Verschillende banken in DD-AR
Forum: Algemeen - Algemeen
29-03-2011 16:03:55
110573
110573
Het is mij eigenlijk nog nooit eerder opgevallen, maar afgelopen Zaterdag zag ik een DD-AR rijden met twee verschillende soorten banken. Nadat ik het had nagezocht kwam ik erachter dat er een compin-bank (FR) is:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Interieur_DD-AR_2e_klas_boven.jpg
En een cemstra-bank (NL)(naar onder scrollen):
http://www.treinspot.nl/interieur/nederland/ddar.php

Is er enige regelmaat in het gebruik van deze banken, of hebben ze de banken gewoon in de hele serie door elkaar gebruikt?

Laatst bewerkt door 110573 op 29-03-2011 16:08
 

29-03-2011 16:14:01
nohab
nohab
Gedurende de bouw van DD-AR is men overgeschakeld op die Cemstabanken om op die manier de beenruimte te vergroten. De rugleuning van die banken is dunner.  

29-03-2011 16:21:24
110573
110573
Is dat dan geleidelijk gebeurt, of zijn ze echt bij een bepaald rijtuig gestopt?
De 7208 is een van de oudste Bv's, maar heeft hier toch copinbanken (de eerste foto):
http://www.google.nl/images?hl=nl&source=hp&biw=1152&bih=773&q=dd-ar+7208&gbv=2&aq=f&aqi=&aql=&oq=

Laatst bewerkt door 110573 op 29-03-2011 16:22
 

29-03-2011 16:48:58
nohab
nohab
Niet geleidelijk, maar ineens radicaal. Vraag me niet vanaf welk rijtuig, zover zit ik niet in die materie. Wat ik wel weet is dat er van de stuurstanden vrij veel zijn met Compinbanken omdat de aflevering daarvan voor liep op die van de tussenrijtuigen.  


29-03-2011 17:14:16
Pim530
Pim530
Quote
110573 (di 29 mrt 2011 16:21:24 https://www.somda.nl/forum/10140/p326222/): Is dat dan geleidelijk gebeurt, of zijn ze echt bij een bepaald rijtuig gestopt?
De 7208 is een van de oudste Bv's, maar heeft hier toch copinbanken (de eerste foto):
http://www.google.nl/images?hl=nl&source=hp&biw=1152&bih=773&q=dd-ar+7208&gbv=2&aq=f&aqi=&aql=&oq=


Wat je zegt klopt dus helemaal, men leverde eerst compinbanken, en later pas cemstra's. Dus dan is het logisch dat de oudste stuurstand is voorzien van een Compin.

Wat ik dan wel weer opvallend vind, is dat de later gebouwde motorwagens weer Compinbanken hebben, was het comfort van de Cemstra toch te weinig?
 

29-03-2011 18:10:08
110573
110573
Quote
Pim530 (di 29 mrt 2011 17:14:16 https://www.somda.nl/forum/10140/p326240/): Wat ik dan wel weer opvallend vind, is dat de later gebouwde motorwagens weer Compinbanken hebben, was het comfort van de Cemstra toch te weinig?


Volgens mij zijn de ramen en de afstand daartussen bij mDDM anders.

In de RM stond een artikel over DDZ en daar werd rijtuig 7021 gestript. Deze had cemstrabanken, terwijl de hogere Bvk's weer allemaal copinbanken hebben. Is dit rijtuig later van een nieuw interieur voorzien?
 

29-03-2011 19:06:15
microshit
microshit
Vergeet dan niet stammetje 7401 (uit m'n hoofd) met een gedeklasseerde 2e klasse (voormalig 1e) waar hier en daar nog een stukje blauwe bekleding zit ipv groene.  

29-03-2011 19:12:26
dh3201
dh3201
Waren die nederlandse banken niet van Emsta?

270 7001-7015: Compin
270 7016: ?
270 7017-7033: Emsta
270 7034-7079: Compin
280 7201-7228: Compin
280 7229-7302: Emsta
380 7501-7516: Compin
380 7517: ?
380 7518-7577: Emsta
390 7701-7750: Compin


Shqiperise-lopers?
 

29-03-2011 19:29:07
Lenney
Lenney
Quote
microshit (di 29 mrt 2011 19:06:15 https://www.somda.nl/forum/10140/p326273/): Vergeet dan niet stammetje 7401 (uit m'n hoofd) met een gedeklasseerde 2e klasse (voormalig 1e) waar hier en daar nog een stukje blauwe bekleding zit ipv groene.

Klopt inderdaad, die stam heb ik ook wel eens gehad. Het is trouwens stam 7402;)
 

29-03-2011 19:33:58
110573
110573
Quote
dh3201 (di 29 mrt 2011 19:12:26 https://www.somda.nl/forum/10140/p326275/): Waren die nederlandse banken niet van Emsta?

270 7001-7015: Compin
270 7016: ?
270 7017-7033: Emsta
270 7034-7079: Compin
280 7201-7228: Compin
280 7229-7302: Emsta
380 7501-7516: Compin
380 7517: ?
380 7518-7577: Emsta
390 7701-7750: Compin


Geweldig!. Die twee ontbrekende kan ik aan de hand van foto's wel oplossen. Ik blijf me verbazen over de kennis die hier op dit forum zit%02%
 

29-03-2011 19:39:22
montrose
montrose
Alle ?? Emsta stoelen.  

29-03-2011 21:15:20
vrijgezel
vrijgezel
Hierbij een overzicht:

Bvk 270 7001 t/m 270 7015; Bvk 270 7034 t/m 270 7079 Compinbanken
Bvk 270 7016 t/m 270 7033 Emstabanken [omdat de Emstabanken als 3e klas worden ervaren eigenlijk Cvk]

Bv 280 7201 t/m 280 7228 Compinbanken
Bv 280 7229 t/m 280 7252; 280 7253 t/m 280 7302 Emstabanken [eigenlijk Cv]

ABv 380 7501 t/m 380 7516 Compinbanken [incl. de latere BBv 280 7508]
ABv 380 7517 t/m 380 7533; 380 7534 t/m 380 7577 Emstabanken [eigenlijk ACv]

mABk 390 7701 t/m 390 7750 Compinbanken

Alle DDM1 rijtuigen hebben/hadden Compinbanken, zij het met rode bekleding.
Rijtuig 50 84 26-37 115-1 "Panda" heeft bij herstel van brandschade de Emstabanken gekregen [en werd daarmee eigenlijk een Cvk] en werd een buitenbeentje binnen DDM1.

Laatst bewerkt door vrijgezel op 20-04-2018 15:37
 

29-03-2011 22:32:37
thom
thom
Quote
microshit (di 29 mrt 2011 19:06:15 https://www.somda.nl/forum/10140/p326273/): Vergeet dan niet stammetje 7401 (uit m'n hoofd) met een gedeklasseerde 2e klasse (voormalig 1e) waar hier en daar nog een stukje blauwe bekleding zit ipv groene.

Ik vermoed dat juist die blauwe interieur delen weer terug gekomen zijn na vervangen van beschadigde delen. Dat heeft de storingsmonteur op voorraad, ombeklede delen niet.

Daarnaast lees ik heel vaak Cemstra, maar dat bedrijf heet toch echt Emstra
 

29-03-2011 22:49:44
Pim530
Pim530
Zo kan je het inderdaad wel zien, dat die Emstra banken derde klas in DD-AR zijn  

30-03-2011 00:19:49
dh3201
dh3201
Omdat ik in dit topic al de namen Emsta, Emstra en Cemstra ben tegengekomen en ik altijd dacht dat het Emsta was, ben ik eens gaan Googlen. Alleen bij Emsta vond ik iets wat met meubilair te maken zou heeft: Emsta Meubelen B.V. in Breda. Was dat de fabrikant van het DD-AR meubilair?


Shqiperise-lopers?
 

30-03-2011 00:29:41
mren
mren
"De indeling van het interieur is vrijwel gelijk
aan die van DDM-1. Een van de grote nadelen
aan hel snel bestellen van het bestaande ontwerp
was dat het interieur niet aangepast kon
worden aan de hoger geworden eisen op marketinggebied,
in het bijzonder voor wat betreft
een grotere steek tussen de banken en de voorkeur
voor individuele stoelen.
Opvallend is vooral de wijziging van de
kleurstelling. De banken worden geleverd door
de Franse firma Compin en, vanaf halverwege
de levering van DDM-2, in de tweede klasse
door de Nederlandse firma Emsta. De laatste
zijn van een geheel vernieuwd ontwerp. In de
tweede klasse heeft de bankbekleding een lichtgroene
kleur, terwijl in de eerste klasse donkerblauw
overheerst. Dc wanddecoraties bestaan
uit hele platen cn zijn ontworpen door de kunstenares
Anne Semier, althans voor dc rijtuigen
DDM-2.
In de rijtuigen zijn de noodhamertjes vervallen,
die wettelijk nodig waren om de passagiers
met het inslaan van een raam de nodige vluchtmogclijkheid
te bieden in geval van nood. In
plaats daarvan is een aantal vensters voorzien
van „nooduitstapramen", waarbij het mogelijk
is om door het trekken aan een handgreep het
raamrubber door tc snijden. Voor dit middel is
gekozen omdat het aantal noodgevallen in de
huidige maatschappij kennelijk niet meer te
overzien is: de NS krijgt de noodhamertjes in
het bestaande materieel niet meer aangesleept.
De Bvk- en B-rijtuigen hebben zes nooduitstapramen,
de ABv-rijtuigen tien."

Emsta dus.
Bron: OdR 1992-4 (J.M. ten Broek)
 

30-03-2011 10:39:30
110573
110573
Quote
thom (di 29 mrt 2011 22:32:37 https://www.somda.nl/forum/10140/p326332/): Ik vermoed dat juist die blauwe interieur delen weer terug gekomen zijn na vervangen van beschadigde delen. Dat heeft de storingsmonteur op voorraad, ombeklede delen niet.



Dat klopt. Van de oude hoezen zijn meerdere beschadigt geweest. Toen zijn er enkele blauwe hoezen omgedaan, omdat de groene niet voorradig waren. Volgens mij zijn deze inmiddels weer vervangen door het oude groene type, waarvan er nog een aantal in het magazijn werden gevonden.

Waarom is dit rijtuig eigenlijk omgebouwd tot Bv? destijds waren er precies genoeg rijtuigen om 50 mDDM's en 26 DD-AR 4tjes te maken. Dan gebruik je alle Bv's en hou je nog één ABv over. Waarom zou je die dan ook nog eens ombouwen tot Bv?

Laatst bewerkt door 110573 op 30-03-2011 10:45
 

30-03-2011 11:35:41
mercurious
mercurious
foto van het interieur:

http://i1142.photobucket.com/albums/n602/rtjongejan77/IMG_5955.jpg
 

30-03-2011 16:32:58
ruysdael
ruysdael
Quote
microshit (di 29 mrt 2011 19:06:15 https://www.somda.nl/forum/10140/p326273/): Vergeet dan niet stammetje 7401 (uit m'n hoofd) met een gedeklasseerde 2e klasse (voormalig 1e) waar hier en daar nog een stukje blauwe bekleding zit ipv groene.
Dat is overigens de 7402.
 

01-04-2011 22:04:42
microshit
microshit
Was al eerder gecorrigeerd, maar aanpassen had juist meer vragen opgeroepen.  

01-04-2011 22:14:10
Pim530
Pim530
Op de benedenverdieping zit trouwens meer groene bekleding dan boven, echter zijn de zittingen (dus niet de rugleuningen) van een hoop stoelen tweede (dus geen derde klas Emstra) klasse. Valt nauwelijks op, maar als je hem vergelijkt met een ex- 1e klasse zitting (die echt van die 'zitkuilen' heeft) wel.  

01-04-2011 22:35:35
dh3201
dh3201
Zag de 7402 gisteravond toevallig in Amsterdam. De Bv 280 7508 zit direct achter de loc.


Shqiperise-lopers?
 

02-04-2011 20:44:45
joaska3
joaska3
.
Quote
mren (wo 30 mrt 2011 00:29:41 https://www.somda.nl/forum/10140/p326368/): "De indeling van het interieur is vrijwel gelijk
aan die van DDM-1. Een van de grote nadelen
aan hel snel bestellen van het bestaande ontwerp
was dat het interieur niet aangepast kon
worden aan de hoger geworden eisen op marketinggebied,
in het bijzonder voor wat betreft
een grotere steek tussen de banken en de voorkeur
voor individuele stoelen.
Opvallend is vooral de wijziging van de
kleurstelling. De banken worden geleverd door
de Franse firma Compin en, vanaf halverwege
de levering van DDM-2, in de tweede klasse
door de Nederlandse firma Emsta. De laatste
zijn van een geheel vernieuwd ontwerp. In de
tweede klasse heeft de bankbekleding een lichtgroene
kleur, terwijl in de eerste klasse donkerblauw
overheerst. Dc wanddecoraties bestaan
uit hele platen cn zijn ontworpen door de kunstenares
Anne Semier, althans voor dc rijtuigen
DDM-2.
In de rijtuigen zijn de noodhamertjes vervallen,
die wettelijk nodig waren om de passagiers
met het inslaan van een raam de nodige vluchtmogclijkheid
te bieden in geval van nood. In
plaats daarvan is een aantal vensters voorzien
van „nooduitstapramen", waarbij het mogelijk
is om door het trekken aan een handgreep het
raamrubber door tc snijden. Voor dit middel is
gekozen omdat het aantal noodgevallen in de
huidige maatschappij kennelijk niet meer te
overzien is: de NS krijgt de noodhamertjes in
het bestaande materieel niet meer aangesleept.
De Bvk- en B-rijtuigen hebben zes nooduitstapramen,
de ABv-rijtuigen tien."

Emsta dus.
Bron: OdR 1992-4 (J.M. ten Broek)


De DDAR 1e klas en een groot gedeelte van de 2e klas meubels zijn geleverd door Compin Benelux en niet door Compin Frankrijk. Om niet van de nukken van één leverancier afhankelijk te zijn is destijds Emsta Breda als 2e leverancier erbij gekomen. Dit was een leverancier van bus meubels. Het voor DDAR geleverde meubel is mede om die reden nogal spartaans uitgevallen. Emsta is later verder gegaan als Decoseating een volle dochter van Decostone (o.a. aanrechtbladen. Toen Decoseating en Decostone in een deplorabele toestand verkeerde is Decoseating overgenomen door Franz Kiel BV deze is later naar Rijen verhuisd. Compin Benelux is inmiddels ook ter ziele gegaan en is door ClerPrem overgenomen. Clerprem is overigens de (Italiaanse) leverancier van de DDZ meubels.

Na veelvuldig misbruik zijn al kort na de indienststelling de nooduitstapvensters onbruikbaar gemaakt

Laatst bewerkt door joaska3 op 02-04-2011 20:46