Zelfde rijcontrolers/rijkrukken bij NS materieel?
Forum: Algemeen - Algemeen
13-03-2011 20:09:13
djm008
djm008
Zijn er bij NS materieel vaak dezelfde rijkrukken/rijcontrollers gebruikt? En indien ja, voor welke materieel types geld dat dan?  

13-03-2011 20:14:58
2296
2296
Alleen DDM 1 en 16/1800 hebben de zelfde (zeg ik zo uit het hoofd). De benelux Bs en de lok Reeks 11.8 hadden ook de zelfde. Nu de Bs gesloopt wordt is dat niet ook meer.  

13-03-2011 20:32:25
MasterE
MasterE
DD-AR en BDs zijn ook het zelfde als 16/1800/1700/DDM.
SGMm en ICMm zijn ook identiek, alleen heb je bij SGMm ook de beschikking over de knoppen.

Mcn Asd.
 

13-03-2011 21:13:21
djm008
djm008
Zijn Plan V, T en U niet ook hetzelfde?

En mat 40, 46 en DE1/DE2?
 


13-03-2011 21:39:05
2296
2296
Plan V&T zijn inderdaad ook het zelfde. Dat andere materieel is van voor mijn tijdperk en ken ik dus ook niet.  

13-03-2011 21:45:30
maxje
maxje
Heeft de MP niet ook hetzelfde als de Plan V en T?  

13-03-2011 21:59:47
TheKnitter
TheKnitter
Ik weet sowieso dat Plan V/T/U allen hetzelfde zijn.


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

13-03-2011 22:07:49
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
mP heeft dezelfde indeling als plan V/T, de meters zitten misschien iets anders maar de rijcontroller/remcontroller is identiek.

Enige verschil is wel dat bij plan T/V en de mP de ATB unit is geïntegreerd in het instrumentenpaneel, bij plan U betreft dat (net zoals bij mat'54) een aparte unit die later is ingebouwd.
 

14-03-2011 00:42:36
Rolffiej19
Rolffiej19
Remcontroller is niet identiek van een Mp als Plan V/t , Mp Heeft namelijk pneumatische remkraan en die ziet er even wat anders uit dan die van Plan V/T

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 14-03-2011 00:42
 

14-03-2011 00:44:28
thom
thom
Quote
TheKnitter (zo 13 mrt 2011 21:59:47 https://www.somda.nl/forum/10054/p323510/): Ik weet sowieso dat Plan V/T/U allen hetzelfde zijn.

Dan wens ik jou zowieso heel veel succes met je plan V/T sleutel in een plan U hoor
Die rijcontroller is nl wel degelijk anders. Plan U heeft 8 nummerieke standen, en plan V/T/mP heeft een aantal standen aangegeven door motorschakelingen.
Plan V/T/mp sleutel past danook niet in plan U.

Daarnaast zijn er wel meer op mekaar lijkende rijcontrollers op het oog, maar dat wil niet zeggen dat ze ook gelijk zijn.

Kwa sleutels is bv DE1/2 hetzelfde als mat'24, 54 en 46 [waarschijnlijk mat 36 en 40 ookwel] maar de rijcontrollers van DE1/2 regelen een luchtdruk naar de motoren, en in dat genoemde E-materieel schakelen zij de weerstand schakelaars, technisch totaal anders dus.

Dat de rijcontrollers van plan V/T en mP ook technisch hetzelfde zijn mag natuurlijk ook niet verwonderlijk zijn, ze hebben dan ook allemaal dezelfde tractieinstallatie

Laatst bewerkt door thom op 14-03-2011 01:13
 

14-03-2011 02:15:35
maigoda
maigoda
Quote
MasterE (zo 13 mrt 2011 20:32:25 https://www.somda.nl/forum/10054/p323480/): DD-AR en BDs zijn ook het zelfde als 16/1800/1700/DDM.
SGMm en ICMm zijn ook identiek, alleen heb je bij SGMm ook de beschikking over de knoppen.

Mcn Asd.

SGMm en ICMm zijn niet helemaal identiek. ICMm heeft veel meer rijstanden en geen gecombineerde rij/rem-hendel. SGMm heeft maar drie handmatige rijstanden (R, S en P) en de stand automatisch waarbij je dan de knoppen voor snelheidskeuze kan gebruiken.
Groetjes,
Emiel
 

14-03-2011 05:52:32
dvdhoven
dvdhoven
Quote
thom (ma 14 mrt 2011 00:44:28 https://www.somda.nl/forum/10054/p323541/):
Kwa sleutels is bv DE1/2 hetzelfde als mat'24, 54 en 46 [waarschijnlijk mat 36 en 40 ookwel] maar de rijcontrollers van DE1/2 regelen een luchtdruk naar de motoren, en in dat genoemde E-materieel schakelen zij de weerstand schakelaars, technisch totaal anders dus.
Bij mat 54 had je drie sleutels. Eén voor de rijcontroller en 2 die in het "dashboard" moesten. Je liep altijd met een klauw vol metaal bij mat 54.


Dick van den Hoven
 

14-03-2011 07:41:37
djm008
djm008
Zijn de rijcontrolers van DE1/2 ,mat'24, 54 en 46 qua uiterlijk wel precies hetzelfde? Of zit ook daar verschil in? Ik zal vanavond eens kijken of ik wat foto's kan vinden.  

14-03-2011 19:21:19
timtrein
timtrein
Quote
dvdhoven "dashboard"

Stuurtafel
 

14-03-2011 19:51:09
djm008
djm008
Bij deze wat foto's. Helaas vond ik geen foto's van de DE5, mat'36 en mat'40

Zijn er hier mensen die die foto's kunnen uploaden?

Link naar DE1/DE2 --> opvallend dat hier remmen onder de rijkruk staat, klopt het dat dit het enige materieel is waar dit op de rijkruk stond?

http://i51.tinypic.com/b4akvn.jpg

Link naar Blokkendoos; mat'24

http://i56.tinypic.com/2em07ba.jpg


Link naar mat'46 273

http://i56.tinypic.com/68h5c7.jpg


Link naar DE3 27

http://i54.tinypic.com/iwrgw2.jpg

Laatst bewerkt door SleutelMan op 14-03-2011 19:55, reden: img links werken niet op Somda ;-)
 

14-03-2011 20:05:30
thom
thom
Quote
dvdhoven (ma 14 mrt 2011 05:52:32 https://www.somda.nl/forum/10054/p323551/):
Quote
thom (ma 14 mrt 2011 00:44:28 https://www.somda.nl/forum/10054/p323541/):
Kwa sleutels is bv DE1/2 hetzelfde als mat'24, 54 en 46 [waarschijnlijk mat 36 en 40 ookwel] maar de rijcontrollers van DE1/2 regelen een luchtdruk naar de motoren, en in dat genoemde E-materieel schakelen zij de weerstand schakelaars, technisch totaal anders dus.
Bij mat 54 had je drie sleutels. Eén voor de rijcontroller en 2 die in het "dashboard" moesten. Je liep altijd met een klauw vol metaal bij mat 54.

1x rijsleutel,
1x stuurstroom en
1x compressor
En toen ze nog voorzien waren van Knorr remkraan, had je ook nog een remkraan sleutel Ze hadden dezelfde remkraan als hier te zien is op de mat'24 foto, en daarmee ookweer dezelfde uitneembare remsleutel.
Heb toevallig nog een foto gevonden van mat'54 na aflevering: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151801

Quote
djm008 (ma 14 mrt 2011 19:51:09 https://www.somda.nl/forum/10054/p323674/):
Link naar DE1/DE2 --> opvallend dat hier remmen onder de rijkruk staat, klopt het dat dit het enige materieel is waar dit op de rijkruk stond?

Bij aflevering was het met DE1/2 mogelijk om op de tractiemotoren af te remmen.
Daarbij werd het gegenereerde vermogen opgewekt door de tractiemotoren vernietigd in remweerstanden.

Echter bleek dat allemaal niet zo succesvol te werken als toen bedacht was, en is dat later uitgebouwd. De tekst is daarbij uiteraard wel op de rijcontroller blijven staan. Ze waren dan ook de enige treinen met remmen op de rijcontroller.

Laatst bewerkt door thom op 14-03-2011 20:15
 

14-03-2011 20:16:14
djm008
djm008
Waarom is het nooit geprobeerd om bij ander materieel af te remmen op de tractiemotoren?

Was dat destijds bij de DE1/DE2 een soort van proef?
 

14-03-2011 20:31:40
thom
thom
DE1/2 zijn compleet ontworpen door Allan en de electrische installatie door Smit, en dus is het geen NS ontwerp. Die hebben dat toen zelf bedacht, dus een "echte proef" kun je het niet noemen.

Maar zoals gezegd was dat met de techniek van de jaren 50 dus niet succesvol.
Enja, als het niet het beoogde nut heeft, ga je dat natuurlijk niet in andere treinen toepassen.
Ik denk dat SGM het eerste materieel is wat zo'n functie weer had, maar dan natuurlijk wel met een andere techniek.

Verder heb ik nog gevonden
Mat 35: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/804584 En daarmee dezelfde rijsleutel als DE1/2 46, 54 etc
Mat'36: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151275 Helaas sleutel net niet zichtbaar
DE4 TEE: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/806762 Bediend door een faiveley sleutel
DE5: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/806039
NS20: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/152302
Incl dubbele sleutel op de foto, de ene kant is voor de rijcontroller, en de andere kant had ook nog een functie. Waar die tweede kant precies voor was is mij nog steeds onbekend.
Binnen DE1/2 [Die had ze nl ook dubbel] ken ik er zo geen functie voor en gezien het een standaard sleutel was voor meerdere materieelsoorten is de kans groot dat die kant een functie had op ander materieel, maar welke ben ik zelf ook nog steeds benieuwd naar

Laatst bewerkt door thom op 14-03-2011 20:52
 

14-03-2011 20:34:11
dlm4yjp
dlm4yjp
Ehm, hedendaags zijn er zat treinen die dat doen hoor:
-SGM: remweerstanden op het dak
-SLT: Stroomterugvoer of remweerstand
-GTW: Opslag in condensatoren = sneller wegrijden
-BR186/NMBS2800/BR189: Remweerstanden (stroomterugvoer, uitgeschakeld bij de NSH BR186)
En vast nog wel meer.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 14-03-2011 20:35


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

14-03-2011 20:59:08
djm008
djm008
@ Thom

Jij schrijf dat de DE1/DE2 volledig door Allan is ontworpen. Toch leken de controlers van het stroomlijnmaterieel en ook mat'54 op elkaar. Mocht Allan dit model dan als basismodel gebruiken? Met andere woorden; zat er geen copyright op om het zo eens te zeggen?
 

14-03-2011 21:09:51
thom
thom
Ik denk dat dat meer komt omdat Smit ook de electrische installatie's van eerdere treinstellen heeft gebouwd  

14-03-2011 22:05:04
ferdy
ferdy
sterker nog, de 21 is op 'eigen houtje'door Allan ontworpen en gebouwd. Op het moment dat de motorwagen klaar was is deze aan de NS-directie getoond welke er wel brood in zag en een order plaatste. Dit is allemaal in samenwerking met Smit Slikkerveer ontworpen en gebouwd, net als zovele andere NS-treinen, vandaar de gelijkenis. Daarnaast hield in die tijd NS erg van standaard, dus alles gelijk in alle treinen, dus ook daarom veel gelijkenissen, niet alleen op het gebied van rijcontrolers.

Eigenlijk was het een noodgreep van Allan om te kunnen overleven, en dat is daarna nog even gelukt.
 

15-03-2011 01:23:35
maigoda
maigoda
Naast de SGMm en de SLT hebben qua NSR-materieel ook de 1700, de 1800, de VIRM en de mABk een ED-rem (remmen op de tractiemotoren). Maar verder kennen de gebruikte ED-remsystemen allemaal zo hun eigen nukken, truukjes en karaktertrekjes. De SM'90 had naast de pneumatische rem alleen een ED-rem. Die ED-rem werkte vanaf zo'n 30 km/h en daarboven. In die zin deed dat remsysteem ongeveer hetzelfde als remmen met een 1800, maar dan met een remkraan voorzien van remstanden.
Groetjes,
Emiel
 

23-08-2011 21:42:05
tjoekdjg
tjoekdjg
Quote
dlm4yjp (ma 14 mrt 2011 20:34:11 https://www.somda.nl/forum/10054/p323686/):
-GTW: Opslag in condensatoren = sneller wegrijden



Als een GTW afremd op de motor dan wordt al het vermogen dat de motor dan nog opwekt weggegooid via de remweerstanden op het dak.
voor het sneller weg rijden wordt er extra vermogen door de motoren geleverd

Laatst bewerkt door tjoekdjg op 23-08-2011 21:42
 

23-08-2011 22:10:17
OBASD
OBASD
Hier nog een stuurtafel plaatje van de omgebouwde Wrdk naar Stuurrijtuig Bnl TD.
http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/rubrieken/gerritgunnink/Foto/Deel087/29__1987-08-15_stuurtafel_BNL_stuurstand.jpg
Stuurtafel was grotendeels gelijk aan die in de NMBS loc 2500.

De Bnl hondekop, delen van Mat '54 zijn terug te vinden. Het grote verschil is het gebruik van het "Faively blok", de bediening voor MG, stroomafnemers, compressor, etc. (die zie je dus ook bij het stuurrijtuig)
http://www.flickr.com/photos/koolwaaij/184638184/

Mr. Zaanstraat