08-04-2011 14:16:45 | ||
---|---|---|
mren
|
De NS gaat het gebruik van het Voordeelurenabonnement verder aan banden leggen. Mogen treinreizigers nu voor 9 uur 's ochtends al geen gebruik maken van de kaart, binnenkort moeten ze ook de avondspits (tussen 17.00 en 19.00 uur) de volle 100% betalen voor hun kaartje, zo liet de NS vanmiddag weten aan HP/De Tijd. Zie http://www.hpdetijd.nl/2011-04-08/ns-geen-korting-meer-tussen-17-en-19-uur Laatst bewerkt door spiketrain op 09-04-2011 18:40 |
08-04-2011 14:23:06 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
1 april is toch al geweest? Wat een baggermaatregel oftewel, hoe maak je zo`n kaart onaantrekkelijk. Mogen ze de prijs van de voordeelurenkaart wel gaan halveren of weer een echte kortingskaart invoeren. |
08-04-2011 14:25:23 | ||
---|---|---|
mren
|
Ik reis zelf behoorlijk veel rond de tijd (wel in de tegenspitsrichting), maar ik neem aan dat de truc met de OVChip ook wel kan: ingecheckt voor 17:00 = 40% korting. Dus stel dat je op de heenreis A-B niet alleen uitcheckt te B maar ook al vast weer incheckt voor de terugreis, moet het te omzeilen zijn. Maar blijft een behoorlijk uitkleding en vrees dat dat wel eens heel wat reizigers kan gaan kosten. |
08-04-2011 14:55:23 | ||
---|---|---|
FourRoses
|
Gelukkig heb ik een rijbewijs, als het de plannen doorgaan zou ik er geen baat meer bij hebben wat zou betekenen dat ik die kaart opzeg. Liever in de file op de A28 staan, dan de volle mep betalen! |
08-04-2011 15:22:46 | ||
---|---|---|
fermon
|
Gelukkig maak ik vooral gebruik van mijn voordeelurenkaart op zaterdag, dus ik heb er nog weinig last van. Maar mijn ouders, die ook zo'n kaart hebben, gaan wel doordeweeks op reis met een vrijreizenkaartje. Moeten ze dan wachten tot na 19.00 uur voor de terugreis? |
08-04-2011 15:24:08 | ||
---|---|---|
mren
|
Volkskrant: "De huidige voordeelurenkaart zou dan gaan verdwijnen. Wel komen er andere abonnement, waarmee mensen juist korting krijgen als ze altijd in de spits reizen. Deze korting is wel lager dan de huidige 40 procent. Bestaande voordeelurenkaarten blijven nog wel geldig. De NS moet hierover nog om de tafel met consumentenorganisaties. Een NS-woordvoerder wilde eerder vandaag niets bevestigen of ontkennen. 'Er is iets heel ergs fout gegaan. We hebben een afspraak met de GPD-bladen om dit nieuws morgen te brengen. Ik kan er dus nog niets over zeggen.' Wel zegt hij dat er fouten staan in het artikel van HP/ De Tijd." |
08-04-2011 15:25:28 | ||
---|---|---|
berkel73
|
Op http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers/regelen-en-kopen/nieuweabonnementen/nieuweabonnementenmain zijn de geplande nieuwe abonnementsvormen te vinden. In deze plannen loopt de avondspits van 16:00 tot 18:30. Laatst bewerkt door berkel73 op 08-04-2011 15:32 |
08-04-2011 15:46:18 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Het enige positieve is wel dat er een abo komt die je recht geeft op vrij reizen in het weekend. Wel voor een prijs van €480 per jaar. Een jaar-abo gaat €295 per maand kosten, das wel €3540 pj kosten tegen nu €3503. Das ook niet zo'n grote stijging. |
08-04-2011 15:47:09 | ||
---|---|---|
Alwin
|
De netkaart lijkt wel goedkoper te worden: van € 364,90 naar € 295,- of er moet een addertje schuilgaan onder het woord "vanaf". Hopelijk blijft de korting 12 maanden halen, 10 maanden betalen wel bestaan. Welke kaart zouden afgestudeerden eigenlijk gaan krijgen? Nu kun je binnen 3 maanden na het afstuderen / inleveren van je reisrecht een VDU-kaart aanvragen met 2 gratis dagkaarten. |
08-04-2011 16:12:48 | ||
---|---|---|
berkel73
|
QuoteHet addertje is waarschijnlijk dat die niet geldig is bij de regionale vervoerders: "Uw Altijd Vrij abonnement is geldig in iedere NS-trein in heel Nederland". En ik ben bang dat dat ook voor de overige abo's geldt (maar word graag overtuigd van het tegendeel). Laatst bewerkt door berkel73 op 08-04-2011 16:13 |
08-04-2011 17:06:56 | ||
---|---|---|
Pim530
|
Ach, jongens, er zitten toch ook positieve kanten aan deze wijziging? |
08-04-2011 17:08:28 | ||
---|---|---|
john2
|
Op de radionieuwsdienst van 17.00 uur, was ook al melding dat er 1 augustus 2011 verandering zouden zijn om met korting tereizen. Voor de huidige voordeelurenabonnementen zou er niks veranderen. |
08-04-2011 17:22:22 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Hangt van je reisgedrag af. Ik heb veel afspraken 's avonds, dus reis veel tussen 17-19, en nog wel in de tegenspitsrichting dus mij hoeven ze niet zo nodig uit de spits te pesten. |
08-04-2011 17:38:12 | ||
---|---|---|
treintim
|
Quote Voor de huidige VDU-abo's zou er niets veranderen, dus als je een VDU-abonnement met automatische jaarlijkse verlenging hebt blijft reizen met korting in de avondspits komende jaren gewoon mogelijk? Als dat zo is, is het voor de 5 miljoen mensen die in Nederland een VDU-abonnement hebben toch wel een beetje hoog van de toren geblazen dit nieuws... ? |
08-04-2011 17:41:24 | ||
---|---|---|
mren
|
Nee, want de OV Chip op de VDU is maar een beperkte tijd geldig, ik denk 5 jaar. |
08-04-2011 18:07:51 | ||
---|---|---|
john2
|
Als de 5 jaar om zijn van de geldigheid van een OV chipkaart. Zou het voordeelurenabonnement mee verhuizen naar de nieuwe kaart. En het geld tegoed van de verlopen kaart krijgt men terug. |
08-04-2011 19:02:46 | ||
---|---|---|
rogier
|
Yeah right. Dit wordt natuurlijk een groot succes en de volgende stap is dat de huidige voordeelurenpropositie ook wordt afgeschaft. Zullen we zeggen over uiterlijk vijf jaar? |
08-04-2011 20:00:27 | ||
---|---|---|
jorisjan
|
Wat raar. Ik heb een vdu abo. Als ik ergens heen moet en ik vertrek om 16 uur uit R'dam en ik kom om 18 15 uur aan in zwl, wat moet ik dan? Laatst bewerkt door spiketrain op 08-04-2011 20:04, reden: Taalcorrectie Vanwege mijn beperking zijn mijn berichten soms lastig leesbaar. Het beheer controleert en corrigeert mijn forumberichten. en mag 3 berichten per dag versturen |
08-04-2011 20:02:49 | ||
---|---|---|
mren
|
Gewoon een minuut voor de voltarief-periode ingaan inchecken, dan mag je de hele reis met korting maken. |
09-04-2011 08:30:11 | ||
---|---|---|
WesselE
|
QuoteJe moet wat om het hele park Mat'64, DDAR en op den duur SGM op te vangen met heel wat minder SLT's... Ik krijg steeds meer de indruk dat NSR het treingebruik voor allerlei doelgroepen onwijs aan het ontmoedigen is om zo toch maar al die mensen in de nu nog veel te krappe treinen te krijgen. Laatst bewerkt door WesselE op 09-04-2011 08:30 'Okeh' |
09-04-2011 09:12:40 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
De NS (en andere vervoerder net zo hard) zal en moet de OVC ingevoerd krijgen. Dit gaat ten koste van nagenoeg alle huidige abo's. Omdat de hele invoering kosten neutraal voor de vervoerders moet zijn, mag de NS dus prijsverhogingen doorvoeren. Die moeten echter wel gerelateerd zijn aan de invoering van de OVC. De NS heeft er dus voor gekozen om dat op deze manier te doen. De middagspits is al langer een doorn in het oog van de NS en dat kunnen ze nu dus ook oplossen. Kortom een win-win situatie..........voor de NS dan (en andere vervoerders). Wat in het hele geheel mis een kaart die bij ELKE vervoerder geldig is en recht op KORTING geeft. Dit is een taak van de overheden. Maar ja, ik ben dan ook een reiziger...... |
09-04-2011 09:54:46 | ||
---|---|---|
manuel25
|
Eerst de OV chipkaart, daarna de toiletloze trein en nu dit. Ik trek het niet langer %07%. Als ik mijn OV studentenkaart over een jaar niet meer mag gebruiken ben ik bang dat ik zeer weinig in de trein in Nederland te vinden ben. %09% Ik ben altijd voor het openbaar vervoer geweest, maar nu ik een auto heb, ontdek ik steeds meer dat het OV, in ieder geval in Nederland steeds minder een alternatief is. Duur, traag en ingewikkeld. Laatst bewerkt door manuel25 op 09-04-2011 09:58 |
09-04-2011 10:24:31 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote Quote Maar dan willen we als automobilist natuurlijk ook een kortingskaart die bij ALLE pompen geldig is.... En niet een Tinq-pas voor alleen de Tinq, etc. Shqiperise-lopers? |
09-04-2011 10:37:32 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Jorisjan, ik had vandaag een nieuwsbrief bij mijn mails. Waarin stond, dat als je nu een voordeelabonnement heb. Dat dit gewoon blijft hoe het nu is. Dus op werkdagen door de week na 9.00 uur. Ook in de avondspits met korting. Op zaterdag, zondag en feestdagen de hele dag, dus ook voor 9.00 uur. En juli en augustus ook voor 9.00 uur geldig met korting. Alleen weet ik niet hoe het nu in de Kersttijd wordt, tussen Kerst en oud en nieuw. Laatst bewerkt door john2 op 09-04-2011 10:40, reden: Meer informatie er bij gezet. |
09-04-2011 11:59:33 | ||
---|---|---|
Pim530
|
Zeker als je veel in het weekend reist, ben je gewoon voordeliger uit. En zelfs de NS-site spreekt al van het tijdstip van inchecken als tariefbepalend, dus je zorgt er gewoon voor dat je vóór 16:00 ingecheckt bent. Wat je niet moet vergeten is dat je straks dus ook met korting in bijvoorbeeld de trein van 06:06 uit Gn naar Shl kan reizen... |
09-04-2011 13:22:18 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteIk heb toch heel stellig de indruk van niet, want er staat achter dat 'wie om 15:55 incheckt gewoon na 16:00 kan reizen'. Oftewel: als je voor die tijd met korting reist kun je dat niet en zul je dus voor 15:55 ergens moeten uitchecken en na 15:55 bij diezelfde paal weer in moeten checken omdat je na 16:00 het volle pond zult moeten betalen. Het is toch zo makkelijk en handig die kaart.... (NOT). Laatst bewerkt door nohab op 09-04-2011 13:23 |
09-04-2011 13:38:30 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Hou wel rekening met een wachttijd van 3 minuten. Gr Joop mcn Lls |
09-04-2011 16:04:44 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Misschien een rare opmerking, maar op mijn OVCK staan twee producten. Het eerste is een VDU-abonnement en het tweede is reizen op saldo '2e klasse, reductie'. Er kan dus enkel een kortingstarief bij mij worden afgeschreven. Mvg. Bart |
09-04-2011 17:09:11 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Het TLS systeem die het inchecken en uitchecken bij houd, moet dan ook weten dat je om 15.55 uur met korting heb in gecheckt, dat weet dit systeem wel. Als je dan om bijvoorbeeld 17.00 uur uitcheckt, of nog later. Dat het saldo met korting van de OV chipkaart afgehaald moet worden. Of het TLS systeem moet zo in elkaar zitten, dat het automatisch de avondspits als vol tarief berekend. Ongeacht hoelaat je incheck of uitcheck. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
09-04-2011 17:27:54 | ||
---|---|---|
nohab
|
Ga er maar gerust vanuit dat daaraan gedacht is. Als je een VDU-product op je kaart hebt staan en na 15:55 incheckt betaal je gewoon de volle mep. Mark my words. Check je om 15:54 in of eerder en je reist na 16:00 gewoon verder zonder iets te doen, reis je gewoon zwart op dat moment. Laatst bewerkt door nohab op 09-04-2011 17:29 |
09-04-2011 17:35:08 | ||
---|---|---|
mvd
|
Hmmm, dat is bijvoorbeeld leuk hier in Mt: de Intercity vertrekt om 15:56, dan ga ik echt niet tot 15:55 voor het paaltje staan zodat ik zonder korting incheck... Iech kom gelökkig oet Mestreech! |
09-04-2011 17:36:48 | ||
---|---|---|
nohab
|
Ben toch bang dat het daar op neer zal komen. |
09-04-2011 17:40:53 | ||
---|---|---|
john2
|
In Heerlen is het vertrek van de Intercity om 15.53 uur. Dus dat is 3 minuten eerder dan in Maastricht. Ben benieuwd hoe het dan zo'n tijden gebeurd met inchecken met of zonder korting, als je bovengenoemde treinen persé moet hebben. Maar zonder korting reizen in de avonspits zou alleen voor nieuwe abonnementen zijn. De regels van de huidige voordeeluren abonnementen blijven gewoon van kracht. Dus in de avondspits met korting reizen. Laatst bewerkt door john2 op 09-04-2011 17:44, reden: Meer informatie er bij gezet. |
09-04-2011 17:45:35 | ||
---|---|---|
maurits
|
Reken er maar op dat het zo gaat werken dat als je om 15.50 incheckt en vervolgens de trein van 16.00 neemt dat je het hele traject met korting reist, het moment van inchecken wordt namelijk bepalend. Ik was vorig jaar één van de proefpersonen met een Weekendvrij-abonnement (dus volle mep betalen tijdens de avondspits) en het werkte op die manier. In de praktijk heb ik wel eens om 15.50 ingecheckt, de IC van 15.52 van Ledn naar Ut genomen en daar weer uitgecheckt, ik betaalde het kortingstarief. De NS-paaltjes bepalen ook bij incheck of je tegen vol tarief of tegen kortingstarief reist. Bij vol tarief melden ze "Goede reis vol tarief", bij kortingstarief melden ze "Goede reis abonnement". Het wordt straks dus een koud kunstje om tijdens je lunchpauze even naar het station te wandelen, in te checken, weer terug aan het werk te gaan en na werktijd niet in te checken en met korting terug naar huis te reizen. Dat NS die truc niet aan de grote klok hangt lijkt me logisch Laatst bewerkt door maurits op 09-04-2011 17:46 Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
09-04-2011 17:50:20 | ||
---|---|---|
john2
|
Maurits, dan heb je het wel over de nieuwe abonnementen na 1 augustus. Neem ik aan. |
09-04-2011 17:54:25 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteEn wat zei de conducteur daar van? Of heb je die niet gezien? In dat laatste geval zou ik er nog niet zeker van zijn dat dit legaal is. |
09-04-2011 17:58:25 | ||
---|---|---|
maurits
|
Uhm, ja, dat was ik er even vergeten bij te zetten. Wat dat betreft klopt de topictitel ook niet, de Voordeelurenkaart blijft namelijk gewoon gelden in de avondspits, als je al abonnee bent kun je 'm ook gewoon jaarlijks blijven verlengen zoals je gewend bent en tot 1 augustus kun je nog een voordeelurenkaart blijven kopen tegen de huidige voorwaarden. Misschien kan een modder-eter er even "nieuwe kortingsproducten NS" van maken. Zelf zit ik toch al wel te kijken naar het abonnement wat onbeperkt reizen biedt in het weekend of de daluren, ik kom hier maandelijks toch wel aan met mijn treinreisgedrag. Het is alleen jammer dat NS ervoor kiest om het huidige Voordeelurenabonnement niet meer aan te bieden naast de nieuwe producten. Zo wordt de keuzemogelijkheid toch wel beperkt en twijfel ik nog aan de overstap omdat je niet terug kunt naar het huidige abonnement. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
09-04-2011 18:03:35 | ||
---|---|---|
maurits
|
Quote Ik ben inderdaad gecontroleerd tijdens die rit en heb het nog specifiek aan de HC gevraagd of dit een probleem is. Maar de HC gaf aan dat hij alleen kon zien of ik ingecheckt was en op welk station, als die twee gegevens klopte, was het voor hem in orde. Het is praktisch ook niet uitvoerbaar dat NS haar reizigers verplicht om op het eerste tussenstation na 16.00 uur uit te stappen, uit te checken, 3 minuten te wachten, weer in te checken en vervolgens weer in te stappen, oh, nee, de trein is al weg.... Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
09-04-2011 18:39:54 | ||
---|---|---|
robert55
|
Je blijft dat zeggen, maar daarmee wordt het nog niet waar. Dit is de tekst op ns.nl [uit de vraag en antwoorden pdf]: "Wanneer geldt welke korting? De abonnementen zijn geldig op verschillende tijdstippen (spits, dal, weekend). Afhankelijk van het tijdstip en de dag waarop je incheckt bij een poortje of paaltje wordt bepaald welke korting geldig is (indien van toepassing voor het betreffende abonnement). Oftewel: wie om 8.54 incheckt betaalt volle prijs, wie om 15.54 incheckt krijgt kroting. Simpel en helder.. En een typisch geval van ieder nadeel heb s'n voordeel. |
09-04-2011 18:47:01 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
QuoteBij deze. Groet, Spiketrain |
09-04-2011 19:00:55 | ||
---|---|---|
maurits
|
Quote Uhm, volgens mij schrijf ik ook duidelijk in mijn berichten dat het zo gaat werken. Het ging erom dat een aantal mensen beweerden dat je straks tijdens je reis moet gaat uit- en weer inchecken zodra het 16.00 uur is geweest. De mensen die straks dus van Mt naar Gn reizen en om 15.50 uur inchecken hebben dus geluk en reis je dwars door de spits met korting, doe je hetzelfde met incheck om 18.50, dan betaal je de volle mep voor de hele reis. Dat zijn de zegeningen van de OV-Chipkaart. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
09-04-2011 19:50:12 | ||
---|---|---|
j.jager
|
QuoteJe reist hier wel voor 16.00 en zou je dan recht op korting hebben tot het eerst volgende geplande stop. |
09-04-2011 20:00:18 | ||
---|---|---|
Kars
|
Nee, je hebt dan dus recht op korting voor de hele reis. Moment van inchecken bepaald of je wel of niet met korting reist. |
09-04-2011 21:01:35 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Quote Mag ik even zeggen dat dit totaal niet met elkaar te vergelijken is? Een trein heeft een vast tarief (altans in Nederland, in Duitsland is het stukken beter geregeld), een auto kun je zo duur maken als je zelf wilt. -De aankoopprijs van de auto -Het brandstofverbruik -En het grootst variabele: je rechter voet NS kent kortweg maar 4 mogelijkheden: - 1e klas - 2e klas - 1e klas met korting - 2e klas met korting Zo vast als maar kan en het variabele is er gewoon niet. En in mijn opzicht heeft de NS zojuist een Hummer gekocht die 1 op 2 rijdt en alleen maar plankgas geeft, alleen buiten de spits het gas schijnbaar toch wat terug neemt Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
09-04-2011 21:52:17 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Klopt, dat is zo. Er zijn alleen 2 mankementen: 1) Ik kan kiezen waar ik ga tanken, daar ben ik geheel vrij in. Als ik loodvrij 95 moet hebben dan is dat bij elke pomp hetzelfde. 2) Alleen hebben wij in Nederland afgesproken dat de NS als enige instantie de prijzen mag bepalen. Als ik bij elke vervoerder elk kaartje tegen het tarief van de vervoerder kan kopen is de situatie weer gelijk. Vergelijk het meer met statiegeld. Het maakt niet uit bij welke supermarkt ik mijn fles cola gehaald heb, ik kan hem bij elke supermarkt inleveren. |
10-04-2011 00:29:58 | ||
---|---|---|
Pim530
|
@ Maurits Kan je niet gewoon je weekendgeval naast je huidige VDU aanvragen? Gewoon kwestie van een nieuw formulier invullen lijkt me... |
10-04-2011 09:29:43 | ||
---|---|---|
robert55
|
(Reactie was bedoeld op Nohab, sorry als het verkeerd over is gekomen). Ik neem aan dat je bedoelt 16.50 of 17.50. Het is inderdaad een vrij grofmazig systeem. Dat is een discussie die over de harde 9 uur grens ook voortdurend gevoerd wordt. Aan de andere kant is het ook simpel en dat heeft ook zijn voordelen. Er wordt wel gezegd dat "het systeem" in staat zou moeten zijn de beste prijs uit te rekenen. Daar heb je wel een koppeling aan de dienstregeling [het dagplan] voor nodig en dan nog houd je problemen met grensgevallen. Wat belangrijker is: als je zo iets gaat doen, gaat het natuurlijk twee kanten op werken. Mensen zijn in dit soort discussies erg geneigd alleen de voordelen te willen. De vervoerder heeft dan reden om te zeggen: dan gaan we elke verbinding op elke tijd apart van een prijs voorzien. In een extreem geval wordt die trein naar Zandvoort vandaag fors duurder. |
10-04-2011 09:35:25 | ||
---|---|---|
Pim530
|
Ik neem trouwens aan dat je wel een probleem hebt als je om 17:00 met een DalVrij wordt betrapt? En wat nou als je vertraging hebt opgelopen? |
10-04-2011 09:44:37 | ||
---|---|---|
TheKnitter
|
Het enige wat een HC mag zien is: * Ingecheckt, * Welk station Voor nadere gegevens moet jij als reiziger de HC toestemming geven. En dus kan je gewoon midden in de spits met dat abonnement reizen terwijl het officieel niet geldig is Laatst bewerkt door TheKnitter op 10-04-2011 09:45 Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl |
10-04-2011 10:09:46 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Dat wordt een mooi bijbaantje voor scholieren, om 15.00 een kantoor binnenstappen. Chippassen inzamelen, inchecken op het station en voor 16.00 de passen weer terug bezorgen. |
10-04-2011 11:12:19 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Dus met andere woorden. Als ik om 08.45 incheckt en om 09. 30 uur uitcheckt betaal ik de volle mep. Als ik om 15.45 uur inscheckt en om 16.30 uitcheckt reis ik gewoon met korting. Het tweede voorbeeld met de nieuwe abonnementen. Laatst bewerkt door john2 op 10-04-2011 11:55, reden: type fout hersteld. |
10-04-2011 11:42:20 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteWat aardig om te zien (al een half item lang) hoe diep de publieke moraal in Nederland al gezonken is. Onbekommerd frauderen we erop los met de verdediging dat het nergens letterlijk verboden is (want dan heet het geen frauderen, immers) en als mensen geen tijd hebben om te frauderen, organiseren we daar toch wat voor? Hoe sociaal! |
10-04-2011 11:49:45 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Quote Hoe wil je om 9.45 inchecken en een kwartier eerder uitchecken? Mvg. Bart |
10-04-2011 11:52:39 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Ik gok dat daar 8.45 moet staan |
10-04-2011 11:56:36 | ||
---|---|---|
john2
|
Heb de typfout al veranderd in 8.45 uur. |
10-04-2011 17:38:09 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Ik vind het eigenlijk onbegrijpelijk dat er akkoord wordt gegaan met "over de hele rit de volle mep betalen als je incheckt tijdens piekmomenten". Het systeem zou veel slimmer kunnen zijn door het incheckmoment en het uitcheckmoment te nemen en daar een verdeelsleutel op toe te passen. Het zou zo kunnen zijn: als er wordt ingecheckt én uitgecheckt binnen de spits betaal je de volle mep (of 20% korting volgens het Altijd Voordeel-abonnement), valt één van die twee buiten de periode dan wordt er berekend hoeveel procent van de ingecheckte tijd recht heeft op korting, en hoeveel op normaal tarief. Daar zouden ook weer beperkingen op kunnen worden gesteld om misbruik tegen te gaan: laat het maximaal 50% van de tijd buiten de spitsen vallen. Iemand die dan om 8.30 incheckt en om 15.30 uitcheckt krijgt dan nog steeds wat voordeel, maar niet veel. |
10-04-2011 18:33:27 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
QuoteEen aantal jaren geleden van de OV-studentenkaart (weekkaart) op vrijdagavond maar tot 19:00 geldig. Vanaf 19:00 uur kom je alleen met 40% korting reizen. De weekeindkaarten waren op vrijdagavond dan wel weer geldig. Destijds was het zo dat als je een trein had met vertraging (normale vertrektijd voor 19:00 uur, maar door vertraging na 19:00 uur) je niet meer gratis mocht reizen. Gelukkig gingen de conducteurs door meestal wel soepel mee om. Het omgekeerde is ook zo: Een trein welke volgens dienstregeling voor 9:00 uur vertrekt en door vertraging na negenen mag je wel met korting reizen. @ Waalkade: Het is niet toegestaan om met een chipkaart het laatste poortje op het station te passeren zonder uit te checken. Dus jouw idee is weldegelijk fraude. Daarbij, als het station volledig is afgesloten met poortjes gaat het idee al niet op (neem niet aan dat je met een reeds ingecheckte kaart nogmaals het poortje kunt openen). |
10-04-2011 18:44:54 | ||
---|---|---|
Mat75
|
Quote Daarentegen werk je maar 10.5 tot 11 maanden , is het toch voordeliger om maandkaarten te gaan kopen en jaarabo op te zeggen? Met maandkaarten kun je ook veel beter aan laten sluiten op het weekend of als je 3 weken op vakantie gaat ff nix nemen ....of zie ik het niet goed? Dan is een jaarabo toch juist veel te duur???? |
10-04-2011 19:26:52 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Opvallend dat het je zo opmerkt, en niet dat als je voor de begingrens incheck je de hele tijd korting krijgt |
10-04-2011 19:29:18 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteJaarkaarten zijn fiscaal aftrekbaar, alle andere abonnementen niet. Overigens geldt die aftrekbaarheid alleen voor mensen die geen (volledige) reiskostenvergoeding van hun werkgever krijgen. Laatst bewerkt door nohab op 10-04-2011 19:30 |
10-04-2011 21:51:18 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Even corrigeren: ook als je het hele jaar op maandkaarten reist heb je recht op OV-aftrek. Enige verschil is dat je dan niet automatisch een reiskostenverklaring krijgt thuisgestuurd maar hem moet aanvragen (zijn speciale formulieren voor) Daarnaast is het niet het abonnement zelf wat aftrekbaar is, maar een vast bedrag gerelateerd aan het aantal kilometers en dagen per week dat je het aflegt. Hiervan moet je dan weer de ontvangen reiskostenvergoeding aftrekken. (Voorbeeldje: als je voor woon-werkverkeer Amf-Ut reist is de maximale aftrek 951 euro, ruim 200 euro minder als een jaartrajactkaart kost dus) Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
10-04-2011 23:08:10 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Als je incheckt voordat de spitsperiode begint en uitcheckt nadat de spitsperiode eindigt, moet het systeem dat natuurlijk wel correct verrekenen. Ik kan me alleen niet voorstellen dat er veel mensen zijn die dagelijks 2,5 uur aan een enkele reis kwijt zijn. |
11-04-2011 09:33:31 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Dat hele in- en uitcheckverhaal vind ik eerlijk gezegd niet eens zo spannend, want dat gaat eerder over de 'mazen van de wet'. Maar dat is mijn mening. De vraag hierachter is waarom men überhaupt dit soort grenzen weer zal gaan verkennen. Dat heeft gewoon met een nieuwe beperking te maken. Op de NS-site lees ik: Quote Nieuwe klanten kunnen het klassieke VDU dus niet meer aanschaffen? Voor 5 euro minder kunt u een abo aanschaffen waarmee u niet meer in de avondspits kunt reizen (50 euro per jaar ipv 55). Staat niet helemaal in verhouding, lijkt me. Qua aantal uren misschien wel, maar de vervallen uren zijn misschien wat meer waard dan die midden in de nacht die wel vdu blijven. Quote Ik heb een jaartraject abo. Passende oplossing? Niks, ik heb geen probleem, dus ook geen oplossing nodig. Laat maar fijn zoals het is. "Passende oplossing" is zo'n excuusjargon voor: het gaat tegenvallen, maar we doen ons best voor u. Laatst bewerkt door jorgo op 11-04-2011 09:33 |
11-04-2011 12:55:17 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Wat de NS niet duidelijk maakt, maar wel in de Stentor stond (http://www.destentor.nl/regio/8470955/NS-kortingskaart-geldt-niet-meer-in-avondspits.ece) is dat het huidige Voordeelabonnement wordt verhoogd van 55 naar 60 euries. |
11-04-2011 14:28:21 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Als de Stentor die informatie heeft, zal de NS dat dus op de e.o.a manier ergens duidelijk gemaakt hebben. En die info kan jij dus ook gewoon vinden. Gr Joop mcn Lls |
11-04-2011 17:25:35 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Deze info staat iig niet in de promotiemail die ik van de NS gekregen heb. |
19-04-2011 20:30:16 | ||
---|---|---|
martijnmet
Moderator |
Quote Vandaag is er in de Tweede Kamer een motie (van Arie Slob) aangenomen waarin de minister wordt verzocht er voor te zorgen dat kortingsproducten bij de spoorwegen in alle treinen geldig zijn. Dus dat probleem is dan wel uit de wereld. |
20-04-2011 07:57:58 | ||
---|---|---|
jacokran
|
Een aangenomen motie betekent niet dat die ook uitgevoerd wordt.... |
20-04-2011 09:45:07 | ||
---|---|---|
martijnmet
Moderator |
Dat klopt, maar ik denk niet dat het zo'n vaart loopt dat de minister de motie naast zich neerlegt. |
26-07-2011 09:41:12 | ||
---|---|---|
ns1300
|
1 augustus is het zo ver, dan gaan de nieuwe abonnementen in. Huidige bezitters van een VDU mogen dus gewoon met 40% korting door blijven reizen in de avondspits. Maar ik kan nergens vinden hoe dat werkt met de huidige bezitters van een Studenten OV? |
26-07-2011 22:51:14 | ||
---|---|---|
woepje
|
QuoteLol, wat een systeem ook. Dus als ik dagje weg wil doordeweeks moet ik die trein dus pakken. Trein 557 wordt dan een mooie voor de terugweg (inchecken in Gvc). Lang leve de OV chipkaart, pff Ik heb overigens weekendvrij 2e klasse gekocht, dus zal meer in het weekend gebruik maken van van de trein. In combinatie met de spoordeelweken overgangsbewijzen wordt het dus mooi goedkoop 1e klas reizen in augustus. Ik heb overigens 5 euro per maand korting, scheelt ook weer. Laatst bewerkt door woepje op 26-07-2011 22:56 |
26-07-2011 23:18:37 | ||
---|---|---|
Pim530
|
Pim heeft geen boekkie, nog niet En bovendien een eerste klas WeekendVrij. |
26-07-2011 23:40:23 | ||
---|---|---|
woepje
|
Dat was mij iets teveel van het goede. Bovendien is 2e klasse ook prima voor mij. Als ik keertje 1e klas wil kan ik altijd overgang kopen of nu dus toevallig mazzel hebben met die zomeractie. |
27-07-2011 11:23:28 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
QuoteVoor de huidige abonnementshouders verandert er voorlopig helemaal niets. Maakt niet uit wat voor abonnement dat is. De studenten OV is niet eens een NS-abonnement, NS bepaalt ook niet wanneer die geldig is, dus waarom zou daar iets aan veranderen als NS nieuwe abonnementsvormen invoert? |
27-07-2011 21:34:33 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Omdat je buiten de reistijden van de student met korting kunt reizen... |
27-07-2011 21:38:52 | ||
---|---|---|
Pim530
|
En dat blijft dus gewoon zo. Je hoeft nu toch ook niet te wachten tot 9:00? |
27-07-2011 22:13:31 | ||
---|---|---|
thom
|
Daarnaast, waarom zou dat veranderen omdat een _andere_ abonementsvorm veranderd? Verder denk ik dat als er wat zou veranderen voor de studenten, die vast allemaal wel een brief thuis krijgen |
28-07-2011 10:24:32 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Er verandert geen enkele abonnementsvorm, alles wat nu bestaat blijft vooralsnog ongewijzigd. NS heeft alleen besloten één abonnementsvorm (VDU) niet meer te verkopen. Ee toevallig worden er tegelijkertijd ook een paar nieuwe ingevoerd. Maar dat heeft dus geen gevolgen voor bestaande abonnementen. |
28-07-2011 12:11:53 | ||
---|---|---|
thom
|
DA's nog beter omschreven eigenlijk |
29-07-2011 07:27:32 | ||
---|---|---|
spoorhaas
|
Even alles op een rijtje... Zoals nu in ieder geval eerder gezegd is , voor de huidige VDU Abonnementhouders veranderd er niets. Definitie Spits & Dal Voordeeluren Abonnement: 04:00 - 09:00 = Spits 09:00 - 04:00 = Dal Mensen die na 1 Augustus een Dal Voordeel abonnement kopen hebben de avond spits beperking tussen 16:00 - 18:30.. Definitie Spits & Dal op Nieuwe Abonnementen: 04:00 - 06:30 = Dal 06:30 - 09:00 = Spits 09:00 - 16:00 = Dal 16:00 - 18:30 = Spits 18:30 - 04:00 = Dal Bij de nieuwe abonnementen hebben hele vroege vogels er ook baat bij. Incheck moment is bepalend of reis geheel Vol Tarief of met Reductie is. Op de Incheck procedure zit een Marge van 5 minuten. deze 5 minuten vallen in het voordeel van de reizigers. dus als je om bijv. 06:35 of 16:05 incheckt heb je de reis nog geheel tegen 40% reductie, ongeacht of je dus midden in de spits reist... Hiervoor mogen ze je nooit een UvB voor schrijven, de HC Checkt ook alleen maar of het abonnement in orde is en of er een Check In is.. Bij de nieuwe abonnementen geld, Geen Check In = Geen geldig VVB! Bij de nieuwe abonnementen is ook de regeling Geld Terug bij Vergeten Abonnement AFGESCHAFT. Check bij de nieuwe abonnementen ook altijd uit, anders kan je geen gebruik maken van Geld Terug Bij Vertraging!. Voor wat betreft de Meereiskorting: Tickets kan je via de NS Kaartautomaat kopen of via NS.NL en dan Samen uit korting gebruiken. De nieuwe abonnementen zijn vrijwel alleen via NS.NL te koop, hiervoor moet je een OV Chipkaart hebben wil je er binnen 1 dag gebruik van gaan maken, anders moet je ongeveer 3 á 4 weken wachten op de productie en levering. Ik hoop bij deze dat jullie wat meer gerust gesteld zijn v.w.b. de check in periode en of je reis dus met 40% korting of Vol Tarief is. Groet... |
29-07-2011 10:13:24 | ||
---|---|---|
woepje
|
Ik had naast mijn weekendvrij natuurlijk ook gewoon een 'oud' voordeelurenabonnement kunnen afsluiten zodat ik in elk geval in de avondspits ook mijn korting blijf behouden. Maar als je met een nieuw abonnement door gewoon op de juiste tijd in te checken ook gewoon met korting in de avondspits kunt reizen, dan hoef ik daar dus geen apart voordeelurenabonnement voor te hebben. Scheelt weer 50 (?) euro. Ik mag toch hopen voor NS dat ze een oplossing vinden voor het inchecken en dat ze op een of andere manier kunnen berekenen dat als een klant in de avondspits heeft gereisd en dus een deel van de tijd aangeslagen zou moeten worden tegen het voltarief. Op deze manier zullen de slimme reizigers gewoon inchecken op het juiste moment en de NS het geld door de neus boren. En het is legaal ook nog. Hulde aan de OV chipkaart. Laatst bewerkt door woepje op 29-07-2011 10:15 |
29-07-2011 11:03:53 | ||
---|---|---|
thom
|
Ware het alleen niet, dat jij geen 'oud' voordeelurenabonement meer kunt aanschaffen... |
29-07-2011 11:16:51 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
@spoorhaas: prima uitleg, maar hoe zit het als je een reisje Gn-Mt maakt en om 18.15 uur vertrekt? Betaal je dan voor het hele traject de volle mep? Dan word je toch een beetje genept, heb ik zo het idee... Laatst bewerkt door ZJ37 op 29-07-2011 11:17 |
29-07-2011 11:34:07 | ||
---|---|---|
woepje
|
Ja dan betaal je de volle mep. Dus je moet gewoon je reis goed plannen. Een half uurtje eerder of later vertrekken kan dus en wereld van verschil maken. @ thom Waarom kan ik geen oud abbo meer bestellen? omdat ik al een ander abbo heb? Voor 1 aug zou het nog moeten kunnen namelijk. |
29-07-2011 11:42:26 | ||
---|---|---|
john2
|
Op L1 televisie was de melding dat je het voordeelurenabonnement oude stijl tot en met zondag 31 juli 2011 nog kon verkrijgen. In de link een audio reportage van L1 over de voordeel abonnementen oude en nieuwe stijl. En de geldigheid hiervan bij Veolia. http://www.l1.nl/popups/mediaplayerpopup/_rp_comm_lsvideoId/1_5341772 |
29-07-2011 13:47:21 | ||
---|---|---|
HansBeeker
|
De Vrij-abonnementen vragen allen 10 euro borg. Dit heeft NSR gedaan om te zorgen dat er uitgecheckt gaat worden. |
29-07-2011 14:52:34 | ||
---|---|---|
berkel73
|
QuoteEn wat moet iemand doen die in zijn vrij reizen-periode een internationale reis maakt met een kaartje vanaf de grens? Uitchecken kan dan immers niet, maar je bent dus wel je borg kwijt. Toevoeging: heb het antwoord al gevonden in de veelgestelde vragen (die zijn ook eindelijk eens aangepast): V: De NS Productvoorwaarden van de nieuwe abonnementen maken melding van de verplichting tot in- en uitchecken, maar is er een uitzondering op deze incheckplicht bij het gebruik van de nieuwe abonnementen voor een internationale treinreis? A: Ja, die uitzondering geldt voor internationale treinreizen. U kunt voor dit type reizen een papieren kaartje aanschaffen aan de NS-servicebalie en u hoeft hiervoor niet in te checken. Zodra er een oplossing is voor grensoverschrijdend treinverkeer met de OV-chipkaart zullen wij u hierover informeren. Laatst bewerkt door berkel73 op 29-07-2011 15:00 |
29-07-2011 15:05:24 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Inchecken kan ook niet. Als je in Brusz instapt en eruit gaat in Gv, moet je dus heel hard rennen in Rsd dacht ik zo. Op de grens staan immers geen check-paaltjes... Noot: Dit bericht is geplaatst voor de bewerking van het vorige bericht Laatst bewerkt door AgentX op 29-07-2011 15:06 |
29-07-2011 15:08:24 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Dan is het maar de vraag of je in het buitenland een enkeltje 'Rsd grens' - Delfzijl West kan krijgen... |
29-07-2011 15:21:47 | ||
---|---|---|
HansBeeker
|
Die kans lijkt mij klein. Als je internationaal reist, heb je inderdaad dat probleem. Je kan je trein laten schieten en 1 later nemen, of gewoon voor de rit betalen. Hetzelfde geld met spits inchecken. Check je in om 18:15, dan reis je vol tarief. Ook al check je pas uit om 11 uur 's Avonds. |
29-07-2011 15:56:15 | ||
---|---|---|
rick
|
QuoteDan heb je net je trein gemist of je bent een half uur te vroeg. In beide gevallen kan je dus met korting reizen. Ik snap je punt wel, hoor. |
29-07-2011 16:05:10 | ||
---|---|---|
zugführer
|
Quote Wat ik me opeens bedenk, wie houd je eigenlijk tegen om in zo'n geval in Zl uit te stappen, uit te checken, na een minuut weer in te checken en snel de trein weer in te stappen? |
29-07-2011 16:21:11 | ||
---|---|---|
HansBeeker
|
Minimaal 3minuten tussen uit- en inchecken benodigd. Verder staat in de voorwaarden dat, wanneer je stelselmatig 30 minuten of meer voor vertrektijd incheckt, je fraude pleegt (artikel 5.9). |
29-07-2011 16:29:38 | ||
---|---|---|
john2
|
Wat is dit voor lariekoek! Laatst bewerkt door john2 op 29-07-2011 16:30, reden: type fout hersteld. |
29-07-2011 16:32:35 | ||
---|---|---|
HansBeeker
|
Dit:Quote Hierin staat dus ook dat, wanneer je te vaak vergeet uit te checken, je dus ook fraudeert. Althans, zo vat ik het op. |
29-07-2011 16:41:29 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteNiemand, maar dan heb je al teveel betaald. Nu koop je een vol tarief kaartje tot het (onderweg)station vanaf waar de korting ingaat en vanaf datzelfde station gaat je andere kaartje dus in mét korting. Die truuc kun je ook wel uithalen met je OVC, maar als je om 18.30 uur station Grouw-Irnsum passeert, dan sta je daar mooi een uur met je OVC in de weilanden... |
29-07-2011 17:09:47 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Mijn inzicht is het alleen fraude als je niet heb ingecheckt, dan reis je zwart. Of je checkt eerder uit dan je eigenlijke eindbestemming, grijs rijden. Als je "vergeet" uit techecken is volgens mij geen fraude. Hiermee heb je alleen je eigen beurs. Zal wel een ander verhaal zijn als na vergeten uitcheck een melding van maakt voor geld terug gaaf. En wat bij herhaling van eerder dan 30 minuten inchecken, zie ik niet in wat dit met fraude temaken heeft. |
29-07-2011 17:13:38 | ||
---|---|---|
berkel73
|
QuoteWel als je dat doet op een reis die duurder is dan het instaptarief dat je betaald hebt (10 of 20 euro). Laatst bewerkt door berkel73 op 29-07-2011 17:14 |
29-07-2011 17:17:05 | ||
---|---|---|
john2
|
Dan zou je het bedrag hoger als de borg verdient hebben. Dat is dan fraude. Laatst bewerkt door john2 op 29-07-2011 17:20 |
29-07-2011 18:33:56 | ||
---|---|---|
rogier
|
Quote Bedankt voor de informatie spoorhaas. Waar in de voorwaarden kunnen we bovenstaande voorwaarde terugvinden? |