Wijzigingsblad 3 oktober
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
18-08-2011 23:00:27
broek53
broek53
Het is al bijna herfst en dus tijd voor een vooruitblikje op het wijzigingsblad met de sanditetreinen: 3 oktober. Eerst wat anders: er sneuvelen kennelijk weer wat voor- en volgtreinen in de Noord-Oost, want de treinen 724 en 1724 worden gereden door elk twee VIRM-zessen. Verder gaan er twee VIRM-zessen uit de omloop (en ook twee vieren), waarschijnlijk vanwege de verwisselingsactie van de tractie-installatie. Vijf zessen komen uit wellicht onverwachte hoek: alle zessen in de 1500/4500 worden vervangen door combi's IC3 + C4 ! Samen met de DDM-1 (en DDAR) in de de 14500 en de overgebleven VIRM4-en in de 4500 wordt het in West-Friesland ineens wel weer afwisselend, nadat alles vorig jaar zo'n beetje verVIRMd was .  

18-08-2011 23:03:18
BjarneK
BjarneK
Wat komt moet ook eens heen gaan: Hoe komt het V-IRM voor de 1724 in Es?
EDIT: Ben het vreugdedansje in dit bericht vergeten: %02%%02%%02%%02%%02%%02%%02%%02%

Laatst bewerkt door BjarneK op 18-08-2011 23:05
 

18-08-2011 23:04:25
daniel81
daniel81
VIRM planmatig in de 1700, da's jaren geleden
De ICM-s in de 4500 verbazen mij wel, ik dacht dat ICM1 en 2 slecht tegen korte halte-afstanden kunnen en daar rond Ekz ligt t allemaal toch behoorlijk dicht bij elkaar.

Laatst bewerkt door daniel81 op 18-08-2011 23:06
 

18-08-2011 23:04:42
woepje
woepje


Maar het afschaffen van de voortreinen gaat dus mooi verder? Dit betekent nog meer splitsen/combineren, maar daar wou men toch vanaf? Of streeft men daar op de langere termijn?

Laatst bewerkt door woepje op 18-08-2011 23:05
 


18-08-2011 23:06:01
daniel81
daniel81
Typisch een geval dat ''men' niet bestaat en dat de beleidsmakers totaal andere ideeën hebben dan de planners die dichter bij de praktijk staan?  

18-08-2011 23:08:48
Iceman
Iceman
Quote
daniel81 (do 18 aug 2011 23:04:25 https://www.somda.nl/forum/10801/p351161/): VIRM planmatig in de 1700, da's jaren geleden
De ICM-s in de 4500 verbazen mij wel, ik dacht dat ICM1 en 2 slecht tegen korte halte-afstanden kunnen en daar rond Ekz ligt t allemaal toch behoorlijk dicht bij elkaar.


Ach als DDM-1 het haalt, moet ICM het ook redden toch?! Bovendien zit de 4500 erg ruim in zijn jasje. Hij staat ri Asd altijd wel 4 minuten op Hn;)

Toch even een vraagje over Sandite. Is de 7819 nog steeds Sandite, en gaat ie weer de Hoekse lijn op?:p


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

18-08-2011 23:11:02
daniel81
daniel81
Ik bedoel niet dat-ie de rijtijden niet zou halen, maar het is een technisch verhaal; bepaalde onderdelen slijten dan te hard / worden oververhit / ????

Laatst bewerkt door daniel81 op 18-08-2011 23:11
 

18-08-2011 23:15:16
Iceman
Iceman
Dat valt ook wel mee hoor. Alleen Hn-Hnk is kort, en Bkf-Bkg. Maar zoiets heb je nu toch ook in de 3600 tussen Ah en Nm? Ook kort op elkaar;)

Laatst bewerkt door Iceman op 18-08-2011 23:15


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

18-08-2011 23:31:00
woepje
woepje
Quote
BjarneK (do 18 aug 2011 23:03:18 https://www.somda.nl/forum/10801/p351160/): Wat komt moet ook eens heen gaan: Hoe komt het V-IRM voor de 1724 in Es?
EDIT: Ben het vreugdedansje in dit bericht vergeten: %02%%02%%02%%02%%02%%02%%02%%02%

Het is de vraag of alleen trein 1724 IRM wordt of dat de omloop vanaf trein 1724 IRM is. Als je elke avond de omloop gewoon in Es laat uitlopen, dan heb je voor de volgende dag weer netjes een IRM. Of je moet inderdaad heel veel in de weer zijn met LM ritten. Met een omloop IRM, dan hoef je alleen maandagochtend een IRM richting Es te sturen en vrijdagavond weer wegsturen.
 

18-08-2011 23:40:34
BjarneK
BjarneK
En dat is dus mijn vraag: Met welke trein komt het materieel weer terug in Es?  

18-08-2011 23:45:32
ZJ37
ZJ37
Zou het niet zo weten, maar het zou me niet verbazen als het trein 1759 (of 1763) is.  

18-08-2011 23:47:10
BjarneK
BjarneK
Dat zou mooi zijn, beter dan half 8 's morgens...  

18-08-2011 23:54:37
broek53
broek53
Quote
daniel81 (do 18 aug 2011 23:04:25 https://www.somda.nl/forum/10801/p351161/): VIRM planmatig in de 1700, da's jaren geleden
De ICM-s in de 4500 verbazen mij wel, ik dacht dat ICM1 en 2 slecht tegen korte halte-afstanden kunnen en daar rond Ekz ligt t allemaal toch behoorlijk dicht bij elkaar.
Het gaat om ICM-1, dat nog weerstand-schakelingen heeft. Die kunnen te heet worden (althans bij ICM) bij veelvuldig "in de weerstanden rijden", oftewel veel aanzetten. Er is een vuistregeltje voor dat over x kilometer een trein met ICM y-maal mag halteren, waarbij ik de getallen vergeten ben, maar het gaat dus om gemiddelden en niet om het feit dat er simpelweg drie halten dicht achter elkaar liggen.
 

18-08-2011 23:58:11
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
misschien lichtjes offtopic: maar hoezo is dit verhaal dan wel van toepassing op ICM-1 en niet op zeg... mat'64? (wat ook met rijweerstanden werkt...)  

18-08-2011 23:59:04
koosmat64
koosmat64
Op welke site vinden jullie al deze info?
Ik kijk altijd op http://waarisdetrein.nl/treinfan/drgl/2011.htm maar daar staat (nog) niets op.
 

19-08-2011 00:01:35
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
een aantal mensen hier zijn werkzaam in de spoorwereld of hebben zo hun contacten.  

19-08-2011 06:43:03
robbertc
robbertc
Quote
daniel81 (do 18 aug 2011 23:06:01 https://www.somda.nl/forum/10801/p351163/): Typisch een geval dat ''men' niet bestaat en dat de beleidsmakers totaal andere ideeën hebben dan de planners die dichter bij de praktijk staan?
Het schrappen van de voortreinen is een onderdeel van de herfstmaatregelen, om de 'gladde' Veluwe wat te ontlasten.. Maar het is wel de aanleiding om het ook in drgl 2012 voort te zetten (zodat er toch nog wat regelmaat in de NO zit)..
 

19-08-2011 08:19:46
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
ZJ37 (do 18 aug 2011 23:45:32 https://www.somda.nl/forum/10801/p351175/): Zou het niet zo weten, maar het zou me niet verbazen als het trein 1759 (of 1763) is.
1763 lijkt me dan op zich een logische. Als de 12763 eruit is kan je immers gelijk weer de 12558 weer doorgaand maken (past dan weer op beschikbare sporen te Ut) en dat maakt weer materieel vrij dat nu de 22758 rijdt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-08-2011 08:30:14
robbertc
robbertc
Wordt 1759. 12558 sneuvelt; trein 558 gaat (met ICM) splitsen in Ut in 558 en 20558. En de 12763 blijft dus rijden, Rtd-Ut-Lw.

Laatst bewerkt door robbertc op 19-08-2011 08:33
 

19-08-2011 10:07:33
daniel_ddr
daniel_ddr
We zullen zien hoe het uit gaat pakken... capaciteit moet goed komen: 12 bakken IRM bieden zelfs 80 zitplaatsen meer (40 1e klas, 40 2e klas) als de 17 bakken ICM van de huidige 1759 en 12759 opgeteld.

Gaat wel een grote overstapstroom worden als je ziet hoeveel er nu nog blijft zitten op Amf.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-08-2011 10:27:40
reisthijs
reisthijs
Quote
woepje (do 18 aug 2011 23:04:42 https://www.somda.nl/forum/10801/p351162/): Maar het afschaffen van de voortreinen gaat dus mooi verder? Dit betekent nog meer splitsen/combineren, maar daar wou men toch vanaf? Of streeft men daar op de langere termijn?
Die langere termijn is niet zo heel lang meer: dan praat je over dienstregeling 2013. Zodra Shl - Zl over de Hanzelijn gaat zijn er (hopelijk) geen voortreinen meer nodig en wordt er ook niet meer gesplitst in Zwolle.

Tot die tijd zijn er twee mogelijkheden; voortreinen laten rijden of splitsen/combineren.
 

19-08-2011 10:32:55
robbertc
robbertc
Beide niet goed voor de punctualiteit, maar de balans slaat om naar splitsen/combineren. Dat schijnt beter voor de punctualiteit te zijn dan voortreinen rijden.
Daar kan ik me wat bij voorstellen, hoewel in de winter het misschien wel andersom is (bij vorst en sneeuw)??
 

19-08-2011 10:37:46
b2py
b2py
Quote
daniël_ddr (vr 19 aug 2011 10:07:33 https://www.somda.nl/forum/10801/p351202/): We zullen zien hoe het uit gaat pakken... capaciteit moet goed komen: 12 bakken IRM bieden zelfs 80 zitplaatsen meer (40 1e klas, 40 2e klas) als de 17 bakken ICM van de huidige 1759 en 12759 opgeteld.

Gaat wel een grote overstapstroom worden als je ziet hoeveel er nu nog blijft zitten op Amf.

Het gaat ook echt maar om 2 wagons icm.. Waarom hebben ze niet gelijk VIRM ingezet? Desnoods 2x IV en 1x VI.
Ik zie de laatste tijd ook steeds vaker dat er meer naar Rtd gaat ipv Gvc. Komt dat ook door een wijzigingsblad of puur toeval?
 

19-08-2011 10:51:48
broek53
broek53
Het was bij de komst van het DD-IRM al de bedoeling het in de Noord-Oost in te zetten om de voor- en volgtreinen om zeep te helpen. Daar was zelfs al mee begonnen, toen de NS verzelfstandigd werd en het routemanagement werd opgericht. De routemanager van de Noord-Oost heeft het IRM er direct uitgebonjourd en effectief voorkomen dat het nog ingezet werd. Inmiddels is het routemanagement al weer lang verleden tijd...

Laatst bewerkt door broek53 op 19-08-2011 10:52
 

19-08-2011 11:20:08
jorgo
jorgo
Ik proef een bepaalde mening ten opzichte van deze actie van de routemanager, maar kan niet direct bepalen of je er nu positief of negatief tegenover stond.

Hoe dan ook, ik zou hem hartstochtelijk om de hals vliegen.
 

19-08-2011 11:41:50
daniel81
daniel81
Het matige comfortniveau t.o.v. ICM werd toen inderdaad als reden opgegeven (en nee, nu ajb geen discussie over de comfortverschillen, dan gaat de boel hier op slot %03%)
Toen DD-IRM nog niet erg lang bestond is het een tijdje ingezet in de 1763 of de voortrein daarvan (als-ie toen tenminste ook al dat nummer had)
Overigens; past het op Gvc-Ut wel in een solo VI in de 1759? Die trein bestaat nu uit 11-12 bakken ICM, terwijl men in de 1500 een solo-VI overeen vindt komen met 7 bakken ICM
 

19-08-2011 11:49:44
robbertc
robbertc
Samenstelling 1759 van 10-11 bakken ICM is vanwege Ut-Amf-Dv. Op Gvc-Ut is die nog niet zo druk, en moet het dus passen in een VIRM-VI.  

19-08-2011 11:53:05
broek53
broek53
Quote
jorgo (vr 19 aug 2011 11:20:08 https://www.somda.nl/forum/10801/p351217/): Ik proef een bepaalde mening ten opzichte van deze actie van de routemanager, maar kan niet direct bepalen of je er nu positief of negatief tegenover stond.Hoe dan ook, ik zou hem hartstochtelijk om de hals vliegen.
Als je hem zou kennen, deed je dat niet, maarre: Het was ook een uiterst neutraal bedoelde mededeling, namelijk een historisch feit. Ik heb daar nogal geamuseerd naar zitten kijken. De mening dat in de Noord-Oost, zo'n beetje de ruggengraat van het IC-net, het comfortabelste echte IC-materieel zou moeten lopen, is alleszins te billijken. Sterker nog: in het drietreinenmodel zou het ook niet anders kunnen/mogen. Nu was het drietreinenmodel ten grave gedragen en dreigde er plots ex-sneltreinmaterieel (Interregio) in te komen en daar kreeg het routemanagement echt de hik van.
Het aardige was dat het drietreinenmodel ten grave was gedragen om gedrochteliijke dienstregelingen zoals die van de voor- en volgtreinen van de Noord-Oost (a-symmetrisch, notoire capaciteitsvreters op de Veluwe en in Utrecht) te voorkomen c.q. op te heffen - en per ommegaande waren ze er ineens weer! Vandaar het amusement in de beschouwing van deze gebeurtenissen.
 

19-08-2011 12:04:57
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
robbertc (vr 19 aug 2011 11:49:44 https://www.somda.nl/forum/10801/p351224/): Samenstelling 1759 van 10-11 bakken ICM is vanwege Ut-Amf-Dv. Op Gvc-Ut is die nog niet zo druk, en moet het dus passen in een VIRM-VI.
Huidige 12 bakken in de 1759 zijn daarnaast wegens de vakantiedienst met ontbrekende voortrein... in de niet-zomerperiode zijn het er minder (9 bakken versterkt met 8 bakken 12759)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-09-2011 20:19:13
woepje
woepje
9100 gaat 1 minuut later (.30 uur) vertrekken en komt ook 1 minuut later (.29 uur) aan in Gn. Niet spectaculair, maar waarom? Vanwege de blaadjes een minuutje extra de tijd om door te glijden op het spoor. Nee onzin natuurlijk, maar iemand enig idee?

Ik zie dat in Gn qua perronbezetting ook het een en ander gaat veranderen. Nu stoptrein ri Ws/Nsch/Leer vanaf 4b, dat wordt spoor 3b. Vanaf spoor 4b gaat de 9100 weer vertrekken net als vroeger. In feite kruist de vertrekkende 9100 hierdoor niet meer met de aankomende 37500, dus dit is een mogelijke oorzaak.
 

12-09-2011 20:22:09
daniel_ddr
daniel_ddr
Wellicht simpelweg een wat grotere speling tussen de 9100 en de voorgaande IC.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-09-2011 20:26:36
woepje
woepje
Ik keek even verder, maar zie dat zowel de 700 als de 9100 van steeds een ander spoor vertrekken, geen touw aan vast te knopen. Ik wacht het maar af. Maar met de huidige spoorbezetting heb je conflict tussen 9100 en 375xx en zou dus opgelost kunnen worden door bovenstaande.  

12-09-2011 20:29:44
j.jager
j.jager
Quote
woepje: 9100 gaat 1 minuut later (.30 uur) vertrekken en komt ook 1 minuut later (.29 uur) aan in Gn.
Volgensmij bedoel je bij de vertrekkende 9100 een minuut eerder i.p.v. later.
 

12-09-2011 21:03:58
woepje
woepje
Dus wel de blaadjes is de oorzaak van het wijzigen van de tijden, op overigens veel meer trajecten:

http://www.locov.nl/Images/Locov%202011-107586%20Adviesaanvraag%20herfstmaatregelen%202011_tcm311-305840.PDF
 

12-09-2011 21:14:02
ZJ37
ZJ37
Zo te zien liggen tussen Ehv en Wt de blaadjes alleen op het spoor van Wt naar Ehv, want de stoptreinen naar Wt worden een minuut sneller en die naar Ehv 2 minuten langzamer! %08%  

12-09-2011 21:15:54
woepje
woepje
NS houdt vast rekening met de windrichting en dat is gemiddeld vaak een westenwind, de blaadjes waaien dus vaak maar 1 kant op. %08%  

12-09-2011 21:18:36
rogier
rogier
Anders voldoet de keertijd in Wt niet meer aan de normen?  

12-09-2011 21:19:42
ZJ37
ZJ37
Ja, dan dan maar negatieve rijtijdspeling (met blaadjes) en hoppekee de keertijd voldoet weer.  

12-09-2011 21:22:53
rogier
rogier
Men zal wel niet lang willen keren in Wt, dus dan komt het of uit de lengte, of de breedte. Zolang het op papier maar (ongeveer) klopt?  

12-09-2011 21:42:35
ZJ37
ZJ37
Laat ik het zo zeggen: een minuut van de rijtijd afsnoepen in het kader van herfstmaatregelen, komt mij nogal merkwaardig over.  

12-09-2011 21:48:11
woepje
woepje
En wat is de reden dat de 9100 wel aangepast wordt, maar de 500 en 700 niet? Past anders de drgl gewoon niet meer? De 500 en 700 zijn veel langere series en die komen dus ook veel meer blaadjes tegen (lees: veluwe). Ben wel een leek op dit gebied, maar is even een gedachte van me.  

12-09-2011 21:54:50
daniel_ddr
daniel_ddr
Van die blaadjes heb je natuurlijk vooral last met optrekken en remmen. En dat doen de 500 en 700 nou juist vrij weinig op de Veluwe


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-09-2011 21:56:21
woepje
woepje
Ok, de 700 stopt evenveel als de 9100 op Zl-Gn, maar toch maakt het niet uit? Nou ja, het zal allemaal wel een goede reden hebben lijkt mij.  

12-09-2011 22:04:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Sinds wanneer ligt Zl - Gn op de Veluwe dan?%08% Op de Veluwe zelf is de 5600 overigens ook in beide richtingen een minuutje verlengd qua rijtijd.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 12-09-2011 22:05


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-09-2011 22:07:05
woepje
woepje
Dat bedoel ik niet. De 9100 ligt ook niet op de Veluwe en die is ook aangepast. Dus vandaar mijn vraag, waarom de 700 niet? Die stopt evenveel als de 9100.  

12-09-2011 22:20:18
ZJ37
ZJ37
Quote
woepje (ma 12 sep 2011 21:56:21 https://www.somda.nl/forum/10801/p354929/): Ok, de 700 stopt evenveel als de 9100 op Zl-Gn, maar toch maakt het niet uit? Nou ja, het zal allemaal wel een goede reden hebben lijkt mij.
De 9100 heeft wel iets minder rijtijd tussen Zl en Gn dan de 700. Dat is nu dus wat meer gelijk getrokken.

Niet in alle series is ook ruimte om met minuutjes te schuiven uiteraard.
 

12-09-2011 22:21:13
daniel_ddr
daniel_ddr
@Woepje: Zoals ik al eerder schreef: wellicht om wat meer speling tussen de 500 en 9100 te krijgen? Voor de 700 rijdt geen doorrijdende IC uit, dus die heeft zo'n aanpassing dan niet nodig

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 12-09-2011 22:21


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-09-2011 22:21:28
robbertc
robbertc
Quote
ZJ37 (ma 12 sep 2011 21:42:35 https://www.somda.nl/forum/10801/p354923/): Laat ik het zo zeggen: een minuut van de rijtijd afsnoepen in het kader van herfstmaatregelen, komt mij nogal merkwaardig over.
Is toch gewoon een manier om een zo vlot mogelijk 6400 te maken, die zeker richting noorden (belangrijkste richting om vertragingen te voorkomen) een 'tikkie' kan hebben..
 

12-09-2011 22:23:58
ZJ37
ZJ37
De vertrektijd in Hze naar Wt blijft gelijk, daar wordt de 6400 niet sneller van natuurlijk.  

13-09-2011 10:27:54
HansBeeker
HansBeeker
Wat maakt die ene minuut extra rijtijd uit? Een discussie die totaal niet nodig is.
Serie 9100 is een minuut verruimd, de DRGL werd regelmatig als krap ervaren. Dat is 1 van de redenen.
 

13-09-2011 11:19:56
raymond16
raymond16
Quote
ZJ37 (ma 12 sep 2011 22:23:58 https://www.somda.nl/forum/10801/p354944/): De vertrektijd in Hze naar Wt blijft gelijk, daar wordt de 6400 niet sneller van natuurlijk.

Vervroegen heeft toch geen zin als je al blij mag zijn als de trein op klokslag .04/.34 uit Ehv kan vertrekken
 

17-09-2011 19:52:16
woepje
woepje
Ik zie in de diensten dat er in de middag een LM Zl-Gn-Mp-Lw-Zl-Amf is met SGMm, de gehele week. Nog zo'n omloop maar dan 's ochtends van Zl-Lw-Mp-Gn-Zl. Alles als LM. Sandite of andere reden?

Verder worden niet alleen 724/759 en 1724/1759 IRM, maar ook de 735/748 en de 748/1748, maar dat was ook verwacht. Heel netjes.

En terwijl ik even verder keek zakte ik door mijn stoel heen. 574 ook met IRM. Ga dit nog ff nader onderzoeken.

Laatst bewerkt door woepje op 17-09-2011 22:11
 

17-09-2011 19:58:52
Iceman
Iceman
Gaat ook een DDAR rijden in 12100, dat zal (ook) wel voor Sandite zijn:p.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

17-09-2011 20:00:53
zugchef
zugchef
Quote
broek53 (do 18 aug 2011 23:00:27 https://www.somda.nl/forum/10801/p351159/): er sneuvelen kennelijk weer wat voor- en volgtreinen in de Noord-Oost, want de treinen 724 en 1724 worden gereden door elk twee VIRM-zessen. .
Heeft alleen niks met elkaar te maken, want de 724 doet Gn - Shl en de 1724 Es - Gvc. De voortrein hier is de 12724 (Lw - Rtd) en die wordt door niemand genoemd.

Laatst bewerkt door zugchef op 17-09-2011 20:01
 


17-09-2011 20:01:20
Kars
Kars
Quote
woepje (ma 12 sep 2011 20:19:13 https://www.somda.nl/forum/10801/p354890/):Ik zie dat in Gn qua perronbezetting ook het een en ander gaat veranderen. Nu stoptrein ri Ws/Nsch/Leer vanaf 4b, dat wordt spoor 3b. Vanaf spoor 4b gaat de 9100 weer vertrekken net als vroeger. In feite kruist de vertrekkende 9100 hierdoor niet meer met de aankomende 37500, dus dit is een mogelijke oorzaak.
Is inderdaad de oorzaak, werd enige tijd geleden gemeld in het Arriva-magazine.

Laatst bewerkt door Kars op 17-09-2011 20:01
 

17-09-2011 20:09:14
woepje
woepje
Aha ok, het is overigens zo dat de 700 vanaf 4b vertrekt, niet de 9100. Die blijft van 6b of 7b vertrekken. De 500 van 2b. Maar ook hierdoor dus geen kruising tussen de 9100 en de 375xx.  

17-09-2011 20:11:45
dvdhoven
dvdhoven
Quote
zugchef (za 17 sep 2011 20:00:53 https://www.somda.nl/forum/10801/p355778/):
Quote
broek53 (do 18 aug 2011 23:00:27 https://www.somda.nl/forum/10801/p351159/): er sneuvelen kennelijk weer wat voor- en volgtreinen in de Noord-Oost, want de treinen 724 en 1724 worden gereden door elk twee VIRM-zessen. .
Heeft alleen niks met elkaar te maken, want de 724 doet Gn - Shl en de 1724 Es - Gvc. De voortrein hier is de 12724 (Lw - Rtd) en die wordt door niemand genoemd.
Tuurlijk heeft dat wat met elkaar te maken. 12724 sneuvelt, er komt een 10724 Lw - Zl met VIRM VI, die combineert met de VIRM VI in 724 uit Gn en samen gaan ze als 724 naar Shl. De 1724 splitst in Ut in 2 VIRM VI'en, 1 voor 1724 naar Den Haag en 1 voor 20724 naar Rtd. Eh voila, weer een voortrein minder.
Edit: IV naar VI (Woepje bedankt)

Laatst bewerkt door dvdhoven op 17-09-2011 20:27


Dick van den Hoven
 

17-09-2011 20:17:55
woepje
woepje
En bij mij is er weer een stoel gesneuveld: 711 ook met IRM. Heb nu ontdekt dat het een leuk omloopje wordt die start in Zl en netjes uitloopt in Zl: 711-724-735-748-759-574-585.

@ dvdhoven, zijn het geen zesjes? Gaf Broek53 aan namelijk en dat past ook iets beter dan met slechts een solo viertje op Gn-Zl en 8 bak op Zl-Shl.

Laatst bewerkt door woepje op 17-09-2011 20:28
 

17-09-2011 20:26:36
dvdhoven
dvdhoven
Dat zijn het ook, ik zal mijn bericht aanpassen. Bedankt.


Dick van den Hoven
 

17-09-2011 22:26:43
Daniel1
Daniel1
Quote
woepje (za 17 sep 2011 19:52:16 https://www.somda.nl/forum/10801/p355774/): Ik zie in de diensten dat er in de middag een LM Zl-Gn-Mp-Lw-Zl-Amf is met SGMm, de gehele week. Nog zo'n omloop maar dan 's ochtends van Zl-Lw-Mp-Gn-Zl. Alles als LM. Sandite of andere reden?


Weet jij dan al hoelaat deze SGMm dan uit Zl vertrekt en hoelaat deze langs
Hr komt? Misschien kan ik em dan es spotten.
 

17-09-2011 22:30:17
woepje
woepje
Ma-zo:

05:53 Zl 07:09 Lw
07:25 Lw 08:15 Mp
08:20 Mp 09:36 Gn
10:09 Gn 11:51 Zl

Zal later ook te zien zijn in de welbekende lijst van treinfan (waarisdetrein.nl). Weet niet of dit ook ma-zo is, maar heb dit na wat zoeken kunnen terugvinden:

11:59 Zl 13:42 Gn
13:49 Gn 14:48 Mp
15:08 Mp 16:09 Lw
16:21 Lw 17:33 Zl
17:38 Zl 18:16 Amf

Laatst bewerkt door woepje op 17-09-2011 22:49
 

17-09-2011 22:50:27
treintim
treintim
Leuk treintje dat intensief wordt gebruikt gedurende de herfst, zeg. Hopen dat het een SGM-II wordt, wel net zo leuk voor de foto en weer een bak meer voor de reizigersdienst. Tot hoe lang duurt dit wijzigingsblad ook alweer en daarmee de sandite-ritten?

Laatst bewerkt door treintim op 17-09-2011 22:51
 

17-09-2011 22:55:39
Daniel1
Daniel1
Dankjewel! Is genoteerd.
Bijna altijd zal 's ochtends niet lukken, zit ik op school.
Maar misschien gaat 's middags eens lukken. Ben benieuwd.

Groetjes Daniël
 

18-09-2011 01:38:32
Pim530
Pim530
Om half zeven 's ochtends zit jij al op school? Bikkel!  

18-09-2011 18:09:02
Daniel1
Daniel1
%08%%08%
Nee, ik moet half 9 op school zijn, maar het wordt een beetje moeilijk om eerst naar Heerenveen te gaan om half 7, en dan weer terug te gaan naar Joure... (Zelf woon ik in Sint Nicolaasga. Dan ga ik liever een keertje s'middags er heen.
 

18-09-2011 18:13:49
treintim
treintim
Het is dan 's ochtends zo vroeg toch nog donker.  

19-09-2011 10:02:39
dvdhoven
dvdhoven
Bij de voortreinen vervallen de volgende nummers: 12558, 12724, 12759, 12760, 12764


Dick van den Hoven
 

19-09-2011 11:12:25
martw
martw
Heeft dit ook nog gevolgen voor de treinen 22758, 22760 en 22764? Ik bedoel: wordt trein 558 in Ut nu weer gesplitst in een 558 (Gvc-deel) en 20558? Zelfde vraag voor 1760 en 1764.
Zo ja, dan worden de 22758, 22760 en 22764 overbodig als ik het goed heb.

Martijn


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

19-09-2011 11:38:07
dvdhoven
dvdhoven
De 22558, 22760 en 22764 vervallen. Er komen de treinen 20558, 21760, 21764 voor in de plaats. En ja 558, 1760 en 1764 worden in Ut gesplitst.


Dick van den Hoven
 

19-09-2011 11:48:55
martw
martw
Dank voor de informatie!


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

19-09-2011 16:02:46
oranjebank
oranjebank
En blijft Mat'64 nog een beetje rondrijden in de zuiderlijke series 6800/ 6900/ 6400/ 5200 en 12100 [ hier samen met nu blijkt DDAR ]?

Laatst bewerkt door oranjebank op 19-09-2011 16:04
 

19-09-2011 19:13:42
daniel_ddr
daniel_ddr
Iets anders wat ook enigzins betrekking heeft op dit wijzigingsblad: NS heeft ook wat gedaan met de kritiek die van ondermeer het Locov kwam op deze adviesaanvraag (en wijzigingsbladen in het algemeen).
Kreeg vandaag keurig een mail van NS met als onderwerp "Gewijzigde tijden op uw traject" en daarin deze http://www.ns.nl/gewijzigdetijden

(Beetje knullig alleen dat de enige wijziging op mijn traject, het opheffen van enkele voortreinen, niet op de bewuste pagina staat maar dat terzijde)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-09-2011 15:58:51
fugazi
fugazi
V-IRM in 759/763 lees ik? Goede zaak!
Quote
broek53 (do 18 aug 2011 23:00:27 https://www.somda.nl/forum/10801/p351159/): Vijf zessen komen uit wellicht onverwachte hoek: alle zessen in de 1500/4500 worden vervangen door combi's IC3 + C4 !
Dat is dan weer een beetje jammer, enkele drukke treinen met een losse V-IRM-6 die ik wel eens heb (1518, 1559) doen het niet beter met 7 bakken ICM.
 

20-09-2011 16:01:41
Iceman
Iceman
Niet beter nee, maar als het past is het prima toch?!


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

20-09-2011 16:44:20
woepje
woepje
Punt is alleen dat er vast een dag komt dat er 2 drietjes rijden ipv 7 bak. En dan wordt het natuurlijk wel even een stukje krapper.

maar goed, ik heb geen bezwaar
 

20-09-2011 16:47:03
Iceman
Iceman
Ja, er heeft ook regelmatig een viertje ipv zesje in gereden;). Vandaag nog in 1514/4516, bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt door Iceman op 20-09-2011 16:47


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

20-09-2011 16:48:04
woepje
woepje
Overigens rijdt de 763 niet met IRM hoor. Zo groot is het feest nog niet.  

20-09-2011 17:10:00
fugazi
fugazi
759 wel? Bijvoorbeeld op maandag is dat een grote verbetering.  

20-09-2011 17:17:42
woepje
woepje
Jep, die wel. Tr 711, 724, 735, 748, 759, 574, 585, 1724, 1735, 1748, 1759 worden allemaal IRM. De bestaande treinen met IRM in de NO blijven ook rijden.  

20-09-2011 20:39:57
treinfan
treinfan
En alles is weer te vinden op het inmiddels bekende linkje: http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2011.htm  

20-09-2011 21:08:35
treintim
treintim
Dank.
Geen sandite-DDAR op de Hoekse Lijn dus. En geen sandite-ICM op de Emmerlijn. Dit alles i.t.t. vorig jaar.
 

20-09-2011 21:10:02
Iceman
Iceman
Er rijdt wel SGM op Hoekse lijn, dat zal wel voor Sandite zijn dan:p.

Laatst bewerkt door Iceman op 20-09-2011 21:10


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

20-09-2011 21:10:59
woepje
woepje
ICM heeft volgens mij ook geen sandite meer. Ze gaan niet voor niets met SGMm heen en weer hobbelen op Gn/Lw-Zl.  

20-09-2011 21:15:01
fugazi
fugazi
Afwijkend maar toch logisch... MDWDV-- 5812 ICM  

20-09-2011 21:16:41
woepje
woepje
Het is dat het zo ongezond vroeg is en ik die trein nooit kan nemen, maar anders had ik eens de 5800 genomen voor de verandering  

20-09-2011 21:27:05
koosmat64
koosmat64
Wie is er eigenlijk zo gek om de 12100 met dubbeldeksmaterieel te laten rijden?
Die ritten die met virm en DD-AR gaan rijden is niets anders dan een rijdende overkill express.
 

20-09-2011 21:27:38
Iceman
Iceman
Sandite;).


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

20-09-2011 21:32:16
robbertc
robbertc
12122 is een aardig druk treintje anders, die het met 2x V niet af kan. Rijdt nu met 3x V, wat qua capaciteit aardig overeenkomt met DDAR.  

20-09-2011 21:37:18
ZJ37
ZJ37
En ook 3x Plan V in 12122 is volle bak, kan ik je verzekeren.  

20-09-2011 22:33:00
Pim530
Pim530
Quote
koosmat64 (di 20 sep 2011 21:27:05 https://www.somda.nl/forum/10801/p356246/): Wie is er eigenlijk zo gek om de 12100 met dubbeldeksmaterieel te laten rijden?
Die ritten die met virm en DD-AR gaan rijden is niets anders dan een rijdende overkill express.


Die IRM-ritten zaten er al in, DD-AR dus idd voor sandite. Overigens hebben er, ook in het weekend, tijden lang gepland IRM-VI'tjes gereden

EDIT: Behalve die zondagritten overdag dan.

Laatst bewerkt door Pim530 op 20-09-2011 22:34
 

20-09-2011 22:36:40
koosmat64
koosmat64
Quote
robbertc (di 20 sep 2011 21:32:16 https://www.somda.nl/forum/10801/p356248/): 12122 is een aardig druk treintje anders, die het met 2x V niet af kan. Rijdt nu met 3x V, wat qua capaciteit aardig overeenkomt met DDAR.

Ik bedoelde mijn opmerking voor treinen in het weekend
 

21-09-2011 00:28:24
mdj
mdj
-5600 met twee setjes SGMm, andere 3 zijn MDDM (dus geen DDAR meer)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

21-09-2011 08:22:29
kniesoor
kniesoor
Quote
koosmat64 (di 20 sep 2011 22:36:40 https://www.somda.nl/forum/10801/p356255/):
Quote
robbertc (di 20 sep 2011 21:32:16 https://www.somda.nl/forum/10801/p356248/): 12122 is een aardig druk treintje anders, die het met 2x V niet af kan. Rijdt nu met 3x V, wat qua capaciteit aardig overeenkomt met DDAR.

Ik bedoelde mijn opmerking voor treinen in het weekend
Da's ook gewoon omlooptechnisch, om voldoende IRM in Vs te krijgen.
 

21-09-2011 09:28:01
yappa
yappa
Is er eigenlijk per 3 oktober eigenlijk nog een aanpassing. van de drgl van Thalys tussen Schiphol en Amsterdam? Ik zag gister namelijk rond kwart voor negen 's ochtends een Thalys rijden die bij Hoogmade ver boven de 160 km/h reed... Die had wel wat later kunnen vertrekken om op tijd in Rtd aan te komen.  

21-09-2011 10:11:23
train85
train85
Geen verandering per 3-10. Je kan wel zo af en toe is een Leegmat Thalys zien die wordt overgebracht.  

21-09-2011 16:57:26
FourRoses
FourRoses
In de 4500-1500 zit nog steeds vrijwel alleen IRM. Geen ICM3+4 ter vervanging van de 6en? jammer.  

21-09-2011 16:59:16
robbertc
robbertc
Per 3 oktober wel.  

21-09-2011 16:59:46
martw
martw
Volgens mij kijk je dan verkeerd. Ik zie een aardige mengelmoes van ICM en IRM.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

21-09-2011 17:01:35
Iceman
Iceman
Ja, alle zesjes worden 7 bakken ICM%02%.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

21-09-2011 18:03:18
j.jager
j.jager
Quote
mdj (wo 21 sep 2011 00:28:24 https://www.somda.nl/forum/10801/p356271/): -5600 met twee setjes SGMm, andere 3 zijn MDDM (dus geen DDAR meer)
Een 7800 stam is ook en DDAR. De MDDM is maar een rijtuig dat onderdeel van een stam is.