Kamervragen over trein 783
Forum: Algemeen - Algemeen
15-07-2011 10:01:23
bultena
bultena
Naar aanleiding van klachten van kamerleden uit Groningen dat de 783 een aantal dagen per week ca. 20 minuten in Assen stilstaat was er gisteren een verhaal in de pers dat NS nu zou hebben besloten 'de laatste trein naar het westen' door de week een half uur eerder te laten rijden en in het weekend een half uur later. Dan zouden er geen conflicten met zijn met de 783 vanwege enkelspoor door onderhoud. Naar mijn idee conflicteert de laatste trein naar het westen - ik zou daarvoor de 586 benoemen - helemaal niet met de 783. Dat is denk ik wel het geval met de 9194. Weet iemand meer en ook wanneer dit zou ingaan?

Laatst bewerkt door spiketrain op 15-07-2011 10:25
 

15-07-2011 10:55:56
train85
train85
De 783 moet inderdaad in Asn wachten op kruising met de 9194.
Alleen in de nachten vr op za en za op zo, staat in Asn niet zo lang.
Maar in de meeste gevallen kan die 4 minuten eerder weg uit Asn en in de nacht do op vr zelfs 10 minuten eerder weg.
 

15-07-2011 15:36:45
ZJ37
ZJ37
Kamervragen over één treintje? Misschien zijn Kamervragen over de vele recente en langdurige (stroom)storingen (Hlm, Rsd, Ddr, Amf) wat relevanter.  

15-07-2011 16:20:15
jorgo
jorgo
Vertegenwoordig je het volk als je je eigen ongemak in de landelijke politiek aan de kaak gaat stellen? %03%

Laatst bewerkt door jorgo op 15-07-2011 16:20
 


15-07-2011 19:54:46
thom
thom
Kennelijk kan dat tegenwoordig dus wel.... %03%  

15-07-2011 21:05:24
bart84
Moderator
bart84
Kan ik de 783 en de 9194 hier zomaar in een adem noemen?
Als ik naar de Groningse diensten kijk, zie ik dat er enkel in de nacht van wo op do, vr op za en za op zo een LM Asn-Gn (79194) rijdt. In de andere vier nachten denk ik dat de 783 in Asn wacht om met de 9194 te combineren en samen terug te gaan naar Gn. In een van de diensten rijd de Mcn van de 9194 zelfs de 783. En juist in de nachten dat de 79194 niet rijdt, staat de 783 (zo'n 20 min) stil in Asn.
Daarnaast is de 783 niet de laatste trein naar Gn, ook de 787 rijdt nog (op zondag na).

Laatst bewerkt door bart84 op 15-07-2011 21:07


Mvg. Bart
 

17-07-2011 23:38:33
dedominee
dedominee
Quote
jorgo (vr 15 jul 2011 16:20:15 https://www.somda.nl/forum/10655/p345959/): Vertegenwoordig je het volk als je je eigen ongemak in de landelijke politiek aan de kaak gaat stellen? %03%


Ja, want het is een concretisering van het deelbelang. Het algemeen belang bestaat uit een vertegenwoordiging van deelbelangen die samen een conclusie vormen die ten tijde van het nemen van het besluit het algemeen belang vormen. Omdat de Tweede Kamer bestaat uit representanten uit allerlei hoeken en gaten is de Tweede Kamer het instituut dat het politieke algemene belang maakt en tevens ook het lichaam vormt van de geïnstitutionaliseerde wantrouwen tegen de concretisering van het algemeen belang.

Het is dus van belang dat representanten van deelbelangen hun belangen kenbaar maken en op die manier deel uit laten maken van het algemeen belang.
 

17-07-2011 23:51:00
broek53
broek53
Geloof je nu zelf wat je zegt? Dat moet wel, voor een dominee, maar het is in relatie tot het werk van de Tweede Kamer vol-sla-gen nonsens. Tenzij je ermee wilt verdedigen dat een kamerlid vragen gaat stellen over de te hoge kosten van het zakje patat bij Kwalitaria Piet Friet.  

18-07-2011 00:04:17
dedominee
dedominee
Ik citeer bijna letterlijk een mr. prof. in de rechtsfilosofie; en het lijkt me toch wel heel erg raar dat de beste man, trouwens ook nog universitair hoofddocent, dit fout zou hebben.

Zelf bemerk je ook wel dat ik gelijk heb, maar daarvoor moeten we het even nog verder in het extreme trekken denk ik. Je gaf zelf al een aardige voorzet. Als ik je even selectief mag quoten:

Quote
broek53 (zo 17 jul 2011 23:51:00 https://www.somda.nl/forum/10655/p346235/): Tenzij je ermee wilt verdedigen dat een kamerlid vragen gaat stellen over de te hoge kosten van het zakje patat bij Kwalitaria Piet Friet.


Dat is inderdaad wat ik verdedig. Dat heet nou democratie. Als er in de Tweede Kamer een beperking zou zijn om iets te bespreken over wat dan ook, dan leven we niet in een vrij land. Het is dé essentie van een democratie; dat een volk de macht van de regering kan laten inkrimpen als het niet doet wat het volk wil. (positieve bevestiging van mijn stellingname)

Wanneer het volk (lees: de Tweede Kamer) een verbod zou krijgen om te praten over het zetmeelgehalte in de patat of het niet mogen dragen van een burka als overheidsambtenaar -iets wat ik dus een nondiscussie vind- dan heet dat een totalitair regime. Zulke regimes zijn in het verleden zonder uitzondering overgegaan tot beperkingen van individuele vrijheden. Zoals het verbieden van demonstraties. (negatieve bevestiging van mijn stellingname)

Samengevat: ik geloof dus inderdaad wat ik zeg en volgens mij ben je het eigenlijk nog met mij eens ook.
 

18-07-2011 00:26:19
thom
thom
Natuurlijk mag je bespreken wat je wilt, ga je gang. Maar volgens mij is er ook nog zoiets als volksbelang... %03%

Wat is het nut van de vertraging van 1 trein gaan bespreken in de tweede kamer ? Dat heeft totaal geen belang voor het totale volk, dat treft alleen een kleine groep reizigers, meer niet...
Als je al dat soort treinen gaat bespreken houden ze in de tweede kamer geen tijd meer over zeg...

Get real alsjeblieft...

Laatst bewerkt door thom op 18-07-2011 00:29
 

18-07-2011 01:12:30
broek53
broek53
Quote
dedominee (ma 18 jul 2011 00:04:17 https://www.somda.nl/forum/10655/p346239/): Ik citeer bijna letterlijk een mr. prof. in de rechtsfilosofie; en het lijkt me toch wel heel erg raar dat de beste man, trouwens ook nog universitair hoofddocent, dit fout zou hebben.

Zelf bemerk je ook wel dat ik gelijk heb, maar daarvoor moeten we het even nog verder in het extreme trekken denk ik. Je gaf zelf al een aardige voorzet. Als ik je even selectief mag quoten:

Quote
broek53 (zo 17 jul 2011 23:51:00 https://www.somda.nl/forum/10655/p346235/): Tenzij je ermee wilt verdedigen dat een kamerlid vragen gaat stellen over de te hoge kosten van het zakje patat bij Kwalitaria Piet Friet.


Dat is inderdaad wat ik verdedig. Dat heet nou democratie. Als er in de Tweede Kamer een beperking zou zijn om iets te bespreken over wat dan ook, dan leven we niet in een vrij land. Het is dé essentie van een democratie; dat een volk de macht van de regering kan laten inkrimpen als het niet doet wat het volk wil. (positieve bevestiging van mijn stellingname)

Wanneer het volk (lees: de Tweede Kamer) een verbod zou krijgen om te praten over het zetmeelgehalte in de patat of het niet mogen dragen van een burka als overheidsambtenaar -iets wat ik dus een nondiscussie vind- dan heet dat een totalitair regime. Zulke regimes zijn in het verleden zonder uitzondering overgegaan tot beperkingen van individuele vrijheden. Zoals het verbieden van demonstraties. (negatieve bevestiging van mijn stellingname)

Samengevat: ik geloof dus inderdaad wat ik zeg en volgens mij ben je het eigenlijk nog met mij eens ook.
Ik reageer alleen nog even om het laatste te ontkennen. Verder gaat het hier niet om rechtsfilosofie, maar om zeer laag bij de grondse, maar wel erg praktische overwegingen als de besteding van tijd en geld aan de onterechte jeuk in hun rechterteen.
De vraag was overigens niet of de kamerleden dat mogen, maar of ze dan het volk vertegenwoordigen. Jouw antwoord zal ongetwijfeld "ja" zijn, welnu, dan weten we dat ook weer. En ik hoop dat het volk deze vertegenwoordigers vanwege hun overmatige aandacht voor (al dan niet persoonlijke) trivia afstraft.
 

18-07-2011 10:00:40
bultena
bultena
Mijn oorspronkelijke vraag was of iemand wist welke tijden van welke trein(en) door NS worden aangepast en wanneer. Filosofie over democratie e.d. vind ik niet zo boeiend!  

18-07-2011 10:02:37
daniel81
daniel81
Ik ben het volstrekt ermee eens dat de Kamer zich niet over dit soort futiliteiten zou moeten buigen, maar in de politiek is dit helaas niet uitzonderlijk. Sterker nog, de tendens is dat dit steeds meer gebeurt. En waarom? Kamerleden willen graag dicht bij de burger staan, en de burger maakt zich vooral druk over die trein waarin-ie 25 minuten stilstaat, en niet over een begrotingstekort van 1% minder of meer.
Daarnaast is 'volksvertegenwoordiging' ook een relatief begrip: het suggereert dat de belangen van het hele volk evenwichtig vertegenwoordigd worden, vaak vertegenwoordigt men echter vooral degene met de grootste mond, of in elk geval degene die het beste de weg weet in het politieke circus.
Zelf heb ik in mijn dagelijkse werk ook veel met de politiek te maken, en daar zie je hetzelfde verschijnsel: de politiek zwaarste zaken zijn niet de dingen die echt iedereen aangaan, maar de zaken waarin een burger een raadslid, wethouder of burgemeester benadert en die doen vervolgens allerlei toezeggingen zonder de gevolgen te overzien, en zo worden het dossiers van jewelste die eigenlijk nergens over gaan.

En specifiek in dit geval is er zo te zien één kamerlid dat zich actief roert, aangezien de vorige futiliteiten zich ook allemaal in Drenthe afspeelden (kamervragen over IC-status Hgv, opheffen Emnb).
 

19-07-2011 07:45:17
mdeen
mdeen
Quote
thom (ma 18 jul 2011 00:26:19 https://www.somda.nl/forum/10655/p346240/): Natuurlijk mag je bespreken wat je wilt, ga je gang. Maar volgens mij is er ook nog zoiets als volksbelang... %03%

Wat is het nut van de vertraging van 1 trein gaan bespreken in de tweede kamer ? Dat heeft totaal geen belang voor het totale volk, dat treft alleen een kleine groep reizigers, meer niet...
Als je al dat soort treinen gaat bespreken houden ze in de tweede kamer geen tijd meer over zeg...

Get real alsjeblieft...

Ik denk dat je het wat algemener moet zien. Er zijn weinig mensen die begrijpen dat je een trein een half uur moet ophouden als je daarna 5 uur aan onderhoud kunt doen. Het is een bewustwording, of van Prorail om zulke stunts niet te doen (want het is echt geen unicum), of van de burger dat het niet anders kan.

Ik sta nog altijd in het kamp dat Prorail zulke stunts niet moet uithalen. Vooral niet als blijkt dat het de helft van de tijd niet nodig is. Dan moet je je onderhoud beter plannen.
En je maakt me niet wijs dat je 4 dagen in de week 6 uur onderhoud nodig hebt.

Misschien dat deze kamervragen daar verandering in brengen.
 

19-07-2011 12:55:11
timtrein
timtrein
Ik hoop het, maar het zou de politiek sieren als ze dat dan ook zo brengen! Dan ga je dus vragen stellen over dat onderhoudsrooster, en niet over een trein die een halfuur in plaats XYZ staat te wachten.  

20-07-2011 20:55:14
christrein
christrein
Er komen wel meer melding binnen dat treinen zonder geldige reden stilstaan in het noorden; dus zo eigen is het ongemak nu ook weer niet. Gister stond een trein in Meppel stil vanuit Leeuwarden, omdat er tussen Groningen en Meppel problemen waren met een goederentrein. lijkt me niet een aanvaardbaar excuus. toch?

Laatst bewerkt door christrein op 20-07-2011 20:55
 

20-07-2011 20:57:26
woepje
woepje
Is het ook niet. Had die trein gewoon moeten doorrijden in plaats van wachten totdat het deel uit Gn gekomen is om te combineren. Men combineert nu in Mp namelijk (richting Zl alleen).  

20-07-2011 21:37:59
thom
thom
Dat lijkt me ook een incidenteel proleem, geen standaard ingeplanned gebeuren, en daar draait het hier nou juist om  

21-07-2011 13:06:06
jeanne
jeanne
Quote
woepje (wo 20 jul 2011 20:57:26 https://www.somda.nl/forum/10655/p346609/): Is het ook niet. Had die trein gewoon moeten doorrijden in plaats van wachten totdat het deel uit Gn gekomen is om te combineren. Men combineert nu in Mp namelijk (richting Zl alleen).


Behalve wanneer de Groninger te laat is dan gaat Leeuwarder zonder koppelen gelijk door in Meppel, zoals gisterenmiddag.