Behoud van toeslagvrije dienst naar België
Forum: Algemeen - Algemeen
30-03-2011 18:43:51
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (wo 30 mrt 2011 00:03:53 https://www.somda.nl/forum/3884/p326360/): Ja, er is een hoop ellende in de wereld, maar je moet het ff weten te vinden

Door een vergelijking met de ellende in de wereld kan elke verslechtering van de dienstverlening goedgepraat worden (of bedoelde je dat niet zo?). Zolangzamerhand vind ik dat er alles bij elkaar meer dan genoeg redenen zijn om een fatsoenlijk alternatief te bieden tussen de Fyra en de 2700 in. Dat hoeft wat mij betreft echt geen complete Benelux te zijn, doortrekken van de IC Charleroi-Essen naar Rsd met goede overstappen op de 2100/3600 zou ook het leed al verzachten.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 31-03-2011 01:34
 

30-03-2011 19:09:01
broek53
broek53
Huur een andere ervoerder in, dat is echt de enige mogelijkheid. Gensoverschrijdend verkeer, nauwelijks een probleem dus. Het NS-concern gaat echt zichzelf niet zitten beconcurreren en naar ik aanneem de NMBS ook niet.

Overigens hebben we hetzelfde meegemaakt bij het vervangen van de buurlandtreinen door EC's en daarna de EC's door ICE's, dus veel nieuws is er niet onder de zon. Het verschil met destijds zal de mondigheid van de burger wel zijn en het algemeen maatschappelijk gezelschapspel "Waar Word ik NU Weer Door Gedupeerd?" of nog beter: "Word Ik niet Ergens de Dupe Van?". Een trend met een gretigheid waar ik persoonlijk Erg Moe van word - waarmee ik allerminst zeg dat bezwaren niet serieus genomen moeten worden, maar allermeest dat deze Dupe wel een spijker op laag water in de vorm van een meeneemfiets tussen Rotterdam en Antwerpen is geworden.
 

30-03-2011 20:08:06
Pim530
Pim530
Ik zie het doortrekken van de IC tot Essen naar Rsd eigenlijk niet tot een goede optie; deze stopt immers ook op veel stations tussen Essen en Antwerpen.  

30-03-2011 22:34:27
daniel81
daniel81
De situatie in de benelux ken ik onvoldoende, van de 140 weet ik dat het in de zomer geregeld voorkomt dat het fietsenrijtuig helemaal vol is en binnenlandse reizigers met fiets maar op de volgende trein moeten wachten.
Of er op Hgl-Bh dan ook veel fietsen in die trein zitten weet ik dan helaas weer niet.
De IC Antwerpen-Essen stopt onderweg geloof ik 3x (Kapellen, Kalmthout, Heide), met Esn erbij zouden dat dus 4 stops worden.
Uiteraard een achteruitgang t.o.v. nu, maar een non-stop toeslagvrije IC Rsd-Atw is uiteraard geen optie voor NS en NMBS, doortrekken van een al bestaande IC die onaantrekkelijk genoeg is voor de haastige zakenman maar behoorlijk wat voordelen biedt voor de dagjesmens vind ik een goed alternatief.

Laatst bewerkt door daniel81 op 30-03-2011 22:37
 


30-03-2011 23:34:14
Pim530
Pim530
Ik meende dat 'ie veel vaker stopte, tenminste, toen ik erin zat.

Anyway, het komt nu al regelmatig voor dat fietsers naar de stopper worden verwezen of met de volgende BNL moeten, omdat er geen plek meer is voor fietsen.
 

30-03-2011 23:45:15
daniel81
daniel81
Vooruit, er is 1 stop extra (Ekeren)  

30-03-2011 23:50:00
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
daniel81 (wo 30 mrt 2011 22:34:27 https://www.somda.nl/forum/3884/p326591/): De situatie in de benelux ken ik onvoldoende, van de 140 weet ik dat het in de zomer geregeld voorkomt dat het fietsenrijtuig helemaal vol is en binnenlandse reizigers met fiets maar op de volgende trein moeten wachten.



Terecht dus, aangezien dit de regelgeving is van de IC-B (140/240):

InterCity Berlijn
Het is toegestaan om een fiets mee te nemen in InterCity Berlijn. Daarvoor heeft u een internationaal fietsticket nodig à € 12 per enkele reis. Daarnaast is een reservering voor uw fiets verplicht. Hiervoor betaalt u € 3 per enkele reis. U kunt maximaal één fiets per persoon meenemen. Ook een vouwfiets is toegestaan. Deze dient ingeklapt en verpakt te zijn. Voor een vouwfiets hoeft u geen reservering te maken.



Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-03-2011 23:57:31
daniel81
daniel81
Euhhh de IC-Berlijn rijdt binnen Nederland als gewone IC en voor binnenlandse reizigers gelden gewoon de AVR-NS en binnenlandse vervoerbewijzen. Dus dagkaart fiets is gewoon geldig; waarschijnlijk met dezelfde restrictie als bij zitplaatsen, dat gereserveerde fietsen voorgaan.
Maar dit heeft met de HSL-zuid weinig meer te maken dus laten we maar weer gauw bijdraaien naar het zuiden
 

31-03-2011 00:31:24
cuneo56
cuneo56
Ach als we toch afdwalen van het originele onderwerp:
Met een beetje tegenwind is er binnenkort ook geen stoptrein verbinding meer vanuit Antwerpen naar Roosendaal.
De NMBS is druk bezig met het inbouwen van TBL 1+ in de varkensneusjes, en om een weer wazige reden is dat nog niet toegelaten in Nederland.
Er zijn er nog een stuk of 4 over die nog wel naar Roosendaal mogen en het is al wel eens voorgekomen dat om die reden de omnibus tot Essen beperkt werd.
Dus binnenkort de ham vraag: "doorgaan met de ombouw voor de Belgische veiligheid of stoppen omwille van de verbinding met Roosendaal"
Trouwens ik heb ook nog een vraagje over dat baanvak: Zijn de Krokodillen tussen Roosendaal en de grens inmiddels al actief of nog steeds afgeschakeld zoals kort na de montage nodig bleek?

Ciao.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 31-03-2011 00:35
 

31-03-2011 00:59:13
AlexNL
AlexNL
Quote
cuneo56 (do 31 mrt 2011 00:31:24 https://www.somda.nl/forum/3884/p326613/):
Dus binnenkort de ham vraag: "doorgaan met de ombouw voor de Belgische veiligheid of stoppen omwille van de verbinding met Roosendaal"

De binnenlandse veiligheid bij de NMBS is van een - in vergelijking met NL, DE en FR - betwijfelenswaardig niveau, dus installatie van TBL1+ moet zeker doorgang vinden. Echter, er moet wel werk worden gemaakt van een herkeuring van een varkensneus met TBL1+ zodat dat spul ook gewoon naar Roosendaal kan blijven rijden.
 

31-03-2011 01:48:57
broek53
broek53
Het gaat niet zozeer om de keuring van het materieel, maar meer om het aanbrengen en vooral het toelaten van TBL-baanapparatuur in Nederland.  

31-03-2011 08:53:46
edje
edje
Neem aan dat je de TBL apparatuur gewoon kunt uitschakelen bij de grens, in dat geval, zou je de laatste paar 100 meter gewoon zonder treinbeveiliging kunnen rijden. Net zoals wel meer gebeurd op andere grensbaanvakken.  

31-03-2011 09:11:25
AlexNL
AlexNL
Dan nog zal men de invloed van de aanwezigheid van die apparatuur getest willen hebben, vermoed ik.  

31-03-2011 09:52:16
broek53
broek53
Quote
edje (do 31 mrt 2011 08:53:46 https://www.somda.nl/forum/10150/p326646/): Neem aan dat je de TBL apparatuur gewoon kunt uitschakelen bij de grens, in dat geval, zou je de laatste paar 100 meter gewoon zonder treinbeveiliging kunnen rijden. Net zoals wel meer gebeurd op andere grensbaanvakken.
Zekers, maar zoals zo vaak: wat vroeger kon, mag nu niet meer. Ministerieel zijn er al langere tijd geleden toezeggingen gedaan over treinbeïnvloedingssystemen op de grensbaanvakken - met name gedreven door Luik - Maastricht overigens.
 

31-03-2011 10:19:55
reisthijs
reisthijs
Als de Varkensneuzen niet meer naar Rsd mogen kan de NMBS toch ook wel iets anders inzetten? Ook al zal dat een tijdelijke oplossing zijn, uiteindelijke moet al het Belgische materieel TBL1+ ingebouwd krijgen, maar hopelijk mag tegen die tijd materieel met TBL dan wel gewoon de grens over.

Quote
Pim530 (wo 30 mrt 2011 20:08:06 https://www.somda.nl/forum/10150/p326545/): Ik zie het doortrekken van de IC tot Essen naar Rsd eigenlijk niet tot een goede optie; deze stopt immers ook op veel stations tussen Essen en Antwerpen.
Het grootste probleem bij dat idee dat zo voor de hand lijkt te liggen is toch wel dat die IC met dubbeldeksmaterieel rijdt dat buiten profiel is in Nederland.

Los daarvan zou het zeker wel een goede optie zijn: je hebt dan tenminste wel twee treinen per uur én een directe verbinding met Brussel. Ja, Roosendaal-Antwerpen zal dan wel ongeveer 15 min. langer duren maar dat kan gecompenseerd worden door betere aansluitingen in Rsd, zodat reizigers uit de richting Vs of Bd niet eens langer onderweg zijn dan nu met de Benelux