15-10 t/m 18-10 2011 lang tunnel-weekend Twente
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
20-09-2011 14:25:52
dvdhoven
dvdhoven
Van 15-10-2011 t/m 18-10-2011 worden in Twente op diverse plekken tunnels onder het spoor gelegd.
Het gaat om:
- Aml: fietstunnel bij Aalderinksingel/Kolthofsingel
- Wdn: Verkeerstunnel en perrontunnel
- Rsn: Verkeerstunnel. Van deze laatste was het onzeker of het lukte, door procedurekwesties is de bouw van de bak laat gestart. Maar voor mij als leek lijkrt het dat het gaat lukken. Ik kan zo niets vinden op internet hierover
Verder zijn er kennelijk ook werkzaamheden tussen Aml en Hgl

Er is geen treinverkeer tussen Dv en Hgl, tussen Nvd en Wdn en tussen Aml en Mrb
De serie 14x/24x rijdt van/tot Bh


Dick van den Hoven
 

20-09-2011 16:14:00
mdj
mdj
Tussen Hgl-Es rijden dan vier sprinters per uur?

En ik mag toch hopen dat ZAP en Syntus op Zp-Odz met dubbele stellen gaan rijden? Niet iedereen heeft namelijk herfstvakantie...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

21-09-2011 08:22:20
dvdhoven
dvdhoven
Inderdaad 4x per uur.
Hgl V .57, .12, .27, .42
Es A .07, .22, .37, .52
Es V .57, .12, .27, .42
Hgl A .07, .22, .37, .52

Vertrektijd in Hgl is perfect gepland, precies op de aankomsttijd uit Zp.

En ik zie ook dat in deze periode Hgl - Odz er compleet uit ligt.


Dick van den Hoven
 

21-09-2011 13:04:14
maurits
maurits
Zou het een idee zijn om in die periode een doorgaande treindienst Apd-Zp-Hgl-Es te exploiteren met combinaties van meerdere stellen DM90 of Lint? Of denk ik dan veel te klantvriendelijk.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 


21-09-2011 13:41:03
ZJ37
ZJ37
Dat is veel te concurrerend, denk ik eerder.  

21-09-2011 13:55:53
broek53
broek53
Quote
maurits (wo 21 sep 2011 13:04:14 https://www.somda.nl/forum/10946/p356315/): Zou het een idee zijn om in die periode een doorgaande treindienst Apd-Zp-Hgl-Es te exploiteren met combinaties van meerdere stellen DM90 of Lint? Of denk ik dan veel te klantvriendelijk.
Het zou niet de eerste keer zijn dat ZAP en Syntus samenwerken, meen ik mij te herinneren.
 

21-09-2011 14:31:30
martijn
martijn
4-5 jaar geleden heeft NS wel met DM'90 tussen Zp en Hgl gereden tijdens werkzaamheden tussen Dv en Hgl. Een doorgaande treindienst Apd-Es zou inderdaad helemaal ideaal zijn.  

21-09-2011 14:33:54
dvdhoven
dvdhoven
Toen we nog niet in het aanbestedingsparadijs leefden, was die er ook.


Dick van den Hoven
 

21-09-2011 15:31:59
ZJ37
ZJ37
Zelfs vervangende INT-treinen Asd-Bh via Ut-Ah-Zp waren toen nog mogelijk.  

21-09-2011 16:20:16
broek53
broek53
Ze waren niet eens vervangend, maar zelfs omgeleid !  

21-09-2011 16:26:15
ZJ37
ZJ37
Die ook inderdaad, met van die 232-ers ervoor als ik me niet heel erg vergis. Maar vervangend is ook gebeurd, met 2x DE III via dezelfde route en een overstap in Bh.  

21-09-2011 16:48:44
dvdhoven
dvdhoven
Inderdaad met Ludmilla ervoor. %02% Dat was nog een hele happening in Zp.


Dick van den Hoven
 

21-09-2011 19:13:24
HZwoferink
HZwoferink
Helaas kan gebeurd dat niet meer
Tunneltje in mijn achtertuin is flink vertraagd. Beton stort is tot op heden nog niet begonnen.

Laatst bewerkt door HZwoferink op 21-09-2011 19:13


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

21-09-2011 20:02:18
maurits
maurits
Het was mij ook al opgevallen dat het er daar niet uitzag alsof men binnen drie weken een tunnel in gaat schuiven. Ik weet niet of er nog verder geknutseld wordt tussen Dv en Rsn, maar anders kunnen die IC's natuurlijk prima tot Rsn rijden, scheelt weer een half uur in de bus zitten.

Quote
Martijn (wo 21 sep 2011 19:13:24): 4-5 jaar geleden heeft NS wel met DM'90 tussen Zp en Hgl gereden tijdens werkzaamheden tussen Dv en Hgl. Een doorgaande treindienst Apd-Es zou inderdaad helemaal ideaal zijn..


Volgens mij was dat zelfs twee jaar geleden nog het geval, NSR reed toen een aanvullende dienst met DM90 om de dienst tussen Zp en Hgl op zondag te verdichten tot een halfuursdienst.

Het is niet zo vreselijk ingewikkeld om een doorgaande dienst Apd-Es tot stand te brengen:
- Syntus wisselt haar Linten tussen Zp en Hgl uit met DM90-en elders in haar park, op die manier hebben de NS-machinisten tussen Apd-Zp en Hgl-Es geen problemen met materieelbekend.
- De spooropstelling in Zp moet wat gewijzigd worden, de 3600 in beide richtingen naar spoor 2, de trein Es->Apd via spoor 4b naar spoor 3a en de trein Apd->Es via spoor 4a naar spoor 3b.

Verder valt me op dat (voor de zoveelste keer dit jaar) de reisplanners nog niet aangepast zijn aan de werkzaamheden. De 140's zijn wel verwijderd uit de planner, maar de planners laten nog steeds IC's zien die toch echt niet gaan rijden. De argeloze (internationale) reiziger wordt weer fijn voorgelogen omdat NS haar zaakjes niet op orde heeft.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

21-09-2011 20:11:45
robbertc
robbertc
Er zijn toch ook nog 4 weken te gaan?  

21-09-2011 20:20:09
maurits
maurits
Voor de binnenlandse reiziger is 4 weken geen probleem, niet veel mensen zullen hun binnenlandse reis zover voor vertrek plannen, hooguit een Somda-er die wat lijntjes wil afstrepen .

Maar voor internationale reizigers is 4 weken van tevoren een reis boeken en plannen helemaal niet zo gek. Internationale treinen kun je vaak al drie maand voor vertrek boeken, dat doen veel mensen ook om voordelige tarieven te krijgen. En mensen die straks op het station verschijnen met een reisschema naar Berlijn (een populaire bestemming in de herfstvakantie) wat niet klopt, missen hun aansluiting op de gereserveerde trein omdat NS haar zaken niet tijdig op orde heeft.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

03-10-2011 15:21:49
dvdhoven
dvdhoven
Zeer waarschijnlijk wordt tijdens deze buitendienststelling ook een groot deel van de wissels in Aml vervangen. Er liggen er inmiddels een flink aantal voorgebouwd op het emplacement. Verklaart ook waarom er geen treinverkeer Aml-Hgl is.
Verder is men in Rsn inmiddels aan het beton storten bij het tunnelelement. Misschien gaat het toch nog lukken.


Dick van den Hoven
 

06-10-2011 12:17:57
mdj
mdj
Reisplanner is aangepast..
-Op zondag rijdt er tussen Zp-Hgl slechts 1x per uur een trein. Niets extra's dus.
-Tussen Hgl-Es rijden de 28500 en 28600, beiden Intercity's die ook op Esd stoppen.
-In het pad van de 140 rijdt de 691600(Shl-Dv) in Nederland.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

07-10-2011 20:06:55
dvdhoven
dvdhoven
Nog een meelifter.
Ik zag vandaag een advertentie in de krant van RWS. Van 15-10 tot 24-10 wordt in Nijverdal gewerkt en is er geen treinverkeer mogelijk tussen Nvd en Aml.
De Baron van Sternbachlaan wordt aangesloten op de Wierdenseweg en de overweg Kruidenlaan opgeheven. Dit betekent dus dat het spoor "om" gaat. Dat moet de hoogte in om over de Baron van Sternbachlaan heen te kunnen en dan komt het spoor ongeveer bij het Bolderpad weer op het oude tracé. En dan moet er ergens nog bij het station in de buurt een knik komen om het station te bereiken.


Dick van den Hoven
 

07-10-2011 21:21:29
mdj
mdj
De 7900 rijdt van 16-10 tot 23-10 alleen tussen Aml-Es, waarbij er in Wdn aan wordt gekomen op spoor 2 en vertrokken van 1. Een gevalletje "elektrisch mat in de 7900 en keren in Rsn?"

Laatst bewerkt door mdj op 07-10-2011 21:22


Bij twijfel: gebruik beton.
 

08-10-2011 10:44:21
maigoda
maigoda
Moet je toch eens uitleggen hoe je in Wdn en Rsn komt, als die treinserie alleen tussen Aml en Es rijdt?
Groetjes,
Emiel
 

08-10-2011 11:43:00
martijn
martijn
Quote
maurits (wo 21 sep 2011 20:20:09 https://www.somda.nl/forum/10946/p356390/): Voor de binnenlandse reiziger is 4 weken geen probleem, niet veel mensen zullen hun binnenlandse reis zover voor vertrek plannen, hooguit een Somda-er die wat lijntjes wil afstrepen .

Maar voor internationale reizigers is 4 weken van tevoren een reis boeken en plannen helemaal niet zo gek. Internationale treinen kun je vaak al drie maand voor vertrek boeken, dat doen veel mensen ook om voordelige tarieven te krijgen. En mensen die straks op het station verschijnen met een reisschema naar Berlijn (een populaire bestemming in de herfstvakantie) wat niet klopt, missen hun aansluiting op de gereserveerde trein omdat NS haar zaken niet tijdig op orde heeft.


Beetje late reactie, maar wij hebben begin augustus al een reis Berlijn geboekt voor komend weekend en werden er toen (dus bijna 3 maanden voor dato) al netjes op gewezen dat de trein vanuit Berlijn niet verder rijdt dan Bad Bentheim (en de werkzaamheden en het busvervoer etc). Dus weet niet wie de zaakjes wel of niet op orde heeft, maar NS HiSpeed in ieder geval wel.

Laatst bewerkt door martijn op 08-10-2011 11:44
 

08-10-2011 15:00:04
mdj
mdj
Quote
maigoda (za 08 okt 2011 10:44:21 https://www.somda.nl/forum/10946/p358988/): Moet je toch eens uitleggen hoe je in Wdn en Rsn komt, als die treinserie alleen tussen Aml en Es rijdt?
Groetjes,
Emiel

Excuus, de 7900 rijdt Wdn-Es foutje van mijn kant:P


Bij twijfel: gebruik beton.
 

08-10-2011 18:53:37
maurits
maurits
Quote
martijn (za 08 okt 2011 11:43:00 https://www.somda.nl/forum/10946/p358995/):
Beetje late reactie, maar wij hebben begin augustus al een reis Berlijn geboekt voor komend weekend en werden er toen (dus bijna 3 maanden voor dato) al netjes op gewezen dat de trein vanuit Berlijn niet verder rijdt dan Bad Bentheim (en de werkzaamheden en het busvervoer etc). Dus weet niet wie de zaakjes wel of niet op orde heeft, maar NS HiSpeed in ieder geval wel.


Tja, dan heb je waarschijnlijk geluk gehad met het boeken van de reis. Feit is echter dat NS Hispeed in haar planner tot eind vorige week geen bussen vermeldde, en dat de reiziger treinen in gestuurd werd, die toch echt niet rijden komend weekend. NS (Hispeed) had haar zaakjes dus zeker niet voor elkaar.

Overigens heb ik het hele geval ook nog even via de daarvoor bestemde kanalen bij NS Hispeed gemeld, en men is aan het kijken of de reiziger toch eerder op de werkzaamheden gewezen kan worden. De medewerker van NS Hispeed die ik erover sprak, gaf zelf ook aan dat 2 weken een te korte termijn is.

Laatst bewerkt door maurits op 08-10-2011 19:09


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

11-10-2011 20:09:37
dvdhoven
dvdhoven
De Stentor had vandaag een mooi kaartje met de Twentse werkzaamheden.
Maar even in een lijstje:
- Nijverdal: aansluiten nieuw spoor
- Rijssen: inschuiven tunnel
- Wierden: inschuiven en inhijsen tunnel. Voor de voetgangerstunnel komt een grote kraan
- Wierden: ombouwen relaishuis
- Wdn - Aml: diverse werkzaamheden
- Almelo: werk aan brug Twentekanaal
- Almelo: inschuiven tunnel Aalderinksingel
- Almelo: wissel- en spoorvernieuwing emplacement
- Almelo: werkzaamheden perronkap. Zou nu dat zwart beroete gedeelte boven 3a blank wit worden?
- Hengelo: aanbrengen hekwerk
- Hengelo: spoorvernieuwing station
- Hengelo: aanbrengen geluidsscherm
- Deurningen: vernieuwen spoorstaven

En al vast een vooruitblik:
Hgl - Es eruit op 22 en 23 oktober.

Afgelopen zondag lag er in Nvd al een flink stuk spoor. Het nieuwe fietstunneltje bij de Kruidenlaan was in ruwbouw klaar. Als het spoor om is, kan het andere stuk fietstunnel onder de toekomstige N(A)35 worden gebouwd.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 11-10-2011 20:12


Dick van den Hoven
 

12-10-2011 12:50:42
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
dvdhoven (di 11 okt 2011 20:09:37 https://www.somda.nl/forum/10946/p359487/):
- Hengelo: aanbrengen geluidsscherm
Dit zal vanaf het viaduct Enschedestraat tot aan voorbij Hengelo Oost worden gerealiseerd. Aldus de brief van ProRail die ik in mijn brievenbus had zitten. Overigens is er overlast tot 18 oktober, in verband met ook het boren voor palen oid. Ik heb die brief hier zo niet bij de hand.

Edit: Ik heb de brief er even bij gepakt en ze zijn van 15 tot 18 oktober bezig met boren voor fundatiepalen van het geluidscherm en tevens vinden er snoeiwerkzaamheden plaats.

Laatst bewerkt door taigagaai op 14-10-2011 10:25
 

14-10-2011 07:57:30
NS-APD
NS-APD
Quote
mdj (do 06 okt 2011 12:17:57 https://www.somda.nl/forum/10946/p358660/): Reisplanner is aangepast..
-Op zondag rijdt er tussen Zp-Hgl slechts 1x per uur een trein. Niets extra's dus.
-Tussen Hgl-Es rijden de 28500 en 28600, beiden Intercity's die ook op Esd stoppen.
-In het pad van de 140 rijdt de 691600(Shl-Dv) in Nederland.



Volgens Syntus rijdt er die zondag elk halfuur een trein!


Werkzaam bij Arriva
 

14-10-2011 13:44:26
mren
mren
Die volgens NS met een NS-vervoerbewijs toegankelijk is. En aangezien Reizen op Saldo een NS-vvb is...
(al blijft een papieren via-kaartje hier wel een stuk goedkoper)
 

14-10-2011 14:12:33
maurits
maurits
Een doorgaande trein Apd-Zp-Hgl-Es was het klantvriendelijkst geweest, maar het feit dat de IC Hgl-Es vertrekt op het moment dat de Syntus-trein vanuit Zp aankomt is wel vrij kansloos...


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-10-2011 14:14:57
mdj
mdj
Syntus naar Es sturen ipv Odz scheelt geen materieel tov nornaal en je kan in het 7000-pad naar Es. Kun je nog een trein in kwartierligging legging die in Hgl keert..


Bij twijfel: gebruik beton.
 

14-10-2011 16:31:03
Geerrritt
Geerrritt
Zit je denk alleen met de wegbekendheid van het personeel, ik weet niet of het Syntus personeel bevoegd is tussen Es en Hgl... En het NS Personeel zal dit waarschijnlijk niet zijn tussen Zp en Hgl. Je zou dan nog in Hgl personeel kunnen wisselen, maar dan zul je ook alles met DM'90 moeten rijden, aangezien NS personeel weer niet met de Lintjes mag rijden.  

14-10-2011 16:34:51
mren
mren
Als de reiziger echt op één zou staan, is dat allemaal zo geregeld.  

14-10-2011 17:27:45
HZwoferink
HZwoferink
Quote
dvdhoven (di 11 okt 2011 20:09:37 https://www.somda.nl/forum/10946/p359487/): De Stentor had vandaag een mooi kaartje met de Twentse werkzaamheden.
Maar even in een lijstje:
- Rijssen: inschuiven tunnel

Er gaat niet alleen een tunnel worden ingeschoven, maar ook een overweg (Die bij het station voor) word verwijderd. Verder word de beveiliging aangepast, er gaan 2 tot 4 seinen weg, waarvoor 2 nieuwe in de plaats voor komen.
Quote
dvdhoven:- Almelo: werkzaamheden perronkap. Zou nu dat zwart beroete gedeelte boven 3a blank wit worden?
Ja, daarvoor is gisteren en vandaag een speciale stijger gebouwd.

Laatst bewerkt door HZwoferink op 14-10-2011 17:28


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

14-10-2011 18:29:01
rogier
rogier
Quote
mren (vr 14 okt 2011 16:34:51 https://www.somda.nl/forum/10946/p359989/): Als de reiziger echt op één zou staan, is dat allemaal zo geregeld.

100% mee eens. En hare excellentie de minister maar roepen dat reiziger met hoofdletter R geschreven dient te worden. Dat is zeker alleen voor de Haagse bühne?

Ter vergelijk Dv-Es: met de NS-bus en één overstap 90 min, per trein met twee overstappen 83 min, waarvan 25 minuten wachten. Wie bedenkt een drgl waar een losliggende IC met een rijtijd van 10 minuten vertrekt op het moment dat de aansluiting van het omreisadvies binnenkomt?

Laatst bewerkt door rogier op 14-10-2011 18:29
 

14-10-2011 20:29:14
dvdhoven
dvdhoven
Quote
HZwoferink (vr 14 okt 2011 17:27:45 https://www.somda.nl/forum/10946/p360001/): Er gaat niet alleen een tunnel worden ingeschoven, maar ook een overweg (Die bij het station voor) word verwijderd.
Gaat die overweg echt weg??? Niet te geloven. Eindelijk een einde aan het traineren door de wethouder van het sluiten van die rot overweg. En eindelijk een redelijk veilige route langs het station over de Molenstalweg naar de Haarstraat. %02%


Dick van den Hoven
 

14-10-2011 21:34:54
HZwoferink
HZwoferink
Jazeker, die overweg gaat echt weg. Die is vanaf 18:00 afgesloten, het verbeterd aan de ene kant wel de veiligheid voor de fietser, maar niet voor de brandveiligheid. De aanrijd tijden voor een brandje aan de overkant zijn hierdoor wel langer doordat er eerst een rondje langs "Otje van Potje" moet worden gereden. Hopen dat m'n foto stekkie wel blijft %08%

Laatst bewerkt door HZwoferink op 14-10-2011 21:35


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

14-10-2011 22:22:01
griffioen4
griffioen4
Beste Henk,

Bedankt voor je (spot)-tips
en je mooie foto's (Op Roland-rail)

Groet Aad

Prettig weekend!

Laatst bewerkt door griffioen4 op 14-10-2011 22:23
 

15-10-2011 01:26:42
maurits
maurits
Quote
Geerrritt (vr 14 okt 2011 16:31:03 https://www.somda.nl/forum/10946/p359987/): Zit je denk alleen met de wegbekendheid van het personeel, ik weet niet of het Syntus personeel bevoegd is tussen Es en Hgl... En het NS Personeel zal dit waarschijnlijk niet zijn tussen Zp en Hgl. Je zou dan nog in Hgl personeel kunnen wisselen, maar dan zul je ook alles met DM'90 moeten rijden, aangezien NS personeel weer niet met de Lintjes mag rijden.


Als NS het nodige DM90 inzet voor de dienst Apd-Zp-Hgl-Es (de 7900 rijdt immers toch grotendeels niet en de pendel Hgl-Es kun je ook met ICM/SGM rijden), dan kun je de doorgaande dienst zeker helemaal met DM90 rijden. Verder kun je machinisten wisselen in Zp en Hgl, daarmee hoeft wegbekendheid ook geen probleem te zijn.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

15-10-2011 12:26:11
edje
edje
Voor de liefhebbers van het busvervangend vervoer, Er pendelt ook een bus van Syntus mee, een gelede Volvo nummer 7750  

15-10-2011 12:36:47
nickeyboy
nickeyboy
offtopic... deze rijdt (helaas) niet meer in dienst bij Syntus maar rijdt bij een touringcarbedrijf dat treinvervangend vervoer rijdt i.o.v. syntus