Afsluitdijkspoor-II
Forum: Algemeen - Algemeen
09-05-2011 17:31:53
Lorenzo
Lorenzo
In 1999-2001 gaf ik sturing aan een groep Studenten van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (afd. BCV Verkeerskunde) betreffende de technische uitvoering van spooraanleg via de Afsluitdijk.
Dit als aandeel in de discussie rond de Zuiderzee-spoorlijn traceringen.
Na het afspringen van de ZZL als MagLeV versie tgv enkel Groningen-Stad- ivm Schiphol, kwam er -zij het beperkt- ruimte voor investeringen, waaronder in bereikbaarheid via/om zeehaven Harlingen.

Via het VenW departement onderving ik een 'Quick-scan'ZZL alternatieven.
Daaruit bleek dat de Afsluitijk tracering het snelst en relatief goedkoop te realiseren, met een break-even point -geen- grond-onteigeningen t/o kunstwerken bij de schutsluizen te Den Oever en Kornwerderzand.

Verder, bleek volgens het NHL BCV onderzoek het volgende:
Spoor: aan de IJsselmeerzijde vd dijk, incluis ondertunnelingen te Den Oever en te Kornwerderzand.
Materieel: IC-+ v/max 160 km/h, en goederentreinen v/max 80 km/h
Aansluitingen te Harlingen-Haven (500.000 bootreizigers/jaar)
" " op spoor Harlingen- Duitsland via Nweschans-grens;
" " Havens Noord Harlingen;
(overslagpotenties : 1.5 miljoen ton/jaar,NU, naar 10 miljoen ton/jaar )
De Zeehavenpolitiek door het VenW ministerie gedicteerd in Den Haag ging gepaard met het verlies van de zeehandelsfunctie Harlingen. Deze kan nu het best gecompenseerd worden door:
a. Den Helder aanvullend op Harlingen als zeehandelshaven te ontwikkelen naast de off-shore en deels te ontmantelen marine; Harlingen voor binnenvaart, Short-Sea en met -betere- spooraansluitingen;
b. Den Helder via Staatslijn Harlingen op het Europees spoornet aan te sluiten via de Afsluitdijk- spoorlijn, en met het Randstad- kernspoornet via Anna Palowna- Alkmaar (Verdubbeling Dldr-Schgn);
c. Via een werk-met-werk situatie, met verbreding/verhoging vd Afsluitdijk, aanleg NAVI-ducten te Den Oever en Cornwerderzand ook aanleg van dubbel spoor mee te nemen.
Verdergaande onderzoeken spoor relatie Duitsland- Harlingen- Den Helder:
1. Jan Oosterhaven&Ward.E.Romp
"Ec. Effects of a rail link a long the Afsluitdijk"
Groningen/Schagen, maart 2001;
2. Engberd Bonenskansker
"Spoor Harlingen-Leeuwarden, internationale treinverbinding of boemeltje tot Leeuwarden?"; Leeuwarden, 2004 nav onderzoek nr verbussing spoor Hlg-Leeuwarden,
In opdracht van de Kamer v Koophandel BBO- rapportage 2004.

Ondergetekende heeft bij de KvK Leeuwarden in maart 2011 een Werkgroep Spoor Intermodaal opgericht voor het doen van onderzoeken in lijn met CPB en NEA voor een beter gebruik van de Noordwest- Oostelijke omloop van weg- en spoorweg infra, via de Afsluitdijk.

Aan deelnemers forum PRO afsluidijk-spoor verzoek ik contact met mij op te nemen
via de moderator v. dit forum voor het uitwisselen van kennis,
en fotomateriaal van de spoorlijn Harlingen-Duitsland v.a. ca 1880-- Heden.

Laatst bewerkt door Lorenzo op 09-05-2011 17:36
 

09-05-2011 18:53:35
spiketrain
Moderator
spiketrain
Dit verhaal heb je ook geschreven in het reeds bestaande topic over spoor over de Afsluitdijk. Daar mag de discussie worden voortgezet.


Groet, Spiketrain