Werkzaamheden regio Amsterdam 5 - 8 aug.
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
28-07-2011 15:03:21
yappa
yappa
gezien op ns.nl voor het eerste weekeinde van augustus:

> vrijdag 5 augustus vanaf 20.45 uur tot en met maandag 8 augustus 09.00 uur
>
> InterCity Brussel van Amsterdam Centraal naar Brussel Zuid/Midi vertrekt op
> zaterdag en zondag de gehele dag en maandagochtend tot 9.00 uur niet vanaf
> Amsterdam Centraal, maar vanaf Amsterdam Sloterdijk
>
> InterCity Brussel van Brussel Zuid/Midi naar Amsterdam Centraal rijdt op
> vrijdag vanaf 20.45 uur tot en met zondag einde dienstregeling na Schiphol
> niet door naar Amsterdam Centraal, maar naar Amsterdam Sloterdijk

Rara, wat is er dan aan de hand waardoor deze inkorting nodig is? Gaan ze echt op Sloterdijk (op de hoge perrons) kort keren (in +/- 1 minuut) of wordt er na Ass doorgereden naar een andere plek voor schoonmaken?

En als er niet normaal via Asd naar Wgm gereden kan worden, waarom dan als alternatief inkorten tot Ass en niet via Asdz alsnog naar de Wgm???

vragen, vragen, vragen

Laatst bewerkt door spiketrain op 28-07-2011 21:44, reden: Topictitel gewijzigd.
 

28-07-2011 15:05:52
ZJ37
ZJ37
Heeft met werkzaamheden te maken rondom Asd. Trein gaan en komen leeg naar/van de Zaanstraat.  

28-07-2011 15:14:16
Pim530
Pim530
Hebben we hier al een apart topic voor nodig?  

28-07-2011 15:21:09
yappa
yappa
niet per se, maar ik zag niet echt waar ik het anders handig in kon plaatsen. Als dat wel had gekund, dan sorry!  


28-07-2011 15:22:00
broek53
broek53
Aan de maatregelen te zien gaan de Beneluxen van Sloterdijk direct naar het opstelterrein Zaanstraat, om daar verzorgd te worden c.q. de loc te doen omrijden. En dat heeft ongetwijfeld alles te maken met de verbouwing van de Watergraafsmeer westzijde dat weekend.

Alternatief is naar Asdz of Duivendrecht en dan de Wgm in, zoals je zegt.
Aan de info te zien, gaat Fyra dat al doen (althans: rechtstreeks vanaf Schiphol) en dan zal het wel te druk worden op het enkelspoor Muiderstraatweg asl - Watergraafsmeer.

Waarom er niet doorgereden wordt naar Amsterdam C en daar wordt kopgemaakt, daar heb ik geen directe verklaring voor. Misschien is daar ook een buitendienststelling en heeft men de zaak gecombineerd.
 

28-07-2011 15:35:08
ZJ37
ZJ37
Fyra gaat inderdaad via Mdsa-Wgm. Op dat enkelsporige baanvak zou nog best ruimte zijn voor de Benelux en Thalys (die gaat ook naar de Zaanstraat), maar het wordt eerder wat te druk op de Zuidtak.

Tussen Asdm en Asd zijn ook de twee noordelijke sporen (tbv het LeegMat Wgm-Asd v.v.) buiten dienst.
 

28-07-2011 16:07:09
MasterE
MasterE
Er is in Asd (sp 14+15) geen ruimte om de loc om te rijden en dan de trein ongeveer 40 minuten over laten staan.


Mcn Asd
 

28-07-2011 16:26:43
broek53
broek53
Tuurlijk wel. In ieder geval voor de Benelux of de Fyra en als je je best doet, voor allebei. het zijn iig al vier spoorfasen en Amsterdam C is ook nog wel wat groter dan spoor 14 en 15. Spoor 13b is in de BSO schoon en dit weekend rijdt de 1500 niet, dus keert de 4500 op zichzelf en houd je nog een perronfase over.
Dit alles aannemende dat er geen grote buitendienststellingen op Asd zelf zijn, dan begrijp ik 'm weer. Anders niet.
 

28-07-2011 16:32:28
MasterE
MasterE
Volgens mij zijn ze op Asd ook bezig met de aanleg voetgangers/fietstunnel.


Mcn Asd
 

28-07-2011 16:34:15
maurits
maurits
De CNL/EN-treinen starten en eindigen dat weekend in Ut vanwege genoemde werkzaamheden. Boeiende vraag, ledig mat via Hvs (onder de boogjes) of via Asb?


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

28-07-2011 18:58:16
nohab
nohab
Quote
broek53 (do 28 jul 2011 16:26:43 https://www.somda.nl/forum/10713/p347795/): Tuurlijk wel. In ieder geval voor de Benelux of de Fyra en als je je best doet, voor allebei.
Sterker nog: ik zie regelmatig dat van de Benelux op Asd de loc wordt omgelopen i.p.v. Wgm. Dat zal dan wel zijn a.g.v. vertragingen of te weinig materieel.
 

28-07-2011 19:55:30
broek53
broek53
In de avond gebeurt het planmatig, vanwege het feit dat er dan een stam in onderhoud gaat. De Benelux kent geen aparte stam voor onderhoud/reserve, daarom moet er op die momenten kort gekeerd worden. En dat wordt bewerkstelligd door in Amsterdam C kop te maken. Op zichzelf nogal geklooi omdat CS daar niet meer voor geschikt is, maar in een buitendienststellingsweekend kun je dat natuurlijk best organiseren. Met een wissel-loc ipv omrijden maak je het al een stuk makkelijker, en die wisselloc heb je toch omdat er een stam minder nodig is.  

28-07-2011 21:36:59
ZJ37
ZJ37
Kan dit topic een andere naam krijgen? Want zo raar is raar niet meer, denk ik zo.  

28-07-2011 21:37:00
train85
train85
Er zijn inderdaad werkzaamheden te Wgm westzijde waardoor daar niks in en uit kan. En in Asd is er de ruimte niet om voor de 900 en 9200 met lokken daar om te gaan lopen, omdat er ook in Asd sporen buitendienst zijn. 900 serie leeg Shl-Wgm v.v., 9200 tot/van Ass en dan leeg naar Aswplm. Wil je alle series via de zuidtak gaan doen, dat gaat niet lukken, je hebt er niet veel extra ruimte. De 9300 is de enige die naar Asd gaat en daar ongeveer 30 min keert en dan naar Aswplz gaat en ook andersom. De FYRA moet inderdaad 15 minuten ongeveer wachten te Mdsa bij de inrijder naar Wgm, omdat de uitrijdende FYRA als eerste moet.  

28-07-2011 21:40:15
ZJ37
ZJ37
Met wisselloc, zoals Michiel aangeeft, hoef je toch niet om te lopen te Asd t.b.v. de Benelux? Benelux komt binnen, daarna losse loc Aswplz-Asd, koppelen, wegwezen, andere loc los Asd-Aswplz en volgende Benelux kan binnen komen, etc. Kost je ook geen extra spoor, maar ik ken de spooropstelling (+ beperkingen) niet voor dat weekend te Asd.  

28-07-2011 21:43:52
train85
train85
Gaat niet lukken te weinig spoorcapaciteit, anders had men zeker voor deze optie gekozen. En je zou het voor de 900 en 9200 moeten doen. Maar de optie via zuidtak of naar Ass is een optie die meer gebruikt gaat worden en gebruikt is.  

29-07-2011 11:39:20
MDDM
MDDM
Is het nou elke keer nodig om over de genomen beslissingen een topic te gaan starten en daar eens uitgebreid over te gaan discussiëren? De genomen maatregelen zijn niet voor niks. De beleidsbepalers zullen heus niet zomaar dit scenario in elkaar gedraaid hebben.


Gr Joop mcn Lls
 

29-07-2011 12:01:19
ZJ37
ZJ37
Edit: @MDDM: Wat is er mis om te discussieren over hoe het misschien anders had gekund? Bovendien staat er ook gewoon info over hoe de treindienst dit weekend wordt afgehandeld. Dat is geen discussie, maar (achtergrond)informatie die niet iedereen wist. Waarom moeten we daarover stilzwijgen?

Laatst bewerkt door ZJ37 op 29-07-2011 12:15
 

29-07-2011 14:28:32
MDDM
MDDM
Zoals je zelf wel heel goed weet kijkt men wel degelijk verder dan dat hun neus lang is. Als het anders had gekund, was het ook anders gegaan.

Dat je (achtergrond)info geeft die niet ergens vermeld staat, is uiteraard geen enkel probleem.

Gaat mij meer om het gewauwel van het had ook zo en zo gekund. Nee dus. Want als het zo en zo wel had gekund, was het ook zo gegaan.


Gr Joop mcn Lls
 

29-07-2011 21:22:56
Klaasje
Klaasje
Dat gewauwel is de basis van een discussie waar veel mensen wat van kunnen leren. Het wel of niet werken met een wisselloc is een behoorlijk interessante discussie. Dat de uitkomst vast staat en dat daar over nagedacht is lijkt me duidelijk. Aan de hand van het gewauwel wordt vanzelf duidelijk waarom de uiteindelijke oplossing tot stand gekomen is.
Uiteindelijk is duidelijk geworden dat de spoorcapaciteit roet in het eten gooit. Ik vraag me af of dat duidelijk was geworden als er geen gewauwel was geweest.
 

29-07-2011 22:29:46
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
MDDM (vr 29 jul 2011 14:28:32 https://www.somda.nl/forum/10713/p347928/):
Gaat mij meer om het gewauwel van het had ook zo en zo gekund. Nee dus. Want als het zo en zo wel had gekund, was het ook zo gegaan.


Dus... als de gene voor jou de sloot in springt doe jij dat ook? %09%

Dat "gewauwel" creëert soms de meest creatieve oplossingen!
Ookal is somda voor de hobby bedoeld maar ik heb zo het idee dat Somda ook wel bekend is bij de "heren van de grote tafel"


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

29-07-2011 22:38:29
maurits
maurits
Discussies afdoen als "gewauwel" zegt meer over de poster hiervan, dan over de mensen die de discussie voeren. Zolang discussies goed onderbouwd en zonder allerlei fantasieën gevoerd worden, lijkt me daar niks mis mee. En voor zover ik het kan lezen was de discussie in dit topic prima onderbouwd.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

29-07-2011 23:05:35
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: zullen we weer on-topic gaan?


Groet, Spiketrain
 

30-07-2011 00:32:19
broek53
broek53
Quote
MDDM (vr 29 jul 2011 11:39:20 https://www.somda.nl/forum/10713/p347915/): Is het nou elke keer nodig om over de genomen beslissingen een topic te gaan starten en daar eens uitgebreid over te gaan discussiëren? De genomen maatregelen zijn niet voor niks. De beleidsbepalers zullen heus niet zomaar dit scenario in elkaar gedraaid hebben.
Drie dingen:
1. Deze topics geven in het algemeen informatie over hoe een buitendienststelling en de maatregelen daaromheen in elkaar zitten. Ze hebben dus niet primair tot doel te gaan discussiëren.
2. Bij de meer complexe afhandelingen is het voor de liefhebber volgens mij interessant en leerzaam om te bespreken hoe het in elkaar zit, maar ook hoe het anders gekund zou hebben. Dan kom je algauw op de vraag waarom er voor het ene gekozen is en niet voor het andere. Dat is nog niet eens kritiek - en ik zou overigens geen enkele reden weten waarom we (zeker het doorgasans welingelichte en deskundige deel van Somda) het daar niet over zouden moeten/kunnen hebben.
3. Inderdaad zullen de "beleidsbepalers" de scenario's niet zomaar in elkaar gedraaid hebben. Het klinkt echter alsof we ons om die reden dankbaar in het stof moeten werpen, en het suggereert een mate van autoriteit die er niet is. De "beleidsbepalers" zijn geen hooggeplaatste autoriteiten, maar mensen als jij en ik, althans: in ieder geval mensen zoals ik, want ik heb dat soort werk vele jaren gedaan voor zover het de grote buitendienststellingen van nieuwbouwprojecten betrof - in het Amsterdamse, ook dat nog.

Tuurlijk heb je gelijk dat je bij een of/of-mogelijkheid al gauw vermoeiende welles-nietes-discussies kunt krijgen. In dit geval is het een klus waarbij Hispeed diverse, onderling heel verschillende mogelijkheden heeft om de treindienst af te handelen. Die hebben we aangeduid en besproken en nu zijn we op zoek naar de reden waarom juist deze oplossing uit de bus gekomen is.

Verder on-topic: ik zal bij Hispeed eens te biecht gaan, dan weten we het maar %06%
 

30-07-2011 11:47:51
MDDM
MDDM
Jammer dat ik niet inhoudelijk mag reageren, want dan ga ik wsl off topic. (doe ik met deze reactie al dus laat ik het hier maar bij)


Gr Joop mcn Lls
 

30-07-2011 16:29:28
train85
train85
Quote
broek53 (za 30 jul 2011 00:32:19 https://www.somda.nl/forum/10713/p348033/):
Quote
MDDM (vr 29 jul 2011 11:39:20 https://www.somda.nl/forum/10713/p347915/): Is het nou elke keer nodig om over de genomen beslissingen een topic te gaan starten en daar eens uitgebreid over te gaan discussiëren? De genomen maatregelen zijn niet voor niks. De beleidsbepalers zullen heus niet zomaar dit scenario in elkaar gedraaid hebben.

Verder on-topic: ik zal bij Hispeed eens te biecht gaan, dan weten we het maar %06%
Wat wil je dan weten van NShispeed? Je kan ook mij een PB sturen, werk bij hispeed in de planning, kan je van alles uitleggen.

Laatst bewerkt door train85 op 30-07-2011 16:33