Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Nijmeegse Vierdaagse

Maandag 18 jul 2011 - 13:05:29
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
De Gelderlander meld dat op de slotdag van Vierdaagse (a.s. vrijdag) Syntus z`n treindienst in de Betuwe in Za knipt en voor tanken kan uitgeweken worden naar Ut!
Zie www.gelderlander.nl

Syntus voorlichting: www.syntus.nl

Omdat erna in Ah genutseld wordt (24 juli t/m 26 augustus) pendeld Syntus alleen tussen Za en Tl en zal er regelmatig tankritjes naar Ut moeten worden gemaakt.

Maandag 18 jul 2011 - 13:30:11
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
In de 4400/9600 rijden in principe alle diensten sinds gisteren inmiddels met 5 of 6 bakken SGMm, heeft ongetwijfeld ook met de Nijmeegse Vierdaagse te maken.

Maandag 18 jul 2011 - 13:33:06
MDDM
MDDM
@gvttreinen: Komt er dan een tankwagen op CTW of OZ?

Gr Joop mcn Lls

Maandag 18 jul 2011 - 14:41:27
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Dat vermeld de krant helaas niet...

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 18 jul 2011 - 16:50:47
marotrans
marotrans
Wat de krant wél vermeld:
"Syntus mag tijdens de slotdag van de Vierdaagse niet op het dan extra drukke spoor Arnhem-Nijmegen komen."

Kan dat zo maar??

Maandag 18 jul 2011 - 16:57:20
kniesoor
kniesoor
Da's elk jaar zo...

Maandag 18 jul 2011 - 19:04:04
treintim
treintim
Quote
gvttreinen (ma 18 jul 2011 13:05:29 somda.nl): *knip* en zal er regelmatig tankritjes naar Ut moeten worden gemaakt.
Nu vraag ik mij af of dat echt zo regelmatig moet... de DM'90s rondom Zl worden bijv. 's nachts afgetankt en kunnen het daarna van aanvang dienst tot einde dienst gewoon helemaal uithouden zonder te worden bijgetankt...
Dus waarom zou Syntus niet gewoon zorgen dat de treinstellen op Tl-Za bij aanvang dienst een volle tank hebben, zodat ze pas bij einde dienst weer hoeven te worden getankt?

Maandag 18 jul 2011 - 19:20:44
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Dat zal ook ongetwijfeld gebeuren of denk je dat ze elke twee uur gaan tanken ofzo?

Maandag 18 jul 2011 - 19:53:07
treintim
treintim
Nee, maar waarom zou er dan nog in Ut moeten worden getankt?
Donderdag en zaterdag is Ah immers gewoon bereikbaar voor Syntus.

Maandag 18 jul 2011 - 22:31:26
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Als er één stel van vroeg tot laat rijdt dan kan die het wellicht geen twee dagen volhouden. Maar dat tanken zal vooral slaan op die periode van een maand daarna.

Maandag 18 jul 2011 - 22:35:26
waalkade
waalkade
Is het niet zo, dat tijdens de verbouwing van Ah Syntus naar Ut gaat om te tanken.
En niet alleen tijdens de vierdaagse.

Maandag 18 jul 2011 - 22:51:38
bart84
Moderator
bart84
Daarnaast is de Vierdaagse Folder een beetje misleidend.
Er staat dat er op vrijdag extra treinen rijden (serie 703000 en 703100), maar deze rijden in plaats van de gewone 3000 en 3100. Deze twee series zijn ingekort tot Ah.

Mvg. Bart

Maandag 18 jul 2011 - 23:18:18
NDS
NDS
Ik heb even een blik geworpen in de reisplanner en daar zie ik dat NSR weer op vrijdag minder treinen dan normaal laat rijden tussen Arnhem en Nijmegen, 6x per uur ipv 8x per uur. Dit zie ik al jaren maar ik begrijp het nog steeds niet.

Tegenwoordig vermijd ik dat baanvak om die reden die dag ook maar.

groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Maandag 18 jul 2011 - 23:31:50
bart84
Moderator
bart84
En daarom is het zo gek dat Syntus niet Ah-Tl mag rijden. Er rijdt een stoptrein minder (2x p/u), dus zou er juist extra plaats moeten zijn op dat baanvak. Het enige probleem wat ik met kan voorstellen is de perroncapaciteit in Ah, aangezien naar de kerende 3000 en 3100 ook de 703000 en de 7031000 een plaatsje dienen te krijgen.

Mvg. Bart

Maandag 18 jul 2011 - 23:43:37
NDS
NDS
Dat leverd geen extra keringen op omdat ze daar normaal ook keren van Nm naar Ut of anders om.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Maandag 18 jul 2011 - 23:46:59
mdj
mdj
Quote
bart84 (ma 18 jul 2011 22:51:38 somda.nl): Daarnaast is de Vierdaagse Folder een beetje misleidend.
Er staat dat er op vrijdag extra treinen rijden (serie 703000 en 703100), maar deze rijden in plaats van de gewone 3000 en 3100. Deze twee series zijn ingekort tot Ah.
Overstappen 3x00 van en naar 703x00 zijn cross platform: van 3-4 of van 6a-7.

7500 en 7600 (opgeheven Arnhem-Nijmegen) worden zo aan elkaar geknoopt en rijdt onder 697600.

Bij twijfel: gebruik beton.

Maandag 18 jul 2011 - 23:55:25
mdj
mdj
Quote
NDS (ma 18 jul 2011 23:43:37 somda.nl): Dat leverd geen extra keringen op omdat ze daar normaal ook keren van Nm naar Ut of anders om.

Groetjes Michiel
Jewel, want in Arnhem wordt er lang gekeerd. 3000 keert op 3100 en andersom, 703000 keert op 703100 en andersom.

Sporen 4 en 7 worden dus een kwartier bezet gehouden door deze series, spoor 3 en 6a zelfs 27 minuten.

Spoor 7 krijgt het sowieso druk:
.15-30 door de 3100->3000
.27-34 door de 30900
.36-40 door de 3600 richting Zp/Zl
.42-50 door de 30700

Zou me niets verbazen als ze syntus toch op spoor 6b laten keren...

Laatst bewerkt door mdj op Maandag 18 jul 2011 om 23:59:48

Bij twijfel: gebruik beton.

Dinsdag 19 jul 2011 - 09:30:51
john2
john2
Quote
timtrein (ma 18 jul 2011 19:20:44 www.somda.nl): Dat zal ook ongetwijfeld gebeuren of denk je dat ze elke twee uur gaan tanken ofzo?
Als ik in Heerlen ben en ik zie dat er een Euregiobahn binnen komt vanaf Aken. Dan wordt deze trein na het uitstappen van de passagiers afgerangeerd om afgetankt te worden.

Laatst bewerkt door john2 op Dinsdag 19 jul 2011 om 13:02:14, reden: type fout hersteld.

Dinsdag 19 jul 2011 - 13:00:56
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Een Talent hoeft echt niet elke 2,5 uur te tanken hoor. Dus dat zal zeker niet met elke trein gebeuren!

Dinsdag 19 jul 2011 - 14:10:28
mren
mren
De AH to Go op het station in Nm is geopend tot zaternacht 0:30.

Dinsdag 19 jul 2011 - 19:09:38
HansBeeker
HansBeeker
Quote
john2 (di 19 jul 2011 09:30:51 somda.nl):
Quote
timtrein (ma 18 jul 2011 19:20:44 www.somda.nl): Dat zal ook ongetwijfeld gebeuren of denk je dat ze elke twee uur gaan tanken ofzo?
Als ik in Heerlen ben en ik zie dat er een Euregiobahn binnen komt vanaf Aken. Dan wordt deze trein na het uitstappen van de passagiers afgerangeerd om afgetankt te worden.
Nee, niet altijd gebeurt dit. Dit gebeurt een enkele keer per dag. Toevallig dat jij het dan steeds ziet natuurlijk.
Althans: De planningen zeggen van niet. De praktijk kan alleen anders zijn

Dinsdag 19 jul 2011 - 19:45:53
mren
mren
Quote
timtrein (ma 18 jul 2011 22:31:26 www.somda.nl): Als er één stel van vroeg tot laat rijdt dan kan die het wellicht geen twee dagen volhouden. Maar dat tanken zal vooral slaan op die periode van een maand daarna.
Een slag Tl-Ah-Tl is ongeveer 200km, dus zal een DM'90 dat net één dag (9 slagen, verbruik 1:1, tankinhoud 2000l) volhouden.

Dinsdag 19 jul 2011 - 20:46:39
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Maar we hadden het hier over de megaroute Tl-Za en dat is pakweg 25 km enkele reis, dus ruim 50 retour. Is 100 km voor Tl-Ah niet ietwat overdreven trouwens??

Dinsdag 19 jul 2011 - 20:49:05
Geerrritt
Geerrritt
Quote
mdj (ma 18 jul 2011 23:55:25 somda.nl):
Zou me niets verbazen als ze syntus toch op spoor 6b laten keren...
Waarschijnlijker lijkt me spoor 9, gebeurd vaker bij verstoringen. En als er een stel afgerangeerd moet worden komt deze op spoor 8 aan.

Dinsdag 19 jul 2011 - 21:03:02
mren
mren
Quote
timtrein (di 19 jul 2011 20:46:39 www.somda.nl): Is 100 km voor Tl-Ah niet ietwat overdreven trouwens??
96 tariefeenheden volgens de reisplanner. Plus nog paar minuten stationair draaien op beide eindpunten.

Dinsdag 19 jul 2011 - 21:07:19
bloemkool
bloemkool
Quote
mren 96 tariefeenheden volgens de reisplanner. Plus nog paar minuten stationair draaien op beide eindpunten.
96 tariefeenheden is via Ut Bij mijn weten is het via Op 44 tariefeenheden en reëel ongeveer 43 km.

Laatst bewerkt door bloemkool op Dinsdag 19 jul 2011 om 21:07:42


Dinsdag 19 jul 2011 - 21:10:19
mren
mren
Oh ja, dat is waar ook, het is zo'n flauw reizigers-naai-traject.

Dinsdag 19 jul 2011 - 21:30:20
thom
thom
Quote
HansBeeker (di 19 jul 2011 19:09:38 somda.nl):
Quote
john2 (di 19 jul 2011 09:30:51 somda.nl):
Quote
timtrein (ma 18 jul 2011 19:20:44 www.somda.nl): Dat zal ook ongetwijfeld gebeuren of denk je dat ze elke twee uur gaan tanken ofzo?
Als ik in Heerlen ben en ik zie dat er een Euregiobahn binnen komt vanaf Aken. Dan wordt deze trein na het uitstappen van de passagiers afgerangeerd om afgetankt te worden.
Nee, niet altijd gebeurt dit. Dit gebeurt een enkele keer per dag. Toevallig dat jij het dan steeds ziet natuurlijk.
Althans: De planningen zeggen van niet. De praktijk kan alleen anders zijn
De truuk is dat het niet elke keer hetzelfde stel is wat getankt word
Elke slag komt er een ander stel naar NL, en zo wordt een aantal stellen op een deel van de dag getankt.

Woensdag 20 jul 2011 - 15:58:00
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Heeft dat er misschien mee te maken dat diesel in Nederland goedkoper is?


Woensdag 20 jul 2011 - 16:06:34
HansBeeker
HansBeeker
In Duitsland heb je ook niet overal de mogelijkheid om te tanken. Het stelletje dat Stolberg Altstadt aandoet, kan daar niet tanken hoor. Dan zou er onderweg een uitwisselslag moeten zijn. En dat willen ze niet, want nu kan er gewoon tussendoor getankt worden.

Woensdag 20 jul 2011 - 16:30:58
broek53
broek53
Toen de nieuwe tankplaat in Heerlen werd aangelegd, heb ik mij laten vertellen dat de prijs van de (rode) diesel in NL daar een belangrijke rol in speelde.

Donderdag 21 jul 2011 - 00:13:37
dh3201
dh3201
Destijds werd de Duitse 624 van de verbinding Leer-Groningen (toen die nog naar Groningen reed) ook altijd in Groningen getankt omdat de diesel in Nederland goedkoper was.

Shqiperise-lopers?