Nieuwe railterminal Chemelot
Forum: Algemeen - Algemeen
02-06-2011 11:29:27
john2
john2
Op het Chemelot terrein, DSM Geleen, wordt een nieuwe railterminal gerealiseerd. Met aansluiting op het hoofdnet richting zuiden, Maastricht. Nu heb je nog alleen een aansluiting op het hoofdnet richting noorden, Sittard. Waar een loc moet omlopen, voor weer richting Maastricht te kunnen. De link bevat een TV verslag van L1. http://www.l1.nl/popups/mediaplayerpopup/_rp_comm_lsvideoId/1_5263247  

02-06-2011 12:26:00
joostb1
joostb1
Klopt deze verkorting nog:
Lutdsm Lutterade racc. DSM
?


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

24-06-2011 14:18:17
zen123
zen123
Hallo John2. Gedurende het zoeken naar meer info omtrent de RTC kwam ik dit forum tegen. Ik ben een bewoner van het Mauritspark, de wijk die moet gaan wijken voor de activiteiten die rondom de railterminal gaan plaatsvinden. Het is niet fijn als je tengevolge van oprukkende industrie je huis en tuin moet opgeven maar van een andere kant krijgen we nu de gelegenheid om op een andere plek verder te gaan met ons leven zonder dat we eerst onze huidige woning moeten zien kwwijt te raken. Voor jullie als treinspotters wordt wellicht dit hele gebeuren best interessant. Naast de Railterminal Chemelot wordt het terrein ook aan zuidelijke zijde ontsloten waardoor treinen met e-locs naar binnen kunnen om hun trein over te geven aan een diesel die verder het chemelot terrein op mag. Op de opstelsporen zal dan wel een trein klaar staan die door de e-loc weer mee naar buiten genomen wordt. Aan de overzijde van dit gebeuren is een geluidswal van ca 5 meter hoog van waaruit je dit volledige terrein kunt overzien. Deze lokatie ligt zuidelijk(richting Maastricht) van station Geleen-Lutterade. Momenteel wordt het terrein al opgereden met een Class 66 vanuit Sittard. Wat er in de toekomst nog voor materieel daar te vinden is weet ik niet. Je ziet in ieder geval ook wel eens de Belgische Reeks 77 langskomen.  

11-02-2013 22:43:08
gummbahla
gummbahla
Inmiddels zitten we in 2013, en volgens het persbericht dat de aanleg van de terminal aankondigde, zou deze over 2 maanden al in gebruik worden genomen http://www.limburg.nl/Actueel/Nieuws_en_persberichten/2012/Mei_2012/Railterminal_Chemelot_over_een_jaar_klaar. Tot op heden is er van de werkzaamheden echter helemaal niets te zien.
Weet iemand hoe het nu met deze klus staat?
 


11-02-2013 22:48:10
ehbk2006
ehbk2006
Een maand of twee terug stonden er op de bewuste locatie (ten noorden van de bundel) mobiele bouwkranen.

Laatst bewerkt door ehbk2006 op 11-02-2013 22:48
 

12-02-2013 16:26:04
Mike_77
Mike_77
Misschien niet vanuit de trein te zien, maar eerst wordt er zeker!

Terrein wordt momenteel gereed gemaakt. Alle obstakels uit het mijnverleden zijn geruimd (héél veel mijnsporen). Verder zijn de kraanbanen in aanleg over een grote lengte.
Op dit moment wordt de geluidswal plaatselijk vrijgemaakt van begroeiing om doorgebroken te worden om de aansluiting vanaf de poort mogelijk te maken.
Aan de kant van de locloods wordt momenteel een begin gemaakt voor een nieuwe brug.
Deze zal de oude uit de jaren 20 vervangen.
Dus er wordt hard gewerkt, maar niet van buitenaf te zien.

Laatst bewerkt door Mike_77 op 12-02-2013 16:26
 

12-02-2013 20:52:00
gummbahla
gummbahla
Ah, dank voor de opheldering!  

08-03-2013 16:54:41
Mike_77
Mike_77
Eindelijk is er iets vanuit de trein te zien!

Donderdag is er een begin gemaakt met het afgraven van de geluidswal waardoor de aansluiting gelegd wordt.
Verder is op de terminal een onderlaag aangelegd waardoor het opeens lijkt op een terminal 😉
In weg 55 wordt al gewerkt aan een overweg en voor de brug is de eerste pijler gereed.
 

09-08-2013 12:40:24
john2
john2
In september gaan de er de eerste container treinen rijden vanaf de nieuwe Rail Terminal Chemelot. http://www.nieuwsbladtransport.nl/Nieuws/Article/tabid/85/ArticleID/37159/ArticleName/Chemelotnadezomervanstart/Default.aspx