Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Maximaal gewicht op het Nederlandse spoorwegnet.

Zondag 27 mrt 2011 - 19:11:24
TrainfanNL
TrainfanNL
Ik heb zelf een filmpje gezien op youtube van de langste trein ter wereld. dit is bij Biliton Iron in Australië. kijk anders eens op deze www.youtube.com Ik begin me toch eens af te vragen wat nou de zwaarste treinen die op het Nederlandse spoorwegennet word ingezet en wat het zwaarste is wat mag worden ingezet.

groeten trainfanNL

Laatst bewerkt door spiketrain op Zondag 27 mrt 2011 om 19:14:21, reden: Hoofdletters in topictitel

Zondag 27 mrt 2011 - 20:29:02
manuel25
manuel25
Flickr 10678580@N06
Totaalgewicht is minder belangrijk dan asdruk en treinlengte.

Zondag 27 mrt 2011 - 20:34:41
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
De zwaarste treinen van nederland zijn toch wel de ertstreinen, deze zijn vaak rond de 4000ton. De max. lengte ligt op de 700 meter dacht ik, maar prik me er niet op vast, ben niet goed bekend met de Cargo-wereld

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zondag 27 mrt 2011 - 20:41:42
ehbk2006
ehbk2006
Twitter spottinglimburg Youtube trainboy2004 Flickr trainboy2004
Is zelfs ca 5130 ton (ik neem aan bruto gewicht), binnenkort wellicht nog meer gewicht en lengte.

De langste container-shuttle is volgensmij nu de Duisburg-shuttle van Kombiverkehr. De combinatie daarvan is ca 750 meter, is tevens ook de maximale lengte. Wagenset 700 meter maximaal dacht ik.

Ik meen dat er ook een limiet zit aan het aantal assen. Ik dacht dat 252 assen het maximum is.

Laatst bewerkt door ehbk2006 op Zondag 27 mrt 2011 om 21:11:26

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 27 mrt 2011 - 20:44:03
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Van belang is de asdruk en die is max 22,5 ton


Zondag 27 mrt 2011 - 21:07:00
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Ergens bij Prorail vond ik:
Quote
Beladingsklasse volgens UIC fiche 700
D2 maximum aslast: 22,5 ton - maximum tonmetergewicht: 6,4 t/m
D4 maximum aslast: 22,5 ton - maximum tonmetergewicht: 8,0 t/m
E5 maximum aslast: 25,0 ton - maximum tonmetergewicht: 8,8 t/m
Maximum lengte is 750 meter.

Zie voor meer informatie ook het document 'Toelating materieel' van Prorail www.prorail.nl en vervolgens hoofdstuk 2.
Ook handige zoektermijn zijn 'UIC fiche 700'.

Laatst bewerkt door TheKnitter op Maandag 28 mrt 2011 om 08:12:40

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Zondag 27 mrt 2011 - 21:26:49
Apda
Apda
Volgens de Netverklaring van Prorail is E5 de hoogste beladingsklasse in Nederland. Deze geldt voor de Betuweroute. E5 betekent: maximale aslast 25 ton en maximaal tonmetergewicht 8,8 ton per meter. Volgens diezelfde Netverklaring is de maximale lengte van goederentreinen 750 m. Het hoogst toegestane gewicht van een trein op de Betuweroute is dus 750 x 8,8 ton = 6600 ton. (Maar voor de toeleidende baanvakken gelden lagere waarden.)

Laatst bewerkt door Apda op Zondag 27 mrt 2011 om 21:29:36, reden: 8 t/m => 8,8 t/m

Maandag 28 mrt 2011 - 00:59:50
JeroeNL
JeroeNL
Ertstreinen zijn inderdaad de zwaarste trein die er in Nederland rond rijdt. Zoals eerder gezegd is het gewicht 5100 ton, maar in de toekomst worden de erstreinen verlengd met 2 wagens en daar door zal het gewicht komen op 5400
ton.
Quote
Apda (zo 27 mrt 2011 21:26:49 www.somda.nl):

Maandag 28 mrt 2011 - 01:38:43
maigoda
maigoda
Ik heb van voormalig Raillion-collega's wel gehoord dat ertstreinen in het verleden (met drie keer 6400 als tractie) al 5400 ton waren.
Groetjes,
Emiel

Maandag 28 mrt 2011 - 08:03:11
mdeen
mdeen
Quote
TheKnitter (zo 27 mrt 2011 21:07:00 www.somda.nl): Ergens bij Prorail vond ik:
Quote
Beladingsklasse volgens UIC fiche 700
D2 maximum aslast: 22,5 ton - maximum tonmetergewicht: 6,4 t/m 8,0
D4 maximum aslast: 22,5 ton - maximum tonmetergewicht: 8,0 t/m 8,8
E5 maximum aslast: 25,0 ton - maximum tonmetergewicht: 8,8 en hoger
Maximum lengte is 750 meter.

Zie voor meer informatie ook het document 'Toelating materieel' van Prorail www.prorail.nl en vervolgens hoofdstuk 2.
Ook handige zoektermijn zijn 'UIC fiche 700'.
Volgens mij is het
D2 maximum aslast: 22,5 ton maximum tonmetergewicht: 6,4 t/m
D4 maximum aslast: 22,5 ton maximum tonmetergewicht: 8,0 t/m
E5 maximum aslast: 25,0 ton maximum tonmetergewicht: 8,8 t/m

T/m betekent hier ton per meter en niet tot en met. Dus geen 6,4 t/m 8,0.

Maandag 28 mrt 2011 - 08:12:15
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Foutje bij het kopieeren. Je hebt idd. gelijk. Had iets verkeerd gekopieerd ofzo

Laatst bewerkt door TheKnitter op Maandag 28 mrt 2011 om 08:12:58

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Maandag 28 mrt 2011 - 10:47:06
AlbertP
AlbertP
De eerder genoemde 252 assen is het maximum op Duitse assentellers. Op baanvakken met andere detectie kunnen treinen met meer assen rijden, maar omdat het meeste cargo naar Duitsland gaat gebeurt dat (bijna) niet.

Maandag 28 mrt 2011 - 11:33:09
maigoda
maigoda
Met 252 assen en 22,5 ton asdruk kom je dan tot maximaal 5670 ton totale treingewicht, inclusief locs.
Groetjes,
Emiel

Maandag 28 mrt 2011 - 11:34:32
john2
john2
Quote
TrainfanNL (zo 27 mrt 2011 19:11:24 www.somda.nl): Ik heb zelf een filmpje gezien op youtube van de langste trein ter wereld. dit is bij Biliton Iron in Australië. kijk anders eens op deze www.youtube.com Ik begin me toch eens af te vragen wat nou de zwaarste treinen die op het Nederlandse spoorwegennet word ingezet en wat het zwaarste is wat mag worden ingezet.

groeten trainfanNL
Heb het flimpje eens bekeken. Over hoeveel honderden meters is die trein wel lang? Of moet ik het over kilometers hebben. Laat staan hoeveel wagons zo'n trein heeft. De kolentreinen die vroegen vanaf de Limburgse mijnen per trein vervoerd werden. Hadden toch ook wel een gewicht.

Laatst bewerkt door john2 op Maandag 28 mrt 2011 om 11:35:21, reden: type fout hersteld.

Maandag 28 mrt 2011 - 11:59:40
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
lengte: 7,353 Km
aantal wagons: 682
aantal locs: 8 diesel-elektrisch
Bedrijf: BHP Iron Ore
Locatie: Port Hedland, Australia
Totaal afgelegde afstand: 275 KM
Datum recorddag: 21 Juni 2001

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 28 mrt 2011 - 13:15:01
mdeen
mdeen
Bijna 100,000 ton (82,262 ton netto laadgewicht). Details staan in de beschrijving op Youtube.

Vrijdag 08 apr 2011 - 10:37:35
pbender
pbender
Quote
ehbk2006
Ik meen dat er ook een limiet zit aan het aantal assen. Ik dacht dat 252 assen het maximum is.
Zal wel 255 zijn (8 bits)