Museumtreinstel 904
Forum: Algemeen - Algemeen
21-08-2011 14:45:33
maigoda
maigoda
Maar even een afsplitsing gemaakt.

Zoals uit het topic Ontwikkelingen Mat'64 al was gebleken: treinstel 904 gaat een museale toekomst tegemoed. Voor de volledigheid hier nog even de gegevens van het transport:

Trein 89230
904+841+905+887+917
Mt-Ehv-Ht-Ut-Asb-Dnmz-Wgm-Dgr

Trein 89072
904
Dgr-Asd

Trein 89073
904
Asd-Amf-Apd-Es

En tot slot mag ik presenteren, de nieuwe website van de stichting:

http://www.mat64.nl/

Groetjes,
Emiel
 

21-08-2011 14:55:15
ZJ37
ZJ37
Keurige site, mijn complimenten.  

21-08-2011 15:10:55
AgentX
AgentX
Inderdaad, gefeliciteerd!  

21-08-2011 15:35:14
Somda
Somda
hele mooie site gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst, naast de hondekop en tee weer n oude trein op het spoor.  


21-08-2011 15:48:40
dennistd
dennistd
Mag ik trouwens vragen waarom het stel naar Es gebracht is? Wordt dat de nieuwe werkplek van de stichting of staat het stel daar gewoon relatief veilig?

edit: ik zie het nu staan in https://www.somda.nl/forum/2078/p351455/Ontwikkelingen+Mat%2764/

Laatst bewerkt door dennistd op 21-08-2011 15:52
 

21-08-2011 16:07:14
MasterE
MasterE
Er is toch niets veranderd aan de site?


Mcn Asd
 

21-08-2011 16:12:19
train85
train85
Moet je een keer F5 drukken, zie je de nieuwe website.  

21-08-2011 17:54:50
Jannn2009
Jannn2009
Kijk, dan doet ie het. Mooie website inderdaad! Wat maakt Luc Peulen toch keer op keer fantastische foto's!%02% (zie homepage)

Wat ik mij nog afvraag.. (misschien heb ik er overheen gelezen) Is de 904 een gunst/gift van NSR of moet de stichting hiervoor veel geld betalen? (anders was het stel immers op termijn gesloopt)

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 21-08-2011 17:57
 

21-08-2011 18:10:24
treintim
treintim
Een gift omdat NSR de schade veroorzaakt heeft waardoor de 419 total-loss raakte..  

21-08-2011 19:59:09
maigoda
maigoda
Inderdaad, de levering van de 904 is als vervanging voor de 419. De 419 is eenvoudigweg een op een omgeruild. Want het maakte voor NSR toch niets uit of ze de 419 of de 904 moesten laten slopen.
Groetjes,
Emiel
 

21-08-2011 20:04:01
klaass16
klaass16
Word die ook weer groen net zoals de 419??

Gefeliciteerd met jullie 904. Ik hoop dat deze schade vrij blijft.

Edit: @MDDM en Dvdhoven bedankt voor de info.

Laatst bewerkt door klaass16 op 21-08-2011 22:09


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

21-08-2011 20:17:54
MDDM
MDDM
Nee, blijft lekker geel %08% https://www.somda.nl/forum/2078/p351455/Ontwikkelingen+Mat%2764/

Laatst bewerkt door MDDM op 21-08-2011 20:18


Gr Joop mcn Lls
 

21-08-2011 20:25:13
dvdhoven
dvdhoven
Quote
klaass16 (zo 21 aug 2011 20:04:01 https://www.somda.nl/forum/10809/p351562/): Word die ook weer groen net zoals de 419??
Dat zou een zeer ernstige vorm van geschiedenisvervalsing zijn Het ding is geel afgeleverd en nooit groen geweest.


Dick van den Hoven
 

21-08-2011 21:24:32
MasterE
MasterE
Quote
train85 (zo 21 aug 2011 16:12:19 https://www.somda.nl/forum/10809/p351533/): Moet je een keer F5 drukken, zie je de nieuwe website.


Kijk daar hebben we wat aan. Ziet er mooi uit.


Mcn Asd
 

21-08-2011 21:37:18
lex_t
lex_t
Succes, waarom alleen niet een ander subtype dan het NSM genomen? Ander interieur, geen bagageruimte... Nou zijn er 2 dezelfde.  

21-08-2011 22:31:10
thom
thom
Gokje... Juist die bagageafdeling is voor een museumstel erg handig....

Je wilt je spullen immers ook ergens kwijt
 

22-08-2011 00:40:39
maigoda
maigoda
Dat is niet de hoofdreden geweest om een stel met bagagedeuren te willen overnemen, al geef ik grif toe dat het met ritten heel handig kan zijn. De hoofdreden was dat bagagedeuren na mat'64 nooit meer zijn toegepast in treinstellen. Dat maakt het historisch gezien interessant om dan een stel te bewaren die dat wel heeft. Daarnaast hebben op de 441 t/m 483 na alle stellen Plan T&V deze bagagedeuren gehad. Het hoort gewoon bij mat'64, ook al zijn bij vele stellen deze deuren uiteindelijk gesneuveld ten behoeve van een normale reizigersafdeling.

Of ze ook weer in dienst gesteld worden is nu nog niet te zeggen. Eerst maar eens inventariseren wat momenteel noodzakelijk is om te doen en die bagagedeuren hebben daarin geen hoge prioriteit.
Groetjes,
Emiel
 

22-08-2011 10:00:35
rob46
rob46
Stukje historie van PlanV 904...
Eind 1988 zag het er naar uit dat de 904 na de botsing bij Rilland Bath (1-6-1988) uit het bestand zou worden gehaald ivm de grote schade aan beide bakken. BPk was total loss en werd in Rsd gesloopt. De ABk werd van een nieuw front voorzien waarna de combinatie ABk 904+BPk 938 op 9-11-1989 als 904 weer in dienst kwam.


57 jaar OV-fotografie.
 

22-08-2011 10:07:22
mren
mren
Trein 14627 reed toen achterop een grindtrein, 3 doden waaronder de machinist.  

22-08-2011 10:08:28
Jannn2009
Jannn2009
@rob46: Op het forum van beneluxspoor wordt vermeld dat het 'een bak' (aannemlijk de BPK) van de 420 betreft, en daarom "legitiem groen geschilderd kon worden". Het klonk als onzin (dat zei mijn oom ook die goede bronnen heeft), en jou stukje verduidelijkt dat!

Jammer dus dat de 904 niet 'orgineel' is. Weet iemand of de 876 dat wel is? M.a.w. heeft de 876 nog dezelfde ABk en BPk als toen ie uit de fabriek kwam rollen?

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 22-08-2011 10:17
 

22-08-2011 10:22:07
mren
mren
Kwam nog een plaatje tegen in OdR van de 904 op de betuwelijn: http://foto-uploaden.nl/imgs/904.jpg  

22-08-2011 10:24:29
rob46
rob46
Quote
mren (ma 22 aug 2011 10:07:22 https://www.somda.nl/forum/10809/p351608/): Trein 14627 reed toen achterop een grindtrein, 3 doden waaronder de machinist.
Yep, de beladen grindtrein bestond uit 22 wagens en werd getrokken door de 1636. Deze goederentrein voerde testritten uit om het energieverbruik van de loc te testen bij het optrekken van dergelijke zware goederentreinen. In het testprogramma waren ook stops op de vrije baan opgenomen en zodanig in de drgl verwerkt dat het overige vervoer geen hinder zou ondervinden. Helaas stond de testtrein met vaste remmen in een boog bij Rilland stil en heeft de mcn van de 904 het sein gemist. Het verslag+foto's is terug te vinden in het boek Ongevallen op Ned.Spoor, blz. 99/101.


57 jaar OV-fotografie.
 

22-08-2011 10:28:59
mren
mren
Quote
Jannn2009 (ma 22 aug 2011 10:08:28 https://www.somda.nl/forum/10809/p351609/): Weet iemand of de 876 dat wel is? M.a.w. heeft de 876 nog dezelfde ABk en BPk als toen ie uit de fabriek kwam rollen?

Als ik op '876' zoek in oude edities van Op de Rails (1931-2011), krijg ik vooral nieuws over de schade aan de GVB-tram met hetzelfde nummer die naar Polen zou vertrekken en niets over plan V.
Nu is dat geen garantie, maar over de 904 wordt in minimaal 3 stukjes belicht wat er gaan gebeuren na die aanrijding.
 

22-08-2011 10:34:37
rob46
rob46
Quote
Jannn2009 (ma 22 aug 2011 10:08:28 https://www.somda.nl/forum/10809/p351609/): @rob46: Op het forum van beneluxspoor wordt vermeld dat het 'een bak' (aannemlijk de BPK) van de 420 betreft, en daarom "legitiem groen geschilderd kon worden". Het klonk als onzin (dat zei mijn oom ook die goede bronnen heeft), en jou stukje verduidelijkt dat!
Dikke duim, de 420 was samengesteld uit Bk+ABDk en verongelukte in de wisselstraat Oud-Heeze op 14-5-1978. Het stel is in juni 1978 ter plaatse gesloopt, slechts beide cabines (koppen),een truckstel en vloerdelen werden naar de Wph Hlm, als reserveonderdelen, afgevoerd. Het kan zijn dat een deel van een kop van de 420 voor de ABk 904 is gebruikt, want dat deel was destijds keurig uit het front van de ABk 904 gesneden.

Laatst bewerkt door rob46 op 22-08-2011 10:51


57 jaar OV-fotografie.
 

22-08-2011 10:39:09
lex_t
lex_t
Quote
maigoda (ma 22 aug 2011 00:40:39 https://www.somda.nl/forum/10809/p351591/): .. ook al zijn bij vele stellen deze deuren uiteindelijk gesneuveld ten behoeve van een normale reizigersafdeling.


Noem dat hok maar een normale reizigersafdeling.
 

22-08-2011 10:40:31
ZJ37
ZJ37
Ik neem aan dat de teksten 'Ddr-Gdm' die bij de cabinedeurtjes zijn aangebracht, nog worden verwijderd?  

22-08-2011 10:50:31
OBASD
OBASD
Quote
Jannn2009 (ma 22 aug 2011 10:08:28
Jammer dus dat de 904 niet 'orgineel' is.


Dat is aan de ene kant, maar aan de andere kant vertegenwoordigd hij op deze wijze wel een stukje geschiedenis van Mat '64. Het ongeluk bij Rilland Bath, toch weer opgebouwd, etc. etc.

Voor mij persoonlijk heeft het ook nog een tintje. Mijn eerste schilders klus was de neus van de 904, het deel wat het overigens niet overleefd heeft.
Die schildersklus was overigens niet het succes v/d eeuw, maar het standpunt was toen dat als hij 140 km/u reed er niemand iets van zag.

Mr. Zaanstraat.
 

22-08-2011 10:52:19
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
rob46 (ma 22 aug 2011 10:00:35 https://www.somda.nl/forum/10809/p351607/): Stukje historie van PlanV 904...
Eind 1988 zag het er naar uit dat de 904 na de botsing bij Rilland Bath (1-6-1988) uit het bestand zou worden gehaald ivm de grote schade aan beide bakken. BPk was total loss en werd in Rsd gesloopt. De ABk werd van een nieuw front voorzien waarna de combinatie ABk 904+BPk 938 op 9-11-1989 als 904 weer in dienst kwam.
Nog meer geschiedenis: Het stel werd op 28 oktober 1973 afgeleverd, samen met de 903 door Talbot en op 31 oktober 1973 in dienst gesteld. Het stel was in Maastricht in onderhoud. In juni 1987 werd het stel overgeplaatst naar Amsterdam. Schade had het stel opgelopen op 8 juni 1979 aan de BPk door een botsing met een tractor bij Alphen aan den Rijn. Het herstel hiervan vond plaats in Haarlem tussen 8 juni en 27 augustus 1979. Op 29 juli 1983 was het de beurt aan de ABk om beschadigd te worden bij een aanrijding bij Moordrecht. Het herstel vond wederom plaats in Haarlem vam 1 augustus tot 18 oktober 1983. De eerste revisie van het stel vond plaats tussen 3 juli en 15 augustus 1981. Het stel stond aan de vooravond van zijn tweede revisie toen het ongeval bij Rilland-Bath plaats vond.
 

22-08-2011 10:56:26
Jannn2009
Jannn2009
Quote
lex_t (ma 22 aug 2011 10:39:09 https://www.somda.nl/forum/10809/p351617/):
Quote
maigoda (ma 22 aug 2011 00:40:39 https://www.somda.nl/forum/10809/p351591/): .. ook al zijn bij vele stellen deze deuren uiteindelijk gesneuveld ten behoeve van een normale reizigersafdeling.


Noem dat hok maar een normale reizigersafdeling.


Ik kan me nog herrinneren dat ik in een plan V met het befaamde hok zat, en dat 3 engelse toeristen op de klapstoel (die blijkbaar wisten dat we vroeger derde klasse hadden) de mooie woorden spraken: "If this is 2nd class nowadays, how would the 3rd class looked like in the 1960's?" Ik moest even grinniken.. zeker omdat ik wist dat de rest van de 2e klasse (los van de klapstoeltjes) in Nederland toch wel degelijk is in mijn ogen. Ik vraag me ook af hoe ze de 1e klasse voor zich zagen als ze in een 2e klasse compartiment zaten van ICK!;)

On topic: In hoeverre gaat de 904 terug naar zijn oude staat qua interieur? Dan denk ik aan raampjes, stoelen, tafeltjes, kunst uit die tijd en wellicht een 2e toilet?

Is daar bij de stichting Mat '64 al iets over bekend?

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 22-08-2011 10:57
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-08-2011 11:28:03
jorgo
jorgo
Een voorzichtig advies zou kunnen zijn daar allemaal niet aan te beginnen... Één ding weet je nu zeker: zoals ie nu is, heb je een historisch verantwoord treinstel. Alle kans dat de 904 is afgeleverd met van die grote ramen in de machinistendeuren. Waar wilde je die nog vandaan halen?
Qua interieur krijg je dan zo'n beetje dit: http://www.youtube.com/watch?v=2EqCYQT_xD4 Best veel werk! Maar misschien kan die vent helpen met slopen...

Veel treinstellen waarbij de bagagedeuren gesneuveld zijn (dus verwijderd) hebben overigens wel degelijk een normale reizigersafdeling, namelijk de lage 800-en.
 

22-08-2011 11:34:40
mren
mren
Altijd leuk die non-discussies over wat historisch verantwoord is, of wat de juiste kleur groen

Stel heeft rondgereden zoals het stel nu is, dus over 20 jaar is het huidige stel gewoon historisch verantwoord.
 

22-08-2011 11:37:28
jorgo
jorgo
Dat bedoel ik.  

22-08-2011 11:53:25
Jannn2009
Jannn2009
We wachten het wel af!;) Het was ook niet de vraag óm het te doen, maar óf ze het doen! Ik vind het ook erg leuk inderdaad om het stel zo te laten!:)  

22-08-2011 12:02:05
ehbk2006
ehbk2006
Quote
mren (ma 22 aug 2011 11:34:40 https://www.somda.nl/forum/10809/p351629/):
...dus over 20 jaar is het huidige stel gewoon historisch verantwoord.

Klinkt als een lange termijn investering! Als dat maar goed gaat, met de huidige economie en malaise op de beurzen. %08%
 

22-08-2011 13:21:10
treintim
treintim
Was de botsing van de 904 met de grindtrein beneden de 40 km/u? Kan ik mij niet voorstellen daar er dus drie doden bij gevallen zijn. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe het dan kan, dat de machinist van de 904 een sein mistte, en de 904 toch botste ondanks werkende ATB (die het treinstel allang stil had moeten zetten voor de klap van impact)?  

22-08-2011 13:28:52
maigoda
maigoda
Quote
taigagaai (ma 22 aug 2011 10:52:19 https://www.somda.nl/forum/10809/p351623/):
Quote
rob46 (ma 22 aug 2011 10:00:35 https://www.somda.nl/forum/10809/p351607/): Stukje historie van PlanV 904...
Eind 1988 zag het er naar uit dat de 904 na de botsing bij Rilland Bath (1-6-1988) uit het bestand zou worden gehaald ivm de grote schade aan beide bakken. BPk was total loss en werd in Rsd gesloopt. De ABk werd van een nieuw front voorzien waarna de combinatie ABk 904+BPk 938 op 9-11-1989 als 904 weer in dienst kwam.
Nog meer geschiedenis: Het stel werd op 28 oktober 1973 afgeleverd, samen met de 903 door Talbot en op 31 oktober 1973 in dienst gesteld. Het stel was in Maastricht in onderhoud. In juni 1987 werd het stel overgeplaatst naar Amsterdam. Schade had het stel opgelopen op 8 juni 1979 aan de BPk door een botsing met een tractor bij Alphen aan den Rijn. Het herstel hiervan vond plaats in Haarlem tussen 8 juni en 27 augustus 1979. Op 29 juli 1983 was het de beurt aan de ABk om beschadigd te worden bij een aanrijding bij Moordrecht. Het herstel vond wederom plaats in Haarlem vam 1 augustus tot 18 oktober 1983. De eerste revisie van het stel vond plaats tussen 3 juli en 15 augustus 1981. Het stel stond aan de vooravond van zijn tweede revisie toen het ongeval bij Rilland-Bath plaats vond.

Is deze informatie vrij te gebruiken, zoals op onze website?

Wat betreft plannen voor de 904:
- we hebben 35 stuks ramen met driedelige schuiframen in voorraad (34 nodig, dus 1 reserve).
- de hoekramen van de 419 zullen geplaatst worden
- de logo's van NS moeten verwijderd worden
- de rode hoedjes van de 419 worden geplaatst (die van zaterdag was van de 115 geleend)

Voor de wat langere termijn willen we onderzoeken of het mogelijk is de cabinedeuren aan te passen zodat er weer een groot schuifraam in zit. De bagagedeuren gaan we ook bekijken, met name of de boel compleet te maken is en daarna werkend. Tot slot zijn er enkele opties om het interieur weer oud te doen lijken, maar daar is zeker nog geen beslissing over gevallen. Met name het motief op de wanden is lastig, maar dat kan misschien opgelost worden met plakfolie voorzien van het oorsprinkelijke motief. Herplaatsing van de BPk-WC en conducteursruimte is de lastigste optie, met name omdat er dan onderdelen nodig zijn, die er eenvoudigweg niet meer zijn.

Groetjes,
Emiel
 

22-08-2011 13:35:39
rob46
rob46
Emiel, zie PB


57 jaar OV-fotografie.
 

22-08-2011 13:35:51
maigoda
maigoda
Quote
treintim (ma 22 aug 2011 13:21:10 https://www.somda.nl/forum/10809/p351642/): Was de botsing van de 904 met de grindtrein beneden de 40 km/u? Kan ik mij niet voorstellen daar er dus drie doden bij gevallen zijn. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe het dan kan, dat de machinist van de 904 een sein mistte, en de 904 toch botste ondanks werkende ATB (die het treinstel allang stil had moeten zetten voor de klap van impact)?

In je laatste zin zit precies het probleem: het baanvak Roosendaal-Vlissingen was toen nog niet van ATB-baanapparatuur voorzien.

De bewuste trein is Rilland-Bath binnengekomen op geel, maar het volgende sein was niet zichtbaar vanaf de positie langs het perron. Ook ontbrak er een vertreklicht (die daara wel geplaatst is, heb ik begrepen). Na vertrek is er niet meer gedacht aan dat gele sein en zodoende kon de snelheid ruim boven de 40 km/h uitkomen toen de machinist alsnog het rode sein zag aankomen, waar de stilstaande goederentrein niet ver achter stond.
Groetjes,
Emiel
 

22-08-2011 13:37:06
treintim
treintim
Ok, bedankt voor de uitleg.  

22-08-2011 13:46:40
sjoerd
sjoerd
De ATB is op Roosendaal - s-Heer Arendskerke in dienst gesteld op 29 november 1991. De beveiliging was kort tevoren vernieuwd en de sturing door Roosendaal in dienst gegaan op 13 oktober 1991. Daarnaast zegt de Koppeling 1102 van die week er dit over: 28 gewonden, 2 (later 3) doden, waaronder machinist H.P. Harms uit Vlissingen, 4 grintwagens vernield. Koppeling 1103 vult aan: geringe schade aan baan, bovenleiding en overweg. (Voor de critici: er staat in de Koppeling Grintwagens, nu geen discussie aub over d of t).  

22-08-2011 14:07:02
mren
mren
Daar hoeft geen discussie over te zijn, zowel d als t is goed.  

22-08-2011 14:55:07
Oscar.B
Oscar.B
Quote
mren (ma 22 aug 2011 11:34:40 https://www.somda.nl/forum/10809/p351629/): Altijd leuk die non-discussies over wat historisch verantwoord is, of wat de juiste kleur groen

Stel heeft rondgereden zoals het stel nu is, dus over 20 jaar is het huidige stel gewoon historisch verantwoord.


Mooi dan kan die de eerste 10,20 jaar in het groen dan weer in het geel en
de groene kleur geeft gelijk onderscheid tussen NSR planV's en Museum planV('s).
 

22-08-2011 15:51:21
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
maigoda (ma 22 aug 2011 13:28:52 https://www.somda.nl/forum/10809/p351644/): Is deze informatie vrij te gebruiken, zoals op onze website?
Informatie komt uit HOV van juli 1988, pagina 118 en is omschreven in mn eigen woorden. Stuur anders maar even een PB

Laatst bewerkt door taigagaai op 22-08-2011 15:52
 

22-08-2011 16:43:16
broek53
broek53
Informatie uit de spoor-binnenlandsectie van HOV is vrij te gebruiken (en ik meen van de rest net zo goed, maar daar ging/ga ik niet over, over spoor binnenland van destijds wel)

Laatst bewerkt door broek53 op 22-08-2011 16:43
 

22-08-2011 20:09:30
thom
thom
Quote
Oscar.B (ma 22 aug 2011 14:55:07 https://www.somda.nl/forum/10809/p351656/):
Quote
mren (ma 22 aug 2011 11:34:40 https://www.somda.nl/forum/10809/p351629/): Altijd leuk die non-discussies over wat historisch verantwoord is, of wat de juiste kleur groen

Stel heeft rondgereden zoals het stel nu is, dus over 20 jaar is het huidige stel gewoon historisch verantwoord.


Mooi dan kan die de eerste 10,20 jaar in het groen dan weer in het geel en
de groene kleur geeft gelijk onderscheid tussen NSR planV's en Museum planV('s).

Dus juist niet, want de 904 is dus nooit groen geweest
 

23-08-2011 21:22:17
fugazi
fugazi
Nog niet voorbij zien komen: word de gele folie op de zijruitjes weggehaald c.q. zwart beplakt (net zoals Veolia deed) of blijft dat geel? Vind ik toch een puntje waarop een treinstel Mat '64 op het eerste ogenblik dan al meteen identiek is.  

23-08-2011 21:38:42
thom
thom
Quote
maigoda (ma 22 aug 2011 13:28:52 https://www.somda.nl/forum/10809/p351644/):
- de hoekramen van de 419 zullen geplaatst worden

 

23-08-2011 22:11:50
fugazi
fugazi
Las ik overheen, thnx.  

23-08-2011 22:15:44
fugazi
fugazi
Quote
jorgo (ma 22 aug 2011 11:28:03 https://www.somda.nl/forum/10809/p351628/): (...)
Qua interieur krijg je dan zo'n beetje dit: http://www.youtube.com/watch?v=2EqCYQT_xD4 Best veel werk! Maar misschien kan die vent helpen met slopen... (...)
Leuk om te zien! Nog losse Plan V's op Hilversum-Utrecht en bussen van West-Nederland in Hilversum!

Laatst bewerkt door fugazi op 23-08-2011 22:15
 

24-08-2011 19:52:39
ruysdael
ruysdael
Offtopic: Dat is Centraal Nederland (toch een wezenlijk verschil).  

27-08-2011 13:00:15
dh3201
dh3201
Quote
maigoda (ma 22 aug 2011 13:28:52 https://www.somda.nl/forum/10809/p351644/): Wat betreft plannen voor de 904:
- we hebben 35 stuks ramen met driedelige schuiframen in voorraad (34 nodig, dus 1 reserve).

Als jullie die ramen niet allemaal in een keer willen vervangen, kunnen jullie ook eerst alleen de ABk doen. Dat is ook historisch verantwoord, want zo heeft de 904 ook jaren gereden. %08%


Shqiperise-lopers?
 

27-08-2011 14:02:47
broek53
broek53
Sterker nog: de BPk zal ze nooit gehad hebben (vanaf de 936 waren de Sprinterramen standaard).  

28-08-2011 13:39:23
broek53
broek53
Quote
Jannn2009 (zo 21 aug 2011 17:54:50 https://www.somda.nl/forum/10809/p351539/): Wat ik mij nog afvraag.. (misschien heb ik er overheen gelezen) Is de 904 een gunst/gift van NSR of moet de stichting hiervoor veel geld betalen? (anders was het stel immers op termijn gesloopt)
Quote
treintim (zo 21 aug 2011 18:10:24 https://www.somda.nl/forum/10809/p351543/): Een gift omdat NSR de schade veroorzaakt heeft waardoor de 419 total-loss raakte..
Zekers, al zat NedTrain daar ook nog eens tussen. Maarre, voor de zuivere geschiedschrijving: de 419 was ook al een weggevertje. NSR huldigde destijds het standpunt dat het goedkoper was om materieel weg te geven (uiteraard niet aan concurrenten, maar wel aan dergelijke stichtingen, brandweerkorpsen etcetera) dan om de kosten te maken om het te laten slopen. Zo zijn de 113 en 115 bijvoorbeeld ook behouden gebleven.
 

28-08-2011 13:49:04
klaass16
klaass16
Word de 419 misschien ook bij SimmereN in Gn gesloopt?


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 


28-08-2011 16:57:07
broek53
broek53
Dat hangt ervan af of hij is opgenomen in het sloopcontract waarmee men nu bezig is, of dat hij nog niet op de lijst staat (omdat hij immers geruild wordt met een stel (de 904) die nog niet op de slooplijst stond.  

28-08-2011 18:16:56
timtrein
timtrein
Dat sloopcontract was een raamcontract toch? Dan zijn er vast wel wat aanvullingen op die lijst mogelijk  

28-08-2011 19:33:36
broek53
broek53
Jazeker, en als de 419 er nu niet op staat, dan komt hij er later in ieder geval op. Maar of het sloopwerk allemaal bij Simmeren blijft gebeuren, is voor de volgende tranches nog even de vraag. Ik neem aan van wel, maar Beelen is een groot concern. Tot zover dit OT-uitstapje.  

28-08-2011 22:00:14
klaass16
klaass16
Waar word de 904 gestald als er aan gewerkt word? Blijft het Es?


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

28-08-2011 22:57:09
train85
train85
Voorlopig blijft het Es.

Laatst bewerkt door train85 op 29-08-2011 01:32
 

29-08-2011 11:45:51
klaass16
klaass16
Stel 419 was namelijk ergens in Br gestald, tot zover ik weet.


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

29-08-2011 11:56:13
train85
train85
Was ja hele tijd geleden, maar voor effe.  

29-08-2011 12:21:37
wilcot
wilcot
Quote
klaass16 (ma 29 aug 2011 11:45:51 https://www.somda.nl/forum/10809/p352560/): Stel 419 was namelijk ergens in Br gestald, tot zover ik weet.


Daar kan hij niet meer heen. Gebouw word op dit moment gerenoveerd en in de loods komt een hele nieuwe vloer
 

29-08-2011 12:28:21
thom
thom
Euhm, daar stond het stel helemaal niet waar je het nu over hebt %03%  

29-08-2011 13:31:36
wilcot
wilcot
Kijk even in deze link en je ziet dat hij daar wel degelijk gestaan heeft. http://www.mat64.nl/ onder de kop 419 en iets naar benede staat de foto van het stel in de loods genomen 16-2-2004. Al het materiaal van STIBANS stond in de op dit moment in renovatie zijnde loods. %02%%02%%08%  

29-08-2011 13:33:37
broek53
broek53
Misverstand: de 419 is geschilderd in een van de loodsen van Blerick (onder ijzige omstandigheden, mag ik wel toevoegen), maar hij heeft er nooit gestaan nadat hij was overgegaan naar de Stichting Mat '64. Toen stond hij bij een bedrijf aan de stamlijn van Blerick.

Laatst bewerkt door broek53 op 29-08-2011 13:58
 

29-08-2011 13:56:52
aarclay
aarclay
Hoe ziet die tweede toiletruimte er nu uit? Was die niet door NSR destijds afgesloten vanwege kostenbesparingen?

Zit er nog wel een pot in? Of dacht de NS destijds dat ze daarmee de pot op konden? Of..?


Choo choo.....
 

29-08-2011 14:06:22
plant
plant
Die tweede toiletruimte is helemaal verdwenen, net als de HC-ruimte.


Youri