/11041/p359612/): Tja, ATB mag niet verhoogd/aangepast worden, dus zul je het spijtig genoeg met 140 km/h moeten doen.

Alle respect voor Joops vakkennis als hij zegt: de ATB mag niet worden aangepast. Het kan wel want op gedeelten van Schiphol - Leiden - Den Haag en Helmond - Horst = Sevenum kan en mag onder de ATB ook al 160 km/h worden gereden.
 


12-10-2011 15:20:15
MDDM
MDDM
ja Sjoerd. Dat weet ik wel. Maar de enigste trein die in Nederland rond rijd en het ook daadwerkelijk mag is de Thalys


Gr Joop mcn Lls
 

12-10-2011 15:23:53
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Dan is de vraag die ons bezig zou moeten houden dus: "Wat ligt er in de weg om ICM of ICR ook 160 te mogen laten rijden?


Met vriendelijke groet, Robin
 

12-10-2011 15:27:05
sjoerd
sjoerd
Joop, grijpt de ATB in als je met ICM of VIRM 160 tuft? Zie je dat op de tachograaf of is er die niet?
In oude bedieningsvoorschriften kom je snelheidsmeters tegen die dan in de baan zitten. Machinisten werden zo gecontroleerd of zij niet sneller door de wissels gingen dan voorgeschreven.
 

12-10-2011 15:35:56
treinfan
treinfan
De ATB grijpt als er geen ATBM+ is in alle gevallen in bij een snelheidsregistratie boven de 140 km/h (voor iedereen die wel eens 143 km/h meet met eeen GPS-systeem: er is een kleine foutmarge in de snelheidsmeter doordat de wielen van een trein slijten). ATBM+ is het systeem waarmee een snelheid tot 160 km/h mogelijk is. Het is enkel in de Thalys en ICE(?) ingebouwd en is in de praktijk alleen bij de Thalys gebruikt.  

12-10-2011 15:37:38
qj7141
qj7141
Met alle respect voor ieders verhaal: het topic is nog maar net begonnen en het gaat al weer over iets totaal anders....  

12-10-2011 15:45:03
RSK-Mat92
RSK-Mat92
We hebben het wel over een kleine 3 minuten reistijdverkorting. Dat kan van belang zijn voor het wel of niet passen van de dienstregeling op knooppunten, ofwel het maken of breken van aansluitingen.


Met vriendelijke groet, Robin
 

12-10-2011 15:46:31
MDDM
MDDM
qj7141: De reacties komen voort uit een zinnetje van de topic starter.
Quote
Hanzelijn wordt met 140 gereden, maar 160 zou leuk zijn later (lijn is aangelegd voor 200 km/uur, maar goed...)
En daar mogen we toch wel even over door bomen, of is dat verboden? Drgl 2013 is nog zo ver weg, daar komen vast wel de nodige reacties op.

Laatst bewerkt door MDDM op 12-10-2011 15:48


Gr Joop mcn Lls
 

12-10-2011 15:46:46
BjarneK
BjarneK
Quote
mren (wo 12 okt 2011 14:47:06 https://www.somda.nl/forum/11041/p359611/): 1600/1700 gaat 15 minuten 'om'.

Vraag ik me toch af hoe ze dat willen bolwerken? Dan gaan de IC's dus om .21 en .51 uit Hgl, gaat lekker met de 31200, de 7000 enzovoorts

Quote
mren (wo 12 okt 2011 14:47:06 https://www.somda.nl/forum/11041/p359611/): Mogelijk 15' dienst Eindhoven-Sitterd en dan om-en-om
naar Mt/Hrl, dus niet meer splitsen.

Misschien dan ook mogelijk dat er dan een Icemand-feestje aan kan komen (ICRm in de betreffende series), en de extra treinen zijn dan zeker een doorgetrokken 3500?
 

12-10-2011 15:58:04
BJB83
BJB83
Ik denk dat men door niet meer te splitsen ook bezuinigen op het materiaal in de 800. Buiten de spits is 8 tot 10 bakken overkill. Ik neem bij voorkeur dan ook de 800 op weg naar huis ipv de 3000 vanwege de zee aan ruimte =D.  

12-10-2011 16:01:20
mren
mren
Er is al tot op de zitplaats bezuinigd op de 800.
In de avonduren mag je je in Ut met 250 man in een solo viertje proppen richting zuiden en over het algemeen moeten er dan net een paar mensen staan per balkon.
 

12-10-2011 16:17:59
Pim530
Pim530
Ze kunnen natuurlijk ook alle treinen in Twente een kwartier verschuiven, natuurlijk. Dat is op zich behoorlijk aantrekkelijk vanaf medio 2013, want dan bied je vanuit Es een goede overstap in diverse richtingen te Zl.  

12-10-2011 16:25:55
mren
mren
Maar je wil de IC van/naar Amf en Dv in Zl natuurlijk ook een kwartier om leggen om de knopen Dv en Amf vast te houden. Dus sluit de 7900 alsnog nergens op aan in Zl, maar dan wél op Syntus in Hgl. Dat laatste is weer handig omdat de 7900 altijd rijdt en de 7000 niet.  

12-10-2011 16:54:12
martijn
martijn
Benieuwd wat ze met de 3600 gaan doen dan. Daarvoor zijn in Dv toch altijd redelijk wat overstappers van en naar de 1600 en 1700.  

12-10-2011 17:33:19
Pim530
Pim530
Het is op verschillende manieren op te vatten. Wat ik eruit begrijp is namelijk dat het noordelijk deel van de Hanzelijn in het huidige patroon blijft liggen, en de treindienst rond Zwolle zich dus om de 15/45 symmetrieas blijft concentreren. Dat de O-hoek opgeschoven wordt zal dan waarschijnlijk wel te maken hebben met het feit dat een rechtstreekse verbinding Twente - Ut ook gewaardeerd wordt, die in de voorgestelde vorm wordt opgeslokt door een tweede IC uit het noorden die na Amf doorrijdt richting Ut, het Lw- en Gn-deel combineren immers niet meer. Door de tijden in Twente te verschuiven neemt de 1700 als het ware de taak van de 2800 over.  

12-10-2011 17:34:57
FST
FST
De corridorgedachte van ProRail zie ik niet terug in het voorstel voor de nieuwe lijnvoering op en om de Hanzelijn.  

12-10-2011 17:39:04
Pim530
Pim530
Die mis ik inderdaad ook Misschien kan de 9100 ook nog om en om door als stopper naar Asd en stopper naar Ut  

12-10-2011 17:42:36
mdj
mdj
Als je de No wilt verleggen, moet de 7000 dat ook. (verschil van 2 minuten in Apd, verschil in Es 7 minuten), zoveel keus heb je niet.

Dan wordt de 7000 ook 15minuten verschoven en krijg je met de 7900 een 5-25' frequentie...

Schuif je met de 7900 ook een kwartier, heb je in Zl de overstappen op de No weer terug, en heb je op Wdn-Es weer een 10-20' frequentie, zoals nu.

3600 kun je versnellen tussen Ah-Nm (wat ook het plan is), zodat in Zp/Dv een kwartier eerder aan wordt gekomen en dus de knoop ook weer hebt.

Schuif je de 3600, moet je dat ook met de 7600 doen, dus die zou dan ook een kwartier "om" moeten

En om de knoop in Zp weer te herstellen, moeten de 31200 (knoop Hgl weer in tact) en 30800 dat ook...

Laatst bewerkt door mdj op 12-10-2011 17:43


Bij twijfel: gebruik beton.
 

12-10-2011 17:47:24
FST
FST
Quote

Mogelijk 15' dienst Eindhoven-Sitterd en dan om-en-om
naar Mt/Hrl, dus niet meer splitsen.


ik neem aan dat de 3500 dan naar Std gaat en de 800 naar Mt. Of andersom.

Dat biedt weer de mogelijkheid voor getrokken materieel tussen Limburg en de Randstad. Deze verbinding verdient beter comfort dan VIRM. Vraag is wel of er voldoende ICR voorhanden is. Als het goed is komt er in 2012 een hoop ICR vrij uit de Fyra-dienst.
Zijn de ICK rijtuigen eigenlijk nog beschikbaar of zijn die definitief buiten dienst gesteld?
 

12-10-2011 17:56:02
martw
martw
Verder wordt per DRGL 2013 ook Utrecht Leidsche Rijn geopend, en (eindelijk!%02%) ook de Sprinterverbinding Wd-Ut verdubbeld. Samen met de 8800 betekent dit dus eindelijk 6 treinen per uur Wd-Ut!

Martijn


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

12-10-2011 17:58:16
sjoerd
sjoerd
Quote
martw (wo 12 okt 2011 17:56:02 https://www.somda.nl/forum/11041/p359673/): Verder wordt per DRGL 2013 ook Utrecht Leidsche Rijn geopend, en (eindelijk!%02%) ook de Sprinterverbinding Wd-Ut verdubbeld. Samen met de 8800 betekent dit dus eindelijk 6 treinen per uur Wd-Ut!

Martijn

Wordt dringen bij de tweesporige brug over het Amsterdam - Rijnkanaal.
 

12-10-2011 18:08:36
mren
mren
Quote
FST (wo 12 okt 2011 17:47:24 https://www.somda.nl/forum/11041/p359670/):
Quote

Mogelijk 15' dienst Eindhoven-Sitterd en dan om-en-om
naar Mt/Hrl, dus niet meer splitsen.


ik neem aan dat de 3500 dan naar Std gaat en de 800 naar Mt. Of andersom.


Het wordt lastig om niet via Std naar Mt te rijden
Quote

Dat biedt weer de mogelijkheid voor getrokken materieel tussen Limburg en de Randstad.

In de spits hebben zowel 800 als 3500 nu 10-12 bakken IRM, dat laat zich niet erg goed vervangen door ICR denk ik.
 

12-10-2011 18:49:50
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
sjoerd (wo 12 okt 2011 17:58:16 https://www.somda.nl/forum/11041/p359675/):
Quote
martw (wo 12 okt 2011 17:56:02 https://www.somda.nl/forum/11041/p359673/): Verder wordt per DRGL 2013 ook Utrecht Leidsche Rijn geopend, en (eindelijk!%02%) ook de Sprinterverbinding Wd-Ut verdubbeld. Samen met de 8800 betekent dit dus eindelijk 6 treinen per uur Wd-Ut!

Martijn

Wordt dringen bij de tweesporige brug over het Amsterdam - Rijnkanaal.

Uit de manier waarop het spoor daar is aangelegd valt op te maken dat er plannen zijn om die brug te verdubbelen. Vraag is alleen wanneer dat gaat gebeuren.


Met vriendelijke groet, Robin
 

12-10-2011 19:22:03
Klaasje
Klaasje
Quote
sjoerd (wo 12 okt 2011 15:19:04 https://www.somda.nl/forum/11041/p359622/):
Quote
MDDM (wo 12 okt 2011 14:49:20 https://www.somda.nl/forum/11041/p359612/): Tja, ATB mag niet verhoogd/aangepast worden, dus zul je het spijtig genoeg met 140 km/h moeten doen.

Alle respect voor Joops vakkennis als hij zegt: de ATB mag niet worden aangepast. Het kan wel want op gedeelten van Schiphol - Leiden - Den Haag en Helmond - Horst = Sevenum kan en mag onder de ATB ook al 160 km/h worden gereden.

Ondertussen is er wel een onderzoek geweest naar de precieze kosten en de benodigde maatregelen bij het toepassen van ATB-Code 147 voor 160 km/h. Dat zullen ze vast niet gedaan hebben als er niet een soort ontsnappingsclausule in de regelgeving zit. (Zeker bij Europese regelgeving is die vaak aanwezig.) Als het daadwerkelijk door de ambtelijke molen in Brussel komt, kan er straks op Almo-Zl 160 km/h gereden worden. Ik geloof alleen niet dat men hierover uit is voordat de DRGL 2013 af is.

Om even op de 800/3500 terug te komen; Niet iedere omloop zal de spits in volle hevigheid tegenkomen, bij die omlopen zou ICMm of ICRm best ingezet kunnen worden.
 

12-10-2011 19:27:59
woepje
woepje
Quote
mren (wo 12 okt 2011 18:08:36 https://www.somda.nl/forum/11041/p359677/):
Quote
FST (wo 12 okt 2011 17:47:24 https://www.somda.nl/forum/11041/p359670/):
Quote

Mogelijk 15' dienst Eindhoven-Sitterd en dan om-en-om
naar Mt/Hrl, dus niet meer splitsen.


ik neem aan dat de 3500 dan naar Std gaat en de 800 naar Mt. Of andersom.


Het wordt lastig om niet via Std naar Mt te rijden
Quote

Dat biedt weer de mogelijkheid voor getrokken materieel tussen Limburg en de Randstad.

In de spits hebben zowel 800 als 3500 nu 10-12 bakken IRM, dat laat zich niet erg goed vervangen door ICR denk ik.
Of je zou de drukste treinen met VIRM moeten laten rijden en omlopen die minder druk zijn met ICR. Zoals met bijvoorbeeld de 3600. De 3616 rijdt bijvoorbeeld met 10 bakken IRM, de rest met ICM/ICR. Puur dus vanwege de capaciteit voor trein 3616.

Overigens interessant dat men weer nadenkt over op twee verbindingen per uur (via Veluwelijn en via Hanzelijn). Qua dienstregeling is dit voor veel reizigers zeer positief omdat er nu twee rechtstreekse verbindingen zijn. Qua materieelplanning is het misschien wat gecompliceerder. Indien je de Hanzelijntak met IRM wilt rijden, betekent dat je dus met zware overcapaciteit op Lw gaat rijden. Zl-Gn is natuurlijk ook niet zo druk als Alm-Gvc, maar Zl-Lw al helemaal niet. Oplossing zou zijn om stellen in Zl of Alm bij te plaatsen en/of voortreinen in te stellen op het drukste stuk.

Maar goed, eerst de drgl, dan het materieel. Overigens gaan we Hgv soap seizoen 3 ook meemaken want NS wil weer proberen om 2x per uur IC Zl-Asn-Gn en 2x per uur sprinter Zl-Gn te krijgen. Hgv is blij met 1 IC stop of de sprinter na Zl door te laten rijden als IC (als de huidige 700). Volgens mij lijkt NS beide niet te willen, dus kunnen we de zakdoekjes alvast pakken.

Laatst bewerkt door woepje op 12-10-2011 20:13, reden: ivm huilen met Hgv
 

12-10-2011 19:57:10
MasterE
MasterE
Nog maar 14 maandjes en dan heb ik eindelijk een station (Almere Poort) voor de deur. Drie jaartjes later dan oorspronkelijk gepland, maar ach.


Mcn Asd
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-10-2011 20:28:22
broek53
broek53
Quote
sjoerd (wo 12 okt 2011 15:19:04 https://www.somda.nl/forum/11041/p359622/):
Quote
MDDM (wo 12 okt 2011 14:49:20 https://www.somda.nl/forum/11041/p359612/): Tja, ATB mag niet verhoogd/aangepast worden, dus zul je het spijtig genoeg met 140 km/h moeten doen.

Alle respect voor Joops vakkennis als hij zegt: de ATB mag niet worden aangepast. Het kan wel want op gedeelten van Schiphol - Leiden - Den Haag en Helmond - Horst = Sevenum kan en mag onder de ATB ook al 160 km/h worden gereden.
Het is hier niet het topic om er uitgebreid op in te gaan, maar ter voorkoming van misverstanden: op genoemde baanvakken mag 160 gereden worden, maar dat kan NIET onder ATB. De treinen die daar 160 proefrijden, hebben de ATB dan ook uitgeschakeld. Het enige materieel dat ATB EG aan boord heeft en daar 160 mee kan rijden op de gewone ATB-code "groen", zijn de Thalys-Réseau-stellen. Die kunnen dat dan ook meteen door het hele land, en dat is nu net waar de regelgever zo bang voor is. Op Den Haag - Schiphol is ook ATB NG geïnstalleerd (dus net bakens) die aan de Thalys-PBKA-stellen - die een modernere ATB aan boord hebben, die zowel ATB NG als EG aan kan, netjes toestaan 160 km/h te rijden.
 

12-10-2011 21:26:07
johabo
johabo
Reistijd Zwolle - Amsterdam Zuid 1 uur 16 minuten. Dit wordt 5 minuten sneller dus 1 uur en 11 minuten + 1 minuut stop te Amsterdam Zuid is 1 uur en 12 minuten. Reistijd Amsterdam Zuid - Den Haag Centraal 37 minuten. De totale reistijd Zwolle - Den Haag centraal wordt dus 1 uur en 48 minuten. Dit is nu en in 2012 1 uur en 36 minuten. Conclusie de reis van Zwolle naar Den Haag en dus ook vanaf Groningen wordt dus 12 minuten langer. De reistijden zijn gebaseerd op de dienstregeling 2012.  

12-10-2011 21:27:14
ZJ37
ZJ37
Quote
FST (wo 12 okt 2011 17:34:57 https://www.somda.nl/forum/11041/p359664/): De corridorgedachte van ProRail zie ik niet terug in het voorstel voor de nieuwe lijnvoering op en om de Hanzelijn.
Dat zie je bijna nergens terug en dat ga je in de toekomst ook echt niet zien. Want als je de infra gaat inrichten op corridor-gedachte (wat ze daar dan ook mee willen bereiken), dan zullen ook de cargovervoerders zich moeten aanpassen aan de corridors van de reizigersvervoerders. Laat dat nou een illusie zijn et voilá, de (Japanse) corridor gedachte kan in de prullenbak of wordt uitgevoerd met heel veel mits-en en maar-en (gelijkvloerse kruisingen van verschillende corridors dus).
 

12-10-2011 21:57:50
bjornl
bjornl
Quote
johabo (wo 12 okt 2011 21:26:07 https://www.somda.nl/forum/11041/p359717/): Conclusie de reis van Zwolle naar Den Haag en dus ook vanaf Groningen wordt dus 12 minuten langer.
Gaan ze je dan verbieden om over Utrecht te reizen?
 

12-10-2011 22:04:37
train85
train85
Nee je mag gewoon via Ut blijven reizen, maar ik denk straks dat via de Hanzelijn korter reizen is dan via Ut.

Laatst bewerkt door train85 op 12-10-2011 22:05
 

12-10-2011 22:07:49
gkw1969
gkw1969
Quote

Enkele puntjes:
Serie 140 niet meer geïntegreerd in de 1600 en weer naar Asd ipv Shl.



Dat houdt in dat de achterlijke overstap 1x per 2 uur in Hengelo voorbij is en dat je weer meer bakken hebt in de spits en dat je op moet passen dat je niet op een gereserveerde zitplaats moet gaan zitten.

Ze hebben het licht gezien.

Het zit comfortabel, zo'n Duitse IC, maar praktische invulling in een bestaande dienstregeling was het niet.
 

12-10-2011 22:45:18
jeanpierre
jeanpierre
Quote
martijn (wo 12 okt 2011 16:54:12 https://www.somda.nl/forum/11041/p359650/): Benieuwd wat ze met de 3600 gaan doen dan. Daarvoor zijn in Dv toch altijd redelijk wat overstappers van en naar de 1600 en 1700.
met de 3600 gebeurt in 2013 niets, mogelijk 2014 of later. Ook knoop Zp veranderd in principe niet. Knoop Dv verdwijnt (nou ja, 7000 3600 dan). Treinreis Apd-Zl verslechterd dus ook.
 

12-10-2011 22:58:10
HZwoferink
HZwoferink
Quote
Pim530 (wo 12 okt 2011 16:17:59 https://www.somda.nl/forum/11041/p359641/): Ze kunnen natuurlijk ook alle treinen in Twente een kwartier verschuiven, natuurlijk. Dat is op zich behoorlijk aantrekkelijk vanaf medio 2013, want dan bied je vanuit Es een goede overstap in diverse richtingen te Zl.
Zeer aantrekkelijk, de stoptreinen uit Dv sluiten dan ook beter aan op de stoptreinen naar Bad-Bentheim / Gronau.


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

12-10-2011 23:04:07
Pim530
Pim530
Quote
jeanpierre (wo 12 okt 2011 22:45:18 https://www.somda.nl/forum/11041/p359735/):
Quote
martijn (wo 12 okt 2011 16:54:12 https://www.somda.nl/forum/11041/p359650/): Benieuwd wat ze met de 3600 gaan doen dan. Daarvoor zijn in Dv toch altijd redelijk wat overstappers van en naar de 1600 en 1700.
met de 3600 gebeurt in 2013 niets, mogelijk 2014 of later. Ook knoop Zp veranderd in principe niet. Knoop Dv verdwijnt (nou ja, 7000 3600 dan). Treinreis Apd-Zl verslechterT dus ook.


Geen probleem, daar hebben we namelijk een HOV-buslijn voor rijden.
 

12-10-2011 23:06:53
sjoerd
sjoerd
Dank, Broek voor deze correctie, al zijn we off-topic, ik dacht dat ondermeer ook de Benelux 160 mocht en kon rijden op een deel van Schiphol - Den Haag, vandaar mijn verkeerde veronderstelling. Dat kan dus niet onder de ATB.  

12-10-2011 23:09:52
bjornl
bjornl
Quote
train85 (wo 12 okt 2011 22:04:37 https://www.somda.nl/forum/11041/p359725/): Nee je mag gewoon via Ut blijven reizen, maar ik denk straks dat via de Hanzelijn korter reizen is dan via Ut.
Op dit moment is Zl-Gvc via Asdz 30 minuten langer dan via Utrecht. Als de reistijdverkorting Zl-Asd(z) slechts 5 tot 10 minuten is (zoals aangegeven) dan blijft via Ut dus voorlopig sneller.
 

13-10-2011 00:46:36
broek53
broek53
Quote
FST (wo 12 okt 2011 17:47:24 https://www.somda.nl/forum/11041/p359670/):
Quote

Mogelijk 15' dienst Eindhoven-Sitterd en dan om-en-om
naar Mt/Hrl, dus niet meer splitsen.

ik neem aan dat de 3500 dan naar Std gaat en de 800 naar Mt. Of andersom.
Dat biedt weer de mogelijkheid voor getrokken materieel tussen Limburg en de Randstad. Deze verbinding verdient beter comfort dan VIRM. Vraag is wel of er voldoende ICR voorhanden is. Als het goed is komt er in 2012 een hoop ICR vrij uit de Fyra-dienst.
Zijn de ICK rijtuigen eigenlijk nog beschikbaar of zijn die definitief buiten dienst gesteld?
Eens in de zoveel tijd komen ze weer voorbij: de ICK's. Ik hoop niet dat je die rammelkasten als voorbeeld van beter comfort zou willen bestempelen, maar los daarvan: ze komen niet terug, want zijn ver over hun revisiedatum heen en worden qua deursluiting/vergrendeling zeker niet meer opnieuw toegelaten. Los daarvan: NS komt straks al om in het IC-materieel en gaat er zeker niet nog meer aan toevoegen.
De discussie of wij of wie dan ook VIRM al dan niet geschikt vinden als IC-materieel, is daarbij geenszins relevant.
 

13-10-2011 01:48:10
Rob...
Rob...
Wat ik uit de nieuwe plannen begrijp:
(let niet op de serienummers, zelf even bedacht!)

Per uur:
serie 500 rtd-leeuwarden
serie 700 rtd-gn
serie 3700 gvc-shl-gn
serie 2700 gvc-shl-lw
(2x) serie 2000 gvc-ut
(2x) serie 1500 asd-amf(-deventer)(1x per 2 uur vervangen door ic berlijn)


Deze series rijden in hetzelfde "half uur" en geven op ut, amf en zl aansluiting op elkaar. In het andere kwartier rijden:

per uur
serie 1700 es-rtd(/gvc --> evt in ut splitsen)
serie 2800 amfs-rtd(/gvc --> evt in ut splitsen)
serie 1600 shl-es
serie 1800 shl-amfs
(2x) serie 2500 gvc-ut (alleen wanneer de 1700/2800 in hun geheel doorgaan naar
es/amf
Deze series geven aansluiting op elkaar in ut en amf, en zitten op deze knopen precies een kwartier van de eerdergenoemde series af
serie
 

13-10-2011 08:03:46
mdj
mdj
Quote
Pim530 (wo 12 okt 2011 23:04:07 https://www.somda.nl/forum/11041/p359739/):
Quote
jeanpierre (wo 12 okt 2011 22:45:18 https://www.somda.nl/forum/11041/p359735/):
Quote
martijn (wo 12 okt 2011 16:54:12 https://www.somda.nl/forum/11041/p359650/): Benieuwd wat ze met de 3600 gaan doen dan. Daarvoor zijn in Dv toch altijd redelijk wat overstappers van en naar de 1600 en 1700.
met de 3600 gebeurt in 2013 niets, mogelijk 2014 of later. Ook knoop Zp veranderd in principe niet. Knoop Dv verdwijnt (nou ja, 7000 3600 dan). Treinreis Apd-Zl verslechterT dus ook.


Geen probleem, daar hebben we namelijk een HOV-buslijn voor rijden.

Lijn 294 rijdt alleen ma-vr. En doet over Apd-Zl inmiddels 58 minuten. Met de trein 40', met een kwartier overstap bijna een uur.

Daarnaast heb je al ritten die in de ochtendspits met 2x geleed achter elkaar rijden, ter versterking. Lijn 90 is geen alfernatief (Apd-Zl in 1h25, met het verkeer mee).


Bij twijfel: gebruik beton.
 

13-10-2011 08:29:35
martijn
martijn
En Apd-Zl is niet de enige reis die de mensen maken. Ook reizigers van en naar Twente stappen veelvuldig in de treinen van en naar Zp, Ah. Dit verhaal zal nog wel wat lokaal gemopper opleveren. (maar goed, welke wijziging doet dat niet)  

13-10-2011 10:02:43
BJB83
BJB83
Kan me niet voorstellen dat er iets anders dan VIRM in de 800 komt. Alkmaar-Heerlen daar doe je 3 uur over dus zo'n 7 uur heen en terug. Dan lijkt rijden met VIRM me veel makkelijker en kan je in de spits desgewenst stellen bij plaatsen want in de spits is de capaciteit wel hard nodig.  

13-10-2011 12:31:09
abcde
abcde
Quote
Rob... (do 13 okt 2011 01:48:10 https://www.somda.nl/forum/11041/p359759/): Wat ik uit de nieuwe plannen begrijp:
(let niet op de serienummers, zelf even bedacht!)

Per uur:
serie 500 rtd-leeuwarden
serie 700 rtd-gn
serie 3700 gvc-shl-gn
serie 2700 gvc-shl-lw
(2x) serie 2000 gvc-ut
(2x) serie 1500 asd-amf(-deventer)(1x per 2 uur vervangen door ic berlijn)
.....
per uur
serie 1700 es-rtd(/gvc --> evt in ut splitsen)
serie 2800 amfs-rtd(/gvc --> evt in ut splitsen)
serie 1600 shl-es
serie 1800 shl-amfs
(2x) serie 2500 gvc-ut (alleen wanneer de 1700/2800 in hun geheel doorgaan naar es/amf ...




Ik had eerder een strakke ieder-halfuur-dezelfde-richting verwacht :

ieder half uur Gvc - Shl - Alm - Zl - Gn
ieder half uur Rtd - Ut - Amf - Zl - Lw
ieder half uur Asd / Shl - Amf - Dv - Es
ieder half uur (de 2800) Rtd - Amf - liefst de hele dag door naar Dv

Ieder half uur dezelfde richting zie je sterk sinds de drgl van 2007 (denk aan IC 800 ieder half uur Mt en Hrl, de 1900 Ehv - Vl), in 2012 ook vanuit Zeeland. Grote mate van duidelijkheid, gemak voor de materieel-inzet.

Wat is de reden dat ieder half uur dezelfde richting niet in de NO wordt doorgevoerd na ingebruikname Hanzelijn ?

Laatst bewerkt door abcde op 13-10-2011 12:48
 

13-10-2011 12:50:18
mren
mren
Quote
abcde (do 13 okt 2011 12:31:09 https://www.somda.nl/forum/11041/p359812/):
Wat is de reden dat ieder half uur dezelfde richting niet in de NO wordt doorgevoerd na ingebruikname Hanzelijn ?

Ik denk omdat NS ook wel weet dat reizigers een hekel hebben aan overstappen (voor het gevoel van de reiziger komt er 10 minuten reistijd bij, oftewel: liever een reis van 1:09 rechtstreeks dan 1:00 met 1 overstap op 0:45 met 3 overstappen). Er zijn ook veel NO-reizigers die als ze naar Shl moeten, ook zorgen dat ze de rechtstreekse trein hebben. Zeker met de sluitseinaansluitingen die NS meent te moeten hanteren van de minister...
 

13-10-2011 13:02:50
Jack5812
Jack5812
Quote
BJB83 (do 13 okt 2011 10:02:43 https://www.somda.nl/forum/11041/p359786/): Kan me niet voorstellen dat er iets anders dan VIRM in de 800 komt. Alkmaar-Heerlen daar doe je 3 uur over dus zo'n 7 uur heen en terug. Dan lijkt rijden met VIRM me veel makkelijker en kan je in de spits desgewenst stellen bij plaatsen want in de spits is de capaciteit wel hard nodig.
Het lijkt me sowieso nu veel te vroeg om over materieelinzet te speculeren.
Met 2 keer p/u Ehv-Mt en Ehv-Hrl en de veel genoemde corridorgedachte van NSR zou je in theorie het volgende kunnen krijgen:
Serie 800 (Sgn)-Amr-Mt v.v.
Serie 1800 Hdr-Hrl v.v.
Serie 3000 Shl-Nm v.v.
Serie 3100 Shl-Nm v.v.

De tijd zal het leren...
 

13-10-2011 13:04:45
mren
mren
De corridorgedachte komt vooral van ProRail af.
Het is vrij onvoorstelbaar dat NSR niet meer rechtstreeks Ehv-Shl wil rijden. Ook wil NSR weer Nm-Ah-Gvc gaan rijden, maar daar wil ProRail nog niet echt in mee.
 

13-10-2011 13:50:43
jorgo
jorgo
De afdeling MOA (heet die tegenwoordig nog zo?) zal er wel goed onderzoek naar hebben gedaan, maar ik vraag mij af waar het draagvlak vandaan komt om de hele dag met vier intercity's van Sittard naar Weert te rijden. Weet iemand meer?  

13-10-2011 14:52:48
raymond16
raymond16
De brief schrijft juist dat de studie nog verricht moet worden. Al zou er zoals het er naar uitziet sowieso al een trein extra bijkomen vanaf Ehv door de plannen met de IC naar Aken. Maar de precieze gedachte erachter is nu nog te veel speculeren.

Quote
Rob... (do 13 okt 2011 01:48:10 https://www.somda.nl/forum/11041/p359759/): Wat ik uit de nieuwe plannen begrijp:
(let niet op de serienummers, zelf even bedacht!)

Per uur:
serie 500 rtd-leeuwarden
serie 700 rtd-gn
serie 3700 gvc-shl-gn
serie 2700 gvc-shl-lw
(2x) serie 2000 gvc-ut
(2x) serie 1500 asd-amf(-deventer)(1x per 2 uur vervangen door ic berlijn)



Met als correctie dat de IC Berlijn niet meer in de Noord-Oost zit en je fictieve 1500 dus niet eens per twee uur wordt vervangen.

Laatst bewerkt door raymond16 op 13-10-2011 14:54
 

13-10-2011 20:10:54
FourRoses
FourRoses
Sowieso zit de 1500 aan de 4500 vast. Als de 1500 richting Deventer zou gaan, wordt het wel een lange zit.  

13-10-2011 20:14:23
woepje
woepje
De 4500 kan natuurlijk ook aan een andere serie geknoopt worden tegen die tijd. Als je toch gaat schuiven met series...  

13-10-2011 20:26:01
mren
mren
Als er verbouwd wordt in Asd, kan het juist handig zijn series te ontkoppelen zodat je geen doorgaande sporen meer nodig hebt.  


13-10-2011 20:38:59
ZJ37
ZJ37
En keren kost je doorgaans meer sporen dan als je door koppelt. Maar het zal - afhankelijk van wat buiten dienst is - wel steeds een combinatie van die twee worden.  

13-10-2011 21:05:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat ik gelezen heb is dat men de voorkeur heeft series op te knippen die elkaar normaal op Asd kruisen. Dan kost het immers geen extra spoor.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-10-2011 21:12:55
broek53
broek53
Allemaal waar, maar er wordt in 2013 niet meer grootschalig verbouwd in Asd.
De koppeling van de 1500 aan de 4500 is overigens ontstaan omdat er voor de 4500, toen-ie intercitytrein was geworden, geen spoor meer beschikbaar was om in de "Zaanse sector" te keren op een beetje ordentelijke manier.
De doortrek schiep tevens ruimte aan de oostkant, die overigens direct weer ingenomen werd door kerende 5800 en 4600 toen die juist weer van de zaanlijn los geknipt werden. Zo is het net een schuifpuzzeltje. De doortrek van de 4500 op de 1500 is in zoverre wel een prettige dat hij niet tegelijk plaatsvindt en in theorie op hetzelfde spoor afgehandeld kan worden.

Laatst bewerkt door broek53 op 13-10-2011 21:18
 

14-10-2011 05:39:30
Rob...
Rob...
Quote
raymond16 (do 13 okt 2011 14:52:48 https://www.somda.nl/forum/11041/p359833/): De brief schrijft juist dat de studie nog verricht moet worden. Al zou er zoals het er naar uitziet sowieso al een trein extra bijkomen vanaf Ehv door de plannen met de IC naar Aken. Maar de precieze gedachte erachter is nu nog te veel speculeren.

Quote
Rob... (do 13 okt 2011 01:48:10 https://www.somda.nl/forum/11041/p359759/): Wat ik uit de nieuwe plannen begrijp:
(let niet op de serienummers, zelf even bedacht!)

Per uur:
serie 500 rtd-leeuwarden
serie 700 rtd-gn
serie 3700 gvc-shl-gn
serie 2700 gvc-shl-lw
(2x) serie 2000 gvc-ut
(2x) serie 1500 asd-amf(-deventer)(1x per 2 uur vervangen door ic berlijn)



Met als correctie dat de IC Berlijn niet meer in de Noord-Oost zit en je fictieve 1500 dus niet eens per twee uur wordt vervangen.


Bij mijn weten wel hoor...hij zit niet meer vast aan de NO, de 1500 wordt niet echt tot de noordoost gerekend... plus dat es-amf een kwartier verlegd wordt, dus tussen hengelo en deventer idd niet aan de NO vast, in de spits rijdt hij deventer -asd in plaats van de nieuwe 1500, buiten de spits amf-asd in het pad van de nieuwe 1500.

ZOals de lezen schuift de 1500 ook een kwartier, dus koppeling met de huidige 4500 wordt sowieso verbroken
 

14-10-2011 08:01:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Ehm, het is de 1600/1700 die een kwartier schuift. Een serie die in de spits uit Dv zou komen ligt daar dus in het ideale geval tussenin waarmee die serie dus, net als nu, tegelijk met de treinen Zl - Ut in Amf is. Heb je dus in het geheel geen verschuiving van de 1500

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 14-10-2011 08:01


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-10-2011 12:49:05
RoelZ1
RoelZ1
De 1500 verschuift tussen Amersfoort en Amsterdam nauwelijks (alleen de 4 minuten die hij nu achter de 700/1600 zit), maar de 2800 tussen Amersfoort en Deventer, die volgend jaar ook onderdeel van de 1500 wordt verschuift een kwartier waardoor de 1500 tussen Deventer en Hilversum precies in het pad van de huidige Berlijntrein terecht komt.

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 14-10-2011 12:50
 

14-10-2011 12:57:54
abcde
abcde
Gaan we dan toe naar een situatie van ieder kwartier een soort NO-overstap te Amersfoort ?

* ieder half uur op ongeveer de huidige tijden een overstap:
Gn / Lw - Zl naar Ut - Rtd met de een kwartier verlegde 2800 (Berlijn ?) - Dv - Amf naar zeg Asd
(reizigers uit Zl kunnen met de Hanzelijn naar Shl)

* en een kwartier eerder en een kwartier later een overstap tussen:
1600 / 1700 Es - Amf naar zeg Ut - Rtd overstap met een IC Amf - Shl

Op deze wijze krijgt Hilversum elk kwartier een IC naar Amf v.v.

Laatst bewerkt door abcde op 14-10-2011 13:14
 

14-10-2011 14:08:09
Rob...
Rob...
Dat klopt als een bus, en ik was idd in de war met de verschuiving van de 1500, die gaat alleen in het huidige pad van de NO rijden  

14-10-2011 17:16:20
abcde
abcde
Blijft in 2013 de 2800 (of hoe deze dan ook heten mag) alleen in de spits rijden tussen Amf en Dv, of overdag de gehele dag ?  

14-10-2011 21:12:49
daniel81
daniel81
Wat mij totnogtoe ontgaat is het nut van de verschuiving van de 1600/1700.

Laat mij de twee modellen schetsen:
1) Huidige zoveel mogelijk in stand houden. Dan krijg je naar mijn idee de volgende drgl:
De IC's Ut-Zl rijden in het pad van de huidige 12500/12700, in omgekeerde richting rijden ze symmetrisch, dus ca 8 minuten later dan nu
De 1700 rijdt in z'n huidige pad; tussen ut-Amf rijden ze dus 3 minuten achter elkaar.
Tussen Hattemerbroek en Zl rijdt de Hanzelijn-IC dan in het pad van de huidige 500/700.
Gevolg: alle huidige zinvolle aansluitingen blijven bestaan.

2) Het voorstel dat nu voorligt: 1600 en 1700 een kwartier verschuiven.
Betekent dat op Ut-Amf de IC's niet vlak achter elkaar rijden en dat Amf-Hvs een kwartierdienst-IC krijgt; verder zie ik echter alleen nadelen:
-Reistijd Twente- Asd langer
-Vervallen overstappen in Dv
-Zp-Apd kan niet meer in Apd en Zp aansluiten
-Als de 2000/ 2800 net als nu niet altijd rijden in de late avond en op zondagochtend, ook lange reistijd Twente-Gvc/Rtd

Zie ik dingen over het hoofd?

Iets anders eigenaardigs is dat het besluit om de 140 uit de binnenlandse dienst te halen komt op het moment dat het eigenlijk niet meer nodig is: doordat Shl-Noord Nederland via de Hanzelijn gaat, zullen de capaciteitsproblemen op Hvs-Shl grotendeels tot het einde behoren.

Om diezelfde reden zou je zelfs weer kunnen overwegen om net als vanouds de 1600 in Amf te combineren en splitsen in delen naar Asd en Shl.
 

14-10-2011 21:24:05
broek53
broek53
Quote
daniel81 (vr 14 okt 2011 21:12:49 https://www.somda.nl/forum/11041/p360026/): Wat mij totnogtoe ontgaat is het nut van de verschuiving van de 1600/1700.
Het is niet zozeer oorzaak, maar meer een gevolg van het feit dat de dienstregeling van de Noord-Oost (en daarmee van vrijwel het hele land) in dit dienstregelingmodel begint bij de 'dubbele knoop' Zwolle. In Zl wordt een crossplatform geboden van de treinen over de Veluwe en de Hanzelijn, en dat tegelijk in beide richtingen. daar is de uitbreiding van Zwolle ook op gebaseerd. Die dubbele knoop betekent dat die op een symmetriepunt in de dienstregeling moet liggen. Zo dicteert Zwolle dus de ligging van de Noord-Oost, zeker als je ook een knoopje Amersfoort houdt.
 

14-10-2011 21:32:22
daniel81
daniel81
Maar dat is op zich toch niets nieuws? Voor zover ik weet is Zl al sinds jaar en dag het station waarvanuit de drgl is opgebouwd. Of is de grap dat de IC's op Amf-Zl ook een kwartier gaan verschuiven? (en daarmee ook bv de 3600 enz)  

14-10-2011 21:33:10
ZJ37
ZJ37
En Zl dicteert daarmee ook de Oude Lijn met een gevraagde knoop in Ledn. Of die er ook echt gaat komen is vers twee, want van al die kruisende bewegingen in Ledn in een knoop zijn bepaalde partijen niet zo gecharmeerd.  

14-10-2011 22:08:26
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
daniel81 (vr 14 okt 2011 21:12:49 https://www.somda.nl/forum/11041/p360026/): Huidige zoveel mogelijk in stand houden. Dan krijg je naar mijn idee de volgende drgl:
De IC's Ut-Zl rijden in het pad van de huidige 12500/12700, in omgekeerde richting rijden ze symmetrisch, dus ca 8 minuten later dan nu
De 1700 rijdt in z'n huidige pad; tussen ut-Amf rijden ze dus 3 minuten achter elkaar.
Tussen Hattemerbroek en Zl rijdt de Hanzelijn-IC dan in het pad van de huidige 500/700.
Gevolg: alle huidige zinvolle aansluitingen blijven bestaan.
Gevolg wat je vergeet: aansluitingen in Ut ri. Ah/Ht zijn niet meer haalbaar.

Quote
-Als de 2000/ 2800 net als nu niet altijd rijden in de late avond en op zondagochtend, ook lange reistijd Twente-Gvc/Rtd
Ligt er maar net aan hoe het geheel ingelegd wordt. Als je elk halfuur Zl-Ut-Rtd rijdt met op het andere kwartier 1x/uur een trein Es-Rtd en 1x/uur een trein Amf-Rtd dan krijg je wel een raar interval als je die laatste er 's avonds uit gooit.
Of je moet ervoor gaan kiezen om 's avonds vanuit Twente via Ut naar Gvc te gaan rijden, maar of dat de boel nu duidelijker maakt (dan heb je overdag een pendel Ut - Gvc en 's avonds daar een doorgaande trein). En inkorten van de trein uit Twente tot Ut in de avond zie ik op een of andere manier ook weer niet zo snel gebeuren.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-10-2011 22:10:56
mren
mren
Quote
daniel81 (vr 14 okt 2011 21:32:22 https://www.somda.nl/forum/11041/p360030/): Maar dat is op zich toch niets nieuws? Voor zover ik weet is Zl al sinds jaar

nee, dat was Shl
 

14-10-2011 22:16:34
anton_
anton_
Quote
daniel81 (vr 14 okt 2011 21:12:49 https://www.somda.nl/forum/11041/p360026/): Wat mij totnogtoe ontgaat is het nut van de verschuiving van de 1600/1700.

2) Het voorstel dat nu voorligt: 1600 en 1700 een kwartier verschuiven.
Betekent dat op Ut-Amf de IC's niet vlak achter elkaar rijden en dat Amf-Hvs een kwartierdienst-IC krijgt; verder zie ik echter alleen nadelen:
-Reistijd Twente- Asd langer
-Vervallen overstappen in Dv
-Zp-Apd kan niet meer in Apd en Zp aansluiten
-Als de 2000/ 2800 net als nu niet altijd rijden in de late avond en op zondagochtend, ook lange reistijd Twente-Gvc/Rtd

Zie ik dingen over het hoofd?


is het niet logisch als alle IC Shl - Amf , Asd - Amf en Amf - Es een half uur verschuiven en alle andere IC in Amf niet ? Zo gaat alleen de verbinding Hvs - Zw er op achteruit en worden de reizigers Ut - Amf wat beter verspreid over de verschillende IC's
 

14-10-2011 22:18:27
daniel81
daniel81
Quote
daniël_ddr (vr 14 okt 2011 22:08:26 https://www.somda.nl/forum/11041/p360034/): %Gevolg wat je vergeet: aansluitingen in Ut ri. Ah/Ht zijn niet meer haalbaar.

Als er één verbinding nu NIET aansluit in Ut dan zijn het wel de NO op de 'ZO' treinen (Ut-Ah/Ht). Veel beroerder dan nu kan dat binnen kwartierdiensten m.i. niet.

Laatst bewerkt door daniel81 op 14-10-2011 22:19
 

14-10-2011 22:46:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Ik zie nu dat ik naar de aankomsttijd had zitten kijken, op vertrektijd lukt 't nog wel...
Maargoed, als het ware behoud jij met jouw idee het fenomeen voortrein waarbij je zeker in de daluren een enorme overcapaciteit krijgt. Daarnaast wordt het een stuk moeilijker een onderdeel van het Randstadspoor door te voeren: 4x/uur een Sprinter tussen Ut en Amf (naast 4x/uur IC en 2x/uur Ut-Brn).

Het verlaten van de trein Zl -> Ut levert trouwens ook nog op dat deze tussen Ut en Rtd niet meer in symmetrie ligt.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 14-10-2011 22:50


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-10-2011 22:59:45
daniel81
daniel81
Het grote probleem nu is dat de voortreinen in beide richtingen voortreinen zijn. Daardoor ligt de 5600 ook noodgedwongen uit symmetrie.
Als je een symmetrische dienstregeling maakt, ziet dat er ongeveer zo uit:

Zl .19
Amf .25/28
Ut .42/47
en dan verder zoals normaal

De 5600 wordt dan zoiets als
Zl .24
Amf.19/21
Ut .41

Trouwens wat moet er van de 5500 komen als er 4 sprinters Amf-Ut gaan rijden en de 5800 ook omgegooid wordt vanwege het verschuiven van de 1600?
 

15-10-2011 20:27:49
abcde
abcde
Ik ga er van uit, dat na de Hanzelijn de voortreinen tussen Zl - Ut v.v. niet meer nodig zijn. En dus voorbij zijn, ook hun drgl-pad. Of zie ik dit verkeerd ?  

17-10-2011 20:37:43
FST
FST
Quote
mren (do 13 okt 2011 13:04:45 https://www.somda.nl/forum/11041/p359818/):
Ook wil NSR weer Nm-Ah-Gvc gaan rijden, maar daar wil ProRail nog niet echt in mee.


Nm - Ah – Gvc weer rechtstreeks? Ik ben wel voorstanderd van die rechtstreekse verbinding. Maar die zou dan weer ten koste gaan van de rechtstreekse verbinding Nm – Shl. Of NS moet de IC's Nm - Shl/Hdr en Nm - Gvc tussen Nm en Ut gekoppeld laten rijden en splitsen in Ut. Dat zou zelfs elk kwartier kunnen. Daarmee behoud je ook een precieze kwartierdienst tussen Ut en Gvc.
Dat zou dan wel ten koste gaan van de rechtstreekse IC Es - Gvc en de IC Ut - Gvc. Het traject Ut - Gvc wordt daardoor weggehaald uit de NO-series en toegevoegd aan de ZO-series. Dat is in lijn met het feit dat het traject Ut - Gvc ook niet meer meedoet in de treinseries naar Gn/Lw, omdat de verbinding van Gvc met het noorden via Shl en Alm gaat lopen.
 

17-10-2011 20:44:17
woepje
woepje
Dus bijvoorbeeld de 3000 Nm-Ut met 2 stellen rijden en daarna 1 stel naar Gvc en 1 stel naar Asd? Volgens mij wordt een solo stel in de 3000 of 3100 op Ut-Asd/Shl wel wat krap in de spits.

Laatst bewerkt door woepje op 17-10-2011 20:46
 

17-10-2011 20:52:48
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
abcde (za 15 okt 2011 20:27:49 https://www.somda.nl/forum/11041/p360172/): Ik ga er van uit, dat na de Hanzelijn de voortreinen tussen Zl - Ut v.v. niet meer nodig zijn. En dus voorbij zijn, ook hun drgl-pad. Of zie ik dit verkeerd ?
Tussen Amf en Zl zullen ze inderdaad in mindere mate nodig zijn, maar tussen Amf en Ut hebben ze ook nog een belangrijke functie en daar speelt de Hanzelijn veel minder mee (zeker nu de reistijdwinst via die lijn tegenvalt)
Een voortrein is dan, hoewel capaciteitsvretend, wel een handig middel om extra capaciteit te bieden zonder dat je de reguliere treinen op het hele traject veel groter moet gaan rijden. (Zoals nu deels gebeurd als herfstmaatregel)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-10-2011 20:58:33
Bert13
Bert13
Quote
woepje (ma 17 okt 2011 20:44:17 https://www.somda.nl/forum/11041/p360481/): Dus bijvoorbeeld de 3000 Nm-Ut met 2 stellen rijden en daarna 1 stel naar Gvc en 1 stel naar Asd? Volgens mij wordt een solo stel in de 3000 of 3100 op Ut-Asd/Shl wel wat krap in de spits.

In de 3100 rijdt men in de niet-spitse-3000 richting (dus 's morgens richting Nm en 's avonds richting Shl) met een stel. (Gaf overigens grappige effecten: de 800/3000 met 10/12 bakken VIRM en dan aan de overkant v/h perron een los IV'tje, vaak gezien...) Dus in theorie zou er best wel wat mogelijk zijn, maar verder is dit natuurlijk speculeren.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

17-10-2011 21:01:11
woepje
woepje
Ik doelde dan ook op de 3100-en die in de spitsrichting rijden (ochtendspits richting Shl, avondspits richting Nm).  

17-10-2011 21:37:30
FST
FST
Quote
woepje (ma 17 okt 2011 20:44:17 https://www.somda.nl/forum/11041/p360481/): Dus bijvoorbeeld de 3000 Nm-Ut met 2 stellen rijden en daarna 1 stel naar Gvc en 1 stel naar Asd? Volgens mij wordt een solo stel in de 3000 of 3100 op Ut-Asd/Shl wel wat krap in de spits.


Ja dat zie ook als een probleem.
Probeem is dat we naar het ZO toe maar 2 richtingen hebben: Ut-Ah-Nm en Ut-Ehv
En naar het NW toe zijn er 3 bestemmingen: Gvc, Asd en Shl.
Dus hoe combineer je die handig?
Een mogelijkheid is dat treinen naar Asd en Shl gekoppeld rijden en in Ut of Asb gesplitst worden. Je zou dan elk kwartier een serie krijgen van Limburg naar Noord-Holland die in Ut of Asb wordt gesplitst in een deel naar Asd (e.v.) en een deel naar Shl. Deze serie sluit in Ut aan op een kwartierdienst Nm - Ah - Ut - Gvc.
 

17-10-2011 21:48:16
broek53
broek53
Zover mij bekend gaat er helemaal nergens gespitst en gecombineerd worden. Dat staat haaks op zowat alles waar tegenwoordig 'robuust spoor' voor staat en ik kan mij niet voorstellen dat dat in 2013 maar weer eens helemaal wordt omgedraaid.  

17-10-2011 22:04:48
FST
FST
Helemaal mee eens, maar het probleem is dat er in de randstad meer beginpunten zijn dan in het noorden, oosten en zuiden van het land. Als je zoveel mogelijk rechtstreekse combinaties tussen die beginpunten wilt handhaven in de ZO- en NO-series ontkom je er niet aan om in Ut of Amf te splitsen en te combineren.

Als je afstapt van de rechtstreekse verbinding Ehv - Shl wordt het een stuk makkelijker, dan krijg je elk kwartier deze verbindingen in de ZO die in Ut op elkaar aansluiten:
- Nm - Ut - Gvc
- Mt/Hrl - Ehv - Ut - Asd - Amr/Hdr
- Ut - Shl
Dit voldoet perfect aan de corridorgedachte, maar ik denk niet dat NS dat wil, want volgens mij is het ook het beleid om zoveel mogelijk steden een rechtstreekse verbinding met Shl te geven.

Laatst bewerkt door FST op 17-10-2011 22:05
 

17-10-2011 22:08:20
mren
mren
In het mogelijke ETMET-tijdperk wordt het wat gemakkelijker natuurlijk om bestemmingen af te wisselen, maar als NSR dat indient, worden ze bij ProRail helemaal gek.
(En dondert de zaak bij verstoringen nog sneller in elkaar in grote delen van het land)
 

17-10-2011 22:15:44
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (ma 17 okt 2011 21:48:16 https://www.somda.nl/forum/11041/p360511/): Zover mij bekend gaat er helemaal nergens gespitst en gecombineerd worden. Dat staat haaks op zowat alles waar tegenwoordig 'robuust spoor' voor staat en ik kan mij niet voorstellen dat dat in 2013 maar weer eens helemaal wordt omgedraaid.
Wat je maar 'robuust' noemt zodra je op een der toekomstige doorstroomstations moet gaan bijplaatsen of aftrappen. Met daarbij allerlei idiote zaagbewegingen door het station omdat opstelterreinen steeds moeilijker bereikbaar worden.
 

17-10-2011 22:28:54
ZJ37
ZJ37
Quote
mren (ma 17 okt 2011 22:08:20 https://www.somda.nl/forum/11041/p360518/): In het mogelijke ETMET-tijdperk wordt het wat gemakkelijker natuurlijk om bestemmingen af te wisselen, maar als NSR dat indient, worden ze bij ProRail helemaal gek.
(En dondert de zaak bij verstoringen nog sneller in elkaar in grote delen van het land)
Nou, dan kunnen de goederenboeren hun borst wel nat maken. Die doen niet zo aan corridor rijden namelijk! %08%

Die gedachte van corridor rijden en dat bij een verstoring alleen de corridor wordt geraakt zit zeker een kern van waarheid in. Ware het niet dat je bij lange corridors bij één wisselstorinkje ook de hele boel moet platgooien omdat je met die wisselarme infra geen kant meer op kan en nergens kan keren. Zal in Japan ongetwijfeld al een succes zijn.
 

14-12-2011 20:51:05
woepje
woepje
In topic van drgl 2012, zie https://www.somda.nl/forum/9438/Dienstregeling+2012%2C+wat+is+waar%3F/, wordt melding gemaakt van dat de 9100 aan de IC van Lw wordt geknoopt. Althans, dat wil ProRail. NS wilde dit toch juist niet? Om toch een rechtstreekse verbinding met zowel Amf, Ut te houden hebben is de optie om de Gn/Lw tak altererend via de Veluwelijn en Hanzelijn te laten rijden. Qua materieelomloop wordt dat wel meer een crime, maar als we de 9100 er ook nog aan koppelen wordt het helemaal leuk. Ik zie het al voor me dat na een verstoring de 9100 met ICM mag gaan combineren met de IC uit Lw die met een IRM rijdt...En dat voorkom je dus door niet te alterneren en 1 materieelsoort aan de Lw IC toe te kennen.

Of wordt het misschien kiezen tussen deze optie:

-niet alternerend rijden, dus 2x per Gn-Zl-Lls-Alm-Shl-Ledn-Gvc en 2x Lw-Zl-Amf-Ut-Rtd en met de 9100 aan de Lw tak gekoppeld

- wel altererend rijden maar dan zonder koppeling 9100 aan de Lw tak.

Ik ben heel nieuwsgierig naar die BUP straks
 

14-12-2011 21:50:43
Pim530
Pim530
Of gewoon hetzelfde materieel inzetten in beide series natuurlijk.  

14-12-2011 22:00:15
ZJ37
ZJ37
Quote
woepje (wo 14 dec 2011 20:51:05 https://www.somda.nl/forum/11041/p369636/): In topic van drgl 2012, zie https://www.somda.nl/forum/9438/Dienstregeling+2012%2C+wat+is+waar%3F/, wordt melding gemaakt van dat de 9100 aan de IC van Lw wordt geknoopt. Althans, dat wil ProRail. NS wilde dit toch juist niet?
Prorail is niet degene die de commerciele specificaties aan de vervoerders uitdeelt hoe ze moeten rijden. Maar inderdaad, Prorail bemoeit zich er wel meer dan ooit mee (deels met goede bedoelingen, deels om vooral eigen belangen ermee te behartigen).
 

14-12-2011 23:01:03
fugazi
fugazi
Quote
Pim530 (wo 14 dec 2011 21:50:43 https://www.somda.nl/forum/11041/p369647/): Of gewoon hetzelfde materieel inzetten in beide series natuurlijk.
'natuurlijk'? Zo makkelijk gaat dat niet.
 

14-12-2011 23:05:28
daniel81
daniel81
Waarom niet? Nu moeten de Gn- en Lw tak ook hetzelfde materieel hebben om te kunnen combineren. Eigenlijk verandert er dus niks, behalve dan dat de Gn-tak dan '9100' heet en geen 500 of 700.  

14-12-2011 23:18:38
woepje
woepje
Alleen denk ik dus niet dat de Veluwe IC en de Hanzelijn IC hetzelfde mat gaan krijgen. Gvc-Ledn-Shl-Alm wil je met genoeg capaciteit laten rijden lijkt mij. Althans, sowieso totdat SAAL goed van de grond is en dat is in drgl 2013 nog lang niet zo. In dat geval is combinatie van de 9100 met de Lw tak op alleen de Veluwelijn met bijvoorbeeld ICM te doen. Echter wil NS alternerend gaan rijden, dus krijg je het ene half uur een 9100 die met IRM moet rijden om te kunnen combineren met de Lw tak die dan over de Hanzelijn gaat, en het andere half uur met bijvoorbeeld ICM om te kunnen combineren met de Lw tak die dan over de Veluwelijn gaat.  

14-12-2011 23:36:12
Klaasje
Klaasje
Ik denk dat je de Hanzelijn-ic prima met enkeldeksmaterieel kunt rijden omdat die in de spits in een kwartierligging een versterkingstrein krijgt tussen Flevoland en Schiphol. Het is nou niet zo dat de treinen van de 3700 heden ten dage volledig uit hun voegen barsten in de spits. Wat dat betreft zal de rand van de spits zonder de spitsversterking wat kritischer zijn en daarmee is een materieelmix niet ondenkbaar. Veel speculeren heeft niet echt zin denk ik. We gaan het vanzelf merken.  

14-12-2011 23:40:19
DingeZ
DingeZ
Quote

-niet alternerend rijden, dus 2x per Gn-Zl-Lls-Alm-Shl-Ledn-Gvc en 2x Lw-Zl-Amf-Ut-Rtd en met de 9100 aan de Lw tak gekoppeld




Dat plus:
2x (Es-)Dv-Amf-Hvs-Shl
En dan cross-platform overstappen in Amf en Zl. Enige wat dan nog erbij moet is een extra trein Ut-Gvc, die dan uiteraard cross-platform klaarstaat in Ut. In de spits zou deze, als het ware als voortrein, verlengt kunnen worden tot Amf/Zl. Het verlost wel van de problemen met die splitsen brengt.
 

14-12-2011 23:41:57
daniel81
daniel81
Neen, want in de nieuwe opzet wordt de 1600 een kwartier verschoven dus heeft dan 'niets' meer met de treinen naar Zl van doen.  

14-12-2011 23:45:53
ZJ37
ZJ37
Meest kansrijke contructie is 2x IC Gn-Zl en verder, 2x SPR Gn-Zl, 2x IC Lw-Zl (waarvan 1 overal stoppend Lw-Zl en 1 stop te Hr, Swk) en 1x SPR Lw-Mp (en hier aansluiting op 9100 naar Zl).  

15-12-2011 10:21:16
woepje
woepje
Quote
Klaasje (wo 14 dec 2011 23:36:12 https://www.somda.nl/forum/11041/p369666/): Ik denk dat je de Hanzelijn-ic prima met enkeldeksmaterieel kunt rijden omdat die in de spits in een kwartierligging een versterkingstrein krijgt tussen Flevoland en Schiphol. Het is nou niet zo dat de treinen van de 3700 heden ten dage volledig uit hun voegen barsten in de spits. Wat dat betreft zal de rand van de spits zonder de spitsversterking wat kritischer zijn en daarmee is een materieelmix niet ondenkbaar. Veel speculeren heeft niet echt zin denk ik. We gaan het vanzelf merken.
En die materieelmix maakt het dus complex omdat de 9100 dan ook gemixt mag worden (in het geval die aan de IC Lw wordt gekoppeld en deze alternerend met de IC uit Gn 1x per uur over Hanzelijn komt te rijden). Maar inderdaad, ik wacht met spanning af
 

15-12-2011 10:44:46
salieri
salieri
Quote
ZJ37 (wo 14 dec 2011 23:45:53 https://www.somda.nl/forum/11041/p369674/): Meest kansrijke contructie is 2x IC Gn-Zl en verder, 2x SPR Gn-Zl, 2x IC Lw-Zl (waarvan 1 overal stoppend Lw-Zl en 1 stop te Hr, Swk) en 1x SPR Lw-Mp (en hier aansluiting op 9100 naar Zl).
Arriva wil zelfs twee stoptreinen rijden, volgens dit nieuwsbericht:

Arriva wil meer treinen laten rijden 15-12-2011
HEERENVEEN - Vervoerder Arriva ziet mogelijkheden om per uur vier treinen te laten rijden van Leeuwarden via Meppel naar Zwolle. Nu rijden ieder uur twee treinen heen en weer.

Volgens Arriva kan Zwolle twee extra treinen verwerken als de stoptrein uit Leeuwarden in Meppel wordt gekoppeld aan die uit Groningen. Dat zou blijken uit onderzoek door Prorail. Arriva wil op deze manier de concurrentie aan met de NS, die nu nog op dit traject rijdt.

Bron: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/70051/arriva-wil-meer-treinen-laten-rijden

(Of dit voor DRGL 2013 uberhaupt van toepassing is, weet ik niet. Maar ze willen het wel )
 

15-12-2011 11:24:36
ZJ37
ZJ37
Arriva probeert eerder nogmaals de aandacht te trekken om voet op het Hoofdrailnet te krijgen...  

15-12-2011 11:38:58
jeanne
jeanne
Precies, en wat er wel of niet nodig is heeft ProRail op verzoek van GS Friesland allang uitgezocht.  

15-12-2011 11:53:04
daniel81
daniel81
En wel héél toevallig dat dit proefballonnetje tegelijkertijd opduikt met de plannen voor CXX op Ed-Ah; hebben ze soms een pact gesloten?
Sluit de plannen van Veolia voor Wt-Rm er op aan en het pact is compleet.
Of de reiziger er blij van gaat worden betwijfel ik; zelf geloof ik niet dat er op de Friese lijn voldoende potentie is voor 4 treinen per uur. Mocht Arriva de slag daar gaan winnen dan zullen naast de stoppers ook nog eens 2 IC's niet haalbaar zijn. NS zal contractueel nog 1 IC in de lucht moeten houden, maar de 2e IC kun je dan helemaal vergeten.
Dus waar de bediening volgens plan nu bestaat uit 1 snelle IC, een stopperende IC (maar wel rechtstreeks naar de Randstad) en een sprinter tot Mp, wordt dat dan 1 snelle IC en twee stoppers die eindigen in Zl.
Enige voordeeltje is dus het vervallen van de overstap van de sprinter in Mp; daar staat tegenover het vervallen van de doorgaande verbinding met de Randstad op de stoptreinstations. Gezien de perikelen in Hgv wens ik Arriva veel sterkte om dit aan de reiziger te gaan uitleggen. (nog even afgezien van de verwarring die je creërt door met meerdere vervoerders op dezelfde lijn te gaan rijden)