Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Nieuwe voordeelabonnementen bij NS

Donderdag 04 aug 2011 - 17:16:11
leonidas
leonidas
Ik ben bang, dat je een kleine teleurstelling te wachten staat. De stempel geeft niet alleen de datum aan, maar ook de dag. Als je op een vrijdag 7 augustus (ik noem maar wat) met je papieren kaartje reist, staan beide gegevens op je kaartje. Een jaar later op donderdag 7 augustus reizen is riskant, als de conducteur naar je kaartje kijkt. Als de datum wél klopt, maar de dag niet, heb je een probleem.

Donderdag 04 aug 2011 - 17:47:31
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Volgens mij is de grap nu juist dat er geen datum in de stempel staat; alleen een dag en een weeknummer. Wie morgen (5 augustus) een kaartje afstempelt ziet daar vr31 op staan, hetgeen staat voor vrijdag in week 31. Volgend jaar valt de vrijdag in week 31 op 3 augustus. Je moet dan wel net op die dag een reisje met dezelfde bestemming willen maken. Daarnaast kunnen kaartjes zonder datum slechts tot een jaar na de eerstvolgende tariefswijziging gebruikt worden.

Voor de enkeling die zijn kaartjes een jaar lang systematisch bewaart is dit een leuk voordeeltje zonder pakkans, maar ik denk niet dat het op grote schaal toegepast wordt. Daarbij komt dat als je een kaartje hebt dat eenmaal gecontroleerd is, je dat kaartje na die dag niet meer kunt gebruiken. In de tijd dat ik nog vrijwel dagelijks met kaartjes reisde tussen Bdg en Apn was dat echter nauwelijks een probleem. Andere 'gerecyclede' kaartjes werden gewoon gecontroleerd.

De stempel is een jaar later exact hetzelfde, dat heb ik meer dan eens getest. Je kunt je er hooguit op verkijken dat je in jaar 1 om 8:45 afstempelt, en het volgend jaar om 7:45 in de trein stapt. Gelukkig zijn wij allemaal zeer eerlijke mensen, en verder worden de papieren kaartjes binnen afzienbare tijd afgeschaft.

Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op Donderdag 04 aug 2011 om 21:09:01

Met vriendelijke groet, Robin

Donderdag 04 aug 2011 - 17:57:00
john2
john2
Bovenstaand voorbeeld als uitgang nemen van vrijdag 3 augustus. Het volgende kalenderjaar is 3 augustus een dag versprongen en valt dan op zaterdag. En als het volgend kalenderjaar een schrikkeljaar is dan valt 3 augustus 2 dagen later op een zondag. Of dit dan met controlle wat uit maakt?

Laatst bewerkt door john2 op Donderdag 04 aug 2011 om 18:14:27, reden: type fout hersteld.

Donderdag 04 aug 2011 - 18:05:27
mren
mren
Quote
RSK-Mat92 (do 04 aug 2011 17:47:31 www.somda.nl): Daarbij komt dat als je een kaartje hebt dat eenmaal gecontroleerd is, je dat kaartje na die dag niet meer kunt gebruiken.
Alleen enkeltjes gaan gebruiken, die zijn toch even duur als een half retourtje. Ben je op een enkele reis Es-Ut gecontroleerd, koop je het jaar er op een enkeltje Es-Hgl en vanaf daar je oude kaartje.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 04 aug 2011 - 19:42:11
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Nou, die één op de miljoen klanten die met een retourtje op dezelfde dag zes keer op en neer wil reizen lijkt me niet de moeite om de reisregels aan te passen

Donderdag 04 aug 2011 - 21:07:01
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Quote
john2 (do 04 aug 2011 17:57:00 somda.nl): Bovenstaand voorbeeld als uitgang nemen van vrijdag 3 augustus. Het volgende kalenderjaar is 3 augustus een dag versprongen en valt dan op zaterdag. En als het volgend kalenderjaar een schrikkeljaar is dan valt 3 augustus 2 dagen later op een zondag. Of dit dan met controlle wat uit maakt?
De dag van de week doet er niet zo zeer toe. Wat op je kaartje komt te staan is een combinatie van dag (ma-di-wo-do-vr-za-zo) en een weeknummer. De data die ik noemde als voorbeeld houden verder niets in. Vrijdag in week 31 is dit jaar 5 augustus, volgend jaar is vrijdag in week 31 op 3 augustus. De datum zegt in principe niets over wanneer je kaartje geldig is.

Overigens zie ik dat ik een klein foutje heb gemaakt in mijn verhaal, ik was in de veronderstelling dat het vandaag vrijdag was. Zal het even aanpassen.

Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op Donderdag 04 aug 2011 om 21:07:51

Met vriendelijke groet, Robin

Donderdag 04 aug 2011 - 21:41:08
seinhuis
seinhuis
Quote
MDDM (zo 31 jul 2011 23:10:11 somda.nl): @seinhuis: Heb jij geen vrij reizen kaart meer dan?
Helaas mag ik daar geen gebruik meer van maken.

Donderdag 04 aug 2011 - 22:00:45
thom
thom
Quote
mren (do 04 aug 2011 18:05:27 somda.nl):
Quote
RSK-Mat92 (do 04 aug 2011 17:47:31 www.somda.nl): Daarbij komt dat als je een kaartje hebt dat eenmaal gecontroleerd is, je dat kaartje na die dag niet meer kunt gebruiken.
Alleen enkeltjes gaan gebruiken, die zijn toch even duur als een half retourtje. Ben je op een enkele reis Es-Ut gecontroleerd, koop je het jaar er op een enkeltje Es-Hgl en vanaf daar je oude kaartje.
Ik dacht dat het hier over de voordeel abonementen ging, en niet om "hoe zoek ik gaten in het net" en licht ik vervoerders op, want volgens mij is er ook nog zoiets als gezond verstand en fatsoen...

Als ik in de supermarkt een appel gekocht heb, dan ga ik tochook niet de hele dag met dat kassabonnetje steeds een nieuwe appel halen.
Ben ik dan zo gek, of vragen jullie dan ook de algemene voorwaarden van de winkel en gaan jullie in discussie met de kassier... ?

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 04 aug 2011 om 22:02:16

Donderdag 04 aug 2011 - 22:47:51
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Wat ik begreep te lezen, was dat iemand iets wilde weten. Of dat nu 100% in lijn ligt met het onderwerp kun je ter discussie stellen, maar ik geef mensen liever gewoon antwoord in plaats van ze af te zeiken. Maar even goede vrienden, ieder zijn hobby.

Wie graag kaartjes wil sparen wens ik veel plezier; doordeweeks heb ik tegenwoordig een OV-studentenkaart, en in het weekend neem ik meestal de auto wel als ik ergens heen moet. Stukken voordeliger!

Met vriendelijke groet, Robin

Donderdag 04 aug 2011 - 22:52:42
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ze gaan toch niet in discussie? We doen iets wat volgens de NS-AVR gewoon mag.

Edit: @Robin, ik had het niet anders kunnen zeggen (behalve dat van die auto dan, ik heb geen rijbewijs B)

Laatst bewerkt door AgentX op Donderdag 04 aug 2011 om 22:53:53


Donderdag 04 aug 2011 - 23:21:05
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Spiketrain: terug weer naar de voordeelabonnementen.

Groet, Spiketrain

Donderdag 04 aug 2011 - 23:22:45
mren
mren
Quote
RSK-Mat92 (do 04 aug 2011 22:47:51 www.somda.nl): , en in het weekend neem ik meestal de auto wel als ik ergens heen moet. Stukken voordeliger!
Als pappie en mammie alles betalen wel. Anders zal je -als je alleen reist- vrijwel altijd duurder uit zijn met de auto.

Donderdag 04 aug 2011 - 23:52:39
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Je vergeet dat als een auto eenmaal op de stoep staat, dat het dan voordeliger is om daarmee te reizen i.p.v. met het OV omdat je dan de vaste kosten van de auto over meer gereden kilometers kunt spreiden. En dan laat ik de meerwaarde in natura dat je van deur tot deur reist nog buiten beschouwing.

Om deze afdwaling dan verder af te sluiten, terug naar de voordeelabonnementen; ik las dat de NS een akkoord heeft moeten sluiten met de andere vervoerders over de 'nieuwe' kortingskaart. Is dat zo ingewikkeld dat er een half jaar overheen moet gaan waarin de kortingskaart niet geldig is bij de andere vervoerders? Want als vanaf dat moment de voorwaarden weer net zo zijn als met de 'oude' VDU, dan kun je je toch afvragen of hier niet gewoon (politieke) spelletjes gespeeld worden. Je zou immers uit klantvriendelijkheid ook kunnen overwegen om het akkoord per direct in te laten gaan i.p.v. over een maand of vijf. Is voor de reiziger ook nog eens overzichtelijker.

Met vriendelijke groet, Robin

Vrijdag 05 aug 2011 - 00:11:50
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Quote
mren (do 04 aug 2011 18:05:27 somda.nl):
Quote
RSK-Mat92 (do 04 aug 2011 17:47:31 www.somda.nl): Daarbij komt dat als je een kaartje hebt dat eenmaal gecontroleerd is, je dat kaartje na die dag niet meer kunt gebruiken.
Alleen enkeltjes gaan gebruiken, die zijn toch even duur als een half retourtje. Ben je op een enkele reis Es-Ut gecontroleerd, koop je het jaar er op een enkeltje Es-Hgl en vanaf daar je oude kaartje.
Dat gaat niet, want de HC stempelt het kaartje wèl met datum en juist niet met dag en week.


Vrijdag 05 aug 2011 - 12:01:48
waalkade
waalkade
Quote
RSK-Mat92 (do 04 aug 2011 23:52:39 www.somda.nl): Je vergeet dat als een auto eenmaal op de stoep staat, dat het dan voordeliger is om daarmee te reizen i.p.v. met het OV omdat je dan de vaste kosten van de auto over meer gereden kilometers kunt spreiden. En dan laat ik de meerwaarde in natura dat je van deur tot deur reist nog buiten beschouwing.

Om deze afdwaling dan verder af te sluiten, terug naar de voordeelabonnementen; ik las dat de NS een akkoord heeft moeten sluiten met de andere vervoerders over de 'nieuwe' kortingskaart. Is dat zo ingewikkeld dat er een half jaar overheen moet gaan waarin de kortingskaart niet geldig is bij de andere vervoerders? Want als vanaf dat moment de voorwaarden weer net zo zijn als met de 'oude' VDU, dan kun je je toch afvragen of hier niet gewoon (politieke) spelletjes gespeeld worden. Je zou immers uit klantvriendelijkheid ook kunnen overwegen om het akkoord per direct in te laten gaan i.p.v. over een maand of vijf. Is voor de reiziger ook nog eens overzichtelijker.
Ik neem aan dat de andere vervoerders een andere software leverancier hebben dan de NS. En niets is stroperiger als software. Dat duurt wel even voor dat klaar is.

Vrijdag 05 aug 2011 - 13:45:09
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Dat vind ik een nogal slap argument. Dan hadden ze gewoon éérder moeten beginnen met het aanpassen van die software. Of nog een paar maandjes wachten met het invoeren van de nieuwe abonnementen tot de software er wél klaar voor is.

Wat hier gebeurt is wat je steeds weer ziet bij de ov-chipkaart: er wordt eerst een nieuw product geïntroduceerd, en dan gaat men pas nadenken over het oplossen van dit soort problemen, die men van te voren had kunnen verwachten... Kortom, er wordt onvoldoende vooruitgedacht. NS was al heel lang bezig met de ontwikkeling van nieuwe abonnementen, hadden ze echt niet iets eerder met de andere vervoerders kunnen overleggen?

Laatst bewerkt door reisthijs op Vrijdag 05 aug 2011 om 13:46:09

Vrijdag 05 aug 2011 - 23:29:28
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Quote
Altijd in- en uitchecken

In- en uitchecken is nodig bij elk abonnement. Als u wel incheckt maar niet uitcheckt, kan het OV chipkaartsysteem de ritprijs niet berekenen. U bent dan het instaptarief kwijt en u heeft formeel niet betaald. Bovendien heeft u dan geen recht op de regeling Geld Terug Bij Vertraging.
Aldus www.ns.nl

Als ik dit zo lees dan is die regeling Geld Terug Bij Vertraging dus ook van toepassing op de nieuwe abonnementen, maar ik kan hier verder niets over vinden dan alleen bovenstaande. Dus over bijvoorbeeld wat voor vergoeding geldig is bij een vertraging van 60 minuten of meer in het weekend bij het hebben van een weekendvrij abonnement wordt niets vermeld.


Vrijdag 05 aug 2011 - 23:32:37
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
30-59 minuten 1/2 deel en meer dan 60 het hele bedrag lijkt me prima toe


Vrijdag 05 aug 2011 - 23:32:53
thom
thom
Quote
reisthijs (vr 05 aug 2011 13:45:09 somda.nl): Dat vind ik een nogal slap argument. Dan hadden ze gewoon éérder moeten beginnen met het aanpassen van die software. Of nog een paar maandjes wachten met het invoeren van de nieuwe abonnementen tot de software er wél klaar voor is.

Wat hier gebeurt is wat je steeds weer ziet bij de ov-chipkaart: er wordt eerst een nieuw product geïntroduceerd, en dan gaat men pas nadenken over het oplossen van dit soort problemen, die men van te voren had kunnen verwachten... Kortom, er wordt onvoldoende vooruitgedacht. NS was al heel lang bezig met de ontwikkeling van nieuwe abonnementen, hadden ze echt niet iets eerder met de andere vervoerders kunnen overleggen?
Als NS het pas op 1-1 ingevoerd had bij hunzelf met als argument dat het dan bij alle vervoerders geldig was. Dan hadden jullie gezegd voer het dan tijdelijk alleen bij NS in, dan kun je vast reizen...

Alsin, NS doet het toch nooit goed wat ze ook doen, en nu mag je per 1-1 met alle vervoerders reizen, zonder daar ook nogeens extra voor te betalen....

Vrijdag 05 aug 2011 - 23:39:16
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Quote
Pim530 (vr 05 aug 2011 23:32:37 somda.nl): 30-59 minuten 1/2 deel en meer dan 60 het hele bedrag lijkt me prima toe
60 min vertraging is bij 2e klas weekendvrij 35 euro retour dan. Dan houd ik alle verstoringen de hele dag in de gaten en ga er naartoe. Krijg ik nog geld toe iedere maand.

Maar zonder dollen, zal wel iets van een bedrag zijn wat te vergelijken is met wat je nu ook krijgt bij een OV studentenkaart?


Vrijdag 05 aug 2011 - 23:47:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Studentenkaart is nu vast en heel laag bedrag toch? Lijkt me dat men voor deze abonnementen waarvoor je betaald toch wel meer retour geeft. Aannemelijk iets in de buurt van wat je met een trajectkaart / NS-Jaarkaart krijgt. Een vast deel van de totale prijs dus, meen dat het 1/500ste voor 30-59 minuten en 1/250ste voor meer dan een uur was.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Vrijdag 05 aug 2011 om 23:48:05, reden: moest andersom natuurlijk...

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Vrijdag 05 aug 2011 - 23:49:25
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Mijn totaalprijs was 12x35 = 420 euro. Doe 1/250*420=0,14 cent. Nou niet de moeite om te declareren of reken ik nu fout.


Vrijdag 05 aug 2011 - 23:52:38
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Quote
thom (vr 05 aug 2011 23:32:53 somda.nl):
Quote
reisthijs (vr 05 aug 2011 13:45:09 somda.nl): Dat vind ik een nogal slap argument. Dan hadden ze gewoon éérder moeten beginnen met het aanpassen van die software. Of nog een paar maandjes wachten met het invoeren van de nieuwe abonnementen tot de software er wél klaar voor is.

Wat hier gebeurt is wat je steeds weer ziet bij de ov-chipkaart: er wordt eerst een nieuw product geïntroduceerd, en dan gaat men pas nadenken over het oplossen van dit soort problemen, die men van te voren had kunnen verwachten... Kortom, er wordt onvoldoende vooruitgedacht. NS was al heel lang bezig met de ontwikkeling van nieuwe abonnementen, hadden ze echt niet iets eerder met de andere vervoerders kunnen overleggen?
Als NS het pas op 1-1 ingevoerd had bij hunzelf met als argument dat het dan bij alle vervoerders geldig was. Dan hadden jullie gezegd voer het dan tijdelijk alleen bij NS in, dan kun je vast reizen...

Alsin, NS doet het toch nooit goed wat ze ook doen, en nu mag je per 1-1 met alle vervoerders reizen, zonder daar ook nogeens extra voor te betalen....
Dat denk ik dus niet, omdat in dat geval de oude VDU een half jaar langer gangbaar was gebleven. Nu lever je als NS tijdelijk een incompleet product, en de klant ziet maar hoe hij er mee om gaat.

Met vriendelijke groet, Robin

Vrijdag 05 aug 2011 - 23:56:12
guuglurg
guuglurg
Quote
woepje (vr 05 aug 2011 23:49:25 www.somda.nl): Mijn totaalprijs was 12x35 = 420 euro. Doe 1/250*420=0,14 cent. Nou niet de moeite om te declareren of reken ik nu fout.
Je rekent in ieder geval fout, want je moet 420/250 doen = €1,68 Maar dit geld voor jaarabonnement, Weekendvrij krijg je vast véél meer voor

Zaterdag 06 aug 2011 - 00:04:44
mren
mren
Kom rekenwonders, 420/250 is precies gelijk aan 1/250 * 420
En 0,14 cent is iets anders dan 0,14 euro, maar die dicussie hebben we ook al vaker gehad.

Zaterdag 06 aug 2011 - 00:22:44
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Zal wel meer dan € 2,20 worden, anders heb je niet eens iets te declareren.


Zaterdag 06 aug 2011 - 00:28:24
MasterE
MasterE
Je krijgt gewoon terug wat je reist. Je checkt in op station A en uit op station B.

Mcn Asd

Zaterdag 06 aug 2011 - 00:36:46
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Dus als ik in mijn vrij reizen periode een reisje Gvc-Gn maak en ik moet om via Dv omdat Amf-Zl eruit ligt, dan krijg ik gewoon 1/2 van de ritprijs (ritprijs = enkele reis Gvc-Gn) terug bij 30-59 min vertraging? Dat lijkt mij toch niet, dus ik ben dus benieuwd wat je krijgt als je vrij reist en daar is men nog niet duidelijk over bij NS.


Zaterdag 06 aug 2011 - 00:39:44
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Lijkt me prima Voor een reisje Gn-Mdb met meer dan een uur vertraging krijg ik dus dik veertig euro terug mijn mijn WV. Niet verkeerd, twee keer doen en ik heb 20 euro winst per maand


Zaterdag 06 aug 2011 - 09:32:26
kleine_man
kleine_man
Quote
RSK-Mat92

Om deze afdwaling dan verder af te sluiten, terug naar de voordeelabonnementen; ik las dat de NS een akkoord heeft moeten sluiten met de andere vervoerders over de 'nieuwe' kortingskaart. Is dat zo ingewikkeld dat er een half jaar overheen moet gaan waarin de kortingskaart niet geldig is bij de andere vervoerders? Want als vanaf dat moment de voorwaarden weer net zo zijn als met de 'oude' VDU, dan kun je je toch afvragen of hier niet gewoon (politieke) spelletjes gespeeld worden. Je zou immers uit klantvriendelijkheid ook kunnen overwegen om het akkoord per direct in te laten gaan i.p.v. over een maand of vijf. Is voor de reiziger ook nog eens overzichtelijker.
De vervoerder wilden graag af van de verdeelsleutel die nu op de kaartjes en abo's zitten. Ze willen graag direct geld innen. Dit is letterlijk door de persvoorlichtster van Syntus gezegd bij de invoering van de OVC op de lijnen van Syntus.

Iemand die dagelijks tussen Dtc en Ed pendeld, maakt grofweg 2/3 van zijn kilometers op het Syntus traject. Syntus krijgt minder dan die 2/3 van het gebruikte kaartje betaald. Met een los kaartje of een traject is makkelijker vast te stellen hoe iemand zal reizen. Met een jaarkaart met landelijke dekking wordt dat al iets moeilijker. Kijk maar naar de discussie vorig jaar over de Kruidvatkaartjes.

Ik denk dat de vervoerders toch eieren voor hun geld gekozen hebben. De grootste belemmering is nu redelijk opgelost. Tis een mooi begin

Zaterdag 06 aug 2011 - 11:56:33
waalkade
waalkade
Dat Syntus minder dan 2/3 krijgt is logisch.
Immers zij (Syntus) hoeven geen kosten te maken voor het verstrekken van een kaartje.

Laatst bewerkt door waalkade op Zaterdag 06 aug 2011 om 11:56:58

Zondag 07 aug 2011 - 11:59:39
HansBeeker
HansBeeker
De GTbV formulieren zijn sinds vorige week zaterdag aangepast aan de nieuwe abonnementen, en liggen voor gebruik bij de balies. NS heeft hun online pagina nog niet aangepast hiervoor.

Laatst bewerkt door HansBeeker op Zondag 07 aug 2011 om 12:00:12

Zondag 07 aug 2011 - 13:24:23
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Quote
HansBeeker (zo 07 aug 2011 11:59:39 somda.nl): De GTbV formulieren zijn sinds vorige week zaterdag aangepast aan de nieuwe abonnementen, en liggen voor gebruik bij de balies. NS heeft hun online pagina nog niet aangepast hiervoor.
Het formulier dat ik woensdag ophaalde was niet aangepast...


Zondag 07 aug 2011 - 13:29:00
mren
mren
Ze zullen de oude ook wel eerst op willen maken.

Zondag 07 aug 2011 - 14:38:41
HansBeeker
HansBeeker
De oude formulieren zijn niet weggegooid. Eerst worden die opgemaakt, en dan alles vervangen. Als het nieuwe formulier er niet tussen zit, kan je die altijd bij het loket verkrijgen. Er zijn ook locaties waar beide formulieren voor het grijpen liggen.

Laatst bewerkt door HansBeeker op Zondag 07 aug 2011 om 14:39:00

Vrijdag 12 aug 2011 - 17:27:27
elizabeth
elizabeth
Twitter jaap930 Facebook Etm
Even wat anders: Als er werkzaamheden zijn (en dan neem ik voor het gemak een praktijkvoorbeeld) tussen Bdg en Bsk. Er zijn werkzaamheden op Apn en van Apn naar Gd. Je kon toen in Bdg het perron op omdat er treinen richting Ut gingen en naar Apn reden bussen. Dus je checkt in te Bdg. Je stapt in Apn over van bus a op bus b. Je komt niet op het perron in Apn. Dan kom je op Bsk (of Wadn) en dan is daar het perron afgesloten. Hoe kan je dan logieserwijs uitchecken? Er van uitgaand dat je niet even het afgesloten perron op loopt. (de palen staan namelijk op het perron.)

Dus waar ik op doel is dan het feit dat je (bij een enkele reis) je opstaptarief kwijt bent. Of je checkt uit in Apn, maar dan reis je zwart. Ben benieuwt hoe ze dat op een nette manier gaan oplossen. Lijkt mij gewoon niet het perron afsluiten, maar als het spoor dan buiten dienst is en de (op Bsk) de overwegbeveiliging niet werkt. Ben benieuwt.

jaapfan.

Vrijdag 12 aug 2011 - 17:47:14
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Ik neem aan dat men tzt de perrons niet meer zal afsluiten als men daarmee ook de in/uitcheckpalen blokkeert. Overigens heb ik ook al mobiele palen gesignaleerd, onder andere bij de grootschalige businzet rond Ah vorig jaar. Kwestie van zo'n mobiele paal bij de bussen neerzetten.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Zaterdag 13 aug 2011 - 03:42:21
bloober
bloober
Twitter mattlinssen
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn, van het niet afsluiten van perrons. Toen ik bij werkzaamheden Mrn - Rhn met de bus in Rhn een reis wilde beginnen en daar dus mijn kaartje af wilde stempelen, kon ik niet bij de stempelautomaten, omdat het perron was afgesloten. Zie het verschil tussen deze situatie en de chipkaart niet echt, immers; ook met niet-gestempelde kaartjes reis je zwart, net als met niet-ingecheckte chipkaarten. En nee; er waren geen mobiele stempelautomaten geregeld.

Groetjes, Bloober

Zaterdag 13 aug 2011 - 09:43:08
kleine_man
kleine_man
Als je niet in staat wordt gesteld om aan je betalingsverplichting te voldoen dan is dat het risico van de accepterende partij. Koop jij iets voor €49,50, je betaalt met €50 en de winkelier heeft alleen maar eurostukken, dan moet jij een euro terug krijgen. Het voordeel mag niet bij de winkelier liggen. Er is maatschappelijk geaccepteerd dat 5 cent wel geaccepteerd wordt (zie supermarkten).

Dus als de NS jou niet in staat stelt om aan een geldig vervoersbewijs te komen dan is dat het risico voor de NS, niet voor de reiziger. Straks met inchecken, als de NS ervoor zorgt dat je niet kan inchecken dan is dat het risico van de NS niet van de reiziger. In dit geval zijn de reisregels in conflict met de wettelijke bescherming die je als consument geniet.

Een vraag die dan uit voortkomt. Straks kan je alleen nog maar de OVC rijden. Hoe gaat de HC dan een UVB maken? Als dat nog steeds opdezelfde manier gaat, dus met een papieren afschrift, hoe verlaat je dan een station dat geheel met poortjes is afgesloten? Nieuw-Vennep is straks helemaal afgesloten...........

Zaterdag 13 aug 2011 - 10:01:00
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
De HC geeft je een papieren UVB en checkt je in...?

'Okeh'

Zaterdag 13 aug 2011 - 10:19:18
MasterE
MasterE
Hoe gaat die HC je inchecken dan.

Mcn Asd

Zaterdag 13 aug 2011 - 10:39:08
john2
john2
Heb begrepen dat zolang de NS papieren treinkaartje uitgeeft. De OV chippoortjes open blijven.

Zaterdag 13 aug 2011 - 13:02:21
ruysdael
ruysdael
Quote
jorick (vr 29 jul 2011 22:28:40 www.somda.nl): Volgens mij kan je, als je nu al een persoonlijke OV-chipkaart hebt, deze nieuwe abonnementsvormen direct bestellen (online) of aanschaffen (loket) en daarna activeren. Maar, @seinhuis, zoals ik je al zei op OpeensHadIkHet, ik zal dat even voor je moeten nazoeken, er staat nu op de Railpocket niks over in...
Zijn deze abonnementen dan ook (eindelijk) op andere kaarten te laden dan die van NS? Dus bijvoorbeeld Connexxion, Arriva, GVB, HTM etc?

Zaterdag 13 aug 2011 - 13:06:29
tochjo
tochjo
Ja, op iedere persoonlijke OV-chipkaart die nog minstens een jaar geldig is (www.ns.nl).

Zondag 14 aug 2011 - 12:23:30
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
john2 (za 13 aug 2011 10:39:08 somda.nl): Heb begrepen dat zolang de NS papieren treinkaartje uitgeeft. De OV chippoortjes open blijven.
Dat gaat dus nog héél lang duren


Donderdag 18 aug 2011 - 15:54:58
treintim
treintim
Quote
HansBeeker (za 30 jul 2011 19:14:54 www.somda.nl):
Quote
dh3201 (za 30 jul 2011 19:06:00 somda.nl): Maar waar staat dat een uur eerder inchecken voor je in de trein stapt als frauderen wordt gezien?
Zie mijn voorgaande berichten..
Voornamelijk deze, met artikel 5.9 uit de voorwaarden van deze abonnementen: somda.nl
Nog even hierop terugkomende, in dit artikel: www.nu.nl staat dat de commercieel directeur van NSR dit echter geen probleem vindt.

Citaat: "De nieuwe abonnementen zijn alleen beschikbaar voor de OV-chipkaart. Het systeem kijkt alleen naar het moment waarop klanten inchecken, als dat buiten de spits is dan geldt de korting of het vrij reizen.

Omdat het om de grote getallen aan reisbewegingen gaat, ziet Bügel geen probleem in handige gebruikers die buiten de spits inchecken maar toch in de spits reizen.
"

Laatst bewerkt door treintim op Donderdag 18 aug 2011 om 15:57:41

Donderdag 18 aug 2011 - 16:09:19
mren
mren
Dan nog is het verstandig het vast in de voorwaarden op te nemen, dan heb je immers een stok om mee te slaan als het de spuigaten uit loopt.

Donderdag 18 aug 2011 - 16:17:53
HansBeeker
HansBeeker
Aanpassing ergens in de voorwaarden(binnenkort / is al doorgevoerd): Je mag over één reis maximaal 6 uur doen. Dit om frauderen ook tegen te gaan. Bron: NSR medewerker die met deze nieuwe abonnementen werkt, om problemen te fixen en dergelijke

Donderdag 18 aug 2011 - 16:28:38
treintim
treintim
Aah, dus maximaal 6 uur na inchecken is de incheck geldig, anders een boete dus als je er dan toch nog mee reist en de HC dat ziet.

Laatst bewerkt door treintim op Donderdag 18 aug 2011 om 16:29:14

Donderdag 18 aug 2011 - 16:30:16
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Typisch, die 6 uur. De langste reis die ik kan bedenken is Vlissingen-Roodeschool en die reis duurt (als je de juiste trein neemt) precies 6 uur. Tuurlijk, er is niemand die van Vlissingen naar Roodeschool reist, maar even voor het idee, want het kán wel...

En als je nou langer dan 6 uur over je reis doet, om wille van vertragingen of uitval? Wat gebeurt er dan?

Bovendien kan ik me herinneren dat er ergens is gezegd dat uitchecken nog tot 04.00 uur op de volgende dag kan... Zo kunnen dus reisjes van 28 uur ontstaan... Hoe is dit te verklaren?

Laatst bewerkt door AgentX op Donderdag 18 aug 2011 om 16:31:43


Donderdag 18 aug 2011 - 16:53:22
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Alleen rijden er geen NS-treinen naar Roodeschool dus moet je in Groningen altijd uit- en inchecken, en een reis Vs - Gn duurt maar 4:22 dus ruim binnen die 6 uur.

De regel dat je op dezelfde Dag moet uitchecken als dat je ingecheckt bent (waarbij een dag dus tot 4.00 duurt) is algemeen voor Reizen op Saldo. Alleen bij de nieuwe abonnementen heb je daarbij dus nog een tweede regel dat een reis maximaal 6 uur mag duren.

Donderdag 18 aug 2011 - 18:19:34
HansBeeker
HansBeeker
Bij een overstap naar andere vervoerder moet je altijd al uit- en inchecken
Vanaf incheck heb je straks dus 6 uur de tijd om legaal te reizen. De HC kan dit op de RP zien waar en wanneer je ingecheckt bent.

Donderdag 18 aug 2011 - 18:43:06
mren
mren
Wanneer mocht de hc toch niet zien?

Donderdag 18 aug 2011 - 19:23:03
HansBeeker
HansBeeker
Waarom niet? De Railpocket geeft ook aan of de check-in oké is, net als de tijd van de huidige check-in. Van eerdere check-ins mag dit niet. Alleen bij de huidige.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 18 aug 2011 - 19:51:45
mren
mren
IK meen me te herinneren dat een hc standaard kan zien of een reiziger in is gecheckt en waar en de rest enkel op verzoek ipv privacy van de reiziger.

Donderdag 18 aug 2011 - 20:33:37
tochjo
tochjo
In de nieuwe productvoorwaarden is overigens ook opgenomen dat "er onder meer sprake [is] van misbruik of fraude [...] wanneer u met de OV-chipkaart bij herhaling eerder incheckt dan 30 minuten voor aanvang van uw reis" (www.ns.nl artikel 5.9).

Donderdag 18 aug 2011 - 20:35:46
HansBeeker
HansBeeker
Is al eerder door mij gemeld hier. Maar dat is de reden dat de HC ook kan zien hoelaat ingecheckt is.

Donderdag 18 aug 2011 - 20:53:29
treintim
treintim
En hoe wil de HC dan beoordelen of er sprake is van herhaling? Puur op sprake van gezicht herkennen?
En hoe vaak is dan bij herhaling? Dit vind ik allemaal erg vaag.

Laatst bewerkt door treintim op Donderdag 18 aug 2011 om 20:53:45

Donderdag 18 aug 2011 - 21:43:17
bloemkool
bloemkool
Wie bedenkt dan zulke regels


Donderdag 18 aug 2011 - 22:53:55
HansBeeker
HansBeeker
Als de HC ziet dat er misbruik(te vroeg inchecken ed) gemaakt is, word er een melding van gemaakt (althans: zo hoort het). Dan kunnen ze dit bij NS op kantoor(via de PC) zelf wel zien, en verdere stappen ondernemen, als het vaker voorkomt.

Zaterdag 20 aug 2011 - 12:18:00
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
AgentX (do 18 aug 2011 16:30:16 www.somda.nl):
[* knip *]
En als je nou langer dan 6 uur over je reis doet, om wille van vertragingen of uitval? Wat gebeurt er dan?
En dan? Als je door een aanrijding twee uur op je trein moet wachten, en dus langer dan 6 uur onderweg bent?

Het systeem van TLS is vast niet op de hoogte van vertragingen en versperringen van vervoerders zodat het daarop aangepast kan worden.

En als je reis niet langer dan 6 uur mag zijn, krijg je weer het probleem dat je niet meer kan 'vergeten' uit te checken. Dus 's avonds even snel terug naar het station om uit te checken is er dan niet meer bij...

Laatst bewerkt door AgentX op Zaterdag 20 aug 2011 om 12:18:18


Zaterdag 20 aug 2011 - 12:23:04
MDDM
MDDM
Quote
AgentX (za 20 aug 2011 12:18:00 www.somda.nl):
En als je reis niet langer dan 6 uur mag zijn, krijg je weer het probleem dat je niet meer kan 'vergeten' uit te checken.
Is dat een probleem dan, dat je niet meer kan "vergeten" uit te checken? Ik denk dat hier nu een beetje naar spijkers op laag water gezocht wordt.

Gr Joop mcn Lls

Zaterdag 20 aug 2011 - 12:31:05
treintim
treintim
Op zich ben ik nog wel benieuwd hoe dat zit met die vertraging/treinuitval waardoor je reis langer dan 6 uur gaat duren.

Zaterdag 20 aug 2011 - 13:58:01
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
MDDM (za 20 aug 2011 12:23:04 somda.nl): Is dat een probleem dan, dat je niet meer kan "vergeten" uit te checken?
Ja, want als je dat toch doet, check je later dan 6 uur na incheck uit...


Zaterdag 20 aug 2011 - 14:09:22
MDDM
MDDM
Kwestie van niet meer "proberen" te "vergeten" uit te checken dan hè? Uitchecken moet op een gegeven moment een routine worden. De ene heeft dat sneller voor elkaar dan de andere. Maar goed, we dwalen ietsiepietsie af. Back on topic maar weer.

Gr Joop mcn Lls

Zaterdag 20 aug 2011 - 16:26:16
john2
john2
Hoe zit het als je met nachttreinen reist en je incheckt voor 4 uur 's morgens en na 4 uur 's morgens uitcheckt? Als je bijvoorbeeld om 5 uur 's morgens uitcheckt dan zou je tot de dag erop 4 uur kunnen uitchecken.

Zaterdag 20 aug 2011 - 17:55:52
kleine_man
kleine_man
Zie hierboven. Je reis is beperkt tot 6 uur na vertrek. [punt]

Weer een regel ten nadele van de reiziger.

Zaterdag 20 aug 2011 - 22:04:51
HansBeeker
HansBeeker
Quote
john2 (za 20 aug 2011 16:26:16 www.somda.nl): Hoe zit het als je met nachttreinen reist en je incheckt voor 4 uur 's morgens en na 4 uur 's morgens uitcheckt? Als je bijvoorbeeld om 5 uur 's morgens uitcheckt dan zou je tot de dag erop 4 uur kunnen uitchecken.
Ik zal het navragen, want de check-in is volgens mij maar geldig tot 4:00.
Dat is overigens ook bij ROS(Reizen op Saldo) en viceversa

Zaterdag 20 aug 2011 - 22:29:16
treintim
treintim
Bij de loketten te Ut was men vanavond nog onbekend met de 6-uursregel voor de nieuwe abo's en daar wist men mij te vertellen dat de incheck gewoon onbeperkt dezelfde dag geldig is.

Zaterdag 20 aug 2011 - 22:46:28
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Even een vraagje n.a.v. mijn weekendvrij abonnement.

Vandaag heb ik een reisje Gn-Shl-Ddr-Bd-Tbu-Ehv-Ut-Gn gemaakt en heb steeds in- en uitgecheckt op Shl, Ddr, Bd, Ehv, Ut en tot slot uitchecken in Gn. Op stations waar ik kortere overstaptijd had, heb ik gewoon een rondje gelopen van 3 hele minuten en toen weer opnieuw ingecheckt. Het gepiep van de OV chip is heel leuk natuurlijk de ganse dag, maar vraag me af of het volgende kan: inchecken in Gn, de tijd in de gaten houden en net voordat de 6 uren verstreken zijn weer uitchecken mag niet zeker? En dit laatste dan ongeacht waar je heen gaat (zolang het maar niet het beginstation is). Ik reis in principe gratis de hele dag, dus kan niet frauderen. Of maakt het om die reden dus niets uit?


Zondag 21 aug 2011 - 03:29:00
bloober
bloober
Twitter mattlinssen
Volgens mij lopen er hier een aantal dingen door elkaar. Zoals ik het hier begrijp, is de 6 uur-regel een administratieve regel en geen technische. De check-in blijft dus gewoon de hele dag geldig, alleen als een hc je om 16.00 uur in de trein controleert en je hebt ingecheckt om 09.30 uur, dan kan hij daar melding van maken en bij meerdere meldingen kun je van fraude worden verdacht. Daarna kun je dan gewoon uitchecken, zoals altijd. Doemdenkers over verstoringen en dergelijke moeten zich dus niet zoveel zorgen maken lijkt me, want de kans dat je herhaaldelijk door verstoringen langer dan 6 uur over je reis doet, lijkt me klein. Heb ik het zo goed begrepen?

Groetjes, Bloober

Zondag 21 aug 2011 - 03:37:49
train85
train85
Je kan gewoon probleemloos van Gn naar Shl (1e in/uitcheck), naar Ddr (2e in/uitcheck), naar Ehv (3 in/uitcheck) en dan naar Gn.

www.mat64.nl

Zondag 21 aug 2011 - 08:07:33
HansBeeker
HansBeeker
Je kan ook probleemloos van Gn naar Shl naar Ddr naar Ehv en daar pas weer uit- en inchecken. HC ziet toch dat je Weekend Vrij hebt. Maar als je pas weer op Gn uitcheckt, ben je je borg kwijt. En je eerste uitcheck moet binnen 6 uur vallen.

Tevens: Als het goed is liggen bij de loketten en dergelijke de nieuwe formulieren voor Geld Terug bij Vertraging (voor de nieuwe abonnementen)

Laatst bewerkt door HansBeeker op Zondag 21 aug 2011 om 08:08:17

Zondag 21 aug 2011 - 11:27:28
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Ah, dat dacht ik al HansBeeker, maar wilde het toch even zeker weten. Kan ik voortaan wat minder in-/uitchecken met mijn weekendabonnement, zolang het maar binnen 6 uur is en niet op het beginstation gebeurd.


Maandag 17 okt 2011 - 16:41:10
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Een andere vraag:

Ik heb in augustus meteen voor een heel jaar mijn Weekend Vrij betaald. Als de tarieven in januari eventueel verhoogd worden, krijg ik dan een aparte afschrijving van x aantal euro dat ik dan te weinig heb betaald? Of geldt die verhoging niet voor mensen die in 1x betaald hebben en betaal ik pas een hoger tarief vanaf augustus 2012? Dat laatste lijkt mij aannemelijker, maar je weet het maar nooit bij de grote NS;)

Overigens is dit genoemde abonnement er bij mij al uit. Heb het even bijgehouden en sinds 12-8-2011 heb ik vol tarief ruim 320 euro winst, met korting heb ik 24 euro winst (tel daar maar de kosten van een VDU nog bij op) en actiekaarten (AH, Kruidvat etc) heb ik nog 126 euro te gaan. Heb tot 12-8-2012 de tijd om die 126 euro eruit te rijden


Maandag 17 okt 2011 - 17:07:56
thijs
thijs
De tarieven van de nieuwe voordeelabonnementen worden niet verhoogd. Enkel de "oude" VDU-kaart wordt iets duurder.

Maandag 17 okt 2011 - 19:51:06
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
De oude VDU kaart wordt duurder?? Ik dacht dat men daar niet meer aan deed, en dat NS geen nieuwe "oude" abonnementen meer uitgeeft?


Maandag 17 okt 2011 - 19:53:11
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Maar je kunt hem nog wel verlengen natuurlijk. En dat dus dan tegen een hoger tarief vanaf 1 januari 2012.

@ Thijs

Dat is helder, dank.

Laatst bewerkt door woepje op Maandag 17 okt 2011 om 19:53:34


Maandag 17 okt 2011 - 20:05:19
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Nee toch? Ik dacht dat alle VDU-houders een nieuw abonnement moesten uitzoeken...


Maandag 17 okt 2011 - 20:06:09
Kars
Kars
Flickr 44544474@N02/
Nee, als je je VDU-kaart vóór 1 augustus 2011 hebt gekocht mag je deze nog net zo vaak verlengen als je wilt.


Maandag 17 okt 2011 - 20:07:08
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Klopt, al zal NS dit misschien over een paar jaar wel gaan aanpakken. De avondspits moet natuurlijk wel wat opleveren


Maandag 17 okt 2011 - 20:23:54
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Nouja, je verhoogd de prijs gewoon elk jaar flink en op een gegeven moment heb je gewoon geen abonnees meer..


Maandag 17 okt 2011 - 20:47:47
AlexNL
AlexNL
Quote
HansBeeker (zo 31 jul 2011 14:15:04 www.somda.nl):

Oja, voor het inchecken met een 'Vrij-abonnement' dien je ook €10 saldo op je OVC te hebben, wat als borg word afgeschreven (OOK in de Vrij-reizen periode)
Klopt niet: ik reis al meer dan een maand met Altijd Vrij op een OV-chipkaart met € 0,02 saldo

Dinsdag 18 okt 2011 - 17:40:39
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
Kars (ma 17 okt 2011 20:06:09 www.somda.nl): Nee, als je je VDU-kaart vóór 1 augustus 2011 hebt gekocht mag je deze nog net zo vaak verlengen als je wilt.
Aha oke, dank voor de verduidelijking


Dinsdag 18 okt 2011 - 19:07:35
frenkel
frenkel
Ik heb een VDU abbo, maar reis voor 80% in het weekend en vanaf volgend jaar is het nog maar de vraag of het rendabel is om €10 extra te betalen (ten opzichte van een dal voordeel abbo)zodat ik door de weeks in de avondspits ook korting krijg.

Zo zal langzaam de oude VDU eruit gaan.

Laatst bewerkt door frenkel op Dinsdag 18 okt 2011 om 19:08:27

Dinsdag 18 okt 2011 - 19:31:42
AlexNL
AlexNL
Als je in de spits reist ga je er op de prijs van een los kaartje niet op vooruit of achteruit als je overstapt naar Altijd Voordeel.

Oude VDU: 's ochtends 0% korting, 's middags 40%.
Altijd Voordeel: 's ochtends en 's middags 20% korting.

Maar de prijs op jaarbasis:
Oude VDU: € 60
Altijd Voordeel: € 240

Dat is toch wel de moeite

Dinsdag 18 okt 2011 - 20:12:52
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Nog even een tip voor de mensen die vrij veel in het weekend en af en toe doordeweeks reizen. Het is geen enkel probleem om een Weekend Vrij/Dal Vrij-abonnement aan te schaffen, én je klassieke Voordeelurenkaart te behouden. Je moet alleen even goed opletten bij de aanschaf van de abonnementen. Zo kun je in het weekend of in de daluren gratis reizen, maar toch de Voordeelurenkaart behouden voor de 40% korting in de middagspits/in juli en augustus voor 9 uur. Het is gewoon toegestaan om 2 abonnementen naast elkaar te gebruiken, een medewerker van de NS-Klantenservice raadde het me zelfs aan.

Als je één van de nieuwe abonnementen koopt via de NS-site (www.ns.nl), volg je de volgende stappen:
1. Kies in het scherm "Product" eerst welk nieuw kortingsproduct je wilt hebben, bijvoorbeeld "Dal Vrij" of "Weekend Vrij".
2. Kies in het volgende scherm de klasse en de contractduur.
3. Let goed op bij het invullen van de ingangsdatum, vul hier een datum in die minimaal 14 dagen in de toekomst ligt, dat is de tijd die NS nodig heeft om een nieuwe OV-Chipkaart naar je toe te sturen. Klik vervolgens op "verder"
4. In het volgende scherm zie je twee mogelijkheden "Bestaande OV-Chipkaart" en "Aanvragen nieuwe OV-Chipkaart". Als je bij "Bestaande OV-Chipkaart" het nummer van je Voordeelurenkaart inklopt, wordt het nieuwe abonnement over je oude VDU heengezet, deze dus niet kiezen . Maak gebruik van de tweede optie "Aanvragen nieuwe OV-Chipkaart" en klik hier op "verder" (als je het knopje "verder" niet kunt vinden, ga dan terug naar het vorige scherm en geef een datum aan die verder dan 14 dagen vooruit ligt).
5. In het volgende scherm moet je een pasfoto uploaden die gebruikt wordt voor de nieuwe kaart. Je kunt natuurlijk een foto met je webcam maken, een pasfoto scannen of ergens uit een digitaal familiekiekje je gezicht halen, het gaat erom dat je er goed herkenbaar op staat. Upload de foto naar de NS.
6. Tot slot zie je het overzicht van de bestelling, check hier voor de zekerheid of je inderdaad een nieuwe kaart aanvraagt, zodat je oude VDU behouden blijft.
7. Betaal vervolgens per I-deal de eerste termijn voor het abonnement (de volgende termijnen worden per automatische incasso afgeschreven) en de nieuwe kaart ploft binnen 2 weken op de deurmat .

Let op: je hebt dan twee abonnementen/OV-Chipkaarten, je Voordeelurenkaart (€60 per jaar) en DalVrij (€90 per maand) of WeekendVrij (€40 per maand). Maar als je regelmatig in de middagspits en in de daluren/weekenden reist, is dat zeker economisch. Omdat je in het bezit bent van 2 OV-chipkaarten, kun je bovendien razendsnel wisselen van abonnement op een onderwegstation, je hoeft immers geen 3 minuten te wachten. Handig voor het eerste station na 9 en 18.30 uur.

Zelf beschik ik sinds enkele dagen over een DalVrij-kaart naast m'n klassieke Voordeelurenkaart. Ik reis het meest in de daluren, maar ook regelmatig in de middagspits. En mocht de DalVrij-kaart binnen enkele jaren absurd duur worden, dan zeg ik 'm op en kan weer alleen op m'n klassieke VDU-kaart reizen.

Laatst bewerkt door maurits op Dinsdag 18 okt 2011 om 20:14:10

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Dinsdag 18 okt 2011 - 20:30:08
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Ik had vanaf september 2010 tot september 2011 een VDU lopen, maar heb mijn weekend vrij via een nieuwe ov chipkaart aangevraagd. De oude ov chipkaart heb ik dus nog liggen, maar nooit verlengd. Neem aan dat mijn VDU nu afgelopen zaak is?? Of kan ik die nog tot leven wekken?

Overigens kun je bij de oude VDU niet met 40% korting reizen voor 9 uur, maar kan dat met een weekendvrij bijvoorbeeld wel. Je moet alleen wat vroeger je nest uit en op het handige moment inchecken, maar dat is het dan ook. Ik heb daar in elk geval al dankbaar gebruik van gemaakt. Verder gebruik ik voor die enkele dag dat ik doordeweeks een rondje wil maken een welbekende actie dagkaart.

Vind overigens dat de NS nog vrij soepel is met die abonnementen. Je mag ze blijkbaar gewoon naast elkaar gebruiken. Daarnaast moet je gewoon op het juiste moment inchecken (dus niet in de spits) om bij dalvrij gratis te reizen en bij andere abonnementen met korting te reizen tijdens de spits. Iets zegt me dat er nog wel wat veranderd gaat worden in deze situatie.


Dinsdag 18 okt 2011 - 20:30:15
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Ik heb ze nu inderdaad ook beide. Vooral in de winter erg handig, omdat mijn eerste busdienst net NA 6:30 op het station arriveert. Anders zou ik voor 6:30 uur kunnen inchecken en zou er geen reden meer zijn om mijn klassieke VDU te behouden. Ik zou het niet eens aandurven om te stellen dat ik 'em er op dit moment nog uit krijg...


Dinsdag 18 okt 2011 - 20:35:16
AlexNL
AlexNL
Quote
woepje (di 18 okt 2011 20:30:08 www.somda.nl): Ik had vanaf september 2010 tot september 2011 een VDU lopen, maar heb mijn weekend vrij via een nieuwe ov chipkaart aangevraagd. De oude ov chipkaart heb ik dus nog liggen, maar nooit verlengd. Neem aan dat mijn VDU nu afgelopen zaak is?? Of kan ik die nog tot leven wekken?
Met een account voor Mijn NS of Mijn OV-Chipkaart kun je zien welke producten op dit moment op je kaarten staan, en welke nog wachten op afhalen. Volgens mij wordt een VDU stilzwijgend verlengd.

Dinsdag 18 okt 2011 - 20:42:44
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Hmm, moet ik maar even nagaan bij een automaat dan. Heb volgens mij geen afschrijving van een VDU gezien. Als ie wel verlengd is, is het dan ook voor de laatste keer.

Ik heb de kaart overigens gekregen n.a.v. de studentenactie, dus 1 jaar gratis. Maar dat lijkt mij geen verschil uit te maken.


Dinsdag 18 okt 2011 - 20:43:58
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Quote
woepje (di 18 okt 2011 20:30:08 www.somda.nl): Ik had vanaf september 2010 tot september 2011 een VDU lopen, maar heb mijn weekend vrij via een nieuwe ov chipkaart aangevraagd. De oude ov chipkaart heb ik dus nog liggen, maar nooit verlengd. Neem aan dat mijn VDU nu afgelopen zaak is?? Of kan ik die nog tot leven wekken?
Als je jaarcontract afgelopen is, en je geen automatische verlenging had, kun je de klassieke Voordeelurenkaart niet meer terugkrijgen. De klassieke Voordeelurenkaart is in die zin een bedreigde kaartsoort, er worden geen nieuwe meer geboren .

Nog één opmerking voor wat betreft het afsluiten van een nieuw abonnement naast je VDU-kaart. Het is verstandig om de kosten van je treinkaartjes/afschrijvingen van de OV-chipkaart per maand op te tellen, te kijken wat je reispatroon is en hoe je dat eventueel wilt uitbreiden. Kies vervolgens wat bij je past, alleen de klassieke VDU, alleen Weekendvrij/Dalvrij of een combinatie van de klassieke VDU en Weekendvrij/Dalvrij.

Ikzelf maak twee lange reizen per week, waarvan 1 puur in de daluren, 1 startend in de middagspits maar uitlopend in de daluren (dat dan weer niet iedere week), regelmatig korte tripjes in de Randstad, heen in de middagspits, terug in de daluren en 2 à 3 keer per maand een lange treinreis om rond te reizen door Nederland of naar het buitenland (als aanreis). Met de combinatie van Dalvrij en de klassieke VDU ben ik ongeveer €20 per maand goedkoper uit, met als voordeel vrij reizen in de daluren. En dat verplicht weer tot het maken van dubieuze toertjes

Laatst bewerkt door maurits op Dinsdag 18 okt 2011 om 20:46:03

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Dinsdag 18 okt 2011 - 20:50:04
tochjo
tochjo
Quote
woepje (di 18 okt 2011 20:42:44 www.somda.nl): Ik heb de kaart overigens gekregen n.a.v. de studentenactie, dus 1 jaar gratis. Maar dat lijkt mij geen verschil uit te maken.
Dat maakt wel verschil; het aanbod voor afgestudeerde studenten moet je na het gratis jaar zelf verlengen via Mijn NS.

Dinsdag 18 okt 2011 - 20:56:08
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Ok, duidelijk. Geen ramp verder, red het prima zo met mijn weekendvrij.
Quote
maurits (di 18 okt 2011 20:43:58 somda.nl): En dat verplicht weer tot het maken van dubieuze toertjes
Nou ja, ik ben ook vrij dubieus geweest met bijvoorbeeld 2 slagjes Asn achter elkaar op vrijdagavond, maar dat terzijde.

Iemand die in een uithoek woont, zoals ik dus, krijgt zijn abonnement er in theorie wel sneller uit. Of laat ik zeggen, het gaat makkelijker. Eer ik in Zl, laat staan de Randstad ben, dan ben ik normaal al een vermogen kwijt, dus wordt een abonnement aantrekkelijk.


Dinsdag 18 okt 2011 - 21:08:59
tochjo
tochjo
Je kunt dat verlengen nog altijd doen, mocht je dat willen.

Laatst bewerkt door tochjo op Dinsdag 18 okt 2011 om 21:09:16

Dinsdag 18 okt 2011 - 21:18:48
dh3201
dh3201
Quote
woepje (di 18 okt 2011 20:30:08 www.somda.nl): Overigens kun je bij de oude VDU niet met 40% korting reizen voor 9 uur, maar kan dat met een weekendvrij bijvoorbeeld wel. Je moet alleen wat vroeger je nest uit en op het handige moment inchecken, maar dat is het dan ook.
Je moet dan alleen wel binnen 30 minuten na het inchecken de reis beginnen, anders ben je een fraudeur en kan NS je kaart ongeldig maken.

Shqiperise-lopers?

Dinsdag 18 okt 2011 - 21:25:47
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Klopt, vandaar dat ik ook aangaf dat je wat vroeger je nest uit moest. De 522 is voor mij een geschikte trein om voor 9 uur te pakken (incheck rond 6.30 uur, vertrek 6.46 uur). Best komisch als de HC van de betreffende trein fanatiek omroept dat je voor 9 uur niet met korting kunt reizen. Ik houd mij gewoon aan de regels en ik laat me helemaal leiden door wat het OV chipkaart paaltje mij verteld bij het inchecken


Dinsdag 18 okt 2011 - 21:26:55
superboer
superboer
Twitter OVMaik Youtube maik17
Quote
woepje (di 18 okt 2011 20:56:08 somda.nl): Iemand die in een uithoek woont, zoals ik dus, krijgt zijn abonnement er in theorie wel sneller uit. Of laat ik zeggen, het gaat makkelijker. Eer ik in Zl, laat staan de Randstad ben, dan ben ik normaal al een vermogen kwijt, dus wordt een abonnement aantrekkelijk.
Voorwaarde is helaas wel dat je dan direct met de NS moet reizen. Voor mij is weekend vrij helaas geen optie aangezien ik dan iedere reis 10 euro extra kwijt ben voordat ik in een NS trein zit...

Zijn er trouwens plannen om deze abonnementen ook bij de andere vervoerders(Syntus, Arriva, Veolia, Connexxion enz.) geldig te laten worden?

Garantie tot aan de voordeur.

Dinsdag 18 okt 2011 - 21:27:39
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Dat is inderdaad het nadeel, maar vanaf 1 januari 2012 zou je een abonnement kunnen aanschaffen die ook geldig is bij de overige vervoerders!

Kan ik vanaf 1 januari ook eens een keer Nieuweschans of Delfzijl. Ik sta al te springen

Laatst bewerkt door woepje op Dinsdag 18 okt 2011 om 21:28:12


Dinsdag 18 okt 2011 - 21:33:04
j.jager
j.jager
Quote
superboer:Zijn er trouwens plannen om deze abonnementen ook bij de andere vervoerders(Syntus, Arriva, Veolia, Connexxion enz.) geldig te laten worden?
Ik heb begrepen dat dit wel eraan zit te komen dat die kaartje bij andere vervoerders geldig worden.