Maliebaanlijn nog te berijden?
Forum: Algemeen - Algemeen
17-01-2013 11:26:47
rolandrail
rolandrail
Mja, dat kan je verwachten inderdaad. Na ja, liever dat ze daar wissels verwijderen dan b.v. op Ut  

17-01-2013 12:22:21
dvdhoven
dvdhoven
Stond laatst op de Nieuwsbrief van de Vrienden van het Spoorwegmuseum, dat men nu begint met het afbreken van de luchtbrug bij het Maliebaanstation. Dit ivm de aanpassingen aan de infrastructuur.


Dick van den Hoven
 

17-01-2013 12:43:26
dennistd
dennistd
Zijn er eigenlijk ook plannen voor een overloopwissel tussen de sporen BJ en BV bij Blauwkapel? Als ik de huidige situatie bekijk moet er altijd een stukje linkerspoor (spoor BL) worden gereden, waarmee je het treinverkeer uit Amf in de weg zit.  

17-01-2013 13:35:07
dvdhoven
dvdhoven
Klopt, maar je zit het treinverkeer uit Amf normaliter niet in de weg. Uit Amf ga je hoog over (BL-BE) en dan langs Uto, of afbuigen naar spoor 3 van Uto (5600 en 5500). Regulier wordt dit spoor niet gebruikt, althans zo was tot aan de nieuwe drgl. Mogelijk dat daar nu wat verandering in is gekomen.

Ik zat mezelf af te vragen of je nog winst kunt behalen bij de Hilversumse sporen. Als het kruis weg is, zijn de wissels noord ervan ook overbodig. Treinen uit Hvs moeten nu al bij Groenekan in de rem en misschien kun je daar nog ietsje tijd winnen. Veel zal het niet zijn, want de boog om het fort is een flinke snelheidsbeperker.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 17-01-2013 13:40


Dick van den Hoven
 


17-01-2013 14:23:37
rolandrail
rolandrail
De museumpendel behoeft geen extra overloopwissel, die past prima tussen de overigen treinen door en het kopmaken op spoor BJ is alle ruimte voor, regulier komt daar nog steeds niets anders dan de savondslaat roestrijdende IC uit Amf rg Ut. Het opbreken van wissels bij Bln maakt geen enkele winst voor de plaatselijke snelheid.  

17-01-2013 15:09:01
dennistd
dennistd
Quote
dvdhoven (do 17 jan 2013 13:35:07 https://www.somda.nl/forum/10998/p430534/): Klopt, maar je zit het treinverkeer uit Amf normaliter niet in de weg. Uit Amf ga je hoog over (BL-BE) en dan langs Uto, of afbuigen naar spoor 3 van Uto (5600 en 5500). Regulier wordt dit spoor niet gebruikt, althans zo was tot aan de nieuwe drgl. Mogelijk dat daar nu wat verandering in is gekomen.
Ik doel vooral op de Heimwee-express die pas bij wissel 1003a/b naar het rechterspoor kan, en daarmee dus tegen de normaal gebruikte rijrichting van spoor BL in moet. En dat terwijl over dat spoor alleen al 8 reizigerstreinen per uur rijden.

Laatst bewerkt door dennistd op 17-01-2013 15:11
 

17-01-2013 15:18:41
rolandrail
rolandrail
Die 8 zitten 4 x 2 x p/u kort achter elkaar dus gaten zat, anders had die nu ook al niet naar Amf gereden.  

17-01-2013 15:32:47
broek53
broek53
Tsja, ik denk ook (= weet wel zeker) dat er geen infra aangelegd gaat worden speciaal voor de Heimwee-expres. Zeker niet als het beweegbare infra betreft.

Laatst bewerkt door broek53 op 17-01-2013 15:33
 

17-01-2013 15:40:34
sik214
sik214
Dus elke museumpendel moet straks die ene overweg ook gaan sleutelen..?  

17-01-2013 15:43:36
AlbertP
AlbertP
Mocht de Maliebaan ten noorden van het museum ooit enkelspoor worden, dan ben je direct van alle problemen met wisselen naar links of naar rechts af, en beide helften van het museum zijn uit alle richtingen bereikbaar. Evt kan de kruisende lijn Maliebaan-Hilversum ook naar enkelspoor dan. Dat maakt het onderhoud aan de kruising mogelijk minder duur, zodat die niet direct opgebroken hoeft te worden.

Laatst bewerkt door AlbertP op 17-01-2013 15:44
 

17-01-2013 15:50:35
broek53
broek53
De Oosterspoorbaan wordt nu dus al functioneel enkelspoor ten noorden van het museum. Een sanering van Blauwkapel zal, denk ik, wel wachten op de definitieve beslissing het zuidelijk deel van de Oosterspoorbaan niet meer te herleggen.  

17-01-2013 16:28:54
dvdhoven
dvdhoven
Ik dacht dat die beslissing al definitief was. Er is bij het ontwerp van de dive-unders, etc geen rekening mee gehouden en ook een kruising met de trambaan was niet mogelijk.


Dick van den Hoven
 

17-01-2013 17:01:06
maigoda
maigoda
Quote
sik214 (do 17 jan 2013 15:40:34 https://www.somda.nl/forum/10998/p430560/): Dus elke museumpendel moet straks die ene overweg ook gaan sleutelen..?

De sleutelmogelijkheid die collega rolandrail bedoeld, is volgens mij ten behoeve van rangeerwerk. Voor de museumpendel zal er gewoon een rijweg ingesteld worden direct naar spoor twee, zodat sleutelen niet nodig zal zijn. Althans, dat is op dit moment wat ik vermoed...
Groetjes,
Emiel
 

17-01-2013 21:26:27
broek53
broek53
Jawel. Het is een zeldzame knutselaangelegenheid in en rond het Spoorwegmuseum, maar de enige rijweg die vanaf Blauwkapel in een keer kan worden ingesteld is naar spoor 2.  

18-01-2013 10:14:37
dennistd
dennistd
Dinsdag worden zowel de loopbrug als de goederenwagen die op spoor 1 aan het eind staan weggetakeld: http://www.prorailpersberichten.nl/bericht/570/  

18-01-2013 10:19:40
thom
thom
Mooie zin "ProRail sluit Spoorwegmuseum aan op hoofdspoor" terwijl je eigenlijk juist het museum een ingang minder geeft...  

18-01-2013 10:34:56
phantom
phantom
Vallen die werkzaamheden dan ook onder dit kopje ? :
http://www.ns.nl/werktrajecten/#werkzaamheden-2013_ut_utm_21_25jan
Of gaat men nog meer/iets anders gelijktijdig doen ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

18-01-2013 12:07:47
thom
thom
De datums komen wel héél toevallig overeen, nietwaar %06%?  

18-01-2013 14:44:02
broek53
broek53
Voor de zekerheid: het zijn die werkzaamheden en vanwege de vorst gaan ze niet door.  

18-01-2013 14:58:20
seinhuis
seinhuis
De oude spoorbrug komt zeker niet meer terug?  

18-01-2013 15:02:17
mvboetzela
mvboetzela
Nee, volgens het bericht van ProRail moet die wijken om het mogelijk te maken met treinen langs het perron in Malibaan te kunnen stoppen.
Ik begrijp het ook niet.
 

18-01-2013 15:33:57
dvdhoven
dvdhoven
Die brug heb je niet meer nodig. Dus waarom handhaven en duur onderhoud betalen? Die brug was bedoeld om veilig over te kunnen steken als er een doorgaande trein kwam.


Dick van den Hoven
 

18-01-2013 15:49:58
seinhuis
seinhuis
Word de overweg helemaal niet meer gebruikt, ook niet bij rangeer werk?  

18-01-2013 16:35:05
thom
thom
Over welke overweg heb je het, er zitten er nogal wat in de maliebaan.

Mocht je de voetgangersoverweg van het NSM zelf bedoelen, die is straks alleen nog voor rangeerwerk van spoor 2 naar 1 en 410 te gebruiken.

Quote
mvboetzela (vr 18 jan 2013 15:02:17 https://www.somda.nl/forum/10998/p430769/): Nee, volgens het bericht van ProRail moet die wijken om het mogelijk te maken met treinen langs het perron in Malibaan te kunnen stoppen.
Ik begrijp het ook niet.

De brug was ookal enige tijd niet meer in gebruik voor publiek omdat de kaartcontrole bij de entree van het grote hal gedaan wordt bij de voetgangersoverweg.
Verder is die niet historisch, en staat ie met zijn trap die midden op het perron van spoor 1 komt gewoon in de weg voor de toekomstige plannen.

Laatst bewerkt door thom op 18-01-2013 16:37
 

18-01-2013 16:48:57
elizabeth
elizabeth
Maar ik snap het nog niet geheel. Word spoor 1 nu opgehoogd? Maar dat heb je weer een aardige hoogte te overbruggen als je uit het stationsgebouw komt.


jaapfan.
 

18-01-2013 18:05:09
thom
thom
Ik weet het exacte niet, maar je kunt ook het spoor verlaagd aanleggen. Opnieuw gelegd moet het Zowieso, het is nog spijkerspoor nl  

18-01-2013 18:42:42
seinhuis
seinhuis
Ik bedoelde inderdaad de overweg van het spoorwegmuseum zelf. Thom, hou wel rekening dat elke extra aanpassing geld kost. En ik denk dat Prorail zo goedkoop mogelijk uit wilt zijn voor die paar treinen die daar rijden.  

18-01-2013 19:27:41
broek53
broek53
Spoor 2 wordt voorzien van een stootjuk voor het overpad en dat is het enige spoor waar treinbewegingen rechtstreeks binnen kunnen komen. De overige sporen vallen allemaal onder verantwoordelijkheid van het NSM. Daar kan dus alleen gerangeerd worden, ook van en naar spoor 1 en 3.

Laatst bewerkt door broek53 op 18-01-2013 19:28
 

18-01-2013 21:00:29
thom
thom
En vanaf spoor 3, moet met terugsteken over de overweg de Zonstraat spoor 1 en 410 weer bereikbaar zijn meen ik mij te herinneren uit de plannen.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-01-2013 21:01:15
timtrein
timtrein
Spijkerspoor, leuk en antiek! Niet zomaar weggooien he, zijn vast ook nog spoorstaven NP38 ofzo!  

19-01-2013 11:39:33
pmichiels
pmichiels
Volgens mij vinden er komende week wel nog enkele werkzaamheden plaats: volgens de aan de omwonenden verstrekte (onduidelijk geschreven) nieuwsbrief zijn er maandag en dinsdag gewoon werkzaamheden overdag. Voor een opname vanaf de zonstraat: http://www.flickr.com/photos/wandelaar030/8388917549/in/photostream

Laatst bewerkt door pmichiels op 19-01-2013 11:40
 

19-01-2013 12:46:22
thom
thom
Zoals gezegd gaat de afbraak van de brug iig door.  

19-01-2013 12:54:57
broek53
broek53
Men kan bij vorst geen spoorwerkzaamheden verrichten (bevoren ballast etc.), dus de nieuwe wissels niet leggen. En voor kabels en leidingen is bevroren bodem ook erg lastig.  

19-01-2013 13:15:22
mvboetzela
mvboetzela
Waarom moet de brug eigenlijk weg?  

19-01-2013 13:20:59
sjoerd
sjoerd
Als ik het goed begrepen heb uit de beschrijvingen, moet de brug weg om spoor 1 langs het stationsgebouw van Maliebaan rechtstreeks aan te sluiten op het overblijvende hoofdspoor van Blauwkapel. In feite wordt daarmee de historische situatie hersteld. Op de aanbestedingswebsite van Prorail zag ik een klusje ter inschrijving aangeboden: het plaatsen van een nieuw sein te Maliebaan.  

19-01-2013 17:48:19
pmichiels
pmichiels
Ter hoogte van de Wolter Heukleslaan liggen al 3 nieuwe seinpalen gereed.  

19-01-2013 18:27:01
mvboetzela
mvboetzela
Quote
sjoerd (za 19 jan 2013 13:20:59 https://www.somda.nl/forum/10998/p430999/): Als ik het goed begrepen heb uit de beschrijvingen, moet de brug weg om spoor 1 langs het stationsgebouw van Maliebaan rechtstreeks aan te sluiten op het overblijvende hoofdspoor van Blauwkapel. In feite wordt daarmee de historische situatie hersteld.

In mijn herinnering ligt spoor 1 al decennia lang onder de loopbrug door. Wordt het wissel precies op die plek gelegd of zo?
 

19-01-2013 21:05:50
sjoerd
sjoerd
Spoor 1 is het kopspoor aan de zuidwestzijde, waar je van Blauwkapel uit niet binnen kunt komen. Het ongenummerde kopspoor langs het stationsgebouw zou, als ik het goed heb begrepen, nu worden aangesloten op tot voor kort doorgaand spoor 2 en daarvoor moet de loopbrug weg. Spoor 3 was het andere doorgaande spoor naar Blauwkapel.  

19-01-2013 21:14:31
dh3201
dh3201
Het spoor langs het stationsgebouw gaat dus ook een stuk ingekort worden?
Nu ligt het eind ongeveer ter hoogte van de Bolstraat.
Ik kan me nog altijd herinneren dat op dit spoor, ten noorden van de loopbrug, de museumwinkel+magazijn gevestigd in twee Blokkendozen stond.


Shqiperise-lopers?
 

19-01-2013 21:15:11
mvboetzela
mvboetzela
Dat begrijp ik dus niet: waarom daarvoor de loopbrug weg moet. Dat spoor loopt toch al decennia onder de brug door? Of ben ik heel erg abuis?  

19-01-2013 21:21:22
sjoerd
sjoerd
Geen idee, Marnix, ik heb nog geen tekening gezien en uit de verbale beschrijvingen kan ik alleen het bovenstaande opmaken.  

19-01-2013 21:27:57
dvdhoven
dvdhoven
Quote
mvboetzela (za 19 jan 2013 21:15:11 https://www.somda.nl/forum/10998/p431115/): Dat begrijp ik dus niet: waarom daarvoor de loopbrug weg moet. Dat spoor loopt toch al decennia onder de brug door? Of ben ik heel erg abuis?
Wat heb je toch met die loopbrug? Wees blij dat dat kreng weg gaat. Oerlelijk geval, past totaal niet. Mooi opruimen dat ding.


Dick van den Hoven
 

19-01-2013 21:41:30
mvboetzela
mvboetzela
Jeugdsentiment!
 

19-01-2013 21:54:58
timtrein
timtrein
Bovenleiding?  

19-01-2013 23:04:24
illyavaes
illyavaes
Quote
sjoerd (za 19 jan 2013 21:21:22 https://www.somda.nl/forum/10998/p431120/): Geen idee, Marnix, ik heb nog geen tekening gezien en uit de verbale beschrijvingen kan ik alleen het bovenstaande opmaken.

Zie https://www.dropbox.com/s/yesxt7b4zozic3n/Utm20130126.jpg
 

19-01-2013 23:12:26
thom
thom
Quote
timtrein (za 19 jan 2013 21:54:58 https://www.somda.nl/forum/10998/p431133/): Bovenleiding?

Bingo !
Want dat gekke ding staat binnen het profiel van spoor 1, en aan de overzijde ook binnen dat van een loodsspoor. Dat heeft alleen een stroomafnemer van de ZHESM'er gekost en is onmogelijk aan te passen eraan...

Verder past dat ding ook helemaal niet bij een historisch uitstraling van spoor 1 en stationsgebouw..

Spoor 1 wordt gewoon aan het begin aangesloten met een wisselverbinding aan spoor 2.

Laatst bewerkt door thom op 19-01-2013 23:14
 

19-01-2013 23:25:34
sjoerd
sjoerd
Ah, dank Ilya voor de tekening van Maliebaan, en dat pleit voor de verbale beschrijvingen op dit forum, want dat komt overeen met mijn beschrijving. En ook met de stelling dat dit ontwerp de historische situatie aan de noordzijde zeer dicht benadert.  

21-01-2013 18:37:25
martijnham
martijnham
Als ik het goed begrepen heb worden de komende takelwerkzaamheden in het Spoorwegmuseum (loopbrug, goederenwagens) live uitgezonden door RTV Utrecht.

Laatst bewerkt door martijnham op 21-01-2013 19:24
 

31-01-2013 10:44:35
illyavaes
illyavaes
Quote
broek53 (do 17 jan 2013 15:32:47 https://www.somda.nl/forum/10998/p430557/): Tsja, ik denk ook (= weet wel zeker) dat er geen infra aangelegd gaat worden speciaal voor de Heimwee-expres. Zeker niet als het beweegbare infra betreft.

Per 21 april wordt vrije-baanspoor BJ opgedeeld in BI en BJ, de museumpendel gaat dan op BI keren. Quote uit het voorlopig ontwerp BVS:
====
Onder ProRail projectnummer R-383900 wordt op het emplacement Blauwkapel een volwaardige
keervoorziening gerealiseerd voor de Museumlijn. Dit keerspoor wordt tevens een emplacementspoor.
- Het spoornummer 9001 vervalt en wordt gewijzigd in keer/emplacementspoor BI.
Dit emplacementspoor is onderdeel van de PPLG Blauwkapel.
- Er is een nieuw bedienbaar sein 2010 met lichtbak 8 geplaatst links van spoor BI op km 4.765.
- P-sein 846 rechts van spoor BI op km 5.280 is gewijzigd in bediend sein 2012 met lichtbak 4
en 8.
- Spoornummer BJ vervalt tussen nieuw sein 2010 en sein 2012.
- Spoornummer BJ begint nu achter sein 2012 en dient als de benaming van het stuk vrije baan
dat loopt van sein 2012 tot sein 1012.
- Het nieuwe keerspoor BI beschikt NIET over de mogelijkheid om op bezet spoor binnen te
komen, omdat er voor dit spoor geen GLFL in de beveiliging is opgenomen.
- De herroeptijd van de seinen 2010 en 2012 is 120 seconden.
- Sein 1018 bij spoor BH op km 4.339 heeft een lichtbak 4 erbij gekregen en is nu uitgerust met
lichtbak 4 en 8.
- Sein 1046 bij spoor BH op km 3.823 heeft een lichtbak 4 erbij gekregen en is nu uitgerust met
lichtbak 4 en 6.
- Seinen 2010 en 2012 en alle nieuwe lichtbakken kunnen gedimd worden.
- Er is een nieuw snelheidsbord 10 (RS316) geplaatst naast sein 1016 bij spoor BI op km 4.544.
- De nuttige spoorlengte van spoor BI bedraagt 206 meter.
====
 

31-01-2013 11:58:35
dennistd
dennistd
Mag ik vragen wat het nut van al deze wijzigingen op Blauwkapel is? Er kunnen nu toch al treinen van en naar het museum vanuit Amersfoort en kopmakend vanuit Utrecht.  

31-01-2013 15:58:01
thom
thom
Dat is een gevolg van het verdwijnen van de Ln'se zijde en het zorgen dat alle sporen bereikbaar blijven alleen nu dan vanaf de zijde Bkp.

Maar daar gaat het hele topic al over, dat moet al uitleg genoeg geven eigenlijk over het hoe en waarom.

Laatst bewerkt door thom op 31-01-2013 16:01
 

31-01-2013 16:16:46
illyavaes
illyavaes
Schijnbaar had een planningsysteem er moeite mee, en in plaats van dat aan te passen dacht men gewoon maar enkele tonnen aan fysieke wijzigingen te laten uitgeven %03%  

31-01-2013 16:56:54
dvdhoven
dvdhoven
Wijzigingen aan zo'n plansysteem zijn ook niet goedkoop, dat loopt ook snel flink in de papieren.


Dick van den Hoven
 

31-01-2013 19:38:08
dennistd
dennistd
Quote
thom (do 31 jan 2013 15:58:01 https://www.somda.nl/forum/10998/p433231/): Dat is een gevolg van het verdwijnen van de Ln'se zijde en het zorgen dat alle sporen bereikbaar blijven alleen nu dan vanaf de zijde Bkp.

Maar daar gaat het hele topic al over, dat moet al uitleg genoeg geven eigenlijk over het hoe en waarom.
De wijzigingen op de Maliebaan zelf snap ik wel, maar waarom al deze wijzigingen bij Blauwkapel terwijl daar toch in feite niets veranderd ten opzichte van wat de museumpendel en de Heimwee-expres nu al doen.
 


31-01-2013 20:32:53
dvdhoven
dvdhoven
Zoals de keervoorziening nu opgelost is bij Blauwkapel is het eigenlijk een knutselpartijtje. Dat moest indertijd even snel geregeld worden. Wat men nu gaat doen is het volgens de regels oplossen. Op zich verandert er niets aan de mogelijkheden, alleen wordt de zaak anders in elkaar gezet.
Zoals Illya al aangaf heeft een planningsysteem moeite met de manier zoals het opgelost is. Mogelijk is dat Donna. Kan ook Infra-atlas zijn. Beide systemen zijn opgezet volgens ideaalbeelden hoe de infra eruit zou moeten zien. Helaas botst dat nog wel eens met de praktijk en dan wordt het lastig om een en ander in het systeem te wringen.
Wat ik uit het verhaal van Illya destilleer is, dat er nu op een vrijebaan spoor (BJ) wordt gekeerd. Dat is vloeken in de kerk volgens de infragoeroes. Dat kan niet, dat mag niet, etc. Straks wordt er op een emplacementsspoor gekeerd en dat kan wel. Daar zijn emplacementsporen onder andere voor bedoeld.
Zoals ik het zie is het ook de clash van twee culturen, de Prorail- en de oude NS cultuur. In de oude NS cultuur werd er veel geïmproviseerd. Bij Prorail heerst de dichttimmer cultuur. Alles formaliseren, in regels vastleggen, nog een keer formaliseren, etc.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 31-01-2013 20:43


Dick van den Hoven
 

31-01-2013 22:00:14
illyavaes
illyavaes
Nou, zover ik uit verhalen meekrijg, ligt het meer (of minstens "ook") in de hoek van "er geen verstand van hebben", "geen zin hebben", "geen ambitie hebben" enz. als antwoord op de vraag "Als het fysiek mogelijk is, waarom zou je het dan niet ondersteunen?".
Overigens is het dan weer apart om dat "emplacementspoor" BI te noemen (wat een vrije-baanspoornaam is) en niet 311 ofzo, maar op Blauwkapel is dat weer consequent te noemen want al die korte bogen e.d. hebben allemaal zulke namen (LB/LP, LC/LO, BG/BT, HC/HP) %03%
 

31-01-2013 22:58:13
thom
thom
Sorry, ik zie dat ik de vraag van Dennis wat verkeerd opgevat heb.
Naar mijn weten was de huidige keervoorziening te bkp ook maar tijdelijk aangelegd met het idee met dit grotere project nu definitief aan te pakken.

Aanpakken moesten ze het geheel toch, nu ze het tweede spoor van de maliebaan afbreken en in de beveiligjng moeten laten vervallen.
 

31-01-2013 23:07:44
Klaasje
Klaasje
Quote
illyavaes (do 31 jan 2013 22:00:14 https://www.somda.nl/forum/10998/p433320/): Nou, zover ik uit verhalen meekrijg, ligt het meer (of minstens "ook") in de hoek van "er geen verstand van hebben", "geen zin hebben", "geen ambitie hebben" enz. als antwoord op de vraag "Als het fysiek mogelijk is, waarom zou je het dan niet ondersteunen?".
Overigens is het dan weer apart om dat "emplacementspoor" BI te noemen (wat een vrije-baanspoornaam is) en niet 311 ofzo, maar op Blauwkapel is dat weer consequent te noemen want al die korte bogen e.d. hebben allemaal zulke namen (LB/LP, LC/LO, BG/BT, HC/HP) %03%

Ik heb wel eens een beetje het idee dat men intern Prorail het niet aandurft om de verantwoordelijkheid te nemen om gemotiveerd van een standaard of norm af te wijken omdat je daar misschien wel op aangesproken zou kunnen worden. Als ze dat nu wel zouden doen zou dat een zegen voor de kosteneffectiviteit van de spoorsector zijn. (Meer met hetzelfde geld of hetzelfde met minder geld)
 

01-02-2013 10:15:01
illyavaes
illyavaes
Als je er "spoorsector" van maakt, ben ik het met je eens %04%  

01-02-2013 13:35:17
illyavaes
illyavaes
De nieuwe indienststellingsdatum van de gewijzigde Maliebaan is 7 maart 2013.