Inzet Taurus
Forum: Algemeen - Algemeen
13-03-2011 20:30:23
manuel25
manuel25
Dan is het ICL toch te vroeg weggegaan, ik denk dat dat ook prima had kunnen functioneren in de Benelux, en dan met een NS Avmz er tussen, is de eersteklas reiziger ook dik tevreden.

@ JcJay: Heb je niks aan met een BR186 maar wel met een Taurus lok (max 230 km/h), die leent de ÖBB maar wat graag uit, ze zitten toch met enigszins een overschot. Dan kan je 200 op de HSL, dat scheelt zo weer 5 à 10 minuten naar Rotterdam. Alleen is de taurus nog niet toegelaten in Nederland en is het de vraag of de Taurus wel over ATB en ERTMS beschikt.

@ Kniesoor: Hoe worden de deuren van een getrokken trein eigenlijk ontgrendeld? Ik neem aan dat er geen gebruikt wordt gemaakt van de < 5km/h regeling, omdat nooit beide kanten ontgrendeld zijn bij bijvoorbeeld de IC 140.

Laatst bewerkt door spiketrain op 18-03-2011 12:44, reden: Wijziging topictitel
 

13-03-2011 20:39:25
HZwoferink
HZwoferink
Als het goed is worden de taurussen van de ÖBB voorzien van ETCS Level 2 (Of zijn al voorzien), zodat deze locs ook gewoon door de nieuwe Unterinntal tunnel kunnen

Laatst bewerkt door HZwoferink op 13-03-2011 20:40


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

13-03-2011 22:35:41
mdj
mdj
@6414: Maar kom op... Hoevaak moeten we nog lezen dat ICK terug (zou) moet(en) komen? of dat er beter ander materieel over de HSL moet komen te rijden, want sneller en beter?

Laatst bewerkt door mdj op 13-03-2011 22:36


Bij twijfel: gebruik beton.
 

15-03-2011 23:18:32
dh3201
dh3201
Quote
manuel25 (zo 13 mrt 2011 20:30:23 https://www.somda.nl/forum/10045/p323478/): @ JcJay: Heb je niks aan met een BR186 maar wel met een Taurus lok (max 230 km/h), die leent de ÖBB maar wat graag uit, ze zitten toch met enigszins een overschot. Dan kan je 200 op de HSL, dat scheelt zo weer 5 à 10 minuten naar Rotterdam. Alleen is de taurus nog niet toegelaten in Nederland en is het de vraag of de Taurus wel over ATB en ERTMS beschikt.

In ieder geval zijn die Taurussen niet uitgerust voor 1500V DC, dus (Watergraafsmeer -) Amsterdam - Hoofddorp aansluiting HSL en Rotterdam aansluiting HSL - Rotterdam CS - Barendrecht aansluiting HSL en Breda aansluiting HSl - Breda wordt wat lastig dan...


Shqiperise-lopers?
 


15-03-2011 23:53:18
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
dh3201 (di 15 mrt 2011 23:18:32 https://www.somda.nl/forum/10045/p323931/): n ieder geval zijn die Taurussen niet uitgerust voor 1500V DC,


Ho, zeg dat maar niet te hard, de Taurus Serie IV (Vectron) is 1,5KVDC geschikt Ook de ES 64 U4 is voor 3KVDC geschikt, en zal waarschijnlijk ook wel 1,5KVDC lusten (Denk aan de HLE11's)

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 15-03-2011 23:57


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-03-2011 00:08:13
AlexNL
AlexNL
Quote
dlm4yjp (di 15 mrt 2011 23:53:18 https://www.somda.nl/forum/10045/p323940/):

Ook de ES 64 U4 is voor 3KVDC geschikt, en zal waarschijnlijk ook wel 1,5KVDC lusten (Denk aan de HLE11's)


De U4 staat voor '4 systemen', in Europa zijn er 4: 1500 V (voornamelijk Nederland en Frankrijk ten zuiden van Parijs), 3 kV (o.a. België en Portugal), 15 kV (Duitstalige landen) en 25 kV (o.a. HSL's, Engeland). Ze kunnen dus in al deze landen rijden, bovenleidingstechnisch gezien. Ze moeten echter ook zijn uitgerust met ATB en vooralsnog heeft geen enkele ES64U4 dat, en is er ook geen typetoelating. Af en toe zul je wat ES64U2's aan de grensbaanvakken zien (zoals in Venlo) maar dat is het dan ook wel.

De Vectron... is op dit moment nog bezig aan zijn toelatingsritjes voor Duitsland. Het is wederom maar de vraag of we ooit een Vectron in Nederland zullen gaan zien, zolang er geen afnemers zijn zal er ook geen typetoelating aangevraagd worden door Siemens, vermoed ik. Ook heeft Vectron een topsnelheid van 'slechts' 200 km/h.
 

16-03-2011 00:13:10
Rolffiej19
Rolffiej19
Taurus lust trouwens gewoon 1500V spanning getuige deze foto : http://www.open.ou.nl/hon/HSL3823.jpg Bron Hsl-Zuid.nl  

18-03-2011 00:13:46
dh3201
dh3201
Quote
Rolffiej19 (wo 16 mrt 2011 00:13:10 https://www.somda.nl/forum/10045/p323947/): Taurus lust trouwens gewoon 1500V spanning getuige deze foto : http://www.open.ou.nl/hon/HSL3823.jpg Bron Hsl-Zuid.nl

Ik kan op deze foto niet goed zien waar dit is, maar als dit op de Hsl-zuid is, dan is de kans groot dat er 25 kV op de draad staat.


Shqiperise-lopers?
 

18-03-2011 00:30:57
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Als je goed kijkt naar de portalen zie je dat die van het type HSL-Zuid zijn, dus 25 kV. De Taurus in kwestie is gesleept de grens over gekomen via Em als ik me het goed kan herinneren, ergens op internet moet daarvan nog wel een foto aanwezig zijn.  

18-03-2011 07:15:00
Rolffiej19
Rolffiej19
Als je een beetje snapt hoe de taurus in elkaar zit dan weet je ook dat de 2 middelste stroomafnemers niet voor 25kv zijn http://www.open.ou.nl/hon/HSL3826.jpg en het is trouwens bij Breda Aansluiting http://www.open.ou.nl/hon/HSL3822.jpg hier staat de Mp klaar te wachten op de Taurus lok die ook onder de 1500V draad aan komt zoals op de vorige foto te zien was

En hier nog even de bevestiging :http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405235&lang=1
Onder het kopje : Demonstrator 1216 050: at the HSL-Zuid in the Netherlands

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 18-03-2011 07:19
 

18-03-2011 09:07:23
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
heb op die pagina van railcolor direct de oorzaak van de verwarring gevonden:
Quote
Remarkable is also that the 050 ran on 1500V DC catenary, something of which it initially was said that was not capable of doing that. It proved however that the 1216 series is a genuine quadric-tension locomotive, but that only official approval of, and software for, running on this catenary were the only things that were missing.


Vertaling: In eerste instantie werd er gedacht dat de Taurus niet onder 1500 V kon rijden, terwijl het uiteindelijk bleek dat het toch mogelijk is.

Ik wist namelijk dat de Taurus wel de stroomafnemers/systemen had voor 1500 V maar dat dat softwarematig was uitgeschakeld. Klaarblijkelijk hebben ze hier een manier gevonden om het toch mogelijk te maken...
 

18-03-2011 12:12:09
fugazi
fugazi
De topictitel brengt enigzins verwarring. HSL Logistik Gmbh is ook een transportbedrijf uit Duitsland (http://www.hsl-logistic.de/), met eigen treinen naar Nederland. Aangezien ze momenteel geen eigen loc hebben word ERS vaak ingeschakeld voor dit soort klusjes. De topictitel is dus van twee verschillende markten thuis.  

18-03-2011 12:45:34
spiketrain
Moderator
spiketrain
Ik heb de topictitel aangepast.


Groet, Spiketrain
 

18-03-2011 13:16:04
john563
john563
Ik hoop dat ze hier komen te rijden alleen al vanwege het melodietje wat ze maken met wegrijden.

Laatst bewerkt door john563 op 18-03-2011 13:16
 

18-03-2011 13:45:09
103 220-0
103 220-0
Quote
Rolffiej19 (vr 18 mrt 2011 07:15:00 https://www.somda.nl/forum/10077/p324387/): Als je een beetje snapt hoe de taurus in elkaar zit dan weet je ook dat de 2 middelste stroomafnemers niet voor 25kv zijn http://www.open.ou.nl/hon/HSL3826.jpg en het is trouwens bij Breda Aansluiting http://www.open.ou.nl/hon/HSL3822.jpg hier staat de Mp klaar te wachten op de Taurus lok die ook onder de 1500V draad aan komt zoals op de vorige foto te zien was

En hier nog even de bevestiging :http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405235&lang=1
Onder het kopje : Demonstrator 1216 050: at the HSL-Zuid in the Netherlands

De 1216 moet als het goed onder 1500 V ook wat doen. De andere ÖBB-Taurussen zijn alleen voor 15 kV (1016) of 15 kV en 25 kV (1116) geschikt. Daar heb je dus in NL helemaal niks aan.

Laatst bewerkt door 103 220-0 op 18-03-2011 13:45
 

18-03-2011 14:42:52
maxime
maxime
Klopt. De 1216 is officieel een vierspanningsloc, geschikt voor 1.5 kV en 3 kV DC, en 15 kV en 25 kV AC. Het ligt aan het pakket treinbeïnvloedingssystemen dat op de loc is geïnstalleerd of een bepaalde spanning ook door de machinist ingeschakeld kan worden. Die 1216 050 is voorzien van een pakket voor Duitsland, Oostenrijk, Italië en Slovenië waarin 1,5 kV niet tot de mogelijkheden behoort. De heren van Siemens hebben de mogelijkheid tot inschakelen van 1,5 kV tijdelijk ontgrendeld toen. Tenminste, dat werd mij verteld door een van de betrokkenen bij de testritten.

Laatst bewerkt door maxime op 18-03-2011 14:46
 

18-03-2011 16:03:00
fugazi
fugazi
Quote
john563 (vr 18 mrt 2011 13:16:04 https://www.somda.nl/forum/10077/p324434/): Ik hoop dat ze hier komen te rijden alleen al vanwege het melodietje wat ze maken met wegrijden.
Niet te vroeg juichen hè, enkel de reeks 1016 en 1116 heeft dat melodietje wat jij bedoelt: http://www.youtube.com/watch?v=eT2LwtyVoDo. Reeks 1216, de nieuwste reeks, heeft een veel eenvoudiger deuntje: http://www.youtube.com/watch?v=yUXV57GEmwQ.

Laatst bewerkt door fugazi op 18-03-2011 16:03
 

18-03-2011 16:10:27
edje
edje
Quote
john563 (vr 18 mrt 2011 13:16:04 https://www.somda.nl/forum/10077/p324434/): Ik hoop dat ze hier komen te rijden alleen al vanwege het melodietje wat ze maken met wegrijden.


Als je hebt gelezen wat er hier boven allemaal al staat, dan weet je dus dat alleen de 1216 hier kan rijden.
En die heeft jammerderbammer voor jou, niet dat geinige melodietje.
Maar hetzelfde irritant gepiep als wat de BR189 heeft.

http://www.youtube.com/watch?v=ylObhr7x_1Q&feature=related Gepiep van een 1216
En ter vergelijking
http://www.youtube.com/watch?v=MZwDqHKo2aM&feature=related Gepiep van een BR189

En ach eigenlijk klinkt de ICE-3M net zo.

http://www.youtube.com/watch?v=n5On3Wy3AvA gejengel van een ICE 3M
 

18-03-2011 16:36:02
ehbk2006
ehbk2006
Komt door het type transistor die erin zit, een GTO (Gate Turn Off) werkt met stapjes een IGBT (Insulated Gate Bipolar Transistor) heeft een continue aandrijving.  

18-03-2011 18:25:20
fred67nl
fred67nl
Quote
john563 (vr 18 mrt 2011 13:16:04 https://www.somda.nl/forum/10077/p324434/): Ik hoop dat ze hier komen te rijden alleen al vanwege het melodietje wat ze maken met wegrijden.


De 1216 die naar mijn weten elektrotechnisch kan rijden in NL heeft naar mijn weten het doedelzak-geluid niet meer. Wel de 1016 en 1116 en die kunnen niet onder 1500 v DC rijden. Voor het bewijs kijk maar eens op U-tube.

Sorry reageer te snel. Iemand heeft dat al gemeld.

Laatst bewerkt door fred67nl op 18-03-2011 18:26


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

18-03-2011 18:52:02
AlexNL
AlexNL
Quote
john563 (vr 18 mrt 2011 13:16:04 https://www.somda.nl/forum/10077/p324434/): Ik hoop dat ze hier komen te rijden alleen al vanwege het melodietje wat ze maken met wegrijden.


Gaat niet gebeuren ben ik bang: de Taurussen voldoen immers niet meer aan de nieuwe botsnormen (TSI-Crash), vandaar dat de HLE18 van de NMBS er anders uitziet dan de ES64U4-broertjes. En dat ook de Vectron er anders uitziet.

Wel jammer, want ik vind de Taurus-locs mooier dan de Vectron of HLE 18.
 

18-03-2011 19:03:40
dlm4yjp
dlm4yjp
HLE18 = Vectron, hetzij gemodificeerd.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

18-03-2011 19:19:44
maxime
maxime
Helaas, geen koelkast voor jou. HLE18 is eigenlijk een ES64U4, hetzij gemodificeerd, en geen Vectron. Het uiterlijk is anders om aan TSI botsnormen te voldoen.
Modificatie van het Eurosprinter platform 3e generatie werd in 2007 gelanceerd en bracht daarmee de LE 4700 (ES46B1-A) voor CP in Portugal en HLE18 (ES64U4-H) voor NMBS voort.
Het Vectron platform is in juni 2010 gelanceerd te Wegberg-Wildenrath en later nog op de Innotrans in Berlijn. Het Vectron platform is in feite de opvolger van het Eurosprinter platform en aangezien de Vectron in 2007 nog niet bestond, kan de HLE18 al nooit een Vectron zijn.

Nu terug naar de Taurus

Laatst bewerkt door maxime op 18-03-2011 19:29
 

18-03-2011 19:32:04
john563
john563
Quote
edje (vr 18 mrt 2011 16:10:27 https://www.somda.nl/forum/10077/p324461/):
Quote
john563 (vr 18 mrt 2011 13:16:04 https://www.somda.nl/forum/10077/p324434/): Ik hoop dat ze hier komen te rijden alleen al vanwege het melodietje wat ze maken met wegrijden.


Als je hebt gelezen wat er hier boven allemaal al staat, dan weet je dus dat alleen de 1216 hier kan rijden.
En die heeft jammerderbammer voor jou, niet dat geinige melodietje.
Maar hetzelfde irritant gepiep als wat de BR189 heeft.

http://www.youtube.com/watch?v=ylObhr7x_1Q&feature=related Gepiep van een 1216
En ter vergelijking
http://www.youtube.com/watch?v=MZwDqHKo2aM&feature=related Gepiep van een BR189

En ach eigenlijk klinkt de ICE-3M net zo.

http://www.youtube.com/watch?v=n5On3Wy3AvA gejengel van een ICE 3M



sorry ik bedoelde dit geluid.
http://www.youtube.com/watch?v=9yKz2hwGzek&feature=related

daarbij het verhaal GTO en IGBT is naar mijn idee onzin, werk zelf aan V-IRM en die heeft ook beide, de GTO hoorde je meer omdat deze een grotere blusspoel nodig heeft....
 

19-03-2011 08:44:54
Jack5812
Jack5812
Quote
dlm4yjp (vr 18 mrt 2011 19:03:40 https://www.somda.nl/forum/10077/p324495/): HLE18 = Vectron, hetzij gemodificeerd.

Ik had begrepen dat de HLE 18 is gebaseerd op de Taurus IV en dat de Vectron technisch gezien een compleet nieuw ontwerp is. Uiterlijk zijn ze zo goed als gelijk.
 

19-03-2011 09:22:57
nohab
nohab
Dat is volledig correct.