Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Maximum lengte DD-IRM

Zondag 03 apr 2011 - 17:15:47
dh3201
dh3201
Ik meende altijd dat voor DD-IRM (nog in de tijd van de drietjes en viertjes) een maximum lengte van 12 bakken in de reizigersdienst gold. Voor ICM weet ik dat voor de NoordOost een maximum van 15 bakken geldt. Als er eens een viertje in de omloop van een drietje verzeild raakte kon het voorkomen dat er een trein van 16 of zelfs 17 bakken ontstond.
Rond 1996 heeft er ook geruime tijd DD-IRM in de NoordOost gereden. Ik weet niet of voor DD-IRM daarbij ook een maximum van 15 bakken goldt. Maar bij het bekijken van oude notities kom ik een notitie van 28-02-1996 tegen van de trein van Utrecht CS van 18:22 naar Amersfoort met de samenstelling 8428 + 8215 + 8462 + 8433, dus 15 bakken.

Shqiperise-lopers?

Zondag 03 apr 2011 - 17:17:17
himym
himym
522 en 557 rijden ma-vrij planmatig met 14 bakken over de Veluwe hedendaags dus dat zou best eens een max. kunnen zijn.

Laatst bewerkt door himym op Zondag 03 apr 2011 om 17:18:19

Zondag 03 apr 2011 - 17:17:48
bart84
Moderator
bart84
Als ik me niet vergis is de huidige maximale lengte 14 bakken (VI+IV+IV) voor V-IRM, maar dit komt enkel in de Noord-Oost voor.

Laatst bewerkt door bart84 op Zondag 03 apr 2011 om 17:18:13

Mvg. Bart

Zondag 03 apr 2011 - 17:26:38
klaass16
klaass16
Zoals ik ooit een keer gehoord heb,, is 14bakken de maximale lengte van de Virm.

http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 03 apr 2011 - 18:03:23
rick
rick
Is de maximale lengte niet 8 tractie installaties? Voor DD-IRM kom je dan uit op vier viertjes (En V-IRM maximaal 14 bakken).

Zondag 03 apr 2011 - 18:11:26
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Sowieso, langer dan 15 bakken is voor geen enkel materieeltype toegestaan (ICM haalt dat alleen maar omdat er ICM-III en ICM-IV is). Getrokken rijtuigen zijn ook vastgesteld op 15 rijtuigen. Voor andere series is het maximum 14 of minder:

SGMm: 9 bakken
mat'64: 5 stellen (maximaal 12 bakken, maar dat haal je dus niet meer met plan T buiten dienst)
DD-AR: 2 gekoppelde stellen max (dus 8 bakken/2 locs max)
SLT: weet ik niet zeker. Gezien de afwijkende baklengte gaat het niet helemaal op. Maximum was geloof ik 16 bakken.

(lichtelijk offtopic, maar wel een verklaring van het antwoord wellicht).


Zondag 03 apr 2011 - 18:25:54
treinfan
treinfan
De maximum lengte voor VIRM is 15 bakken. Voor die lengte zijn ooit ook proeven geweest om te verifiëren dat dit goed ging. Deze maximale lengte geldt nog steeds, al zal meer dan 14 bakken niet voorkomen, omdat er alleen maar viertjes en zesjes zijn. Het nauwelijks voorkomen van meer dan 12 bakken is vanwege het aantal benodigde conducteurs (12 bakken VIRM kan nog met 2 conducteurs, bij 14 bakken moet er een man extra personeel op de trein gezet worden).

Laatst bewerkt door treinfan op Zondag 03 apr 2011 om 18:26:38

[Bezig met laden...]

Zondag 03 apr 2011 - 18:47:42
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Quote
treinfan (zo 03 apr 2011 18:25:54 somda.nl): De maximum lengte voor VIRM is 15 bakken. Voor die lengte zijn ooit ook proeven geweest om te verifiëren dat dit goed ging.
Dat gebeurde op 25 augustus 1994: farm5.static.flickr.com

Groet, Spiketrain

Zondag 03 apr 2011 - 19:57:25
MDDM
MDDM
Quote
treinfan (zo 03 apr 2011 18:25:54 www.somda.nl): De maximum lengte voor VIRM is 15 bakken.
De max. was zelfs 16 bakken, maar dat is terug gebracht naar 14

Gr Joop mcn Lls

Zondag 03 apr 2011 - 21:02:51
Rolffiej19
Rolffiej19
In dienst is het 15 bakken max(virm) en als LM 16 vetrekken regelmatig van Aswplz 16 of 14 bakken virm s`ochtends vroeg

MCN ASD

Zondag 03 apr 2011 - 21:11:58
ruysdael
ruysdael
Klopt, heb voorgaande jaren regelmatig 's morgens 16 bakken VIRM uit die richting aan zien komen op Asd. Gingen er 10 bakken weg als 2100 naar Vs en het overige 6je combineerde met de binnenlopende 2100 en vertrok weer als 2600

Zondag 03 apr 2011 - 21:43:59
kleine_man
kleine_man
Belangrijk in de vraagstelling is de toegestane lengte in de reizigers dienst.

Deze is namelijk begrenst op 15 bakken. DD-IRM was geschikt om met 4 gekoppelde stammen te kunnen rijden. Volgens mij is de functionaliteit is niet vervallen met de verlenging. Er zijn foto's van 3 gekoppelde 6jes, maar dan als LM.

Zondag 03 apr 2011 - 21:46:45
MDDM
MDDM
Quote
Rolffiej19 (zo 03 apr 2011 21:02:51 www.somda.nl): In dienst is het 15 bakken max(virm) en als LM 16 vetrekken regelmatig van Aswplz 16 of 14 bakken virm s`ochtends vroeg
Kijk nog maar eens goed op de achterwand van de cabine, en dan met name naar de keuze schakelaar. Die gaat nog maar tot 14

Gr Joop mcn Lls

Zondag 03 apr 2011 - 22:18:10
Rolffiej19
Rolffiej19
Dat weet ik ook maar toch vertrekken er s`ochtends nog steeds wel is 16 bakken virm vanaf Aswplz

MCN ASD

Zondag 03 apr 2011 - 22:46:24
MDDM
MDDM
Wat dus niet is toegestaan. Lekker handig is het wel.

Gr Joop mcn Lls

Maandag 04 apr 2011 - 01:13:46
maigoda
maigoda
Voor VIRM gelden twee maximale waarden: 14 bakken of 3 stellen. Waar de 14 bakken precies op gebaseert is, is me even ontschoten, maar waar de maximaal 3 stellen op gebaseert is weet ik wel: het diagnose-systeem. Op o.a. het remproef-scherm kunnen niet meer dat drie stellen onder elkaar worden weergegeven (op andere schermen ook niet, zoals de koersbak-instelling). Het zal me dan ook niets verbazen dat het bijplaatsen van een vierde stel tot het flipperen van het diagnose-systeem zal leiden. Je kunt dan in elk geval niet via het diagnose-systeem een remproef nemen.

Alle mogelijkheden in normaal bedrijf nog even op een rijtje:

4 (4 bakken)
6 (6 bakken)
4+4 (8 bakken)
4+6 (10 bakken)
6+6 (12 bakken)
4+4+4 (12 bakken)
6+4+4 (14 bakken)

Groetjes,
Emiel

Maandag 04 apr 2011 - 03:40:09
AlexNL
AlexNL
Mijn vermoeden is dat de 14 bakken is gebaseerd op perronlengtes.

6+6+4 (16 bakken) en 6+6+6 (18 bakken) zijn technisch dus ook nog mogelijk bij bijvoorbeeld LM-ritten maar zul je niet aantreffen in gewone reizigersdienst?

Maandag 04 apr 2011 - 08:04:52
treinfan
treinfan
Quote
Netverklaring van prorail (www.prorail.nl), paragraaf 3.3.2.5:
• De maximale treinlengte (inclusief locomotief) bedraagt 400 m (exclusief een tolerantie van 1 %
om verbeteringen van de aërodynamische eigenschappen van de voor- en achterzijde van de trein
mogelijk te maken) voor reizigerstreinen en 750 m voor goederentreinen.
• Reizigerstreinen mogen niet langer zijn dan de nuttige lengte van de perronsporen waarop zij
volgens dienstregeling behandeld worden; in bijlage 20 is een overzicht van nuttige perronlengten
opgenomen.
Daarnaast is in datzelfde document in bijlage 18 te vinden dat op het hoofdrailnet de stroomafname niet meer dan 4000A mag zijn. Dit betekent dat er nooit meer dan 7,2 MW aan vermogen afgenomen mag worden.

[Bezig met laden...]

Maandag 04 apr 2011 - 13:05:47
maigoda
maigoda
Quote
AlexNL (ma 04 apr 2011 03:40:09 www.somda.nl): Mijn vermoeden is dat de 14 bakken is gebaseerd op perronlengtes.

6+6+4 (16 bakken) en 6+6+6 (18 bakken) zijn technisch dus ook nog mogelijk bij bijvoorbeeld LM-ritten maar zul je niet aantreffen in gewone reizigersdienst?
Zoals eerder al is aangehaald schijnt 16 bakken wel te gebeuren bij het voorbrengen, maar het is simpel gesteld gewoon tegen de regels. Het maxinum is 14 bakken, wat ook netjes op de achterwand bij de schakelaar voor de lijnstroombeperking staat vermeldt.
Groetjes,
Emiel

Maandag 04 apr 2011 - 15:15:27
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
Quote
treinfan (ma 04 apr 2011 08:04:52 www.somda.nl):
Quote
Daarnaast is in datzelfde document in bijlage 18 te vinden dat op het hoofdrailnet de stroomafname niet meer dan 4000A mag zijn. Dit betekent dat er nooit meer dan 7,2 MW aan vermogen afgenomen mag worden.

Neem je er eentje mee in opzending.


Maandag 04 apr 2011 - 15:22:01
MDDM
MDDM
Een stel "in Opzending" werkt gewoon mee, dat heeft dus geen zin. Dan zou je een stel moeten slepen

Gr Joop mcn Lls

Maandag 04 apr 2011 - 15:32:26
maigoda
maigoda
Met de combi 6+6+4 of 6+6+6 zou je ook van het achterste stel de tractie af kunnen schakelen (slechts twee of drie schakelaars omzetten, ze zitten helaas alleen niet bij elkaar). Hoef je ook niet in rem-noodbedrijf te rijden en behalve de tractie werkt de rest verder wel.
Groetjes,
Emiel

Maandag 04 apr 2011 - 18:05:42
MDDM
MDDM
Mja, we kunnen nog wel meer leuke en aardige foefjes verzinnen, maar volgens mij is er gewoon regelgeving omtrent de lengte van alle materieel soorten. Laten we het daar dan gewoon bij blijven houden.

Gr Joop mcn Lls

Maandag 04 apr 2011 - 20:03:01
jorick
jorick
Twitter JorickL
Quote
SleutelMan (zo 03 apr 2011 18:11:26 www.somda.nl): SLT: weet ik niet zeker. Gezien de afwijkende baklengte gaat het niet helemaal op. Maximum was geloof ik 16 bakken.
Inderdaad. 16 bakken is bij SLT het maximum, waarbij er maximaal 3 stellen gebruikt mogen worden om aan dat aantal te komen. 6+6+4 mag (en kan) dus wel, 4+4+4+4 mag weer niet. Het gaat overigens ook niet rijden als je het 4+4+4+4 koppelt, weet ik uit ervaring.

Laatst bewerkt door jorick op Maandag 04 apr 2011 om 20:41:31, reden: Verklaring van de materieelsoort toegevoegd aan mi

Maandag 04 apr 2011 - 20:22:57
dh3201
dh3201
Dat maximum van drie stellen, is dat sinds de oude stellen VIRM zijn (en het vervolg als VIRM geleverd is)?.
In de tijd van DD-IRM waren er toch regelmatig combinaties van vier stellen te zien, zoals bijvoorbeeld 4 drietjes tussen Amsterdam en Roosendaal (enkele stellen door naar Vlissingen), en ook in de NoordOost tussen Utrecht en Zwolle 4 gekoppelde stellen.

Shqiperise-lopers?

Maandag 04 apr 2011 - 20:27:22
thom
thom
Quote
maigoda (ma 04 apr 2011 15:32:26 somda.nl): Met de combi 6+6+4 of 6+6+6 zou je ook van het achterste stel de tractie af kunnen schakelen (slechts twee of drie schakelaars omzetten, ze zitten helaas alleen niet bij elkaar). Hoef je ook niet in rem-noodbedrijf te rijden en behalve de tractie werkt de rest verder wel.
Groetjes,
Emiel
Echter dien je dan nogwel zelf te doen, ipv via de diagnose me dunkt ?

Laatst bewerkt door thom op Maandag 04 apr 2011 om 20:28:01

Maandag 04 apr 2011 - 20:39:33
jorick
jorick
Twitter JorickL
Quote
dh3201 (ma 04 apr 2011 20:22:57 www.somda.nl): Dat maximum van drie stellen, is dat sinds de oude stellen VIRM zijn (en het vervolg als VIRM geleverd is)?.
In de tijd van DD-IRM waren er toch regelmatig combinaties van vier stellen te zien, zoals bijvoorbeeld 4 drietjes tussen Amsterdam en Roosendaal (enkele stellen door naar Vlissingen), en ook in de NoordOost tussen Utrecht en Zwolle 4 gekoppelde stellen.
Ik heb het helemaal niet over een VIRM? Ik snap dat het verwarrend is, maar ik reageerde even op het bericht van Sleutelman, die zich vertwijfeld afvroeg of er bij SLT maximaal 16 bakken gecombineerd kunnen worden.

Maandag 04 apr 2011 - 21:43:49
maigoda
maigoda
Quote
thom (ma 04 apr 2011 20:27:22 www.somda.nl): Echter dien je dan nogwel zelf te doen, ipv via de diagnose me dunkt ?
Dit ontgaat me. Wat bedoel je precies? De remproef? Dat zou met drie stellen moeten kunnen.
Groetjes,
Emiel

Maandag 04 apr 2011 - 21:44:57
thom
thom
Klopt, sorry, ik heb even een leesfoutje bij je gemaakt

Maandag 04 apr 2011 - 21:50:52
maigoda
maigoda
Quote
dh3201 (ma 04 apr 2011 20:22:57 www.somda.nl): Dat maximum van drie stellen, is dat sinds de oude stellen VIRM zijn (en het vervolg als VIRM geleverd is)?.
In de tijd van DD-IRM waren er toch regelmatig combinaties van vier stellen te zien, zoals bijvoorbeeld 4 drietjes tussen Amsterdam en Roosendaal (enkele stellen door naar Vlissingen), en ook in de NoordOost tussen Utrecht en Zwolle 4 gekoppelde stellen.
Of IRM-drietjes tot vier stellen gecombineerd mochten worden, dat weet ik niet meer. Is iets te lang geleden voor mij. M'n IRM-instructie (de enige keer overigens) was in oktober 2002. Maar gezien de lengte, 12 bakken (324 meter), denk ik dat die combi wel mocht.

Nu is de kortste mogelijke combi van 4 stellen VIRM altijd te lang (428 meter) en het diagnosesysteem kan het niet weergeven.
Groetjes,
Emiel

Maandag 04 apr 2011 - 23:09:30
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Is het niet zo dat bijvoorbeeld dat het 4e (en verder) stel en verder enkel mechanisch en pneumatisch gekoppeld kan worden?
Het diagnose systeem merkt daar niks van omdat het niet elektrisch is gekoppeld.
Ik meen me nog hier een melding te herinneren dat er in Winter 2009 20 bakken V-IRM door Zl kwamen ri. On voor winterherstel. Dat zel zeker op die manier opgelost zijn?

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 04 apr 2011 - 23:59:53
maigoda
maigoda
Dat klopt. Dat heet dan gewoon slepen, omdat die stellen die er extra achter hangen niets doen, behalve meeremmen. Bij die 20 bakken is dat denk met 12 bakken 8 bakken slepen. Het diagnose-systeem ziet de twee extra stellen dan niet, omdat de elektrische koppeldoos geen doorverbinding maakt. Verder moet je een schakelaar op de achterwand omzetten naar rem-nood-bedrijf. Dat houdt gewoon in dat je pneumatisch remt, anders remmen de gesleepte stellen niet mee.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Dinsdag 05 apr 2011 om 00:13:53