Werkzaamheden station Den Bosch
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
07-10-2011 14:13:15
sprintertj
sprintertj
Zaterdag 22 oktober en zondag 23 oktober 2011
De eerste periode van werkzaamheden start in het weekend van 22 en 23 oktober. Er rijden in dit weekend geen treinen tussen ’s-Hertogenbosch en Oss. Bovendien zijn er tussen 's-Hertogenbosch en Geldermalsen werkzaamheden waardoor er ook op dat traject geen treinen kunnen rijden. We zetten op beide trajecten bussen in waarin u met een geldig NS vervoerbewijs kunt reizen. Uw extra reistijd varieert van 30 tot 60 minuten.

Advies:
Tilburg/Eindhoven - Utrecht Centraal/Schiphol/Amsterdam Centraal. Reis dan via Rotterdam Centraal en stap daar over.
's-Hertogenbosch - Utrecht Centraal in de nacht van 22 op 23 oktober. Neem de rechtstreekse NS Nachtbus i.p.v. de Nachttrein.
's-Hertogenbosch - Oss. Neem dan de NS-stopbus (stopt op alle tussengelegen stations) of de NS-Snelbus (rechtstreekse verbinding).
's-Hertogenbosch - Geldermalsen. Er rijden NS-stopbussen (stoppen ook in Zaltbommel) en NS-Snelbussen (rechtstreekse verbinding). Tussen Geldermalsen en Utrecht-Amsterdam/Schiphol rijden 4 intercity's en 4 sprinters per uur.

Maandag 24 oktober tot en met zondag 30 oktober
Van maandag 24 t/m zondag 30 oktober
Er rijden in deze periode geen treinen maar NS-bussen tussen 's-Hertogenbosch en Oss. Uw extra reistijd varieert van 30 en 60 minuten. Zie onze reisadviezen hieronder of klik hier voor een situatieschets. Reist u
tussen 's-Hertogenbosch en Arnhem, dan adviseren wij u om om te reizen via Utrecht Centraal en daar over te stappen
tussen 's-Hertogenbosch en Oss, neem dan de NS-stopbus (stopt op alle tussengelegen stations) of de NS-Snelbus (rechtstreekse verbinding)

Voor meer informatie zie NS.nl
 

07-10-2011 15:30:56
slifor2
slifor2
Eerste begin tbv werkzaamheden verlegde Zuid-Willemsvaart. In deze TVP legt BAM-Rail een hulpspoor aan. Vervolgens gaat Spitzke de bestaande sporen slopen tbv de bouw van een aquaduct.  

07-10-2011 16:40:05
dvdhoven
dvdhoven
De werkzaamheden tbv de verlegde Zuid-Willemsvaart hebben niets van doen met het station 's Hertogenbosch. Die vinden plaats bij Rosmalen.
Vlag van het topic dekt de lading niet

Laatst bewerkt door dvdhoven op 07-10-2011 16:40


Dick van den Hoven
 

07-10-2011 18:00:19
sprintertj
sprintertj
Vlag van het topic?  


07-10-2011 18:26:02
superboer
superboer
Topictitel.


Garantie tot aan de voordeur.
 

07-10-2011 18:40:09
sprintertj
sprintertj
Werk aan het spoor bij ’s-Hertogenbosch
Dit zou inderdaad beter zijn, weet niet waarom ik het had gekozen maargoed xd. Ik kan dit zelf niet veranderen ja. Kan een forumbeheerder dit aanpassen? Danku
 

08-10-2011 18:24:00
sprintertj
sprintertj
Wat ik me afvraag.. Alle intercitys komen in Geldermalsen aan, of op spoor 4a, of op spoor 4b. Sprinterserie 16000 rijdt in dat weekend niet, waardoor er plaats is op spoor 4b voor de intercitys in Geldermalsen. Sprinterserie 6000 rijdt wel, maar op die momenten is spoor 4a vrij (stoptrein naar Dordt rijdt maar 2x per uur) en staat de intercity daar. Echter vertekken alle intercitys weer vanaf spoor 3a. Hoe doen ze dit dan? Gaan ze keren op een stuk spoor na het station tussen Geldermalsen en Zaltbommel ?

Laatst bewerkt door sprintertj op 10-10-2011 22:18
 

10-10-2011 23:27:19
sprintertj
sprintertj
Reactie zou wel fijn zijn hoor  

11-10-2011 08:18:31
gvttreinen
gvttreinen
Ik denk dat uithalen via de zuidzijde wel handig zal zijn, creëer je weer perroncapaciteit.  

11-10-2011 08:31:40
train85
train85
Quote
sprintertj (ma 10 okt 2011 23:27:19 https://www.somda.nl/forum/11022/p359382/): Reactie zou wel fijn zijn hoor
Je kan niet verwachten dat iemand gelijk antwoordt aan je geeft. Maar ik heb effe gezocht voor je. De 3500 serie gaat naar 4B. De 800 serie naar 4A. De 6000 serie blijft 4B naar Tl en gaat naar 3B ri.Ut.
 

11-10-2011 08:42:07
ZJ37
ZJ37
Dat zijn de aankomstsporen van de 3500 en 800. De 800 en 3500 vertrekken weer van 3A.  

11-10-2011 08:51:33
bloemkool
bloemkool
Quote
train85 (di 11 okt 2011 08:31:40 https://www.somda.nl/forum/11022/p359397/):
Quote
sprintertj (ma 10 okt 2011 23:27:19 https://www.somda.nl/forum/11022/p359382/): Reactie zou wel fijn zijn hoor
De 3500 serie gaat naar 4B. De 800 serie naar 4A. De 6000 serie blijft 4B naar Tl en gaat naar 3B ri.Ut.


Ik dacht dat de 6000 eruit gegooid zou worden naar Tl. Gunstig dat die blijft rijden
 

11-10-2011 08:52:06
train85
train85
Dan gaan ze dus omlopen richting Mbtwan.  

11-10-2011 08:52:43
train85
train85
Quote
bloemkool (di 11 okt 2011 08:51:33 https://www.somda.nl/forum/11022/p359404/):
Quote
train85 (di 11 okt 2011 08:31:40 https://www.somda.nl/forum/11022/p359397/):
Quote
sprintertj (ma 10 okt 2011 23:27:19 https://www.somda.nl/forum/11022/p359382/): Reactie zou wel fijn zijn hoor
De 3500 serie gaat naar 4B. De 800 serie naar 4A. De 6000 serie blijft 4B naar Tl en gaat naar 3B ri.Ut.


Ik dacht dat de 6000 eruit gegooid zou worden naar Tl. Gunstig dat die blijft rijden
Ja 6000 blijft rijden, 16000 rijdt niet.
 

11-10-2011 10:06:12
gvttreinen
gvttreinen
Dus van een kwartiersstoptreindienst wordt nu een halfuurs stoptreindienst gemaakt, handig voor zaterdags wanneer de kooplustige in grote getalen van Cl en Htn/Htnc naar Ut willen reizen.

Waarom niet de 800/3500 tussen Ht en Ut verbussen zoals altijd gebeurde, tussen Gdm en Ut reeed altijd gewoon een kwartiersdienst.
 

11-10-2011 10:14:54
gvttreinen
gvttreinen
merkwaardig is dat volgens mijn gegevens alleen werkzaamheden zijn t.b.v. omlegging en het leggen van een nieuwe overloopwissel in spoor OL/PL (Htda - Hto).
Merkwaardig is dat Htda - Hdl er uit moet liggen maar misschien omdat er ook wkz. op Htda noddig zijn (beveiliging?)
Een stoptreindienst Zbm - Ut zit er niet in, jammer!
 

11-10-2011 11:56:20
sprintertj
sprintertj
Het kan goedkoper zijn om alleen bussen te laten rijden tussen Den Bosch en Geldermalsen, in plaats van naar Utrecht. In het verleden is het vaker gebeurd in het weekend dat sprinter 16000 niet reed tussen Geldermalsen en Utrecht, maar wel tussen Geldermalsen en Den Bosch. Dan moest je overstappen in Geldermalsen van/naar sprinter 6000. Toen was er dus ook een halfuursdienst en dat zorgde niet voor problemen.
Geldermalsen zou zowiso beter een intercity station kunnen worden, alleen er is geen genoeg ruimte voor op het station. Maar dat is niet voor dit topic bedoeld;)

Laatst bewerkt door sprintertj op 11-10-2011 11:56
 

11-10-2011 12:21:16
WesselE
WesselE
Quote
gvttreinen (di 11 okt 2011 10:06:12 https://www.somda.nl/forum/11022/p359414/): Dus van een kwartiersstoptreindienst wordt nu een halfuurs stoptreindienst gemaakt, handig voor zaterdags wanneer de kooplustige in grote getalen van Cl en Htn/Htnc naar Ut willen reizen.

Waarom niet de 800/3500 tussen Ht en Ut verbussen zoals altijd gebeurde, tussen Gdm en Ut reeed altijd gewoon een kwartiersdienst.
Lijkt het je serieus beter om doorgaande reizigers tussen Utrecht en Den Bosch te benadelen ten gunste van stationnetjes Houten en Culemborg? Gewoon de 6000 met 2 stellen rijden en hopen dat mensen zich voor één keertje willen verspreiden over de hele trein, dan heb je volgens mij geen problemen.

Laatst bewerkt door WesselE op 11-10-2011 12:24


'Okeh'
 

11-10-2011 13:22:32
sprintertj
sprintertj
Dat is het hem dus.. velen willen voorin zitten, omdat ze in Utrecht op spoor 18/19b geen zin hebben om dat hele perron over te moeten, of omdat ze een trein moeten halen.  

11-10-2011 17:38:33
ZJ37
ZJ37
Quote
gvttreinen (di 11 okt 2011 10:14:54 https://www.somda.nl/forum/11022/p359415/): merkwaardig is dat volgens mijn gegevens alleen werkzaamheden zijn t.b.v. omlegging en het leggen van een nieuwe overloopwissel in spoor OL/PL (Htda - Hto).
Merkwaardig is dat Htda - Hdl er uit moet liggen maar misschien omdat er ook wkz. op Htda noddig zijn (beveiliging?)
Een stoptreindienst Zbm - Ut zit er niet in, jammer!
Inderdaad is Hdl-Ht buiten dienst en zou er gewoon vanuit Gdm naar Zbm/Ozbm gereden kunnen worden.
 

11-10-2011 17:40:56
ZJ37
ZJ37
Quote
sprintertj (di 11 okt 2011 13:22:32 https://www.somda.nl/forum/11022/p359430/): Dat is het hem dus.. velen willen voorin zitten, omdat ze in Utrecht op spoor 18/19b geen zin hebben om dat hele perron over te moeten, of omdat ze een trein moeten halen.

Het kuddegedrag van reizigers is natuurlijk geen enkele reden om tot een bepaalde aanpassing van de treindienst te komen. Echt volkomen onzin.
 

14-10-2011 01:13:26
sprintertj
sprintertj
Ik zeg ook niet dat de NS hier rekening mee houdt...  

14-10-2011 09:08:00
R1-2010
R1-2010
Quote
ZJ37 (di 11 okt 2011 17:40:56 https://www.somda.nl/forum/11022/p359463/):
Quote
sprintertj (di 11 okt 2011 13:22:32 https://www.somda.nl/forum/11022/p359430/): Dat is het hem dus.. velen willen voorin zitten, omdat ze in Utrecht op spoor 18/19b geen zin hebben om dat hele perron over te moeten, of omdat ze een trein moeten halen.

Het kuddegedrag van reizigers is natuurlijk geen enkele reden om tot een bepaalde aanpassing van de treindienst te komen. Echt volkomen onzin.
En waar komt dat kuddegedrag vandaan? Juist, vanwege de erg vervelende situatie op spoort 18/19b. Best wel vreemd eigenlijk dat jij het belang van een treindienst boven het belang van de reiziger stelt. Volgens mij staat de treindienst in dienst (...) van de reiziger en niet omgekeerd.
 

14-10-2011 09:28:49
icetha
icetha
We raken hier ver van Den Bosch vandaan...
Laten we gewoon bij de Bossche werkzaamheden houden.
 

14-10-2011 09:45:38
ZJ37
ZJ37
@R1-2010: Dan heb jij vast een prima idee hoe de treindienst moet worden aangepast gedurende de werkzaamheden te Ht en uiteraard geheel afgestemd op de kudde-reizigers.  

14-10-2011 09:46:30
bloemkool
bloemkool
Quote
R1-2010 (vr 14 okt 2011 09:08:00 https://www.somda.nl/forum/11022/p359923/):
Quote
ZJ37 (di 11 okt 2011 17:40:56 https://www.somda.nl/forum/11022/p359463/):
Quote
sprintertj (di 11 okt 2011 13:22:32 https://www.somda.nl/forum/11022/p359430/): Dat is het hem dus.. velen willen voorin zitten, omdat ze in Utrecht op spoor 18/19b geen zin hebben om dat hele perron over te moeten, of omdat ze een trein moeten halen.

Het kuddegedrag van reizigers is natuurlijk geen enkele reden om tot een bepaalde aanpassing van de treindienst te komen. Echt volkomen onzin.
En waar komt dat kuddegedrag vandaan? Juist, vanwege de erg vervelende situatie op spoort 18/19b. Best wel vreemd eigenlijk dat jij het belang van een treindienst boven het belang van de reiziger stelt. Volgens mij staat de treindienst in dienst (...) van de reiziger en niet omgekeerd.

Zo'n rampzalige loopafstand is het nu ook weer niet op spoor 18/19. Hooguit degene met een krappe overstap moeten echt voorin zitten.

@icetha: ik zie niet direct het offtopic ten opzichte van de werkzaamheden in Ht. De werkzaamheden rond Ht nopen Prorail/NS tot deze constructie Gdm.
@gvttreinen: ik ervaar het als een voordeel dat de 800/3500 vanuit Gdm vertrekken. Dat is zowel handig voor de reizigers uit Ddr en het achterland van Gdm, want reken maar dat ik vaker vanuit Gdm vertrek dan vanuit Tl %06%
 

14-10-2011 09:58:17
gvttreinen
gvttreinen
Allemaal leuk en aardig maar waarom kan de kwartiers stoptreindienst tussen Ut en Gdm niet gehandhaaft blijven.
Het enige dat ik kan verzinnen is dat het aan de perroncapaciteit in Gdm ligt.

In de Gelderlander van 14/10 lees ik:

GELDERMALSEN - Zaterdag 22 oktober en zondag 23 oktober rijden er geen treinen tussen Geldermalsen en Den Bosch. Dat heeft ermee te maken dat ProRail in de herfstvakantie tussen Den Bosch en Rosmalen een tijdelijke spoorlijn aansluit op het bestaande spoor.

Kort gezegd schrijft de journalist: wegens werkzaamheden tussen Den Bosch en Oss rijden er geen treinen tussen Den Bosch en Geldermalsen......logisch!

Maar verderop in het artikel lees ik dat er ook werkzaamheden op het station van Den Bosch zijn, kan iemand vertellen welke dat zijn?
 

14-10-2011 11:46:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Volgens een persbericht van ProRail wordt er bij Htda een relaishuis verplaatst om de bouw van de fly-over mogelijk te maken en komt er een extra wissel om treinen om te kunnen leiden tijdens de werkzaamheden.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 14-10-2011 11:46


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-10-2011 11:55:29
RSK-Mat92
RSK-Mat92
ProRail legt een nieuw wissel aan!? Past dat wel in de bedrijfsfilosofie? %08%


Met vriendelijke groet, Robin
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-10-2011 17:44:52
drentheicm
drentheicm
Hahahaha. Nee, gewoon niet.  

15-10-2011 15:38:00
bloemkool
bloemkool
Quote
gvttreinen (vr 14 okt 2011 09:58:17 https://www.somda.nl/forum/11022/p359932/): Allemaal leuk en aardig maar waarom kan de kwartiers stoptreindienst tussen Ut en Gdm niet gehandhaaft blijven.
Het enige dat ik kan verzinnen is dat het aan de perroncapaciteit in Gdm ligt.


Verbaast me niet eigenlijk. Ik was er eerst vanuit gegaan dat de 16000 ook zou blijven. Ik ben benieuwd of het problemen oplevert in met name Htn.
 

15-10-2011 15:47:57
sprintertj
sprintertj
Quote
gvttreinen (vr 14 okt 2011 09:58:17 https://www.somda.nl/forum/11022/p359932/):
Het enige dat ik kan verzinnen is dat het aan de perroncapaciteit in Gdm ligt.



Daar ligt het ook aan!
De intercitys naar Utrecht vertrekken allen van 3a, de sprinters naar Utrecht van 3b, de sprinter naar Tiel van 4b en de intercity komt 2x per uur in Geldermalsen aan op spoor 4a (als stoptrein naar Dordt niet rijdt) en als deze wel rijdt komt de intercity aan op spoor 4b. Als er ook nog de sprinter naar Den Bosch bij moet wil het niet, er passen geen 3 treinen op spoor 4.

Het kan ook aan nog 1 ding liggen:
De sprinters Tiel-Utrecht komen dit weekend in utrecht aan op spoor 12b (enkele keren in de middag op 4, enkele keren savonds laat 18/19b)
Ook vertrekken deze uit Utrecht weer vanaf 12b (savonds laat enkele van 18/19b).
Dus er wordt waarschijnlijk weer druk gewerkt aan spoor 18/19b
 

22-10-2011 12:41:42
icetha
icetha
Als gevolg van deze werkzaamheden, rijden de Sprinters van Den Bosch naar Breda 4 min later dan normaal dit weekend.
Vertrek om .03 en .33
Ook de Sprinters van Oss naar Nijmegen rijdt 4 min. later weg.
Vertrek om .18 en .48.
Dit alles om een korte kering te realiseren.
Impressie van de werkzaamheden zelf: http://www.flickr.com/photos/peter_boere/6268394535/in/photostream
Vanaf de oude postgebouw heb je dus een goede overzicht.
 

22-10-2011 16:59:34
sprintertj
sprintertj
Alle intercitys in Geldermalsen komen aan op 4B en vertrekken ook weer vanaf daar. Dit wordt in de reisplanner zon half uur voor elk vertrek aangepast, waardoor ook elke trein in Geldermalsen wordt omgeroepen.  

07-01-2013 17:40:13
stephan90
stephan90
Op een ander forum kwam naar voren dat de ICE vanaf 29 juni enige tijd wordt omgeleid via Eindhoven i.v.m. werkzaamheden in Duitsland. Echter lees ik nu ook dat Den Bosch er komende zomer elf dagen uitligt.

Hoe rijdt de ICE?
 

07-01-2013 17:45:11
maxje
maxje
Tot en met wanneer wordt de ICE omgeleid? En welke datums ligt Ht er uit? Als de ICE maar 2 weken omgeleid wordt kan dat makkelijk in een vakantie namelijk.  

07-01-2013 17:47:40
ZJ37
ZJ37
Als het goed is conflicteren de dagen waarop de ICE moet worden omgeleid via Ht niet met de werkzaamheden te Ht.  

07-01-2013 17:55:54
dvdhoven
dvdhoven
Maar even het stof afblazen.

Volgens http://www.bd.nl/regio/s-hertogenbosch/elf-dagen-geen-treinverkeer-den-bosch-1.3595437 rijden er deze zomer vanaf 1 juli 2013 11 dagen geen treinen aan de noordkant van Den Bosch.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 07-01-2013 17:56


Dick van den Hoven
 

07-01-2013 18:52:08
henri1972
henri1972
ICE, CNL en EN worden vanaf 20 juli omgeleid via Ht  

07-01-2013 18:54:48
b2py
b2py
Quote
dvdhoven (ma 07 jan 2013 17:55:54 https://www.somda.nl/forum/11022/p428738/): Maar even het stof afblazen.

Volgens http://www.bd.nl/regio/s-hertogenbosch/elf-dagen-geen-treinverkeer-den-bosch-1.3595437 rijden er deze zomer vanaf 1 juli 2013 11 dagen geen treinen aan de noordkant van Den Bosch.


zaterdag 6 en zondag 7 juli

Door werkzaamheden rijdt ICE International via een andere route. Daardoor stopt ICE International niet in Arnhem, maar extra in Eindhoven. De vertrek- en aankomsttijden op alle stations zullen worden gewijzigd. Houdt u rekening met eerder vertrekken of later aankomen. Meer informatie volgt op een later moment.

http://www.nshispeed.nl/nl/actuele-reisinformatie/ice-international-amsterdamkeulenfrankfurt

Dat wordt nog een leuk conflict
 

07-01-2013 18:59:16
ZJ37
ZJ37
Ik herinner me wel een bouwstap dat treinverkeer nagenoeg onmogelijk is te Ht, maar dat er een mogelijkheid blijft om gedurende die werkzaamheden zeer beperkt treinen door Ht te kunnen laten rijden t.b.v cargo en wellicht dan ook de ICE.  

07-01-2013 19:03:14
BGM104
BGM104
Quote
henri1972 (ma 07 jan 2013 18:52:08 https://www.somda.nl/forum/11022/p428752/): ICE, CNL en EN worden vanaf 20 juli omgeleid via Ht


tm zondag 1 september, dus ruim 6 weken.
 

08-01-2013 00:23:42
waalkade
waalkade
Tijdens die ombouw periode zal het wel druk worden op de Maaslijn.  

08-01-2013 07:06:10
R1-2010
R1-2010
Waarom wordt de ICE omgeleid; is dat vanwege werkzaamheden tussen Ut en Ah of ergens anders? Zoja, omleiden via de betuweroute tussen Gdm en Est dan maar!  

08-01-2013 07:58:40
nohab
nohab
Dat laatste is zoals bekend geen optie.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

08-01-2013 09:04:30
_NV_
_NV_
I.v.m. werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen, en in ieder geval ICE105 wordt (tenminste op zat 27 juli) niet omgeleid maar opgeheven, als de reisplanner op bahn.de het goed heeft.%04%  

10-01-2013 20:46:07
zoek34
zoek34
Als Ht er tegelijk uitligt zou ik zeggen:

Asd - Shl - Rtd - Bd ? - Ehv - Duitsland
%08%
 

10-01-2013 21:12:25
R1-2010
R1-2010
Mag de ICE eigenlijk over de HSL? Technisch moet het kunnen maar of ie er toegelaten is...

Laatst bewerkt door R1-2010 op 10-01-2013 21:12
 

10-01-2013 21:59:09
Thtc
Thtc
Alleen de treinstellen 4601 - 4604, 4607 (los staande ETCS-installatie) en 4610 (geïntegreerde ETCS-installatie met SMT voor binnenlandse systemen) kunnen theoretisch op de HSL-Zuid worden ingezet, echter het ontbreekt de genoemde stellen aan een toelating op de HSL (en de laatste ook voor de rest van Nederland).

De overige treinstellen beschikken niet over ETCS en zijn derhalve niet toegelaten op lijnen met uitsluitend ETCS (level 2) als beveiligingssysteem, zoals de HSL-zuid en de HSL3 (en HSL4) in België.

Laatst bewerkt door Thtc op 10-01-2013 22:11
 

13-01-2013 10:46:58
dvdhoven
dvdhoven
Kennelijk liften er meer werkzaamheden mee op dit project, want de Gelderlander meldt nu dat begin juli er 11 dagen geen treinen in Wc rijden: http://www.gelderlander.nl/regio/wijchen-beuningen/in-juli-elf-dagen-geen-treinen-in-wijchen-1.3604634
Daaruit trek ik de conclusie dat er niet in O gekeerd kan worden en er kennelijk tussen Nm en O ook werkzaamheden plaatsvinden.


Dick van den Hoven
 

25-01-2013 15:06:31
dvdhoven
dvdhoven
Voor het weekend van 26-01/27-01 staan bovenleiding-werkzaamheden gepland voor de noordkant van Ht. Geen treinverkeer op zondag tussen Nm en Ht, Gdm en Ht en alleen intercity's Ht - Tb.


Dick van den Hoven
 

25-01-2013 15:46:06
mren
mren
Ook op Ht-Ehv rijdt nog elke kwartier een IC.  

26-01-2013 18:10:56
fred67nl
fred67nl
Quote
b2py (ma 07 jan 2013 18:54:48 https://www.somda.nl/forum/11022/p428755/):
Quote
dvdhoven (ma 07 jan 2013 17:55:54 https://www.somda.nl/forum/11022/p428738/): Maar even het stof afblazen.

Volgens http://www.bd.nl/regio/s-hertogenbosch/elf-dagen-geen-treinverkeer-den-bosch-1.3595437 rijden er deze zomer vanaf 1 juli 2013 11 dagen geen treinen aan de noordkant van Den Bosch.


zaterdag 6 en zondag 7 juli

Door werkzaamheden rijdt ICE International via een andere route. Daardoor stopt ICE International niet in Arnhem, maar extra in Eindhoven. De vertrek- en aankomsttijden op alle stations zullen worden gewijzigd. Houdt u rekening met eerder vertrekken of later aankomen. Meer informatie volgt op een later moment.

http://www.nshispeed.nl/nl/actuele-reisinformatie/ice-international-amsterdamkeulenfrankfurt

Dat wordt nog een leuk conflict


Als ik de reis Asd-Keulen opvraag op www.bahn.de dan krijg ik alleen ICE 125 als rijdende ICE via Em te zien. Als de reis opvraag op vrijdags ervoor dan rijden alle ICE,s, alleen geen stop tussen Asd en Keulen. Ik ga er van uit dat de de Drgl van de andere ICE,s dat weekend nog niet bekend zijn.
 

26-01-2013 20:21:41
train85
train85
Nee pas ongeveer 7 weken van tevoren komt het in de systemen. Maar aantal weken daarvoor gaat de verkoop open.  


27-01-2013 10:39:22
R1-2010
R1-2010
Quote
dvdhoven (zo 13 jan 2013 10:46:58 https://www.somda.nl/forum/11022/p429560/): Kennelijk liften er meer werkzaamheden mee op dit project, want de Gelderlander meldt nu dat begin juli er 11 dagen geen treinen in Wc rijden: http://www.gelderlander.nl/regio/wijchen-beuningen/in-juli-elf-dagen-geen-treinen-in-wijchen-1.3604634
Daaruit trek ik de conclusie dat er niet in O gekeerd kan worden en er kennelijk tussen Nm en O ook werkzaamheden plaatsvinden.
Misschien voorbereidingen voor het keerspoor in Wc?
 

27-01-2013 13:49:21
rob_ehv
rob_ehv
Als ik het goed heb word in deze periode de CNL,EN,ICE omgeleid:
29,30 Juni
6,7,13,14 juli en dan de periode 20 Juli t/m 1 Sept.
Hoe het precies met goederentreinen zit en met de werkzaamheden in den bosch weet ik niet. Hopelijk niet teveel wat opgeheven word.


robq
 

21-03-2013 21:22:48
mdj
mdj
Opdate:
15 April moet de fly-over in dienst zijn. Er is in totaal 4 weken achterstand opgelopen, omdat er geen voorgespannen stalen kabels konden worden gelegd (de kabels wel, maar niet op spanning brengen) en beton gestort kon worden door de vorst.

Inmiddels hebben de eerste drie dekken (vanuit de richting Nm) ballast en bovenleidingsportalen gekregen. De overige dekken hebben vandaag de extra betonnen
laag op de vloer gekregen, waarbij er -na het hard worden- het ballastbed en bovenleidingsportalen krijgen, evenals de oerlelijke gouden bekleding die eromheen moet. Daarna gaat BAM het spoor leggen, evenals de bovenleiding aanleggen.

Het volgende project is de dubbelsporige brug in de spoorlijn Ht-Ut.
Ook de dubbelsporige brug ligt bijna klaar naast de oude brug: de liggers liggen klaar en de onderste vloerpanelen liggen er in, van beide landdekken moet er nog worden voorgespannen en de extra betonnen vloerlaag gestort worden. Het middendek moet nog voorspankabels krijgen evenals de extra betonnen vloerlaag. Daarna moet nog het ballast en de bovenleidingsportalen erin. De tussenpijlers van deze brug zijn inmiddels gestort en worden al gebruikt voor de nieuwe brug. Doordat deze dus op de enkelsporige pijler ligt, is er een extra constructie gebouwd om de pijler "uit te breiden". De pijlers zijn al voorzien van de rolbanen om de brug op de plek geschoven te krijgen. De oude spoorbrug zal ter plekke in stukjes gesneden en gesloopt worden.

De liggers voor de enkelsporige brug (voor het spoor Ht->Nm) liggen aan de Nm/Gdm-'se zijde klaar om de vloerpanelen te krijgen en de -op het werk gestorte- opbouw te krijgen. Nadat de dubbelsporige brug op z'n plek ligt, wordt de enkelsporige brug op z'n plek gereden. (ja, over het water) en verder opgebouwd. Maar dan zitten we een keer in de herfst.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

09-04-2013 11:45:17
dvdhoven
dvdhoven
Aanstaand weekend, 13-4/14-4 wordt de fly-over aangesloten.
Geen treinverkeer Nm - Ht vanaf vrijdag 12-4 17:25.
En zondag vanaf 13:00 ligt heel Ht plat, de rest van de dag.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 09-04-2013 11:45


Dick van den Hoven
 

09-04-2013 13:13:25
maxje
maxje
Gaat na het aansluiten van de fly-over ook spoor 7 weer terug in dienst?
Zo ja neem ik aan dat spoor 6 als volgende spoor weer aangesloten wordt?
 

09-04-2013 14:03:57
ZJ37
ZJ37
Dat zou de volgende stap moeten zijn inderdaad. Tevens verdwijnt het noodperron en gaan de sporen 4, 5 en 6 buiten dienst.  

10-04-2013 00:17:32
MVB87
MVB87
Aan de reisplanner te zien worden alle treinen die in zuidelijke richting vertrekken afgehandeld op spoor 7 (A dan wel B). Perron is daarvoor nu lang genoeg lijkt me. Wat is de maximale (theoretische) capaciteit geworden? 20 bakken?  

10-04-2013 00:53:56
zugführer
zugführer
Edit: ik keek verkeerd.
De 4400/9600 gaat idd ook vanaf 7 vertrekken.
Staat me nu ook weer iets van bij dat die daarom later aankomt omdat het anders niet past (nu haalt de 800 de 4400/9600 nog in te Ht)

Laatst bewerkt door zugführer op 10-04-2013 00:55
 

10-04-2013 01:41:32
icetha
icetha
Men is de laatste dagen behoorlijk aan het werk op het (verlengde) perron 6/7
Ik vindt het wel errug krap in tijd t/m zondag om deze klus te klaren.
Er moet o.a. nog de roltrap aan de noordzijde worden bijgeplaatst.
Is bekend hoelang spoor 4 buiten gebruik zal zijn?
 

10-04-2013 07:47:15
ZJ37
ZJ37
Planning is dat de sporen 4, 5 en 6 t/m 29 juni buiten dienst zijn. Vervolgens gaat van 29 juni t/m 9 juli een groot deel van de noordzijde buiten dienst, waarbij in die periode alleen de nieuwe fly-over te gebruiken is. Treinverkeer Ht-Zbm is dan dus niet mogelijk en van/naar Nm slechts beperkt.

Op 9 juli komen de sporen 4, 5 en 6 terug in dienst en dan wordt er verder gebouwd aan de oostelijke Diezebrug. Dit gaat tot januari 2014 duren.

Laatste grote stap is ombouw infra-layout van de sporen 1, 2 en 3: dit gaat volgens planning gebeuren van januari 2014 t/m eind mei 2014. Als alles verder goed verloopt dan moet de volledige infra op 5 juni 2014 in dienst komen.
 

10-04-2013 09:19:04
icetha
icetha
De afsluiting aan noordzijde was aanvankelijk van 1 t/m 11 juli.
Onlangs zag ik op regionale media dat deze verlengd zou worden vanaf 27 juni.
Ik zie nu hier dus weer andere tijdvak...
Wat betreft het fly-over spoor tijdens die lange afsluiting: komt er dan een aangepaste dienstregeling tussen Nm / O en Ht?
Meer info: http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/NoordBrabant/DenBosch/Nieuws/Pages/Nieuws.aspx
Alvast bedankt voor de update%05%

Laatst bewerkt door icetha op 10-04-2013 09:27
 

10-04-2013 09:20:31
dvdhoven
dvdhoven
Die datum voor de zomerbuitendienststelling klopt niet meer. Spul gaat nu al 27-06 buitendienst: http://www.bd.nl/regio/den-bosch-en-omgeving/s-hertogenbosch/den-bosch-vijftien-dagen-zonder-trein-1.3740621
Periode wordt nu 15 dagen.
Zie ook nieuwsbrief 10 van het project: http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/NoordBrabant/DenBosch/meerinformatie/Documents/Nieuwsbrief%2010%20SiDB.pdf

Laatst bewerkt door dvdhoven op 10-04-2013 09:34


Dick van den Hoven
 

10-04-2013 09:47:50
thijs
thijs
Betekent de nieuwe tijdelijke sporenlayout vanaf volgende week dat verkeer naar Nm zal kruisen met het verkeer uit Ut? (zit nog een beetje te puzzelen hoe de infra eruit ziet volgende week).  

11-04-2013 00:52:45
scooter
scooter
Quote
icetha (wo 10 apr 2013 01:41:32 https://www.somda.nl/forum/11022/p444468/): Men is de laatste dagen behoorlijk aan het werk op het (verlengde) perron 6/7
Ik vindt het wel errug krap in tijd t/m zondag om deze klus te klaren.
Er moet o.a. nog de roltrap aan de noordzijde worden bijgeplaatst.
Is bekend hoelang spoor 4 buiten gebruik zal zijn?

Voor zover mij bekend komt de roltrap noordzijde zondag nog niet in dienst.Ook de lift komt pas later
 

11-04-2013 11:57:48
waalkade
waalkade
Quote
thijs (wo 10 apr 2013 09:47:50 https://www.somda.nl/forum/11022/p444500/): Betekent de nieuwe tijdelijke sporenlayout vanaf volgende week dat verkeer naar Nm zal kruisen met het verkeer uit Ut? (zit nog een beetje te puzzelen hoe de infra eruit ziet volgende week).
Het zou me niets verwonderen dat in de nieuwe situatie Ht - Hto nog even enkelspoor blijft.
Is de fly-over over een week (tot dat de nieuwe Dieze bruggen klaar zijn) de enig mogelijke rijweg Ht - Hto?
 

11-04-2013 15:54:28
maxje
maxje
Lijkt het denk ik niet op. De treinen richting Nm staan volgende week nog gewoon op spoor 1 geplant.  

14-04-2013 22:08:34
icetha
icetha
Update werkzaamheden.
* de lift aan noordzijde op perron 6/7 is nu gereed.
* de gele vertrekstaten op het station spreekt niet over de scheiding tussen 7A en 7B...
Dus alle treinen richting het zuiden is 7.
De digitale versie heeft wel over A / B.
* alle perrons waren vandaag afgesloten.
* het noodperron 5B is men al bezig af te breken.
Houdoe!
 

15-04-2013 12:49:00
icetha
icetha
De fly-over is wel degelijk in gebruik.
De afwerking is nog niet klaar, maar ze rijden soepel erover
 

15-04-2013 22:29:30
ruud.h
ruud.h
Als je uit de richting Nijmegen komt ga je dan over de fly-over of er nog onderdoor hoe zit het nu eigelijk

Vriendelijke groet


ruud.h
 

15-04-2013 22:31:47
luuk1997
luuk1997
Ja, vanuit Nijmegen ga je er over. Vanuit Utrecht ga je er nog wel onderdoor.

Laatst bewerkt door spiketrain op 15-04-2013 22:35, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

15-04-2013 22:59:13
ruud.h
ruud.h
Gaat dit dan ook in de toekomst boven langs

Vriendelijke groet

Laatst bewerkt door ruud.h op 15-04-2013 23:00


ruud.h
 

15-04-2013 23:16:34
bart84
Moderator
bart84
Vanaf het station 's-Hertogenbosch naar het noorden bezien, komen er vier sporen te liggen.
Gezien van links naar rechts ziet dit er als volgt uit:
1. Dit spoor komt uit de richting Nijmegen en gaat over de Dieze (dat water) heen en over de sporen van/naar Utrecht.
2. Dit spoor komt uit de richting Utrecht en gaat onder de flyover door en over de Dieze heen.
3. Dit spoor gaat naar Utrecht toe en gaat ook over de Dieze heen en daarna onder de flyover door.
4. Dit spoor ligt dus uiters recht en gaat over de Dieze heen en buigt dan rechts af naar Nm.

Er is dus maar 1 flyover.

Zie ook: http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/NoordBrabant/DenBosch/Pages/DenBosch.aspx


Mvg. Bart
 

15-04-2013 23:32:33
sjoerd
sjoerd
Ja, er is maar één fly-over, maar die wordt straks tijdelijk in beide richtingen gebruikt. Anders is er geen werkruimte aan de noordoostzijde.  

16-04-2013 06:31:10
ZJ37
ZJ37
Zo te zien worden de spoorfasen strikt gescheiden gehouden bij het halteren: de bordjes zijn zo geplaatst dat een trein altijd of op de a-fase of op de b-fase halteert. Tenminste, dat valt nu te zien op het in dienst zijnde spoor 7.

Het noodperron dat over spoor 6 lag is nu ongeveer voor de helft afgebroken. Alleen de aan zuidzijde ligt nog een restant.
 

16-04-2013 14:28:12
patrick91
patrick91
Het noodperron is toch überhaupt alleen aan de zuidzijde geweest?


Patrick
 

16-04-2013 15:32:48
ZJ37
ZJ37
Wat je wilt: het noordelijkste deel van het aan de zuidkant gelegen noodperron is afgebroken.  

16-04-2013 19:01:04
MDDM
MDDM
Quote
ZJ37 (di 16 apr 2013 06:31:10 https://www.somda.nl/forum/11022/p445544/): Zo te zien worden de spoorfasen strikt gescheiden gehouden bij het halteren: de bordjes zijn zo geplaatst dat een trein altijd of op de a-fase of op de b-fase halteert. Tenminste, dat valt nu te zien op het in dienst zijnde spoor 7.

Het noodperron dat over spoor 6 lag is nu ongeveer voor de helft afgebroken. Alleen de aan zuidzijde ligt nog een restant.
Treinen die moeten hanteren op 7a lopen voor een rood sein.


Gr Joop mcn Lls
 

16-04-2013 19:07:33
ZJ37
ZJ37
Duidelijk Joop en bij geel gaat de trein helemaal de b-fase op. Dus geen halteringen halverwege het perron bij de trap. Benieuwd of daar nog een draai aan gegeven kan worden zodra Ht klaar is en ook echt als doorstroonstation gebruikt gaat worden. In dat laatste geval heb je nergens fase-gebruik nodig en zijn de witte bakkenbordjes met blauwe cijfers meer dan welkom.

Maar veel zal afhangen wat NS wilt met het wel of niet doorkoppelen van de Sprinters. Op papier efficient, maar bijplaatsen en aftrappen (en vooral omhalen rangeerdelen!) wordt een tamelijk lastig gebeuren op de nieuwe infra in Ht.
 

16-04-2013 19:14:55
MDDM
MDDM
Klopt, geel is naar B zijde. De bordjes op 7b staan overigens wel erg ruim. Bij de 6 kan achter nog makkelijk een bak bij om vrij te komen van de A zijde. Heb het vanmiddag aangegeven. Gisteren werd de 13663 doorgezet naar 7b, werd een leuke wandeling, met z'n allen.


Gr Joop mcn Lls
 

16-04-2013 19:41:03
kleine_man
kleine_man
Is volgens mij nog een overblijfsel uit de periode van lokgetrokken treinen naar het zuiden. Die kon met 12 bakken op spoor 4 (zuidzijde) gezet worden. De wisselstraat was dan vrij.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

16-04-2013 19:45:49
sjoerd
sjoerd
Den Bosch wordt niet meer een doorstroomstation dan het ooit was, want halverwege alle perrons liggen ook straks wisselverbindingen. Weliswaar zijn er thans geen knopen, in de zin dat er gelijktijdig kan worden overgestapt in twee richtingen, maar misschien wordt het ooit weer wel zo ingericht. Gelijktijdig binnenkomen en vertrekken kan straks namelijk prima en dan kun je ook nog eens een paar stoppertjes passeren.  

18-04-2013 20:49:46
floriss
floriss
De functionaliteit van opdelen van spoor 7 in een a en b fase komt naar mijn mening het mooiste tot zijn recht met de 9600 en 800 richting Eindhoven.

De stoptrein 9600 komt als 4400 vanaf de fly-over het station binnengereden en rijdt via spoor 7a door naar spoor 7b. De 800 komt een minuut of 4 later binnen en wordt netjes op spoor 7b geparkeerd. Aangezien de 800 als eerste vertrekt, rijdt deze via de wissel naar spoor 8 en rijdt vervolgens het station uit. De 9600 volgt twee tot drie minuten later en vertrekt vanaf zijn eigen spoor richting Eindhoven.

Model is goed te vergelijken met de situatie in Nijmegen met de 3600 en 4400 richting Oss. Met dat verschil dat de treinen in 's-Hertogenbosch wel dichter bij elkaar staan.

Op de A-fase passen 10 bakken en op de B-fase 8.
 

18-04-2013 21:16:14
ZJ37
ZJ37
Dat is nu wel zo maar in de toekomst gaat de 800 van spoor 6/6a. Waar de 9600 vertrekt richting Ehv zal vooral afhangen waarvan het afkomstig is. Komend uit Nm dan zal 7b het spoor wel worden, komend uit Ut op spoor 6b. Kerend kan ook maar dan is spoor 7 al uitgesloten want die is vanuit Vga alleen bereikbaar vanaf het meest linkerspoor. Dus blijft over 6b of 4a.  

18-04-2013 21:48:04
floriss
floriss
Volgens mij, zover ik dat heb kunnen zien, kunnen treinen alleen keren op perron 7A. Dit perron heeft aan beide kanten een seinpaal.

Voor nu is de A en B sectie in ieder geval functioneel, hoe dat er medio 2014 uit gaan zien, lijkt me op dit moment nog lastig te voorspellen.

Daarnaast is het kunnen opdelen van perrons ook wel praktisch voor de bijsturing of in geval van vertragingen. (Uiteraard mits treinen niet te lang zijn om langs het betreffende perron geparkeerd te worden)

Laatst bewerkt door floriss op 18-04-2013 21:51
 

18-04-2013 21:55:51
ZJ37
ZJ37
Keren kan op elk spoor in Ht. Nu en in de nieuwe infra. Alleen kun je lang niet meer van elk perronspoor naar elk uitrijdspoor toe.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 18-04-2013 22:03
 

18-04-2013 22:20:30
sjoerd
sjoerd
Quote
floriss (do 18 apr 2013 21:48:04 https://www.somda.nl/forum/11022/p446102/): Volgens mij, zover ik dat heb kunnen zien, kunnen treinen alleen keren op perron 7A. Dit perron heeft aan beide kanten een seinpaal.

Voor nu is de A en B sectie in ieder geval functioneel, hoe dat er medio 2014 uit gaan zien, lijkt me op dit moment nog lastig te voorspellen.

Daarnaast is het kunnen opdelen van perrons ook wel praktisch voor de bijsturing of in geval van vertragingen. (Uiteraard mits treinen niet te lang zijn om langs het betreffende perron geparkeerd te worden)


Al zolang er relaisbeveiligingen zijn, kunnen alle sporen van een met AR,NX of modern beveiligd emplacement in beide richtingen worden bereden en staat er aan het eind van elk spoor een sein (niet altijd bij VCVL of TPRB). De rijwegen erachter bepalen de te tonen seinbeelden. Er zijn niet altijd overal vertrekseinen geplaatst voor elke richting. Bij klassieke beveiligingen werd dit alles soms ook toegepast, maar was het niet standaard.
 

23-05-2013 22:23:06
icetha
icetha
Intussen is er ook op de NS site te zien over de gevolgen van de buitendienststelling eind juni-begin juli.
Niet eerder (elders) gelezen: op donderdag 11 juli is Den Bosch na 12.00 helemaal niet te bereiken.
Ook wordt al gemeld over april 2014, want dan is er opnieuw een lange buitendienststelling.
 

26-05-2013 14:14:15
ZJ37
ZJ37
Nog wat gezelligheid wat betreft het vervangend vervoer: http://www.omroepbrabant.nl/?news/194113582/Geen+treinen+bij+Den+Bosch+honderden+mensen+wachten+bij+station+op+bussen.aspx  

26-05-2013 16:04:22
broek53
broek53
Waarom reizen die mensen niet om, vraag ik mij af?  

26-05-2013 16:06:31
b2py
b2py
Er is geen omreisadvies via Nijmegen, snelbussen zijn het snelst. Als je mee kan.  

26-05-2013 16:10:16
broek53
broek53
Dus herhaal ik mijn vraag: waarom reizen die mensen niet om en waarom geeft NS geen omreisadvies nu het zo uit de klauw aan het lopen is?  

26-05-2013 16:13:40
b2py
b2py
Omdat het probleem vanochtend heerste en nu niet meer.
Overigens is de 1900 wel verlengd, begrijp ik uit berichten van een nfl.

Laatst bewerkt door b2py op 26-05-2013 16:13
 

26-05-2013 16:32:57
stefanvdw
stefanvdw
Wat ik dit weekend heb gemerkt is dat er bijzonder veel reizigers zijn die normaal nooit met de trein gaan, die hebben ook geen flauw idee van omreisroutes etc. Als zij een reis plannen worden ze met de bus gestuurd, en die planning volgens ze dan ook trouw. Ook al moeten ze een uur wachten op een plekje in één van die bussen. In 3000/3100 niks te merken van omreizende reizigers.  

26-05-2013 17:06:27
AgentX
AgentX
Quote
b2py (zo 26 mei 2013 16:13:40 https://www.somda.nl/forum/11022/p451640/): Omdat het probleem vanochtend heerste en nu niet meer.
Overigens is de 1900 wel verlengd, begrijp ik uit berichten van een nfl.


Klopt, ik heb vanmorgen een omloop met VIRM6+4 en een met 3xICM gezien (9-12 bakken dus). Daarnaast werd tot twee keer toe in Ehv een extra stel voorgeplaatst.

Laatst bewerkt door AgentX op 26-05-2013 17:07
 

26-05-2013 18:06:34
fred67nl
fred67nl
Middag,

Gisteren werd in de IC vanuit Mt omgeroepen dat de Fyra toeslagvrij was. %02%
Nagevraagd bij een servicemedwerker op Bd en die vertelde dat het niet zo was. %02%
De Mcn van de Fyra wist te vertellen dat het wel was, maar later weer teruggedraaid. %09%

Zou een leuke optie zijn voor de reizigers naar Asd en verder, als de Fyra ook van/naar Ehv rijdt. Zonder toeslag danwel. Zaterdagavond was hij in ieder geval slecht gevult.

Groeten,
Fred
 

26-05-2013 21:05:56
ZJ37
ZJ37
Om het topic compleet te houden: het busvervoer is vanavond compleet ontspoord.

Oorzaak: grote drukte
Plaats: Utrecht C naar 'S hertogenbosch
Infrabeperking: van Utrecht Centraal naar 's-Hertogenbosch v.v. zijn geen sporen versperd; er rijden geen treinen.
Baanvakken: 's-Hertogenbosch-Utrecht Centraal
Reisadvies:
- alle treinreizigers van Utrecht Centraal naar 's-Hertogenbosch kunnen omreizen via Arnhem en Nijmegen.
Prognose: 26 mei 2013 23:00
Opmerking: als gevolge van grote drukte op station Utrecht Centraal worden reizigers dringend verzocht om te reizen via Ah naar Ht, onvoldoende bus cappaciteit