Goederentreinen rond Goslar-Bad Harzburg ?
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
27-07-2011 16:44:44
phantom
phantom
Hallo,

Ik ben erg nieuwsgierig of iemand me kan vertellen of er op de duitse lijnen KBS 320/330 en 353/354,of beter gezegd staions Goslar en Bad Harzburg nog goederen treinen rijden.
Ik ben zelf al aan het zoeken geweest maar duidelijkheid hierover heb ik niet kunnen krijgen.
Ik ga n.l. over anderhalve week naar de Harz/Wernigerode om een kleine week in die buurt te spelen met een andere spoorfanaat bij o.a de HSB.
De bedoeling was toch al om naar Goslar en Bad Harzburg te gaan vanwege het feit dat daar geen bovenleiding is nog werkende armseinen staan en men nog met BR218 rondrijd voor RE en RB treinen(reizigers dus)maar ik wil als de mogelijkheid er is ook wat cargo meepakken daar.
Mocht iemand iets weten dan hoor ik t graag.
Alvast bedankt voor de info.
 

27-07-2011 17:04:18
rob46
rob46
Een redelijk vaste omloop is een wekelijkse ballasttrein die naar Bad Harzburg komt, op zondag a. 14.50 en vertrekt om 9.00 op maandag. zie : http://www.flickr.com/photos/rob46/5820003483/in/photostream Vervoerder is MWB maar ook Locon is gesignaleerd. Verder geen reguliere Cargo's bij mijn weten.


57 jaar OV-fotografie.
 

27-07-2011 17:12:43
phantom
phantom
Bedankt voor je reactie.
Zal is kijken of we daar iets mee kunnen,en of deze nog altijd rijd
 

27-07-2011 21:00:56
sik214
sik214
Tussen Bad Harzburg en Goslar kom je langs een (deels) verlaten rangeerterrein met diverse stokoude goederenwagons, waarschijnlijk altijd alleen op het fabrieksterrein toegelaten geweest.

In Goslar heb je net na het station (richting Bad Harzburg) een brug waar vanaf je prachtige platen kan maken met oa het seinhuis. Kijk wel uit welk deel van het seinhuis/welke hoek je pakt, want onderin zit een Mc Donalds! Daar passeerde mij overigens toen een private vervoerder met een gemengde goederentrein.

Als je rond de Harz cargo wilt zien kun je ook naar Quedlingburg (Oost Harz) daar heeft een bedrijf een steenverlading. Die rijden met hun eigen Maxima.

Ook Nordhausen (Zuid Harz) met groot rangeerterrein tegen station aan vind ik persoonlijk de moeite waard (rangeerdienst met nieuwe Voith Gravita's), maar ook oudere gasten als 232'ers. En dan heb je natuurlijk de Rübelandbahn (voornamelijk BR185), maar met nname vanaf Blankenburg ook Maxima's/Blue Tiger (alle HVLE).

Quedlingburg/Nordhausen zijn beide per HSB bereikbaar, Rübeland en Blankenburg zijn redelijk goed bereikbaar per bus, voor het geval jullie geen auto hebben.

PS. Toeval of niet, toen ik laatst in Bad Harzburg was reden alle trek-duw-treinen met BR218 met stuurstand voorop naar Bad Harzburg, oftewel een stuurstand op de foto onder de seinbrug vanaf het station gezien.
 


27-07-2011 21:51:41
phantom
phantom
Quote
sik214 (wo 27 jul 2011 21:00:56 https://www.somda.nl/forum/10710/p347689/): Tussen Bad Harzburg en Goslar kom je langs een (deels) verlaten rangeerterrein met diverse stokoude goederenwagons, waarschijnlijk altijd alleen op het fabrieksterrein toegelaten geweest. 1

Als je rond de Harz cargo wilt zien kun je ook naar Quedlingburg (Oost Harz) daar heeft een bedrijf een steenverlading. Die rijden met hun eigen Maxima. 2

Ook Nordhausen (Zuid Harz) met groot rangeerterrein tegen station aan vind ik persoonlijk de moeite waard (rangeerdienst met nieuwe Voith Gravita's), maar ook oudere gasten als 232'ers.3

PS. Toeval of niet, toen ik laatst in Bad Harzburg was reden alle trek-duw-treinen met BR218 met stuurstand voorop naar Bad Harzburg, oftewel een stuurstand op de foto onder de seinbrug vanaf het station gezien.


Dat zijn een stel waardevolle tips,dank je wel.

1)Is dat rangeer terrein met antieke spul gewoon te bezoeken c.q fotograferen of moet je daar dingen voor doen waarbij je regels moet overtreden?

2)Die steenverlader met die Maxima heb je daar meer info over,drgl tijden of andere hulplinks ?

3)De rest vooral dat rangeer terrein te Nordhausen klinkt leuk, enig idee hoe of je daar ook iets van kan fotograferen zonder 10.00 palen en masten van een brug ofzo te zien ?

Dat van de HVLE stond natuurlijk al op het verlanglijstje %08% ,Blankenburg was en is in elk geval een bestemming die we gaan bezoeken,met de auto gelukkig
 

27-07-2011 22:04:45
sik214
sik214
1) Geen idee, vanuit paserende trein gezien.

2) Zie http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Quedlinburg Daar komt halverwege een stukje over die Mitteldeutsche Baustoffen Firma met Maxima!

3) Je kan het van het perron redelijk fotograveren. Naast het station is ook een lange verkeersbrug over het emplacement waar je aankomende/vetrekkende treinen best goed kunt platen. Daarachter is trouwens ook een oud depotje met opslag van oude locs.
Let trouwens goed op als je uit de Harz komt, de weg van Netzkater/Eisfelder Tahlmühle tot Nordhausen op de rollbockengoederentrein! Als er vervoer is neemt een oud DR-locje de wagens vanaf het rangeerterein naar de 'rollbockgrube'!

Succes en plaats even een link hier met de foto's als je terug bent
 

27-07-2011 22:43:21
phantom
phantom
Nogmaals dank voor je hulp/tips.
Voor ik het vergeetik heb gezocht naar info over tijden dat die treinen moete rijden en/of een plek waar je langs de lijn kunt zoeken maar verder dan wat promo artikelen kom ik niet,nog een idee ???
Wees niet bang zodra er fotos/filmpjes klaar zijn dan plak ik wel een linkje neer naar m'n Flickr pagina
Kan wel even duren eer de 1ste resultaten er zijn aangezien ik maar 1 dag thuis zal zijn na de vakantie en dan moet uitpakken etc,maandag gaan we weer hard aan t werk dus de tijd is dan beperkt %03%

Laatst bewerkt door phantom op 27-07-2011 23:28
 

28-07-2011 07:22:35
sik214
sik214
Fotoplekken weet ik verder niet.
Niet ver van Nordhuasen, in Sondershausen (noordzijde) zit een aansluiting waar de vlieggaswagens uit Nederland heengaan (belading losweg Awhv?).
 

28-07-2011 19:46:26
phantom
phantom
Jammer dat je me niet kunt helpen aan wat extra info over die grind treinen die men van en naar Quedlinburg kunt helpen.
Ik zal trachten er achter te komen,mocht er wat aan foto of info materiaal te voorschijn komen dan laat ik het wel weten.
 

19-04-2013 10:20:09
AlexEverts
AlexEverts
Hallo, Inmiddels zijn we alweer een tijdje verder. Ik hoop dat iemand mij informatie kan geven over de goederentreinen rond Goslar en Bad Harzburg? Zou de ballasttrein nog rijden?
Alvast bedankt
 

19-04-2013 21:53:53
rob46
rob46
Afgelopen winter heb ik niets zien rijden maar nu het warmer is geworden start men sowieso weer met beladen in Quedlinburg bij Mitteldeutsche Baustoffe GmbH. Ma/Za twee treinparen met Maxima's, echter altijd "Bei Bedarf". Of Bad Harzburg weer wordt bediend weet ik niet, zit nu in NL maar ben in juni weer enige weken in de Harz. Dan zet ik wel actuele info in dit topic. PS: kijk op m'n Flickrsite, daar kom je bijzondere zaken bij de HSB en Cargo's in het Harzervorland tegen.

Laatst bewerkt door rob46 op 19-04-2013 21:56


57 jaar OV-fotografie.
 

20-04-2013 12:11:41
phantom
phantom
Harzburg zelf wordt schijnbaar onregelmatig bedient voor het verladen van Schotter ofwel kiezelstenen,tijden niet kunnen vinden.
Maar die stellage aan de rand van t station is niet voor niets nieuwgebouwt en neergezet met vernieuwde spoor aansluiting een jaar of wat terug


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

21-04-2013 13:59:14
limbotrein
limbotrein
In Bad harzburg rijden het laatste jaar 218er met n wagen uit Hannover