Leuke ICE lijnen
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
03-09-2011 10:16:55
piraten
piraten
Hallo, kan iemand mij is wat tips geven over leuke ICE en IC lijnen in en rondom Duitsland. Want ik ben van plan om te gaan interrailen en wilde daarom graag wat meer informatie over deze treinen en route's hebben.

Laatst bewerkt door piraten op 06-09-2011 09:41
 

03-09-2011 17:07:24
sander14
sander14
De HSL tussen Würzburg en Hannover is erg leuk om te doen.  

03-09-2011 17:25:36
lamar
lamar
Koln - Frankfurt(M) over de hsl is ook een mooi traject.
Verder vind je hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:ICE_Network.png ook een kaartje van 't hsl netwerk in Duitsland. Let er wel op dat ice's vaak behoorlijk vol zitten, zeker Hannover - Berlijn is druk.
 

03-09-2011 17:48:05
sander14
sander14
En dat is het mooie van Duitsland: je kan een zitplaats reserveren, als er dan iemand op de door jou gereserveerde zitplaats zit, mag je deze persoon wegsturen.  


03-09-2011 17:57:23
lamar
lamar
Heerlijk momentje is dat Alleen kost het je wel €2,50 en met IR €4,50 per plaats.  

03-09-2011 19:26:22
klaass16
klaass16
Frankfurt - Kassel is ook leuk


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

03-09-2011 20:30:19
kleine_man
kleine_man
Het nadeel van de ICE is tegenwoordig dat ze allemaal hetzelfde van binnen eruit zien. De ICE-2 is nog wel afwijkend.

Qua lijnen:
- De NBS Köln - Frankfurt. Reserveer voorin (als dat kan %01% Maurits!!!!!!!%08%)
- Fulda - Leipzig of Nürnberg - Leipzig.
- Diesel ICE van Hamburg naar Puttgarden.
- ICE METropolitan. Rijden zowiezo de ICE110X tussen Hamburg en Berlijn. Reserveer in de tweede klasse met het laagste rijtuignummer.
- ICE SPRINTER van Berlijn naar Frankfurt. Deze is reserveringsplichtig. En rijdt van Berlijn naar Hannover om bij Lehrte de goederenlijn op te gaan en er bij Messe/Laatzen er weer af komt. Dit is de enige ICE die non-stop Berlijn Frankfurt doet.

Als je wat extra tijd hebt, stap dan in Montabaur uit. Het is niet echt een goed station om mooie foto's te maken, maar de ICE's komen daar met 300 km/u doorheen. Dat is machtig

Dan nog een tipje (met ruim 20000 km/per jaar per IR) reserveer zoveel mogelijk de ICE's. Het kost iets, maar dan heb je ook gegarandeerd een stoel.
 

03-09-2011 20:34:51
vrijgezel
vrijgezel
Er zijn wel meerdere interresante ICE-lijnen (alle lijnen staan [schematisch] op http://www.bahn.de/q/r?eNpjZWdiYGBg5mIzMza2NDNmZGBg1GcFi7HAxLiYjQ2MxAP0C-TLMlPL9XNTkvSTEjPyMvNKUovy9NMSM4oKchLz4kvzUuKTSpMzSvPS9YtLilKTs1PzgBKpean6vi5OFiYWxoa6mcmp8UYGhoZ6BSlpLBCL1yZnAJXaJuenpEYbGZjEWpelFiXlF6faGlpnlJQUWOnrGxroGVoY6RmZGOsZGusn52QmZ9sX2no6u6oaGeSlllSpFWeWpNoWxLu4hsanpKoV2RqqlRbl2FLbvWrJJbbJXFyGxoamBubGZubmXGymBiYGFsZcAs0-tlh82ThX9Oo3ZcEZmy9pAgB7BWfb). Een aantal vind ik persoonlijk wel leuk om te doen:
- lijn 25 [is de "oer-Neubau-Strecke, althans het deel Hannover - Würzburg] en een stuk verderop de laatst geopende NBS [Nürnberg - Ingolstadt (- München)]
- lijn 28 en dan met name het deel Leipzig - Nürnberg; per ICE T (meestal met serie 411) door het schitterende Saalethal [als je de RheinStrecke wel eens gedaan hebt, zou iedere treinenliefhebber eens gedaan moeten hebben, red., "moet" je de Saalebahn ook eens doen] en kantelend (als een motorrijder door de bochten gaan!). In genoemde rijrichting loopt de 2e klas voorop en reserveren (via Maurits) direct achter de mcn is mogelijk.
- lijnen 11, 12 en 31 het deel Hannover - Berlin (de Berliner IC rijdt hier ook); op een deel van deze NBS rijdt deze parralel met KBS 301 [Wolfsburg - Stendal] en KBS 202 [Stendal - Rathenow] en beide zijn diesellijnen!

Laatst bewerkt door vrijgezel op 03-09-2011 20:38
 

04-09-2011 01:21:56
piraten
piraten
ik ben al eens in berlijn geweest per trein. Maar hoeveel dagen heb ik nodig voordat ik alle ICE trajecten in Duitsland heb gehad?. En hoeveel dagen alle ic,s ( niet op de trajecten waar ik met de ICE ben geweest ). en is het handiger om via Emmerich te starten of via Bentheim?  

04-09-2011 10:59:15
kleine_man
kleine_man
Geen idee. Gewoon Hafas erbij pakken en gaan plannen. Het ligt namelijk helemaal aan je wensen. Diezelfde wensen zorgen ervoor waar je het beste kan starten. Heb je bijvoorbeeld al nagedacht waar en hoe je je nachten wilt doorbrengen? Het is echter niet mogelijk om alle lijn te doen zonder iets dubbel te doen of stukken over te slaan.

Ik ga nu 7 jaar achtereen per InterRail door Europa. Voornamelijk door Duitsland. Hoewel ik meer plan dan alleen een reisje per ICE ben ik per keer toch zo'n 4-5 maanden bezig om 2 weken (InterRail Global 15 dagen aaneen) te plannen.

Succes met plannen!
 

04-09-2011 13:49:23
maurits
maurits
Quote
kleine_man (za 03 sep 2011 20:30:19 https://www.somda.nl/forum/10863/p353349/):
Qua lijnen:
- De NBS Köln - Frankfurt. Reserveer voorin (als dat kan %01% Maurits!!!!!!!%08%)



Kan geregeld worden, inclusief Interrailkaart (ben alleen tot 20/09 op vakantie, maar als je even een PM stuurt zorg ik ervoor dat het bij de juiste persoon terecht komt). Enige risico is dat ICE's regelmatig verkeerd om staan en je dus achteruit of tegen een gekoppeld treinstel zit aan te kijken.

Zelf zou ik zeker aanraden om de treinen met het ex-Metropolitan materieel te nemen (hier kun je zien in welke treinen het materieel hoort te rijden: http://de.wikipedia.org/wiki/Metropolitan#Einsatz_seit_dem_20._Juni_2011). Als je een zitplaats in rijtuig 3, 4 of 5 hebt, zit je als een vorst voor een 2e klas prijs .

Ook de (diesel)-ICE van Hamburg naar Kopenhagen is grappig, die gaat tussen Puttgarden en Roedby op de ferry mee. Je hebt dan wel een Interrail-globalpas nodig of een aanvullend kaartje voor het Deense deel.

Er zijn in bepaalde weekenden ook ICE's die doorrijden vanaf München naar Garmisch-Partenkirchen en Innsbruck over de Mittenwaldbahn, een prachtige enkelsporige lijn door de Alpen, ik zou dat zeker aanraden. Maar ook per RegionalBahn is het een leuke lijn om te doen, de doorgaande treinen München-Innsbruck via Garmisch rijden (nog) met n-wagen.

Buiten de ICE's zou ik zeker ook wat Intercity's in je planning opnemen. Vaak rijden die over de landschappelijk wat mooiere lijnen. En met een beetje geluk rijdt er nog een ex-interregio-rijtuig (ICL) mee in de treinen, waarbij je bij goed weer lekker met open raam kunt reizen.

Enkele favoriete trajecten:
- IC's Hamburg-Westerland, vanaf Itzehoe getrokken door dubbeltractie BR218. Het is dan ook erg leuk om even het zijlijntje naar Dagebüll Mole mee te pakken, waar vaak doorgaande rijtuigen vanuit de IC's worden meegetrokken door een motorwagen van de NEG. Verder passeer je de "Hochbrücke" over het Nord-Ostseekanal (zie: http://de.wikipedia.org/wiki/Hochbr%C3%BCcke_Hochdonn) en rijdt de trein het laatste deel dwars door zee over de Hindenburgdam. Terug kun je eventueel via Rendsburg reizen, waar ook een grote Hocbrücke midden door de stad loopt.
- In de IC's Norddeich/Emden-Rheine-Münster-Köln-Koblenz-Luxemburg rijden ex-NS Avmz's mee, als 2e klas rijtuig. Als je dus een plekje reserveert in rijtuig 10, zit je 1e klas voor een 2e klas prijs.
- Het traject langs de Rijn is sowieso een must-do voor iedere eerste Duitsland-reis. Als je één van de twee dagelijkse Eurocity's tussen Hamburg-Köln-Chur voor die reis gebruikt, zit je net even wat comfortabeler in Zwitsers kwaliteitsmaterieel.
- IC119 (Münster-Innsbruck) rijdt vanaf Ulm getrokken door twee locs BR218 naar Friedrichshafen. Sowieso is de hele Allgäu (globaal het gebied net ten noorden van de Bodensee een aanrader met veel landschappelijk prachtige lijnen waarop nog diesellocs rijden. Binnen enkele jaren is dat ook afgelopen door electrificatieplannen.
- De ALEX-treinen vanuit München naar Oberstdorf/Lindau/Hof en München/Nürnberg-Praag) zijn ook erg leuk met vaak landschappelijk mooie trajecten, rijtuigen waar de ramen nog open kunnen en een restauratierijtuig.

Alle treinsamenstellingen voor het lange-afstandsverkeer in Duitsland kun je hier vinden (http://www.grahnert.de/fernbahn/reihung/reih0037.html). In het reserveringsoverzicht (http://www.uic.org/IMG/pdf/reservierungsubersicht_der_db_ag_2010_2011_stand_21.07.2011_.pdf) kun je zien welke lange-afstandstreinen er allemaal rijden, en in de rechterkolom staat bij de ICE's met welk type ICE er gereden wordt.

Laatst bewerkt door maurits op 04-09-2011 13:56


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

04-09-2011 15:20:19
piraten
piraten
Ik had vorig jaar nog ICL rijtuigen op de rit van Rheine naar Bullay:D zeer fijne treinen en idd het raam kan nog open. ( Dat kan ook nog in de BB van de IC Shl - Berost )

Dankjewel voor de tips. maar is het mogelijk om in 15 dagen alle spoorlijnen van Duitsland gehad te hebben? ( Niet de museum lijntjes )
 

04-09-2011 16:59:30
kleine_man
kleine_man
Nee! Na 7 keer heb ik nog niet alles gehad  

05-09-2011 00:47:31
manuel25
manuel25
Trek daar maar een jaar voor uit, tevens zijn er veel lijntjes waar maar een paar keer per dag een trein rijdt.  

05-09-2011 07:44:44
mdeen
mdeen
In hoeveel tijd je de duitse spoorwegen helemaal bereden hebt ligt er natuurlijk aan hoe vaak je gaat. Na 15 jaar treinen in Duitsland heb ik nu 95% gehad (museumslijnen inclusief). Maar als je jezelf een Bahncard 100 gunt dan lukt dat ook wel in een jaar. In 15 dagen lukt het echt niet.

Reserveren voor ICE's is echt niet altijd nodig. Let er wel even op of er in HAFAS een opmerking 01 "voraussichtlich starke Nachfrage" bij staat. Dan zou ik zeker wel reserveren. Je kunt per reservering twee treinen reserveren voor dezelfde prijs, als je twee ICE's met wat tijd ertussen hebt moet je misschien even een creatief reisadvies vragen om ze beiden in een keer te kunnen reserveren.
En kijk ook even naar de wagenreihungen op www.fernbahn.de. Dan weet je iig wat de planning is met rijtuigen en vooral welk rijtuig van de ICE3 voorop loopt.

Reserveren van de lounge is overigens alleen aan het loket mogelijk, en dan nog niet eens bij loketten van de allerkleinste stations (die hebben in feite alleen een kaartautomaat zoals op het perron staat).
 

05-09-2011 09:19:20
jbt
jbt
Een handig hulpmiddel voor het reserveren - in het bijzonder: zit bij ICE-3 de eerste of de tweede klas op kop, zodat ik over de schouder van de machinist kan (mag) meekijken - is deze site:

http://www.grahnert.de/fernbahn/reihung/reih0037.html

Veel succes
 

05-09-2011 11:07:19
mdeen
mdeen
Quote
vrijgezel (za 03 sep 2011 20:34:51 https://www.somda.nl/forum/10863/p353351/):

- lijnen 11, 12 en 31 het deel Hannover - Berlin (de Berliner IC rijdt hier ook);

Maar let wel op: de ICE's rijden bijna allemaal via de Stendal-vermijdende boog (er zijn een paar vroege en late ICE's die wel in Stendal stoppen) en de IC's rijden allemaal via Stendal.

Verder nog leuk:
- Stuttgart - Singen/Zürich, landschappelijk erg interessant.
- Mannheim - Saarbrücken. Er rijden niet veel ICE's, maar de helft is ook nog TGV en volgens HAFAS niet verplicht te reserveren, dus waarschijnlijk ook geen toeslag als je Interrail hebt.
- Stuttgart - Ulm via de Geislinger Steige is ook heel mooi.
 

05-09-2011 22:11:42
kleine_man
kleine_man
Je betaald alleen een toeslag voor de ICE SPRINTER en voor de CNL. Verder zitten er een aantal maatschappijen en lijne niet in de InterRail inbegrepen. Dit wisseld nog wel eens per jaar zodat je het ene jaar een kaartje moet kopen en het andere jaar er gewoon kan reizen. %02%

Verder zijn alle treinen in Duitsland toeslagvrij. Ik raad wel aan om een reservering voor een IC of ICE te doen. Je bent dan gewoon zeker van een zitplaats. Het is mij meerdere keren overkomen dat er gewoon geen zitplaats meer was. Munchen - Hamburg is lang als je dat moet staan

Qua leuke lijnen mis ik nog de Aussenfernbahn. Geen ICE/IC, maar wel een geweldige route.
 

05-09-2011 22:18:09
maurits
maurits
Hier http://www.diebefoerderer.de/uploads/media/SCIC_-_Passangebote.pdf (PDF) kun je zien waar Interrail geldig is in Duitsland. Als je van plan bent met "vage" maatschappijen te reizen, kan het handig zijn om er een printje van mee te nemen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

06-09-2011 03:22:14
bloober
bloober
Quote
mdeen: - Stuttgart - Singen/Zürich, landschappelijk erg interessant.
Hier rijden IC's en geen ICE's; maar wel mooie lijn natuurlijk.


Groetjes, Bloober
 

06-09-2011 09:40:26
piraten
piraten
Ik moet de topic naam eigenlijk aanpassen want IC,s mogen ook.