Remmen voor een station
Forum: Algemeen - Algemeen
22-03-2011 22:03:52
gertjan
gertjan
Quote
dlm4yjp (di 22 mrt 2011 09:10:38 https://www.somda.nl/forum/10095/p324997/): 2637 overschoot station Ass (mcn zat te slapen) met 2,5 bak,
Nou, ik denk niet dat de mcn zat te slapen. Hij zal zich naar alle waarschijnlijkheid verremt hebben. En dat kan van verschillende factoren afhankelijk zijn. (Glad spoor, beperkt remvermogen, etc.)
Nu is die trein doorgereden, dupeer je wat reizigers mee. Jammer
Wat nu als er iemand vooraan was uitgestapt, en zich verstapt/iets breekt?

Laatst bewerkt door spiketrain op 22-03-2011 22:32


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

22-03-2011 22:12:59
dlm4yjp
dlm4yjp
Als.... tsjah, zo kan het altijd, daarom is de V-IRM en een hoop ander materieel uitgerust moet een omroepinstallatie waarmee je reizigers kunt attenderen dat je niet geheel aan het perron staat, wat ik vaak genoeg eerder heb meegemaakt.

De MCN heeft duidelijk niet opgelet, hij werd pas wakker toen hij de eerste CTA tegen kwam met zijn trein erop (dat luide gesis hoor je goed door de overkapping heen).
Sorry hoor, slapen doen we maar ergens anders, niet op de werkvloer.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

22-03-2011 22:13:54
ZJ37
ZJ37
Toch knap dat hij al slapend op 2 meter na langs het perron gestopt is dan.  

22-03-2011 22:17:24
dlm4yjp
dlm4yjp
Als je 2,5 bak aanziet als 2 meter dan snap ik wel dat je buiten het perron uitkomt ja
Maar met slapen bedoel ik het niet letterlijk natuurlijk, in ieder geval hij had er niet de aandacht er bij, en dat is toch iets wat een MCN ten alle tijden moet hebben

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 22-03-2011 22:18


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 


22-03-2011 22:19:03
gertjan
gertjan
Blijf het ook knap vinden dat iemand vanaf het perron kan zien of er al een remming ingezet is of niet.
Mcn was wel wakker, hij heeft extra lucht uitgelaten.

Maarja, zoals altijd staan de beste stuurlui aan wal. Ik zou graag willen zien hoe jouw remming eruit ziet, hoe en waar je je remming inzet etc.
(En nee, ik ben niet heilig. ik ben ook al 4x met een snelrem op het laatste moment tot stilstand gekomen bij een halte/station. Ondanks dat ik 100% bij de les was 2x slip, 1x omdat ik aan het spelen was met de remkraan en 1x omdat de situatie anders was gemaakt, en ze me cijferbord gejat hadden)

Laatst bewerkt door gertjan op 22-03-2011 22:22


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

22-03-2011 22:21:43
kniesoor
kniesoor
Quote
dlm4yjp (di 22 mrt 2011 22:12:59 https://www.somda.nl/forum/10095/p325148/): Als.... tsjah, zo kan het altijd, daarom is de V-IRM en een hoop ander materieel uitgerust moet een omroepinstallatie waarmee je reizigers kunt attenderen dat je niet geheel aan het perron staat, wat ik vaak genoeg eerder heb meegemaakt.

De MCN heeft duidelijk niet opgelet, hij werd pas wakker toen hij de eerste CTA tegen kwam met zijn trein erop (dat luide gesis hoor je goed door de overkapping heen).
Sorry hoor, slapen doen we maar ergens anders, niet op de werkvloer.


Ik vind dat je nogal grote wooren gebruikt. Kan toch een keer gebeuren, halfuurtje is toch geen ramp?
 

22-03-2011 22:22:32
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik zet mijn remming in bij het zo mooie bord waar een dikke S op staat, precies waar hij voor bedoeld is.
En ja gertjan, dat kun je wel merken, het gesis van pneumatische remmen herken ik uit duizenden, en die mooie lampjes aan de zijkant van de V-IRM verraden een hoop


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

22-03-2011 23:08:07
spiketrain
Moderator
spiketrain
Enkele verwijderde quotes uit OD van 22 maart, waarvan dit is afgesplitst:

Quote
thom: En sinds wanneer staat een Station verkenbord op remwegafstand? En dan nog een tip, als je pas bij dat bord gaat remmen, zul je een hoop stations voorbij rijden want ze staan lang niet overal

Quote
thom: Daarnaast corrigeer ik mezelf, dat Verkenbord blijkt wél op remwegafstand te staan, itt wat ik dacht van niet, maar iig staan ze lang niet overal.

Daarnaast, nu zal er op het voorste balkon een rolstoeler staan, hoe krijg je die op het perron



Groet, Spiketrain
 

22-03-2011 23:09:22
thom
thom
Ik dacht eerst dat die Station-verken borden eigenlijk niet overal op remwegafstand stonden, maar ik kwam erachter via het seinenboek dat dat wel zo zou moeten zijn.

Alleen zou ik er niet teveel op rekenen, want ik dacht dat die borden lang niet overal staan, volgens mij staan ze er alleen als er te weinig herkenningspunten zijn om een rempunt te onthouden voor dat station.
Als steuntje bij de wegbekendheid die een Mcn heeft.

Maargoed, daarnaast zijn die borden toch niet heilig, aangezien Mcn gelukkig ook menselijk zijn

Daarnaast wordt er altijd wel makkelijk geroepen dat een trein ookwel half naast het perron kan staan, maar stel dat er een rolstoeler op het eerste balkon staat. Hoe komt die op het perron? Door de trein naar achteren kan die niet.

Dat geldt net zo voor mensen die slechter ter been zijn, voordat die 3 bakken naar achteren gelopen zijn, heeft de Hc zijn fluit al gebruikt..

En toen was Frank tegelijk met het terugzetten van mijn berichten

Laatst bewerkt door thom op 22-03-2011 23:12
 

22-03-2011 23:11:21
daniel81
daniel81
Die borden staan toch alleen maar bij haltes langs de vrije baan?  

22-03-2011 23:34:26
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
thom (di 22 mrt 2011 23:09:22 https://www.somda.nl/forum/10098/p325178/):

Daarnaast wordt er altijd wel makkelijk geroepen dat een trein ookwel half naast het perron kan staan, maar stel dat er een rolstoeler op het eerste balkon staat. Hoe komt die op het perron? Door de trein naar achteren kan die niet.

Dat geldt net zo voor mensen die slechter ter been zijn, voordat die 3 bakken naar achteren gelopen zijn, heeft de Hc zijn fluit al gebruikt..



Beter 90 reizigers wel alsnog bediend dan 100 helemaal niet. En bij mijn weten zitten in de 2600 voorin vrijwel geen mensen, al helemaal geen rolstoelers want op Asd is daar geen invalidebrug, enkel waar het achterste treinstel stond (vanuitgaande dat deze van 13a vertrok).
Mensen die dus slecht ter been zijn of invalide zullen dus zeer waarschijnlijk niet in de "noodlottige" 2,5 bak buiten perron hebben gestaan.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

23-03-2011 00:19:55
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
dlm4yjp (di 22 mrt 2011 22:22:32 https://www.somda.nl/forum/10098/p325155/): Ik zet mijn remming in bij het zo mooie bord waar een dikke S op staat, precies waar hij voor bedoeld is.
En ja gertjan, dat kun je wel merken, het gesis van pneumatische remmen herken ik uit duizenden, en die mooie lampjes aan de zijkant van de V-IRM verraden een hoop


Pneumatische remmen ?? zit toch echt gewoon een EP rem op een virm hur die pneumatische rem is puur voor nood mocht de EP rem niet meer funtioneren dus of jij dat uit duizenden kent betwijvel ik

En dan nog iets het hoeft maar een beetje vochtig te zijn en een virm glijd 20meter door dat is echt geen uitzondering en dat die machinist wat laat reageerde kan gebeuren ja maar om er nou meteen zo`n ramp van te maken slaat ook weer nergens op. Denk je zelf dat die machinist het wel leuk vond om even voor de lol 2,5bak voorbij het perron te zetten ? dat vind geen een machinist leuk en al helemaal niet als ie daarme mensen dupeert en door moet rijden in verband met de veiligheid van de reizigers

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 23-03-2011 00:24
 

23-03-2011 06:46:59
dlm4yjp
dlm4yjp
Zo'n ramp is het ook niet, maar daarna de reizigers een half uur in de stront te laten zitten is niet goed te praten.

Betreft de rem: dat van de EP weet ik, ik bedoelde het systeem in z'n algemeen, en dat is toch echt pneumatisch, dat je nou de tripleklep eerder en gelijkmatig over de hele trein wilt laten werken door een elektrisch signaal is enkel een hulpmiddel.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

23-03-2011 09:39:04
edje
edje
Quote
dlm4yjp (di 22 mrt 2011 22:22:32 https://www.somda.nl/forum/10098/p325155/): Ik zet mijn remming in bij het zo mooie bord waar een dikke S op staat, precies waar hij voor bedoeld is.
En ja gertjan, dat kun je wel merken, het gesis van pneumatische remmen herken ik uit duizenden, en die mooie lampjes aan de zijkant van de V-IRM verraden een hoop


Als je altijd bij het S bord remt, dan rij je nooit op tijd.
De borden staan er uit de tijd van het stoomtijdperk, toen was het remgedrag heel anders.
Het S bord staat op tenminste remwegafstand, maar daar zit hem juist de grap in.
Welk materieel is de standaard voor de remwegafstand.
neem bijvoorbeeld de halte Borne, daar staat ook een S bord, maar daar rij je met SGM en met DM'90, twee totaal verschillende materieelsoorten, ook in remgedrag, zo snel als het remsysteem is van een SGM, zo traag is dat van een DM'90.
Bij een SGM kun je rustig na het S bord nog wel even doorrollen, terwijl je bij een DM'90 dan echt wel een keer mag gaan remmen.
Het enigste waar je voor moet zorgen is dat je aan het begin van het perron 40km/h moet rijden, om je trein mooi rustig neer te zetten.
machinisten nemen per materieelsoort een vast rempunt, dat kan een KM bordje zijn, of een boerderij, of zoals die eene collega altijd deed, die nam altijd een bepaalde koe in de wei. ( op een dag was hij in paniek, de koeien stonden ineens op stal %08%)
 

23-03-2011 09:49:05
molenaar12
molenaar12
Bij EP remmen worden de remstuurkleppen bediend en niet de triplekleppen

Laatst bewerkt door molenaar12 op 23-03-2011 12:25
 

23-03-2011 10:03:17
john2
john2
Voor er hier een slotje op zal komen. Ik heb al enkele keren het omgedraaide meegemaakt dat een trein te vroeg tot stilstaand kwam en de laatste halve tot heel rijtuig niet langs het perron stond. Dit was op station Roermond. Dit was wel nog voor het dubbeldeks tijdperk materieel, wat er nu rijdt.  

23-03-2011 10:11:14
TheKnitter
TheKnitter
Op Zwd komt het ook regelmatig voor met een DDAR met loc. Loc komt dan nog buiten het perron uit. Maar of dat mag weet ik niet zeker. Heb het ook wel eens meegemaakt met 8 bakken SLT dat de laatste bak buiten perron stond..


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

23-03-2011 10:12:45
dlm4yjp
dlm4yjp
@ edje: dat is normaalgesproken dus zo, de betreffende MCN had net ff een ander rempunt: ca. 10 nadat het perron begon... Vandaar mijn conclusie dat hij niet z'n aandacht erbij had.
Dat is niet een verkeerd ingeschatte remweg naar gewoon compleet je rempunt vergeten.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 23-03-2011 10:25, reden: deel tekst verwijderd


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

23-03-2011 10:19:14
doc_zenith
doc_zenith
Quote
kniesoor: Ik vind dat je nogal grote wooren gebruikt. Kan toch een keer gebeuren, halfuurtje is toch geen ramp?


Quote
gertjan: Nu is die trein doorgereden, dupeer je wat reizigers mee. Jammer.


Dit is wel heel makkelijk, te makkelijk wat mij betreft. Fouten maken kan (en mag), maar dan is een nettere oplossing dan dit wel noodzakelijk. Ik betwijfel al helemaal of je je zo zou moeten opstellen, ik kan mij hier ook geen fatsoenlijk doel bij bedenken.
 

23-03-2011 10:25:43
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: Ik geef dit topic nog 1 kans. Zodra mensen menen dat er wederom op de man mag/moet worden gespeeld gaat dit op slot!

Laatst bewerkt door SleutelMan op 23-03-2011 10:26
 

23-03-2011 10:57:48
edje
edje
Je kunt pas een conclussie trekken, als je direct ziet wat de machinist heeft gedaan in de cabine, anders niet. Misschien is er wel iets compleet anders aan de hand.
Misschien maar het gezegde " De beste stuurlui staan aan wel" maar eens veranderen , de beste machinisten staan op het perron of in het rijtuig
 

23-03-2011 11:22:20
john563
john563
Quote
Rolffiej19 (wo 23 mrt 2011 00:19:55 https://www.somda.nl/forum/10098/p325190/):
Quote
dlm4yjp (di 22 mrt 2011 22:22:32 https://www.somda.nl/forum/10098/p325155/): Ik zet mijn remming in bij het zo mooie bord waar een dikke S op staat, precies waar hij voor bedoeld is.
En ja gertjan, dat kun je wel merken, het gesis van pneumatische remmen herken ik uit duizenden, en die mooie lampjes aan de zijkant van de V-IRM verraden een hoop


Pneumatische remmen ?? zit toch echt gewoon een EP rem op een virm hur die pneumatische rem is puur voor nood mocht de EP rem niet meer funtioneren dus of jij dat uit duizenden kent betwijvel ik

En dan nog iets het hoeft maar een beetje vochtig te zijn en een virm glijd 20meter door dat is echt geen uitzondering en dat die machinist wat laat reageerde kan gebeuren ja maar om er nou meteen zo`n ramp van te maken slaat ook weer nergens op. Denk je zelf dat die machinist het wel leuk vond om even voor de lol 2,5bak voorbij het perron te zetten ? dat vind geen een machinist leuk en al helemaal niet als ie daarme mensen dupeert en door moet rijden in verband met de veiligheid van de reizigers


Als je de remkraan doordrukt in de snelrem gaat hij echt wel pneumatisch en vallen gelijk je magneten.
Zelfs bij slecht weer kun je dan binnen 450 meter uit 120 km/h tot stilstand komen, maar buiten dat je weet niet alles wat er gebeurd is.
 

23-03-2011 12:13:55
MDDM
MDDM
Ass heeft geen verken bord, en als de mcn besluit in de snelremstand tot stilstand te komen, staat ie in een mum van tijd stil, omdat je daar maar 80 km/h mag. Verder is het allemaal lekker makkelijk te beoordelen zo vanaf een bankje, in het zonnetje op een perron. De mcn heeft een fout gemaakt, kan, mag, maar is niet zo handig. De oplossing verdiend geen schoonheidsprijs, maar goed. Om hier nu lekker op Somda te keer te gaan en telkens op elkaar te gaan hakketakken, de meerwaarde ontgaat mij in het geheel. (hoog telegraaf gehalte)


Gr Joop mcn Lls
 

23-03-2011 13:54:57
john2
john2
Hoe de remming ook mogen heten. Het blijft ijzer op ijzer. Ijzeren wielen op ijzeren spoorstaven. Als de wielen blokkeren door een remming dan schuift het ijzer op ijzer. Dus lange remweg.  

23-03-2011 19:28:07
Ttreintje
Ttreintje
Heeft Ass geen S , beste Joop helaas hier zit je er flink naast.

En inderdaad helaas een zeer groot Telegraaf gehalte.
 

23-03-2011 21:04:00
ZJ37
ZJ37
Nu kan je Ass vanuit heel verschillende richtingen (Hlm, Zd, Asdta, Asdl) benaderen, dus is maar de vraag waar ze wel of niet staan.

Maar aan de kennis van Joop zou ik maar niet twijfelen.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 23-03-2011 21:12
 

23-03-2011 21:46:43
MasterE
MasterE
Ze staan er alleen vanaf Zd/Hlm.

Mcn Asd
 

23-03-2011 22:11:43
kiekkiek
kiekkiek
Quote

Als je altijd bij het S bord remt, dan rij je nooit op tijd.

Dat is onzin!
Quote

Bij een SGM kun je rustig na het S bord nog wel even doorrollen, terwijl je bij een DM'90 dan echt wel een keer mag gaan remmen.

DM '90 heeft volgens mij ongeveer hetzelfde rempercentage als SGM en remt dus even goed. Met DM '90 rij je sneller en daarom heb je een langere remweg.
Quote

Het enigste waar je voor moet zorgen is dat je aan het begin van het perron 40km/h moet rijden, om je trein mooi rustig neer te zetten.
Ook onzin; Er zijn stations waar je aan de kop nog wel 100 km/u kunt rijden én comfortabel kunt landen.
Quote

Machinisten nemen per materieelsoort een vast rempunt.
Knoppendrukkers en krukkendraaiers hebben een vast rempunt, machinisten bepalen hun rempunt door rekening te houden met: omstandigheden, seinbeeld, snelheid, materieel, dienstregeling, enz. Elke remming is uniek! Dat maakt de meester.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 23-03-2011 22:22
 

23-03-2011 22:15:00
kiekkiek
kiekkiek
Quote

En dan nog iets het hoeft maar een beetje vochtig te zijn en een virm glijd 20meter door dat is echt geen uitzondering

VIRM heeft erg weinig last van glijden, maar des te meer van slip!
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-03-2011 22:21:03
thom
thom
Quote
Quote
kiekkiek (wo 23 mrt 2011 22:11:43 https://www.somda.nl/forum/10098/p325344/):
Machinisten nemen per materieelsoort een vast rempunt.
Knoppendrukkers en krukkendraaiers hebben een vast rempunt, machinisten bepalen hun rempunt door rekening te houden met: omstandigheden, seinbeeld, materieel, dienstregeling, enz. Elke remming is uniek! Dat maakt de meester.

Jij maakt er nu van dat een rempunt net zo heilig is als de bijbel voor een gelovige Natuurlijk is elke remming uniek, maar je moet ergens een basis leggen om van uit te gaan.
Als het bagger weer is, weet jij ook dat je eerder moet remmen dan het punt waar je normaal remt en zo kun je je daar toch op aanpassen.

Zolang treinen geen afstandsdoelmeter hebben, lijkt het me immers niet dat je gewoon maareens denkt ergens te gaan remmen
 

23-03-2011 22:29:38
kiekkiek
kiekkiek
De basis voor een fatsoenlijke remming is je vakmanschap. En die afstandsdoelmeter heeft elke trein en dat is de machinist %05%  

23-03-2011 22:30:14
broek53
broek53
Ik geloof niet dat ik in dit merkwaardige topic de meest waarschijnlijke reden voor het missen van het station gezien heb. Aan de kenbaarheid van Sloterdijk met zijn enorme tube-kap en een naderingsnelheid van 80 kan het echt niet liggen. Voor de hand ligt dat de machinist gewoon even in de war geweest is: met VIRM op weg richting Schiphol rijd je immers met de ene helft van de trein door en de andere helft moet je stoppen. Ik maak mij zelfs sterk dat de mcn op de heenweg (met misschien wel hetzelfde materieel) als 2100 Sloterdijk voorbij gereden heeft en even niet nadacht dat hij op de terugweg met de 2600 wel moest stoppen. Veel meer zit er volgens mij niet achter.  

23-03-2011 22:48:02
zugchef
zugchef
Wat ik veel interessanter vindt is de vraag, waarom er in veel buitenlanden vlak voor een station maximaal op de rem getrapt wordt en toch netjes op tijd stil gestaan wordt, terwijl we hier in Nederland bij wijze van spreke kilometers van te voren al rustig afremmen. Zo kost een stop op een station meer tijd dan zoals dat bijvoorbeeld in Duitsland gaat. Waarom dat verschil?  

23-03-2011 22:50:10
ZJ37
ZJ37
Aan de vrije baan zou de machinist dat ook op de 'Duitse' methode kunnen doen, maar op veel stations in Nederland heb je ook te maken met seinbeelden, stop/doorschakelingen e.d. waardoor al voor binnenkomst van het station al maximaal 40 km/u gereden moet worden.  

23-03-2011 22:52:23
zugchef
zugchef
Ik doel dan ook op stations langs de hoofdbaan, want ook in Duitsland gelden natuurlijk rond de grote(re) stations snelheidsbeperkingen.  

23-03-2011 23:04:42
thom
thom
Quote
kiekkiek (wo 23 mrt 2011 22:29:38 https://www.somda.nl/forum/10098/p325348/): De basis voor een fatsoenlijke remming is je vakmanschap. En die afstandsdoelmeter heeft elke trein en dat is de machinist %05%

En ik probeerde in te vullen waar die Mcn zijn vakmanschap op laat berusten, maar kennelijk is dat beroepsgeheim bij jou dus dan lijkt me deze discussie zinloos nu... %03%
 

23-03-2011 23:08:33
manuel25
manuel25
In Nederland is men nou eenmaal voorzichtiger en zuiniger op het materieel. Ik durf te wedden dat de manier van remmen (Duits of Nederlands) uitgebreid aan bod komt in de opleiding tot machinist.  

23-03-2011 23:24:36
sjoerd
sjoerd
In principe was het altijd zo dat een verkenbord geplaatst werd als er aan het einde van het perron geen bediend sein stond. Een bediend sein stond (en staat) vaak op rood omdat het bij aankomst nog niet bediend is. Dat is wel wat veranderd nu ari al eerder veilig geeft bij de uitrijder, ook als het nog geen tijd is om te vertrekken.
Bij een stop-door-schakeling is het verkenbord niet nodig omdat er dan altijd een stoptonend sein aan het eind van het perron staat. Dat stoptonend sein is dan nodig omdat er een overweg/overpad achter ligt die/dat nog niet is aangekondigd. Toch zijn op enkele plekken wel verkenborden aanwezig die daar eigenlijk niet behoren te staan. Ze staan op de machinistenwegwijzers en bvs-tekeningen aangegeven dus je hoort als machinist te weten waar ze staan. De plaats hangt af van de baanvaksnelheid op dat baangedeelte waarbij de afstand tot het vaste haltpunt (hoeft niet het eind van het perron te zijn!) van oudsher of 1000 m of 1200 m is. Discussies over de plaatsing van seinen en borden zijn trouwens van alle dagen.
Ik ben het met Broek eens dat de dienstregeling de machinist soms parten speelt: Prinsenbeek is vaak voorbijgestoven richting Rotterdam toen de 1900 daar nog stopte, maar de andere kant uit nooit, omdat daar een stop-door zat. Toen was er zelfs nog een halfuurdienst, maar dit terzijde.
 

24-03-2011 02:04:58
maigoda
maigoda
Driebergen-Zeist heeft een verkenbord aan beide zijde én een bediend sein aan beide zijde, waar je bovendien nog altijd op rood binnenkomt. Hetzelfde geldt voor Wolfheze, ook al kom je vanaf Arnhem nagenoeg altijd op de stop-door-schakeling binnenrijden met de stoptrein naar Ede-Wageningen. Verder zou volgens deze redenering een verkenbord moeten staan te Amersfoort Vathorst aan de zijde van Schothorst, aangezien er richting Zwolle geen stop-door-schakeling zit. Maar consequent zijn ze bij de bouw van Amersfoort Vathorst in elk geval wel geweest: helemaal geen verkenborden geplaatst...

Ook bij vele stop-door-stations-aan-de-vrije-baan" staan gewoon verkenborden, zoals bijvoorbeeld Bunnik komende vanuit Utrecht. Een stop-door-schakeling kan namelijk voor een stoptrein evengoed op "door" worden bediend, zoals bij gladde sporen. Dus om nou te stellen dat verkenborden vanwege een stop-door-schakeling niet nodig zijn, vind ik wat te ver gaan.

Een mooi voorbeeld van een verkenbord wat heden ten dage vrij nutteloos is, is het verkenbord van Best, komende vanuit Vught. Met hoog groen kom je niet langs het perron. Langs het perron komen vereist het seinbeeld geel-8 en de inrijder geel. Je moet namelijk doorwisselen om langs het perron te kunnen komen. Het bord stamt nog uit de tijd dat Best heel wat minder sporen had is nu. Wellicht hebben ze er niet aan gedacht het bord weg te halen (iets wat wel vaker voorkomt).
Groetjes,
Emiel
 

24-03-2011 09:05:37
broek53
broek53
In mijn "infratijd" bij NS heb ik bij vrijwel alle nieuwe stations verkenborden laten zetten, ook bij stations met stop/doorschakelingen. Dit vooral met het oog op de herfstmaatregelen, waarbij alles met "door" veilig gesteld wordt. Juist dan heeft de machinist in het donker en de mist enig behoefte aan houvast, is de redenering.  

24-03-2011 09:23:43
MDDM
MDDM
Quote
maigoda (do 24 mrt 2011 02:04:58 https://www.somda.nl/forum/10098/p325380/):
Een mooi voorbeeld van een verkenbord wat heden ten dage vrij nutteloos is, is het verkenbord van Best, komende vanuit Vught. Met hoog groen kom je niet langs het perron. Langs het perron komen vereist het seinbeeld geel-8 en de inrijder geel. Je moet namelijk doorwisselen om langs het perron te kunnen komen. Het bord stamt nog uit de tijd dat Best heel wat minder sporen had is nu. Wellicht hebben ze er niet aan gedacht het bord weg te halen (iets wat wel vaker voorkomt).
Groetjes,Emiel
Bedoel je niet toevallig Btl? Best hoef je niet door te wisselen om langs een perron te komen. Heeft namelijk 4 perronsporen

Laatst bewerkt door MDDM op 24-03-2011 09:24


Gr Joop mcn Lls
 

24-03-2011 12:13:51
kiekkiek
kiekkiek
Quote
manuel25 (wo 23 mrt 2011 23:08:33 https://www.somda.nl/forum/10098/p325365/): In Nederland is men nou eenmaal voorzichtiger en zuiniger op het materieel. Ik durf te wedden dat de manier van remmen (Duits of Nederlands) uitgebreid aan bod komt in de opleiding tot machinist.


Beiden niet waar.
 

24-03-2011 12:20:02
kiekkiek
kiekkiek
Quote
zugchef (wo 23 mrt 2011 22:48:02 https://www.somda.nl/forum/10098/p325354/): Wat ik veel interessanter vindt is de vraag, waarom er in veel buitenlanden vlak voor een station maximaal op de rem getrapt wordt en toch netjes op tijd stil gestaan wordt, terwijl we hier in Nederland bij wijze van spreke kilometers van te voren al rustig afremmen. Zo kost een stop op een station meer tijd dan zoals dat bijvoorbeeld in Duitsland gaat. Waarom dat verschil?

In bijv. Duitsland hebben ze Indusi en in NL ATB. Indusi eist het bereiken van een bepaalde snelheid binnen een x aantal seconden. ATB dwingt alleen tot remmen.
 

24-03-2011 12:26:21
MDDM
MDDM
Met de kanttekening dat je wel aan een opgelegde rem criterium moet voldoen.


Gr Joop mcn Lls
 

24-03-2011 14:12:06
maigoda
maigoda
Quote
MDDM (do 24 mrt 2011 09:23:43 https://www.somda.nl/forum/10098/p325397/):Bedoel je niet toevallig Btl? Best hoef je niet door te wisselen om langs een perron te komen. Heeft namelijk 4 perronsporen

Je hebt helemaal gelijk: ik bedoel Boxtel. Ja, ik kom op die lijn niet zo vaak meer, in tegenstelling tot een jaar of vier geleden, toen ik wekelijks de 9600 Ht-Dn reed.
Groetjes,
Emiel
 

24-03-2011 17:21:03
nielske90
nielske90
Toen was er nog geen directe stoptrein 9600 Ht-Dn...  

24-03-2011 22:01:17
plant
plant
Volgens mij ging toen standaard de 16000 uit Gdm door naar Dn...?


Youri
 

24-03-2011 22:10:12
mdj
mdj
Er reed toen:
5200 Bd-Ehv
6000 reed Ut-Tl, met een vleugeltrein 16000 Gdm-Ht,
6400 Ehv-Wt,
6500 Ehv-Vl.
9600 Ht-Dn,
Maar wat aan elkaar geknoopt was... Geen idee.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

24-03-2011 22:13:27
DE2
DE2
Blijf me toch verbazen waar men zich allemaal druk om kan maken op dit forum, een macninist maakt eens een fout en dat kan gebeuren! Ik fiets wel eens door rood, rijd te hard en betaal ook wel eens telaat... We zijn allemaal mensen die wel eens een steekje laten vallen want we zijn immers niet perfect! Tevens ook een rede voor mij om hier vooral te lezen en weinig te posten want soms gunt men elkaar het licht niet in de ogen en de 1 weet het beter als de ander, beetje meer respect en begrip voor elkaar zou wel wenselijk zijn... Inmiddels is met dit onderwerp al bijna 1 hele pagina gevuld, ik geloof toch dat er zat andere "dingen" gebeuren op deze planeet waar we ons 10x drukker om zouden moeten maken.

Mogelijkerwijs zou dit bericht wel eens verwijderd kunnen worden door de mod's maar moet het toch even kwijt!

MVG. Frank


Groeten uit Alkmaar-Noord
 

24-03-2011 22:20:55
broek53
broek53
Nou, ik vind niet dat men er zich een pagina lang druk over maakt. Het is geworden tot een item waarin iets te leren valt over normaal remgedrag, over verkenborden, over remwegen - en over het feit dat ook een mcn zich wel eens kan vergissen  

24-03-2011 22:43:14
thom
thom
En juist dat zoiets in een gesprek over kennis uitmond waar nogwel wat van te leren is, maakt zo'n topic dan wel leuk  

25-03-2011 00:54:50
maigoda
maigoda
Quote
plant (do 24 mrt 2011 22:01:17 https://www.somda.nl/forum/10098/p325510/): Volgens mij ging toen standaard de 16000 uit Gdm door naar Dn...?

Wel qua materieel en personeel, maar niet qua treinnummer. De 16000 was het deel Ut-Gdm-Ht en 9600 was het deel Ht-Ehv-Dn.
Groetjes,
Emiel
 

25-03-2011 12:08:22
john2
john2
Quote
DE2 (do 24 mrt 2011 22:13:27 https://www.somda.nl/forum/10098/p325513/): Blijf me toch verbazen waar men zich allemaal druk om kan maken op dit forum, een macninist maakt eens een fout en dat kan gebeuren! Ik fiets wel eens door rood, rijd te hard en betaal ook wel eens telaat... We zijn allemaal mensen die wel eens een steekje laten vallen want we zijn immers niet perfect! Tevens ook een rede voor mij om hier vooral te lezen en weinig te posten want soms gunt men elkaar het licht niet in de ogen en de 1 weet het beter als de ander, beetje meer respect en begrip voor elkaar zou wel wenselijk zijn... Inmiddels is met dit onderwerp al bijna 1 hele pagina gevuld, ik geloof toch dat er zat andere "dingen" gebeuren op deze planeet waar we ons 10x drukker om zouden moeten maken.

Mogelijkerwijs zou dit bericht wel eens verwijderd kunnen worden door de mod's maar moet het toch even kwijt!

MVG. Frank

Moet je gelijk geven dat we allemaal mensen zijn met onze tekortkomingen en gebreken. Maar ieder mens heeft ook iets goeds in zich. Om terug tekomen dat we allemaal weleens iets fouts kunnen doen. Er bestaan beroepen op deze aardkloot, waarbij een kleine fout fatale gevolgen kan hebben. Dus het is goed dat er over gesproken wordt om de mogelijkheid, dat iets fout zou kunnen gaan, tot een minimum tebeperken.
 

25-03-2011 22:03:14
MDDM
MDDM
Leuk bedacht, maar denk je nu werkelijk dat het mcn korps van de diverse vervoerders hier willen lezen hoe zij hun werk moeten doen? Hier erover praten heeft voor uitvoering van het vak mcn verder geen invloed, of hoe had je dat gezien?

Laatst bewerkt door MDDM op 25-03-2011 22:03


Gr Joop mcn Lls
 


26-03-2011 01:56:39
thom
thom
Quote
john2 (vr 25 mrt 2011 12:08:22 https://www.somda.nl/forum/10098/p325558/):
Moet je gelijk geven dat we allemaal mensen zijn met onze tekortkomingen en gebreken. Maar ieder mens heeft ook iets goeds in zich. Om terug tekomen dat we allemaal weleens iets fouts kunnen doen. Er bestaan beroepen op deze aardkloot, waarbij een kleine fout fatale gevolgen kan hebben. Dus het is goed dat er over gesproken wordt om de mogelijkheid, dat iets fout zou kunnen gaan, tot een minimum tebeperken.

Als je machinisten aan dat niveau wilt laten voldoen van toestaan bare fouten, dan rijden er morgen een hoop minder treinen

Of anders gezegd, relativeer eens, over wat voor onoverkombaarheid hebben we het nu eigenlijk?
Een foutje wat kan leiden tot een neer stortend vliegtuig is niet te vergelijken met een vertraging omdat een Mcn een station mist....
 

26-03-2011 17:16:43
ruysdael
ruysdael
Quote
DE2 (do 24 mrt 2011 22:13:27 https://www.somda.nl/forum/10098/p325513/): ik geloof toch dat er zat andere "dingen" gebeuren op deze planeet waar we ons 10x drukker om zouden moeten maken.
Als je het zo redeneert kan Somda opgedoekt worden.