22-06-2011 12:27:38 | ||
---|---|---|
Hoera63
|
Ik reis dit blok elke dag tussen Amrn en Hlm, nou viel het me op dat er her en der nieuwe seinen langs de baan lagen. Niets bijzonders natuurlijk, maar op een aantal punten stonden ook nieuwe bevestigingspunten voor seinen. Wordt er tussen Amr en Utg seinverdichting toegepast? Weet iemand dat? |
22-06-2011 12:34:02 | ||
---|---|---|
broek53
|
Jawel, en tussen Utg en Zd ook (maar iets later, meen ik). |
22-06-2011 14:22:18 | ||
---|---|---|
R1-2010
|
Gebeurt iets dergelijks ook tussen Ut (Htn) en Gdm / Ht, eventueel (naar ik hoop) gecombineerd met snelheidsverhoging? |
22-06-2011 16:31:03 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
De hele infra Ut-Htnc wijzigt de komende jaren (o.a. volledige viersporigheid) en daarbij hoort ook seinverdichting. Het stukje Htn-Htnc is - voor wat het nu waard is - al van 130 naar 140 gegaan. |
23-06-2011 00:47:08 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Dat geldt alleen voor de buitensporen. De perronsporen (binnensporen) zijn over de hele lengte op dit moment "slechts" 80 km/h. Groetjes, Emiel |
23-06-2011 01:08:20 | ||
---|---|---|
Hoera63
|
QuoteWeet je toevallig ook of dit is voor ETMET Amr - Ehv? |
23-06-2011 08:28:31 | ||
---|---|---|
WLE 21
|
Voor wat betreft de Zaanlijn gaan ze inderdaad extra blokken maken/blokken verschuiven, en daarmee ook het versprongen blok recht trekken. Ook was er sprake van om bepaalde overwegen aan de seinen te koppelen. Een overweg achter een (niet bediend) sein zal dan pas sluiten als het blok achter het sein vrij is, met gevolg dat het sein dus iets later uit de stand stop zal komen. Hiermee moeten de veelvuldige overwegstoringen op deze lijn voorkomen worden. Dit zou dan moeten gaan om de overweg Guisweg (Kzd), Dorpstraat (Kma) en Vaartdijk (Nvbr). Of het laatste ook direct (of überhaubt nog) gerealiseerd gaat worden weet ik niet. |
22-09-2011 12:18:09 | ||
---|---|---|
Hoera63
|
*Schop* Volgens http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/article11454221.ece/Zaanlijn-plat-voor-sneller-spoor- worden de seinen komend weekend veranderd en verplaatst. Worden de seinen ook meteen vernieuwd? De huidige seinen zijn vrij oud (groene lamp in het midden ipv boven). |
22-09-2011 12:24:01 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Zegt de positie van die lampen iets over hoe oud die seinen zijn? |
22-09-2011 12:25:12 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
En dan nog. Moet iets dat 'oud' is per sé vervangen worden? Met vriendelijke groet, Robin |
22-09-2011 12:38:59 | ||
---|---|---|
Hoera63
|
QuoteYep. Het oude seinenstelsel (uit mijn hoofd van voor 1955?) heeft de groene lamp in het midden en geel boven, en alle seinen vanaf die datum hebben de groene lampen boven. @RSK-Mat92: Dat zeg ik niet, ik vraag ÓF ze vervangen worden voor nieuwere exemplaren. |
22-09-2011 12:39:58 | ||
---|---|---|
broek53
|
De seinen op de Zaanlijn zijn hier en daar zo oud dat je ze in tweeën trekt als ze in de kraan genomen worden (ervaring van de verplaatsing van krommenie-A destijds). Ze zijn dan ook al een jaar of 50 oud. Overigens: als er nu nog geen nieuwe afgekruiste seinen staan, zullen de bestaande toch wel verplaatst worden. |
22-09-2011 12:48:29 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteIk meen me te herinneren dat de achtergrondschermen aan de achterzijde wit waren en de lampenhuizen aan de achterzijde zwart. Klopt dat een weet iemand wanneer men het huidige verfschema invoerde? |
22-09-2011 12:52:45 | ||
---|---|---|
broek53
|
Er heeft ook een korte periode een gestreepte zwart-witte beschildering op gezeten, maar dan weer over zowel het achtergrondscherm als het lampenhuis. Vraag mij niet naar jaartallen |
22-09-2011 12:55:47 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteHet seinstelsel met deze seinen dateert zelf uit 1954, dus ik denk dat je ergens mee in de war bent. Zover ik weet, heeft groen altijd bovenin gezeten - met uitzondering van de seinen met vier lampen, die het seinbeeld 'dubbel geel" konden tonen en daartoe bovenin een extra gele lamp hadden. |
22-09-2011 13:03:40 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
In Brabant en Limburg is het gros van P-seinen en bediende seinen voorzien van de groene lamp in het midden. Zijn die dan allemaal van de jaren '50? |
22-09-2011 13:16:19 | ||
---|---|---|
Apda
|
Uit 'De beveiligingen bij de Nederlandse Spoorwegen', speciaal nummer van Op de Rails (NVBS) uit december 1980: Quote |
22-09-2011 13:22:52 | ||
---|---|---|
tgvfan
|
Seinverdichting is leuk... maar wat we er eigenlijk nodig hebben is een viersporige lijn met snelheden tot 140 km'h. |
22-09-2011 13:30:48 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Seinverdichting is schijnbaar een goedkoper alternatief om de capaciteit te vergroten, anders had men heus de lijn wel viersporig en 140 km/h gemaakt. Met vriendelijke groet, Robin |
22-09-2011 13:37:23 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Nu heb je het over een baanvak waar de snelheden niet hoog zijn: Zd-Kma is maximaal 100 km/u, rondom Kma 110 km/u en Kma-Utg 130 km/u. Wat doet Prorail eigenlijk met de seinen die langs het linkerspoor staan? |
22-09-2011 13:43:23 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteEn dat door de Zaanstreek heen - dat zou in ieder geval een werkgelegenheidsproject van jewelste zijn. In die visie moet er natuurlijk ook een tweede Hemtunnel / Zaandam / Sloterdijk laag bij, neem ik aan. Laatst bewerkt door broek53 op 22-09-2011 13:43 |
22-09-2011 14:12:01 | ||
---|---|---|
Hoera63
|
Leg de spoorlijn dan meteen verdiept tussen Wormerveer en net voor Zaandam, dan hoeft dat later ook niet meer en is het spoor ook niet zo'n muur door de Zaanstreek. */sarcasme* Overigens hebben we het al eens gehad over de viersporigheid in de Zaanstreek (daar wilde ik eerst ook posten), maar het topic is niet te vinden. Laatst bewerkt door Hoera63 op 22-09-2011 14:14 |
22-09-2011 14:19:13 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteWaarom meteen viersporig? Je zou aan een tweede (enkelsporige) lijn ongeveer parallel aan de bestaande lijn kunnen denken. |
22-09-2011 14:32:49 | ||
---|---|---|
broek53
|
Andere vraag: waarom zou je een lijn met acht treinen per uur viersporig maken? |
22-09-2011 14:58:03 | ||
---|---|---|
b2py
|
omdat het er 12 moeten worden volgens etmet |
22-09-2011 15:08:13 | ||
---|---|---|
bloemkool
|
Ut - Gdm lukte een ETMET-proef met 12 treinen per uur ook op een tweesporig baanvak. Het lijkt net alsof de wereld bij Asd stopt%03% |
22-09-2011 15:24:15 | ||
---|---|---|
broek53
|
Etmet op de Zaanlijn is een milde vorm van waanzin waar het intercity's betreft, maar los daarvan is de te bouwen inhaalmogelijkheid te wormerveer daar wel goed bruikbaar voor. |
22-09-2011 15:28:14 | ||
---|---|---|
broek53
|
Voor de goede orde weer even: de titel van het topic dekt de locatie niet (meer). Komend weekend gaat het om de echte Zaanlijn, namelijk Zaandam - Uitgeest. |
22-09-2011 15:41:41 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Vandaar nog eens de vraag of iemand weet of er ook seinverdichting wordt toegepast op het linker. Het lijkt me tamelijk onnodig, maar wie weet? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
22-09-2011 16:08:53 | ||
---|---|---|
broek53
|
Nee, het linkerspoor blijft ongemoeid. Geen seinverdichting dus, en als er seinen verplaatst worden, gaan ze op het linkerspoor ook niet mee. |
22-09-2011 17:10:19 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote In het kader van uniformiteit zijn er tot 1968 hoge seinen geplaatst waarbij de groene in het midden zat, op dezelfde plek als bij hoge seinen waar vier lampen in zaten (seinbeeld dubbel-geel). Een mooi voorbeeld waar dat goed te zien is, is op het baanvak Hilversum-Blauwkapel. Daar zijn zowat alle seinen uitgevoerd met groen in het midden. Maar ook op andere plaatsen komt dat nog wel voor. Bij seinen geplaatst na 1968 werd de positie standaard bovenin het sein. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 22-09-2011 17:11 |