Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Keerspoor Elst

Woensdag 14 sep 2011 - 13:22:57
waalkade
waalkade
ruimtelijkeplannen.nl
En dan op toelichting klikken.
Op bladzijde 19 staat een sporenplan afgebeeld.
Met maar liefst 7 stuks nieuwe wissels en een stootblok.
Iets verderop een beschrijving en een tekening van de perrons, waaronder een kopperron.
Kijk ik nu verkeerd?
Het lijkt mij dat het sporenplan in de ri Ah geen kopperron mogelijk maakt.

Woensdag 14 sep 2011 - 13:30:59
bjornl
bjornl
Spoor 'A' is het spoor waar treinen uit Tiel kopmaken. Ze kunnen daarvandaan ook verder rijden naar Arnhem, want het spoor takt direct na het perron aan op het spoor Nm-Ah, met direct daarna een overloopwissel.

Woensdag 14 sep 2011 - 13:38:46
waalkade
waalkade
Maar perron 3 is verbonden met perron 2 t.h.v. de fiets/voetgangerstunnel.
Of men maakt daar een oversteekplaats op spoorniveau.

Woensdag 14 sep 2011 - 13:44:28
bjornl
bjornl
Ok, je doelt dus niet alleen op het sporenplan. Was handig geweest om ook te verwijzen naar het plaatje X bladzijden verder
Ja, het plaatje lijkt niet in overeenstemming met het sporenplan en in de beschrijving bij dat plaatje staat ook aangegeven dat het spoor niet doorloopt.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 19 apr 2013 - 10:12:07
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Er zit schot in de zaak:

In de huidige situatie rijden er treinen van Tiel naar Arnhem en v.v., waarbij er ter hoogte van Elst ingetakt wordt op de hoofdbaan Arnhem - Nijmegen. Om tussen Arnhem en Nijmegen met een hogere treinfrequentie te kunnen rijden, is er besloten om de dienst vanuit Tiel te laten eindigen in Elst en daarvoor een keerspoor aan te leggen. Dit keerspoor zal aan de westzijde van het bestaande spoor worden aangelegd, om kruizen met de hoofdbaan te voorkomen.

uitvoering: Q3 2013 - Q4 2014

Vrijdag 19 apr 2013 - 11:37:08
SchuurB
SchuurB
Ik vond mezelf nooit zo'n pessimist, maar nu vraag ik me echt af wat ik hiervan moet vinden. Volgens mij kun je de trein uit Tiel bij voorbaat opheffen omdat er zo toch geen toekomst meer inzit. Of is dit de tijdelijke situatie totdat de financiën voor de dive-under naar het middenspoor gevonden zijn en de treinen van/uit Nm over de buitenste sporen afgewikkeld kunnen worden?

Laatst bewerkt door SchuurB op Vrijdag 19 apr 2013 om 11:37:54

Vrijdag 19 apr 2013 - 16:06:45
jeanpierre
jeanpierre
Voor alle duidelijkheid: Er is wel besloten om het keerspoor aan te leggen, maar er is nog zeker niet besloten om Arnhem - Tiel te knippen. Dat mogelijke besluit hangt af van de haalbaarheid van diverse dienstregelingsmodellen en al dan niet invoering van PHS.

Vrijdag 19 apr 2013 - 22:49:22
illyavaes
illyavaes
Rijden dan al alle treinen daar met 12 bakken dubbeldekker?

Vrijdag 19 apr 2013 - 23:00:01
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Tuurlijk niet! Lekker bouwen, dan ben je tenminste fysiek ergens mee bezig! En of we het dan nodig hebben, dat zien we later wel.

Zaterdag 20 apr 2013 - 11:36:09
illyavaes
illyavaes
Dat zou tot daar aan toe zijn, maar hier wordt niet alleen gebouwd maar ook een dienstregeling voorgeschreven waar dan nodeloos veel korter-dan-mogelijke treinen het (volgens de normen van de voorschrijvers) een wel gewenste doorgaande dienst onmogelijk maken terwijl die toch al kwetsbaar is en daardoor ook helemaal zou het loodje zou kunnen leggen ("probleem opgelost" bij sommige navelstarende spoorsectorianen?).

Zondag 21 apr 2013 - 15:17:48
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
SleutelMan: Discussie over opvolgtijden en spoorcapaciteit afgesplitst: somda.nl

Zondag 21 apr 2013 - 16:42:18
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Het keerspoor is meer een wens van de Stadsregio geweest want die wil een extra stoptrein Wc - Ah en de 'Tielenaar' past niet want geen relatie met dr Stadsregio.
De 4 stoppers moeten netjes in een uur verdeeld worden.
Met betrekking tot de IC's, deze 6 (3600 als echter IC) zijn niet netjes verdeeld over het uur, sterker nog, er rijden zelfs twee achter elkaar!
Een echte PHS is het dus niet.Helaas moet 'Tielenaar' het onderspit moet delven ten gunste van de wens van de Stadsregio, eerlijk is het niet want je kan ook zeggen dat er geen extra stoptrein past vanwege te Tielenaar en de Stadsregio het nakijken krijgt.
Maar helaas heeft de Sradsregio een flinke buidel met geld voor verbouwing Est en het laten rijden van een extra stopper.
De Provincie heeft mbt de 'Tielenaar' het nakijken gekregen en da's jammer want met een overstapverbinding verlies je veel reizigers en zeker bij overstapverbinding zo dicht bij het doel (Arnhem).
We zullen vast sparen voor een mooi afscheidscerimonie van de 'Tielenaar'.

Zondag 21 apr 2013 - 19:43:17
dh3201
dh3201
Dan is het toch veel goedkoper om geen duur keerspoor aan te leggen en de Tielenaar als trein op te heffen en te vervangen door een bus, die ook nog eens door de dorpskernen kan rijden?

Shqiperise-lopers?

Zondag 21 apr 2013 - 19:56:08
broek53
broek53
Dat lijkt mij al jaren de beste oplossing voor de Betuwelijn, maar dat lijkt wel erg sterk tegen de sentimenten van dit moment in te gaan.

Zondag 21 apr 2013 - 19:57:46
dh3201
dh3201
Maar de politiek draait toch niet om sentimenten?

Shqiperise-lopers?

Zondag 21 apr 2013 - 21:18:39
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
@broek53 heeft wel gelijk, het voortbestaan van de Betuwelijn hangt ook nog een deel af van het gebrek aan goede wegverbindingen voor een vervangende busdienst, je ziet dat al bij vervangende busdienst bij werkzaamheden waarbij dr bussen er verschrikkelijk lang over Tiel - Elst doen en daarbij zelfs stations moet overslaan.

Zondag 21 apr 2013 - 23:40:05
sjoerd
sjoerd
Of nemen de reiskandidaten liever de auto over de keurige Betuwse wegen, zoals de A15 en de A50 omdat de treindienst niet op niveau is en omdat die in de naaste toekomst nog slechter gaat worden?
Dat de busdienst stations overslaat of er te lang over doet, komt omdat er naast het spoor nog net geen rechtstreekse autobaan ligt. Dat is nu net de meerwaarde van het spoor.

Zondag 21 apr 2013 - 23:45:16
broek53
broek53
Tsja, het bekende kip-en-ei-verhaal. Voor mij hoeft de lijn ook niet dicht, maar als we alle dorpen met elkaar verbonden moeten houden met een spoorlijn omdat er geen goede wegverbinding tussen ligt, dan zijn we nog wel even bezig in Nederland.

Maandag 22 apr 2013 - 10:55:53
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Spoorlijn weghalen en er een 100km/h weg maar neerleggen dan. Kaarsrechte verbinding tussen alle dorpen, beter kun je het niet hebben. Als vervanging voor de trein, luxe snelle bussen, geschikt voor 100km/h en van de voormalig stations een bus terminal maken.

Edit: zie al dat er een mooie weg parallel langs loopt, de A15, de meeste stations zijn bereikbaar via de A15 behalve Hemmen - Dodewaard

Laatst bewerkt door edje op Maandag 22 apr 2013 om 11:01:22


Maandag 22 apr 2013 - 11:58:23
daniel81
daniel81
Even een zijdelingse vraag, niet direct hierop van toepassing maar onnodig voor een nieuw topic:
wat is de bedoeling van het huidige keerspoor t.h.v. het voormalige Ressen-Bemmel? (tussen Brvalo en Nml)?

Laatst bewerkt door daniel81 op Maandag 22 apr 2013 om 11:59:44

Maandag 22 apr 2013 - 12:01:23
NDS
NDS
Dat is geen keer spoor maar een wacht spoor voor de betuweroute, groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Maandag 22 apr 2013 - 12:08:39
jorgo
jorgo
Quote
edje (ma 22 apr 2013 10:55:53 somda.nl): Spoorlijn weghalen en er een 100km/h weg maar neerleggen dan. Kaarsrechte verbinding tussen alle dorpen, beter kun je het niet hebben. Als vervanging voor de trein, luxe snelle bussen, geschikt voor 100km/h en van de voormalig stations een bus terminal maken.

Edit: zie al dat er een mooie weg parallel langs loopt, de A15, de meeste stations zijn bereikbaar via de A15 behalve Hemmen - Dodewaard
Dat lost geen donder op. De kunst zou zijn het principe 'dorpskernen aandoen' te combineren met het principe 'snelheid'. Dat heb je zo nog niet.

Verbussing lijkt op die manier wel een oplossing te zijn voor, pakweg, Haarlem-IJmuiden...

Woensdag 08 mei 2013 - 08:01:38
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Plannen van het keerspoor ingezien, opmerkelijk is dat de treinen uit Tl het keerspoor op moeten met een 1:9 wissel in afbuigend stand en dus met 40 km/h nog een ruime kilometer moet doorsukkelen naar het perron.
Uiteraard geld dit ook bij vertrek uit Est ri Tl, een ruime kilometer sukkelen met 40 km/h en dan een 1:9 wissel nemen.
Absoluut geen verbetering met de huidige situatie!

Woensdag 08 mei 2013 - 12:43:22
maigoda
maigoda
Niet qua rijtijd. Wel qua: de trein uit Tl zit het treinverkeer Nm-Ah v.v. niet meer in de weg. Maar slordig is het wel. Met een 80 km/h-wissel op de genoemde plek kun je al best wat winst halen qua rijtijd.
Groetjes,
Emiel

Woensdag 08 mei 2013 - 12:52:51
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
'zit niet meer in de weg', het is maar hoe je het bekijkt, anders is dat de 6 IC`s en 4 stoppers de treinen van/naar Tiel in de weg zitten.
Jammer is dat het belang van een regionale lijn compleet ten onder gaat aan een de wens voor meer treinen tussen Nm en Ah terwijl zo`n regionale lijn juist veel steun nodig heeft.
En ach, na het opheffen van de treindienst Tl - Est zit je met mooie nutteloze infra.
Ik vind het jammer dat de treindienst Tl - Ah in het capaciteitsvraagstuk het onderspit moest delven, je zou ook kunnen zeggen dat er geen ruimte is voor een versnelde 3600 en/of extra Sprinter maar ja...de Stadsregio had nog een bak geld te verdelen....

Woensdag 08 mei 2013 - 12:56:10
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
maigoda (wo 08 mei 2013 12:43:22 www.somda.nl): Niet qua rijtijd. Wel qua: de trein uit Tl zit het treinverkeer Nm-Ah v.v. niet meer in de weg. Maar slordig is het wel. Met een 80 km/h-wissel op de genoemde plek kun je al best wat winst halen qua rijtijd.
Groetjes,
Emiel
Door een middeninhaalspoor te bouwen en de lijn uit Tiel het hoofdspoor Ah - Nm laten kruisen (door een kruis i.p.v. wissels) kan je veel winst halen!

Laatst bewerkt door gvttreinen op Woensdag 08 mei 2013 om 12:57:24

Woensdag 08 mei 2013 - 13:34:00
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Je zou ook de stoptrein uit tiel zonder stop kunnen laten rijden tussen elst en arnhem. Hierdoor kun je de intercity weer non stop laten rijden tussen arnhem en nijmegen. Tijdwinst voor alle treinen waardoor het wel past en volop reismogelijkheden.

Woensdag 08 mei 2013 - 13:36:58
ZJ37
ZJ37
Ahz is onderdeel van het HRN en daar moet gestopt worden.

Woensdag 08 mei 2013 - 13:40:03
Daeleatana
Daeleatana
Quote
mich (wo 08 mei 2013 13:34:00 somda.nl): Je zou ook de stoptrein uit tiel zonder stop kunnen laten rijden tussen elst en arnhem. Hierdoor kun je de intercity weer non stop laten rijden tussen arnhem en nijmegen. Tijdwinst voor alle treinen waardoor het wel past en volop reismogelijkheden.
Ik snap niet helemaal wat je hier oppert? De stoptrein Tl - Ah slaat Ahz momenteel al over (dus Est - Ah non-stop), en zoals ZJ37 hierboven al stelt, is NS verplicht om Ahz wel (goed) te bedienen. Wil je dus geen ruzie met allerlei partijen, dan doe je er goed aan om minstens twee treinseries dit station aan te laten doen (nu dus 3600 & 7600), en de 3600 dus niet non-stop te laten rijden (of een vervangende sprinterserie inleggen)... ?

Woensdag 08 mei 2013 - 13:49:23
maigoda
maigoda
Quote
gvttreinen (wo 08 mei 2013 12:56:10 www.somda.nl):
Quote
maigoda (wo 08 mei 2013 12:43:22 www.somda.nl): Niet qua rijtijd. Wel qua: de trein uit Tl zit het treinverkeer Nm-Ah v.v. niet meer in de weg. Maar slordig is het wel. Met een 80 km/h-wissel op de genoemde plek kun je al best wat winst halen qua rijtijd.
Groetjes,
Emiel
Door een middeninhaalspoor te bouwen en de lijn uit Tiel het hoofdspoor Ah - Nm laten kruisen (door een kruis i.p.v. wissels) kan je veel winst halen!
Alleen wordt het volgens de huidige plannen zo dus niet gebouwd. Er komt een nieuw spoor de Elst aan de noordzijde dat zonder het hoofdspoor ernaast te kruisen met een 40 km/h-wissel aansluit op het bestaande spoor naar Tiel. Als ze nu zo slim zijn om daar een 80 km/h-wissel van te maken, heb je twee voordelen: sneller kunnen binnenkomen en vertrekken dan nu én kruisingsvrij.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Woensdag 08 mei 2013 om 13:50:04

Woensdag 08 mei 2013 - 15:35:00
broek53
broek53
Ik denk haast dat er in de vrij scherpe boog richting de Betuwe niet genoeg rechtstand valt te maken om er een 1:15 in te frommelen, inclusief overgangsbogen en verkantingen en dergelijke.

Woensdag 08 mei 2013 - 15:57:49
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Nieuwe spoor komt aan de westzijde maar dat richtingsverwisseling krijg je als de schematische tekening 'op oplopende km' gemaakt is
Beter zou zijn dat de overloopwissels (voor tank/werkplaatsritten van Arriva van/naar Ah) iets noordelijker komen te liggen, dan kan je met 80 km/h een stuk doorrijden en vertrekken uit Est ook met een hogere snelheid.
Dan maakt je het 'alternatief' een beetje meer aantrekkelijker!

Woensdag 08 mei 2013 - 21:59:15
j.jager
j.jager
Quote
mich (wo 08 mei 2013 13:34:00 www.somda.nl): Je zou ook de stoptrein uit tiel zonder stop kunnen laten rijden tussen elst en arnhem. Hierdoor kun je de intercity weer non stop laten rijden tussen arnhem en nijmegen. Tijdwinst voor alle treinen waardoor het wel past en volop reismogelijkheden.
Momentel stopt arriva niet op Ahz en rijd dus zonder tussenstop van Ah naar Est.