13-03-2011 20:30:23 | ||
---|---|---|
manuel25
|
Dan is het ICL toch te vroeg weggegaan, ik denk dat dat ook prima had kunnen functioneren in de Benelux, en dan met een NS Avmz er tussen, is de eersteklas reiziger ook dik tevreden. @ JcJay: Heb je niks aan met een BR186 maar wel met een Taurus lok (max 230 km/h), die leent de ÖBB maar wat graag uit, ze zitten toch met enigszins een overschot. Dan kan je 200 op de HSL, dat scheelt zo weer 5 à 10 minuten naar Rotterdam. Alleen is de taurus nog niet toegelaten in Nederland en is het de vraag of de Taurus wel over ATB en ERTMS beschikt. @ Kniesoor: Hoe worden de deuren van een getrokken trein eigenlijk ontgrendeld? Ik neem aan dat er geen gebruikt wordt gemaakt van de < 5km/h regeling, omdat nooit beide kanten ontgrendeld zijn bij bijvoorbeeld de IC 140. Laatst bewerkt door spiketrain op 18-03-2011 12:44, reden: Wijziging topictitel |
13-03-2011 20:39:25 | ||
---|---|---|
HZwoferink
|
Als het goed is worden de taurussen van de ÖBB voorzien van ETCS Level 2 (Of zijn al voorzien), zodat deze locs ook gewoon door de nieuwe Unterinntal tunnel kunnen Laatst bewerkt door HZwoferink op 13-03-2011 20:40 Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink |
13-03-2011 22:35:41 | ||
---|---|---|
mdj
|
@6414: Maar kom op... Hoevaak moeten we nog lezen dat ICK terug (zou) moet(en) komen? of dat er beter ander materieel over de HSL moet komen te rijden, want sneller en beter? Laatst bewerkt door mdj op 13-03-2011 22:36 Bij twijfel: gebruik beton. |
15-03-2011 23:18:32 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote In ieder geval zijn die Taurussen niet uitgerust voor 1500V DC, dus (Watergraafsmeer -) Amsterdam - Hoofddorp aansluiting HSL en Rotterdam aansluiting HSL - Rotterdam CS - Barendrecht aansluiting HSL en Breda aansluiting HSl - Breda wordt wat lastig dan... Shqiperise-lopers? |
15-03-2011 23:53:18 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Quote Ho, zeg dat maar niet te hard, de Taurus Serie IV (Vectron) is 1,5KVDC geschikt Ook de ES 64 U4 is voor 3KVDC geschikt, en zal waarschijnlijk ook wel 1,5KVDC lusten (Denk aan de HLE11's) Laatst bewerkt door dlm4yjp op 15-03-2011 23:57 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
16-03-2011 00:08:13 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote De U4 staat voor '4 systemen', in Europa zijn er 4: 1500 V (voornamelijk Nederland en Frankrijk ten zuiden van Parijs), 3 kV (o.a. België en Portugal), 15 kV (Duitstalige landen) en 25 kV (o.a. HSL's, Engeland). Ze kunnen dus in al deze landen rijden, bovenleidingstechnisch gezien. Ze moeten echter ook zijn uitgerust met ATB en vooralsnog heeft geen enkele ES64U4 dat, en is er ook geen typetoelating. Af en toe zul je wat ES64U2's aan de grensbaanvakken zien (zoals in Venlo) maar dat is het dan ook wel. De Vectron... is op dit moment nog bezig aan zijn toelatingsritjes voor Duitsland. Het is wederom maar de vraag of we ooit een Vectron in Nederland zullen gaan zien, zolang er geen afnemers zijn zal er ook geen typetoelating aangevraagd worden door Siemens, vermoed ik. Ook heeft Vectron een topsnelheid van 'slechts' 200 km/h. |
16-03-2011 00:13:10 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Taurus lust trouwens gewoon 1500V spanning getuige deze foto : http://www.open.ou.nl/hon/HSL3823.jpg Bron Hsl-Zuid.nl |
18-03-2011 00:13:46 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote Ik kan op deze foto niet goed zien waar dit is, maar als dit op de Hsl-zuid is, dan is de kans groot dat er 25 kV op de draad staat. Shqiperise-lopers? |
18-03-2011 00:30:57 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
Als je goed kijkt naar de portalen zie je dat die van het type HSL-Zuid zijn, dus 25 kV. De Taurus in kwestie is gesleept de grens over gekomen via Em als ik me het goed kan herinneren, ergens op internet moet daarvan nog wel een foto aanwezig zijn. |
18-03-2011 07:15:00 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Als je een beetje snapt hoe de taurus in elkaar zit dan weet je ook dat de 2 middelste stroomafnemers niet voor 25kv zijn http://www.open.ou.nl/hon/HSL3826.jpg en het is trouwens bij Breda Aansluiting http://www.open.ou.nl/hon/HSL3822.jpg hier staat de Mp klaar te wachten op de Taurus lok die ook onder de 1500V draad aan komt zoals op de vorige foto te zien was En hier nog even de bevestiging :http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405235&lang=1 Onder het kopje : Demonstrator 1216 050: at the HSL-Zuid in the Netherlands Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 18-03-2011 07:19 |
18-03-2011 09:07:23 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
heb op die pagina van railcolor direct de oorzaak van de verwarring gevonden: Quote Vertaling: In eerste instantie werd er gedacht dat de Taurus niet onder 1500 V kon rijden, terwijl het uiteindelijk bleek dat het toch mogelijk is. Ik wist namelijk dat de Taurus wel de stroomafnemers/systemen had voor 1500 V maar dat dat softwarematig was uitgeschakeld. Klaarblijkelijk hebben ze hier een manier gevonden om het toch mogelijk te maken... |
18-03-2011 12:12:09 | ||
---|---|---|
fugazi
|
De topictitel brengt enigzins verwarring. HSL Logistik Gmbh is ook een transportbedrijf uit Duitsland (http://www.hsl-logistic.de/), met eigen treinen naar Nederland. Aangezien ze momenteel geen eigen loc hebben word ERS vaak ingeschakeld voor dit soort klusjes. De topictitel is dus van twee verschillende markten thuis. |
18-03-2011 12:45:34 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
Ik heb de topictitel aangepast. Groet, Spiketrain |
18-03-2011 13:16:04 | ||
---|---|---|
john563
|
Ik hoop dat ze hier komen te rijden alleen al vanwege het melodietje wat ze maken met wegrijden. Laatst bewerkt door john563 op 18-03-2011 13:16 |
18-03-2011 13:45:09 | ||
---|---|---|
103 220-0
|
Quote De 1216 moet als het goed onder 1500 V ook wat doen. De andere ÖBB-Taurussen zijn alleen voor 15 kV (1016) of 15 kV en 25 kV (1116) geschikt. Daar heb je dus in NL helemaal niks aan. Laatst bewerkt door 103 220-0 op 18-03-2011 13:45 |
18-03-2011 14:42:52 | ||
---|---|---|
maxime
|
Klopt. De 1216 is officieel een vierspanningsloc, geschikt voor 1.5 kV en 3 kV DC, en 15 kV en 25 kV AC. Het ligt aan het pakket treinbeïnvloedingssystemen dat op de loc is geïnstalleerd of een bepaalde spanning ook door de machinist ingeschakeld kan worden. Die 1216 050 is voorzien van een pakket voor Duitsland, Oostenrijk, Italië en Slovenië waarin 1,5 kV niet tot de mogelijkheden behoort. De heren van Siemens hebben de mogelijkheid tot inschakelen van 1,5 kV tijdelijk ontgrendeld toen. Tenminste, dat werd mij verteld door een van de betrokkenen bij de testritten. Laatst bewerkt door maxime op 18-03-2011 14:46 |
18-03-2011 16:03:00 | ||
---|---|---|
fugazi
|
QuoteNiet te vroeg juichen hè, enkel de reeks 1016 en 1116 heeft dat melodietje wat jij bedoelt: http://www.youtube.com/watch?v=eT2LwtyVoDo. Reeks 1216, de nieuwste reeks, heeft een veel eenvoudiger deuntje: http://www.youtube.com/watch?v=yUXV57GEmwQ. Laatst bewerkt door fugazi op 18-03-2011 16:03 |
18-03-2011 16:10:27 | ||
---|---|---|
edje
|
Quote Als je hebt gelezen wat er hier boven allemaal al staat, dan weet je dus dat alleen de 1216 hier kan rijden. En die heeft jammerderbammer voor jou, niet dat geinige melodietje. Maar hetzelfde irritant gepiep als wat de BR189 heeft. http://www.youtube.com/watch?v=ylObhr7x_1Q&feature=related Gepiep van een 1216 En ter vergelijking http://www.youtube.com/watch?v=MZwDqHKo2aM&feature=related Gepiep van een BR189 En ach eigenlijk klinkt de ICE-3M net zo. http://www.youtube.com/watch?v=n5On3Wy3AvA gejengel van een ICE 3M |
18-03-2011 16:36:02 | ||
---|---|---|
ehbk2006
|
Komt door het type transistor die erin zit, een GTO (Gate Turn Off) werkt met stapjes een IGBT (Insulated Gate Bipolar Transistor) heeft een continue aandrijving. |
18-03-2011 18:25:20 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Quote De 1216 die naar mijn weten elektrotechnisch kan rijden in NL heeft naar mijn weten het doedelzak-geluid niet meer. Wel de 1016 en 1116 en die kunnen niet onder 1500 v DC rijden. Voor het bewijs kijk maar eens op U-tube. Sorry reageer te snel. Iemand heeft dat al gemeld. Laatst bewerkt door fred67nl op 18-03-2011 18:26 http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/ |
18-03-2011 18:52:02 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Gaat niet gebeuren ben ik bang: de Taurussen voldoen immers niet meer aan de nieuwe botsnormen (TSI-Crash), vandaar dat de HLE18 van de NMBS er anders uitziet dan de ES64U4-broertjes. En dat ook de Vectron er anders uitziet. Wel jammer, want ik vind de Taurus-locs mooier dan de Vectron of HLE 18. |
18-03-2011 19:03:40 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
HLE18 = Vectron, hetzij gemodificeerd. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
18-03-2011 19:19:44 | ||
---|---|---|
maxime
|
Helaas, geen koelkast voor jou. HLE18 is eigenlijk een ES64U4, hetzij gemodificeerd, en geen Vectron. Het uiterlijk is anders om aan TSI botsnormen te voldoen. Modificatie van het Eurosprinter platform 3e generatie werd in 2007 gelanceerd en bracht daarmee de LE 4700 (ES46B1-A) voor CP in Portugal en HLE18 (ES64U4-H) voor NMBS voort. Het Vectron platform is in juni 2010 gelanceerd te Wegberg-Wildenrath en later nog op de Innotrans in Berlijn. Het Vectron platform is in feite de opvolger van het Eurosprinter platform en aangezien de Vectron in 2007 nog niet bestond, kan de HLE18 al nooit een Vectron zijn. Nu terug naar de Taurus Laatst bewerkt door maxime op 18-03-2011 19:29 |
18-03-2011 19:32:04 | ||
---|---|---|
john563
|
Quote sorry ik bedoelde dit geluid. http://www.youtube.com/watch?v=9yKz2hwGzek&feature=related daarbij het verhaal GTO en IGBT is naar mijn idee onzin, werk zelf aan V-IRM en die heeft ook beide, de GTO hoorde je meer omdat deze een grotere blusspoel nodig heeft.... |
19-03-2011 08:44:54 | ||
---|---|---|
Jack5812
|
Quote Ik had begrepen dat de HLE 18 is gebaseerd op de Taurus IV en dat de Vectron technisch gezien een compleet nieuw ontwerp is. Uiterlijk zijn ze zo goed als gelijk. |
19-03-2011 09:22:57 | ||
---|---|---|
nohab
|
Dat is volledig correct. |