Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Inzet Taurus

Zondag 13 mrt 2011 - 20:30:23
manuel25
manuel25
Flickr 10678580@N06
Dan is het ICL toch te vroeg weggegaan, ik denk dat dat ook prima had kunnen functioneren in de Benelux, en dan met een NS Avmz er tussen, is de eersteklas reiziger ook dik tevreden.

@ JcJay: Heb je niks aan met een BR186 maar wel met een Taurus lok (max 230 km/h), die leent de ÖBB maar wat graag uit, ze zitten toch met enigszins een overschot. Dan kan je 200 op de HSL, dat scheelt zo weer 5 à 10 minuten naar Rotterdam. Alleen is de taurus nog niet toegelaten in Nederland en is het de vraag of de Taurus wel over ATB en ERTMS beschikt.

@ Kniesoor: Hoe worden de deuren van een getrokken trein eigenlijk ontgrendeld? Ik neem aan dat er geen gebruikt wordt gemaakt van de < 5km/h regeling, omdat nooit beide kanten ontgrendeld zijn bij bijvoorbeeld de IC 140.

Laatst bewerkt door spiketrain op Vrijdag 18 mrt 2011 om 12:44:06, reden: Wijziging topictitel

Zondag 13 mrt 2011 - 20:39:25
HZwoferink
HZwoferink
Twitter HZwoferink Facebook HZwoferink Youtube Betuweroute99 Flickr Betuweroute100
Als het goed is worden de taurussen van de ÖBB voorzien van ETCS Level 2 (Of zijn al voorzien), zodat deze locs ook gewoon door de nieuwe Unterinntal tunnel kunnen

Laatst bewerkt door HZwoferink op Zondag 13 mrt 2011 om 20:40:45

Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

Zondag 13 mrt 2011 - 22:35:41
mdj
mdj
@6414: Maar kom op... Hoevaak moeten we nog lezen dat ICK terug (zou) moet(en) komen? of dat er beter ander materieel over de HSL moet komen te rijden, want sneller en beter?

Laatst bewerkt door mdj op Zondag 13 mrt 2011 om 22:36:13

Bij twijfel: gebruik beton.

Dinsdag 15 mrt 2011 - 23:18:32
dh3201
dh3201
Quote
manuel25 (zo 13 mrt 2011 20:30:23 www.somda.nl): @ JcJay: Heb je niks aan met een BR186 maar wel met een Taurus lok (max 230 km/h), die leent de ÖBB maar wat graag uit, ze zitten toch met enigszins een overschot. Dan kan je 200 op de HSL, dat scheelt zo weer 5 à 10 minuten naar Rotterdam. Alleen is de taurus nog niet toegelaten in Nederland en is het de vraag of de Taurus wel over ATB en ERTMS beschikt.
In ieder geval zijn die Taurussen niet uitgerust voor 1500V DC, dus (Watergraafsmeer -) Amsterdam - Hoofddorp aansluiting HSL en Rotterdam aansluiting HSL - Rotterdam CS - Barendrecht aansluiting HSL en Breda aansluiting HSl - Breda wordt wat lastig dan...

Shqiperise-lopers?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 15 mrt 2011 - 23:53:18
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
dh3201 (di 15 mrt 2011 23:18:32 www.somda.nl): n ieder geval zijn die Taurussen niet uitgerust voor 1500V DC,
Ho, zeg dat maar niet te hard, de Taurus Serie IV (Vectron) is 1,5KVDC geschikt Ook de ES 64 U4 is voor 3KVDC geschikt, en zal waarschijnlijk ook wel 1,5KVDC lusten (Denk aan de HLE11's)

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Dinsdag 15 mrt 2011 om 23:57:34

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 16 mrt 2011 - 00:08:13
AlexNL
AlexNL
Quote
dlm4yjp (di 15 mrt 2011 23:53:18 www.somda.nl):

Ook de ES 64 U4 is voor 3KVDC geschikt, en zal waarschijnlijk ook wel 1,5KVDC lusten (Denk aan de HLE11's)
De U4 staat voor '4 systemen', in Europa zijn er 4: 1500 V (voornamelijk Nederland en Frankrijk ten zuiden van Parijs), 3 kV (o.a. België en Portugal), 15 kV (Duitstalige landen) en 25 kV (o.a. HSL's, Engeland). Ze kunnen dus in al deze landen rijden, bovenleidingstechnisch gezien. Ze moeten echter ook zijn uitgerust met ATB en vooralsnog heeft geen enkele ES64U4 dat, en is er ook geen typetoelating. Af en toe zul je wat ES64U2's aan de grensbaanvakken zien (zoals in Venlo) maar dat is het dan ook wel.

De Vectron... is op dit moment nog bezig aan zijn toelatingsritjes voor Duitsland. Het is wederom maar de vraag of we ooit een Vectron in Nederland zullen gaan zien, zolang er geen afnemers zijn zal er ook geen typetoelating aangevraagd worden door Siemens, vermoed ik. Ook heeft Vectron een topsnelheid van 'slechts' 200 km/h.

Woensdag 16 mrt 2011 - 00:13:10
Rolffiej19
Rolffiej19
Taurus lust trouwens gewoon 1500V spanning getuige deze foto : www.open.ou.nl Bron Hsl-Zuid.nl

Vrijdag 18 mrt 2011 - 00:13:46
dh3201
dh3201
Quote
Rolffiej19 (wo 16 mrt 2011 00:13:10 www.somda.nl): Taurus lust trouwens gewoon 1500V spanning getuige deze foto : www.open.ou.nl Bron Hsl-Zuid.nl
Ik kan op deze foto niet goed zien waar dit is, maar als dit op de Hsl-zuid is, dan is de kans groot dat er 25 kV op de draad staat.

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 18 mrt 2011 - 00:30:57
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Als je goed kijkt naar de portalen zie je dat die van het type HSL-Zuid zijn, dus 25 kV. De Taurus in kwestie is gesleept de grens over gekomen via Em als ik me het goed kan herinneren, ergens op internet moet daarvan nog wel een foto aanwezig zijn.


Vrijdag 18 mrt 2011 - 07:15:00
Rolffiej19
Rolffiej19
Als je een beetje snapt hoe de taurus in elkaar zit dan weet je ook dat de 2 middelste stroomafnemers niet voor 25kv zijn www.open.ou.nl en het is trouwens bij Breda Aansluiting www.open.ou.nl hier staat de Mp klaar te wachten op de Taurus lok die ook onder de 1500V draad aan komt zoals op de vorige foto te zien was

En hier nog even de bevestiging :www.railcolor.net
Onder het kopje : Demonstrator 1216 050: at the HSL-Zuid in the Netherlands

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op Vrijdag 18 mrt 2011 om 07:19:39

Vrijdag 18 mrt 2011 - 09:07:23
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
heb op die pagina van railcolor direct de oorzaak van de verwarring gevonden:
Quote
Remarkable is also that the 050 ran on 1500V DC catenary, something of which it initially was said that was not capable of doing that. It proved however that the 1216 series is a genuine quadric-tension locomotive, but that only official approval of, and software for, running on this catenary were the only things that were missing.
Vertaling: In eerste instantie werd er gedacht dat de Taurus niet onder 1500 V kon rijden, terwijl het uiteindelijk bleek dat het toch mogelijk is.

Ik wist namelijk dat de Taurus wel de stroomafnemers/systemen had voor 1500 V maar dat dat softwarematig was uitgeschakeld. Klaarblijkelijk hebben ze hier een manier gevonden om het toch mogelijk te maken...


Vrijdag 18 mrt 2011 - 12:12:09
fugazi
fugazi
De topictitel brengt enigzins verwarring. HSL Logistik Gmbh is ook een transportbedrijf uit Duitsland (www.hsl-logistic.de), met eigen treinen naar Nederland. Aangezien ze momenteel geen eigen loc hebben word ERS vaak ingeschakeld voor dit soort klusjes. De topictitel is dus van twee verschillende markten thuis.

Vrijdag 18 mrt 2011 - 12:45:34
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Ik heb de topictitel aangepast.

Groet, Spiketrain

Vrijdag 18 mrt 2011 - 13:16:04
john563
john563
Ik hoop dat ze hier komen te rijden alleen al vanwege het melodietje wat ze maken met wegrijden.

Laatst bewerkt door john563 op Vrijdag 18 mrt 2011 om 13:16:12

Vrijdag 18 mrt 2011 - 13:45:09
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Quote
Rolffiej19 (vr 18 mrt 2011 07:15:00 somda.nl): Als je een beetje snapt hoe de taurus in elkaar zit dan weet je ook dat de 2 middelste stroomafnemers niet voor 25kv zijn www.open.ou.nl en het is trouwens bij Breda Aansluiting www.open.ou.nl hier staat de Mp klaar te wachten op de Taurus lok die ook onder de 1500V draad aan komt zoals op de vorige foto te zien was

En hier nog even de bevestiging :www.railcolor.net
Onder het kopje : Demonstrator 1216 050: at the HSL-Zuid in the Netherlands
De 1216 moet als het goed onder 1500 V ook wat doen. De andere ÖBB-Taurussen zijn alleen voor 15 kV (1016) of 15 kV en 25 kV (1116) geschikt. Daar heb je dus in NL helemaal niks aan.

Laatst bewerkt door 103 220-0 op Vrijdag 18 mrt 2011 om 13:45:26

Vrijdag 18 mrt 2011 - 14:42:52
maxime
maxime
Klopt. De 1216 is officieel een vierspanningsloc, geschikt voor 1.5 kV en 3 kV DC, en 15 kV en 25 kV AC. Het ligt aan het pakket treinbeïnvloedingssystemen dat op de loc is geïnstalleerd of een bepaalde spanning ook door de machinist ingeschakeld kan worden. Die 1216 050 is voorzien van een pakket voor Duitsland, Oostenrijk, Italië en Slovenië waarin 1,5 kV niet tot de mogelijkheden behoort. De heren van Siemens hebben de mogelijkheid tot inschakelen van 1,5 kV tijdelijk ontgrendeld toen. Tenminste, dat werd mij verteld door een van de betrokkenen bij de testritten.

Laatst bewerkt door maxime op Vrijdag 18 mrt 2011 om 14:46:17

Vrijdag 18 mrt 2011 - 16:03:00
fugazi
fugazi
Quote
john563 (vr 18 mrt 2011 13:16:04 www.somda.nl): Ik hoop dat ze hier komen te rijden alleen al vanwege het melodietje wat ze maken met wegrijden.
Niet te vroeg juichen hè, enkel de reeks 1016 en 1116 heeft dat melodietje wat jij bedoelt: www.youtube.com Reeks 1216, de nieuwste reeks, heeft een veel eenvoudiger deuntje: www.youtube.com

Laatst bewerkt door fugazi op Vrijdag 18 mrt 2011 om 16:03:51

Vrijdag 18 mrt 2011 - 16:10:27
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
john563 (vr 18 mrt 2011 13:16:04 www.somda.nl): Ik hoop dat ze hier komen te rijden alleen al vanwege het melodietje wat ze maken met wegrijden.
Als je hebt gelezen wat er hier boven allemaal al staat, dan weet je dus dat alleen de 1216 hier kan rijden.
En die heeft jammerderbammer voor jou, niet dat geinige melodietje.
Maar hetzelfde irritant gepiep als wat de BR189 heeft.

www.youtube.com Gepiep van een 1216
En ter vergelijking
www.youtube.com Gepiep van een BR189

En ach eigenlijk klinkt de ICE-3M net zo.

www.youtube.com gejengel van een ICE 3M


Vrijdag 18 mrt 2011 - 16:36:02
ehbk2006
ehbk2006
Twitter spottinglimburg Youtube trainboy2004 Flickr trainboy2004
Komt door het type transistor die erin zit, een GTO (Gate Turn Off) werkt met stapjes een IGBT (Insulated Gate Bipolar Transistor) heeft een continue aandrijving.

Vrijdag 18 mrt 2011 - 18:25:20
fred67nl
fred67nl
Quote
john563 (vr 18 mrt 2011 13:16:04 www.somda.nl): Ik hoop dat ze hier komen te rijden alleen al vanwege het melodietje wat ze maken met wegrijden.
De 1216 die naar mijn weten elektrotechnisch kan rijden in NL heeft naar mijn weten het doedelzak-geluid niet meer. Wel de 1016 en 1116 en die kunnen niet onder 1500 v DC rijden. Voor het bewijs kijk maar eens op U-tube.

Sorry reageer te snel. Iemand heeft dat al gemeld.

Laatst bewerkt door fred67nl op Vrijdag 18 mrt 2011 om 18:26:21

http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

Vrijdag 18 mrt 2011 - 18:52:02
AlexNL
AlexNL
Quote
john563 (vr 18 mrt 2011 13:16:04 www.somda.nl): Ik hoop dat ze hier komen te rijden alleen al vanwege het melodietje wat ze maken met wegrijden.
Gaat niet gebeuren ben ik bang: de Taurussen voldoen immers niet meer aan de nieuwe botsnormen (TSI-Crash), vandaar dat de HLE18 van de NMBS er anders uitziet dan de ES64U4-broertjes. En dat ook de Vectron er anders uitziet.

Wel jammer, want ik vind de Taurus-locs mooier dan de Vectron of HLE 18.

Vrijdag 18 mrt 2011 - 19:03:40
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
HLE18 = Vectron, hetzij gemodificeerd.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 18 mrt 2011 - 19:19:44
maxime
maxime
Helaas, geen koelkast voor jou. HLE18 is eigenlijk een ES64U4, hetzij gemodificeerd, en geen Vectron. Het uiterlijk is anders om aan TSI botsnormen te voldoen.
Modificatie van het Eurosprinter platform 3e generatie werd in 2007 gelanceerd en bracht daarmee de LE 4700 (ES46B1-A) voor CP in Portugal en HLE18 (ES64U4-H) voor NMBS voort.
Het Vectron platform is in juni 2010 gelanceerd te Wegberg-Wildenrath en later nog op de Innotrans in Berlijn. Het Vectron platform is in feite de opvolger van het Eurosprinter platform en aangezien de Vectron in 2007 nog niet bestond, kan de HLE18 al nooit een Vectron zijn.

Nu terug naar de Taurus

Laatst bewerkt door maxime op Vrijdag 18 mrt 2011 om 19:29:07

Vrijdag 18 mrt 2011 - 19:32:04
john563
john563
Quote
edje (vr 18 mrt 2011 16:10:27 www.somda.nl):
Quote
john563 (vr 18 mrt 2011 13:16:04 www.somda.nl): Ik hoop dat ze hier komen te rijden alleen al vanwege het melodietje wat ze maken met wegrijden.
Als je hebt gelezen wat er hier boven allemaal al staat, dan weet je dus dat alleen de 1216 hier kan rijden.
En die heeft jammerderbammer voor jou, niet dat geinige melodietje.
Maar hetzelfde irritant gepiep als wat de BR189 heeft.

www.youtube.com Gepiep van een 1216
En ter vergelijking
www.youtube.com Gepiep van een BR189

En ach eigenlijk klinkt de ICE-3M net zo.

www.youtube.com gejengel van een ICE 3M
sorry ik bedoelde dit geluid.
www.youtube.com

daarbij het verhaal GTO en IGBT is naar mijn idee onzin, werk zelf aan V-IRM en die heeft ook beide, de GTO hoorde je meer omdat deze een grotere blusspoel nodig heeft....

Zaterdag 19 mrt 2011 - 08:44:54
jack5812
jack5812
Quote
dlm4yjp (vr 18 mrt 2011 19:03:40 www.somda.nl): HLE18 = Vectron, hetzij gemodificeerd.
Ik had begrepen dat de HLE 18 is gebaseerd op de Taurus IV en dat de Vectron technisch gezien een compleet nieuw ontwerp is. Uiterlijk zijn ze zo goed als gelijk.

Zaterdag 19 mrt 2011 - 09:22:57
nohab
nohab
Flickr bvisser
Dat is volledig correct.