Werkplaats opendagen Belgie
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
28-09-2011 18:53:51
piraten
piraten
•01 en 02/10 : opendeurdag in de werkplaatsen van Merelbeke en Stockem
•08 en 09/10 : opendeurdag in de werkplaatsen van Oostende en Charleroi
•15 en 16/10 : opendeurdag in de werkplaatsen van Hasselt en Kinkempois
•22 en 23/10 : opendeurdag in de werkplaatsen van Mechelen en Salzinnes
 

28-09-2011 19:13:55
spiketrain
Moderator
spiketrain
Meer info staat op http://www.b-rail.be/php/news/index.php?lang=N&site=corporate&task=view&id=999


Groet, Spiketrain
 

12-10-2011 21:40:05
TrainTheo
TrainTheo
Bedankjewel voor de tip; ik ga er eens een kijkje nemen.  

17-10-2011 11:59:16
jorgo
jorgo
Gisteren met mijn broer een dagje naar Kinkempois geweest. Voor wie er niet bekend is, Kinkempois is in feite de werkplaats van Luik. We wonen in Mt waardoor de werkplaats voor ons goed bereikbaar is. Behalve motorstellen en eloks is de werkplaats bekend van het onderhoud van de laatste exemplaren van de reeksen 62 en 55, die met name voor Infrabel rijden. Ook de oude reeksen 23 en AM62 zijn er in onderhoud.

Ik schrijf dit verslag met name om te laten zien dat iets dergelijks in Nederland, Engeland of andere landen met overgereguleerde veiligheidsmaatregelen niet zou kunnen plaatshebben.

De open dag was met name bedoeld om inzage te geven in de dagelijkse gang van zaken maar zeker ook om materieel te bezichtigen. Het maken van foto's was (gelukkig) geen prioriteit waardoor materieelparades achterwege konden blijven. De dag werd ook gebruikt door werknemers om hun familie rond te leiden.

Vanaf het station Guillemins reed elk half uur een gratis pendeltrein naar Kinkempois 'verzekerd' door een AM 80 BREAK, helaas qua interieur een van de smerigste exemplaren. Goede service. Te Kinkempois ligt een personeelsperron waar twee bakken aan passen; achterin moest men dus naar voren doorlopen.

Catering is in België uiteraard top; er stond een barbeque en in de kantine was er Jupiler en Hoegaarden. (Opvallend: in de kantine stond voor personeel een bordje met de mededeling dat bij de maaltijd slechts één alcoholische drank genuttigd mag worden en dat deze niet zonder maaltijd mogen worden aangeschaft. Ik vind het prima dat dit mag, in België is een biertje bij de lunch normaal. In Nederland kijkt men dan raar op).

De barbeque was meestal niet bemand en van het ouderwetse type 'half olievat', laat het Rob Geus niet horen. Maar de intentie was prima, wat maakt het uit.

In de hallen en bij de bundels buiten was slechts sporadisch een gebiedje afgezet met gestreept lint, over de meeste stukken kon men ongehinderd rondzwerven. Een aantal keren hebben we binnen in de hal een trapje aangeschoven om in een lok te kunnen klimmen die niet door een vrijwilliger tbv uitleg bemand was; was allemaal oké. De enige bamande treinen waren de Reeks 18, waar men erg trots op is ondanks dat het vooralsnog geen succesnummer genoemd mag worden, en een AM96 waar de doorloopkop werd bediend; erg interessant.

Buiten zijn we op een gegeven moment op een pluklok reeks 55 geklommen die nog net niet weggeroest was en waar de onderdelen in het gangpad lagen. Niet erg. Andere loks die nog in onderhoud waren kon je in feite starten en wegrijden. Er stond niemand om te verbieden, er stonden geen bordjes om te verbieden, er waren geen handels vastgeschroefd. Men vertrouwt de bezoekers.

Bij het museumpje in het seingebouw stonden ronkende museumloks van de reeksen 55, 51 en een nohab waar men ook in kon. Vaak zonder trapje, men vertrouwt dat mensen verstandig zijn en zich niet 2 meter te pletter laten vallen. In de gestarte locomotieven vaak ook geen personeel overigens. Ook hier geen overbodige waarschuwingen en in de loks had men ook geen eenrichtingsverkeer gemaakt; men gaat er van uit dat de mensen er zelf geduld kunnen opbrengen tot er niemand meer loopt alvorens door het gangetje te gaan.

Ook opvallend: gebieden met putsporen (heet dat zo; waar je onder een trein kan) waren ook niet extra afgezet of gemarkeerd met honderd veiligheidswaarschuwingen en terecht. Wie er in flikkert heeft waarschijnlijk slecht opgelet of moet naar het ziekenhuis zonder dat er een mediadrama dreigt. Overigens had niemand er problemen mee als je op een willekeurige plek op het terrein onder een lok kroop via zo'n loopgraaf. Ook werd je niet gemaand niet te vallen over spoorstaven wissels en veroliede bielzen -- deze terreinen waren gewoon toegankelijk en onbewaakt.

Kortom: een interessante, zonnige en ongedwongen kennismaking met de Belgische werkplaats! Volgend weekend mag men nog naar de CW's Mechelen of Salzinnes. Van harte aanbevolen.
 


17-10-2011 12:27:18
wilcot
wilcot
ik kan het alleen maar beamen. Zelf gisteren naar TW Hasselt geweest. Goed georganiseerd en veel dingen kunnen doen. ( vooral voor kinderen erg leuk). in nederland is het meer voor personeel en personele wervingen hier werd getoond wat men voor het geld doet.