Communicatie tussen (opduw)locs bij ertstrein
Forum: Algemeen - Algemeen
15-09-2011 16:35:06
Maertus
Maertus
Ik ben benieuwd hoe de communicatie werkt tussen de e-loc(s) en de diesel opduwloc, bij ertsritten in herfstperiode... (zie Google/YouTube)

Op internet zijn er meerdere video's geplaatst van hoe ertstreinen in de herfst een duwtje in de rug krijgen van diesel-opduw-locs.

Gaat het signaal van de voorste eLoc(s) via de ertswagons naar de opduwloc... of geeft het opduwlocje slechts een beetje gas, wanneer de trein vaart mindert, wanneer dit niet hoort?

Wie kan mij duidelijkheid geven?
 

15-09-2011 16:48:22
HansBeeker
HansBeeker
Zelf heb ik nog niet met ertstreinen gereden bij DBS, maar wat mij het logische lijkt is:
- Loc rijdt aan de achterkant tegen de trein, en geeft een duwtje. Zodra de trein de helling over is, gaat deze loc er weer vanaf. Hier word er niet bij gekoppeld e.d., er word alleen eventjes meegeduwd.
De Machinisten op de locs zullen via de porto of telefoon wel contact hebben.
 

15-09-2011 16:51:15
j.stanner
j.stanner
Contact via bijv, GSM-R is ook niet ondenkbaar.  

15-09-2011 16:53:18
HansBeeker
HansBeeker
GSM-R is ook niet onmogelijk nee. Even niet aan gedacht  


15-09-2011 19:25:17
Ttreintje
Ttreintje
Met de Storno ( portofoon)  

15-09-2011 20:52:35
MDDM
MDDM
Quote
HansBeeker (do 15 sep 2011 16:48:22 https://www.somda.nl/forum/10923/p355437/): Zelf heb ik nog niet met ertstreinen gereden bij DBS, maar wat mij het logische lijkt is:
- Loc rijdt aan de achterkant tegen de trein, en geeft een duwtje. Zodra de trein de helling over is, gaat deze loc er weer vanaf. Hier word er niet bij gekoppeld e.d., er word alleen eventjes meegeduwd.
De Machinisten op de locs zullen via de porto of telefoon wel contact hebben.
Kijk is even in je handboek anders.

Laatst bewerkt door spiketrain op 15-09-2011 21:42, reden: Passage verwijderd.


Gr Joop mcn Lls
 

15-09-2011 21:09:13
dvdhoven
dvdhoven
Vroeger deden ze dat met de stoomfluit. Daarvoor waren signalen omschreven in het seinreglement. Dat kan dus ook met de typhoon.


Dick van den Hoven
 

15-09-2011 21:43:08
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: topic opgeschoond. Gaarne on-topic blijven.


Groet, Spiketrain
 

15-09-2011 22:04:29
waalkade
waalkade
Op het traject Vl - Kn zat de opdrukloc (een 225) via een lage koppelwagen gekoppeld met de ertstrein. In Kn werd gestopt om te ontkoppelen. De machinist van de opdrukloc doet dat.
Hoe het contact verloopt weet ik niet.
Wel hoor je dat de opdrukloc flink zijn best moet doen.
 

15-09-2011 22:10:36
Dr_Thodt
Dr_Thodt
Quote
MDDM (do 15 sep 2011 20:52:35 https://www.somda.nl/forum/10923/p355485/):
Quote
HansBeeker (do 15 sep 2011 16:48:22 https://www.somda.nl/forum/10923/p355437/): Zelf heb ik nog niet met ertstreinen gereden bij DBS, maar wat mij het logische lijkt is:
- Loc rijdt aan de achterkant tegen de trein, en geeft een duwtje. Zodra de trein de helling over is, gaat deze loc er weer vanaf. Hier word er niet bij gekoppeld e.d., er word alleen eventjes meegeduwd.
De Machinisten op de locs zullen via de porto of telefoon wel contact hebben.
Kijk is even in je handboek anders.

wat ik kan vinden in het handboek is communicatie met spreekverbindingen (GSM-R, telefoon en portofoon) en in het seinbeeldenboek staan nog wat "handseinen voor materieelverplaatsing" maar die lijken me niet heel handig zeker als je trein lang is of in een boog staat. misschien mis ik iets maar dingen opzoeken in het handboek is lastig


Zoomzoomzoom
 

16-09-2011 08:44:44
Maertus
Maertus
Nee inderdaad... zodoende had ik ook mijn vraagtekens erbij...

Jullie worden bedankt het verhaal is duidelijk!!!