Stations in Haelen en Baexem
Forum: Algemeen - Algemeen
29-09-2011 08:23:57
abbm
abbm
Las net dat Veolia een voorstel heeft gedaan bij minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur)voor 2 nieuwe stations, Haelen en Baexem.
Deze zouden dan op 1 januari 2015 in gebruik genomen moeten worden.

Deze zouden dan op de lijn Rm - Wt moeten komen.

http://www.limburger.nl/article/20110929/REGIONIEUWS01/110929536/1030#Plan:_stations_in_Haelen_en_Baexem
 

29-09-2011 08:32:12
ZJ37
ZJ37
Veolia zegt eigenlijk: laat ons maar op het hoofdrailnet rijden.  

29-09-2011 09:45:32
kevinevers
kevinevers
Laat die stations maar komen want die bus aansluiting Haelen/Buggenum is om te janken. In de ochtend bus altijd veel te laat en zo goed als vol en overdag 1x per uur een bus in Buggenum. Het spaart in principe ook nogeens een half uur reistijd die je kwijt bent om in Roermond te komen.  

29-09-2011 12:47:55
waalkade
waalkade
Quote
ZJ37 (do 29 sep 2011 08:32:12 https://www.somda.nl/forum/10985/p357451/): Veolia zegt eigenlijk: laat ons maar op het hoofdrailnet rijden.
En nu nog NSR waar gewenst op de regionale netten en de HSL.
Ieder moet gewoon de treinen rijden waar men goed in is.
 


29-09-2011 13:30:21
john2
john2
Hier een link naar een radio reportage van L1 over de stoptrein Roermond - Weert. http://www.l1.nl/popups/mediaplayerpopup/_rp_comm_lsvideoId/1_5415838
Administratie, kan dit niet beter naar het Veolia topic?

Laatst bewerkt door john2 op 29-09-2011 13:32
 

29-09-2011 14:16:11
jbt
jbt
Hoe leuk en wellicht wenselijk ook, dit zal wel een doodgeboren kindje zijn. Veolia wil wel meer, maar de concessie voor Rm - Wt zit, als onderdeel van het hoofdrailnet, nu eenmaal bij NSR. Pas als een - eigenlijk wenselijke - ontkoppeling tussen regionale netten en intercitynet wordt gerealiseeerd, zou er perspectief zijn. Dan zou ook een samenhangend net voor Limburgse regionale verbindingen kunnen worden aanbesteed, met - naast de Maaslijn en de Heuvellandlijn, Maastricht - Weert, Heerlen - Sittard en misschien ook wel Venlo - Deurne of Venlo - Helmond.  

29-09-2011 15:06:59
mich
mich
Ik denk dat het ze daar ook om te doen is. En dit opzich goede idee daar een opening in moet zijn.  

29-09-2011 16:11:58
reisthijs
reisthijs
Quote
jbt (do 29 sep 2011 14:16:11 https://www.somda.nl/forum/10985/p357499/): Pas als een - eigenlijk wenselijke - ontkoppeling tussen regionale netten en intercitynet wordt gerealiseeerd, zou er perspectief zijn.
Dat is precies waar het hier over gaat, Veolia hoopt dus dat die ontkoppeling er komt in de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet die in 2015 ingaat.
 

29-09-2011 16:22:56
ZJ37
ZJ37
Wat is er zo wenselijk aan het (verder) ontkoppelen van de regionale- en Intercityverkeer, als ik vragen mag?

Nog meer complexe bijsturing? Nog meer eilandjes?
 

29-09-2011 17:17:24
kleine_man
kleine_man
Dat is inderdaad het grootste nadeel danwel valkuil.

Grootste voordeel is dat je dan een regionaal netwerk kan opzetten. De NS heeft een landelijk netwerk te bedienen en die heeft er minder belang bij wat er regionaal gebeurd. Ergo, provincies (en andere lagere overheden) hebben weinig tot geen inspraak in de lokale treinen.

Een ingehuurd (commercieel) bedrijf heeft er meer belang bij. Dus zijn er meer mogelijkheden, die waarschijnlijk in de meeste gevallen voor de reiziger gunstiger zijn.
 

29-09-2011 17:25:33
koosmat64
koosmat64
Volgens mij zijn er zowiezo al plannen dat Veolia de stoptreindiensten Maastricht-Randwyck en Heerlen-Sittard overnemen.

Het voordeel van Veolia is is dat ze met modern materieel rijden en dat ze waarschijnlijk op alle tijden en dagen een halfuursdienst aanbieden.
Hier zijn reizigers blij mee en zo ontstaat er een reizigersgroei.
Dit heeft de Heuvellandlijn wel laten zien.

In mijn ogen heeft Veolia dan ook het recht om de stoptreindiensten tussen Weert-Eindhoven en Einhoven-Venlo over te nemen.
Voor Weert-Eindhoven heb je dezelfde voordelen als Heerlen-Sittard en M.Randwyck-Roermond.
Tussen Eindhoven en Venlo heb je een heel groot voordeel en dat is dat de IC Venlo-Den Haag enkel nog in Helmond hoeft te stoppen en dus de flutstops in: Deurne,Horst-Sevenum en Blerick geschrapt kunnen worden.
 

29-09-2011 17:35:25
nielske90
nielske90
Ach ja, ik heb ook wel eens plannen gemaakt om de IC Maastricht-Alkmaar over te nemen. Alleen of je daar nou zo serieus op in moet gaan...%08%

Om maar aan te geven, Veolia kan wel hoog van de toren blazen maar vooralsnog hebben ze er nog niks over te zeggen. Dat kan pas vanaf 2015 en een jaartje later verloopt de concessie die Veolia in Limburg heeft. Misschien zijn ze dan sowieso weg uit die regio.

Laatst bewerkt door nielske90 op 29-09-2011 17:37
 

29-09-2011 20:33:51
koosmat64
koosmat64
Als de concessie dat werkelijk in 2016 afloopt kunnen ze beter even wachten tot na 2016. Anders koopt Veolia misschien splinternieuwe treinen voor een jaar. Dat zou zonde zijn.  

29-09-2011 21:06:00
dvdhoven
dvdhoven
Quote
koosmat64 (do 29 sep 2011 17:25:33 https://www.somda.nl/forum/10985/p357531/): Het voordeel van Veolia is is dat ze met modern materieel rijden ...
Vreemd argument. Een SLT is net zo modern als een GTW. Dus over welk voordeel heb je het?


Dick van den Hoven
 

29-09-2011 21:23:59
thom
thom
Quote
koosmat64 (do 29 sep 2011 17:25:33 https://www.somda.nl/forum/10985/p357531/):
Het voordeel van Veolia is is dat ze met modern materieel rijden en dat ze waarschijnlijk op alle tijden en dagen een halfuursdienst aanbieden.
Hier zijn reizigers blij mee en zo ontstaat er een reizigersgroei.
Dit heeft de Heuvellandlijn wel laten zien.

In mijn ogen heeft Veolia dan ook het recht om de stoptreindiensten tussen Weert-Eindhoven en Einhoven-Venlo over te nemen.

En waarom heeft Veolia dan direct dat recht?
Veolia bied die frequentie alleen omdat de opdrachtgever dat eist en daarvoor betaald.
En als je NS daarvoor betaald, dan kan die dat net zo als dat Veolia dat doet...

t'Is niet dat NS het niet kan, en Veolia wel...

Laatst bewerkt door thom op 29-09-2011 21:24
 

29-09-2011 21:25:32
koosmat64
koosmat64
@dvdhoven: Zo bedoel ik dat niet.
In Limburg rijdt NS met Mat'64, enkele omlopen in de 6800 met SGM.
De gemiddelde reiziger vind de GTW van Veolia fijner dan Mat'64.
Dit zijn een van de dingen die meestal voor een reizigersgroei zorgen.

Laatst bewerkt door koosmat64 op 29-09-2011 21:33
 

29-09-2011 21:30:18
mdj
mdj
"Gelukkig" heeft mat'64 niet het eeuwige leven, dus zal er steeds meer SGMm in het zuiden komen


Bij twijfel: gebruik beton.
 

29-09-2011 21:32:21
koosmat64
koosmat64
Quote
thom (do 29 sep 2011 21:23:59 https://www.somda.nl/forum/10985/p357569/):
En waarom heeft Veolia dan direct dat recht?
Veolia bied die frequentie alleen omdat de opdrachtgever dat eist en daarvoor betaald.
En als je NS daarvoor betaald, dan kan die dat net zo als dat Veolia dat doet...

t'Is niet dat NS het niet kan, en Veolia wel...

Hoezo deed NS vroeger dan wel 2x per uur rijden in o.a. de 6800/7600 etc. en nu niet meer? Werd NS daar vroeger wel voor betaalt en nu niet meer?
Overigens zeg ik dat veolia dat recht in mijn ogen heeft. Dit omdat Veolia dan een bepaalde regio heeft waar ze rijden. Net zoals: Arriva en Syntus dat ook hebben.
 

29-09-2011 21:37:53
mdj
mdj
Syntus raakt een deel van de regio kwijt (alleen Zp-Odz(-Bh) over..).
-7600 1x per uur? Ja, alleen op zondag en 's avonds..
-6800 1x per uur? Ja, alleen op zondag en 's avonds.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

29-09-2011 21:39:11
localhero
localhero
Tja goed, GTW is toch nog iets anders dan een paar 'gereviseerde oude brikken'... SLT's komen in Limburg Zuid alleen maar op de baan omdat ze via Herzogenrath de grens overgetrokken worden. Voor de rest zie je die daar niet. De kans dat SLTs in Limburg gaan rijden acht ik bijzonder klein. Of er moet in de randstand wederom nieuw materieel komen zodat in Limburg de 'oude zooi' van dat moment opgereden kan worden.

Feit is wel dat Veolia wel investeert in nieuw spul. NS schuift alleen wat zaken door van A naar B en C regio's waar men wel uit de voeten kan met wat ouder materieel. Jammer maar helaas. SGMm is niet verkeerd als afwisseling op Mat 64 dat toch z'n beste tijd wel heeft gehad naar mijn idee. Desondanks blijft SGMm toch oude beestjes die een 2e leven hebben gekregen. Ik zou het dan ook absoluut niet vergelijken met het moderne materieel van Veolia. Smaak is misschien een ander discussiepunt, maar denk dat de GTW'tjes het qua reizigersgemak op stoptreindiensten best winnen van SGMm.
 

29-09-2011 21:42:01
mdj
mdj
Dat SGM(m) al stiekum 30 jaar oud is, kun je de hedendaagsche reiziger niet wijs maken hoor

Laatst bewerkt door mdj op 29-09-2011 21:42


Bij twijfel: gebruik beton.
 

29-09-2011 22:19:15
thom
thom
Mja, en daarnaast vergeten we ook maar even voor het gemak dat vervoerders als Veolia ook geen oud materieel hadden om op te rijden...

Vergelijking gaat niet op natuurlijk, en is van de zotte om materieel wat nog prima mee kan en zijn functie goed doet te vervangen...
 

29-09-2011 23:12:32
rick
rick
Quote
koosmat64 (do 29 sep 2011 21:32:21 https://www.somda.nl/forum/10985/p357573/): Overigens zeg ik dat veolia dat recht in mijn ogen heeft. Dit omdat Veolia dan een bepaalde regio heeft waar ze rijden. Net zoals: Arriva en Syntus dat ook hebben.

Zo kan je ook zeggen dat de NS het recht heeft om daar te rijden want de NS rijd in heel Nederland. En als er dan ook nog eens SLT zou worden ingezet, al helemaal. Ten minste, zo vind jij het.
 

29-09-2011 23:16:53
waalkade
waalkade
Quote
thom (do 29 sep 2011 21:23:59 https://www.somda.nl/forum/10985/p357569/):
Quote
koosmat64 (do 29 sep 2011 17:25:33 https://www.somda.nl/forum/10985/p357531/):
Het voordeel van Veolia is is dat ze met modern materieel rijden en dat ze waarschijnlijk op alle tijden en dagen een halfuursdienst aanbieden.
Hier zijn reizigers blij mee en zo ontstaat er een reizigersgroei.
Dit heeft de Heuvellandlijn wel laten zien.

In mijn ogen heeft Veolia dan ook het recht om de stoptreindiensten tussen Weert-Eindhoven en Einhoven-Venlo over te nemen.

En waarom heeft Veolia dan direct dat recht?
Veolia bied die frequentie alleen omdat de opdrachtgever dat eist en daarvoor betaald.
En als je NS daarvoor betaald, dan kan die dat net zo als dat Veolia dat doet...

t'Is niet dat NS het niet kan, en Veolia wel...
Misschien kan de NS het zelfs wel beter.
Maar toch, waarom kwamen ze er niet mee?
 

29-09-2011 23:34:32
waalkade
waalkade
Quote
kleine_man (do 29 sep 2011 17:17:24 https://www.somda.nl/forum/10985/p357528/): Dat is inderdaad het grootste nadeel danwel valkuil.

Grootste voordeel is dat je dan een regionaal netwerk kan opzetten. De NS heeft een landelijk netwerk te bedienen en die heeft er minder belang bij wat er regionaal gebeurd. Ergo, provincies (en andere lagere overheden) hebben weinig tot geen inspraak in de lokale treinen.

Een ingehuurd (commercieel) bedrijf heeft er meer belang bij. Dus zijn er meer mogelijkheden, die waarschijnlijk in de meeste gevallen voor de reiziger gunstiger zijn.
De NS aandelen zijn in handen van de staat. Wanneer de staat een deel verkoopt aan de provincies en gemeenten zoals Hoogeveen en Nijkerk dan kunnen de lagere overheden meebeslissen wat de NS doet.
In mijn ogen is de NS geknipt voor het uitzetten van de grote lijnen.
Voor de regio's kunnen ze (locale) bedrijven inhuren die samen met de NS daar iets moois en betaalbaars neerzetten.
 

30-09-2011 08:32:29
cuijk
cuijk
De Provincie Limburg is een tijd geleden al benaderd mbt overname van stoptreindiensten 'in de periferie' (zo wordt Limburg gezien). In die stukken wordt ook Veolia genoemd. Dat nu het idee naar buiten komt voor nieuwe stations is niet verbazend.  

30-09-2011 10:02:17
broek53
broek53
Er is maar één echt, en niet onbelangrijk verschil. NS doet de stoptreindiensten er gratis bij als ze een onderdeel van het Hoofdrailnet zijn, voor aparte concessies in de stoptreinensfeer moet je als opdrachtgever een zak geld meenemen.
(En je verhoogt er de winst van NS mee, want die raakt een verlieslatende activiteit kwijt.)

Laatst bewerkt door broek53 op 30-09-2011 10:03
 

30-09-2011 11:37:34
john2
john2
NS wilt van verliesgevend lijnen af. Regiovervoerders zoals Veolia nemen die lijnen over en met succes. Denk aan de Heuvellandlijn en de Maaslijn. Wat doet een regiovervoerder anders dan de NS, dat een regiovervoerder wel winst kan maken? NS zou het dan zelf ook anders kunnen aanpakken. Dan heeft NS zelf de winst.

Laatst bewerkt door john2 op 30-09-2011 11:37, reden: type fout hersteld.
 

30-09-2011 12:00:36
broek53
broek53
De regiovervoerders maken helemaal geen winst. Ze krijgen voor het rijden van de concessie betaald door de regio. Met andere woorden, als je het wat vreemd zou zeggen: hun verliezen worden vantevoren afgedekt.
Dat de regionale vervoerders kans zien meer treinen voor hetzelfde geld te rijden dan NS, is een andere zaak. voornaamste bron van kostendaling: geen conducteurs op de trein en machinisten veel minder betalen dan NS doet, bijvoorbeeld.
Maar vergeet het maar dat er winst te maken valt op regionaal (stoptrein)vervoer. Daar is men sinds de jaren dertig van de vorige eeuw al achter.

Laatst bewerkt door broek53 op 30-09-2011 12:01
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-09-2011 13:22:23
koosmat64
koosmat64
Quote
mdj (do 29 sep 2011 21:37:53 https://www.somda.nl/forum/10985/p357574/): Syntus raakt een deel van de regio kwijt (alleen Zp-Odz(-Bh) over..).
-7600 1x per uur? Ja, alleen op zondag en 's avonds..
-6800 1x per uur? Ja, alleen op zondag en 's avonds.

Bedoel ik ook, beetje onduidelijk van me
 

30-09-2011 18:27:29
timtrein
timtrein
Als bijvoorbeeld Veolia de lijn overneemt dan moet de provincie geld aan Veolia betalen voor de exploitatie, de provincie moet zien dat ze dat geld door het rijk betaald krijgt, en het rijk moet het extra geld uit de verhoogde winst van NS afboeken. Dan kun je toch net zo goed NS op die lijn blijven laten rijden, scheelt een hoop bureaucratie wat misschien nog wel méér geld kost...  

30-09-2011 18:59:13
john2
john2
De bureaucratie in Nederland kost handevol geld. Als dit systeem veranderd zou worden, minder bureaucratie, scheelde dit ook weer met de bezuiningen.  

30-09-2011 19:09:23
maurits
maurits
Overigens wil de NS ook wel vaker gaan rijden, mits de provincie Limburg maar geld op tafel legt. De 7000-serie rijdt sinds anderhalf jaar ook ieder half uur op doordeweekse dagen en door naar Es omdat de Regio Twente hier een subsidie voor verstrekt. Je hebt dus geen andere vervoerder nodig om de frequentie te verhogen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

30-09-2011 19:53:29
broek53
broek53
Zeker. De spitsdienst Wolvega - Leeuwarden wordt ook deels bekostigd door de provincie Friesland bijvoorbeeld.  

30-09-2011 20:05:21
dh3201
dh3201
Veolia rijdt op die lijnen met modern materieel omdat dat van de opdrachtgever moet. NS hoeft dat van hun opdrachtgever niet. Het met modern materieel rijden ligt dus niet aan de vervoerder, maar aan de eisen van de opdrachtgever.

Als je tegen versplintering met allerlei kleine maatschappijtjes bent, zou heel Europa zeker het beste door één DB Bahn geëxploiteerd moeten worden? In plaats van al die eilandjes die bij provincie- en landsgrenzen ophouden.


Shqiperise-lopers?
 

30-09-2011 20:12:59
broek53
broek53
Tussen de hele wereld één spoorbedrijf en elk gehucht zijn eigen maatschappij zit nog een heel verschil.  

01-10-2011 10:09:55
maurits
maurits
Het al dan niet rijden met modern materieel of met een hoge frequentie heeft dus niets te maken met de vervoerder. De Provincie Limburg kan NS een extra zak met geld geven om de dienst te verbeteren, of aan het Rijk vragen om de stoptreindiensten uit het Hoofdrailnet te kegelen, zodat men ze zelf kan aanbesteden. In dat geval zal een andere vervoerder als Arriva of Veolia de toko overnemen.

Concreet ligt de bal dus niet bij de vervoerder, maar bij de (regionale) overheid.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

01-10-2011 10:27:01
waalkade
waalkade
Met het risico dat men de lat te hoog legt en men geen enkele vervoerder krijgt.  

01-10-2011 13:07:26
maurits
maurits
Dat is een kwestie van goed aanbesteden, er zijn in het verleden genoeg goede en minder goede voorbeelden geweest. Eigenlijk zou er iets van een landelijk expertisecentrum op dat gebied moeten komen, veel overheden besteden maar eens in de 10 jaar aan, van "ervaring" kun je dan niet spreken.

Vanzelfsprekend zijn er natuurlijk wel commerciële partijen die een aanbesteding begeleiden, maar die verdienen er dan ook niet slecht aan.

Laatst bewerkt door maurits op 01-10-2011 13:08


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

01-10-2011 14:18:43
ZJ37
ZJ37
Waarbij je je dus vervolgens kan afvragen welke zin dat aanbesteden eigenlijk heeft. Voor reizigers (die geen keus hebben) heeft het niks met concurrentie te maken, maar de complexiteit op het spoor des te meer. Kennelijk zijn reizigers daar bij gebaat.  

01-10-2011 15:56:58
eix
eix
Quote
timtrein (vr 30 sep 2011 18:27:29 https://www.somda.nl/forum/10985/p357716/): Als bijvoorbeeld Veolia de lijn overneemt dan moet de provincie geld aan Veolia betalen voor de exploitatie, de provincie moet zien dat ze dat geld door het rijk betaald krijgt, en het rijk moet het extra geld uit de verhoogde winst van NS afboeken. Dan kun je toch net zo goed NS op die lijn blijven laten rijden, scheelt een hoop bureaucratie wat misschien nog wel méér geld kost...

Daarentegen heb je door loskoppeling wel meer transparantie. Op dit moment kan ik nergens vinden hoe verlieslatend de stoptreinen überhaupt zijn, laat staan een uitwerking naar treinserie. Allemaal NS-geheim blijkbaar. En gezien de maatschappelijke belangen / geld die met dit regionaal vervoer gemoeid zijn vind ik dat een slechte zaak.

Want zoals Maurits terecht opmerkt kan een ov-autoriteit ook met een zak geld de NS motiveren om vaker/anders te gaan rijden. Of de door NS gewenste bijdrage in de exploitatie marktconform is durf ik daarentegen niet te zeggen. Maar een monopolie positie is over het algemeen niet bevorderlijk voor een nette prijs. Ik ben eigenlijk wel naar aanleiding van de post van Maurits benieuwd naar het bedrag dat Twente betaald voor het vaker laten rijden van die 7000-serie. Iemand een idee?

In ieder geval vind ik een aanbesteding waarbij je op basis van de prijs voor een dienstregelingsuur (DRU)meerdere partijen met elkaar kan vergelijken transparanter en daarmee beter. Mits het wel een gebied van enige omvang is. Een regionet Limburg vind ik dus een goed haalbaar idee, een los stoptreintje Roermond - Weert niet.


Quote
maurits (za 01 okt 2011 13:07:26 https://www.somda.nl/forum/10985/p357831/): Dat is een kwestie van goed aanbesteden, er zijn in het verleden genoeg goede en minder goede voorbeelden geweest. Eigenlijk zou er iets van een landelijk expertisecentrum op dat gebied moeten komen, veel overheden besteden maar eens in de 10 jaar aan, van "ervaring" kun je dan niet spreken.

Vanzelfsprekend zijn er natuurlijk wel commerciële partijen die een aanbesteding begeleiden, maar die verdienen er dan ook niet slecht aan.

Er is wel enige kennis beschikbaar bij het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV). Ook het CROW heeft publicaties over aanbesteden, hoewel er volgens mij geen Handboek aanbesteding Openbaar Vervoer of iets dergelijks bestaat.

Laatst bewerkt door eix op 01-10-2011 16:01
 

01-10-2011 19:23:58
timtrein
timtrein
Quote
eix (za 01 okt 2011 15:56:58 https://www.somda.nl/forum/10985/p357844/): Op dit moment kan ik nergens vinden hoe verlieslatend de stoptreinen überhaupt zijn, laat staan een uitwerking naar treinserie. Allemaal NS-geheim blijkbaar. En gezien de maatschappelijke belangen / geld die met dit regionaal vervoer gemoeid zijn vind ik dat een slechte zaak.

Ik kan ook nergens vinden wat de winstmarge op 'n pak vla van de Albert Heijn is. Blijkbaar AH-geheim? Of gewoon bekend bij degenen die het moeten weten, namelijk de aandeelhouder(s)?
 

01-10-2011 19:32:21
waalkade
waalkade
N.a.v. de vraag van Eix over 7000 serie Twente:
http://www.overijssel.nl/bestuur/overijssel/begroting-2011/
Op blz 90 van een te downloaden pdf ruim 300 pagina's staan wat getallen.
Wat de provincie betreft is er weinig geheim, kwestie van flink worstelen door stukken. Of anders de afdeling voorlichting bellen.

Laatst bewerkt door waalkade op 01-10-2011 19:35
 

01-10-2011 20:02:03
Masjinist
Masjinist
Quote;Waalkade: En nu nog NSR waar gewenst op de regionale netten en de HSL.
Ieder moet gewoon de treinen rijden waar men goed in is.


Klopt... Iedereen moet rijden waar men goed in is de werkelijkheid is dat Veolia nou eenmaal niet goed in het fatsoenlijk vervoeren van mensen.
Laat ze eerst maar eens hun zaken op orde krijgen in de spits op de Maaslijn zodat er geen mensen meer blijven staan op de stations Bmr , Ck en Mmlh ri Nm
voordat ze spoorlijnen overnemen van de NS.

Laatst bewerkt door Masjinist op 01-10-2011 20:04, reden: Quote toegevoegd
 

01-10-2011 20:10:30
bart84
Moderator
bart84
@Masjinist:
Ik vind jouw opmerking wat kort door de bocht. Veolia heeft (sinds ze de op de Heuvellandlijn en de Maaslijn rijden) een zeer grote reizigersgroei laten ziet t.o.v. het aantal reizigers dat door de NS werden vervoerd. Voor zover ik weet is het door jou genoemde gedeelte (Bmr-Nm) het enige gedeelte waar Veolia de dupe is van z'n eigen succes. Daarbij heeft Veolia al treinstellen laten verlengen en extra materieel gehuurd.
Veolia heeft dus wel degelijk vanalles gedaan om de drukte op te vangen.


En dan nog een stukje "de pot verwijt de ketel...":
Ook de NS hebben de zaken niet altijd op orde. Er zijn legio dagtopics waar naar voren komt dat reizigers op de Zaanlijn als haringen in een ton zaten of zelfs achterblijven.


Mvg. Bart
 

01-10-2011 20:59:58
waalkade
waalkade
Off topic eigenlijk, veel langer kan Veolia de treinen niet maken vanwege de capaciteit van de trappen op Nmh. Het loopt daar behoorlijk knel.  

02-10-2011 08:54:37
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Lijkt me niet helemaal het juiste argument om een capaciteitsprobleem te wijten aan trappen. Als de trein langer is, dan moeten de mensen vanuit die delen van de trein toch ook verder lopen?


Met vriendelijke groet, Robin
 

02-10-2011 08:58:11
bjornl
bjornl
Quote
bart84 (za 01 okt 2011 20:10:30 https://www.somda.nl/forum/10985/p357879/): Ik vind jouw opmerking wat kort door de bocht. Veolia heeft (sinds ze de op de Heuvellandlijn en de Maaslijn rijden) een zeer grote reizigersgroei laten ziet t.o.v. het aantal reizigers dat door de NS werden vervoerd.
Ik ken de situatie van de Maaslijn en Heuvellandlijn niet precies, maar bij andere regionale aanbestedingen zoals de Valleilijn en de Achterhoek werden de parallelle buslijnen opgeheven, waardoor mensen geen keus meer hadden (en in sommige gevallen langer onderweg waren, maar dat is weer een ander verhaal). Je zou dus eigenlijk moeten kijken naar de totale reizigersaantallen van gecombineerd bus en trein.
 

02-10-2011 10:44:27
broek53
broek53
Het pittoreske Haelen - Baexem moest eens weten waar een mogelijke heropening van het station op dit forum toe leidt. Met het onderwerp heeft de discussie inmiddels in het gelee niets meer te maken, dus misschien moest er maar eens een andere titel boven?  

02-10-2011 13:58:38
eix
eix
Quote
timtrein (za 01 okt 2011 19:23:58 https://www.somda.nl/forum/10985/p357870/):
Ik kan ook nergens vinden wat de winstmarge op 'n pak vla van de Albert Heijn is. Blijkbaar AH-geheim? Of gewoon bekend bij degenen die het moeten weten, namelijk de aandeelhouder(s)?

Maar als ik een pak vla wil kopen dan kan ik ook bij Jumbo, Aldi,Jan Linders etc. terecht. De vergelijking loopt dus nogal mank. Een OV-autoriteit/provincie is namelijk voor het hoofdrailnet afhankelijk van een landelijke aanbieder.

Bovendien is het in mijn ogen vreemd dat het Rijk moet beslissen over haltes als Haelen en Baexem. Het niet meer bedienen van een station als Eijsden geeft voor mij aan dat het Rijk helemaal geen interesse heeft om deze rol serieus op zich te nemen in de perifere regio´s. Zou het Rijk daarom niet zorg moeten dragen voor het landelijk (intercity) netwerk en de provincies voor de regionale bereikbaarheid?

@Waalkade: bedankt voor de link.

Laatst bewerkt door eix op 02-10-2011 14:01
 

02-10-2011 18:12:05
john2
john2
Eix, ik denk dat je met een pak vla, een pak pudding bedoelt. In Limburg heeft vla een andere betekenis, namelijk vlaai.  

02-10-2011 20:05:30
treinfan
treinfan
...maar dat ligt aan de limburgers. Wij spreken hier gewoon Nederlands, dus als je wil meer wil weten over onze eetgewoontes: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vla  

02-10-2011 22:14:43
ehbk2006
ehbk2006
Quote
broek53 (zo 02 okt 2011 10:44:27 https://www.somda.nl/forum/10985/p357937/): Het pittoreske Haelen - Baexem moest eens weten waar een mogelijke heropening van het station op dit forum toe leidt.

Anders het lokale AZC wel....%08%%08%%08%%08%

Laatst bewerkt door ehbk2006 op 02-10-2011 22:14
 

03-10-2011 09:01:08
jbt
jbt
Dat ligt veel te ver van het (toekomstige?) station af, terwijl de bus die hen via de N280 zo naar Roermond brengt, voor de deur stopt. Station Baexem zal het echt van de mensen uit Baexem zelf moeten hebben (en mensen uit Heythuysen, die bereid zijn een stukje te willen fietsen); station Haelen alleen voor de bewoners van Haelen en een enkeling uit Buggenum. Maar: als er misschien weer stations in Haelen en Baexem komen, en de provincie kan daar wat in kan betekenen, is de gemeente Leudal wellicht wat bereidwilliger ten opzichte van de opwaardering van de provinciale weg N280 (Roermond - Weert). Voor wat, hoort wat.  


03-10-2011 10:22:32
Eindhoven
Eindhoven
Wat ook nog meespeelt,is dat op de violia treinen doordat daar geen HC aanwezig is,en de kans op controle niet erg hoog is(alleen door "vliegende controleploegen)veel reizigers dit risico nemen,en er veel reizigers reizen op deze trajecten zonder geldig vervoersbewijs,waardoor het beeld van meer reizigers snel gewekt wordt.
Als de provincies met NS om de tafel gaan zitten voor een betere dienstregeling en/of stations en ze dan ook met n zak geld komen kan NS dit ook doen.
Waarom worden regionale vervoerders gesubsidieerd,en NS krijgt geen extra financieen voor regionaal vervoer??ja zo kan ik t ook.
 

03-10-2011 17:30:16
maurits
maurits
Quote
Eindhoven (ma 03 okt 2011 10:22:32 https://www.somda.nl/forum/10985/p358055/): Wat ook nog meespeelt,is dat op de violia treinen doordat daar geen HC aanwezig is,en de kans op controle niet erg hoog is(alleen door "vliegende controleploegen)veel reizigers dit risico nemen,en er veel reizigers reizen op deze trajecten zonder geldig vervoersbewijs,waardoor het beeld van meer reizigers snel gewekt wordt.



Flauwekul. Er zijn bij de NS trajecten (met name in de Randstad) waar ik net zo vaak gecontroleerd wordt als bij de conducteurloze treinen van Syntus en Veolia. Een deel van de HC's verpest het voor het goedwillende deel, en voert gewoon niks uit. Met name in de Randstad zijn er trajecten waar de trefkans HC schandalig laag is.

En als de provincie conducteurs op de trein wil, kan men dat (net zoals een toilet) opnemen in het pakket van eisen. Op de lijn tussen Ddr en Gdm en (straks) Zl-Emn zijn er ook permanent conducteurs aanwezig.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

03-10-2011 19:13:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat dat laatste voorbeeld betreft: niet alleen aanwezig maar ze controleren ook nog. Doorlopend ook, niet alleen tussen het eerste en tweede station dus.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-10-2011 21:21:53
bjornl
bjornl
Quote
Eindhoven (ma 03 okt 2011 10:22:32 https://www.somda.nl/forum/10985/p358055/): Waarom worden regionale vervoerders gesubsidieerd,en NS krijgt geen extra financieen voor regionaal vervoer??ja zo kan ik t ook.
Als NSR een (regionale) concessie wint of onderhands aanbesteed krijgt krijgen ze daar net zo hard de vergoedingen (geen subsidie, maar een concessievergoeding) voor als elk ander bedrijf. En als jij het zo ook kan: niemand belet je om je eigen vervoersmaatschappij te beginnen en mee te dingen naar concessies.
 

19-10-2011 09:39:11
abbm
abbm
Is er nog nieuws uit het debat op 11 oktober jl gekomen?