Werkzaamheden dive-under Amersfoort
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
11-10-2011 09:25:15
daniel_ddr
daniel_ddr
Van 21 t/m 23 oktober wordt er in Amersfoort gewerkt aan de dive under aan de westzijde en is er geen treinverkeer mogelijk tussen Ut en Amf.

Gevolgen:
- 2800 rijdt niet Ut-Amf/Dv
- 5600 rijdt niet Ut-Amf
- 500/1700 rijdt niet Ut-Lw/Gn/Es, er rijdt een 690500/691700 Ut-Lw/Gn/Es via Hvs
- 5800 rijdt ook op zaterdag en zondag tussen Amf en Avat

Overigens zit de omgeleide IC Ut-Amf in net zo'n raar pad als de vorige keer. Als je 4 minuten later uit Amf vertrekt met de 1500 en in Hvs op de 4900 overstapt ben je 3 minuten eerder in Ut dan wanneer je de omgeleide trein neemt.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 11-10-2011 09:26


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-10-2011 10:51:16
robbertc
robbertc
De omgeleide treinen hebben in Hvs een fatsoenlijke keertijd nodig. Vandaar de lange stilstand daar. Met overstap ben je inderdaad iets sneller, maar hierdoor wordt er wel een keurige overstap-loze verbinding geboden.
Volgens mij blijft het nét wel de snelste verbinding Amf-Gvc.

Laatst bewerkt door robbertc op 11-10-2011 10:52
 

11-10-2011 11:25:05
daniel_ddr
daniel_ddr
Nee net niet... de verbinding met overstap in Hvs (die 4 min. later uit Amf vertrekt) geeft in Ut ook aansluiting op de trein naar Gvc. Die is daarmee dus nog net wat sneller (en je hebt het voordeel in Ut van een grotere zitplaatskans daar je er eerder bent)

De verbinding via Shl is 3 minuten trager, maar lijkt me een goed omreisadvies voor wie met de 700 of 1600 reist en ri. Gvc wil om de omgeleide treinen te ontlasten. Via Shl heb je dan 2 overstaps (Shl en Ledn), maar via Ut eveneens (Amf en Ut dan)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-10-2011 12:29:56
robbertc
robbertc
690500 en 691700 komen/gaan in Ut van/naar 21700/1700 en 20500/500. Met de omgeleide IC's dus geen overstap in Ut, hoewel ik denk dat dat niet in de reisplanner opgevangen is.. Doordat je extra kop maakt in Hvs, krijg je dus verbindingen Lw-Gvc en Gn-Rtd.  


11-10-2011 16:12:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Zit inderdaad niet in de reisplanner, net als voorgaande keren kennelijk erg moeilijk om een 69xxxx-nummer aan een normaal treinnummer te koppelen als overgang. En zo krijg je dus voor de reizigers in Amf ook weer "Utrecht Centraal" als bestemming op de TBPs.

Nu ik nog eens in de reisplanner blijkt er overigens niet altijd een koppeling te zijn. Op de vrijdag komt de 691716 bv. op 4 aan in Ut, maar vertrekt de 518 van 9a. Een uur later zijn aankomst en vertrek wel weer op hetzelfde spoor.
Volgens de sporen die ik uit de reisplanner krijg ligt bovendien de Rotterdamse tak in ieder geval op vrijdag los op Ut, de Haagse tak lijkt door te rijden maar wordt raar getoond met aankomst op 9b en vertrek van 9a.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-10-2011 16:23:20
robbertc
robbertc
Is denk ik inderdaad lastig. Nu vooral ook omdat de bestemmingen vanuit Rtd/Gvc en Gn/Lw, Dv/Es precies anders zijn dan regulier. Als je eindafstemming Ut geeft, is die onduidelijkheid er in ieder geval niet. Niet de fraaiste oplossing, maar ook niet fout.  

11-10-2011 19:59:45
dvdhoven
dvdhoven
Pietsie ot, maar de Stentor meldde vandaag dat Hgl-Es 22 en 23 oktober er ook uit ligt. Samen met deze werkzaamheden, wordt een reis van Es - Ut een avontuur.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 11-10-2011 20:00


Dick van den Hoven
 

11-10-2011 20:36:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
robbertc (di 11 okt 2011 16:23:20 https://www.somda.nl/forum/11036/p359451/): Is denk ik inderdaad lastig. Nu vooral ook omdat de bestemmingen vanuit Rtd/Gvc en Gn/Lw, Dv/Es precies anders zijn dan regulier.
Vanuit Gn en Es zijn de bestemmingen in ieder geval niet anders dan anders. Zoals ik in m'n vorige bericht al schreef (en nu ook even voor de zaterdag gecheckt heb in de planner) ligt het deel naar Rtd in deze periode los van de NoordOost en pendelt het Rtd-Ut v.v. De omgeleide trein gaat aan de vertreksporen te zien in zijn geheel naar Gvc (maar wordt wel consequent getoond met aankomst op de B-fase en vertrek van de A-fase).
Op zich ook wel logisch want om .14/.44 kan je conflictvrij van spoor 4 naar Gd, maar op de vertrektijd (.17/.47) van het Rtd-deel zou je een conflict met de 7400 naar Bkl krijgen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-10-2011 20:48:18
robbertc
robbertc
De plannen melden anders. Wellicht staan de goede sporen er (nog) niet in? Of wordt er nu al op de plannen bijgestuurd?  

11-10-2011 21:04:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Goede sporen die er nog niet in staan zou kunnen, da's wel vaker misgegaan bij een doorkoppeling 69xxxx aan de normale treinserie van Ut naar Gvc/Rtd. Met als toppunt toen dat ik op spoor 5 in een IC naar Rtd zat terwijl op OBIS en de AV werd aangegeven dat de aansluitende IC naar Rtd van spoor 12 vertrok.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-10-2011 17:17:48
daniel_ddr
daniel_ddr
Bij het slaan van damwanden voor de dive-under is men op onverwachtte grote ondergrondse rotsblokken gestuit, waardoor het werk uitloopt tot maandag in de middag (zie http://www.nu.nl/binnenland/2648814/langere-treinreistijd-tussen-amersfoort-en-utrecht.html )

Verbaasd me overigens nu ook weer niet heel erg dat ze rotsblokken vinden aan de voet van de Utrechtse Heuvelrug, heeft het ijs wat die deed ontstaan ongetwijfeld meegeduwd. Al helemaal als je gaat graven in de keistad%08%

NS meldt inmiddels:
Doordat werk aan het spoor tussen Den Dolder en Amersfoort langer gaat duren dan voorzien, kunnen daar tot maandag in de middag nog geen treinen rijden.

De Intercity’s tussen Amersfoort en Utrecht worden omgeleid, stoptreinreizigers kunnen omreizen via Baarn.

Ook tussen Amersfoort en Deventer en tussen Amersfoort en Zwolle (ochtendspits) rijden minder Intercity’s.

De Reisplanner is naar verwachting bijgewerkt vanaf 20 uur vanavond.


Waarbij we er aannemelijk vanuit moeten gaan dat met "de intercity's" de NoordOost wordt bedoeld, want volgens mij past een omgeleide 2800 er niet echt ook nog tussendoor.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 23-10-2011 17:20


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-10-2011 20:49:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Reisplanner is inmiddels "aangepast", alleen doet 'ie voor 8.00 uur alsof er niks aan de hand is. Daarna staat er alleen dat het reisadvies aangepast is, maar zijn de tijden niet gewijzigd.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

24-10-2011 10:17:21
bultena
bultena
Twee vraagjes (misschien heb ik wat gemist): Wat moet de dive under aan de westzijde van Amf eigenlijk oplossen. Als je aan de oostkant tijdig voorsorteert zijn er naar/van Dld resp. Brn toch geen conflicten. Is er in het sporenplan aan te geven waar de dive under ongeveer komt te liggen (bij 85/93 of bij 135/133).  

24-10-2011 10:21:35
robbertc
robbertc
Treinen UIT Hvs kruisen niet meer met de treinen NAAR Ut.

EDIT: Ter verduidelijking met hoofdletters

Laatst bewerkt door robbertc op 24-10-2011 10:29
 

24-10-2011 10:25:25
bultena
bultena
Dat snap ik, maar 'normaal' komt de NO uit Ut op sp 1 en die uit Hvs op sp 2, dus niks te kruisen. Omgekeerd komt de NO naar Ut op sp 6 en die voor Hvs op sp 7.  

24-10-2011 10:28:20
Harold27
Harold27
Dat is maar eenmaal per uur zo. Op het andere halve uur komt de NO uit Hvs naar spoor 1 (richting Dv, Es) en de trein uit Ut naar spoor 2 (richting Zw en verder).
En dan heb je de onderdoorgang dus erg nodig.
 

24-10-2011 10:30:27
BGM104
BGM104
De perronplanning te amf spoor 1 en 2 is uit mijn hoofd al 1,5 jaar andersom. IC naar Zwolle altijd op 2 en IC naar Es/Bh altijd op 1. Dat maakt op zich ook niet uit. Als je een 500 en 1600 hebt richting Noord/Oost kom je elkaar aan de west of aan de oostkant van Amf een keer tegen. Deze dive-under lost dit conflict op.  

24-10-2011 10:58:18
dvdhoven
dvdhoven
Klopt, in Amf is het nu richting afhankelijk ipv aankomst afhankelijk. De dive-under is vooral nodig bij 1600/500 en eigenlijk ook bij 5800 vs 1700/500, maar dat vereist een andere spooropstelling voor de 5800, die was vroeger spoor 2, maar is nu al een tijdje 5B, dat zou dan spoor 1 moeten worden. Ik zie regelmatig dat de trein richting Ut even staat te wachten op aankomst van de 5800 naar Vathorst.


Dick van den Hoven
 

24-10-2011 11:00:43
dvdhoven
dvdhoven
Quote
robbertc (ma 24 okt 2011 10:21:35 https://www.somda.nl/forum/11036/p361387/): Treinen UIT Hvs kruisen niet meer met de treinen NAAR Ut.
Jawel, de 5800 gaat naar 5a en voorlangs de treinen op spoor 6. Zie ook mijn andere bericht.


Dick van den Hoven
 

24-10-2011 11:49:06
robbertc
robbertc
Ok, in de nieuwe situatie ook? Zou zonde zijn, want dan zouden de stromen Hvs/Ut aan die kant elkaar niet meer kruisen.  

24-10-2011 12:02:50
daniel81
daniel81
Quote
dvdhoven (ma 24 okt 2011 10:58:18 https://www.somda.nl/forum/11036/p361392/): Klopt, in Amf is het nu richting afhankelijk ipv aankomst afhankelijk. De dive-under is vooral nodig bij 1600/500
En aangezien per drgl 2013 de 1600 een kwartier versprongen wordt, vervalt dit nut naar mijn idee.

Laatst bewerkt door daniel81 op 24-10-2011 12:03
 

24-10-2011 12:04:54
daniel_ddr
daniel_ddr
Als je de nieuwe situatie volledig kruisingsvrij wilt hebben zou je met de 5800 altijd naar Avat moeten gaan doorrijden. Immers kan je 'm wel kruisingsvrij binnennemen op spoor 1 vanuit Asd, maar ga je daar keren dan kruis je de stroom naar Ut alsnog bij vertrek

@daniel81: Nee dat nut vervalt niet: er blijft immers een kwartiersdienst tussen Ut en Amf dus zal de verschoven trein Shl -> Es nogsteeds tegelijk met een trein Ut -> Amf binnenkomen%06%

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 24-10-2011 12:06


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-11-2012 22:28:56
dennistd
dennistd
KICK!

In het overdrachtsdocument drgl2013 v3 (2 november) wordt inmiddels gesproken van een opleveringsdatum 'medio 2013' waar dat in v2 (29 september) nog 9 december 2012 zou zijn.
 

05-11-2012 23:11:00
ZJ37
ZJ37
Prorail kan beter een lijstje bijhouden van infraprojecten die wel op tijd af zijn, want er lopen d'r wel meer uit.